Nieuwe voeding, later upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:13
Ik zoek een?
Mijn oude vertrouwde 450W Gold Seasonic voeding heeft het begeven. Ik ben dan ook op zoek naar een vervanger. Echter heb ik hier een vraag over, zie het gedeelte over mijn systeem

Wat is je budget?
Tussen de 60-90 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De enige eis die ik eigenlijk heb is dat de voeding Gold gecertificeerd moet zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hier mijn huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 103,33€ 103,33
1BehuizingenCorsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 79,86€ 79,86
1MonitorenIiyama ProLite XB2483HSU Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenSamsung Syncmaster 226CW Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Spectrum€ 105,27€ 105,27
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic S12G 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,46

Zoals jullie kunnen zien, een gedateerd systeempje uit 2015. Omdat mijn voeding kapot is wil ik natuurlijk wel z.s.m. mijn PC weer kunnen gebruiken. Maar daarnaast wil ik ook een keer mijn PC een upgrade geven. Ik wil hier alleen nog even mee wachten i.v.m. financiën + de aankomende nieuwe generatie AMD CPU's. Misschien zit hier namelijk wel iets veel interessanter tussen, of dalen de prijzen van de huidige Ryzen's. Ik ben voor nu dus opzoek naar een voeding die voor nu genoeg power levert, maar ook een beetje 'upgrade-proof' is. Mijn upgradeplan was om een 3600 te kopen, wanneer deze (hopelijk) in prijs is gedaald door de nieuwe generatie CPU's. Daarnaast wil ik mijn MSI 970 4G graag houden omdat deze voor mij nog prima meegaat. Voor de rest komt er dan een nieuw moederbord bij + 16GB RAM. Voor de rest blijft mijn build zoals die is!

Om het even samen te vatten:
Is het handiger om voor iets minder geld een 550W voeding te kopen, of vinden jullie dat 650W wel nodig is als ik deze nog voor lange tijd wil houden? En welke voeding zouden jullie aanraden?

[ Voor 5% gewijzigd door change1001 op 30-09-2020 23:04 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Ligt eraan wat je qua videokaart van plan bent. Denk je nooit een high-end videokaart aan te schaffen dan is 550w voldoende.

• change1001
Uszka schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:17:
Ligt eraan wat je qua videokaart van plan bent. Denk je nooit een high-end videokaart aan te schaffen dan is 550w voldoende.
Denk dat er ooit wel een upgrade komt, maar als student zal dit geen 500+ worden ben ik bang :+
Zat zelf te denken aan zoiets:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W CM

[ Voor 19% gewijzigd door change1001 op 30-09-2020 23:44 ]

• Uszka
Pure Power 11 >400w is niet interessant. Kijk naar voedingen die ik in je andere topic heb geadviseerd.

• change1001
Uszka schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:22:
Pure Power 11 >400w is niet interessant. Kijk naar voedingen die ik in je andere topic heb geadviseerd.
Waarom is deze niet interessant? Kwalitatief niet goed genoeg?

• Uszka
Kwaliteit, prestaties en gebruikte platform is niet interessant voor die prijs. Corsair TX550M V2 is stukken beter en goedkoper. €70 is een goede prijs bij Alternate en Si.

• change1001
Uszka schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:46:
Kwaliteit, prestaties en gebruikte platform is niet interessant voor die prijs. Corsair TX550M V2 is stukken beter en goedkoper. €70 is een goede prijs bij Alternate en Si.
Maar als ik met deze voeding nog jaren door wil. Is 550 watt dan niet iets te weinig :?

• Uszka
Dan neem je de 650w Enermax die ik adviseer. De 600w van een Pure Power 11 gaan het verschil niet maken door de lagere kwaliteit en matige platform tov de TX550M V2.

• change1001
Uszka schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:19:
Dan neem je de 650w Enermax die ik adviseer. De 600w van een Pure Power 11 gaan het verschil niet maken door de lagere kwaliteit en matige platform tov de TX550M V2.
Even op een paar retailers websites gekeken. 12 maanden garantie maar op de Enermax?!

