Denon PMA-600NE of Denon PMA-800NE voor Klipsch RB-51

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:17
Omdat we het niet meteen gaan kopen ben ik toch verder gaan kijken en hier gaan spammen.

Nu twijfel ik tussen deze twee:
pricewatch: Denon PMA-800NE
pricewatch: Denon PMA-600NE Zilver

Vergelijking:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1372474;1514538/

De eerste is 2.0, tweede is 2.1 met bluetooth. Gemak van bluetooth is een plus punt, de subwoofer uitgang zullen we niet gebruiken. Door bluetooth verwacht ik dat het vaker zal worden gebruikt.

Zal de stereo kwaliteit van de 2.0 merkbaar zijn bij huis-tuin gebruik en lage volumes?
Speakers zijn pricewatch: Klipsch RB-51 (Zwart)

Edit:
Dit hadden we: pricewatch: Denon PMA-520AE Zilver

[ Voor 7% gewijzigd door Gondor op 28-09-2020 22:36 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 10:46

FeaR

In GoT we trust

@Gondor reactie afgesplitst vanaf Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Geen aankoopadvies in dat topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
Als je merkbaar anders bedoelt, heel kort gezegd: ik denk het niet.
Dan zou ik gaan voor de versie gaan die je meer functionaliteit biedt. Die met bluetooth dus.
Let wel, het is geen aptX bluetooth, dus een lossy gecomprimeerde stream.

Als ik er een optie tussen mag gooien: pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50
Deze heeft ook nog ondersteuning voor o.a. Tidal, Spotify en (DLNA) network streaming. Hiermee zou je dus over het netwerk lossless kunnen streamen van een computer of NAS, of direct van een streaming dienst zonder extra bluetooth compressie.
Heeft wel enkel optische digitale ingangen en geen digitale coax in. Optisch heeft m.i. de voorkeur, maar weet niet wat je voor handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
Propheticus schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:38:
Als je merkbaar anders bedoelt, heel kort gezegd: ik denk het niet.
Dan zou ik gaan voor de versie gaan die je meer functionaliteit biedt. Die met bluetooth dus.
Let wel, het is geen aptX bluetooth, dus een lossy gecomprimeerde stream.

Als ik er een optie tussen mag gooien: pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50
Deze heeft ook nog ondersteuning voor o.a. Tidal, Spotify en (DLNA) network streaming. Hiermee zou je dus over het netwerk lossless kunnen streamen van een computer of NAS, of direct van een streaming dienst zonder extra bluetooth compressie.
Heeft wel enkel optische digitale ingangen en geen digitale coax in. Optisch heeft m.i. de voorkeur, maar weet niet wat je voor handen hebt.
Dankjewel voor je reactie/antwoord.

Goed punt met de bluetooth versie/kwaliteit, had ik niet aan gedacht dat het een verschil zou kunnen maken.
Het is wel duurder met extra functionaliteit wat ik niet ga gebruiken maar wel met beter bluetooth wat we zeker gaan gebruiken als het goed werkt/geluid heeft.

Ik ga (morgen hoop ik) er even goed over nadenken.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
Vergeet ook niet het advies dat je krijgt in een ander topic m.b.t. het gemis van een centre kanaal. Als TV/film een belangrijk aandeel heeft in het gebruik, waarom dan geen 5.1 receiver overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja ik begrijp het ook niet helemaal. Maar Gondor mag zelf kiezen :)

[ Voor 70% gewijzigd door JvS op 01-10-2020 13:53 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
Het is voornamelijk voor muziek bedoeld, eigenlijk zelfs alleen voor muziek oorspronkelijk.

Het idee of gesprekken bij films beter hoorbaar gemaakt kunnen worden zonder al te veel is later erbij gekomen.

Maar ik ga er nog eens goed over nadenken hoor, alleen deze dagen heb ik niet zo veel tijd hiervoor gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan je je twijfel wat beter onder woorden brengen? Want je hebt het over 150 euro duurder, maar volgens mij is een 5.1 versterker helemaal geen 150 euro duurder. En dan heb je in 1 keer alles wat je wilt: Fijne versterker, connectiviteit en een oplossing voor als je de spraakverstaanbaarheid wilt verbeteren.

pricewatch: Denon AVR-X1600H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat mis je aan je huidige PMA520? Is dat puur een digitale ingang, of ook de streaming mogelijkheden?

Qua aansturing van je speakers gaat het iig geen biet uitmaken. Klipschen zijn notoir makkelijk aan te sturen (hoog rendement), en tenzij jij echt de grenzen op gaat zoeken hebben zowel je huidige amp als de beoogde nieuwe meer dan voldoende power om je speakers aan te sturen. Heck, die PMA520 heb ik gebruikt tijdens de luistersessie waar ik mijn Klipsch F3's kocht. Had ie geen enkel probleem mee, zelfs niet op standje "ik ga lopen".

Ergo: je moet iets anders alleen doen als je meer functionaliteit of opties wilt. De vraag is waar dan je behoefte aan is, en hoe je die het makkelijkste afdekt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
PS4Pro en de TV-ontvanger gingen via hdmi naar onze oude TV en vanuit daar ging geluid analoog naar PMA520AE. Onze nieuwe TV (4K) heeft geen analoog output. Dat is de reden waarom we PMA520AE hebben verkocht en opzoek zijn naar een versterker met een digitaal ingang.

Geluid wil ik vanuit PS aansluiten op de versterker, optical. Netflix, Disney+ en youtube worden op PS gebruikt en soms npostart op de TV maar vaker op de tablet. Spotify zullen we vanuit PS gebruiken mochten we weer een abbo willen hebben, maar verwacht het niet. Dat is de reden waarom app'jes op de versterker geen must have zijn. Bluetooth is wel een handige toevoeging voor de mobieltjes en tablet.

Dus de nieuwe opzet in mijn hoofd is zo: HDMI's (PS en ontvanger) naar de TV en geluid vanuit PS naar de versterker, en als de versterker meerdere optical ingangen heeft ook de tv op de versterker.

Als ik het zo opschrijf en terug lees: Denk ik dat app's op de versterker ervoor kunnen zorgen dat we de PS niet hoeven te starten, voordeel.
Maar nog steeds zie ik de meerwaarde niet van (het gebruik van) meerdere HDMI ingangen op een versterker voor deze opzet, eerlijk gezegd. Andere situaties kunnen dat wel nodig hebben maar mijn opzet lijkt mij niet.

Dus het is vooral de optical input die we missen, en bluetooth is wel handig, streaming mogelijkheden hebben we al maar, bij nader inzien, kan het wel handiger in gebruik zijn op de versterker.

Vanwege de bluetooth versie wordt het de PMA 600NE in ieder geval niet dus ga ik de voorgestelde (5.1/7.1) versterkers en vergelijkbare vergelijken.

Bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je mist geen optical inputs, je mist gewoon een shitload aan HDMi aansluitingen en gebruikt nu vooral je TV als hub.
Een home cinema receiver lost al je issues ineens op en dan heb je ook meteen spotify en vele andere dingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-06 17:43
Ik ga mee met het advies van @The Eagle , een receiver geeft veel meer gebruiksgemak en de geluidskwaliteit is hetzelfde.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
Het was even geduld hebben omdat het een tijdje nergens op voorraad was maar we hebben hem:

Geluid klinkt goed en mooi (y), vanuit PS4Pro via optical naar x1600 (beeld direct naar de TV).

Bluetooth, stream onderbreekt paar keer per nummer. Dit probleem hebben we niet met JBL Flip 3 die hetzelfde versie bluetooth heeft en gestreamt vanuit dezelfde telefoon/tablet, dus moet ik waarschijnlijk de instellingen nalopen.

TV geluid gaat ook via optical naar de receiver maar dat hebben we nog niet getest maar zal ook wel in orde zijn.

En eens kijken wanneer we in de loop der tijd een centerspeaker gaan aanschaffen.

Conclusie, we zijn blij, bedankt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gondor schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:06:
...vanuit PS4Pro via optical naar x1600 (beeld direct naar de TV).
Vanwaar dat? De X1600 heeft HDMI 2.0 en zou dus als centrale hub kunnen dienen. Nu heb je maximaal DD 5.1 dan wel DTS 5.1 waar de PS4 tot 7.1 LPCM ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gondor schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:06:
Het was even geduld hebben omdat het een tijdje nergens op voorraad was maar we hebben hem:

Geluid klinkt goed en mooi (y), vanuit PS4Pro via optical naar x1600 (beeld direct naar de TV).

Bluetooth, stream onderbreekt paar keer per nummer. Dit probleem hebben we niet met JBL Flip 3 die hetzelfde versie bluetooth heeft en gestreamt vanuit dezelfde telefoon/tablet, dus moet ik waarschijnlijk de instellingen nalopen.

TV geluid gaat ook via optical naar de receiver maar dat hebben we nog niet getest maar zal ook wel in orde zijn.

En eens kijken wanneer we in de loop der tijd een centerspeaker gaan aanschaffen.

Conclusie, we zijn blij, bedankt :Y
Nice, maar you're doing it wrong :Y)

De hdmi apparaten moet je via de versterker laten lopen, dan kan je hoger dan de maximale bandbreedte voor audio dan optisch/toslink tevens gebruiken (dolby digital en DTS), zoals DTS-HD, DTS-Master, dolby true-hd, etc.

Bluetooth verlies je aardig wat kwaliteit mee (enorme compressie en lag), je kunt nu via je smartphone direct Spotify streamen naar je versterker. De smartphone gebruik je gewoon als bediening, kost nauwelijks accu dan ook.

Oja en je tv-geluid komt gewoon via hdmi(arc) weer terug (geen optical nodig) als je de versterker input op tv-audio zet en op de tv hdmi-arc als output zet Ipv optical.

Geniet ervan in ieder geval, ik zit hier nog met een fijne Denon x1200w en die gaat op den duur vervangen worden door een Denon met hdmi-earc en vrr/120hz compatibiliteit (voor ps5 bijvoorbeeld).

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 14-10-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
FeaR schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

Vanwaar dat? De X1600 heeft HDMI 2.0 en zou dus als centrale hub kunnen dienen. Nu heb je maximaal DD 5.1 dan wel DTS 5.1 waar de PS4 tot 7.1 LPCM ondersteunt.
Het staat inderdaad op DTS. Is er een grote verschil i.c.m. een 2.0 setup?

Ik heb toch niet voor niets twee optical kabels gekocht en vers uit de brievenbus, ik moet ze gebruiken :+

De bedoeling van een AVR snap ik wel maar de belangrijkste reden is dat ik niet elke keer de versterker aan wil (laten) zetten als er ge-game-d wordt.

En op dit moment hebben we maar twee front speakers en geen surround setup. In de toekomst kan het nog veranderen vandaar toch deze AVR. Ook is de kans groot dat een centerspeaker eerder komt, dan kan ik nog eens kijken of ik alles via de receiver laat lopen.

Ik ga wel een keer testen met HDMI uit PS4 naar de AVR, om te kijken en luisteren of er een verschil te merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maakt amper uit. Theoretisch is HDMI een hogere bitrate, maar dts en Dolby digital klinken amper onderscheidbaar anders dan die HD standaarden.

Grote voordeel is als je echt meerkanaals of object georiënteerd geluid wilt zoals dts x en Dolby atmos. Dan is HDMI een must.

Maar met een 2.1 of 3.1 is er niet echt meerwaarde voor geluidskwaliteit. Ik zou het zelf wel simpeler vinden qua bekabeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gondor schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:37:
[...]
Het staat inderdaad op DTS. Is er een grote verschil i.c.m. een 2.0 setup?
Zoals gezegd is het vooral de hogere bitrate, of het te horen is durf ik te betwijfelen. Het zal grotendeels ook gevoel zijn. Wetende dat je nu een beperking hebt in de setup. Als kan optisch wel tot twee kanalen uncompressed versturen, pas vanaf surround lukt dat niet meer. Het is wat dubbel/omslachtig om alles apart uit te voeren als het met één HDMI kabel kan. Onder de streep zijn het kleine voordelen om de receiver als hub te gebruiken. Het scheelt dus een kabel, hogere bitrate in surround, et cetera. Ik geloof niet dat je een wereld van verschil gaat merken. Het is ook geen "goed of fout" het is een keuze.
De bedoeling van een AVR snap ik wel maar de belangrijkste reden is dat ik niet elke keer de versterker aan wil (laten) zetten als er ge-game-d wordt.
HDMI Pass Through (in stand-by) gebruiken? Nadeel is wel dat de receiver dan altijd aan staat en niet volledig uit gaat. Vroeger zat je dan zo aan enkele tientallen Watts sluipverbruik maar ik geloof dat het met de hedendaagse receivers wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
Duidelijk heren, bedankt voor de uitleg/info.

HDMI Pass Through in standby ga ik checken, klinkt als iets wat ik wel zou kunnen/willen gebruiken. En minder kabel is altijd goed en staan de setup/instellingen al ready voor de centerspeaker en beyond (denk ik).

Kabels kan ik niet eventjes omwisselen dus ga ik het waarschijnlijk in het weekend proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De meeste antwoorden zijn al gegeven geloof ik. Maar doe jezelf een lol en lees de handleiding die er nij zit. Flinke pil, maar je receiver is niet alleen een versterker maar ook een computer van binnen en je wilt weten hoe dat werkt. Scheelt je een hoop frustratie en vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
Oké, gisteren bezig geweest en een update hier.

PlayStation en de tv-ontvanger via HDMI op X1600H aangesloten en vandaar via HDMI naar de tv met ARC. De optical kabels los gehaald.

Instellingen heb ik gereset, omdat ik een zooitje van had gemaakt, en opnieuw begonnen.

HDMI control staat aan waardoor de ontvanger automatisch aan-uitgaat als de TV aan-uitgaat. Scheelt weer een knop indrukken en geeft minder weerstand tegen de receiver in huis.

Films/series via netflix/disney+ klinken nu heel veel beter dan hiervoor, waarschijnlijk had ik het niet goed ingesteld vorige keer met opticals.

Muziek klinkt nog steeds goed.

Edit: en geluid bij gamen is ook goed.

Bluetooth nog niet opnieuw getest, en de tv-ontvanger hebben we eigenlijk nog niet echt gebruikt, alleen kort aan gezet om de verbindingen te controleren.

Dus (y) so far so good.

Pagina: 1