Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor Gaming, VMs, foto bewerking en studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• apexinfinity
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-09-2021
Goedenavond,

Een aantal dagen terug heeft mijn 'oude' computer de geest begeven. Daarom ben ik aan het kijken naar een nieuwe machine.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De machine wil ik gebruiken voor een aantal dingen zoals gamen, foto bewerking, studie, ontwikkelen en het hosten van een aantal virtuele machines

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht dat ongeveer 1000 euro tot max 1100 euro voldoende moet zijn om iets leuks te configureren. Een monitor (1080) heb ik al en deze wil ik gaan gebruiken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn LG Blu-ray Disc brander BH16NS55 wil ik in de nieuwe toren hebben en mijn huidige monitor wil ik hergebruiken

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
volgens mij alles wat er in mijn wenslijstje geplaatst is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb geen voorkeur voor een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop dat het syteem die ik als wenslijst heb samengesteld voldoende is om de komende jaren vooruit te kunnen met programmeren, gamen fotobewerking en voor virtuele machines voor mijn studie..

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Tja de belangrijkste vraag. Klopt de configuratie zo een beetje? M.a.w. kan ik hier een werkend systeem van bouwen. Het is al weer een tijd terug dat ik mijn machine gebouwd heb, dus ik vond het een uitdaging om de lijst al samen te stellen. Natuurlijk hoop ik dat deze machine goedkoper kan met de zelfde configuratie of dat het beter kan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 290,-€ 290,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 131,05€ 131,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 229,90€ 229,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S600€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 108,38€ 108,38
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,90€ 101,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.048,94

[ Voor 3% gewijzigd door apexinfinity op 30-09-2020 12:54 . Reden: Vernieuwde lijst. Op aanraden een andere voeding en een andere behuizing geconfigureerd. ]

Alle reacties

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-11 20:13
Ziet er goed uit! Prima moederbord en voeding.

Ik zou alleen wel voor DDR4 3200MT/s gaan, zoals bijv.: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Dit geheugen is compatible met de B550-PLUS.

• apexinfinity
Dank voor je antwoord @TumTum. Ik heb de module omgeruild in mijn lijst.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:44
Hoe snel heb je de pc nodig? Over dikke week komt de 4700 uit.
Prima bord, a520 zou ook kunnen gezien je niet overklokt.
Welke games wil je doen? Is je monitor gsync of freesync? pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G is stuk beter voor 20 euro meer.
Deze behuizing is erg duur. Een be quiet pure base 500 is nuttiger.
Je hebt nog steeds 3000c16 geheugen, pak 3200c16. Mogelijk 32 gb (dat kan omdat je de behuizing verlaagt in prijs.)
De platinum variant is minder goed dan ge gold variant. Pak dus de gold straight power 11.

• apexinfinity
@99ruud99 dank voor je antwoord. Als ik wacht op de 4700, is dit dan ten gunste van de prijs van de 3700 of zal de prijs van de 4700 evenveel zijn? Wat betreft de be quiet pure base 500, deze heeft volgens mij niet de 5,25 bay voor de blu-ray brander. En wat bedoel je met het geheugen? Stel je voor dat ik een variant beter kan nemen met 16gb i.p.v. 32gb?

De videokaart had ik nog niet bekeken, dat ga ik zo even doornemen nog, net als de voeding die zal ik zo ook even opzoeken.

• TumTum
apexinfinity schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:19:
@99ruud99 dank voor je antwoord. Als ik wacht op de 4700, is dit dan ten gunste van de prijs van de 3700 of zal de prijs van de 4700 evenveel zijn? Wat betreft de be quiet pure base 500, deze heeft volgens mij niet de 5,25 bay voor de blu-ray brander. En wat bedoel je met het geheugen? Stel je voor dat ik een variant beter kan nemen met 16gb i.p.v. 32gb?

De videokaart had ik nog niet bekeken, dat ga ik zo even doornemen nog, net als de voeding die zal ik zo ook even opzoeken.
Ik ben ook bezig met een build en wacht tot volgende week. Je hebt kans dat het prijsverschil minimaal is, maar ook dat de 3700X misschien wel daalt. De link in mijn vorige reactie is 32GB 3200MT/s en is prima.

