Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(High End) Game PC en thuiswerkplek i.c.m. Macbook & Surface

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een (game) laptop 17 inch bakbeest uit 2012 die langzaam :X gedateerd raakt en behoorlijk lawaaiig is bij zelfs relatief kleine en simpele taken. Voor mijn werk mag ik gebruik maken van een Surface 4 en mijn partner gebruikt een Macbook Air uit 2017.
Ik wil een Game PC samenstellen die nu makkelijk meekomt in spellen zoals COD, Anno 1800, CIV, Red Dead Redemption, Total War, etc. Daarnaast wil de ik randapparatuur van de Game PC gebruiken voor een betere werkomgeving wanneer wij werken met de Surface of Macbook zoals:
- 1440p monitor (nieuw zie lijst)
- Speakers (nieuw zie lijst)
- Printer (bestaand via USB)
- Draadloos toetsenbord en muis (nieuw zie lijst)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mij budget is alles inclu, 2000,- euro. Ik zal de assemblage zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Printer, verder begin ik bij scratch. :9

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stil, met name gewenst tijdens normale belasting.
- Futureproof, met name de kast, voeding, monitor en Mobo. Zodat deze mee kunnen naar een toekomstige upgrade; dit wordt waarschijnlijk het vervangen van de CPU en GPU. Om binnen het budget te blijven, en omdat de GPU en niet de CPU overal het algemeen de bottleneck is, ben ik voor de Ryzen 5 3600 gegaan. Natuurlijk houd ik de Zen 3 in de gaten aangezien ik toch moet wachten op de RTX 3070.
- RGB en dergelijke hoeft niet, moet vooral praktisch zijn. Zit het er voor hetzelfde geld op, prima (y)

Ga je overklokken?
Nee. :7

Wat verwacht je van ons?
Ik heb 3 vragen voor jullie:
1. Wat vinden jullie van mijn build? In verhouding te goedkope of juist dure onderdelen, of is de build in balans? Ik ben onzeker over de voeding en de airflow in de kast, wat vinden jullie daar specifiek van?

2. Hoe kan ik met de Surface en Macbook zo optimaal gebruik maken van de randapparatuur van de Game PC zonder tientallen kabels te hoeven in en uitpluggen? Ik snap dat je er niet aan ontkomt enkele kabels in en uit te pluggen :Y . Ik had zelf het volgende bedacht, ik weet alleen niet of het ook zal werken:
- LG monitor via displayport naar PC en via HDMI met adapter naar surface/macbook. Deze kabel moet dus in/uit geplugd worden.
- USB hub LG: USB poort 1; toetsenbord en muis. USB poort 2; Printer. USB upstream kabel zal gewisseld moeten worden.
- PC speakers via 3.5mm jack op LG aansluiten. Input geluid PC via Displayport en Surface/Macbook via HDMI

3. Ik heb op de overloop van de 1e verdieping een AP hangen evenals op de BG. Op zolder heb ik in de 2.4 ghz wel signaal, maar het is niet super, de 5ghz is ronduit slecht :'(
Ik kan geen ethernetkabel naar zolder trekken. Ik zat te denken om een goede powerline adapter te kopen en deze vanuit de meterkast aan te sluiten en op een stopcontact op zolder. Of hebben jullie een beter idee/optie? Misschien zoiets: pricewatch: Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter

Edit 30/09 Met dank aan @Djarune voor nu opgelost.

Concept build

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 127,95€ 127,95
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 3070€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 88,25€ 88,25
1Access pointsTP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plafondmontage EAP245 v3 (set van 1)€ 85,99€ 85,99
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 438,76€ 438,76
1PC speakersetsLogitech Z130€ 28,49€ 28,49
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,20€ 36,20
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1ToetsenbordenLogitech MK270 (Qwerty US)€ 31,60€ 31,60
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 108,38€ 108,38
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 650 watt€ 91,69€ 91,69
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,90€ 101,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,27

Alvast bedankt voor het meedenken oOo _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door kerath op 30-09-2020 22:01 ]

Beste antwoord (via kerath op 29-10-2020 15:24)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
en voor je laatste openstaande vragen...
kerath schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:48:
2. Hoe kan ik met de Surface en Macbook zo optimaal gebruik maken van de randapparatuur van de Game PC zonder tientallen kabels te hoeven in en uitpluggen? Ik snap dat je er niet aan ontkomt enkele kabels in en uit te pluggen :Y . Ik had zelf het volgende bedacht, ik weet alleen niet of het ook zal werken:
- LG monitor via displayport naar PC en via HDMI met adapter naar surface/macbook. Deze kabel moet dus in/uit geplugd worden.
Ik heb dat ook met mijn Surface en laptop. Ik heb wel een adapterkabeltje die flexibel is en een Surface dock. Werkt prima zo.
- USB hub LG: USB poort 1; toetsenbord en muis. USB poort 2; Printer. USB upstream kabel zal gewisseld moeten worden.
Ik zou een powered USB hub nemen. Ieder apparaat krijg een eigen kabel naar de hub. Hoef je nooit de "upstream" te verwisselen. Werkt een beetje als een switch dus.
- PC speakers via 3.5mm jack op LG aansluiten. Input geluid PC via Displayport en Surface/Macbook via HDMI
Dit zou mogelijk kunnen zijn, maar ik weet niet zeker of dit lekker werkt. Ik heb zelf als oplossing een externe geluidskaart via usb op de powered usb hub. Heb je meteen beter geluid al zal je dat niet echt horen met het gekozen goedkope speakersetje

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:23
Ik zou inderdaad kijken wat volgende serie AMD cpus geeft, gezien je toch moet wachten

Voor rest top bij elkaar gezocht !

• Djarune
Mooie concept build hoor! Je hebt duidelijk de DAA topics gelezen.

Wat voor AP’s heb je hangen?

• kerath
Dank beiden!

Wat maken jullie van de inhoudelijke vragen?

@Djarune Deze: pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf...

En ik heb net eentje nog even van het plafond getrokken en ik zie dat er ook een ethernetuitgang is. Een optie zou kunnen zijn om vanaf de AP en de overloop een ethernetkabel omhoog te brengen. Echter zou dit allesbehalve mijn voorkeur hebben..

• Djarune
Ik zou nog zo’n pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf... kopen en daaraan de pc met een kabel en eventueel de macbook / surface met kabel aansluiten. De nieuwe AP zet je strategisch neer en sluit je aan op de AP van de eerste verdieping via een wireless uplink. Het is niet geweldig, maar nog altijd beter dan powerline of een wifi ontvanger in een moederbord. Bovendien profiteert de macbook, surface en mobieltjes op zolder er ook van.

Dit moet je wel even googlen of de TP links dat kunnen met de controller etc. Ikzelf heb Ubiquiti Unifi en dat gaat heel goed met wireless uplink.

[ Voor 9% gewijzigd door Djarune op 30-09-2020 20:43 ]

• kerath
@Djarune, wat een toptip!! Sinds 20/08 dit jaar is de Mesh functie (eindelijk) beschikbaar middels een firmware release. Ik heb er 2 jaar geldeden bij aanschaf naar gekeken, toen kon het niet. Daarna nooit meer naar omgekeken.

Bron: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/222944

• kerath
Blijven punt 1 tav voeding en airflow en punt 2 openstaan.

Kom maar kom maar kom maar.. :O ;)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Ja baas! :F

Die airflow vind ik altijd wel interessant. De case heeft een bak plekken om fans te monteren. Ik ben zelf van de filosofie om zo veel mogelijk fans te plaatsen om die vervolgens zo rustig mogelijk te laten draaien. Vaak geeft dat een stiller resultaat dan slechts een paar fans op een hogere snelheid te laten draaien. Meestal is er een redelijk duidelijk toerental waaronder een fan praktisch geluidloos is, meestal ~1000rpm, en dan hoor je ze eigenlijk niet. Als je meer fans hebt is de kans dat je onder dat kritische toerental kan blijven groter. Ik zou drie 120mm intakes aan de voorkant maken (er passen ook twee 140mm exemplaren, maar dan blijft er een gat over waardoor lucht zou kunnen recirculeren).

In deze review wordt al geconcludeerd dat de videokaart (in jouw systeem de grootste gebruiker) zou kunnen profiteren van het hebben van fans op lagere plekken, zelfs al verlies je wat lucht in de voedingstunnel. Als je onderaan ook nog een intake maakt genereer je een airflow die van onderaan voor naar bovenaan achter moet stromen. Je kunt daar eventueel nog exhaust fans monteren waardoor de lucht makkelijker door de kast stroomt. De bovenkant zou ik verder onbenut laten wat betreft fans, het voorste slot zou ik in elk geval geen exhaust maken om geen 'ongebruikte' lucht direct de kast weer uit te trekken.

