Vraag

• YooJoo
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 29-11-2020
Mijn vraag
Beste forumlezers,

Wij hebben thuis al jaren geen sterke internetverbinding, voornamelijk via de WiFi. Via Speedtests wordt soms wel de gewenste verbindingssnelheid gehaald, maar het is vooral heel erg INSTABIEL...!! Na vele malen Ziggo de schuld te hebben gegeven en van alles zelf al te hebben geprobeerd willen we het nu goed oplossen.
  • Ziggo geeft aan dat het netwerk wel sterk en stabiel het huis binnenkomt.
Inmiddels ben ik wel een beetje op de hoogte van de mogelijkheden qua instellen, AP's, extenders, repeaters etc. Maar een goede oplossing is er helaas nog steeds niet... Hopelijk kunnen jullie helpen.

Huidige apparatuur
Ziggo Modem / Router in meterkast staat in bridge modus. Op een centralere plek in het huis staat een Netgear Nighthawk AC1900 (R7000) van een 4 of 5 jaar oud (Inmiddels te oud??) aangesloten via een LAN Poort (De enige die verbonden is met het Ziggo modem).

Er gaat vervolgens een kabel terug naar een switchbox (Netgear) in de meterkast zodat alle andere LAN poorten ook verbonden worden. Vanuit de Switch gaat ook een kabel naar de schuur (in de tuin), waar dan vervolgens ook weer een switch is om andere apparatuur op aan te kunnen sluiten.

Huis
Grote (oude) vrijstaande woning in een dorp, 2 verdiepingen, goed geïsoleerd, 4 bewoners die allemaal veel gebruik maken van internet (via telefoons, tablets, laptops maar ook printers, geluidsinstallaties, tv's zijn verbonden).

Er wordt veel gestreamd, er zijn ook meerdere camera's van Eufy (welke niet de boosdoener blijken te zijn.. al getest...) verbonden met het netwerk.

Internetpakket
Ziggo via de kabel (All in One Complete, 250mbps)
Met een Ziggo Connectbox, in het verleden ook de Ziggo WiFiBooster (via LAN), maar deze verslechterde het netwerk alleen maar meer. Dus weer terug gegaan naar de Netgear Router via brigde.

Wat ik al geprobeerd heb
  • Er is al een keer de Wifibooster van Ziggo geprobeerd, zorgt voor nog meer storingen in het netwerk...
  • Verschillende apparatuur is al eens van het netwerk gehaald, getest zonder etc. Helaas geen veranderingen...
  • Uiteraard zijn de camera's er ook af gehaald om te kijken of dat de gewenste oplossing gaf, maar dit is helaas ook niet het geval.
Gewenste situatie
Een sterke, vooral stabiele verbinding in en rond het huis (we willen er nu ook voor zorgen dat in onze schuur / achtertuin een sterke verbinding komt) LAN Kabel naar schuur is al gelegd door een installatiebedrijf.

Ik heb onder andere gekeken naar mesh wifi (TP-Link Deco M9 Plus Smarthome Multiroom Wifi 3-Pack) , maar ik durf inmiddels echt niet meer zomaar iets aan te schaffen...

Een heel verhaal maar ik hoop dat jullie kunnen helpen... :)

Alle reacties

• BAJansen
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15-10 15:10
Je hebt het over 'instabiel' en 'voornamelijk via de WiFi'. Hoe is de situatie vanaf apparaten die bekabeld zijn aangesloten? Als je daar stabiliteitsproblemen ondervindt is het probleem van een heel andere orde dan wanneer dit alleen via wifi het geval is.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zorg ervoor dat alles wat je aan een kabel kan knopen, gewoon lekker aan een kabel zit. Hoe lekker je WiFi ook werkt, een kabel werkt altijd beter.
Een TV wil je niet via WiFi aansluiten, dat kan prima via een kabel. Hetzelfde geldt voor printers, camera's en laptops.

Dan kun je voor die paar tablets en telefoons prima af met een Unifi accesspoint (al dan niet een aantal, als je bijv een erg flinke tuin hebt).

30" monitor te koop

• YooJoo
Het betreft de WiFi waar de klachten over zijn... Wel eens getest via de LAN en toen geen problemen gehad... We hebben geen vaste computers. Er wordt voornamelijk van iPads of laptops gebruik gemaakt.

Waar mogelijk zijn apparaten ook verbonden via een LAN poort (bijvoorbeeld de geluidsinstallaties), maar zoals in veel huizen (Ons huis is voor een aantal jaren geleden volledig verbouwd) zitten er maar weinig LAN poorten door het huis... Of op verschrikkelijke plaatsen.

We hebben ook al apparaten van de wifi afgehaald, om te kijken het iets oplost, (bijvoorbeeld de TV, of de camera's.) We hebben zelfs nieuwe camera's aangeschaft die beter met het netwerk om zouden moeten kunnen gaan.

