keuze zonnepanelen graag mening en uitleg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Wattoxx
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08-2023
Hallo allen,

Ik heb 2 vragen.

Omdat ik een beetje knel zit met de keuze, wat zouden jullie mij adviseren?
En Ik heb een vraag over de output verschillen van zonnepanelen in de zin van Volt en Amp.

Daarbij probeer ik te begrijpen wat de voor en of nadelen zijn en het waarom in combinatie met een omvormer.

Ik ben al even bezig (als ik even tijd en zin heb) met het samenstellen van een PV systeem voor ons huis.
Voorkant van het huis ligt -40gr (zzo) en de dak helling is 40 gr.
geen schaduw. wel een dakraam voor en achter. In hoog zomer staat de zon op ongeveer 14:30 uur recht op de nok van het dak en denk in de namiddag en avond uurtje best nog wat stroom op te wekken.

Ons verbruik ligt rond 4200 kWh op jaarbasis op een 1 fase 40A aansluiting.

Ik ben al in de weer geweest met Sunny Design en heb verschillende combinaties samengesteld.

De opstelling:

het PV systeem is verdeeld met 11x op de voorkant (1string van 6x en 1 string van 5x). En 1 string van 5x op de achterkant. Waarvan 5x en 5x in polystring op de Sunny Boy 3.6-1AV-41 zijn aangesloten.

met de volgende zonnepanelen:
16 x Panasonic VBHN320SKJ01
of
16x AEG AS-M1202B-H-325Wp

Allebei kom ik op een Piekvermogen van 5.20kWp en een geschatte Jaarlijkse energieopbrengst van rond de 4400 kWh.

Ik heb al een hoop gelezen en lees ik geregeld dat een hoge DC Volt gunstig is, maar waarom, wordt mij niet duidelijk.

Waarom is een hoge DC-spanning beter?
Pv system geeft in de boven genoemde opstelling:
De Panasonic (59 volt per paneel)

Ingang A: max DC spanning 465 V en Max kortsluitstroom MMP 5,9 A
Ingang B: max DC spanning 380 V en Max kortsluitstroom MMP 8,1 A (polystring)

En de AEG (33.75 Volt per paneel)

Ingang A: max DC spanning 264 V en Max kortsluitstroom MMP 10,5 A
Ingang B: max DC spanning 223 V en Max kortsluitstroom MMP 15,4 A (polystring)

Dat zijn best wat onderling verschillen.

Andere verschillen zijn voor keuze ook niet onbelangrijk.
product garantie: Panasonic 25 jaar, AEG 20 jaar
product prijs: Panasonic €230: AEG €175.

Is in mijn situatie de verschillen in voltage en amperage echt iets om over na te denken rekeninghoudend met mijn Budget?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Graag jullie mening en misschien uitleg.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00
De theorie achter de spanning is dat een optimale spanning van ~360 volt DC bij een enkelfase omvormer voor de minste verliezen zorgt bij de omzetting naar ~240 volt AC. De verliezen bij een lagere of hogere spanning zijn echter niet echt noemenswaardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62UpvVDu32Yw7rBp52JzPOF60T4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtWzdS31NV5WUEPdlvLHNHXz.png?f=fotoalbum_large

Moderne omvormers werken al vanaf ~100 volt. Panasonic panelen zijn zo duur dat je dat verschil van enkele procenten opbrengst nooit terug verdient.

AEG panelen zijn ook aan de dure kant. Winkelman heeft panelen met dezelfde Wp voor de helft van de prijs.

Waarom de voorkant op 2 strings en niet gewoon één string van 11? Je kan ook naar iets als een Growatt 3600 TL-XE kijken, die zijn €300 goedkoper. Voorkant 11 panelen in een string, achterkant zoveel als je kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Ik zou me idd vooral niet te druk maken over de spanning. Zolang de opstartspanning voldoende is en de open klemspanning niet te hoog, gewoon doen.

En zou idd ook niet moeilijk doen met een polystring, gewoon de dakvlakken per stuk serie schakelen. Maakt het een stuk makkelijker.

Wil je zelf gaan leggen of een installateur laten komen? In dat laatste geval vermoed ik dat ze niet eens aan een polystring willen beginnen.

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 01-10-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 22:32
Een verschil tussen de panelen is dat Panasonic een zeer gerespecteerde fabrikant is die al lang bestaat, en AEG een groothandel die een bekende naam in licentie genomen heeft. De panelen komen dus uit een onbekende fabriek.
De vraag is verder wat 20 jaar garantie van een groothandel waard is, als je geeneens weet wie de echte fabrikant is (99% een Chinese fabriek; hoeft niet slecht te zijn, maar je weet het gewoon niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:49
@Wattoxx
jep een omvormer werkt gewoon het beste met de juiste Vmpp (dat is niet altijd hoger).
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
geeft je hen +/-350Vmpp dan heb je het hoogste rendement.

maar er zijn meer redenen om richting de 350Vmpp te gaan.
stel je hebt schaduw van een dak/boom/schoorsteen.
dan reageren de diodes door een gedeelte van een paneel uit te zetten.
hier door zakt de Vmpp.
en ja zit je dan niet op de ondergrens dan valt de omvormer niet uit.
(hier komen dus al die schaduw horror verhalen van, dit is dus eigenlijk te goedkoop iets willen en naderhand huilie doen dat het niet werkt. schaduw hoeft helemaal geen probleem te zijn.)

maar ook: temperatuur van de cellen.
een paneel wat 32Vmpp levert, kan goed heet worden in de zon.
hoe warmer de minder Vmpp je hebt, reken even op een 28Vmpp wat er dan nog uit een paneel komt bij volle zon.
doe je dat dan maar 4x28Vmpp, dan zit je erg op de ondergrens voor veel omvormers.

(en dan heb je ook nog omvormers waar met de specificaties een beetje gerommeld word.
dit ter voordeel van de omvormer dan lijkt hij beter, zeg maar marketing, daar heb je niks aan.)

maar ook dit alles moet je als positief zien niet als probleem.
een omvormer die graag 350Vmpp wil hebben, kan goed werken met 200Vmpp (grofweg 6x32Vmpp), dan heb je nog steeds marge genoeg om goed te werken, kunt nog steeds een beetje schaduw aan, en nog steeds een leuk rendement.
het is een beetje persoonlijk hoeverre je nog preciezer wil of hoeveel meer je er nog onder wil zitten.
snap de relativiteit van dit verhaal. ;)

je wil poly string (kunt waarschijnlijk beter zeggen dat je stringen parallel wil maken.), en dan zie je meteen het voordeel van Panasonic.
die panelen leveren geen +/-9Ampp, maar eerder rond de +/-6Ampp.
doe je parallel, dan tel je de 2 stringen de Ampp bij elkaar op.
2x6Ampp=12Ampp
en
2x9Ampp=18Ampp.
ga je dan kijken bij gewone string omvormers van rond de 4kW, dan zie je dat de mpp niet verder gaat als 12A.
beetje zonde om daar dan 18Ampp op te gooien, de mpp zal nooit verder gaan als 12A. :-(
(dit verschild wel wat per merk, probeer het een beetje algemeen te houden.)

Panasonic, tja het is duur.
maar ook weer niet te gek duur (pas op sommige websites verkopen het als exclusief en daar door is het nog duurder, dat hoeft niet is mijn ervaring).
zo heb ik mijn opbrengst met 8% omhoog zien gaan, na vervanging door Panasonic.
en ja, dit is geheel terug gerekend naar 8% per Wp.
(de de vermeerdering van het aantal Wp heb ik er dan al uit gerekend.)
waardoor komt dit:
Panasonic maakt mono cellen, en daar boven op word een laagje dunne film geplakt.
mono en dunne film reageren op een ander gedeelte van het spectrum van de zon.
en de dunne film laat het gedeelte voor mono gewoon door.
en het gedeelte waar de dunne film op reageert komt beter door bewolking heen, dus je hebt meer opbrengst met bewolking.
vandaar de 8% extra per jaar, en dat maakt een hoop goed.
(reken je dan ook nog 2% extra omdat de Vmpp van de omvormer beter is dan heb je toch een stevige 10% extra van het dak.)

