Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-05 01:37
Beste mensen,

Ik ben mij de laatste aan het oriënteren in zonnepanelen maar hoe meer offertes ik binnenkrijg en de verkopers aan de lijn heb hoe meer ik twijfel aan ieder systeem die er aangeboden wordt.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring mij een beetje op weg kunnen helpen.

Situatie huis: plat dak, 3 hoog, passen in totaal 9 panelen (3-3-3) op, richting het zuiden. In de wintermaanden valt er ik gok de eerste meter bij 9 panelen de eerste 3 panelen schaduw, eengezinswoning met een jaarverbruik van 1700KW (toekomstgericht 2000 KW).

Nu heb ik mij zitten verdiepen in 3 offertes, de 1 geeft aan dat ik geen 9 panelen hoeft te plaatsen dus met 7 panelen al klaar ben voor 2000 KW. Klinkt logisch. Dat ik mocht ik geen schaduw hebben dat ik met 7 panelen en Growatt omvormer klaar ben. dit is offerte 1.

Dezelfde verkoper geeft aan dat mocht ik safe zijn (dit ivm uitstekende kleine schoorsteentjes) om met Solaredge optimizers te werken. Nu er 7 panelen gaan geplaatst worden kan er geschoven worden zodat ze zeker niet in een schaduw komen te staan. Offerte nummer 2.

Dacht ik dat ik klaar was jaja en daar komtie. Een andere verkoper adviseert mij een Enphase systeem met micro omvormers. Verdiepen verdiepen , nou klinkt niet verkeerd nu het zelfs goedkoper dan de Solaredge aangeboden wordt icm A klasse panelen:). Offerte nummer 3.

Ter info alle 2 de verkopers zijn een soort van eenmanszaak, dus geen grote verkopers die over 10 jaar nog zullen bestaan gok ik. iig ik gok de kans klein dat ze het gaan halen. Dus garantie bij fabriek of wat dan ook is zeer belangrijk.

Offerte nummer 1:

7 zonnepanelen 325Wp van Ja Solar mono (2002 KW opbrengst)
1 Growatt omvormer
1 set montagematerialen voor plat dak
25 meter solarkabel van 6mm2
2 male MC4 connectoren (4 connectoren bij 2 strings)
2 female MC4 connectoren (4 connectoren bij 2 strings)
1 werkschakelaar met bijbehorende aansluitkabel.
PV verdeler
incl gratis btw teruggaaf en montage

De zonnepanelen die wij voor u gekozen hebben zijn ontworpen om na 25 jaar nog maar liefst 85% rendement te leveren (rendementsgarantie).
PRODUCTGARANTIE OMVORMER (JAAR) 10 Jaar

2400 euro ex btw

Offerte nummer 2:

7 zonnepanelen 325Wp van Ja Solar mono (2037 KW)
1 Solaredge omvormer
1 set montagematerialen voor plat dak
25 meter solarkabel van 6mm2 male MC4 connectoren (4 connectoren bij 2 strings)
2 female MC4 connectoren (4 connectoren bij 2 strings)
1 werkschakelaar met bijbehorende aansluitkabel.
PV verdeler
incl gratis btw teruggaaf en montage

3000 Euro ex btw

Offerte nummer 3:
URE 370 Wp mono 6 stuks (2200 KW volgens de verkoper, dus 100% aan WP) :?
Enphase IQ 7Plus Micro Omvormers
EnvoyS Standaard Modem
Qrelay 1 fase
Esdec platdakconstructie voor 6 panelen incl. ballast, pv verdeler, kabels etc. en montage
btw teruggaaf wel zelf regelen.

Ex btw 2650

Garanties: 10 jaar fabrieksgarantie en 25 jaar rendementsgarantie op de panelen.
25 jaar fabrieksgarantie op de Enphase micro omvormers.. 15 jaar garantie op het
Esdec montage systeem. 15 jaar garantie op de montage. 5 jaar op het Envoy
modem

Zo heb ik meerdere offertes maar dan ook voor Solaredge systemen maar dan ruim 800 euro netto meer dan offerte 2. deze gaan hem dan zeker niet worden terwijl ik het zelfde systeem voor rond de 3000 euro netto kan krijgen incl montage.

Veel vragen in mijn hoofd en zeker nu offerte 3 mij aanspreekt.
De eerste 2 offertes gaan voor 7 panelen om rond de 2000 KW uit te komen, Met enphase zou ik met 6 panelen met URE 370 WP panelen op 2200 Kw op jaarbasis uit moeten komen. Ervaringen hiermee met deze panelen en zo'n systeem op het zuiden?

Voordeel is dat Enplhase makkelijk uit te breiden is, heb nog ruimte voor 3 panelen op mijn dak maar heb in de afgelopen 10 jaar nog nooit 2000 KW verbruikt :). Dus gaan voorlopig geen 9 panelen worden.
Ook vermoed ik dat de panelen in offerte 3 beter zijn dan de JA Solar panelen.
Op internet zie ik over de Enphase icm URE panelen weinig over terug, alleen dat IQ7+ icm 370Wp panelen....dat ze het zonde vinden maar kan het niet helemaal plaatsen. :P

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:59

Crazy-

Best life ever

om te beginnen: foto's & maten van je dak! :-)
dat praat makkelijker en kunnen we beter advies geven

met zulk laag verbruik; wil je eigenlijk met zo min mogelijk panelen je doel halen om in de toekomst uit te kunnen breiden @AUijtdehaag heeft hieronder best een zeer goed punt >:)

als het inderdaad op het zuiden is; zonder forse schaduw, is het wel redelijk om een 1:1 Wp/kWh aan te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Crazy- op 30-09-2020 15:17 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Staar je niet blind op je jaarverbruik.

Salderen gaat eraf, dus leg er gewoon 9.
Jaar verbruik bestaat niet meer, wel direkt verbruik.
En een platdak is wat minder als de zon lager staat, dus lekker vol leggen.

Doe dat meteen, want over 5 jaar zijn dezelfde spullen alweer niet meer te verkrijgen en nu is het een kleine meerprijs.

Kun je het zelf niet? (3 panelen meer voor hetzelfde geld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT8SB3r1_GHGt-ho-VsQgl8NTwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4foq7j0z8IsRXAbwoh3bMFOG.jpg?f=fotoalbum_large
solar-bouwmarkt.nl

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• hoihoi66
Crazy- schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:09:
om te beginnen: foto's & maten van je dak! :-)
dat praat makkelijker en kunnen we beter advies geven

met zulk laag verbruik; wil je eigenlijk met zo min mogelijk panelen je doel halen om in de toekomst uit te kunnen breiden

als het inderdaad op het zuiden is; zonder forse schaduw, is het wel redelijk om een 1:1 Wp/kWh aan te houden.
Ik zal eens kijken hoe ik fotos kan plaatsen maar zoals ik heb omschreven passen er 9 panelen op (zuidelijke richting). Mijn buren hebben 9 panelen. De kleine uitstekende schoorsteentjes zijn ook te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul9mErvjalNxyRHcaub-kfaPT6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9nbE7YJ0kAoezxPKIflwKEjU.png?f=user_large

Idd laag verbruik. 1700 KW op jaarbasis, als ik minimaal 2000 KW opwek is voldoende voor mij en nog mooier als zoals in offerte 3 wordt omschreven 2200 kw daar moet ik 8 panelen van Ja Solar plaatsen die in offerte 1 en 2 zijn opgenomen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ik zou - ook ivm het salderen afbouwn - een oost-west oplossing overwegen eigenlijk

dan zou je er 9 of zelfs 12 kwijt kunnen. hiermee bereik dat je over de gehele dag een lagere top hebt; maar wel meer over de dag verspreid en dus minder teruglevering > meer eigen verbruik

zuid is leuk; maar straks minder ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad @Crazy-
Lekker 12 erop knallen en dan zo, dat je geen last hebt van de pijpjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yxRJH_mKycuxwYSUbKKYgmGts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n97GEggH7Xdm8Saw1yzY55Ga.jpg?f=user_large

12x 470 Wp (5640 Wp) op een SMA 5.0 1-av41 op dual betonvoeten (als voorbeeld)
https://www.sun-solar.nl/...6-euro-incl-btw-sunsolar/

Maar eerst meten=weten

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2020 15:33 ]

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:12:

Doe dat meteen, want over 5 jaar zijn dezelfde spullen alweer niet meer te verkrijgen en nu is het een kleine meerprijs.

[Afbeelding]
solar-bouwmarkt.nl
6 panelen vs 9 panelen betekend wel een investering van ruim 800-850 alleen aan materiaal en misschien ook wel meer arbeid dus zeg maar 1000 euro.

Maar salderen wordt toch na 2023 beetje bij beetje afgebouwd? Dan heb ik het al terugverdient met een opbrengst van 400-450 euro op jaar basis over 5 jaar.
Hoe zal het over 10 jaar dan zijn als het salderen helemaal is verdwenen? Dan heb ik ten eerste mijn geld eruit en wek ik nog steeds 2200 kw op die ik niet helemaal verbruik, misschien net wel met 6 panelen.
Wat heb ik dan eraan als k met 9 panelen ruim 3200 kw kan opwekken als ik het toch niet verbruik? je krijgt er bijna niets voor terug uiteindelijk.
Met 6 panelen direct verbruik? Hoeveel is dit eigenlijk? Iets wat wij niet zullen redden? Wij zijn vrij zuinig vandaar :P

Juist met de Enphase is uitbreiden juist veel makkelijker dan met Solaredge las ik. Waarom nu gelijk investeren in zoveel panelen extra? (ok kan dat het in de toekomst niet snel te verkrijgen is dat weer wel :)

Ps. mijn buren met solaredge, hebben 2500 WP liggen en heeft nu al 2350 KW opgewekt. Dus veel verlies verwacht ik niet met mijn platdak.

[ Voor 3% gewijzigd door hoihoi66 op 30-09-2020 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nu meteen investeren (en niet later uitbreiden) heeft als voordeel:
- zo snel mogelijk terugverdienen nu het nog kan.
- 1x de btw aangifte (je kan dat 1x in de 3 jaar doen, dus niet voor je uitbreiding)
- enphase en solaredge alleen als het nodig is. Een paar pijpjes is het niet nodig, dat kan een string omvormer ook. Een boomschaduw is wel funest voor de opwek met een stringomvormer omdat het geen harde schaduw is en daardoor de bypass diodes in een paneel niet goed meewerken.