Maar geen van alles heeft iets echt opgelost.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-10 18:02
start al is met een app'je te downloaden zoals wifi-analyser of acrylic wifi home

hiermee kan je zien hoever je bereik per zender reikt .... om een idee te geven, als je bovenbuur op jouw wifi op RSSI -80 zit te netflixen , is jouw wifi ook verkl**t
jou op kabel zetten lost jou probleem op, maar niet het zijne
en tbh... 3 zenders is niet echt veel ... ik woon erg klein en ik heb er al 4

persoonlijk zou ik kijken naar een systeem zoals het unifi systeem waar ook een controller inzit welke je info kan geven welk apparaat waar verbonden is , op welke frequentie en SNR waardes mee kan geven ... ook cisco , tp link enzo hebben goedkope oplossingen waar je nog flink wat statistiekjes uit kan halen

want nu heb je waarschijnlijk 0.0 info en is het maar wat blind rondzoeken
vergelijk het een beetje met de OBD stekker van je garagist... kan de garagist flink wat meuk mee oplossen ;)

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Naast die Netgear Nighthawk op de begane grond is er dus verder geen enkel ander device dat WiFi toegang biedt. Dan is het in een grote woning niet raar dat de dekking niet optimaal is. Is er een mogelijkheid om een kabel te trekken naar de 1e verdieping? Sluit daarop een access point aan en waarschijnlijk zijn al je problemen verdwenen.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Zit ik naast mijn draytek, dan haal ik 250 op de wifi.
Zit ik achter in de tuin, dan is hij "onstabiel".
Lig ik in de kruipruimte onder de keuken, dan is hij traag.

Zolang jij niet vertelt waar je test, schiet het niet op natuurlijk ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• YooJoo
De Netgear Nighthawk staat op de eerste verdieping. Deze is daar aangesloten op een LAN Poort (de enige die in verbinding staat met Ziggo Modem). De verbinding is hiermee over het algemeen in het gehele huis snel (wanneer je speedtests uitvoert tenminste). Het is vooral dat t mega instabiel is... Dat apparaten de verbinding verliezen voor een halve minuut/ minuut. (Blijft wel verbonden met router).

Een AP op de eerste verdieping met de router in de meterkast maakte het enkel erger... Nog vaker instabiliteit.. Al geprobeerd dus. Dit was ook een advies van Ziggo.

Ook verschillende apps gebruikt, ziggo monteurs regelmatig geweest maar die geven veelal aan dat je een top verbinding hebt. (Wanneer je test is dit ook zo, alleen niet constant... Waardoor er dus amper mee te werken valt soms)

• ndonkersloot
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 06:47
Wat is de instabiliteit die je precies ervaart, hoe uit dit zich? WiFi kan een lastig ding zijn, ook met de juiste hardware. Interferentie van signalen in de buurt kunnen sterk van invloed zijn op de stabiliteit bijvoorbeeld. Interferentie hoeft niet enkel door veel WiFi signalen in de buurt, een magnetron stoort ook op 2.4GHz signaal bijvoorbeeld.

Een paar feiten die eerst duidelijk moeten zijn.

1. Je hebt dus één WiFi punt in huis in je meterkast?
2. Zijn er plekken in huis waar het instabiler is? Hoe goed is de signaal sterkte daar?
3. Is het wel stabiel bij de meterkast?
4. Verbind je op 2.4GHz of 5GHz.

De stabiliteit en signaal sterkte meet je bij voorkeur door een ping test uit te voeren en de signaalsterkte bekijk je aan de RSSI. Als je een Android telefoon hebt raad ik de tool 'ping tools' aan om deze gegevens in te zien. Tevens raad ik aan om (ook met deze tool) afbeelding hier te plaatsen van de WiFi scanner op zowel 2.4ghz als 5ghz. We krijgen dan inzicht in hoeveel overlap er met andere netwerken is.

Ik kan je technisch niveau a.d.h.v. de post niet goed inschatten, om het perfect af te stellen zijn er technische vaardigheden nodig.

Te koop (V&A): Nikon D610 - Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Als je met 1 wifi punt een heel huis via wifi bedient dan zitten waarschijnlijk veel clients verbonden op 2.4. 2.4ghz kan flink klapperen met alle troep in de lucht

Je hebt dus meerdere punten nodig, het liefst bedraad verbonden met het ziggo modem. Kun je ze bedraad aansluiten dan is een deco m4 een goede optie. (100 euro bij ziggo).

Moet je ze draadloos aansluiten, koop dan iets met een dedicated backhaul radio als de m9 of de linksys velop (290 euro)

Je kunt de m4 ook onderling draadloos verbinden maar dan lever je wel wat in qua performance. Zit je op de bekabelde node, dan haal je wel de volle 250mbit. Zit je op een draadloos verbonden node dan moet je rond de 100mbit rekenen. Zijn theoretische snelheden uiteraard.

Ik zou utp trekken icm een deco m4. Als je daar echt geen trek in hebt een velop, m9 of m4 aansluiten.

Utp icm deco m4 geeft hoge kans tot oplossing
M9/velop draadloos - gemiddeld-hoog
M4 draaloos - gemiddeld kans

Het hangt van zoveel factoren af dat je het vaak gewoon moet proberen. Wel goed dat je al uitgesloten hebt dat het de wifi is aangezien je verbinding bekabeld wel goed is

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 28-09-2020 19:58]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15-10 13:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik lees nergens wat nu instabiel is en uiteindelijk heb je het over heel veel dingen maar...in hoeverre is dat relevant als niet duidelijk is wat er nu aan de hand is?

Wat ik heb gedaan thuis is mijn PC rechtstreeks op de router van mijn ISP aangesloten. Met een nieuwe degelijke UTP kabel. Vervolgens draaide ik continue een ping naar google.

Ik had nu gewoon bewijs van spikes (hoge ms spikes) en losses.