maar moet je Panasonic gebruiken, nop liever niet.
het is eigenlijk duurder, maar kun je niet anders, dan is het ineens wel geniaal.
snap de relativiteit van dit verhaal. ;)

edit:
je hebt een reden om dit te doen, neem ik aan:
het PV systeem is verdeeld met 11x op de voorkant (1string van 6x en 1 string van 5x). En 1 string van 5x op de achterkant. Waarvan 5x en 5x in polystring op de Sunny Boy 3.6-1AV-41 zijn aangesloten.
maar of dit wel verstandig is betwijfel ik een beetje?
maar goed ik weet je reden niet, dus misschien een hele goede reden er voor. ;)

maar is het niet gewoon simpeler om gewoon 11xAEG op de voorkant te doen.
en 5xAEG/panasonic op de achterkant. (op iets anders als AEG/panasonic)
lekker simpel en zo.
het verhaal klinkt mij een beetje als over engineering.
dus misschien is dit helemaal wel niet nodig?

kun je duidelijk maken waarom je een zo ingewikkelde set-up wil?

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 01-10-2020 13:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wattoxx
Bedankt voor alle reacties!!
Dit maakt het wel allemaal een stuk duidelijker en interesant wat er allemaal achter schuild.

Nu ik de daar een beter beeld van heb, begint ook bij mijn twijfel te ontstaan over het hele polystring verhaal.
Waar het vandaan komt, is meer een beetje een vriend van een collega verhaal. Deze had naar mijn opgegeven informatie van dak en verbruik enz, een PV voorstel/idee gedaan en daarna nooit meer wat van gehoord. Door verschillende omstandigheden heb ik tot nu toe de draad niet verder op kunnen pakken.

Ben zelf wat verder gaan inlezen, daarbij ontstaan natuurlijk vragen.Tegelijkertijd de Sunny Design aan uitdokteren maar de polystring optie gelaten voor wat het is. Een beetje naïef geweest misschien, het zal wel ergens goed voor zijn. Blij dat deze Tweakers forum bestaat! _/-\o_

Van mij persoonlijk uit heb ik er dus geen reden voor. Wel begrijp ik, als je met polystring werkt moet je dezelfde type panelen gebruiken. wat je weer beperkt in mogelijkheden.

Kwa zonnepanelen en omvormer wel ik best wel wat kwaliteit, niet top of the line. Gewoon betrouwbaar. Het hoeft ook niet de hoofdprijs te zijn.Je weet wel hoe dat gaat;) SMA omvormer is mooi spul met goed referenties.
Panasonic, zeer mooi panelen maar voor mijn dak misschien weer wat veel gevraagd omdat er geen last is van schaduw. Dan kan het ook met goede wat goedkopere panelen. Qsells, misschien? zie ik hier ook wel voorbij komen.
Geeft ook lange garantie, dat zegt toe wel iets voor het product?

Het geeft dus meer optie`s (en makkelijker om het zelf allemaal aan te leggen) om twee aparte strings te maken van de voor en achterkant van het huis.
Dan zoude de Panasonic op NW kant meer tot z`n recht komen door de korte zonuren en toch redelijke opbrengst geven? Die 5x zou dan max 380 Volt DC geven. (4.2 A)

En op de voorkant (als voorbeeld AEG) 11x max 487 Volt DC (10,3 A)
Of een ander betrouwbaar merk.

Je ziet het, ben er nog niet helemaal uit. Maar vandaar ook de vraag om meningen in deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Garantie op zonnepanelen is eigenlijk een wassen neus. Zonnepanelen gaan sowieso niet zo snel kapot. Over een jaar zijn de panelen die je hebt niet meer leverbaar en nieuwe panelen zijn lastig te combineren met oude panelen. Je krijgt dus waarschijnlijk gewoon je geld terug, maar dan zit je nog steeds met een kapot paneel op je dak. Dan moet je installateur nog bestaan (over 10, 15, 25 jaar) want de fabrikant gaat dat sowieso niet doen. Tenzij je het zelf doet, maar dan mis je dus een paneel. Daarnaast liggen zonnepanelen niet veel meer dan 10-15 jaar op een dak, tegen die tijd heb je een warmtepomp, elektrische auto etc. en heb je nieuwe panelen nodig om te voldoen aan je verbruik.