Qua garantie is het met enphase in orde, de omvormer heeft lang garantie en hoeft wss niet vervangen te worden.
Een stringomvormer wss wel een keertje, tussen de 7 en 12 jaar.
Voordeel is, de oude string omvormer van de muur en de nieuwe aansluiten. 10 minuten werk?
Nadeel van enphase en solaredge, je moet je dak op bij defekten..

Ik heb een aton power to heat en douche gratis een heel jaar.
Die werkt op zonnestroom... 3-4 kWh per dag. 450 ltr buffervat op 53 graden.

En dan komen er nog goedkopere batterijen aan....(Nu nog niet interessant)
Dan hoef je snachts ook geen stroom meer te kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2020 15:56 ]

• hoihoi66
Crazy- schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:25:
ik zou - ook ivm het salderen afbouwn - een oost-west oplossing overwegen eigenlijk

dan zou je er 9 of zelfs 12 kwijt kunnen. hiermee bereik dat je over de gehele dag een lagere top hebt; maar wel meer over de dag verspreid en dus minder teruglevering > meer eigen verbruik

zuid is leuk; maar straks minder ;-)
Hebben de beide buren ook overwogen maar na analyses heeft heel de straat voor een zuid oplossing gekozen :)

Maar als ik kijk naar ons situatie. naar de afgelopen 10 jaar (met jonge kinderen) en de komende 10 jaar met wat oudere kinderen. Tot nu toe Altijd gemiddeld op 1650 kw gezeten, nooit hoger dan 1700 kw.
Hoeveel zouden we met wat grotere kinderen extra verbruiken? 1/3 meer? dan kom ik uit op 2200 kw en dat zijn die 6 panelen van in de 3e offerte. Wil ik geen risico nou dan neem ik er 7, dan kom ik wss uit op 2590 wat ruim 1000 kw meer is dan wat ik nu gebruik.

Uhmmm zit ik dan safe? met saldering eruit, dus opwekken en gelijk verbruiken?

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:39:
Nu meteen investeren (en niet later uitbreiden) heeft als voordeel:
- zo snel mogelijk terugverdienen nu het nog kan. _/-\o_ tot 2023, maar wat daarna? dan verdien je het ook terug maar in mindere mate toch?
- 1x de btw aangifte (je kan dat 1x in de 5? jaar doen, dus niet voor je uitbreiding) _/-\o_
- enphase en solaredge alleen als het nodig is. Een paar pijpjes is het niet nodig, dat kan een string omvormer ook. :) inderdaad maar, die pijpjes komen dan bij zonsopgang en ondergang uit op de panelen.

Qua garantie is het met enphase in orde, de omvormer heeft lang garantie en hoeft wss niet vervangen te worden.
Een stringomvormer wss wel een keertje, tussen de 7 en 12 jaar.
Voordeel is, de oude string omvormer van de muur en de nieuwe aansluiten. 10 minuten werk? hebben de beide stringomvormers? enphase en solaredge of?
Nadeel van enphase en solaredge, je moet je dak op bij defekten..Is makkelijk bij mij

Ik heb een aton power to heat en douche gratis een heel jaar. 8)7
Die werkt op zonnestroom... 3-4 kWh per dag. 450 ltr buffervat op 53 graden.

En dan komen er nog goedkopere batterijen aan....(Nu nog niet interessant) Ja zeker, wil ik ook maar nog te duur
toon volledige bericht
Zie mijn antwoorden vetgedrukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:41:
[...]

Hebben de beide buren ook overwogen maar na analyses heeft heel de straat voor een zuid oplossing gekozen :)

Maar als ik kijk naar ons situatie. naar de afgelopen 10 jaar (met jonge kinderen) en de komende 10 jaar met wat oudere kinderen. Tot nu toe Altijd gemiddeld op 1650 kw gezeten, nooit hoger dan 1700 kw.
Hoeveel zouden we met wat grotere kinderen extra verbruiken? 1/3 meer? dan kom ik uit op 2200 kw en dat zijn die 6 panelen van in de 3e offerte. Wil ik geen risico nou dan neem ik er 7, dan kom ik wss uit op 2590 wat ruim 1000 kw meer is dan wat ik nu gebruik.

Uhmmm zit ik dan safe? met saldering eruit, dus opwekken en gelijk verbruiken?
je hebt in de zomer nooit gelijke opbrengst/verbruik. je dekt nu je jaarverbruik af, waarvan 80% apr-sept opgewekt is. okt-mrt kom je dan alsnog te kort.

overcapaciteit : overwogen / gedacht aan:

- elektrisch koken
- warmtepomp / airco
- elektrische verwarmen water (zie @AUijtdehaag )
- elec auto/scooter/fiets...
- etc..

kijk nu is het 1000 euro meer; echter is het maar 810 euro meer (BTW mag je aftrekken)

die (zeg) 4 panelen leveren per jaar 1200-1700kwh op : nog eens 100 euro (7ct teruglevering)
dus in 8 jaar terug verdiend

maar je hebt geen zorgen meer over 2 jaar dat alsnog die WP, Airco, elec auto etc etc komt

qua salderen:

KalenderjaarDefinitieve afbouw *
202391%
202482%
202573%
202664%
202755%
202846%
202937%
203028%
* in 2023+ weten we of het echt definitief is enzo ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 30-09-2020 16:22 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Antwoord op vet gedrukt:

1.Salderen wordt langzaam afgebouwd
https://www.eigenhuis.nl/...onnepanelen-en-salderen#/
Je kan ze dus nu nog prima terugverdienen. Ook die 3 extra

2. Niet op oost/west zoals in mijn voorbeeld

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2020 15:49 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe meer je op je dak heb liggen hoe hoger je eigenverbruik tov je verbruik (afname)
Dus hoe lager je rekening na salderen is. daarnaast wordt er steeds over een minimale prijs gesproken voor terug leveren, dus wat jij niet gebruikt verkoop je aan de energie leverancier en dat wordt dus gebruikt door de buren zonder panelen en is er minder kolenstroom nodig op dat moment. naar verwachting zal dat ergens rond de 6 cent eindigen, wat min of meer wil zeggen dat waneer je tussen de 3 en 4 keer verbruik op je dak heb je nog altijd nul op de rekening zal hebben. (niet dat ik dat adviseer)

De regelingen zijn nu heel gunstig, grotere instalaties zijn goedkoper, je kan je btw maar 1 keer in de 3 jaar terug vragen, en 2 keer iemand laten komen kost 2x een behoorlijk deel van de instalatie kosten.
Om toch wat te besparen zou ik persoonlijk flink gaan onder dimensioneren op een string omvormer, de pieken heeft niemand echt nodig, meer opbrengst bij weer zoals vandaag is veel handiger na salderen en daar heb je meer panelen voor nodig ;)

In iedergeval zou ik gewoon een string omvormer pakken hoeveel panelen er in welke richting ook komen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Enphase of solaredge is echt nergens goed voor met zo'n mooi dak. Koop gewoon meer panelen, dat levert véél meer extra energie op dan optimisers.

De Oost-West opstelling zoals Auijtdehaag hem voordraagt lijkt me inderdaad het meest geschikt. Als de investering te hoog wordt voor wat je comfortabel uit kunt geven, kun je evt één rijtje minder doen op oost, dus 6+4.

Verder idd niet naar je verbruik kijken, dat wordt steeds minder relevant. De limiterende factoren zijn 1) hoeveel geld wil je investeren, en 2) hoeveel dakoppervlak heb je. Hoe groter de installatie, hoe lager de prijs per Wp dus hoe hoger je uiteindelijke rendement zal zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door mcDavid op 30-09-2020 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Crazy- schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:48:
[

Kalenderjaar Definitieve afbouw
202391%
202482%
202573%
202664%
202755%
202846%
202937%
203028%
mooie tabel, ik zou er wel een disclaimer bij zetten, ze zijn er nog altijd niet over uit. het zou mij niets verbazen als de volgende regering het op mag lossen. Hij is de laatste keer terug gestuurd ivm met het belang van huurders :+

• hoihoi66
Thnx allemaal.

Niemand die wat kan zeggen over:

URE panelen vs JA Solar panelen of AEG?

Waarom IQ7+ omvormer icm 370 WP Ure panelen zonde is?
Ik lees ‘ IQ7+ geeft max continu output power van 290VA en de overige Wp wordt niks mee gedaan’.
In hoeverre klopt dit? Moet ik mij zorgen maken?

De offertes, wat vinden jullie van de prijzen?
Zojuist nog een verkoper die aangaf dat het zonde is om met multi optimezers te werken omdat dat te duur was maar is in mijn geval goedkoper dan Solaredge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoihoi66 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:16:
Thnx allemaal.

Ik lees ‘ IQ7+ geeft max continu output power van 290VA en de overige Wp wordt niks mee gedaan’.

Zojuist nog een verkoper die aangaf dat het zonde is om met multi optimezers te werken omdat dat te duur was maar is in mijn geval goedkoper dan Solaredge.
AEG zijn white label panelen uit china (india (?)) met een sticker van een duitsevlag. Het bedrijf electrolux ,wie eigenaar is van AEG, heeft de AEG naam in licentie gegeven aan iemand. en heeft er veder niets mee te maken.

Als je met name goedkope panelen zoekt en je wilt voor een merk gaan zou ik longi kiezen. hoewel chinees is het gewoon wereldwijd de grootste producent. en een A merk. maar er zijn zat andere opties echte troep wordt er in de reguliere kanalen in nederland niet meer verkocht. (je kan natuurlijk een serrie treffen die niet optimaal blijkt te zijn, maar dat weten we pas over 15 jaar ;) )

Premium zijn merken als LG panasonic Rec en zo nog een paar. Die kies je wanneer maximale opbrengst van een beperkt aantal m2 gewenst is, of een hogere paneelspanning nodig hebt om strings beter te laten werken. bv Panansonic heeft overduidelijk heel veel nagedacht over de panelen, zorg en kwaliteit stralen er eigenlijk wel vanaf, hoewel ook dat afwachten zal zijn. Er hangt vaak ook een langere product garantie aan, in hoeverre je dat nuttig acht kan je alleen maar zelf bepalen. Er je zijn heel veel mensen die het niet nuttig achten om uiteenlopende redenen, maar met de overeenkomst dat het vaak neerkomt op dat de waarde van het paneel zo ver is gedaald dat deze verkapte verzekering geen zin meer heeft 12 ->25 jaar

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-09-2020 17:42 ]

• mcDavid
hoihoi66 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:16:
Thnx allemaal.

Het is héél moeilijk hier wat over te zeggen. Echt betrouwbare cijfers over kwaliteit e.d. zul je pas na tien(tallen) jaren krijgen, maar gezien de techniek veel sneller dan dat verandert, moeten we het dus puur op inschattingen doen. Het lijkt echter dat de verschillen tussen fabrikanten erg klein zijn.
Waar wel wat over te zeggen is, is de herkomst en de fabricageprocessen, de ene fabrikant is misschien ethischer dan de ander en je zou voorkeur kunnen hebben voor lokaal geproduceerde panelen.
Het is deels wel waar, maar je moet je bedenken dat het paneel 99% van de tijd sowieso niet zijn piekvermogen levert, simpelweg omdat de instraling niet optimaal is. Je kunt dus best wat meer paneel-vermogen dan omvormer-vermogen hebben. Hoe veel hangt een beetje af van de omstandigheden (orientatie van de panelen, schaduw, etc).
Overigens geldt dit voor ook voor meerdere panelen op een string-omvormer.
Ik zou wat meer offertes met string-omvormer aanvragen, dat maakt het wat beter te vergelijken. Alles met optimisers of micro-omvormers is gewoon sowieso te duur.
De eerste offerte lijkt me best redelijk, maar je krijgt echt een betere deal als je een grotere installatie kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Dag mensen,

Hebben jullie ervaring met deze panelen? (URE 370 WP mono) zo ja hoeveel kan ik hiermee in praktijk ongeveer opwekken. Plat dak, 6 panelen op het zuiden.

Volgens de verkoper kan ik 2220 WP dus ook 2220 Kwh makkelijk halen.

Ik weet niet of dit te realiseren is maar heb mijn vraagtekens erbij. Ik dacht altijd een aftrek van zo'n 15% maar de verkoper vind van niet.

Spelen de optimizers (in mijn geval micro optimizers) ook een rol bij het opwekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

op zuid en aan de kust haal je met gemak ver boven de 1 kWh/Wp

optimizers/micro-omvormers voegen alleen iets toe bij schaduw. door verlies te beperken ze maken geen zon die er niet is.

Afbeeldingslocatie: https://www.solar-drenthe.nl/wp-content/uploads/2016/10/figuur1.jpg

Door de dubbele techniek van panasonic kunnen die panelen meer KWH/WP per jaar halen dan de meeste andere panelen. De meeste andere zijn min of meer vergelijkbaar.

beetje raar dat je er 2 topics over gaat maken.
Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?

[ Voor 60% gewijzigd door twain4me op 01-10-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 17:20
De ervaring leert dat uit elke kiloWattpiek jaarlijks ook 1 kiloWattuur wordt gehaald, in Nederland en op een zuid liggende installatie. Een installateur zal zich over het algemeen indekken en minder kWh opgeven. Als het meer oplevert is de klant blij, die denkt een topinstallatie te hebben, want veel beter dan opgegeven.
Dan de 15 procent, dat kan als vuistregel worden genomen om het aantal kWp naar omvormervermogen terug te rekenen, het wil namelijk niet zeggen dat op een zonnige dag een aantal Wattpiek 1 op 1 naar kW vermogen wordt omgezet. 6 x 370Wp maakt 2270Wp * 85 procent = 1887. Je kan dan uit met een 2kW omvormer, zonder noemenswaardig verlies te krijgen. Andersom gerekend zou je op een 2kW omvormer 2350Wp kunnen aansluiten zonder af te toppen qua vermogen. Elke 500Watt meer omvormervermogen kost namelijk 40-50€ meer, bij een Chinese omvormer, toch weer een kleine besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
even in sunnydesignweb gegooid (kies nieuw project)
(met vergelijkbare panelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk4LH__LFIlYr8b3c_RZjvTQsfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWQcj176CZzZR5NwfZS9ENTX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Thnx guys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?

Waarom een nieuw topic ondanks het eea al besproken is? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
nou lkkr besproken :). vond van niet vandaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoihoi66 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

nou lkkr besproken :). vond van niet vandaar :P
Klopt, als je niet reageerd is het een monoloog ;) je had natuurlijk nog prima om verdieping/verduidelijking van mijn post kunnen vragen. Behalve dat dit naast een beetje maf over komt en het forum minder goed leesbaar maakt krijg je op deze manier eerder minder verdieping in de stof dan meer.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 02-10-2020 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en nu is het weer 1 topic :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Beste mensen,

Ik ben mij ook aan het verdiepen in offertes waarbij ik verschillende verhalen hoor over panelen en hun opbrengst en dit in sommige gevallen met IQ7+ omvormers.

Mijn huis in zuid holland vlakbij Dordrecht, platdak op het zuiden. Door kleine pijpjes (2 stuks) op het dak bij zonsopgang en zonsondergang schaduw.
Daarnaast door een appartement tegenover ons in de wintermaanden paar meter schaduw over het dak.

Nu komt het, de 1 adviseert geen optimizers, want zegt hij als we een panneel neerzetten van 405 WP ongeveer ook al komt er schaduw op dan nog hou je veel over.

De andere zegt dat ik een Solaredge systeem nodig heb want er is schaduw dus dat betekend dat ik goede :) optimizers nodig heb ;).

De laatste geeft aan om voor Enphase te gaan, stabiel, eenvoudig aan te sluiten etc.
Enphase sprak mij wel aan totdat ik dit topic ging doornemen.

Er passen 9 panelen op mijn dak terwijl ik geen grote verbruiker ben (1700 kw op jaarbasis)

De offerte met Enphase bied mij een IQ7+ met URE panelen van 375 PW aan. Deze zouden volgens hem ook 375 Kwh opleveren dus zonder verlies. Wauw ok :).
Toen ik hem een vraag stelde over met:

‘ Ik lees, IQ7+ geeft max continu output power van 290VA en de overige Wp wordt niks mee gedaan.. kan jij dit toelichten hoe dit zit?’

Gaf hij aan:

‘ De output van 290VA is 230V , dit is niet de 370Wp die erin gaat.
Het zou kunnen zijn op een piekmoment dat de micro aftopt. Dit zal maar zon 5 keer per jaar voorkomen. Op een hele koude dag volle zon’

Nu ben ik het kwijt. Want beweert zelf ook bet volgende:

De 370 WP is net nieuw verkrijgbaar van URE . Heb tot nu toe als max 345 WP geplaatst. Maar ze presteren altijd boven het opgegeven vermogen. Mijn leverancier zegt dat ze zo de markt willen veroveren . Door meer te geven dan vereist.

Ja, maar, denk ik dan er zit toch een maximum van 295 op dat ding, hoe kan ik in godsnaam meer dan 295 Kwh eruit halen?

Als ik het goed heb heeft het geen zin om op
een IQ7+ een paneel te plaatsen die meer dan 295 Kwh (ik gok dan 330 Wp) doorsluist?

De IQ7A levert wel meer maar is ook ruim 40 euro duurder per optimizer.
Ik dacht dat ik met 6 panelen wel zou redden dus 6x 375=2250 Kwh maar nu haal ik met het aftoppen de 2000 Kwh net. Dus 1a2 panelen erbij? Heb plek tot 9 op mijn dak maar wil ook niet te veel uitgeven :) zeker nu ik het niet gebruik en alles wat ik teruglever bijna niets voor terugkrijg.

Hoeveel kan een Solaredge systeem eigenlijk aan? Is dit dan een betere alternatief voor mij toz van een Enphase wat even duur is op een offerte?

Alvast bedankt voor jullie reactie. Via hier of prive ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hoihoi66 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:33:
Beste mensen,

Ik ben mij ook aan het verdiepen in offertes waarbij ik verschillende verhalen hoor over panelen en hun opbrengst en dit in sommige gevallen met IQ7+ omvormers.

Mijn huis in zuid holland vlakbij Dordrecht, platdak op het zuiden. Door kleine pijpjes (2 stuks) op het dak bij zonsopgang en zonsondergang schaduw.
Daarnaast door een appartement tegenover ons in de wintermaanden paar meter schaduw over het dak.

Nu komt het, de 1 adviseert geen optimizers, want zegt hij als we een panneel neerzetten van 405 WP ongeveer ook al komt er schaduw op dan nog hou je veel over.
Niet helemaal waar maar alleen in de ochtend en avond is niet heel spannend, je zou zonder optimizer kunnen proberen, is het niets maak je ze er later onder, niet meer dan stekkertjes om te doen en op plat dak makkelijk.
De andere zegt dat ik een Solaredge systeem nodig heb want er is schaduw dus dat betekend dat ik goede :) optimizers nodig heb ;).
Onnodig duurder voor slechts 2 pijpjes, en 9 panelen is krap voor SE denk ik.
De laatste geeft aan om voor Enphase te gaan, stabiel, eenvoudig aan te sluiten etc.
Enphase sprak mij wel aan totdat ik dit topic ging doornemen.
Goede optie, gebeurd vaker, wel 9x140,- voor een omvormer waar een string omvormer slechts 450,- kost.
Er passen 9 panelen op mijn dak terwijl ik geen grote verbruiker ben (1700 kw op jaarbasis)
Geeft niets, met je "over" stroom betaal je wat gas als je dat hebt, ook kan je iets verzinnen zodat je gas naar stroom verplaatst, airco, boiler enz enz.
De offerte met Enphase bied mij een IQ7+ met URE panelen van 375 PW aan. Deze zouden volgens hem ook 375 Kwh opleveren dus zonder verlies. Wauw ok :).
Toen ik hem een vraag stelde over met:

‘ Ik lees, IQ7+ geeft max continu output power van 290VA en de overige Wp wordt niks mee gedaan.. kan jij dit toelichten hoe dit zit?’