Niet dat dit nu DE manier is om alles te testen maar het is zeker een goede indicatie of er nu een degelijke connectie is.

Zet vervolgens na 48 uur (of iets dergelijks) je eigen router er weer tussen en doe hetzelde. Heb je nu wel loss/spikes? Voila, het is je eigen router.

Is dat ook niet het probleem, dan moet je even specifieker aangeven wat nu exact die instabiliteit is.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

YooJoo schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:40:
Het betreft de WiFi waar de klachten over zijn... Wel eens getest via de LAN en toen geen problemen gehad... We hebben geen vaste computers. Er wordt voornamelijk van iPads of laptops gebruik gemaakt.

Waar mogelijk zijn apparaten ook verbonden via een LAN poort (bijvoorbeeld de geluidsinstallaties), maar zoals in veel huizen (Ons huis is voor een aantal jaren geleden volledig verbouwd) zitten er maar weinig LAN poorten door het huis... Of op verschrikkelijke plaatsen.

We hebben ook al apparaten van de wifi afgehaald, om te kijken het iets oplost, (bijvoorbeeld de TV, of de camera's.) We hebben zelfs nieuwe camera's aangeschaft die beter met het netwerk om zouden moeten kunnen gaan.

Dat een tablet niet bedraad aangesloten kan worden is betreurenswaardig, maar logisch. Maar je TV is niet mobiel, die gaat nergens heen. Dus dat ding zou ik sowieso aan een kabel hangen. Hetzelfde geldt voor de camera's. Die dingen staan/hangen op een vaste plek, dus geen enkele reden om daar WiFi voor te gebruiken (nog maar afgezien van het feit dat je weinig hebt aan camera's als je netwerk instabiel is).

Als je WiFi wilt op meerdere punten in het huis ontkom je er niet aan om een kabel te trekken voor een AP. Dus als je toch bezig bent kun je op alle plekken waar een camera, TV of laptop zich bevindt ook een kabel neerleggen. Kost 1 keer wat werk, maar die tijd/moeite verdien je terug door neit iedere keer met een brak netwerk te zitten.

30" monitor te koop

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:54
Ziggo meet alleen je signaal wat je modem binnen komt.

Je hebt het over een groot wat ouder huis. Naast de nighthawk en ziggo router/ap. Wat heb je nog meer in huis.

Ik lees camera’s iPads laptops. Geluisd installatie?? Wat heb je nog meer draaien en hoeveel camera’s.

Over het algemeen zijn camera’s helemaal niet zo netwerk vriendelijk. Ze sturen veelal een multicast uit. Is dit in de camera ook uitgezet??

Afhankelijk van de grote van het huis. Zijn meerdere ap’s een must. Daarnaast dien je ook rekening te houden met het aantal apparaten die gebruikmaken van je WiFi. WiFi verstuurt iets naar 1 client en weer terug dan mag de volgende en volgende en volgende.

Heb je dus veel apparaten en ook nog eens camera’s bedraad of WiFi die multicast verkeer uitzend. Dan gaat je netwerk zeker plat.

Daarnaast ben ik van mening dat je netwerk apparatuur goed op elkaar moet afstemmen. Dus niet een ap van merk1 en dan nog van merk2. Dat maakt het beheer een rommeltje en dus meer energie om het in de lucht te houden.

Probeer ook alle apparaten die niet van hun plek gaan vast te bedraden. Nogmaals WiFi is mooi en makkelijk maar te veel clients op een huis tuin en keuken WiFi Doosje zal problemen geven met wegvallende verbinding.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• YooJoo
Bedankt voor alle reacties. Ik zal even een paar dingen verduidelijken. Ik merk toch dat ik niet zoveel weet van alle zaken rondom wifi en/of netwerken...

Er is op dit moment 1 wifi punt (nighthawk), op de eerste verdieping. Die is daar verbonden via een LAN Poort naar de meterkast als enige LAN verbinding die het Ziggo modem kan hebben in bridge modus.

In het verleden wel getest met Ziggo Modem/Router in meterkast en Ziggo WifiBooster via LAN (AP) op eerste verdieping. Dit maakte het alleen absoluut niet beter.

2. Zijn er plekken in huis waar het instabiler is? Hoe goed is de signaal sterkte daar?
Met dat ene wifi punt is het gehele huis goed verbonden met de router. Wanneer je speedtests uitvoert zal die op de meeste plekken ook de juiste snelheid halen. (verder weg wordt t natuurlijk wat minder snel). Dit is alleen niet constant. Je kan bijvoorbeeld een serie kijken oid en dat de verbinding dat weer tijdelijk wegvalt. De verbinding met de router verliest het apparaat dan niet, alleen je kan niet meer 'internetten'. Na een minuut ongeveer herstelt dit weer. Of even WiFi aan / uit op het apparaat (iPad bijvoorbeeld).

Qua instabiliteit maakt dit dus niet uit. Je kan ook naast de router gaan zitten en dan nog valt het regelmatig weg. Nogmaals, niet de verbinding met de router, wel de verbinding met het 'internet'.

Op dit moment kiest de router zelf 2.4 of 5. Ik heb ze ook wel eens los gekoppeld (2 ssid), maar dit loste niet iets op. 2.4 wordt is alleen wat trager (logisch volgens mij) en 5 is maar beperkt in afstand beschikbaar. Wel nog steeds beide instabiel. En totaal niet handig...

Ook om even te verduidelijken:
De nieuwe camera's (3) hebben een HomeBase. Daar maken de camera's verbinding mee. De homebase is wel verbonden met de router via een kabel! Excuses, dit had ik verkeerd vermeld...

De geluidsinstallaties zijn ook bedraad verbonden met het netwerk.

Zonnepanelen zijn ook verbonden met het netwerk, bedraad.

Via de WiFi zijn: Telefoons , Tablets , laptops , TV (geen poort dichtbij..) , chromecasts en printer (heeft geen lan poort dichtbij...).

Mijn bedachte oplossing:
Een Deco M9 met 3 'punten'.
Ziggo modem blijft in bridge. Dan wel weer gewoon een router in de meterkast, een op de eerste verdieping, en een in de schuur. Deze kunnen alle drie via LAN verbonden worden. Dan is alles ook van 1 merk.

• YooJoo
Ook nog een paar screenshots van de PingTools app.

2.4ghz lijkt mij nog al drukke bedoeling qua netwerken in de buurt.
5 ghz is enkel onze eigen netwerk.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat alles inhoudt. RSSI bijvoorbeeld.

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Nu online
Ik heb hetzelfde ook gehad. Ik heb een R7800 (en een TP-Link) met OpemWrt en, voor zover ik weet, zijn er nog steeds NAT prestatieproblemen met i.i.g. ipq8069 aparaten. Of dat ook het geval is met R7000 weet ik niet. Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen of ontkennen? En welke versie van OpenWrt gebruik je?

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• Videopac
  • Nu online
Toevoeging: ik geloof niet in die design mesh spullen.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• ndonkersloot
@YooJoo

Bedankt, dit geeft een hoop duidelijkheid.
RSSI is de signaalsterkte van je client naar de AP, -35 kan je zien als extreem sterk 40-60 als goed 60-75 als ok 75-85 als mogelijk problematisch. Signaalsterkte betekent echter niet dat de kwaliteit van het signaal goed is. Het kan sterk zijn, maar er kan ook nog veel ruis op zijn. De verbinding snelheid van jou 2.4Ghz is op het moment van jou afbeelding erg laag ingetraind, ter vergelijking:

2.4Ghz
https://tweakers.net/i/rNLw7BxRem1-TMKouloGpbuYL7U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdXi4YrmaYHYHUwbTJvUnS5I.jpg?f=fotoalbum_small

5Ghz
https://tweakers.net/i/8dhqwTCYRs5UG32u-GiHSmiZyOg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFWaDyG09urYmgdpQyZKBUEw.jpg?f=fotoalbum_small

Het 2.4Ghz spectrum is overbezet, het wordt voor allerlei dingen gebruikt. WiFi, muizen, bluetooth, domotica spul (zigbee) en de lijst gaat door. Zonder spectrum analyzer kan je niet zien hoe druk het is, maar een simpel check is zoals je die gedaan hebt om te kijken hoeveel WiFi in de lucht is. Er zijn bij jou veel signalen die de kwaliteit kunnen verstoren. Het 5Ghz spectrum is groter, zitten minder apparaten op en het signaal is korter dus de kans op verstoringen is kleiner. In jou geval is het 5ghz spectrum schoon.

A.d.h.v van jou afbeelding kan ik zien dat jou toestel verbonden is met het 2.4Gh spectrum (kanaal 7). Ik raad toch aan om je nighthawk zo te configureren om het 5Ghz band op een losse ssid uit te zenden zodat je al dan niet tijdelijk kan forceren daar overheen te verbinden. In de ping tools' app zit ook een menu optie ping, kan je eens een test doen naar 1.1.1.1 als je verbonden bent met je 2.4Ghz netwerk (kanaal 1 tot 13) en eentje als je verbonden bent met je 5Ghz netwerk (een kanaal hoger dan 13). Dit kan je waarschijnlijk ook al triggeren door je WiFi even uit en aan te zetten op je telefoon.

Edit:

Overigens jou bedachte oplossing voor een Deco M9 set zou prima kunnen werken, echter is de nighthawk ook een prima router die meer dan capabel moet zijn om stabiel WiFi te leveren. Één van de drie M9 punten kan je dan als router in zetten als bridge aan het Ziggo modem, de rest bij voorkeur bedraad in ruimtes waar WiFi het meest gebruikt wordt. Bijvoorbeeld de huiskamer en tweede verdieping. Dit is sowieso een stap vooruit omdat de dekking dan hoger ligt en de kans zeer groot is dat je overal op 5Ghz kan verbinden die dus minder last van interferentie heeft.

[Voor 33% gewijzigd door ndonkersloot op 28-09-2020 21:47]

Te koop (V&A): Nikon D610 - Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot

• Videopac
  • Nu online
En wat heb je als DNS servers ingevuld?