Mijn mening is dan ook dat je eigenlijk altijd zo goedkoop mogelijk moet gaan (tot op zekere hoogte natuurlijk). Vooral als je het zelf doet kan je nu een goedkopere set pakken en die over 10 jaar vervangen, waarschijnlijk ben je dan voor de initiële panelen + upgrade evenveel kwijt als nu een Panasonic set kopen.

Qua omvormer heeft SMA geloof ik maar 5 jaar garantie, wat wel aan de krappe kant is. GoodWe en Growatt 1-fase omvormers hebben bijv. standaard 10 jaar garantie.

Ik zou voor zoiets gaan (heb even willekeurig montagemateriaal gepakt, komt van Winkelman)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDD_fPVDJXuoKL3_Pb9xLTIVneE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UyBUMAhNwgjTzq1noY4oIPO5.png?f=user_large
Omvormer heeft 10 jaar garantie, panelen zelfs 15. 48 cent per Wp incl. BTW :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljjjgmChDxIm7TUi215ZcyfyfCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S0UeOuPhexpvl6nV1CAGJH2h.png?f=user_large
SMA + Qcells komt op 66 cent per Wp, ook nog een nette prijs, maar toch weer 37,5% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die seraphim staan ook op alibaba.
Ik heb daar een vreemd gevoel bij.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:53:
Die seraphim staan ook op alibaba.
Ik heb daar een vreemd gevoel bij.
Alle Chinese panelen staan op Alibaba. Longi, JA Solar, Jinko, Trina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
garanties en zo, tja sorrie.
veel garantie beloven en weinig geven,
doet een verkoper vreugde in het leven.
of lees de kleine letters, zodat je weet wat garantie inhoud.
(beter gezegd, niet te veel naar kijken, is allemaal te veel kleine letters. ;) )
Wattoxx schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:21:
Het geeft dus meer optie`s (en makkelijker om het zelf allemaal aan te leggen) om twee aparte strings te maken van de voor en achterkant van het huis.
Dan zoude de Panasonic op NW kant meer tot z`n recht komen door de korte zonuren en toch redelijke opbrengst geven? Die 5x zou dan max 380 Volt DC geven. (4.2 A)
panasonic op NW, het zal wat meer doen, maar liever niet.
kan er echt geen paneeltje bij of zo op die kant?
we hebben ook nog deze panelen:
https://www.sun-solar.nl/...m_EU_EN_20190724_V04_.pdf
die hebben 37Vmpp en dat is net beter als 32Vmpp.
misschien wel een aardig alternatief. :?
En op de voorkant (als voorbeeld AEG) 11x max 487 Volt DC (10,3 A)
Of een ander betrouwbaar merk.

Je ziet het, ben er nog niet helemaal uit. Maar vandaar ook de vraag om meningen in deze topic.
zoek rustig rond.
het begint nu herfst te worden, en de opbrengsten zakken nu dagelijks.
nog even en de winter begint, en dat levert zo weinig op dat je die kunt missen als kiespijn.
dus tijd zat om rond te kijken naar wat je wil. ;)
(zomer en winter zijn wel iets anders in PV land als wat mensen denken.
de bodem zit op 24 december met 7,7 uren licht per dag.
en de top zit op 18 juni met 16,5 uren licht per dag.
dus in januari/februari word het elke dag al beter. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Het is wel grappig dat op een forum voor liefhebbers en techneuten, het toch vaak over de laagste prijs gaat.

De kans dat een paneel kapot gaat, is ~0.05% per jaar op basis van historische gegevens. De trend was dat dit steeds beter werd.
Maar dat zegt weer niet alles over wat er nu wordt geproduceerd, want de druk om tegen lage prijzen te leveren is groot en Chinese fabrikanten, die nu het merendeel van het aanbod bepalen, staan niet bekend om hun hoge kwaliteitsstandaarden (in tegenstelling tot bv. de Japanse industrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:49
Tsja het is maar net wat je wil. Zo goedkoop mogelijk met een zo hoog mogelijk rendement en zo weinig mogelijk garantie, als het dan allemaal blijft werken ben je het goedkoopst uit en haal je het hoogste financiële rendement.