Gaf hij aan:

‘ De output van 290VA is 230V , dit is niet de 370Wp die erin gaat.
Het zou kunnen zijn op een piekmoment dat de micro aftopt. Dit zal maar zon 5 keer per jaar voorkomen. Op een hele koude dag volle zon’

Nu ben ik het kwijt. Want beweert zelf ook bet volgende:

De 370 WP is net nieuw verkrijgbaar van URE . Heb tot nu toe als max 345 WP geplaatst. Maar ze presteren altijd boven het opgegeven vermogen. Mijn leverancier zegt dat ze zo de markt willen veroveren . Door meer te geven dan vereist.

Ja, maar, denk ik dan er zit toch een maximum van 295 op dat ding, hoe kan ik in godsnaam meer dan 295 Kwh eruit halen?
toon volledige bericht
Je haalt Watt en kWh door elkaar, een paneel levert maar enkele minuten van het jaar zijn volle vermogen, de rest van de tijd is het vaak 2/3 van zijn max of lager.
De kWh opbrengst in een jaar is ongeveer 1000 kWh per kWp in nederland dus een paneel van 390Wp geeft je 390 kWh per jaar. (let op de eenheden! )
Als ik het goed heb heeft het geen zin om op
een IQ7+ een paneel te plaatsen die meer dan 295 Kwh (ik gok dan 330 Wp) doorsluist?
Je hebt ook een iq7A, die gaat tot 460W
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7a-micro-omvormer.html
De IQ7A levert wel meer maar is ook ruim 40 euro duurder per optimizer.
Ik dacht dat ik met 6 panelen wel zou redden dus 6x 375=2250 Kwh maar nu haal ik met het aftoppen de 2000 Kwh net. Dus 1a2 panelen erbij? Heb plek tot 9 op mijn dak maar wil ook niet te veel uitgeven :) zeker nu ik het niet gebruik en alles wat ik teruglever bijna niets voor terugkrijg.
Heb je nog gas?
14,5 cent en je kan je gas ermee betalen, of gas verhuizen naar stroom, wees creatief, gas kan je niet opwekken of wel?
Hoeveel kan een Solaredge systeem eigenlijk aan? Is dit dan een betere alternatief voor mij toz van een Enphase wat even duur is op een offerte?

Alvast bedankt voor jullie reactie. Via hier of prive ;).
Zie boven over SE maar is ook duurdere omvormer en 1 optimizer per paneel.

Let wel op 390 en 400+ panelen zijn 2 meter, je hebt ook longi 440 en die is ook nog breder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@hoihoi66

wellicht helpen de volgende filmpjes een beetje om verschillen te snappen.

string omvormer met schaduw (schaduw managment = gebruik maken van de Diodes in het paneel)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Solar Plants: Sun Despite Shade Thanks to SMA ShadeFix

string omvormer met optimizer

[YouTube: Solar Plants: Outclass the Shade With Module Optimizer]

micro omvormer. (gaat meer over de instaltie , maar je ziet wel mooi dat het allemaal kleine omvormers zijn en de 230 naar binnen gaat)

[YouTube: Micro omvormers aansluiten]

Ik heb het al in een ander topic tegen je gezegt, mico's of optimzers maken geen zon, ze minimaliseren het verlies. kan je dit verlies compenseren met een extra paneel zou ik daar persoonlijk voor kiezen. blijkt dat je echt problemen hebt kan je altijd nog bij 1 of meerdere panelen een optimizer plaatsen.

(edit: wat @Rol-Co dus al zegt)

je moet je altijd afvragen welk verlies je probeerd te minimaliseren. mij lijkt het verstandig als je de kosten voor de minimalisatie afzet tegen de extra productie. gaan we uit van de voorgestelde afbouw salderingsregeling wordt dit nog belangrijker, dit omdat een deel van de "extra" stroom terug gekocht zal moeten worden en dus maar een paar cent waard is. hiermee de extra kosten van SE oid terug verdienen met beperkte schaduw wordt een lastig verhaal. Door de dirt cheap panelen van vandaag de dag is een paar extra m2 panelen in de meeste gevallen gewoon veel goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 04-10-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

Niet helemaal waar maar alleen in de ochtend en avond is niet heel spannend, je zou zonder optimizer kunnen proberen, is het niets maak je ze er later onder, niet meer dan stekkertjes om te doen en op plat dak makkelijk.

[...]

Onnodig duurder voor slechts 2 pijpjes, en 9 panelen is krap voor SE denk ik.

[...]

Goede optie, gebeurd vaker, wel 9x140,- voor een omvormer waar een string omvormer slechts 450,- kost.

[...]

Geeft niets, met je "over" stroom betaal je wat gas als je dat hebt, ook kan je iets verzinnen zodat je gas naar stroom verplaatst, airco, boiler enz enz.

[...]

Je haalt Watt en kWh door elkaar, een paneel levert maar enkele minuten van het jaar zijn volle vermogen, de rest van de tijd is het vaak 2/3 van zijn max of lager.
De kWh opbrengst in een jaar is ongeveer 1000 kWh per kWp in nederland dus een paneel van 390Wp geeft je 390 kWh per jaar. (let op de eenheden! )

[...]

Je hebt ook een iq7A, die gaat tot 460W
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7a-micro-omvormer.html

[...]

Heb je nog gas?
14,5 cent en je kan je gas ermee betalen, of gas verhuizen naar stroom, wees creatief, gas kan je niet opwekken of wel?

[...]

Zie boven over SE maar is ook duurdere omvormer en 1 optimizer per paneel.

Let wel op 390 en 400+ panelen zijn 2 meter, je hebt ook longi 440 en die is ook nog breder.
toon volledige bericht
Wil niet veel ‘proberen’ door eerst zonder optimizers te werken en dan later heel het systeem aanpassen. De buren hebben een analse laten doen en hebben voor Solaredge gekozen. Zelfde schaduw ;).

Jep heb idd gas, maar dat is ook rond de 650 m3 op jaarbasis.

De panelen zijn van 375 WP en volgens de verkoper wekken deze ook 375 Kwh op jaarbasis. Volgens mij niet maar laten we uitgaan van dat 1 paneel van 375 WP 320 Kwh opwekt op jaarbasis.
Is het dan niet zo dat dit paneel nooit hoger dan 295 W per kan opwekken? Is dat dan niet zonde dat ik dit zeg maar weggooi?
Hoeveel gooi ik eigenlijk op jaarbasis weg en is de IQ7A interessant? De A versie is namelijk ruim 40 euro duurder dan de + versie.

Ik vermoed dat ik Q Cells zal gaan nemen van rond de 350 WP en die zijn niet al te lang/breed.

Maar ik twijfel over de opbrengst op jaarbasis icm met de maximum van 295 W per paneel (IQ7+).
Op jaarbasis verbruiken we 1700 Kwh. Offertes binnengekregen van 2000 en 2200 die we ongeveer zullen opwekken met 6 panelen terwijl we ruimte hebben voor 9 panelen. Maar niemand die begon over dat er ook een kleine percentage dus overtopt wordt.

Nu weet ik niet of ik er misschien meer moet plaatsen dan 6. Want met 9 als bet mee zit zal kk rond de 2800 op papier en in praktijk 2500-2600 Kwh halen.
We zijn geen grote verbruikers met nu kleine kinderen van 1700 Kwh maar in de toekomst zal dat ongetwijfd meer zijn maar weet niet hoeveel :).
Ze adviseren altijd om niet meer te leggen dan dat je verbruikt maar ik moet ook een beetje rekening houden met de toekomst. Geen warmtepomp nu want is te duur, we koken op gas misschien dat we hiermee wat kunnen ooit maar keuken is nieuw :).
Het is een investering van ik gok rond de 500 euro meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoihoi66 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Ze adviseren altijd om niet meer te leggen dan dat je verbruikt
De markt zegt wat men wil horen. niet wat persee het beste is

hier heb ik 3x mijn jaarverbruik op het dak neergelegd, dit blijkt tot nu toe nog altijd de betere keuze te zijn.
maar dat kan je alleen zelf maar bepalen. met jouw eigen beslisgronden.
Sinds dat we weten dat salderen gaat eindigen gaat opbrengst = verbuik gewoon niet meer op. iedereen die beweerd dat dit nog altijd het beste is lult uit zijn nek.

Te kleine of te grote instalties zijn de juiste oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:59

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het financieel haalbaar is zou ik zeggen, gooi vol wat je vol kan gooien. Nu kun je nog salderen en in die tijd plannen maken om gas om te zetten naar electra.

Het gas gaat duurder worden en electra goedkoper.

Wij zijn begonnen met een warmtepompdroger, inductiekookplaat en voor warmwater een warmtepompboiler.
Dat is bij elkaar zomaar 1000 kwh/jaar.

Betreft de micro-omvormers. Het ligt aan de ligging van de panelen. Ik heb ze zuid-oost. Paneel is 325 wp en omvormer is IQ7 en die doet max 240 VA. Dan krijg je aftoppen, ze worden bij mij vervangen voor een IQ7+ die 290 VA geeft en die zal in het voorjaar bij koude temperaturen en volle zon ook een paar keer aftoppen maar die gemiste opbrengst is dan minimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXrJZ8ECz2QSh9xPIV7fxlcAEig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCA8IT5x8CM9z1NSoHimn5OE.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
martijn v o schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:58:
Als het financieel haalbaar is zou ik zeggen, gooi vol wat je vol kan gooien. Nu kun je nog salderen en in die tijd plannen maken om gas om te zetten naar electra.

Het gas gaat duurder worden en electra goedkoper.

Wij zijn begonnen met een warmtepompdroger, inductiekookplaat en voor warmwater een warmtepompboiler.
Dat is bij elkaar zomaar 1000 kwh/jaar.

Betreft de micro-omvormers. Het ligt aan de ligging van de panelen. Ik heb ze zuid-oost. Paneel is 325 wp en omvormer is IQ7 en die doet max 240 VA. Dan krijg je aftoppen, ze worden bij mij vervangen voor een IQ7+ die 290 VA geeft en die zal in het voorjaar bij koude temperaturen en volle zon ook een paar keer aftoppen maar die gemiste opbrengst is dan minimaal.