• laurens0619
@YooJoo
Die cameras, hoe verbinden die met homebase? Als dat draadloos is dan heb je best wel een kans dat het op 2.4/5ghz gaat en het wifi weggedrukt wordt. Meeste verstoring op de banden komt van non_wifi apparaten die je met ssid scan niet ziet. Daarbij maakt het ook niet uit hoeveel accesspoints op je kanaal zitten, maar meer hoe druk je zijn. In de praktijk zijn het echter vaker babyfoons/draadloze cameras die het spectrum vervuilen

Voor de rest top dat je 3 mooie strategisch punten hebt die je bedraad kunt aansluiten alhoewel ik geen fan van de meterkast ben. Ik zou wel het geld in je zak houden en voor 100 euro een deco m4 kopen, als je de nodes bedraad aansluit dan is een m4 praktisch geen verschil met een m9 (en scheelt 170 euro)

Misschien kun je de modem terug in router mode zetten? Dan kun je iig het eerste accesspoint met een kabeltje ergens buiten de meterkast plaatsen en het modem met alle kabels netjes in de meterkast laten staan.

Ik vind het wel gek dat de setup met de ziggo booster zo instabiel was. Met 2 losse ap's bekabeld verbonden had ik toch wel meer verwacht....

Misschien heb je pech en loopt er iets op de 2.4 en 5ghz keihard te storen. Daar kan geen apparatuur tegenop maar moet je meten en fixen. Ik had dat voorheen in een huis. Ik heb mij rot gezocht maar heb het nooit gevonden. Na verhuizing was alles opgelost.
Voordat je daarin gaat verdiepen zou ik gewoon een deco m4 setje bedraad testen.

[Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 28-09-2020 21:43]

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-10 18:02
YooJoo schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:33:

Mijn bedachte oplossing:
ik blijf erbij, kies een systeem waarbij je toch ietswat inzicht hebt in wat er aan het gebeuren is op je wifi ...
een deco geeft je absoluut 0 overzicht (buiten een lijstje van verbonden clients, volgens mij staat er niet eens bij via welke hij verbonden is...)
hell, ik geloof zelfs dat asus met zn aimesh betere overzichten zou geven ..

een M4 kopen "omdat ie cheap is" is, is mogelijk weer geld naar de vuilbak infl*kkeren

• laurens0619
@ijske ik adviseer geen deco m4 omdat die cheap is, ik adviseer het omdat het bekabeld prima accesspoints zijn als je naast snelheid en stabiliteit geen wensen hebt. Een m9 bekabeld aansluiten vind ik dan wel geld weggooien, koop dan een m4

Maar je hebt gelijk, een professioneler ap geeft wat meer stats maar wat wil je ermee doen? Als je de snr wilt weten kun je ook gewoon rondje lopen met je android/computer. Maar dan?

Als je rf problemen hebt dan heb je gewoon een rf analyser nodig, stats uit een ap zijn daar niet genoeg voor.

Dat gezegd hebbende, aangezien de units bekabeld kunt aansluiten zou ik zeker ook 3x een unifi ac lite (of hd) overwegen. Wel wat duurder (270 euro) maar wel meer functies en management mogelijkheden zoals vlans.

Zelf heb ik hier nog een ubiquiti nanostation liggen, kun je met een tooltje omtoveren tot rf scanner, ideaal :)

[Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 28-09-2020 22:47]

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:59
Heb niet het hele verhaal gelezen, maar werd even getriggerd door twee feitjes.
Je zegt dat je Ziggo modem/router in bridge mode staat en dat je je eigen router daarop aansluit via een van de lan poorten van die netgear.

Realiseer je je dat dan je hele lan rechtstreeks op het internet hangt en er geen router meer tussen zit?
Die netgear is zo enkel switch en accesspoint.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:37

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben(V) schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:07:
Je zegt dat je Ziggo modem/router in bridge mode staat en dat je je eigen router daarop aansluit via een van de lan poorten van die netgear.
Volgens wij is het onduidelijk of TS de LAN poort van de netgear bedoelt of de LAN port van het ziggo modem.
Maar als hij daadwerkelijk de LAN port van de netgear bedoelt, moet hij toch behoorlijk wat kunstjes hebben uitgehaald om überhaupt internet te krijgen op de aangesloten devices, want in principe is er dan geen router in z'n netwerk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:58

Realiseer je je dat dan je hele lan rechtstreeks op het internet hangt en er geen router meer tussen zit?
Ik vermoed dat het gewoon niet zo handig is omschreven. Indien dit het geval zou zijn geweest had bijna niets gewerkt.

Maar, wel goed om even na te kijken..

• ndonkersloot

Ik denk dat het wat ongelukkig omschreven is, als TS het zo heeft aangesloten kan hij namelijk geen internet hebben op al die devices. Ziggo moet dan aan alle clients in zijn LAN een extern adres geven, dat gebeurt niet er is er maar 1. Als je het modem in bridge zet moet tijdens deze actie de router aan een LAN poort hangen van het modem, zodra Ziggo het modem in bridge zet wordt het MAC adres wat dan aan de LAN port hangt gebruikt als filter om enkel aan dat MAC address het WAN IP te geven. Sluit je een andere router aan zal je dan ook geen extern IP krijgen.

Ik heb mijn netwerk enige tijd geleden omgegooid en ben volledig op MikroTik omgegaan. Toen ik Ziggo belde om mijn router swap te doen gaven ze aan dat dan eerst bridge uit moet (dit duurde kennelijk 24 uur, daarna bridge aan moet duurt weer 24 uur). Daar had ik geen zin in dus heb maar het MAC adres gespoofd van de port waar het Ziggo modem op zit en het MAC gegeven van de oude router, toen kreeg ik wel directe en WAN IP.

• YooJoo
Videopac schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:53:
Ik heb hetzelfde ook gehad. Ik heb een R7800 (en een TP-Link) met OpemWrt en, voor zover ik weet, zijn er nog steeds NAT prestatieproblemen met i.i.g. ipq8069 aparaten. Of dat ook het geval is met R7000 weet ik niet. Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen of ontkennen? En welke versie van OpenWrt gebruik je?
Ah vervelend... Ik heb online wel wat dingen gelezen over software van Nighthawk R7000 die niet lekker werkt, maar geen idee of dit inderdaad de reden is. Ik gebruik volgens mij geen OpenWrt? Is dat een ander soort software voor je router? Ik heb gewoon de Netgear software er op staan...

• YooJoo
Tiwazz schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:57:
@YooJoo

Bedankt, dit geeft een hoop duidelijkheid.
RSSI is de signaalsterkte van je client naar de AP, -35 kan je zien als extreem sterk 40-60 als goed 60-75 als ok 75-85 als mogelijk problematisch. Signaalsterkte betekent echter niet dat de kwaliteit van het signaal goed is. Het kan sterk zijn, maar er kan ook nog veel ruis op zijn. De verbinding snelheid van jou 2.4Ghz is op het moment van jou afbeelding erg laag ingetraind, ter vergelijking:

2.4Ghz
[Afbeelding]

5Ghz
[Afbeelding]

Het 2.4Ghz spectrum is overbezet, het wordt voor allerlei dingen gebruikt. WiFi, muizen, bluetooth, domotica spul (zigbee) en de lijst gaat door. Zonder spectrum analyzer kan je niet zien hoe druk het is, maar een simpel check is zoals je die gedaan hebt om te kijken hoeveel WiFi in de lucht is. Er zijn bij jou veel signalen die de kwaliteit kunnen verstoren. Het 5Ghz spectrum is groter, zitten minder apparaten op en het signaal is korter dus de kans op verstoringen is kleiner. In jou geval is het 5ghz spectrum schoon.

A.d.h.v van jou afbeelding kan ik zien dat jou toestel verbonden is met het 2.4Gh spectrum (kanaal 7). Ik raad toch aan om je nighthawk zo te configureren om het 5Ghz band op een losse ssid uit te zenden zodat je al dan niet tijdelijk kan forceren daar overheen te verbinden. In de ping tools' app zit ook een menu optie ping, kan je eens een test doen naar 1.1.1.1 als je verbonden bent met je 2.4Ghz netwerk (kanaal 1 tot 13) en eentje als je verbonden bent met je 5Ghz netwerk (een kanaal hoger dan 13). Dit kan je waarschijnlijk ook al triggeren door je WiFi even uit en aan te zetten op je telefoon.

Edit:

Overigens jou bedachte oplossing voor een Deco M9 set zou prima kunnen werken, echter is de nighthawk ook een prima router die meer dan capabel moet zijn om stabiel WiFi te leveren. Één van de drie M9 punten kan je dan als router in zetten als bridge aan het Ziggo modem, de rest bij voorkeur bedraad in ruimtes waar WiFi het meest gebruikt wordt. Bijvoorbeeld de huiskamer en tweede verdieping. Dit is sowieso een stap vooruit omdat de dekking dan hoger ligt en de kans zeer groot is dat je overal op 5Ghz kan verbinden die dus minder last van interferentie heeft.
Dank voor deze uitgebreide uitleg!

Ik ga toch kijken of ik de printer en tv bedraad kan verbinden met het netwerk...
Daarnaast inderdaad toch maar weer kijken naar het loskoppelen van 2.4ghz en 5ghz.
En inderdaad meer AP's aansluiten, inderdaad via M4 dan waarschijnlijk, zodat de 5ghz overal in huis goed beschikbaar is.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:02
YooJoo schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:33:
Bedankt voor alle reacties. Ik zal even een paar dingen verduidelijken. Ik merk toch dat ik niet zoveel weet van alle zaken rondom wifi en/of netwerken...

Er is op dit moment 1 wifi punt (nighthawk), op de eerste verdieping. Die is daar verbonden via een LAN Poort naar de meterkast als enige LAN verbinding die het Ziggo modem kan hebben in bridge modus.

In het verleden wel getest met Ziggo Modem/Router in meterkast en Ziggo WifiBooster via LAN (AP) op eerste verdieping. Dit maakte het alleen absoluut niet beter.
Heb je die WifiBooster nog liggen? En zo ja welke (TP-Link Ziggo C7 of Compal AP7465CE?). Als je het nog hebt kunnen we hiermee troubleshooten.
Met dat ene wifi punt is het gehele huis goed verbonden met de router. Wanneer je speedtests uitvoert zal die op de meeste plekken ook de juiste snelheid halen. (verder weg wordt t natuurlijk wat minder snel). Dit is alleen niet constant. Je kan bijvoorbeeld een serie kijken oid en dat de verbinding dat weer tijdelijk wegvalt. De verbinding met de router verliest het apparaat dan niet, alleen je kan niet meer 'internetten'. Na een minuut ongeveer herstelt dit weer. Of even WiFi aan / uit op het apparaat (iPad bijvoorbeeld).

Qua instabiliteit maakt dit dus niet uit. Je kan ook naast de router gaan zitten en dan nog valt het regelmatig weg. Nogmaals, niet de verbinding met de router, wel de verbinding met het 'internet'.
Als dat zo is klopt er iets niet aan je verhaal. Als je daadwerkelijk goede draadloze verbinding houdt met de router, moeten je bedrade apparaten evengoed last hebben van wegvallend internet (en moeten we een andere richting troubleshooten).