Echter hoe makkelijk hier lange fabrieksgarantie wordt weggewuifd als zinloos is natuurlijk wel kolder. Een bedrijf als Panasonic kan gewoon lange garantie garanderen en dat geeft toch gewoon een stukje zekerheid. Ja daar betaal je voor, maar je krijgt er dus ook wel wat voor terug.

Als het financiële rendement niet het allerbelangrijkste is, kun je kiezen voor een wat duurder paneel of duurdere omvormer. Een merk als Panasonic geeft gewoon meer vertrouwen als een of ander vaag Chinees merk. Het ligt als het goed is wel jaren op je dak. Dag mag van mij dan best wel wat kosten.

Het is een persoonlijke afweging.

[ Voor 20% gewijzigd door Naafkap op 02-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Naafkap schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:09:
Een merk als Panasonic geeft gewoon meer vertrouwen als een of ander vaag Chinees merk.
Veel van de Chinese merken zijn al tientallen jaren actief, zijn beursgenoteerd en hebben 1000+ medewerkers. Dus 'een of ander vaag Chinees merk' is vooral omdat ze niet in andere vakgebieden actief zijn. Op het gebied van zonnepanelen is Panasonic zelfs 'een of ander vaag Japans merk' te noemen, daar de wereldproductie gedomineerd wordt door China:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjGwkReolF4eFSTV4Bfgeu_RuHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oWypPk2FIAacKnxlm7tND0yR.png?f=fotoalbum_large
Panasonic zat in 2015 op een productie van 260 megawatt, Trina zat toen op 4550 megawatt. Dus kies je liever voor Panasonic of voor het bedrijf dat 17,5 keer zoveel panelen produceert 8)7

Naafkap schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:09:

Echter hoe makkelijk hier lange fabrieksgarantie wordt weggewuifd als zinloos is natuurlijk wel kolder. Een bedrijf als Panasonic kan gewoon lange garantie garanderen en dat geeft toch gewoon een stukje zekerheid. Ja daar betaal je voor, maar je krijgt er dus ook wel wat voor terug.
Wat heb je dan aan die garantie? Wat gebeurt er in de praktijk als over 20 jaar blijkt dat je panelen niet aan de eisen meer voldoen. Wie gaat je dak op? Waar haalt Panasonic een 20 jaar oud paneel vandaan? En met
de ~0.05% kans die @WackoH noemt durf ik het risico van wat minder garantie zeker wel te nemen, zeker als je over 10 jaar nieuwe panelen kan kopen en alsnog goedkoper uit bent dan Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
"Chinese merken zijn al tientallen jaren actief"
Overdrijven is ook een vak. Jinko bestaat sinds 2006.
Een omvormer fabrikant als Growatt bestaat net zo lang (sinds 2010) als dat ze garantie geven.
Achter het verlenen van (lange) garantie zit volgens mij een hoop opportunisme. 10 of 25 jaar is nog ver weg, en tegen die tijd zien we wel... Eerst maar marktaandeel veroveren en lekker geld verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
En voldoen aan wat De Partij wil: China werelddominantie brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wattoxx
Oké, voor zonnepanelen krijg ik dus steeds meer het beeld dat garantie waarschijnlijk niet veel betekent. Als is het alleen maar op het fijt (iets wat ik mij tot nu niet realiseerde) dat een type zonnepaneel een productieproces hebben van misschien max 2 jaar. Dan heb je inderdaad een probleem als er 1 kapotte paneel vervangen zou moeten worden. Dat gaat dus niet gebeuren. Op is op.

Ik geloof wel in kwaliteit verschil. Dat is zie je in genoeg producten om ons heen. Goedkoop is duurkoop, ben ik ook wel eens tegen aangelopen.

