keuze zonnepanelen graag mening en uitleg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-04 10:20
De theorie achter de spanning is dat een optimale spanning van ~360 volt DC bij een enkelfase omvormer voor de minste verliezen zorgt bij de omzetting naar ~240 volt AC. De verliezen bij een lagere of hogere spanning zijn echter niet echt noemenswaardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62UpvVDu32Yw7rBp52JzPOF60T4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtWzdS31NV5WUEPdlvLHNHXz.png?f=fotoalbum_large

Moderne omvormers werken al vanaf ~100 volt. Panasonic panelen zijn zo duur dat je dat verschil van enkele procenten opbrengst nooit terug verdient.

AEG panelen zijn ook aan de dure kant. Winkelman heeft panelen met dezelfde Wp voor de helft van de prijs.

Waarom de voorkant op 2 strings en niet gewoon één string van 11? Je kan ook naar iets als een Growatt 3600 TL-XE kijken, die zijn €300 goedkoper. Voorkant 11 panelen in een string, achterkant zoveel als je kwijt kan.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:36
@Wattoxx
jep een omvormer werkt gewoon het beste met de juiste Vmpp (dat is niet altijd hoger).
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
geeft je hen +/-350Vmpp dan heb je het hoogste rendement.

maar er zijn meer redenen om richting de 350Vmpp te gaan.
stel je hebt schaduw van een dak/boom/schoorsteen.
dan reageren de diodes door een gedeelte van een paneel uit te zetten.
hier door zakt de Vmpp.
en ja zit je dan niet op de ondergrens dan valt de omvormer niet uit.
(hier komen dus al die schaduw horror verhalen van, dit is dus eigenlijk te goedkoop iets willen en naderhand huilie doen dat het niet werkt. schaduw hoeft helemaal geen probleem te zijn.)

maar ook: temperatuur van de cellen.
een paneel wat 32Vmpp levert, kan goed heet worden in de zon.
hoe warmer de minder Vmpp je hebt, reken even op een 28Vmpp wat er dan nog uit een paneel komt bij volle zon.
doe je dat dan maar 4x28Vmpp, dan zit je erg op de ondergrens voor veel omvormers.

(en dan heb je ook nog omvormers waar met de specificaties een beetje gerommeld word.
dit ter voordeel van de omvormer dan lijkt hij beter, zeg maar marketing, daar heb je niks aan.)

maar ook dit alles moet je als positief zien niet als probleem.
een omvormer die graag 350Vmpp wil hebben, kan goed werken met 200Vmpp (grofweg 6x32Vmpp), dan heb je nog steeds marge genoeg om goed te werken, kunt nog steeds een beetje schaduw aan, en nog steeds een leuk rendement.
het is een beetje persoonlijk hoeverre je nog preciezer wil of hoeveel meer je er nog onder wil zitten.
snap de relativiteit van dit verhaal. ;)

je wil poly string (kunt waarschijnlijk beter zeggen dat je stringen parallel wil maken.), en dan zie je meteen het voordeel van Panasonic.
die panelen leveren geen +/-9Ampp, maar eerder rond de +/-6Ampp.
doe je parallel, dan tel je de 2 stringen de Ampp bij elkaar op.
2x6Ampp=12Ampp
en
2x9Ampp=18Ampp.
ga je dan kijken bij gewone string omvormers van rond de 4kW, dan zie je dat de mpp niet verder gaat als 12A.
beetje zonde om daar dan 18Ampp op te gooien, de mpp zal nooit verder gaan als 12A. :-(
(dit verschild wel wat per merk, probeer het een beetje algemeen te houden.)

Panasonic, tja het is duur.
maar ook weer niet te gek duur (pas op sommige websites verkopen het als exclusief en daar door is het nog duurder, dat hoeft niet is mijn ervaring).
zo heb ik mijn opbrengst met 8% omhoog zien gaan, na vervanging door Panasonic.
en ja, dit is geheel terug gerekend naar 8% per Wp.
(de de vermeerdering van het aantal Wp heb ik er dan al uit gerekend.)
waardoor komt dit:
Panasonic maakt mono cellen, en daar boven op word een laagje dunne film geplakt.
mono en dunne film reageren op een ander gedeelte van het spectrum van de zon.
en de dunne film laat het gedeelte voor mono gewoon door.
en het gedeelte waar de dunne film op reageert komt beter door bewolking heen, dus je hebt meer opbrengst met bewolking.
vandaar de 8% extra per jaar, en dat maakt een hoop goed.
(reken je dan ook nog 2% extra omdat de Vmpp van de omvormer beter is dan heb je toch een stevige 10% extra van het dak.)

