Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intel VS AMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:33
Ik heb een setup voor AMD met de hulp van een aantal tweakers gemaakt:
kerath schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:48:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een (game) laptop 17 inch bakbeest uit 2012 die langzaam :X gedateerd raakt en behoorlijk lawaaiig is bij zelfs relatief kleine en simpele taken. Voor mijn werk mag ik gebruik maken van een Surface 4 en mijn partner gebruikt een Macbook Air uit 2017.
Ik wil een Game PC samenstellen die nu makkelijk meekomt in spellen zoals COD, Anno 1800, CIV, Red Dead Redemption, Total War, etc. Daarnaast wil de ik randapparatuur van de Game PC gebruiken voor een betere werkomgeving wanneer wij werken met de Surface of Macbook zoals:
- 1440p monitor (nieuw zie lijst)
- Speakers (nieuw zie lijst)
- Printer (bestaand via USB)
- Draadloos toetsenbord en muis (nieuw zie lijst)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mij budget is alles inclu, 2000,- euro. Ik zal de assemblage zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Printer, verder begin ik bij scratch. :9

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stil, met name gewenst tijdens normale belasting.
- Futureproof, met name de kast, voeding, monitor en Mobo. Zodat deze mee kunnen naar een toekomstige upgrade; dit wordt waarschijnlijk het vervangen van de CPU en GPU. Om binnen het budget te blijven, en omdat de GPU en niet de CPU overal het algemeen de bottleneck is, ben ik voor de Ryzen 5 3600 gegaan. Natuurlijk houd ik de Zen 3 in de gaten aangezien ik toch moet wachten op de RTX 3070.
- RGB en dergelijke hoeft niet, moet vooral praktisch zijn. Zit het er voor hetzelfde geld op, prima (y)

Ga je overklokken?
Nee. :7

Wat verwacht je van ons?
Ik heb 3 vragen voor jullie:
1. Wat vinden jullie van mijn build? In verhouding te goedkope of juist dure onderdelen, of is de build in balans? Ik ben onzeker over de voeding en de airflow in de kast, wat vinden jullie daar specifiek van?

2. Hoe kan ik met de Surface en Macbook zo optimaal gebruik maken van de randapparatuur van de Game PC zonder tientallen kabels te hoeven in en uitpluggen? Ik snap dat je er niet aan ontkomt enkele kabels in en uit te pluggen :Y . Ik had zelf het volgende bedacht, ik weet alleen niet of het ook zal werken:
- LG monitor via displayport naar PC en via HDMI met adapter naar surface/macbook. Deze kabel moet dus in/uit geplugd worden.
- USB hub LG: USB poort 1; toetsenbord en muis. USB poort 2; Printer. USB upstream kabel zal gewisseld moeten worden.
- PC speakers via 3.5mm jack op LG aansluiten. Input geluid PC via Displayport en Surface/Macbook via HDMI

3. Ik heb op de overloop van de 1e verdieping een AP hangen evenals op de BG. Op zolder heb ik in de 2.4 ghz wel signaal, maar het is niet super, de 5ghz is ronduit slecht :'(
Ik kan geen ethernetkabel naar zolder trekken. Ik zat te denken om een goede powerline adapter te kopen en deze vanuit de meterkast aan te sluiten en op een stopcontact op zolder. Of hebben jullie een beter idee/optie? Misschien zoiets: pricewatch: Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter

Edit 30/09 Met dank aan @Djarune voor nu opgelost.
AMD setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 127,95€ 127,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 89,95€ 89,95
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 436,01€ 436,01
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 RGB Black Edition€ 37,81€ 37,81
2VentilatorenArctic BioniX F140 Grijs/Wit, 140mm€ 12,95€ 25,90
2VentilatorenArctic F12 PWM PST, 120mm€ 5,45€ 10,90
1ToetsenbordenLogitech MK270 (Qwerty US)€ 31,60€ 31,60
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 111,63€ 111,63
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 650 watt€ 91,69€ 91,69
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 103,90€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,34