[Afbeelding]
Thnx het is financieel haalbaar dus ook een offerte van 9 panelen opvragen :).
Zal wel langer duren want mijn verbruik is nu te laag want heb dan een overshot van ruim 35%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hoihoi66 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Wil niet veel ‘proberen’ door eerst zonder optimizers te werken en dan later heel het systeem aanpassen. De buren hebben een analse laten doen en hebben voor Solaredge gekozen. Zelfde schaduw ;).
Heeft niks met proberen te maken, werken doet het altijd maar als je denkt dat je er veel hoger mee kan komen kwa kWh kan het rendabel zijn, voor jou waarschijnlijk niet omdat je al niet alles verbruikt, dus leg dan zo goedkoop mogelijk.
Als mijn buren in de sloot springen ga ik op de kant staan kijken hoor, spring er niet ook in. ;)
Die zijn in de marketing molen van SE getrapt en hebben dat met dit beetje schaduw ergens in 2035 terugverdiend.
Jep heb idd gas, maar dat is ook rond de 650 m3 op jaarbasis.
Nou dan! Dus met een lucht/lucht of lucht/ water warmtepomp en een warmtepomp boiler kan je dat ook weg werken, die cv ketel heeft ook niet het eeuwige leven, tot die tijd gewoon je gas betalen met je overschot, ook hoef je niet zo zuinig meer te doen met stroom, geeft comfort.
De panelen zijn van 375 WP en volgens de verkoper wekken deze ook 375 Kwh op jaarbasis. Volgens mij niet maar laten we uitgaan van dat 1 paneel van 375 WP 320 Kwh opwekt op jaarbasis.
Is het dan niet zo dat dit paneel nooit hoger dan 295 W per kan opwekken? Is dat dan niet zonde dat ik dit zeg maar weggooi?
Hoeveel gooi ik eigenlijk op jaarbasis weg en is de IQ7A interessant? De A versie is namelijk ruim 40 euro duurder dan de + versie.
Tja, dat is wat we dus al even roepen tegen je, wat je weg gooit door aftoppen van die paar minuten per jaar weegt niet op tegen de extra kosten, al helemaal niet als je al ruim overschot lijkt te gaan maken.
Maar meeste panelen op niet ideale ligging (jouw lage platte dakje met pijpjes) komen slechts pieken aan hun STC vermogen, met slecht weer doe je weer iets meer.
Ik vermoed dat ik Q Cells zal gaan nemen van rond de 350 WP en die zijn niet al te lang/breed.
Je moet kijken wat kwa maat leuk op je dak past, het moet landscape dus alleen de lengte is belangrijk, past 2x2 meter? Of 2x 1,74 ? Of beide als je dak 3m85 is bijv. En dan gaan zoeken naar panelen in die lengte voor een leuke prijs, zwart ja of nee enz enz
Maar ik twijfel over de opbrengst op jaarbasis icm met de maximum van 295 W per paneel (IQ7+).
Op jaarbasis verbruiken we 1700 Kwh. Offertes binnengekregen van 2000 en 2200 die we ongeveer zullen opwekken met 6 panelen terwijl we ruimte hebben voor 9 panelen. Maar niemand die begon over dat er ook een kleine percentage dus overtopt wordt.
Nou en! Als budget er is 9 doen. Heb je nog meer dak(en)?
Nu weet ik niet of ik er misschien meer moet plaatsen dan 6. Want met 9 als bet mee zit zal kk rond de 2800 op papier en in praktijk 2500-2600 Kwh halen.
Een 330Wp paneel doet in nederland op redelijk dak 300kWh per jaar, en meer. Punt.
We zijn geen grote verbruikers met nu kleine kinderen van 1700 Kwh maar in de toekomst zal dat ongetwijfd meer zijn maar weet niet hoeveel :).
Ze adviseren altijd om niet meer te leggen dan dat je verbruikt maar ik moet ook een beetje rekening houden met de toekomst.
Ze? En wie zijn dat? Ik heb zelfs panelen op noord, rest van het dak was al op/vol. :P
Geen warmtepomp nu want is te duur, we koken op gas misschien dat we hiermee wat kunnen ooit maar keuken is nieuw :).
Je hoeft geen hele keuken, alleen de gasplaat wisselen voor inductie is genoeg, vrouwlief vind misschien een kokend waterkraan wel leuk, weer een stukje comfort en gas de deur uit.
Zo te lezen ben je geen lange douchert met een stortdouche, dus hang een e-boiler op en al je douchewater gaat van het gas af.
Lees nog wat rond hier zou ik zeggen, je hebt nog wat topics te gaan, velen gingen je voor. :)
Duurzame Energie & Domotica
Het is een investering van ik gok rond de 500 euro meer.
Ja dus waar hebben we het over, een string omvormer met 6 is lastig, met 9 al een heeeeeel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:12:

[Afbeelding]
solar-bouwmarkt.nl
Nogmaals bedankt voor je overzicht. Ik ben via een andere site zelfs een paar honderd euro goedkoper uitgekomen.

Voor 9 panelen kom ik met de onderdelen die jij hebt aangegeven en en PV verdeler op 3000 incl. Btw uit.
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening moet houden kwa onderdelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQuxoF0DVoPVJkbfEmrv4DjDcsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jhd7LxcPn5GjueVfg7HeSrs3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5C-wpR5_-V_AcM9cLt8QwNFpOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zM9moKspth1FzBP8TmSOw6zQ.png?f=user_large

Ik heb offertes voorbij zien komen met montage voor 900 ex en 425 ex.
Waar kan ik goede monteurs vinden die een Enphase systeem kunnen monteren voor 500 euro :)
Dan ben ik er el bijna

Scheelt ruim 1000 euro netto vergeleken met een exact dezelfde aanbieder waar ik om een offerte vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:26
Je hebt montagemateriaal voor maar 3 panelen, prijs is dus hoger. Maar waarom per se Enphase en niet de opstelling van @AUijtdehaag van 12 panelen oost-west?

Voorbeeld, heb niet gekeken of dit allemaal past, maar als indicatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pa8ARd6h14A5RK4-qC25IeyzLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFIfAKLxXFLyP5tqvPGt2krX.png?f=fotoalbum_large
Goedkoper dan je huidige set en 1335Wp meer. 3802 kWh per jaar aldus SunnyWebDesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
PeeVv schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:34:
Je hebt montagemateriaal voor maar 3 panelen, prijs is dus hoger. Maar waarom per se Enphase en niet de opstelling van @AUijtdehaag van 12 panelen oost-west?

Voorbeeld, heb niet gekeken of dit allemaal past, maar als indicatie:
[Afbeelding]
Goedkoper dan je huidige set en 1335Wp meer. 3802 kWh per jaar aldus SunnyWebDesign.
Omdat ik last heb van schaduw op mijn dag vandaar Enphase.
Kwa ligging is het zuiden voor de mij de beste oplossing.
Vreemd dat ik op de fotos in totaal 9 panelen zag voor de montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:26
Heb je ook last van schaduw met de opstelling uit deze post? Eventueel op de panelen met schaduw een Tigo-optimizer à €50 per stuk, die werken ook met gewone string-omvormers. Enphase kost je namelijk zo'n €700 meer i.v.m. GoodWe, zoveel ga je waarschijnlijk nooit terugverdienen.

Hoe hoog zijn de schoorsteentjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hoihoi66 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Omdat ik last heb van schaduw op mijn dag vandaar Enphase.
Even resume. 9 panelen op zuid
Je hebt op 1 paneel wat schaduw van de 9. (als zon op oost en op west)
Dat kan een goodwe of SMA prima oplossen, omdat het een "harde schaduw" is. Doordat deze de mpp tracking point telkens aanpast en de bypass diodes daardoor ingrijpen, kakt niet alles in.
Geen noodzaak dus om elk paneel te voorzien van een aparte micro omvormer of optimizer met deze eenvoudige schaduw.

Vind je Enphase leuk en logging per paneel leuk, gewoon doen.
Maar er is geen noodzaak.
(een boom voor je huis is wel noodzaak, dat is geen harde schaduw, dus alles kakt in)

Edit: ik ga niet weer mijn dak tevoorschijn tonen met de dakkapel van de buren als bewijs ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gaat allemaal door elkaar

Enphase micro omvormer IQ7 of IQ7+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ik zie het ja.

En de buren hebben solaredge.
Mooi vergelijkings materiaal dus met een goodwe of SMA (als je het makkelijk zelf wilt uitlezen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: zijn de maten vh dak al bekend?
Dat lijkt me de 1e voorwaarde van een nieuwe installatie te bepalen.

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

(Knip)

Eerlijk gezegd : nee zuid is niet voor jou de beste oplossing. Dan is oost-west werkelijk beter! Lagere piek; langere opbrengst op de dag , meer direct verbruik

De keuze blijft altijd bij jezelf - maar imho is hier meer ervaring, cijfers etc aanwezig dan 1 persoon aan kennis etc ooit kan vergaren.

Mijn advies zijn zijn:

Gooi 8 panelen oost/west op je dak zoals @AUijtdehaag aangaf. Dus met laagste punt in het midden. Heb je GEEN last van schaduw & kan je nog uitbreiden met 4 panelen (oké.. beter doe je dat nu in 1x; maar eigen keuze)

Die 8 panelen (a 320Wp) leveren in “normale” omstandigheden zeker die 2000kWh per jaar. (Gezien de laatste 10 jaar ;-))

Je hebt zoals je aangeeft genoeg aan 1700/2000kWh dus prima.

Maar na 2023 (& zeker 2032) kom je zeker te kort als je alleen zuid pakt. Met 12 panelen ram je gewoon simpelweg meer op eigen direct verbruik weg - met name in periode sept-mrt.

My 2cents... verder zijn het jouw centen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

en het is weer 1 topic geworden: @hoihoi66 hou dus je vragen in 1 topic ipv ze overal te stellen, of andermans topic te kapen. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
PeeVv schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:43:
Heb je ook last van schaduw met de opstelling uit deze post? Eventueel op de panelen met schaduw een Tigo-optimizer à €50 per stuk, die werken ook met gewone string-omvormers. Enphase kost je namelijk zo'n €700 meer i.v.m. GoodWe, zoveel ga je waarschijnlijk nooit terugverdienen.

Hoe hoog zijn de schoorsteentjes?
Zie foto van de schaduw wanneer de zon laag staat.
https://www.mupload.nl/img/9mn0w9uwfy.jpeg

En de pijpjes zijn hier te zien:

https://www.mupload.nl/img/4dv726v.png

Deze is van de buurman. Hij heeft voor solaredge gekozen. Zo’n ligging wil ik dus ook op het zuiden.

https://www.mupload.nl/img/guabkifitauq8.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:57:
[...]