Deze methode impliceert zo ver ik kan zien alleen 120mm fans, want op de voorkant passen er geen 3 van 120mm, en ik denk dat 3x120mm beter gaat werken dan 2x140mm. Je kunt eventueel ook high-speed varianten gebruiken als je ze toch met PWM aanstuurt, want je houdt de keuze om te blazen als je dat toch ooit nog nodig hebt. Ik weet niet wat voor fan er standaard bij zit, maar het kan van meerwaarde zijn te achterhalen of die hetzelfde type is. Vergeet geen fan splitter te kopen (of een fan met een geïntegreerde splitter, zoals de Arctic PST varianten).

De processor zou redelijk uit moeten kunnen met een bescheiden airflow want het is geen enorm vermogend onderdeel. Feit is wel dat een Ryzen 5 3600 eigenlijk gewoon een 85W onderdeel is (ik geloof dat het technische vermogensbudget 88W is). Die TDP waardes zijn in de afgelopen paar generaties helaas van zinvolle richtwaarden veranderd in een stinkende hoop marketingbullshit. Met de standaard koeler verlies je performance en ik denk dat de gekozen koeler een goede keuze is.

• Djarune
Ik zou 2x 140mm (nieuw) voor plaatsen, 1x 120mm achter en 1x 120mm boven. Een 3e fan scheelt ongeveer 7% aan warmte en een 4e ongeveer 2%. Een 5e is overbodig.

• kerath
@Involvement, was grapje he :9 -->
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/VapidChillyEelelephant-small.gif

On topic:
Dat filmpje had ik ook gevonden en dat maakte het verwarrend voor mij :? . Ik snap eigenlijk niet waar ze de 120mm aan de voorkant dan willen hebben. Op de laagste plek blaast deze onder de GPU door en met name tegen de voeding, kabels e.d. aan. Ik kan me niet voorstellen dat dit de meerwaarde oplevert waarover men in het filmpje spreekt.

Op basis van mijn onderbuikgevoel had ik dit in gedachten:
https://linustechtips.com...b29df32ba2fc8a72e882c.JPG
Ik twijfel over de meerwaarde van de 4e 120mm fan aan de bovenkant.

Even in het kader van de hypothetische discussie. Stel dat je de setup hierboven zou omdraaien... Dus boven en achter als intake en 2 140mm aan de voorkant als outtake. Is niet gebruikelijk en niet hoe het hoort/bedoeld is, maar wat zou dit doen voor de flow?

• Djarune
kerath schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:37:
Even in het kader van de hypothetische discussie. Stel dat je de setup hierboven zou omdraaien... Dus boven en achter als intake en 2 140mm aan de voorkant als outtake. Is niet gebruikelijk en niet hoe het hoort/bedoeld is, maar wat zou dit doen voor de flow?
Andersom is een mindere optie. Warme lucht stijgt op. Ook de videokaart fans distribueren de warme lucht naar boven. Daarom dus 2x 140mm voor (veel intake) en exhaust achter en boven.

120mm aan de onderkant is extra intake, maar dan praat je over <1% warmte prestaties. Niet nodig,

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 01-10-2020 11:50 ]

• Involvement
@kerath Yes, no worries, ik snapte het hoor. ;)

Dat filmpje van Gamers Nexus is wat verwarrend omdat ze om hun resultaten vergelijkbaar te houden ze alle kasten testen met hun standaard set fans met 2x140mm aan de voorkant en 1x120mm aan de achterkant. Dat was een combinatie die in bijna alle omstandigheden paste, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in alle kasten een zinvolle opstelling is. Hun conclusie is ook dat het plaatsen van de front fans niet heel erg hielp voor de temperatuur van de GPU, en daarom trok ik de conclusie dat het kon helpen het hele front te vullen met fans waardoor een deel van de lucht door het geperforeerde deel van de voedingstunnel naar de GPU kon vloeien. Er zit een verwijderbaar deel in de voedingstunnel.