Ondertussen ben ik nog veel aan het lezen en leren hier en langzaam is bij mij de vraag ontstaan of ik in verhouding niet meer value for money krijg door het over een andere boeg te gooien met intel en 2e hands videokaart. Intel omdat ik de PC toch met name voor gaming ga gebruiken en verder geen andere zware toepassingen. 2e hands videokaart vanwege het feit dat er over enkele weken vermoedelijk een grote 2e handsmarkt ontstaat ivm de nieuwe generaties.
Alleen eerlijk gezegd vind ik een systeem bouwen rondom Intel een stuk lastiger... :?

De Op van de AMD setup hierboven blijft grotendeels van toepassing, alleen het thuiswerkplek verhaal met de Mac en Surface is opgelost. Daarnaast nog een paar andere kleine zaken aangepast. Hieronder voor de duidelijkheid en volledigheid opnieuw ingevuld:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een 1440p Game PC samenstellen die nu makkelijk meekomt in spellen zoals COD, Anno 1800, CIV, Red Dead Redemption, Total War, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mij budget is alles inclu, 2000,- eur, maar less is more ;-).
Ik zal de assemblage zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Printer, verder begin ik bij scratch. :9

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

- Futureproof, met name de kast, voeding, monitor en Mobo. Zodat deze mee kunnen naar een toekomstige upgrade; dit wordt waarschijnlijk het vervangen van de CPU en GPU.
- RGB leuk, maar ik ben niet bereid er klauwen met geld aan uit te geven. (De gekozen case heeft bijv al leuke features)

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal specifieke vragen over punten waarover ik twijfel:
1. Wat vinden jullie van mijn build? Is deze in balans?
2. Wat is een goede Mobo waarop de nieuwe generatie Rocket Lake CPU's ook mee kunnen en dus futureproof is?
Nu gekozen voor de Z490 omdat hij relatief goedkoop is en er sneller geheugen in kan.
3. Qua CPU twijfel ik.. De 10400F wordt vaak als beter alternatief bij games genoemd dan AMD. Echter in dit artikel(https://cpu.userbenchmark...Core-i5-10400F/4075vs4079) komt de 10100 op bijna dezelfde prestaties uit, maar is een stuk goedkoper... Maar ik weet niet wat de betere keus ook in het licht van de upgrade naar Rocket Lake en wellicht verschil icm RAM??
4. Wat is een uberhaupt een goede match qua RAM? Ik vind het lastig en heb iets geselecteerd waar ik totaal niet zeker van ben...
5. Ik heb deze kaart gevonden bijv: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G. Echter de prijs lijkt me wat aan de hoge kant voor een 2e hands GPU? Wat zou een reële prijs zijn?
6. Als laatste, welke build heeft jullie voorkeur en waarom? De AMD, zie post hierboven voor de laatste setup of de Intel, zie hieronder.

Wederom grote dank voor het meedenken en sparren. Enorm leerzaam en interessant.
oOo _/-\o_

Intel build:

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 156,85€ 156,85
1MoederbordenGigabyte Z490M€ 119,90€ 119,90
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 89,95€ 89,95
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 436,01€ 436,01
1ProcessorkoelingDeepCool Gammaxx GTE V2 Wit€ 23,46€ 23,46
2VentilatorenArctic BioniX F140 Grijs/Wit, 140mm€ 12,95€ 25,90
2VentilatorenArctic F12 PWM PST, 120mm€ 5,45€ 10,90
1ToetsenbordenLogitech MK270 (Qwerty US)€ 31,60€ 31,60
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G30C15U4B€ 66,76€ 66,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.156,92

Beste antwoord (via kerath op 29-10-2020 15:22)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
kerath schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:16:
- Futureproof, met name de kast, voeding, monitor en Mobo. Zodat deze mee kunnen naar een toekomstige upgrade; dit wordt waarschijnlijk het vervangen van de CPU en GPU.
- RGB leuk, maar ik ben niet bereid er klauwen met geld aan uit te geven. (De gekozen case heeft bijv al leuke features)

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?
2. Wat is een goede Mobo waarop de nieuwe generatie Rocket Lake CPU's ook mee kunnen en dus futureproof is?
Nu gekozen voor de Z490 omdat hij relatief goedkoop is en er sneller geheugen in kan.
Gigabyte is niet echt een lekker merk voor het aansturen van RGB. Hun RGB Fusion software is op zijn zachts gezegd waardeloos. Aangezien je een MSI kaart wil kopen. Dan kun je beter ook een MSI bord nemen. pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Plus bijvoorbeeld. En pricewatch: MSI MPG Z490 Gaming Plus voor de Intel. Voor de rest zijn beide systemen in balans.
3. Qua CPU twijfel ik.. De 10400F wordt vaak als beter alternatief bij games genoemd dan AMD. Echter in dit artikel(https://cpu.userbenchmark...Core-i5-10400F/4075vs4079) komt de 10100 op bijna dezelfde prestaties uit, maar is een stuk goedkoper... Maar ik weet niet wat de betere keus ook in het licht van de upgrade naar Rocket Lake en wellicht verschil icm RAM??
6. Als laatste, welke build heeft jullie voorkeur en waarom? De AMD, zie post hierboven voor de laatste setup of de Intel.
Hoe zeker ga de processor updaten? Voor games is een 10400F / 3600 beiden prima voor de komende jaren. Ik denk dat je misschien de GPU upgrade, voor de rest maakt dat de keuze tussen Intel en AMD niet belangrijk. Op een Z490 bord presteert een 10400F op dit moment beter in games dan een 3900x !. Echter de Zen 3 wordt deze week aangekondigd dus dat kan zomaar veranderen.
4. Wat is een uberhaupt een goede match qua RAM? Ik vind het lastig en heb iets geselecteerd waar ik totaal niet zeker van ben...
Voor AMD neem je Crucial / G.Skill. Voor Intel maakt het bijna niets uit aangezien hun memorycontroller bijna alles slikt.
5. Ik heb deze kaart gevonden bijv: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G. Echter de prijs lijkt me wat aan de hoge kant voor een 2e hands GPU? Wat zou een reële prijs zijn?
Niet echt een interessante kaart. Ik zou dan eerder voor een RX 5700 XT gaan bijvoorbeeld. Of gewoon wachten op de nieuwe kaarten. RTX 3060 TI bijvoorbeeld.

Alle reacties

• YadomiDice
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 00:01
Je spreekt steeds over 'future proof' en daarmee ga ik 100% kijken naar de AMD setup. Erg goedkope maar toch zeer goede prestaties voor je uitgiften. Voor het AMD systeem is de DDR4 3200MT's goed. Ik weet het niet zeker met de Intel CPU's en moederborden en hoelang ze ook de volgende generaties ondersteunen maar ik weet wel dat de B550 de volgende generatie Ryzen CPU's ondersteunt die soonTM released word.

Ik ben ook aan het kijken zelf voor een tweedehands kaart voordat de 3060 Ti/3070 eindelijk te koop/leverbaar zijn. Ik kom er snel achter dat elke tweedehands kaart op dit moment veel te duur is als je kijkt naar de prijs/value als je een nieuw kaart komt voor een zeer lage prijs (zoals de prijs van de 3070 en dadelijk 3060 Ti) Je weet natuurlijk niet hoelang de kaart boven zijn MSRP blijft hangen door te kort in voorraad dadelijk maar dat weet ik niet.

Ik zou voor de AMD setup gaan.

• kerath
YadomiDice schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:34:
Je spreekt steeds over 'future proof' en daarmee ga ik 100% kijken naar de AMD setup. Erg goedkope maar toch zeer goede prestaties voor je uitgiften. Voor het AMD systeem is de DDR4 3200MT's goed. Ik weet het niet zeker met de Intel CPU's en moederborden en hoelang ze ook de volgende generaties ondersteunen maar ik weet wel dat de B550 de volgende generatie Ryzen CPU's ondersteunt die soonTM released word.

Ik ben ook aan het kijken zelf voor een tweedehands kaart voordat de 3060 Ti/3070 eindelijk te koop/leverbaar zijn. Ik kom er snel achter dat elke tweedehands kaart op dit moment veel te duur is als je kijkt naar de prijs/value als je een nieuw kaart komt voor een zeer lage prijs (zoals de prijs van de 3070 en dadelijk 3060 Ti) Je weet natuurlijk niet hoelang de kaart boven zijn MSRP blijft hangen door te kort in voorraad dadelijk maar dat weet ik niet.

Ik zou voor de AMD setup gaan.
Wat maakt dat je de AMD setup meer futureproof vindt? Als ik eea goed heb uitgezocht dan zou beide setups de volgende generatie cpu’s aankunnen?

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:10
kerath schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

Wat maakt dat je de AMD setup meer futureproof vindt? Als ik eea goed heb uitgezocht dan zou beide setups de volgende generatie cpu’s aankunnen?
Met je AMD systeem heb je PCI gen4 te pakken. Dat maakt het upgraden van je SSD en videokaart toekomstproof.

[ Voor 17% gewijzigd door CarJunkyXL op 05-10-2020 09:06 ]

• kerath
@m.lammers, goed punt. Niet over nagedacht.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
kerath schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:16:

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?
Gigabyte is niet echt een lekker merk voor het aansturen van RGB. Hun RGB Fusion software is op zijn zachts gezegd waardeloos. Aangezien je een MSI kaart wil kopen. Dan kun je beter ook een MSI bord nemen. pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Plus bijvoorbeeld. En pricewatch: MSI MPG Z490 Gaming Plus voor de Intel. Voor de rest zijn beide systemen in balans.
6. Als laatste, welke build heeft jullie voorkeur en waarom? De AMD, zie post hierboven voor de laatste setup of de Intel.
Hoe zeker ga de processor updaten? Voor games is een 10400F / 3600 beiden prima voor de komende jaren. Ik denk dat je misschien de GPU upgrade, voor de rest maakt dat de keuze tussen Intel en AMD niet belangrijk. Op een Z490 bord presteert een 10400F op dit moment beter in games dan een 3900x !. Echter de Zen 3 wordt deze week aangekondigd dus dat kan zomaar veranderen.
Voor AMD neem je Crucial / G.Skill. Voor Intel maakt het bijna niets uit aangezien hun memorycontroller bijna alles slikt.
Niet echt een interessante kaart. Ik zou dan eerder voor een RX 5700 XT gaan bijvoorbeeld. Of gewoon wachten op de nieuwe kaarten. RTX 3060 TI bijvoorbeeld.

Verwijderd

Ik heb mijn twijfels of de behuizing, met dergelijk voorpaneel, wel geschikt is voor de ventilatie. De cpu zal wel goed kunnen (met de top-fan), maar de fan voor-onder, die verse lucht moet geven aan de videokaart, is grotendeels bedekt door het voor-paneel.

Vooral met het oog op het steeds hogere energie gebruik van videokaarten is het misschien goed te kijken naar een kast met mesh voor-paneel, zoals bijv de P400A van het zelfde merk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2020 10:12 ]

• Djarune
m.lammers schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Met je AMD systeem heb je PCI gen4 te pakken. Dat maakt het upgraden van je SSD en videokaart toekomstproof.
Klopt, maar met een goed Z490 bord is Intel ook PCIe 4.0 ready. Dit betekent dat als je de processor update naar de 11e generatie (Rocket Lake) dat je ook PCIe 4.0 krijgt.

PCIe 4.0 is trouwens niet heel boeiend btw., Voor de videokaart scheelt PCIe 4.0 de komende jaren ongeveer 1% aan prestaties tenzij je over 2 jaar een high-end koopt. Voor de SSD maken de verschillende snelheden weinig uit in praktijk.

• kerath
@Djarune super dat je de tijd en moeite neemt zo uitgebreid te antwoorden _/-\o_
Djarune schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Eerlijk gezegd is qua merk keuze GPU MSI nergens op gebaseerd aangezien er nog geen benchmarks zijn. Bij de 3080 kwam deze goed uit de bus, dat is het enige.
Wel erg interessant dat Gigybyte geen goede keuze is qua RGB, daar had ik geen idee van. Dus ik denk dat MSI, maar op het lijstje moet.
[...]

Qua upgraden, geen idee. Als het werkt, werkt het zou ik denken. :Y
Ik ben heel benieuwd hoe het speelveld er voor staat met Zen 3. Dus dat ga ik hoe dan ook afwachten.
[...]
Ik ben heel benieuwd waarom de je de 3060TI noemt en niet bijvoorbeeld de 3070?
Vwb RX5700XT, goede tip dank!

Als laatste wil ik nog een ander idee voorleggen. Ben erg benieuwd wat jullie daarvan vinden:
Nu geld op zak houden en relatief goedkoop voor Intel kiezen met de I3 10100 en een goedkoop Mobo en Ram plus 2ehands videokaart van +\- 150 a 200 euro. Bijv:
pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed 120 euro
pricewatch: Gigabyte B460 HD3 +/- 100 euro
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB +/- 65 euro
2e hands videokaart +/- 200 euro
Totaal +/- 500 euro
En dan over enkel jaren de overstap maken naar AMD met bijv 5600 en een RTX3070 of Big Navi en bovenstaande verkopen.

Of gelijk goed doen. Uit de AMD setup:
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed +/- 190 euro of de 5600 als prijs/kwaliteit interessant blijkt te zijn
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite +/- 130 euro
pricewatch: MSI GeForce RTX 3070 Gaming Trio +/- 650 euro
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK +/- 130,- euro
Totaal ongeveer +/- 1000,- euro

Wat denken jullie? Zou gamen een beetje lukken met de Intel setup op 1440p @144hz?
En geld besparen of gelijk goed doen?

• kerath
@Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:06:
Ik heb mijn twijfels of de behuizing, met dergelijk voorpaneel, wel geschikt is voor de ventilatie. De cpu zal wel goed kunnen (met de top-fan), maar de fan voor-onder, die verse lucht moet geven aan de videokaart, is grotendeels bedekt door het voor-paneel.

Vooral met het oog op het steeds hogere energie gebruik van videokaarten is het misschien goed te kijken naar een kast met mesh voor-paneel, zoals bijv de P400A van het zelfde merk.
Hmm interessant. Nog niet over nagedacht. Is dit het idee wat je erbij hebt of blijkt dit ergens uit een review of benchmark oid wat ik terug kan lezen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Een quadcore als de i3 moet je niet aan beginnen. Die is in sommige games al een bottlekneck icm een GTX 1650 Super. Neem minimaal een i5-10400 of Ryzen 3600.

• Djarune
10100F met een B460 moet je niet willen. Kun je beter nu een budget AMD systeem bouwen en later upgraden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

kerath schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

TBH. Op 1440p met een 3070 maakt het echt niet uit welk van de 2 je kiest. De 2-3% verschil die je in sommige benchmarks ziet ga je nooit IRL merken.

We weten ongeveer wat we van de nieuw amd CPU's kunnen verwachten kwa performance, maar nog veel minder wat intel gaat brengen. En over prijs weten we al helemaal niks. Dus om daar nu een keuze op te baseren is ook niet handig.

Je kunt in beide nog een snellere processor zeten voor de komende generatie. En waarschijnlijk heb je dat al niet eens nodig. En tegen de tijd dat die processor wel te traag word zijn er waarschijnlijk al veel betere opties dan nog iets op je huidige moderbord te zetten.

Feitelijk kun je gewoon met beide systemen nu prima vooruit. en ik zou er persoonlijk niet te hard over nadenken wat er in de toekomst wel of niet kan komen. en gewoon 1 van de 2 kiezen op wat je nu nodig hebt..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• kerath
Uszka schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:31:
Een quadcore als de i3 moet je niet aan beginnen. Die is in sommige games al een bottlekneck icm een GTX 1650 Super. Neem minimaal een i5-10400 of Ryzen 3600.
Daar heb ik niet naar gekeken 8)7. Ik kwam dit tegen en bracht me aan het denken:
https://cpu.userbenchmark...Core-i5-10400F/4075vs4079

• Djarune
kerath schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Daar heb ik niet naar gekeken 8)7. Ik kwam dit tegen en bracht me aan het denken:
https://cpu.userbenchmark...Core-i5-10400F/4075vs4079
Synthetische benchmarks kun je beter niet naar kijken. Je kunt beter praktijk benchmarks vinden op erkende sites.

• kerath
@Uszka @Djarune, duidelijk. Ik zet in ieder geval een streep door de I3. (dat ruimt op d:)b )

• kerath
heuveltje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

TBH. Op 1440p met een 3070 maakt het echt niet uit welk van de 2 je kiest. De 2-3% verschil die je in sommige benchmarks ziet ga je nooit IRL merken.

We weten ongeveer wat we van de nieuw amd CPU's kunnen verwachten, maar nog veel minder wat intel gaat brengen. Dus om daar nu een keuze op te baseren is ook niet handig.

Je kunt in beide nog een snellere processor zeten voor de komende generatie. En waarschijnlijk heb je dat al niet eens nodig. En tegen de tijd dat die processor wel te traag word zijn er waarschijnlijk al veel betere opties dan nog iets op je huidige moderbord te zetten.

Feitelijk kun je gewoon met beide systemen nu prima vooruit. en ik zou er persoonlijk niet te hard over nadenken wat er in de toekomst wel of niet kan komen. en gewoon 1 van de 2 kiezen op wat je nu nodig hebt..
@heuveltje, dank voor je eerlijke mening, dat helpt enorm. Des te meer ik me erin begon te verdiepen des te meer ik begon te twijfelen over wat nu wijsheid is.

Verwijderd

kerath schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:31:
@Verwijderd

[...]

Hmm interessant. Nog niet over nagedacht. Is dit het idee wat je erbij hebt of blijkt dit ergens uit een review of benchmark oid wat ik terug kan lezen?
Heh, was het idee, maar meneer googel hielp bevestigen; het scheelt al gauw veel meer dan tien graden (zowel cpu als gpu temperatuur) op gelijke fan-snelheid, in het slechtste geval heeft de kast met niet-mesh paneel last van cpu-throttling door te hoge temperaturen:

https://www.gamersnexus.n...irflow-mesh-panel-testing

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2020 12:02 ]

• kerath
@Verwijderd, super dankjewel. Uitgebreid filmpje en andere reviews bekeken. De p400A gaat het worden. Levert daarnaast besparing op doordat deze stock al erg goed presteert. Dus de extra casefans van het lijstje kunnen schrappen. d:)b

• kerath
Nog een heel andere vraag.. Aangezien ik geen keiharde FPS gamer ben, zou ik niet direct voor een 4k monitor moeten gaan? Zou deze build daar geschikt voor zijn? Wat zou een geschikte monitor zijn, 27 inch en scalen of richting de 32 inch zodat scalen niet nodig is. Is dit rond de 500 - 600 euro uberhaupt te doen? Of zijn de monitoren die ik tegenkom voor dat geld rommel?

Lastig categorie monitoren...

Voor het gemak de laatste setup gericht op 1440p at 144hz

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 140,05€ 140,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Wit€ 88,-€ 88,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 441,85€ 441,85
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 ARGB Plus€ 68,10€ 68,10
1MuizenCorsair Gaming Katar€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZR€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.264,49

[ Voor 79% gewijzigd door kerath op 07-10-2020 20:41 ]

• kerath
Ok, vanwege budget besloten bij 1440p te blijven.

Inmiddels de randapparatuur gekocht zodat ik qua thuis werken er gebruik van kan maken:
- monitor, keyboard, muis, lapboard, headset, usb switch en HDMI naar mini displaykabel.
Het was wat klooien om de juiste resolutie in te kunnen stellen op de monitor, maar het is gelukt. Videokaart laptop was te oud en ondersteunde 1440p niet.

Blijft de kast over. Gisteravond was een leuke avond qua nieuws en ontwikkelingen. Schopt mijn plan om vanmiddag proberen een 3070 te halen wel in de war, maar dit is eigenlijk alleen maar een fijn luxeprobleem.

Ik ga de reviews en benchmarks van de AIB partners afwachten, maar obv de presentatie van gisteren neig ik naar de 6800XT. Ik twijfel of ik daar dan gelijk een 5600X aan zal koppelen vanwege SMA (alleen tsja budget) of gewoon bij de 3600 zal blijven omdat de CPU bij 1440p minder van invloed is dan de GPU.

Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Resterende wensenlijstje voor de volledigheid:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 138,05€ 138,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Wit€ 86,42€ 86,42
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 111,90€ 111,90
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 650 watt€ 84,70€ 84,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,07

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Klinkt tegenstrijdig maar meestal is tray duurder dan boxed. Die koeler kan je dan weggeven.
Ik heb al aangegeven dat de ryzen 5xxx serie houdt van snel ram. Mogelijk dat je een 3200c16 crucial pakt, die zijn goed op 3600 te zetten.

Dit gaat tegen het zere been van velen zijn: gezien voorraden totaal onvoorspelbaar zijn, zou ik vanmiddag voor de 3070 proberen te gaan. Lukt het niet, dan pak je big Navi.
Als je wacht op big Navi en voorraad faalt, dan heb je niets.

• kerath
@99ruud99
Onverwachte wending levert je advies mij op. Dit kan nooit tegen een zeer been zijn, maar alleen maar meerwaarde hebben. Het was namelijk niet iets wat ik zelf aan het overwegen was. Dus dank hiervoor.

Vwb geheugen, klopt, dit heb ik nog niet voor de 5xxx serie aangepast.
Jij noemt Crucial, wat mij verbaasd eerlijk gezegd. Ik begreep dat G-Skill vooral lekker met AMD werkte en dat eronder andere merken vaak een probleem was met die’s die de ene keer wel en de andere keer niet lekker werken met Zen?

• 99ruud99
G skill werkt goed en is relatief goedkoop
Crucial is micron, dat is alsof je een kind laat kiezen tussen een boterham met pindakaas, of een boterham met m&ms.
Het nadeel is dat crucial iets duurder is, maar het is de "perfecte" partner in crime met ryzen.

• Djarune
Ze werken allebei goed met Ryzen. Crucial kun je wel beter overklokken en blijven stabiel. Voor een geringe meerprijs is Crucial interessanter.

• kerath
@99ruud99 ik heb je advies opgevolgd en een bestelling geplaatst. Het is deze geworden:
pricewatch: MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC

Besloten ihkv budget de gekte en hype om het beste van het beste los te laten. En "gewoon" bij mijn 3600 setup te blijven. Merkte dat ik wat last van OCD begon te krijgen :D Is erg verslavend zo'n goed mogelijk systeem bij elkaar te zoeken, echter zou ik met de 5xxx serie CPU, sneller geheugen, en de 6800XT vermoedelijk enkele honderden euro's over budget gaan terwijl ik tijdens het gamen op deze extra investering niet direct zou terug merken. Wellicht met Afterburner aan en FPS constant zichtbaar, maar daar gaat het me niet om.

Dus ga de rest bestellen en hier enkele foto's plaatsen van het eindresultaat.
@Djarune @99ruud99 @Verwijderd @Involvement en alle anderen die een bijdrage in het sparren en meedenken hebben geleverd, enorm bedankt!

@eze2kiel in reactie op jouw vraag.

• 99ruud99
Gelukkig is het in ieder geval gelukt met bestellen :)
Nu heb je iets - en het gaat snel genoeg zijn voor pacman :) (grapje)

• kerath
:9

• kerath
Belofte maakt schuld. Ik zou nog even een berichtje maken over de build:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KEcKdQUd5aANAlcBPMrf3kTkW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrX6yrzEHL6JAzqdzswOzIvV.jpg?f=fotoalbum_large

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 338,20€ 338,20
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 143,83€ 143,83
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Wit€ 86,42€ 86,42
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 439,-€ 439,-
1ToetsenbordenCorsair K63 Wireless Mechanical Gaming (Qwerty US)€ 114,90€ 114,90
1MuizenLogitech G603€ 54,57€ 54,57
1Game-accessoiresCorsair K63 Wireless Gaming Lapboard€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,50€ 159,50
1Gaming headsetsLogitech G533 Wireless€ 110,02€ 110,02
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 650 watt€ 91,59€ 91,59
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,05€ 105,05
1MuurbeugelsArctic W1-3D monitor arm€ 46,71€ 46,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.822,79

Ik heb rustig de tijd genomen, aangezien het echt lang geleden is dat ik zelf een kast heb gebouwd, om de pc te bouwen. Ik denk dat ik er ongeveer een uur of vijf over gedaan heb met alle handleidingen doorlezen e.d. erbij. Het was erg goed te doen op 2 dingen na:

1. De handleiding van de kast vind ik niet heel duidelijk over de ARGB en Fan control. Kast versus mobo. De opties en aansluitwijze voor beide opties i.r.t. Dus uiteindelijk veel op internet gezocht en o.b.v. andere gebruikers die met hetzelfde zaten, gevonden.
2. De CPU voeding kabel die naar het mobo gaat, linksboven zeg maar, is erg lastig erin te krijgen wanneer de CPU koeler op zijn plek zit en het bord al reeds in de kast is geïnstalleerd. Dit heeft me behoorlijk wat tijd en gepriegel gekost. De kabels van de voeding zijn sowieso erg stug.

Nog wat overige noemenswaardige zaken:
- Aangezien de keuze voor de nieuwe AMD GPU's, nog geen GPU.. Echter wilde natuurlijk wel met de PC aan de slag dus een 2e handsje gekocht voor enkele euro's; GTX 750TI. Nog verbazingwekkend wat daarmee (zonder al te hoge eisen) speelbaar is.
- Geen video output na het afbouwen en de 1e power on. Was natuurlijk al bekend dat de Bios een update nodig had om te werken met de nieuwe Ryzen, maar toch. Nu zonder beeld flashen vanaf stickkie toch erg spannend, maar goed gelukt.
- Spannend of het geheugen goed zou draaien omdat het niet op de QVL van het mobo staat, maar wel op QVL van geheugen zelf compatible met mobo werd aangegeven. Draait mooi stabiel met XMP aan op 3600mhz. Ga over een tijdje eens rustig in verdiepen wat er mogelijk is quu overclocken van het geheugen naar betere timings, echter totaal nieuw hierin en geen idee voor nu.
- Windows start echt retesnel op oOo
- Wat testen en benchmarks gedraaid:
*Cinebech 20 multicore: 4146, CPU temp is max 60 graden. (Precision Boost/OC in bios uit)
* CPU-Z singlecore: 627 en multi 4756.
*Memtest64; geen errors.

Al met al happy camper en benieuwd wanneer het lukt om een GPU te scoren.

Als afsluiter een vraagje. Een van de voorste fans van de kast zelf maakt heel soms bij een bepaald toerental een erg licht tikkend geluid. Enig idee hoe dit kan en hoe op te lossen? Of gewoon accepteren?
Pagina: 1