Even resume. 9 panelen op zuid
Je hebt op 1 paneel wat schaduw van de 9. (als zon op oost en op west)
Dat kan een goodwe of SMA prima oplossen, omdat het een "harde schaduw" is. Doordat deze de mpp tracking point telkens aanpast en de bypass diodes daardoor ingrijpen, kakt niet alles in.
Geen noodzaak dus om elk paneel te voorzien van een aparte micro omvormer of optimizer met deze eenvoudige schaduw.

Vind je Enphase leuk en logging per paneel leuk, gewoon doen.
Maar er is geen noodzaak.
(een boom voor je huis is wel noodzaak, dat is geen harde schaduw, dus alles kakt in)

Edit: ik ga niet weer mijn dak tevoorschijn tonen met de dakkapel van de buren als bewijs ;)
thnx, ik heb wat fotos toegevoegd van ons situatie, Zie links hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:07:
@Rol-Co
Ik zie het ja.

En de buren hebben solaredge.
Mooi vergelijkings materiaal dus met een goodwe of SMA (als je het makkelijk zelf wilt uitlezen)

[Afbeelding]

Edit: zijn de maten vh dak al bekend?
Dat lijkt me de 1e voorwaarde van een nieuwe installatie te bepalen.
De maten van mijn dak is ongeveer 7 meter diep en 5,40 breed.
Op de fotos die ik heb geupload kan je het ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:35:
[...]

Eerlijk gezegd : nee zuid is niet voor jou de beste oplossing. Dan is oost-west werkelijk beter! Lagere piek; langere opbrengst op de dag , meer direct verbruik

De keuze blijft altijd bij jezelf - maar imho is hier meer ervaring, cijfers etc aanwezig dan 1 persoon aan kennis etc ooit kan vergaren.

Mijn advies zijn zijn:

Gooi 8 panelen oost/west op je dak zoals @AUijtdehaag aangaf. Dus met laagste punt in het midden. Heb je GEEN last van schaduw & kan je nog uitbreiden met 4 panelen (oké.. beter doe je dat nu in 1x; maar eigen keuze)

Die 8 panelen (a 320Wp) leveren in “normale” omstandigheden zeker die 2000kWh per jaar. (Gezien de laatste 10 jaar ;-))

Je hebt zoals je aangeeft genoeg aan 1700/2000kWh dus prima.

Maar na 2023 (& zeker 2032) kom je zeker te kort als je alleen zuid pakt. Met 12 panelen ram je gewoon simpelweg meer op eigen direct verbruik weg - met name in periode sept-mrt.

My 2cents... verder zijn het jouw centen ;-)
toon volledige bericht
De kosten zullen toch ook wel meevallen bij nu zuid en later over 10 jaar voor oost west?
Ik hoop dat de fotos en de ligging jullie nu een beetje duidelijk maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

De kosten zullen toch ook wel meevallen bij nu zuid en later over 10 jaar voor oost west?
Ik hoop dat de fotos en de ligging jullie nu een beetje duidelijk maakt
over 10 jaar : dan is het salderingsverhaal al bijna compleet van de baan; met de vooraanstaande nieuwe regeling.

zuid is leuk - bij een hellend dak... Wees verstandig, doe het nu in 1x goed - dan heb eenmalig alle eenmalige kosten - over 5-10 jaar bijleggen kost je weer een dag arbeid etc. zonde van het geld en je hebt er nu al direct profijt van (over opbrengst levert ook gewoon 7ct/kwh op)

verder maak je niet al te druk over 2 kleine pijpjes.

Zie ook installatie zoals ik bij m'n vader neergelegd heb :-) (is met SolarEdge) een zuidopstelling had ook gekunt; maar was qua opbrengst en aantal panelen stuk minder (efficient)

opbrengst nu? 4,5kWp -> elk jaar 4200-4700kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UQIGGnkYNaddvCB6g9PNHCWnyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tgSRRRuwO2GHvnqSmnT4xV9W.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP1-TeC6L2NXRKTSCtlMui1WHV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0S7Er9QpV5sDqUIt2PWVPC7p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Crazy- op 05-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

@Crazy- is er een reden waarom je \/ \/ hebt gedaan ipv /\ /\ ?
zit je nu niet meer met wind en hoogte / afstand dakrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

teacher schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:57:
@Crazy- is er een reden waarom je \/ \/ hebt gedaan ipv /\ /\ ?
zit je nu niet meer met wind en hoogte / afstand dakrand?
het is zelfs \/ \/ \

helemaal rechts ligt nog een rijtje.

wind/hoogte/afstand is berekend, extra ballast geplaatst & zij-/achterschermen geplaatst. Het ligt er onderhand al ruim 4,5 jaar ;-) gaat niet meer van z'n plek

dakrand afstand is wellicht niet 100% richtlijnen (...) maar ook niet overdreven - ligt rondom incl opstaande rand zeker 50cm rondom (links zelfs bijna een meter)

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 05-10-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het gaat ook om dat hoogste punt van het paneel en dan moet dat hele paneel die afstand hebben tot de dakrand. dus wat betreft de vergunningsvrije regels. /\/\ of \/\/ maakt het niets uit qua regelgeving. Afstand van het einde van het paneel tot de dakrand is gelijk zolang het hoogste punt van het paneel gelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 05-10-2020 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hoihoi66 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

De maten van mijn dak is ongeveer 7 meter diep en 5,40 breed.
Op de fotos die ik heb geupload kan je het ook zien.
Dan blijf ik bij mijn originele idee.
AUijtdehaag in "Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?"

Geen last van de pijpjes op deze manier.
Stringomvormertje en knallen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

Dan blijf ik bij mijn originele idee.
AUijtdehaag in "Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?"

Geen last van de pijpjes op deze manier.
Stringomvormertje en knallen maar.
Welke idee was dat ook alweer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hoihoi66 Er staat toch een link?
12x 2x1 mtr panelen op betonvoeten oost/west

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Nu ik hier alles moet plaatsen.

Hoe zit het de belastingteruggave als je zelf bij bedrijf x inkoopt en door iemand bedrijf y laat plaatsen? Kan dit?

Of moet alles door 1 bedrijf ingekocht en geplaatst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:08:
@hoihoi66 Er staat toch een link?
12x 2x1 mtr panelen op betonvoeten oost/west
Als ik via mijn mobiel erop klik kom ik op het eerste bericht uit in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad @Crazy-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yxRJH_mKycuxwYSUbKKYgmGts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n97GEggH7Xdm8Saw1yzY55Ga.jpg?f=user_large

Maar eerst meten=weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoihoi66 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:12:
Nu ik hier alles moet plaatsen.

Hoe zit het de belastingteruggave als je zelf bij bedrijf x inkoopt en door iemand bedrijf y laat plaatsen? Kan dit?

Of moet alles door 1 bedrijf ingekocht en geplaatst zijn?
ja dat kan, het is wel handig als alles in het zelde kwartaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

AUijtdehaag schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:14:
Inderdaad @Crazy-

[Afbeelding]

Maar eerst meten=weten
Creatief zijn en kijkend naar de toekomst: most bang for your buck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:14:
Inderdaad @Crazy-

[Afbeelding]

Maar eerst meten=weten
Ik maak even een vergelijking.
Ik ben op zoek naar een 1.2 Opel Corsa en krijg als advies een Audi Q7 4.0 Quatro aangeboden :).

Nee maar zonder dollen, ik hoop dat het hem nog wat gaat worden zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoihoi66 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Ik maak even een vergelijking.
Ik ben op zoek naar een 1.2 Opel Corsa en krijg als advies een Audi Q7 4.0 Quatro aangeboden :).
maar wat nu als je voor een opel 1.6 prijs audi Q7 4.0 Quatro prestaties krijgt ;)

aantal dingen om mee te nemen:

Kor regeling uitbreidingen binnen 3 jaar zijn duurder doordat je btw niet terug kan krijgen
uitbreidingen zijn duurder door 2x instalatie kosten instaltie kosten van de 2e keer zijn niet goedkoper ze bestaan immers voor het grootste deel uit overhead kosten en wellicht extra kosten voor montagemateriaal

Dat PV gebeuren is zwaar verslavend, leg je het dak nu niet vol dan wel over een jaar.
Er is denk ik nog nooit iemand geweest die spijt heeft gehad van een paneel teveel, teweinig daarintegen ;)
Opzich hoef je echt niet elke m2 van je huis vol te leggen, maar het blijkt gewoon zo te zijn dat een huis opdelen in dakvlakken te verdelen en het per dakvlak vol te leggen the way togo is.

Maar misschien wel het belangrijkste de huidige regeling is zo gunstig dat afbouw van het salderen en het beperken van terugleververgoeding niet de vraag is of het gaat gebeuren, maar waneer, hoe meer graantjes je nu mee kan pikken, hoe beter. hoe meer van je tegrote instaltie straks terugverdiend is hoe meer profijt je hebt van je overschot. meer overschot = meer eigenverbuik = een lagere energie rekening ( ook na salderen)

Het alternatief is een te kleine instalatie, en gaan voor een groot percentage eigenverbuik tov de opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hoihoi66 Er is gewoon keuze genoeg.
Iets prijsvriendelijker:
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-72hph-445m-445wp/

Steek je geld liever in meer Wp dan in duurdere omvormer oplossingen, zoals optimizers en micromvormers, die je niet nodig hebt.
Dat brengt meer op.

2 gelijke strings kan je ook prima vergelijken, als er ooit wat mis zou zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:15:
@hoihoi66 Er is gewoon keuze genoeg.
Iets prijsvriendelijker:

Steek je geld liever in meer Wp dan in duurdere omvormer oplossingen, zoals optimizers en micromvormers, die je niet nodig hebt.
Dat brengt meer op.

2 gelijke strings kan je ook prima vergelijken, als er ooit wat mis zou zijn.
Morgen komt er iemand langs die een analyse gaat doen op het dak. Ze hebben een programma die berekend wat voor effect die pijpjes en een flat tegenover mijn huis hebben.

Morgen laat ik jullie weten wat er uit is gekomen. Zuid of oost/west :)

Maar als ik met alleen Tigo wil werken onder 2 panelen moet het dan paralel aangesloten worden of kan dat ook in serie?

Stel je voor dat ik voor serie ga, welke omvormer is dan voor mij de goedkoopste en beste keuze? Growatt/ Sma/goodwe? Wat adviseren jullie?

Ik weet niet hoe ze aan deze foto zijn gekomen, maar dit is geen google mals maar hier zie je dus duidelijk dat de eerste 2 rijen in schaduw zitten door die flat tegenover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVY0UC51yvGMOrx3fmim75Du1-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VZcYECgt0EjMMiFuTAWYjnU4.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door hoihoi66 op 06-10-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:51:
[...]

Morgen komt er iemand langs die een analyse gaat doen op het dak. Ze hebben een programma die berekend wat voor effect die pijpjes en een flat tegenover mijn huis hebben.

Morgen laat ik jullie weten wat er uit is gekomen. Zuid of oost/west :)

Maar als ik met alleen Tigo wil werken onder 2 panelen moet het dan paralel aangesloten worden of kan dat ook in serie?

Stel je voor dat ik voor serie ga, welke omvormer is dan voor mij de goedkoopste en beste keuze? Growatt/ Sma/goodwe? Wat adviseren jullie?

Ik weet niet hoe ze aan deze foto zijn gekomen, maar dit is geen google mals maar hier zie je dus duidelijk dat de eerste 2 rijen in schaduw zitten door die flat tegenover.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
dat is een flinke schaduw .. dan MOET je wel ZOVEEL als mogelijk panelen moeten plaatsen. dat is een no-brainer! 8)7

hup, koop die 2 panelen en gaan met die banaan. oh ja, een paar optimizers en/of Enphases zou ik wel doen in dit geval :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:57:
[...]

dat is een flinke schaduw .. dan MOET je wel ZOVEEL als mogelijk panelen moeten plaatsen. dat is een no-brainer! 8)7

hup, koop die 2 panelen en gaan met die banaan. oh ja, een paar optimizers en/of Enphases zou ik wel doen in dit geval :X
Toch optimizers dus.

3500€ ex btw voor 9 panelen 340 trina op plat dak met solaredge. All inn

Doen of doorzoeken? Heb mij niet echt verdiept in SE dus weet de prijzen niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Toch optimizers dus.

3500€ ex btw voor 9 panelen 340 trina op plat dak met solaredge. All inn

Doen of doorzoeken? Heb mij niet echt verdiept in SE dus weet de prijzen niet
nee geen 9 panelen, 12. die laatste 3 maken dan qua geld niet meer uit dunkt mij; die verdien je wel terug.
gooi dat dak nou maar lekker vol; met zulke schaduw werken kakt alles hard in en wil je maximale binnenharken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Heren, volgens de analyses kwam naar voor nu voor zuid en toekomstgericht oost-west.

Zonopbrengst op zuid is gunstiger dan oos-west. Maar als de saldering straks helemaal verdwijnt dan zal oost-west mij meer opleveren is de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

nee geen 9 panelen, 12. die laatste 3 maken dan qua geld niet meer uit dunkt mij; die verdien je wel terug.
gooi dat dak nou maar lekker vol; met zulke schaduw werken kakt alles hard in en wil je maximale binnenharken
Hey probleem is dat ik geen grootverbruiker ben. Met 12 panelen ben ik gok ik bijna 600 euro duurder uit.
Terugverdientijd is dan bijna 10 jaar.
Ik met mijn 1700 kwh op jaarbasis en een voordeel heb van 420 euro op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:28:
Heren, volgens de analyses kwam naar voor nu voor zuid en toekomstgericht oost-west.

Zonopbrengst op zuid is gunstiger dan oos-west. Maar als de saldering straks helemaal verdwijnt dan zal oost-west mij meer opleveren is de conclusie.
je spreekt jezelf wel even tegen hier!

wekt zuid meer op? ja of nou ja; je hebt hogere pieken ... maar op platte daken met 10 graden op het dak? boeit het bijna geen ene mallemoer....

Afbeeldingslocatie: https://www.zwiebelfam.nl/wp-content/uploads/2019/09/zon_rendement.jpg

zuid 10 graden 93%
oost 10 graden 86%

maar je hebt met oost/west HOGERE direct verbruik (wat in principe over 3 jaar al nodig is!)

reken je niet rijk met puur zuid/minder panelen/huidige saldering

klap dan 10 panelen oost/west op het dak (als je die laatste 500 euro niet wil betalen nu - maar over 4 jaar die laatste 2 duur aan moet ivm extra installatiekosten, materiaal en GEEN btw teruggave .... als je echt pech hebt)

houd je echt voet bij stuk: het is jouw geld, jouw huis, jouw installatie etc etc. wij zijn hier alleen maar om advies te geven, allemaal gebaseerd op jaren ervaring :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Belangrijk is om het jaargetijde te weten te komen, van wanneer die schaduw foto gemaakt is.
De maanden november, december, januari en februari zijn totaal niet interessant.

Optimizers maken geen zon, dus kun je ze dan net zo goed niet gebruiken.
Op 3 panelen zon, werken solaredge optimizers ook niet. (minimum stringlengte is meestal 8 panelen)
Wellicht kan @Rouske daar meer over vertellen.

12 panelen (72 cell) oost west, doet meer dan 9 panelen (60 cell) zuid.
Gewoon op een stringomvormer, ben je dus net zo duur uit (3 panelen voor dezelfde kosten dan 9 optimizers, maar wel 3 panelen gratis)
3x raden wat dan meer opbrengt...3 panelen meer, of 9 optimizers, waarvan er 6 in de schaduw

Maar eigenlijk weet je het al.
Vraag aan de buren of ze de logging beschikbaar maken.
Ze zullen vast wel naar pvoutput ook loggen. :/

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2020 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

AUijtdehaag schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:47:
Belangrijk is om het jaargetijde te weten te komen, van wanneer die schaduw foto gemaakt is.
De maanden november, december, januari en februari zijn totaal niet interessant.

Op 3 panelen zon, werken solaredge optimizers ook niet. (minimum stringlengte is meestal 8 panelen)

Gewoon op een stringomvormer, ben je dus net zo duur uit (3 panelen voor dezelfde kosten dan 9 optimizers, maar wel 3 panelen gratis)
3x raden wat dan meer opbrengt...3 panelen meer, of 9 optimizers, waarvan er 6 in de schaduw

SolarEdge start inderdaad niet met die 3 panelen; dat is een no-no inderdaad.
Enphase weet ik niet - maar ik beaam je opmerking dan wel:

1x string omvormer
12x panelen
oost/west

levert meer op, kost net zoveel als 9 panelen met optimizers/micro-omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

je spreekt jezelf wel even tegen hier!

wekt zuid meer op? ja of nou ja; je hebt hogere pieken ... maar op platte daken met 10 graden op het dak? boeit het bijna geen ene mallemoer....

[Afbeelding]

zuid 10 graden 93%
oost 10 graden 86%

maar je hebt met oost/west HOGERE direct verbruik (wat in principe over 3 jaar al nodig is!)

reken je niet rijk met puur zuid/minder panelen/huidige saldering

klap dan 10 panelen oost/west op het dak (als je die laatste 500 euro niet wil betalen nu - maar over 4 jaar die laatste 2 duur aan moet ivm extra installatiekosten, materiaal en GEEN btw teruggave .... als je echt pech hebt)

houd je echt voet bij stuk: het is jouw geld, jouw huis, jouw installatie etc etc. wij zijn hier alleen maar om advies te geven, allemaal gebaseerd op jaren ervaring :z
toon volledige bericht
Dakhellig is toch bet beste met 35 graden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px7A8piI1tRtQXJf2GlHZ3OWctE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jNisV8pMmfVfu3ZFX79SUvtm.png?f=user_large

Oost west is dan 82% veel lager dan zuid.

[ Voor 9% gewijzigd door hoihoi66 op 07-10-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Dakhellig is toch bet beste met 35 graden?
[Afbeelding]
Het “beste” is niet altijd het beste. 35 graden leuk op een platdak; dien je weer een mega gewicht aan ballast op je dak te leggen en de afstanden tussen je panelen te vergroten; anders vallen ze in elkaars schaduw.

Gevolg? Nog maar 6 panelen op je dak 🥺

Niet voor niets dat op platte daken meestal oost/west 10 graden helling gedaan wordt. Meer wp/m2 & meer kWh opbrengst per saldo

Theorie en praktijk ... daar zit een groot verschil in; in theorie is de opbrengst in Nederland zuid/36gr 0,96 echter werkelijkheid laatste jaren schiet eerder naar 1,1-1,2

Lees dit topic nog eens goed door; reken het eea nog eens uit. Kan je het zelf aanleggen? Scheelt fors; eventueel loodgieter dak doorvoer laten maken

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 07-10-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:47:

Ik heb iets moois voor jou. Wat haal je hieruit? Zuid 9 panelen solaredge. Van de buren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y7BRkWMNiXru__lJT0ELoyH2Z8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mocqwSKKocjWaraRoTn6DcC6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFJTBEwB0TCv-_SK5tpoTELuYmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PO520VNKUO90VdT9r2t88sfZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MswySDHtyXGAW9XiVUD23T8Rro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNVNxjPu6sjMf4bqr4O0Cx4M.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door hoihoi66 op 07-10-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat mei een goede maand was en dat er vanaf september (mogelijk) pas schaduw is.

En dat oktober, november, december, januari en februari, ruk is, net als bij iedereen.
https://pvoutput.org/aggr...3&sid=67128&v=5&est=0&t=m
35 graden helling pal zuid, geen schaduw

Die laatste is interessant en laat zien dat optimizers niet nodig zijn, en onderlinge verschillen klein.
Grappig detail is dat de minst presterende panelen geen last hebben van de pijpjes schaduw.
Afwijking in de optimizers?

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ook typisch dat juist de panelen met evt wat schaduw relatief het beste presteren? Maar ja het verschil in opbrengst tussen het beste en slechtste paneel is nog geen 10%. Het verschil tov. het gemiddelde misschien 5%? En het verschil met een string-omvormer met schaduw-management misschien 2% of 3%. Terwijl ieder paneel extra, 11 procentpunt meer opbrengst geeft.
Kortom, als je meer geld wilt uitgeven kun je dat idd beter besteden aan meer panelen dan aan optimisers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:05:
Dat mei een goede maand was en dat er vanaf september (mogelijk) pas schaduw is.

En dat oktober, november, december, januari en februari, ruk is, net als bij iedereen.
https://pvoutput.org/aggr...3&sid=67128&v=5&est=0&t=m
35 graden helling pal zuid, geen schaduw

Die laatste is interessant en laat zien dat optimizers niet nodig zijn, en onderlinge verschillen klein.
Grappig detail is dat de minst presterende panelen geen last hebben van de pijpjes schaduw.
Afwijking in de optimizers? Of zijn de buitenste panelen beter gekoeld.
Ow ja die pijpjes vergeten :). Wat zou je zien als er geen optimizers zouden zijn. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Ow ja die pijpjes vergeten :). Wat zou je zien als er geen optimizers zouden zijn. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Dan volg je mijn raad op, dan weet je het :+

Het is een feit dan enphase vroeger start en later stopt dan een stringomvormer.
Echter is dat ook het moment van de dag, met de laagste opbrengst.
Dus ook niet interessant vs kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Beetje bij beetje neig ik nu naar een string.
Mijn hart zegt alleen geen 12 :). Puur omdat het in aanschaf duur is.

Wat kost een serie met 8 of 10 panelen ongeveer? Gemiddeld gezien met normale panelen JA solar ofzo 350 wp en een niet al te dure omvormer Growatt ofzo :).
Even lkkr gierig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Volgens mij is dat antwoord meerdere malen aangegeven hierboven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Dan volg je mijn raad op, dan weet je het :+

Het is een feit dan enphase vroeger start en later stopt dan een stringomvormer.
Echter is dat ook het moment van de dag, met de laagste opbrengst.
Dus ook niet interessant vs kosten.
Geen enphase netto 3800
De eerste offertes vallen binnen van SE netto 3500.
Allen 9 panelen op het zuiden incl installatie en pv verdeler.

Hoeveel kan het nog zakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Volgens mij is dat antwoord meerdere malen aangegeven hierboven :?
Niet met deze praktijkvoorbeelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je 8 panelen neemt, dan alles zuid.
4+4 oost/west kan niet op een string

Bij 9 is oneven dus ook zuid

Bij 10 is de Vmpp ook niks voor oost/west dus dan ook zuid

Bij 11 oneven dus ook alleen zuid

Bij 12 oost/west heb je 2 x 6 en dan kan wel oost west.

Dus veel keuze heb je dan niet bij <12

Ik vind dit alles meevallen

Maar de volledige info met yingli 470 heb je al gehad van mij. En daar hebben ze ook de dualbetonvoeten.

Edit:
https://www.winkelman-zon...0xs/52362/?display=detail
Lekker gierig. Maar niet mijn keuze...
(ook omdat je er na een week achter komt, had ik maar.....)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2020 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:21:
[...]

Geen enphase netto 3800
De eerste offertes vallen binnen van SE netto 3500.
Allen 9 panelen op het zuiden incl installatie en pv verdeler.

Hoeveel kan het nog zakken :D
Nog best een stukje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCu-wrfsiCT6tzWPZf41_CeLwg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3K9GjRTrhjJkeQ7XoqZdltL.png?f=fotoalbum_large

Overigens kun je met deze (of een maatje kleiner) omvormer ook prima 10 panelen nemen hoor, als je het onder de 3000 euro wilt houden. Hij start al vanaf 100V en de MPPT gaat tot 80V dus met 5x30V zit je ruim in zijn bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
mcDavid schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Nog best een stukje:

[Afbeelding]

Overigens kun je met deze (of een maatje kleiner) omvormer ook prima 10 panelen nemen hoor, als je het onder de 3000 euro wilt houden. Hij start al vanaf 100V en de MPPT gaat tot 80V dus met 5x30V zit je ruim in zijn bereik.
Pff 1100 voor plaatsen. Dat moet minder.

Ik wil onder de 3000 houden ;).
Goedkopere omvormer omdat ik niet veel panelen wilt plaatsen.
8 of 10. Maar diegene boven je gaf aan dat dat niet kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
mcDavid schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Nog best een stukje:

[Afbeelding]

Ik heb voor mij zelf even wat proberen samen te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGC4a57KjreVXnqvUp-Jj7B12Ec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/czlXMhPwhqDbvbWAf4RZ5bY9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Zelf plaatsen! Platdak stelt geen moer voor, alleen een lift om de boel boven te krijgen is handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Wat meer panelen in je string is idd wat optimaler, maar 5 kan ook wel. Veel lager zou ik idd niet gaan. Dan kun je weer beter over op een zuid-opstelling waarbij alles in één string gaat.

Als je handig bent kun je ze ook wel zelf plaatsen, dat scheelt een smak geld (moet je wel nog wat kabels en gereedschap e.d. meebestellen).

Bedenk wel dat mijn selectie ongeveer 2x zoveel vermogen levert als de beste offertes in je startpost. Dus met 10 panelen heb je denk ik ook al een hele mooie installatie en onder de 3000 euro ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hoihoi66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Ik heb voor mij zelf even wat proberen samen te stellen.

[Afbeelding]
Ziet er ook goed uit. Bedenk wel dat je één montageset van 8 panelen betekent dat het 4 panelen op een rij wordt. Dat past niet op jouw dak.

En met 8 panelen zou ik ze idd liever zuid leggen, dus neem setjes voor zuid-opstelling (3+3+2)

edit:
en voor je op bestel drukt, zorg dat je 100% zeker weet dat het goed uitkomt met de maten van de specifieke panelen en montagesets. Daar kunnen ze je vast bij helpen als je even contact opneemt van te voren.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 07-10-2020 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
@hoihoi66 Growatt is dan wel de goedkoopste omvormer, maar heeft geen schaduw management, dus 1 paneel schaduw en alles kakt in.
Beter een GoodWe nemen, die heeft wel schaduw management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rouske schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:27:
@hoihoi66 Growatt is dan wel de goedkoopste omvormer, maar heeft geen schaduw management, dus 1 paneel schaduw en alles kakt in.
Beter een GoodWe nemen, die heeft wel schaduw management.
Waar dient het voor shadow mm? En welke goodwe model heeft deze functionaliteit? Vanaf een bepaalde model?

[ Voor 10% gewijzigd door hoihoi66 op 07-10-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
Het 1e filmpje van twain4me in "Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?" wel bekeken :?

Of zie deze link voor meer detail/technische uitleg.

Volgens de engelstalige handleidingen van de XS, NS en D-NS serie kan het aan of uitgezet worden.
"MPPT function for shadow:"

[ Voor 31% gewijzigd door Rouske op 07-10-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rouske schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:12:
Het 1e filmpje van twain4me in "Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?" wel bekeken :?

Of zie deze link voor meer detail/technische uitleg.

Volgens de engelstalige handleidingen van de XS, NS en D-NS serie kan het aan of uitgezet worden.
"MPPT function for shadow:"
Leuk filmpje,

Duidelijk dan wordt het omvormer met schaduw (schaduw managment = gebruik maken van de Diodes in het paneel).

Welke zijn goed? En kunnen ruim 10 panelen aan van rond de 350 WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Hey jongens kunnen jullie mij helpen aan een mooie set van 12 zonnepanelen, oost west opstelling.
Met een goeie en stabiele, geluidloze omvormer, zoals afgesproken met shadow MM maar ook eventueel waar een soort van Tigo eronder kan. Voor die 2 buizen mocht ik het nodig hebben.
En lekker string toch :)
Met PV verdeler.

Moet wel goed en goedkoop zijn ;).

Thnx. Ik start ook een zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:46:
Hey jongens kunnen jullie mij helpen aan een mooie set van 12 zonnepanelen, oost west opstelling.
Met een goeie en stabiele, geluidloze omvormer, zoals afgesproken met shadow MM maar ook eventueel waar een soort van Tigo eronder kan. Voor die 2 buizen mocht ik het nodig hebben.
En lekker string toch :)
Met PV verdeler.

Moet wel goed en goedkoop zijn ;).

Thnx. Ik start ook een zoektocht
Serieus?!

Volgens mij staan er in het topic ruim voldoende tips...

Yingli 470, Growatt, GoodWe, SMA en de betonvoegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Serieus?!

Volgens mij staan er in het topic ruim voldoende tips...

Yingli 470, Growatt, GoodWe, SMA en de betonvoegen....
Jep echt :)
Net heeft er iemand een offerte verstuurd van 5450 incl BTW. Helemaal van de kaart.

Wat vinden jullie van zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15G5a8R6nNqjOELHwheQv3rp4YY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hIH75VJCNnM7a01oelPylvs6.png?f=user_large

Hoeveel zou hierboven komen met kabels,connectoren, etc?

[ Voor 12% gewijzigd door hoihoi66 op 08-10-2020 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hoihoi66 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Jep echt :)
Net heeft er iemand een offerte verstuurd van 5450 incl BTW. Helemaal van de kaart.

Wat vinden jullie van zoiets?
[Afbeelding]

Hoeveel zou hierboven komen met kabels,connectoren, etc?
Je wilt geen traditionele oost-west in jouw situatie.... ivm je pijpjes.

Je wilt juist een V leggen ipv /\
Dus heb je “niets” aan de een set zoals hierboven; zoek even die betonvoeten op ergens in dit topic

2x 6 panelen met hoge Vmmp heeft wel de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:15:
[...]

Je wilt geen traditionele oost-west in jouw situatie.... ivm je pijpjes.

Je wilt juist een V leggen ipv /\
Dus heb je “niets” aan de een set zoals hierboven; zoek even die betonvoeten op ergens in dit topic

2x 6 panelen met hoge Vmmp heeft wel de voorkeur
Op de fotos heb ik juist /\ geselecteerd.
Ik wil juist geen V.
Ik wil goedkope 12 rij panelen rond de 110 eurrie :).
3-3 3-3
Goede omvormer maar wel goedkoop.

Want dan ga ik die gasten gewoon om dat op te nemen in een offerte wat ik wil.
Al die rot verhalen neeeeee geloof ze niet neem gewoon Solaredge. Neeee lkkr op bet zuiden blablabla ben dat even zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:29
Lees je de adviezen die je gegeven worden eigenlijk wel?

Wat is de reden dat je geen \/ wil maar wel /\?
Pagina: 1 2 Laatste