Controlevraag: als je ervaart dat verbinding met internet wegvalt maar je denkt dat er verbinding met router blijft, probeer dan vanaf een (draadloos verbonden) laptop te pingen naar je router (dus in command prompt ping <IP-van-router> - Iirc is default LAN IP van een Netgear router 192.168.1.1, maar die kun je veranderd hebben, dus zoek dat van tevoren op.

Kun je wel pingen naar dat IP vanaf draadloos verbonden laptop, dan zit je probleem tussen router en internet, en hebben je bedrade apparaten er ook last van. Kun je niet pingen naar dat IP, dan heb je simpelweg geen draadloze verbinding met de router (ongeacht of het 'verbonden' aangeeft of niet) en moeten we daar naar kijken.
Op dit moment kiest de router zelf 2.4 of 5. Ik heb ze ook wel eens los gekoppeld (2 ssid), maar dit loste niet iets op. 2.4 wordt is alleen wat trager (logisch volgens mij) en 5 is maar beperkt in afstand beschikbaar. Wel nog steeds beide instabiel. En totaal niet handig...
Nee, je router kiest niets, je clients kiezen zelf waar ze mee verbinden. Een goede WiFi-netwerk is overal in huis dekkend in beide banden. 2.4GHz is inherent druk en instabiel, en kun je niet vertrouwen voor enige performance of stabiliteit.
Ook om even te verduidelijken:
De nieuwe camera's (3) hebben een HomeBase. Daar maken de camera's verbinding mee. De homebase is wel verbonden met de router via een kabel! Excuses, dit had ik verkeerd vermeld...
Hebben zij nog verbinding met die "HomeBase" als je zegt dat draadloze verbinding met internet wegvalt?

De geluidsinstallaties zijn ook bedraad verbonden met het netwerk.

Zonnepanelen zijn ook verbonden met het netwerk, bedraad.

Via de WiFi zijn: Telefoons , Tablets , laptops , TV (geen poort dichtbij..) , chromecasts en printer (heeft geen lan poort dichtbij...).

Mijn bedachte oplossing:
Ziggo modem blijft in bridge. Dan wel weer gewoon een router in de meterkast, een op de eerste verdieping, en een in de schuur. Deze kunnen alle drie via LAN verbonden worden. Dan is alles ook van 1 merk.
[/quote]
Eerst probleem scherp krijgen, dan pas kijken naar oplossingen.

Als je draadloze verbinding daadwerkelijk onbruikbaar wordt (zoals ik vermoed, maar haaks staat op wat je zegt) heb je simpelweg last hebt van de twee meest voorkomende issues met WiFi:

1) onvoldoende dekking (in 5GHz)
2) wisselvallige interferentie (in 2.4GHz)

Als dat zo is, wil je zodanig veel AP's dat je overal dekking hebt. Als het een oude huis is met houten vloeren zullen twee (eentje op zolder, eentje op begane grond) doorgaans genoeg zijn. Misschien heb je al alles wat je nodig hebt om het goed te krijgen als je die WifiBooster nog hebt liggen. Vervolgens moet je die dingen ook goed (=identiek) configureren, dus SSID (netwerknaam), PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde (WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2-only, anno 2020 alleen WPA2-only en AES-only kiezen :o ) instellen. Bij gebrek aan band steering op je toch wel verouderde apparatuur zou ik wel twee verschillende SSID's aanraden voor 2.4GHz en 5GHz, maar dan wel op beide AP's dezelfde twee gebruiken. Verbind apparaten die 5GHz aankunnen *alleen* met de 5GHz SSID, gebruik 2.4GHz alleen voor apparaten die geen 5GHz ondersteunen.

Maar goed, bovenstaande is gebaseerd op aantal aannames. Met goede data kun je die wegnemen.

Ander stukje data: als het raak is op een Windows client het volgende uitvoeren:
code:
1
netsh wlan show interface

Herhaal dat nog eens op dezelfde locatie als het wel goed werkt. Geef uitkomst van beide hier.

Soittakaa Paranoid!

• YooJoo
laurens0619 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:38:
@YooJoo
Die cameras, hoe verbinden die met homebase? Als dat draadloos is dan heb je best wel een kans dat het op 2.4/5ghz gaat en het wifi weggedrukt wordt. Meeste verstoring op de banden komt van non_wifi apparaten die je met ssid scan niet ziet. Daarbij maakt het ook niet uit hoeveel accesspoints op je kanaal zitten, maar meer hoe druk je zijn. In de praktijk zijn het echter vaker babyfoons/draadloze cameras die het spectrum vervuilen

Voor de rest top dat je 3 mooie strategisch punten hebt die je bedraad kunt aansluiten alhoewel ik geen fan van de meterkast ben. Ik zou wel het geld in je zak houden en voor 100 euro een deco m4 kopen, als je de nodes bedraad aansluit dan is een m4 praktisch geen verschil met een m9 (en scheelt 170 euro)

Misschien kun je de modem terug in router mode zetten? Dan kun je iig het eerste accesspoint met een kabeltje ergens buiten de meterkast plaatsen en het modem met alle kabels netjes in de meterkast laten staan.