Is er dan wel zoveel kwaliteit verschil in zonnepanelen land waar fabrikanten dan een lange garantie op durven geven. Waarschijnlijk vaker marketing dan echt vertrouwen in hun eigen producten? 20 jaar is inderdaad ver weg.
Verschil in Chinese of Europese fabrikant.

@migjes
Als ik zou willen kan ik op NW net zo veel kwijt als op de OZ. Maar ik vraag me dan af, tot wanneer het aantal zonuren op jaarbasis dan nog wel de kost en opbrengst in evenwicht liggen. Aangezien rond de wintertijd blij mag zijn net aan 1 a 1,5 uur vage zon op/langs die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:29
https://review.solar/latest-tier-1-solar-panels-list-2020/

Ik kijk wel eens of een fabrikant tier 1 is.
Van de in Nederland bekende merken staan de volgenden er niet op:

- AEG (omdat het geen fabrikant is, slechts een groothandel, en is niet eens in handen van AEG)
- Denim (ik weet het niet zeker maar volgens mij maken zij de cellen niet zelf)
- Munchen solar (zover ik weet niets Duits aan)
- NSP/URE

edit:
het enige echt Europese dat ik ken is SolarWatt (erg lange garanties maar duur en niet de meest efficientste panelen)

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 02-10-2020 21:49 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een zonnepaneel is geen complex technisch apparaat maar meer een opbouw van lagen maken, daarom denk ik dat de chinezen dat na een 20 jaar plus echt wel aardig onder de knie hebben inmiddels en de meeste fouten er uit zijn.

Echter is het ook een snelle markt kwa modellen en formaten dus om over 10 jaar nog even een paneel bij te vinden is echt wel een utopie, ik zie regelmatig gevraagd staan op div sites en dat zijn dan niet eens oude panelen, niet meer tekoop.

Dus het verhaal is vaak als er iets kapot is door hagel of wat dan ook dat het al zo ingehaald is dat je beter alles kan vervangen en gelijk door een groter vermogen per m2.
Met goedkope panelen in de basis kan dit ook makkelijk uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rol-Co schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:37:

Echter is het ook een snelle markt kwa modellen en formaten dus om over 10 jaar nog even een paneel bij te vinden is echt wel een utopie, ik zie regelmatig gevraagd staan op div sites en dat zijn dan niet eens oude panelen, niet meer tekoop.
Ik heb 1 paneel wat vervangen moet worden (is nooit het dak op geweest en heeft een raar vlekje achter het glas)
Helaas was dit bij 1 van de panelen die nog in de schuur lagen en zag ik het pas na ongeveer een jaar toen ik de laatste panelen ging plaatsen .
levernacier en fabrikant willen vervangen maar hebben NU al moeite met een gelijk paneel leveren. en dat is na 15 maanden, wie denkt nog iets te kunnen krijgen na 15 jaar zal ik maar meteen uit de droom helpen. Dat gaat echt niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wattoxx schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:25:
@migjes
Als ik zou willen kan ik op NW net zo veel kwijt als op de OZ. Maar ik vraag me dan af, tot wanneer het aantal zonuren op jaarbasis dan nog wel de kost en opbrengst in evenwicht liggen. Aangezien rond de wintertijd blij mag zijn net aan 1 a 1,5 uur vage zon op/langs die kant.
oke, kun je ook nog de hoeken van het dakken aan geven.
dan maak ik een berekening voor je.

(dit is eigenlijk super simpel, en erg makkelijk op te lossen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wattoxx
@migjes

Thnx..! Daar ben ik wel nieuwsgierig naar...

Het dakoppervlak ligt NO op 144 graaden. en 40 gradan tijl.
Ik weet niet of je zo genoeg info heb??

Ik vraag me dat echt wel een af.. 300 meter verderop zijn 4 maanden terug nieuwe gezinswoningen uit de grond getrokken (opgeleverd). Ze hebben hele mooie daken, maar recht op het noorden. Helemaal vol met zonnepanelen. 12 á 14 stuks per woning. Ik zou denken dat men deze tijd toch wel rekening houd met het ontwerpen van de woning.
Ik kan me niet voorstellen dat een gezien daar een verbruik uit kan halen.
Pagina: 1