Als je niks bijzonders gaat doen (vind ik een mooie kast):
pricewatch: Fractal Design CORE 2500

Freesync en Gsync is een goede vraag van @99ruud99.

• apexinfinity
@99ruud99 en @TumTum, ik heb even gekeken wat dat inhoud voor mijn monitor, maar ik kwam er niet achter.
Ik maak nu (nog steeds) met plezier gebruik van mijn Samsung 27 inch monitor. Maar ik zie niet terug of ik dan freesyn of gsync heb. Hebben jullie een idee? Ik begrijp dat mijn monitor dus invloed kan hebben op de videokaart. Dus ik kan die dan straks nog aanpassen

Wat betreft de voeding @99ruud99, de platinum schijnt zuiniger te zijn dan een Gold. Althans volgens het artikel dat ik hier heb gevonden. Waarom zou de Gold dan beter zijn?

Ik zal zo is kijken wat het verschil is tussen de 3700 en 4700.

Edit
Stukje vergeten, de kast die je noemt @TumTum . Is deze geluidsisolerend? Daar had ik de huidige kast op geselecteerd namelijk. Mijn vorige kast maakte best wat geluid en dat probeer ik in huidige samenstelling ook te verminderne.

[ Voor 12% gewijzigd door apexinfinity op 30-09-2020 08:39 . Reden: Stukje vergeten ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
apexinfinity schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:37:
Wat betreft de voeding @99ruud99, de platinum schijnt zuiniger te zijn dan een Gold. Althans volgens het artikel dat ik hier heb gevonden. Waarom zou de Gold dan beter zijn?
De platinum heeft een ouder en minder platform. De kwaliteit is een stuk lager. Zie bijvoorbeeld deze review op Tom’s Hardware van Aris. Je kunt er meer informatie over vinden in Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• TumTum
Edit
Stukje vergeten, de kast die je noemt @TumTum . Is deze geluidsisolerend? Daar had ik de huidige kast op geselecteerd namelijk. Mijn vorige kast maakte best wat geluid en dat probeer ik in huidige samenstelling ook te verminderne.
Je monitor heeft geen FreeSync of G-Sync. Je kan dit bij een nieuwe monitor meenemen. Het is een technologie om screen tearing te verminderen. (dit maakt voor nu dus niet uit)

Daarnaast zou je ook voor de Gold voeding kunnen gaan. De componenten van de platinum voeding zijn goed, maar de efficientie en performance is niet heel goed in vergelijking met andere voedingen.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
Edit: Misschien wil je een tientje meer uitgeven voor de 650watt voeding. Dit is optioneel.

De kast maakt weinig geluid, maar is niet geluidsisolerend. Ik gebruik hem al ruim 6 jaar zonder problemen. Ik hoor alleen de fans. Maar dat is logisch.

[ Voor 17% gewijzigd door TumTum op 30-09-2020 08:56 ]

• Djarune
Ik zal zo is kijken wat het verschil is tussen de 3700 en 4700.
Het wordt waarschijnlijk de 5700 voor Zen 3. We horen het volgende week. Specs zijn nog niet bekend.
Edit
Nee is niet geluidsisolerend. Voor een stille kas onder de 100 euro kun je beter voor
pricewatch: Cooler Master Silencio S600 gaan. Deze heeft een deurtje voor de blu-ray brander

• apexinfinity
De voeding en behuizing heb ik aangepast. De videokaart nog even niet.
Ik zie het verschil niet zo tussen de voorgestelde en de huidige in de lijst.

Als ik het vergelijk, zie ik wel dat het werkgeheugen, geheugen busbreedte en de nominale snelheid van de chip net even verschillen. Niet veel, maar een klein beetje. Waarom is de voorgestelde dan net even iets beter? Ik zie dat in de vergelijking bijvoorbeeld niet terug..

• TumTum
apexinfinity schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:31:
De voeding en behuizing heb ik aangepast. De videokaart nog even niet.
Ik zie het verschil niet zo tussen de voorgestelde en de huidige in de lijst.

