• BAJansen
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 09:35
Je hebt het over 'instabiel' en 'voornamelijk via de WiFi'. Hoe is de situatie vanaf apparaten die bekabeld zijn aangesloten? Als je daar stabiliteitsproblemen ondervindt is het probleem van een heel andere orde dan wanneer dit alleen via wifi het geval is.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zorg ervoor dat alles wat je aan een kabel kan knopen, gewoon lekker aan een kabel zit. Hoe lekker je WiFi ook werkt, een kabel werkt altijd beter.
Een TV wil je niet via WiFi aansluiten, dat kan prima via een kabel. Hetzelfde geldt voor printers, camera's en laptops.

Dan kun je voor die paar tablets en telefoons prima af met een Unifi accesspoint (al dan niet een aantal, als je bijv een erg flinke tuin hebt).

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Zit ik naast mijn draytek, dan haal ik 250 op de wifi.
Zit ik achter in de tuin, dan is hij "onstabiel".
Lig ik in de kruipruimte onder de keuken, dan is hij traag.

Zolang jij niet vertelt waar je test, schiet het niet op natuurlijk ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• ndonkersloot
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:21
Wat is de instabiliteit die je precies ervaart, hoe uit dit zich? WiFi kan een lastig ding zijn, ook met de juiste hardware. Interferentie van signalen in de buurt kunnen sterk van invloed zijn op de stabiliteit bijvoorbeeld. Interferentie hoeft niet enkel door veel WiFi signalen in de buurt, een magnetron stoort ook op 2.4GHz signaal bijvoorbeeld.

Een paar feiten die eerst duidelijk moeten zijn.

1. Je hebt dus één WiFi punt in huis in je meterkast?
2. Zijn er plekken in huis waar het instabiler is? Hoe goed is de signaal sterkte daar?
3. Is het wel stabiel bij de meterkast?
4. Verbind je op 2.4GHz of 5GHz.

De stabiliteit en signaal sterkte meet je bij voorkeur door een ping test uit te voeren en de signaalsterkte bekijk je aan de RSSI. Als je een Android telefoon hebt raad ik de tool 'ping tools' aan om deze gegevens in te zien. Tevens raad ik aan om (ook met deze tool) afbeelding hier te plaatsen van de WiFi scanner op zowel 2.4ghz als 5ghz. We krijgen dan inzicht in hoeveel overlap er met andere netwerken is.

Ik kan je technisch niveau a.d.h.v. de post niet goed inschatten, om het perfect af te stellen zijn er technische vaardigheden nodig.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik lees nergens wat nu instabiel is en uiteindelijk heb je het over heel veel dingen maar...in hoeverre is dat relevant als niet duidelijk is wat er nu aan de hand is?

Wat ik heb gedaan thuis is mijn PC rechtstreeks op de router van mijn ISP aangesloten. Met een nieuwe degelijke UTP kabel. Vervolgens draaide ik continue een ping naar google.

Ik had nu gewoon bewijs van spikes (hoge ms spikes) en losses.

Niet dat dit nu DE manier is om alles te testen maar het is zeker een goede indicatie of er nu een degelijke connectie is.

Zet vervolgens na 48 uur (of iets dergelijks) je eigen router er weer tussen en doe hetzelde. Heb je nu wel loss/spikes? Voila, het is je eigen router.

Is dat ook niet het probleem, dan moet je even specifieker aangeven wat nu exact die instabiliteit is.

• ndonkersloot
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:21
@YooJoo

Bedankt, dit geeft een hoop duidelijkheid.
RSSI is de signaalsterkte van je client naar de AP, -35 kan je zien als extreem sterk 40-60 als goed 60-75 als ok 75-85 als mogelijk problematisch. Signaalsterkte betekent echter niet dat de kwaliteit van het signaal goed is. Het kan sterk zijn, maar er kan ook nog veel ruis op zijn. De verbinding snelheid van jou 2.4Ghz is op het moment van jou afbeelding erg laag ingetraind, ter vergelijking:

2.4Ghz
https://tweakers.net/i/rNLw7BxRem1-TMKouloGpbuYL7U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdXi4YrmaYHYHUwbTJvUnS5I.jpg?f=fotoalbum_small

5Ghz
https://tweakers.net/i/8dhqwTCYRs5UG32u-GiHSmiZyOg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFWaDyG09urYmgdpQyZKBUEw.jpg?f=fotoalbum_small

Het 2.4Ghz spectrum is overbezet, het wordt voor allerlei dingen gebruikt. WiFi, muizen, bluetooth, domotica spul (zigbee) en de lijst gaat door. Zonder spectrum analyzer kan je niet zien hoe druk het is, maar een simpel check is zoals je die gedaan hebt om te kijken hoeveel WiFi in de lucht is. Er zijn bij jou veel signalen die de kwaliteit kunnen verstoren. Het 5Ghz spectrum is groter, zitten minder apparaten op en het signaal is korter dus de kans op verstoringen is kleiner. In jou geval is het 5ghz spectrum schoon.

A.d.h.v van jou afbeelding kan ik zien dat jou toestel verbonden is met het 2.4Gh spectrum (kanaal 7). Ik raad toch aan om je nighthawk zo te configureren om het 5Ghz band op een losse ssid uit te zenden zodat je al dan niet tijdelijk kan forceren daar overheen te verbinden. In de ping tools' app zit ook een menu optie ping, kan je eens een test doen naar 1.1.1.1 als je verbonden bent met je 2.4Ghz netwerk (kanaal 1 tot 13) en eentje als je verbonden bent met je 5Ghz netwerk (een kanaal hoger dan 13). Dit kan je waarschijnlijk ook al triggeren door je WiFi even uit en aan te zetten op je telefoon.

Edit:

Overigens jou bedachte oplossing voor een Deco M9 set zou prima kunnen werken, echter is de nighthawk ook een prima router die meer dan capabel moet zijn om stabiel WiFi te leveren. Één van de drie M9 punten kan je dan als router in zetten als bridge aan het Ziggo modem, de rest bij voorkeur bedraad in ruimtes waar WiFi het meest gebruikt wordt. Bijvoorbeeld de huiskamer en tweede verdieping. Dit is sowieso een stap vooruit omdat de dekking dan hoger ligt en de kans zeer groot is dat je overal op 5Ghz kan verbinden die dus minder last van interferentie heeft.

[Voor 33% gewijzigd door ndonkersloot op 28-09-2020 21:47]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:17
Heb niet het hele verhaal gelezen, maar werd even getriggerd door twee feitjes.
Je zegt dat je Ziggo modem/router in bridge mode staat en dat je je eigen router daarop aansluit via een van de lan poorten van die netgear.

Realiseer je je dat dan je hele lan rechtstreeks op het internet hangt en er geen router meer tussen zit?
Die netgear is zo enkel switch en accesspoint.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee