Hallo allen,
Ik heb 2 vragen.
Omdat ik een beetje knel zit met de keuze, wat zouden jullie mij adviseren?
En Ik heb een vraag over de output verschillen van zonnepanelen in de zin van Volt en Amp.
Daarbij probeer ik te begrijpen wat de voor en of nadelen zijn en het waarom in combinatie met een omvormer.
Ik ben al even bezig (als ik even tijd en zin heb) met het samenstellen van een PV systeem voor ons huis.
Voorkant van het huis ligt -40gr (zzo) en de dak helling is 40 gr.
geen schaduw. wel een dakraam voor en achter. In hoog zomer staat de zon op ongeveer 14:30 uur recht op de nok van het dak en denk in de namiddag en avond uurtje best nog wat stroom op te wekken.
Ons verbruik ligt rond 4200 kWh op jaarbasis op een 1 fase 40A aansluiting.
Ik ben al in de weer geweest met Sunny Design en heb verschillende combinaties samengesteld.
De opstelling:
het PV systeem is verdeeld met 11x op de voorkant (1string van 6x en 1 string van 5x). En 1 string van 5x op de achterkant. Waarvan 5x en 5x in polystring op de Sunny Boy 3.6-1AV-41 zijn aangesloten.
met de volgende zonnepanelen:
16 x Panasonic VBHN320SKJ01
of
16x AEG AS-M1202B-H-325Wp
Allebei kom ik op een Piekvermogen van 5.20kWp en een geschatte Jaarlijkse energieopbrengst van rond de 4400 kWh.
Ik heb al een hoop gelezen en lees ik geregeld dat een hoge DC Volt gunstig is, maar waarom, wordt mij niet duidelijk.
Waarom is een hoge DC-spanning beter?
Pv system geeft in de boven genoemde opstelling:
De Panasonic (59 volt per paneel)
Ingang A: max DC spanning 465 V en Max kortsluitstroom MMP 5,9 A
Ingang B: max DC spanning 380 V en Max kortsluitstroom MMP 8,1 A (polystring)
En de AEG (33.75 Volt per paneel)
Ingang A: max DC spanning 264 V en Max kortsluitstroom MMP 10,5 A
Ingang B: max DC spanning 223 V en Max kortsluitstroom MMP 15,4 A (polystring)
Dat zijn best wat onderling verschillen.
Andere verschillen zijn voor keuze ook niet onbelangrijk.
product garantie: Panasonic 25 jaar, AEG 20 jaar
product prijs: Panasonic €230: AEG €175.
Is in mijn situatie de verschillen in voltage en amperage echt iets om over na te denken rekeninghoudend met mijn Budget?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Graag jullie mening en misschien uitleg.
Alvast bedankt.
Ik heb 2 vragen.
Omdat ik een beetje knel zit met de keuze, wat zouden jullie mij adviseren?
En Ik heb een vraag over de output verschillen van zonnepanelen in de zin van Volt en Amp.
Daarbij probeer ik te begrijpen wat de voor en of nadelen zijn en het waarom in combinatie met een omvormer.
Ik ben al even bezig (als ik even tijd en zin heb) met het samenstellen van een PV systeem voor ons huis.
Voorkant van het huis ligt -40gr (zzo) en de dak helling is 40 gr.
geen schaduw. wel een dakraam voor en achter. In hoog zomer staat de zon op ongeveer 14:30 uur recht op de nok van het dak en denk in de namiddag en avond uurtje best nog wat stroom op te wekken.
Ons verbruik ligt rond 4200 kWh op jaarbasis op een 1 fase 40A aansluiting.
Ik ben al in de weer geweest met Sunny Design en heb verschillende combinaties samengesteld.
De opstelling:
het PV systeem is verdeeld met 11x op de voorkant (1string van 6x en 1 string van 5x). En 1 string van 5x op de achterkant. Waarvan 5x en 5x in polystring op de Sunny Boy 3.6-1AV-41 zijn aangesloten.
met de volgende zonnepanelen:
16 x Panasonic VBHN320SKJ01
of
16x AEG AS-M1202B-H-325Wp
Allebei kom ik op een Piekvermogen van 5.20kWp en een geschatte Jaarlijkse energieopbrengst van rond de 4400 kWh.
Ik heb al een hoop gelezen en lees ik geregeld dat een hoge DC Volt gunstig is, maar waarom, wordt mij niet duidelijk.
Waarom is een hoge DC-spanning beter?
Pv system geeft in de boven genoemde opstelling:
De Panasonic (59 volt per paneel)
Ingang A: max DC spanning 465 V en Max kortsluitstroom MMP 5,9 A
Ingang B: max DC spanning 380 V en Max kortsluitstroom MMP 8,1 A (polystring)
En de AEG (33.75 Volt per paneel)
Ingang A: max DC spanning 264 V en Max kortsluitstroom MMP 10,5 A
Ingang B: max DC spanning 223 V en Max kortsluitstroom MMP 15,4 A (polystring)
Dat zijn best wat onderling verschillen.
Andere verschillen zijn voor keuze ook niet onbelangrijk.
product garantie: Panasonic 25 jaar, AEG 20 jaar
product prijs: Panasonic €230: AEG €175.
Is in mijn situatie de verschillen in voltage en amperage echt iets om over na te denken rekeninghoudend met mijn Budget?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Graag jullie mening en misschien uitleg.
Alvast bedankt.