• Uszka
Nee, 5 jaar.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Heb je dan niet gewoon nog garantie op je huidige voeding? 5 jaar voor een Seasonic vind ik niet heel veel om eerlijk te zijn, die pretenderen toch kwaliteitsvoedingen te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqywNOIg0gSejCjGvFTwvEY1-c0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTi78C2V97pUSFjs1w9clBzA.png?f=fotoalbum_large

In principe hoef je niet enorm over te dimensioneren. Uitgaande van een goede voeding en een normaal systeem is het meestal voldoende om zo weinig als 50W te rekenen voor alles buiten de CPU+GPU, en het piekverbuik van mainstream videokaarten en processors is tot ~300W en ~140W. Meestal is 500W al voldoende tenzij je overklokt. Recent is er een test geweest waarin werd vastgesteld dat zelfs een systeem met een overgeklokte i9-10900K en een RTX 2080Ti een korte termijnsvermogen minder dan 550W trok in een gecombineerde stresstest:

Wasting Money on Power Supplies: How Many Watts You Need for a PC PSU (2020)

Er is een kolossaal topic over voedingen op Tweakers: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Persoonlijk geloof ik er niet helemaal in dat je op deterministische wijze kan vaststellen welke voeding er beter is op basis van topologie en ik heb goede ervaringen met lagere vermogens voedingen van be quiet!, maar dat kan toeval zijn geweest.

Er was een artikel in het c't magazine van deze maand met een vergelijking van 500W voedingen, ik geloof dat de Seasonic 500W (ik geloof de Seasonic Core Gold GM 500 er best aardig uit kwam, net als een variant van een be quiet! 500W voeding. Ik heb het magazine niet hier, het ligt nog bij mijn ouders, maar als je nieuwsgierig bent kan je misschien stiekem een kiekje trekken in de boekwinkel. Ik zou zelf niet snel een voeding van veel meer dan 500W kopen, zeker niet nu de prijzen een opwaartse beweging maken wegens leveringsproblemen.

• change1001
Involvement schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:57:
Heb je dan niet gewoon nog garantie op je huidige voeding? 5 jaar voor een Seasonic vind ik niet heel veel om eerlijk te zijn, die pretenderen toch kwaliteitsvoedingen te maken?

[Afbeelding]

In principe hoef je niet enorm over te dimensioneren. Uitgaande van een goede voeding en een normaal systeem is het meestal voldoende om zo weinig als 50W te rekenen voor alles buiten de CPU+GPU, en het piekverbuik van mainstream videokaarten en processors is tot ~300W en ~140W. Meestal is 500W al voldoende tenzij je overklokt. Recent is er een test geweest waarin werd vastgesteld dat zelfs een systeem met een overgeklokte i9-10900K en een RTX 2080Ti een korte termijnsvermogen minder dan 550W trok in een gecombineerde stresstest:

Wasting Money on Power Supplies: How Many Watts You Need for a PC PSU (2020)

Er is een kolossaal topic over voedingen op Tweakers: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Persoonlijk geloof ik er niet helemaal in dat je op deterministische wijze kan vaststellen welke voeding er beter is op basis van topologie en ik heb goede ervaringen met lagere vermogens voedingen van be quiet!, maar dat kan toeval zijn geweest.

Er was een artikel in het c't magazine van deze maand met een vergelijking van 500W voedingen, ik geloof dat de Seasonic 500W (ik geloof de Seasonic Core Gold GM 500 er best aardig uit kwam, net als een variant van een be quiet! 500W voeding. Ik heb het magazine niet hier, het ligt nog bij mijn ouders, maar als je nieuwsgierig bent kan je misschien stiekem een kiekje trekken in de boekwinkel. Ik zou zelf niet snel een voeding van veel meer dan 500W kopen, zeker niet nu de prijzen een opwaartse beweging maken wegens leveringsproblemen.
Mijn garantie verliep helaas afgelopen januari. Erg jammer inderdaad!

Daarnaast bedankt voor je heldere advies! Ik zal ook eens een kijkje nemen in het topic over voedingen. Denk dat ik daar wel veel informatie uit kan verkrijgen!

• Involvement
Je kunt, zelfs als je nu een nieuwe voeding koopt, overwegen om even een mailtje naar Seasonic te sturen met een korte omschrijving van de situatie. Veel fabrikanten die een reputatie hoog te houden hebben willen nog wel eens goodwill diensten leveren. Nooit geschoten is altijd mis, en 5 jaar is niet spectaculair voor een voeding.

• change1001
Involvement schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:16:
Je kunt, zelfs als je nu een nieuwe voeding koopt, overwegen om even een mailtje naar Seasonic te sturen met een korte omschrijving van de situatie. Veel fabrikanten die een reputatie hoog te houden hebben willen nog wel eens goodwill diensten leveren. Nooit geschoten is altijd mis, en 5 jaar is niet spectaculair voor een voeding.
Sow, die waren kortaf. Jezus.
"There is unfortunately nothing we can do if it is out of warranty"
Hierna met een reactie gekomen dat ik dit wel jammer vind na maar(!) 5 jaar.
*chat beëindigd*
Netjes :/

[ Voor 14% gewijzigd door change1001 op 01-10-2020 18:12 ]

• Involvement
Ach, het was het proberen waard... Volgende voeding maar een ander merk dan toch? >:)
Pagina: 1