Ik heb een setup voor AMD met de hulp van een aantal tweakers gemaakt:
Ondertussen ben ik nog veel aan het lezen en leren hier en langzaam is bij mij de vraag ontstaan of ik in verhouding niet meer value for money krijg door het over een andere boeg te gooien met intel en 2e hands videokaart. Intel omdat ik de PC toch met name voor gaming ga gebruiken en verder geen andere zware toepassingen. 2e hands videokaart vanwege het feit dat er over enkele weken vermoedelijk een grote 2e handsmarkt ontstaat ivm de nieuwe generaties.
Alleen eerlijk gezegd vind ik een systeem bouwen rondom Intel een stuk lastiger...
De Op van de AMD setup hierboven blijft grotendeels van toepassing, alleen het thuiswerkplek verhaal met de Mac en Surface is opgelost. Daarnaast nog een paar andere kleine zaken aangepast. Hieronder voor de duidelijkheid en volledigheid opnieuw ingevuld:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een 1440p Game PC samenstellen die nu makkelijk meekomt in spellen zoals COD, Anno 1800, CIV, Red Dead Redemption, Total War, etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mij budget is alles inclu, 2000,- eur, maar less is more ;-).
Ik zal de assemblage zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Printer, verder begin ik bij scratch.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stil, met name gewenst tijdens normale belasting.
- Futureproof, met name de kast, voeding, monitor en Mobo. Zodat deze mee kunnen naar een toekomstige upgrade; dit wordt waarschijnlijk het vervangen van de CPU en GPU.
- RGB leuk, maar ik ben niet bereid er klauwen met geld aan uit te geven. (De gekozen case heeft bijv al leuke features)
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal specifieke vragen over punten waarover ik twijfel:
1. Wat vinden jullie van mijn build? Is deze in balans?
2. Wat is een goede Mobo waarop de nieuwe generatie Rocket Lake CPU's ook mee kunnen en dus futureproof is?
Nu gekozen voor de Z490 omdat hij relatief goedkoop is en er sneller geheugen in kan.
3. Qua CPU twijfel ik.. De 10400F wordt vaak als beter alternatief bij games genoemd dan AMD. Echter in dit artikel(https://cpu.userbenchmark...Core-i5-10400F/4075vs4079) komt de 10100 op bijna dezelfde prestaties uit, maar is een stuk goedkoper... Maar ik weet niet wat de betere keus ook in het licht van de upgrade naar Rocket Lake en wellicht verschil icm RAM??
4. Wat is een uberhaupt een goede match qua RAM? Ik vind het lastig en heb iets geselecteerd waar ik totaal niet zeker van ben...
5. Ik heb deze kaart gevonden bijv: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G. Echter de prijs lijkt me wat aan de hoge kant voor een 2e hands GPU? Wat zou een reële prijs zijn?
6. Als laatste, welke build heeft jullie voorkeur en waarom? De AMD, zie post hierboven voor de laatste setup of de Intel, zie hieronder.
Wederom grote dank voor het meedenken en sparren. Enorm leerzaam en interessant.

Intel build:
AMD setup:kerath schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:48:
Ik heb een (game) laptop 17 inch bakbeest uit 2012 die langzaamgedateerd raakt en behoorlijk lawaaiig is bij zelfs relatief kleine en simpele taken. Voor mijn werk mag ik gebruik maken van een Surface 4 en mijn partner gebruikt een Macbook Air uit 2017.
Ik wil een Game PC samenstellen die nu makkelijk meekomt in spellen zoals COD, Anno 1800, CIV, Red Dead Redemption, Total War, etc. Daarnaast wil de ik randapparatuur van de Game PC gebruiken voor een betere werkomgeving wanneer wij werken met de Surface of Macbook zoals:
- 1440p monitor (nieuw zie lijst)
- Speakers (nieuw zie lijst)
- Printer (bestaand via USB)
- Draadloos toetsenbord en muis (nieuw zie lijst)
Mij budget is alles inclu, 2000,- euro. Ik zal de assemblage zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Printer, verder begin ik bij scratch.![]()
Nee.
- Futureproof, met name de kast, voeding, monitor en Mobo. Zodat deze mee kunnen naar een toekomstige upgrade; dit wordt waarschijnlijk het vervangen van de CPU en GPU. Om binnen het budget te blijven, en omdat de GPU en niet de CPU overal het algemeen de bottleneck is, ben ik voor de Ryzen 5 3600 gegaan. Natuurlijk houd ik de Zen 3 in de gaten aangezien ik toch moet wachten op de RTX 3070.
- RGB en dergelijke hoeft niet, moet vooral praktisch zijn. Zit het er voor hetzelfde geld op, prima![]()
Ga je overklokken?
Nee.![]()
Wat verwacht je van ons?
Ik heb 3 vragen voor jullie:
1. Wat vinden jullie van mijn build? In verhouding te goedkope of juist dure onderdelen, of is de build in balans? Ik ben onzeker over de voeding en de airflow in de kast, wat vinden jullie daar specifiek van?
2. Hoe kan ik met de Surface en Macbook zo optimaal gebruik maken van de randapparatuur van de Game PC zonder tientallen kabels te hoeven in en uitpluggen? Ik snap dat je er niet aan ontkomt enkele kabels in en uit te pluggen. Ik had zelf het volgende bedacht, ik weet alleen niet of het ook zal werken:
- LG monitor via displayport naar PC en via HDMI met adapter naar surface/macbook. Deze kabel moet dus in/uit geplugd worden.
- USB hub LG: USB poort 1; toetsenbord en muis. USB poort 2; Printer. USB upstream kabel zal gewisseld moeten worden.
- PC speakers via 3.5mm jack op LG aansluiten. Input geluid PC via Displayport en Surface/Macbook via HDMI
3. Ik heb op de overloop van de 1e verdieping een AP hangen evenals op de BG. Op zolder heb ik in de 2.4 ghz wel signaal, maar het is niet super, de 5ghz is ronduit slecht![]()
Ik kan geen ethernetkabel naar zolder trekken. Ik zat te denken om een goede powerline adapter te kopen en deze vanuit de meterkast aan te sluiten en op een stopcontact op zolder. Of hebben jullie een beter idee/optie? Misschien zoiets: pricewatch: Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter
Edit 30/09 Met dank aan @Djarune voor nu opgelost.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 184,- | € 184,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Elite | € 127,95 | € 127,95 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Gaming Trio | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 27GL850 Zwart | € 436,01 | € 436,01 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition | € 37,81 | € 37,81 |
| 2 | Ventilatoren | Arctic BioniX F140 Grijs/Wit, 140mm | € 12,95 | € 25,90 |
| 2 | Ventilatoren | Arctic F12 PWM PST, 120mm | € 5,45 | € 10,90 |
| 1 | Toetsenborden | Logitech MK270 (Qwerty US) | € 31,60 | € 31,60 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 111,63 | € 111,63 |
| 1 | Voedingen | Enermax Revolution D.F. 650 watt | € 91,69 | € 91,69 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 103,90 | € 103,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.251,34 | ||
Ondertussen ben ik nog veel aan het lezen en leren hier en langzaam is bij mij de vraag ontstaan of ik in verhouding niet meer value for money krijg door het over een andere boeg te gooien met intel en 2e hands videokaart. Intel omdat ik de PC toch met name voor gaming ga gebruiken en verder geen andere zware toepassingen. 2e hands videokaart vanwege het feit dat er over enkele weken vermoedelijk een grote 2e handsmarkt ontstaat ivm de nieuwe generaties.
Alleen eerlijk gezegd vind ik een systeem bouwen rondom Intel een stuk lastiger...
De Op van de AMD setup hierboven blijft grotendeels van toepassing, alleen het thuiswerkplek verhaal met de Mac en Surface is opgelost. Daarnaast nog een paar andere kleine zaken aangepast. Hieronder voor de duidelijkheid en volledigheid opnieuw ingevuld:
Ik wil een 1440p Game PC samenstellen die nu makkelijk meekomt in spellen zoals COD, Anno 1800, CIV, Red Dead Redemption, Total War, etc.
Mij budget is alles inclu, 2000,- eur, maar less is more ;-).
Ik zal de assemblage zelf doen.
Printer, verder begin ik bij scratch.
Nee.
- Futureproof, met name de kast, voeding, monitor en Mobo. Zodat deze mee kunnen naar een toekomstige upgrade; dit wordt waarschijnlijk het vervangen van de CPU en GPU.
- RGB leuk, maar ik ben niet bereid er klauwen met geld aan uit te geven. (De gekozen case heeft bijv al leuke features)
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal specifieke vragen over punten waarover ik twijfel:
1. Wat vinden jullie van mijn build? Is deze in balans?
2. Wat is een goede Mobo waarop de nieuwe generatie Rocket Lake CPU's ook mee kunnen en dus futureproof is?
Nu gekozen voor de Z490 omdat hij relatief goedkoop is en er sneller geheugen in kan.
3. Qua CPU twijfel ik.. De 10400F wordt vaak als beter alternatief bij games genoemd dan AMD. Echter in dit artikel(https://cpu.userbenchmark...Core-i5-10400F/4075vs4079) komt de 10100 op bijna dezelfde prestaties uit, maar is een stuk goedkoper... Maar ik weet niet wat de betere keus ook in het licht van de upgrade naar Rocket Lake en wellicht verschil icm RAM??
4. Wat is een uberhaupt een goede match qua RAM? Ik vind het lastig en heb iets geselecteerd waar ik totaal niet zeker van ben...
5. Ik heb deze kaart gevonden bijv: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G. Echter de prijs lijkt me wat aan de hoge kant voor een 2e hands GPU? Wat zou een reële prijs zijn?
6. Als laatste, welke build heeft jullie voorkeur en waarom? De AMD, zie post hierboven voor de laatste setup of de Intel, zie hieronder.
Wederom grote dank voor het meedenken en sparren. Enorm leerzaam en interessant.
Intel build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 156,85 | € 156,85 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z490M | € 119,90 | € 119,90 |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 27GL850 Zwart | € 436,01 | € 436,01 |
| 1 | Processorkoeling | DeepCool Gammaxx GTE V2 Wit | € 23,46 | € 23,46 |
| 2 | Ventilatoren | Arctic BioniX F140 Grijs/Wit, 140mm | € 12,95 | € 25,90 |
| 2 | Ventilatoren | Arctic F12 PWM PST, 120mm | € 5,45 | € 10,90 |
| 1 | Toetsenborden | Logitech MK270 (Qwerty US) | € 31,60 | € 31,60 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G30C15U4B | € 66,76 | € 66,76 |
| 1 | Voedingen | Enermax Revolution D.F. 650 watt | € 91,69 | € 91,69 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 103,90 | € 103,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.156,92 | ||
:strip_exif()/f/image/DrX6yrzEHL6JAzqdzswOzIvV.jpg?f=fotoalbum_large)