Bedenk wel dat ik de kast hier niet heb en daarom alleen speculeer over de optimale opstelling. Ik weet wel dat meer fans op een lagere snelheid minder geluid maken (gegeven dat ze op een vergelijkbare airflow staan ingesteld), en ik zou met die instelling bestellen. Het omkeren van de airflow zou kunnen werken, maar de richting dat de videokaart blaast is naar boven, en daar kan je niets aan doen. Achter zitten er geen filters, dus je neemt dan wel het stoffilterende effect van het frontpaneel weg. Als ik jou was zou ik gewoon een reeks fans kopen en experimenteren, want dat kan ik hier niet voor je doen. Fans zijn niet duur en het verplaatsen of omkeren van fans is niet heel moeilijk, zelfs zonder het systeem uit te schakelen. Ik heb goede initiële ervaringen met Arctic fans, je kunt goedkoop experimenteren als je een set F12 PST's (evetueel de "continuous operation" variant koopt. Die kosten weinig en de "PST" versie heeft een doorlusaansluiting op de kabel zitten waardoor je geen fan splitters hoeft te kopen.

Ik heb geen eravring met het omkeren van de airflow, maar kan wat mij betreft makkelijk, maar wel met een negatieve druk systeem in een Fractal Design Core 1000. Daar had ik de meest openingen afgeplakt en blies de lucht op twee plekken de kast uit waardoor relatief meer lucht door de openingen van de videokaart en de open slots onderin de kast kwam en dat hielp de GPU echt. De CPU werd daar minder blij van, maar dat was maar een 40W exemplaar waardoor dat relatief minder erg was. Het op deze manier inrichten van de kast raad ik niet aan, omdat de restricties die ik daarmee aanbracht zorgde voor een heel goed gerichte, maar heel beperkte airflow. In mijn situatie (met een 250W GPU en een 40W CPU) kon het, maar het was niet de stilste oplossing, en waarschijnlijk ook niet de koelste.

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 01-10-2020 12:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
kerath schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:48:
Ik heb dat ook met mijn Surface en laptop. Ik heb wel een adapterkabeltje die flexibel is en een Surface dock. Werkt prima zo.
Ik zou een powered USB hub nemen. Ieder apparaat krijg een eigen kabel naar de hub. Hoef je nooit de "upstream" te verwisselen. Werkt een beetje als een switch dus.
Dit zou mogelijk kunnen zijn, maar ik weet niet zeker of dit lekker werkt. Ik heb zelf als oplossing een externe geluidskaart via usb op de powered usb hub. Heb je meteen beter geluid al zal je dat niet echt horen met het gekozen goedkope speakersetje

• kerath
Djarune schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Andersom is een mindere optie. Warme lucht stijgt op. Ook de videokaart fans distribueren de warme lucht naar boven.
Goed punt, daar is weinig tegen in te brengen.

• kerath
Involvement schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:58:

Dat filmpje van Gamers Nexus is wat verwarrend omdat ze om hun resultaten vergelijkbaar te houden ze alle kasten testen met hun standaard set fans met 2x140mm aan de voorkant en 1x120mm aan de achterkant. Dat was een combinatie die in bijna alle omstandigheden paste, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in alle kasten een zinvolle opstelling is. Hun conclusie is ook dat het plaatsen van de front fans niet heel erg hielp voor de temperatuur van de GPU, en daarom trok ik de conclusie dat het kon helpen het hele front te vullen met fans waardoor een deel van de lucht door het geperforeerde deel van de voedingstunnel naar de GPU kon vloeien. Er zit een verwijderbaar deel in de voedingstunnel.

Bedenk wel dat ik de kast hier niet heb en daarom alleen speculeer over de optimale opstelling. Ik weet wel dat meer fans op een lagere snelheid minder geluid maken (gegeven dat ze op een vergelijkbare airflow staan ingesteld), en ik zou met die instelling bestellen. Het omkeren van de airflow zou kunnen werken, maar de richting dat de videokaart blaast is naar boven, en daar kan je niets aan doen. Achter zitten er geen filters, dus je neemt dan wel het stoffilterende effect van het frontpaneel weg. Als ik jou was zou ik gewoon een reeks fans kopen en experimenteren, want dat kan ik hier niet voor je doen. Fans zijn niet duur en het verplaatsen of omkeren van fans is niet heel moeilijk, zelfs zonder het systeem uit te schakelen. Ik heb goede initiële ervaringen met Arctic fans, je kunt goedkoop experimenteren als je een set F12 PST's (evetueel de "continuous operation" variant koopt. Die kosten weinig en de "PST" versie heeft een doorlusaansluiting op de kabel zitten waardoor je geen fan splitters hoeft te kopen.

Ik heb geen eravring met het omkeren van de airflow, maar kan wat mij betreft makkelijk, maar wel met een negatieve druk systeem in een Fractal Design Core 1000. Daar had ik de meest openingen afgeplakt en blies de lucht op twee plekken de kast uit waardoor relatief meer lucht door de openingen van de videokaart en de open slots onderin de kast kwam en dat hielp de GPU echt. De CPU werd daar minder blij van, maar dat was maar een 40W exemplaar waardoor dat relatief minder erg was. Het op deze manier inrichten van de kast raad ik niet aan, omdat de restricties die ik daarmee aanbracht zorgde voor een heel goed gerichte, maar heel beperkte airflow. In mijn situatie (met een 250W GPU en een 40W CPU) kon het, maar het was niet de stilste oplossing, en waarschijnlijk ook niet de koelste.
Is inderdaad wat verwarrend, maar ik begrijp niet waarom zij met de onderste fan zulke "goede" resultaten scoren.. De fan van de GPU blaast toch lucht naar beneden? De fan zit aan de onderkant van de GPU en naar beneden gericht, of ben ik nu zo in de war??? Zie plaatje hieronder. Dit zou tegen de luchtstroom van de onderste/voorste fan in zijn waardoor deze maar cancellen..? 8)7
En bedankt voor de Artic tips (y)
Afbeeldingslocatie: https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2019_03/DSC08150.JPG.09058dc047ab29df32ba2fc8a72e882c.JPG

• Involvement
Ah, dan snap ik de verwarring. De GPU zuigt de lucht van onderen aan, en drukt hem eigenlijk zijwaarts (kan niet door de PCB). Je monteert de GPU met de PCB naar boven als je moederbord op de normale manier gemonteerd is (er zijn wel 'inverted' behuizingen, maar deze is dat niet). Mijn standaardrichting om lucht op te sturen zou diagonaal naar linksboven zijn zodat de warmte lucht van de GPU niet direct in de CPU koeler wordt gezogen, en dat zou in deze config precies zo gaan.

Met koeling moet je eigenlijk altijd zelf experimenteren. Ik heb deze case niet, dus beschouw mijn oordeel als niet meer dan een sterk vermoeden. Een beetje boerenverstand en wat experimenteren werkt veel beter dan urenlange delibereringen op een forum, er komt vanzelf iemand die er anders over denkt. Probeer alleen te voorkomen dat je alleen intakes of alleen exhaust fans hebt, want dan komt de lucht uiteindelijk niet in beweging. Daar buiten kan je niet dramatisch falen, moderne CPUs en GPUs throttlen wel als ze te heet worden.

• kerath
Djarune schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:00:

[...]

Sorry ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Heb je de Hdmi van je monitor naar je Surface dock? En daarbij trouwens je powersuply op de dock van je Surface? Wat bedoel je dan met een flexibel adapterkabeltje? Want mij lijkt dat je kabels niet in/uit hoeft te pluggen? Aangezien ik Surface en Macbook heb zal ik daartussen moeten wisselen met verschillende adapterkabels op de hdmi. Of voor Surface en Macbook apart hdmi met eigen adapterkabel en deze in en uitpluggen bij aankomst en vertrek.
[...]

Dat is wederom een toptip, maar ik heb hem nog niet helemaal scherp. Bedoel jij dat elk randapparaat op de powered Hub wordt ingeplugd en dan vanuit de Hub 2 "inputs USB" vertrekken? 1 naar de pc en 1 naar de surface/macbook? Ik wist niet dat er Hubs waren dit kunnen..
[...]

Externe geluidskaart op USB is ook nieuw voor mij, dat zou een mooie uitkomst zijn. Welke heb jij? En heb je misschien, als het niet teveel moeite is, wat foto's van jouw setup? Dat zou erg verhelderend zijn.
Vwb goedkope speakersetje, ja klopt.. Moest ergens ook wat geld besparen :P Maar misschien dat ik wel gewoon een goede 2e hands speakerset koop.

• Djarune
Ik heb een surface dock met daarin een 5cm kabeltje met aan de ene kant een male mini displayport en aan de andere kant een hdmi female voor de hdmi kabel. Die haal ik soms los voor in de laptop.

Wat betreft de usb hub. Ik bedoel zoiets maar dan powered:
https://www.amazon.nl/UGR...id=pla-350939791158&psc=1
Het bevat een knopje om te switchen.

Je hebt ook losse schakelaars tot 4 computers die je aan iedere hub kan verbinden.

• kerath
Ok, wat aan het rondneuzen geweest in andere topics en besloten voor een andere kast te gaan. Het oog wil toch ook wat op zo'n budget. Dus deze is erbij gekomen:
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit
Wit icm led spreekt me aan.

Verder de tip overgenomen 2 x 140mm Arctic bij te zetten, wit ;-) en 2 x 120mm voor achterin.
Ook de CPU koeler meegenomen in een witte uitvoering. Al met al 6,- euro goedkoper en de lijst komt er dan zo uit te zien:

1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 3070€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 89,90€ 89,90
1Access pointsTP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plafondmontage EAP245 v3 (set van 1)€ 85,30€ 85,30
1ProcessorkoelingDeepCool Gammaxx GTE V2 Wit€ 23,46€ 23,46
2VentilatorenArctic BioniX F140 Grijs/Wit, 140mm€ 12,95€ 25,90
2VentilatorenArctic P12 PWM Wit Transparant, 120mm€ 7,20€ 14,40
1ToetsenbordenLogitech MK270 (Qwerty US)€ 32,80€ 32,80
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 103,90€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.326,44

• kerath
Djarune schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:52:
Ik heb een surface dock met daarin een 5cm kabeltje met aan de ene kant een male mini displayport en aan de andere kant een hdmi female voor de hdmi kabel. Die haal ik soms los voor in de laptop.

Wat betreft de usb hub. Ik bedoel zoiets maar dan powered:
https://www.amazon.nl/UGR...id=pla-350939791158&psc=1
Het bevat een knopje om te switchen.

Je hebt ook losse schakelaars tot 4 computers die je aan iedere hub kan verbinden.
@Djarune
Bedoel je zoiets?
pricewatch: Startech.com 4x4 USB 3.0 Sharing Switch voor randapparatuur

• Djarune
Die is wel heel prijzig. Je hebt geen USB 3 nodig voor de genoemde randapparatuur.
Je kunt bijvoorbeeld deze halen. Sabrent heeft ook een leuke hdmi switch voor weinig.

• kerath
Dat ziet er qua prijs idd een stuk beter uit, maar is niet powered als ik het zo zie. Weet ook niet of dit per se nodig is eerlijk gezegd, misschien dat zo ook wel lukt.

Vanwaar de HDMI switch? Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb geen ervaring met RGB. Van wat ik begrijp van de specs van de kast, zit daar led voor het front bij en led voor in de kast. Ik zie dat de kast een rgb controller heeft, maar dat mijn moederbord dat ook ondersteund. En de kast de RGB technologie van Gigabyte, fusion, en dus van het moederbord ondersteund. Bron website fabrikant kast.

Aangezien ik nieuw ben met RGB, wat vragen. Ik zou denken dat de meegeleverde led op de kast aansluiten het meest logisch is, aangezien de led dan van buitenaf met een knop op de kast te bedienen is. Of zitten er voordelen aan de leds aan te sluiten op het Mobo? Of kun je Mobo met kast doorlussen ofzo? En wat zou het voordeel hiervan zijn?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:23
@kerath wat moet er allemaal aan je usb hangen?
Muis , toetstenbord, printer , welke alle 3 hun eigen stroomtoevoer hebben (batterij / stekker).
Of wil je ook nog je smartphone opladen, want die gaat hij niet leuk vinden, rest kan prima aan de switch zonder extra vermogen.

Wat betreft hdmi: die heb je niet nodig, je gaat er maar 1 scherm aan hangen :) . Is vooral als de GPU niet genoeg uitgangen heeft.

RGB vragen:
Aansluiten op kast zorgt dat de knoppen het kunnen bedienen, aansluiten op bord zorgt dat je mbv software op het scherm het kan bedienen. Wat wil je liever?

• kerath
@99ruud99,
Duidelijk verhaal dank.

Qua voorkeur RGB op kast of Mobo, geen idee, maar ik ga wel wat uitproberen en testen als het zover is. Ik begrijp dat de controller vanuit de kast vrij weinig instelmogelijkheden geeft, maar vanuit de bios van mijn gekozen Mobo wel eea mogelijk is. En aangezien fan control vanaf daar ook instelbaar is, lijkt me het een goede om dit vanaf dezelfde plek aan te sturen.
Een grote knipperende en qua kleur veranderende kerstboom wil ik er ook niet van maken, maar iets subtielers met een naar eigen smaak continue kleur schema, donkerblauw of wellicht iets anders.
Daarom denk ik dat de witte fans mooi combineren met dit plan en wil ik de kast niet volhangen met allemaal drukke RGB fans. (Misschien ooit later als ik me bedenk:-)

Wel zit ik nog te twijfelen over rgb cpu koeler, dit lijkt me als hart van de PC wel mooi dat ie licht geeft, draait en dezelfde kleur als de overige led strips.