Als ik het vergelijk, zie ik wel dat het werkgeheugen, geheugen busbreedte en de nominale snelheid van de chip net even verschillen. Niet veel, maar een klein beetje. Waarom is de voorgestelde dan net even iets beter? Ik zie dat in de vergelijking bijvoorbeeld niet terug..
https://gpu.userbenchmark...AMD-RX-5500-XT/4056vs4060
*Correctie de GTX 1660S is op de meeste vlakken wel veel sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door TumTum op 30-09-2020 11:39 ]

• Djarune
het benodigde vermogen is trouwens ruim onder de 300W, dus tenzij je de voeding al weel aanschaffen voor een toekomstige videokaart en monitor upgrade is het een beetje zinloos.

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:29
Jij vergelijkt met een 1660 ipv een 1660 Super. Die laatste is in alles sneller dan een 5500 XT.

• TumTum
Uszka schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:36:
[...]

Jij vergelijkt met een 1660 ipv een 1660 Super. Die laatste is in alles sneller dan een 5500 XT.
Scherp, heb het aangepast. Je hebt gelijk. Dan is de 1660S wel een betere optie.

• apexinfinity
De videokaart heb ik aangepast naar de 1660 super na het te hebben vergeleken. De voeding heb ik nu iets hoger dan nodig dat klopt, maar zo kan ik eventueel op termijn een andere videokaart die misschien sterker is. Ik zit alleen nog even met de processor in mijn maag (zoals je dat zou kunnen zeggen).

Is de 4700 het wachten waard? Ga ik dat verschil merken? En is deze dan niet een stuk duurder?

• TumTum
apexinfinity schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:56:
De videokaart heb ik aangepast naar de 1660 super na het te hebben vergeleken. De voeding heb ik nu iets hoger dan nodig dat klopt, maar zo kan ik eventueel op termijn een andere videokaart die misschien sterker is. Ik zit alleen nog even met de processor in mijn maag (zoals je dat zou kunnen zeggen).

Is de 4700 het wachten waard? Ga ik dat verschil merken? En is deze dan niet een stuk duurder?
Is nog gissen. Helaas vrijwel niks bekend over de nieuwe CPUs. Mijn advies is om echt 1 weekje te wachten. Ik heb hier ook al spullen liggen, behalve een CPU vanwege de release volgende week.

• apexinfinity
Hi @TumTum TumTum, @Djarune en @99ruud99 dank voor je vele reacties, wijsheid en geduld :-)
Gister ben ik opnieuw begonnen met configureren (tweede keer), nadat ik bij de eerste keer (2 dagen er voor) zag dat de prijzen o.a. van de processor al omhoog waren gegaan (net als geheugen en videokaart).

Is het wijs om de andere onderdelen wel al te bestellen en dan de cpu nog niet? Maar past de nieuwe cpu dan wel op het moederbord of moet ik die dan ook later bestellen?

• TumTum
apexinfinity schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:29:
Hi @TumTum TumTum, @Djarune en @99ruud99 dank voor je vele reacties, wijsheid en geduld :-)
Gister ben ik opnieuw begonnen met configureren (tweede keer), nadat ik bij de eerste keer (2 dagen er voor) zag dat de prijzen o.a. van de processor al omhoog waren gegaan (net als geheugen en videokaart).

Is het wijs om de andere onderdelen wel al te bestellen en dan de cpu nog niet? Maar past de nieuwe cpu dan wel op het moederbord of moet ik die dan ook later bestellen?
Ja, bestel de onderdelen vast. De prijzen stijgen weer langzaam. Bij veel winkels (Megekko, Amazon) kun je het binnen 30 dagen terugsturen. De nieuwe Ryzen CPU maakt ook gebruik van 3200MT/s geheugen en is volledig compatible met de B550-PLUS. Heb ik ook zo gedaan. Als die nieuwe CPU tegenvalt, dan kun je altijd nog de 3700X bestellen.

• apexinfinity
Thanks voor alle hulp bij het verbeteren van de configuratie. Gisteravond nog de spullen besteld. Nu nog even een wachten op de 4700 om te kijken wat die doet en dan de laatste dingen bestellen.

• apexinfinity
Reactie verplaatst naar juiste plek

[ Voor 110% gewijzigd door apexinfinity op 03-01-2021 10:17 . Reden: reactie verplaatst naar nieuwe post ]

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-11 21:44
Heb je inmiddels de pc in elkaar gezet?

• apexinfinity
Mastergo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:40:
Heb je inmiddels de pc in elkaar gezet?
Ja helaas start hij niet. Vandaar een nieuwe topic...
Pagina: 1