maar moet je Panasonic gebruiken, nop liever niet.
het is eigenlijk duurder, maar kun je niet anders, dan is het ineens wel geniaal.
snap de relativiteit van dit verhaal. ;)

edit:
je hebt een reden om dit te doen, neem ik aan:
het PV systeem is verdeeld met 11x op de voorkant (1string van 6x en 1 string van 5x). En 1 string van 5x op de achterkant. Waarvan 5x en 5x in polystring op de Sunny Boy 3.6-1AV-41 zijn aangesloten.
maar of dit wel verstandig is betwijfel ik een beetje?
maar goed ik weet je reden niet, dus misschien een hele goede reden er voor. ;)

maar is het niet gewoon simpeler om gewoon 11xAEG op de voorkant te doen.
en 5xAEG/panasonic op de achterkant. (op iets anders als AEG/panasonic)
lekker simpel en zo.
het verhaal klinkt mij een beetje als over engineering.
dus misschien is dit helemaal wel niet nodig?

kun je duidelijk maken waarom je een zo ingewikkelde set-up wil?

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 01-10-2020 13:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PeeVv
Garantie op zonnepanelen is eigenlijk een wassen neus. Zonnepanelen gaan sowieso niet zo snel kapot. Over een jaar zijn de panelen die je hebt niet meer leverbaar en nieuwe panelen zijn lastig te combineren met oude panelen. Je krijgt dus waarschijnlijk gewoon je geld terug, maar dan zit je nog steeds met een kapot paneel op je dak. Dan moet je installateur nog bestaan (over 10, 15, 25 jaar) want de fabrikant gaat dat sowieso niet doen. Tenzij je het zelf doet, maar dan mis je dus een paneel. Daarnaast liggen zonnepanelen niet veel meer dan 10-15 jaar op een dak, tegen die tijd heb je een warmtepomp, elektrische auto etc. en heb je nieuwe panelen nodig om te voldoen aan je verbruik.

Mijn mening is dan ook dat je eigenlijk altijd zo goedkoop mogelijk moet gaan (tot op zekere hoogte natuurlijk). Vooral als je het zelf doet kan je nu een goedkopere set pakken en die over 10 jaar vervangen, waarschijnlijk ben je dan voor de initiële panelen + upgrade evenveel kwijt als nu een Panasonic set kopen.

Qua omvormer heeft SMA geloof ik maar 5 jaar garantie, wat wel aan de krappe kant is. GoodWe en Growatt 1-fase omvormers hebben bijv. standaard 10 jaar garantie.

Ik zou voor zoiets gaan (heb even willekeurig montagemateriaal gepakt, komt van Winkelman)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDD_fPVDJXuoKL3_Pb9xLTIVneE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UyBUMAhNwgjTzq1noY4oIPO5.png?f=user_large
Omvormer heeft 10 jaar garantie, panelen zelfs 15. 48 cent per Wp incl. BTW :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljjjgmChDxIm7TUi215ZcyfyfCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S0UeOuPhexpvl6nV1CAGJH2h.png?f=user_large
SMA + Qcells komt op 66 cent per Wp, ook nog een nette prijs, maar toch weer 37,5% duurder.

• PeeVv
Naafkap schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:09:
Een merk als Panasonic geeft gewoon meer vertrouwen als een of ander vaag Chinees merk.
Veel van de Chinese merken zijn al tientallen jaren actief, zijn beursgenoteerd en hebben 1000+ medewerkers. Dus 'een of ander vaag Chinees merk' is vooral omdat ze niet in andere vakgebieden actief zijn. Op het gebied van zonnepanelen is Panasonic zelfs 'een of ander vaag Japans merk' te noemen, daar de wereldproductie gedomineerd wordt door China:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjGwkReolF4eFSTV4Bfgeu_RuHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oWypPk2FIAacKnxlm7tND0yR.png?f=fotoalbum_large
Panasonic zat in 2015 op een productie van 260 megawatt, Trina zat toen op 4550 megawatt. Dus kies je liever voor Panasonic of voor het bedrijf dat 17,5 keer zoveel panelen produceert 8)7

Naafkap schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:09:

Echter hoe makkelijk hier lange fabrieksgarantie wordt weggewuifd als zinloos is natuurlijk wel kolder. Een bedrijf als Panasonic kan gewoon lange garantie garanderen en dat geeft toch gewoon een stukje zekerheid. Ja daar betaal je voor, maar je krijgt er dus ook wel wat voor terug.
Wat heb je dan aan die garantie? Wat gebeurt er in de praktijk als over 20 jaar blijkt dat je panelen niet aan de eisen meer voldoen. Wie gaat je dak op? Waar haalt Panasonic een 20 jaar oud paneel vandaan? En met
de ~0.05% kans die @WackoH noemt durf ik het risico van wat minder garantie zeker wel te nemen, zeker als je over 10 jaar nieuwe panelen kan kopen en alsnog goedkoper uit bent dan Panasonic.
Pagina: 1