Heb gezocht op iets van een how to en daarover op het net genoeg gevonden. Maar goede do’s en dont’s die wat dieper op een aantal zaken ingaan nog niet. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat uitleggen wat er in de BBG van september in het 1440p bedoeld wordt met Ecosysteem...?

[ Voor 69% gewijzigd door kerath op 02-10-2020 13:48 ]

• kerath
Vanmiddag wat in kunnen lezen in RGB en wat reviews over de 3080 gelezen en over koeling. Besloten wat kleine aanpassingen te maken in de wensenlijst
- GPU veranderd naar Msi i.p.v. Asus. Dit obv de review van de 3080. Dit zegt natuurlijk niet hoe goed MSI de 3070 gaat afleveren, maar toch.
- Arctic koeling aangepast omdat een 2-tal geselecteerde koelers static waren; P-serie ipv F. Trouwens het schijnt dat je met de PST lijn zelfs de CPU koeler kan koppelen en combineren waardoor 1 via het Mobo/bios gecentraliseerde aansturing van koeling plaatsvind. Geinig, echter niet voor gekozen want Artic CPU coolers zijn zonder RGB.
- Knoop doorgehakt vwb RGB op de CPU koeler en de witte Artic vervangen voor een Cooler Master met RGB. Deze heeft goede reviews qua bang for Buck.

In mijn onderzoekje vwb de wereld van led-verlichting in PC’s blijf ik met 1 vraagteken zitten. Op de Mobo in mijn lijst is mijn CPU cooler header RGB. Daarnaast heb ik 2 x case fan headers die RGB zijn en 2 case fan header die ARGB zijn. Nu komt de vraag..
Kan een ARGB cpu koeler aangesloten worden op een ARGB case fan header i.p.v. de cpu koeler header? Met andere woorden is het allemaal 1 pot nat en is de cpu header gelijk aan de case fan headers of levert de cpu fan header nog aparte aansturing functies vanwege de CPU oid..?

Lijstje ziet er inmiddels zo uit:

1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 89,90€ 89,90
1Access pointsTP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plafondmontage EAP245 v3 (set van 1)€ 85,99€ 85,99
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 RGB Black Edition€ 37,81€ 37,81
2VentilatorenArctic BioniX F140 Grijs/Wit, 140mm€ 12,95€ 25,90
2VentilatorenArctic F12 PWM PST, 120mm€ 5,07€ 10,14
1ToetsenbordenLogitech MK270 (Qwerty US)€ 31,60€ 31,60
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 103,90€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.336,02

• kerath
Voor de zuiverheid nieuw topic ingeschoten.
Intel VS AMD

[ Voor 99% gewijzigd door kerath op 05-10-2020 07:19 ]

• kerath
Djarune schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:41:
Ik zou nog zo’n pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf... kopen en daaraan de pc met een kabel en eventueel de macbook / surface met kabel aansluiten. De nieuwe AP zet je strategisch neer en sluit je aan op de AP van de eerste verdieping via een wireless uplink. Het is niet geweldig, maar nog altijd beter dan powerline of een wifi ontvanger in een moederbord. Bovendien profiteert de macbook, surface en mobieltjes op zolder er ook van.

Dit moet je wel even googlen of de TP links dat kunnen met de controller etc. Ikzelf heb Ubiquiti Unifi en dat gaat heel goed met wireless uplink.
Ok, nog eens goed gekeken naar mijn beide AP's. Blijkt dat beide EAP245's zijn, maar V1 en de ander V3 |:( .
V3 heeft een 2e Ethernetpoort en V1 niet. Beiden omgewisseld en dus V3 naar de overloop gebracht. Down en up snelheid bijna verdubbeld icm de Wifi module van de GOODWE losgekoppeld. Daarna UTP kabel naar zolder gebracht en via LAN heb ik volledige abbo snelheid oOo
@Djarune, bedankt voor het meedenken, ik dacht geef even een terugkoppeling.
Pagina: 1