Ik vind het wel gek dat de setup met de ziggo booster zo instabiel was. Met 2 losse ap's bekabeld verbonden had ik toch wel meer verwacht....

Misschien heb je pech en loopt er iets op de 2.4 en 5ghz keihard te storen. Daar kan geen apparatuur tegenop maar moet je meten en fixen. Ik had dat voorheen in een huis. Ik heb mij rot gezocht maar heb het nooit gevonden. Na verhuizing was alles opgelost.
Voordat je daarin gaat verdiepen zou ik gewoon een deco m4 setje bedraad testen.
De camara's verbinden inderdaad draadloos weer met de Homebase, ik neem aan via 2.4ghz. Ik zie ze niet in de lijst met wifi netwerken voorbij komen... Dus loskoppelen van 2.4 en 5 ghz zou toch wel moeten helpen dan...

Ik hoop dat als ik in de connectbox de router weer aanzet, deze dan niet heel erg gaat storen met de nieuwe setup met M4 Accespoints. Dit gebeurde dus eigenlijk met de wifibooster ↓

De versie de Ziggo Connectbox in router mode en een WifiBooster op de eerste verdieping werkte inderdaad niet, heel instabiel. Wat wel opviel is dat alle draadloze apparaten verbinden met de wifibooster, en amper met de met de Connectbox. Terwijl ze wel beide aanstonden. Misschien dat de Wifibooster het hiermee te druk kreeg? Al met al het werkte totaal niet... De Wifibooster herstartte zich zelf hiermee ook met regelmaat...

• Deemzke
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18-08 12:17
Heb niet alles 100% gelezen, maar vermoed dat het hier gaat om een LAN-LAN verbinding tussen Modem en router.

Check zeker even dat je geen 2 DHCP servers hebt (Modem+router), meestal zet ik DHCP uit op routers omdat het in veel gevallen soortgelijke problemen veroorzaakt.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik heb sterk het vermoeden dat dit een duidelijk geval is van home oplossing die wat veel te verwerken heeft. Persoonlijk zou ik het aantal AP uitbreiden al is het maar door bijvoorbeeld de switches te vervangen voor een Ubiquti Aircube goedkoop simpel maar werkt goed. Op die manier hoeft niet een device alles af te handelen zeker als er een paar camera's over wifi op zitten die een continu stream willen.
Theoretisch kan het allemaal maar in de praktijk werkt het niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• boomer21
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:09
YooJoo schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:40:

Wij hebben ook een oud huis alles bedraad (6a)aan gelegd gewoon gaten boren en Kabels leggen
Maar het belangrijkste voor jou is stabiel wifi dus acces points van unifi bedraad naar router of switch aan leggen is 100 % stabiel werkt als een tierelier.

• YooJoo
Bedankt voor alle reacties. Na ook nog wat overleg met vrienden die wel wat ict kennis hebben, besloten het over de kop te gooien en te gaan kijken naar een Unifi set up. Vooral vanwege de positieve reacties hier over de productlijn, de uitbreidingsmogelijkheden, en vooral ook vanwege de stabiliteit die het zou moeten geven.

Ik heb daar nog wel een paar vragen over, ik weet niet of het handig is om daar een nieuw topic voor te starten daarom eerst hier maar :).

Ik zit te denken aan het volgende:

Ziggo Mediabox in de meterkast uit bridge modus halen, en dus weer volledig laten werken (dan werken de LAN poorten ook allemaal weer in de box :))
Een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE kopen en deze op de eerste etage neerhangen.
Om dit te laten werken via POE, wordt er ook een nieuwe switch (Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) aangeschaft en verbonden met de Connectbox van Ziggo in de meterkast.

Dit eerst gaan testen, bij succes uitbreiden met:
Nog een Unifi AP op de begane grond.
Misschien nog een unifi AP in de tuin

En misschien later nog een Ubiquiti UniFi Security Gateway. Ik hoor verschillende verhalen over ziggo en Unifi dus ik had bedacht dat eerst maar even aan te zien.

Mijn vraag:
Gaat dit werken zoals ik in gedachten heb?

En ik lees van alles over een controller wat ik niet helemaal snap... Wat houdt dit precies in? Wanneer heb ik deze nodig? Ik heb geen zin om constant een computer aan te laten staan oid.

Het gaat bij mij echt alleen om goed thuisnetwerk, niets meer niets minder. Ik hoef verder geen speciale instellingen oid.

• laurens0619
Laat ik beginnen dat unifi prachtig spul is, vooral voor de instellingen. Met een enkele ap ac lite ga je het echter niet redden. Denk dat je er 2-3 nodig hebt

De switch en usg is weggegooid geld in jouw geval, het gaat je geen beter netwerk opleveren en de ac lite heeft al poe injector, dus waarom de switch? Die routers van providers kunnen prima routeren :)

Unifi is prachtig maar als je geen technische wensen hebt gaat het je alleen een marginaal beter/stabieler netwerk opleveren dan een deco m4. Sterker nog, met een unifi kun je eerder iets fout doen. Als ik jou zo inschat (no offence) dan gaat de unifi te complex voor je worden.

Maar de vraag is nog steeds, waar ligt je probleem. Dat je vorige accesspoint verstoring gaf kan ik niet plaatsen. Ik zou die vrienden eerder vragen het probleem te analyseren en op te lossen dan er direct dure apparatuur tegenaan te gooien :)

[Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 02-10-2020 20:02]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee