@
Wattoxx
jep een omvormer werkt gewoon het beste met de juiste Vmpp (dat is niet altijd hoger).
zie ook:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
geeft je hen +/-350Vmpp dan heb je het hoogste rendement.
maar er zijn meer redenen om richting de 350Vmpp te gaan.
stel je hebt schaduw van een dak/boom/schoorsteen.
dan reageren de diodes door een gedeelte van een paneel uit te zetten.
hier door zakt de Vmpp.
en ja zit je dan niet op de ondergrens dan valt de omvormer niet uit.
(hier komen dus al die schaduw horror verhalen van, dit is dus eigenlijk te goedkoop iets willen en naderhand huilie doen dat het niet werkt. schaduw hoeft helemaal geen probleem te zijn.)
maar ook: temperatuur van de cellen.
een paneel wat 32Vmpp levert, kan goed heet worden in de zon.
hoe warmer de minder Vmpp je hebt, reken even op een 28Vmpp wat er dan nog uit een paneel komt bij volle zon.
doe je dat dan maar 4x28Vmpp, dan zit je erg op de ondergrens voor veel omvormers.
(en dan heb je ook nog omvormers waar met de specificaties een beetje gerommeld word.
dit ter voordeel van de omvormer dan lijkt hij beter, zeg maar marketing, daar heb je niks aan.)
maar ook dit alles moet je als positief zien niet als probleem.
een omvormer die graag 350Vmpp wil hebben, kan goed werken met 200Vmpp (grofweg 6x32Vmpp), dan heb je nog steeds marge genoeg om goed te werken, kunt nog steeds een beetje schaduw aan, en nog steeds een leuk rendement.
het is een beetje persoonlijk hoeverre je nog preciezer wil of hoeveel meer je er nog onder wil zitten.
snap de relativiteit van dit verhaal.
je wil poly string (kunt waarschijnlijk beter zeggen dat je stringen parallel wil maken.), en dan zie je meteen het voordeel van Panasonic.
die panelen leveren geen +/-9Ampp, maar eerder rond de +/-6Ampp.
doe je parallel, dan tel je de 2 stringen de Ampp bij elkaar op.
2x6Ampp=12Ampp
en
2x9Ampp=18Ampp.
ga je dan kijken bij gewone string omvormers van rond de 4kW, dan zie je dat de mpp niet verder gaat als 12A.
beetje zonde om daar dan 18Ampp op te gooien, de mpp zal nooit verder gaan als 12A.
(dit verschild wel wat per merk, probeer het een beetje algemeen te houden.)
Panasonic, tja het is duur.
maar ook weer niet te gek duur (pas op sommige websites verkopen het als exclusief en daar door is het nog duurder, dat hoeft niet is mijn ervaring).
zo heb ik mijn opbrengst met 8% omhoog zien gaan, na vervanging door Panasonic.
en ja, dit is geheel terug gerekend naar 8% per Wp.
(de de vermeerdering van het aantal Wp heb ik er dan al uit gerekend.)
waardoor komt dit:
Panasonic maakt mono cellen, en daar boven op word een laagje dunne film geplakt.
mono en dunne film reageren op een ander gedeelte van het spectrum van de zon.
en de dunne film laat het gedeelte voor mono gewoon door.
en het gedeelte waar de dunne film op reageert komt beter door bewolking heen, dus je hebt meer opbrengst met bewolking.
vandaar de 8% extra per jaar, en dat maakt een hoop goed.
(reken je dan ook nog 2% extra omdat de Vmpp van de omvormer beter is dan heb je toch een stevige 10% extra van het dak.)
maar moet je Panasonic gebruiken, nop liever niet.
het is eigenlijk duurder, maar kun je niet anders, dan is het ineens wel geniaal.
snap de relativiteit van dit verhaal.
edit:
je hebt een reden om dit te doen, neem ik aan:
het PV systeem is verdeeld met 11x op de voorkant (1string van 6x en 1 string van 5x). En 1 string van 5x op de achterkant. Waarvan 5x en 5x in polystring op de Sunny Boy 3.6-1AV-41 zijn aangesloten.
maar of dit wel verstandig is betwijfel ik een beetje?
maar goed ik weet je reden niet, dus misschien een hele goede reden er voor.
maar is het niet gewoon simpeler om gewoon 11xAEG op de voorkant te doen.
en 5xAEG/panasonic op de achterkant. (op iets anders als AEG/panasonic)
lekker simpel en zo.
het verhaal klinkt mij een beetje als over engineering.
dus misschien is dit helemaal wel niet nodig?
kun je duidelijk maken waarom je een zo ingewikkelde set-up wil?
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 01-10-2020 13:37
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)