Zelf website starten of een prof inhuren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-11-2020
Hi iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een idee voor een peer to peer marketplace voor studenten. Ik heb zelf geen technische achtergrond (master behaald in een alfa studie in de VS en in Nederland) en ik vroeg me af of het verstandig is om een site zelf proberen te bouwen of juist een web development team in te huren. Ik heb al aan een bureau gevraagd hoeveel dit zou kosten en zij gaven een kostenpost van circa 12k aan met een basis design level. (dus geen full fledged design). Dit is dan wel een zeer goede ontwikkelaar en ik behoud eveneens de IP rechten (waar ik toch echt belang aan hecht). Voor de rest probeer ik te zoeken naar internetbureaus die goed zijn en ook de IP rechten overdragen, alleen kom ik erachter dat dit bepaald geen standaard in Nederland is.

Aan de andere kant ben ik wel iemand die dingen kan oppikken en heb ik de afgelopen weken via Udemy wel een en ander geleerd over HTML, CSS en Javascript. Maar goed, een website starten is nog behoorlijk wat werk denk ik de hele tijd. Of is dat wel degelijk goed mogelijk dat ik een website vanuit nul bouw?

EDIT: Hoelang gaat een website trouwens mee als ik vragen mee? Of moet het constant worden onderhouden?

Wat is jullie mening?

Bedankt alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door ATT1993 op 28-09-2020 17:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:48

Echt niet.

Gewoon niet.

*snip* Als je niks zinnigs te zeggen hebt, zeg dan niks :/

[ Voor 81% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:35
Hangt een beetje af van wat voor website je nodig hebt. Wat voor market place? Goederen of diensten? Wat wil je er mee doen? Dit is zo'n ding waar je eigenlijk heel gericht advies voor nodig hebt. Als je je idee niet graag publiek wil maken wil ik ook in pm wel even helpen.. Ik ben toch te druk met andere projecten om me op iets anders te focussen.

Een website kan erg lang mee gaan. Een goed backend en je hoeft voor een lange tijd alleen front-end bij te houden voor de looks.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:32
Je zult toch echt duidelijker moeten specifieren aan welke eisen de website moet voldoen voordat mede Tweakers een goede uitspraak kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:48

Echt niet.

Gewoon niet.

Maar even zonder gekheid: je kan een enorm mooie website maken die het perfect doet, maar ik denk dat de grootste uitdaging gaat zitten in het krijgen van gebruikers. Heb je die niet, dan kan je je geld net zo goed door de plee spoelen. Hoewel, niet helemaal. Voordeel is dat het minder tijd kost, nadeel is dat de ervaring van zo'n project wel interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Op basis van de informatie die je nu geeft kan niemand zeggen wat een realistisch bedrag is; dat is gewoon koffiedik kijken. Elke webbouwer die "per pagina" telt moet je met een grote boog omheen lopen. Zéker wanneer 't maatwerk betreft (en dat lijkt je site -behoorlijk- te moeten zijn/gaan worden.

Hoe lang een website meegaat is nog zo'n metriek waar niks van te zeggen is. Sowieso heeft elke website onderhoud nodig (al is het maar updates van 't onderliggend OS, webserver, database etc.) maar zul je door de jaren heen ook geheid nieuwe features willen of zaken anders willen dan initieel gedacht en bugs gefixed. Ga er maar van uit dat je de komende jaren (en zolang als je een website hebt) kosten bij zullen komen.

Als je (nog) geen ervaring hebt met websites bouwen vraag je dan vooral af wat je wil bereiken: dat je websites leert bouwen of dat je je idee kunt gaan 'uitbaten'. En als je verwacht op korte termijn aan de slag te gaan met een platform dat door meer dan je neef en je partner bezocht wordt dan zou ik toch echt gaan voor iemand met ervaring; er zijn talloze valkuilen (en dan overdrijf ik niet eens) die, als je het niet goed aanpakt, ervoor kunnen zorgen dat morgen al je gebruikersdata op straat liggen. En dan heb ik 't nog niet eens over zaken als de AVG enzovoorts. Wil je websites leren bouwen, focus je dan eerst daar op; maar ga er dan van uit dat je het eerste jaar (plusminus natuurlijk) niets (van serieus kaliber) zult bakken dat 'productie-rijp' is - anders dan een 'gastenboekje' misschien. En zelfs na die tijd ben je nog steeds een beginnend webdeveloper.

Verder: mocht je op zoek zijn naar mensen/bedrijven dan wil ik je vriendelijk verzoeken dat niet hier te doen maar Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod! door te nemen.

[ Voor 43% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 17:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Bedankt voor jullie antwoord.

Het concept is het volgende: (al bestaand concept)

Studenten/starters en andere woningzoekenden kunnen hun kamer verhuren via de site en andere studenten kunnen een kamer zoeken. Hetzelfde concept als bijvoorbeeld een Kamernet. Je boekt niet via de site, maar reageert enkel via de website na het voldoen van een maandelijkse fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:28:
Het concept is het volgende: (al bestaand concept)

Studenten/starters en andere woningzoekenden kunnen hun kamer verhuren via de site en andere studenten kunnen een kamer zoeken. Hetzelfde concept als bijvoorbeeld een Kamernet. Je boekt niet via de site, maar reageert enkel via de website na het voldoen van een maandelijkse fee.
Dat is nog steeds ont-zet-tend veel te breed en vaag om een offerte op te kunnen uitbrengen. Heb je op basis van eenzelfde beschrijving die offerte van 12k gehad? Dan maak ook daar dat je weg komt. De enige schatting die ik op basis hiervan zou uitgeven is: tussen de €100 en €100.000 en dan nog zou ik een héle dikke fikse marge in die getallen aanhouden.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 17:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
RobIII schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:23:
Op basis van de informatie die je nu geeft kan niemand zeggen wat een realistisch bedrag is; dat is gewoon koffiedik kijken. Elke webbouwer die "per pagina" telt moet je met een grote boog omheen lopen. Zéker wanneer 't maatwerk betreft (en dat lijkt je site -behoorlijk- te moeten zijn/gaan worden.

Hoe lang een website meegaat is nog zo'n metriek waar niks van te zeggen is. Sowieso heeft elke website onderhoud nodig (al is het maar updates van 't onderliggend OS, webserver, database etc.) maar zul je door de jaren heen ook geheid nieuwe features willen of zaken anders willen dan initieel gedacht. Ga er maar van uit dat je de komende jaren (en zolang als je een website hebt) kosten bij zullen komen.

Als je (nog) geen ervaring hebt met websites bouwen vraag je dan vooral af wat je wil bereiken: dat je websites leert bouwen of dat je je idee kunt gaan 'uitbaten'. En als je verwacht op korte termijn aan de slag te gaan met een platform dat door meer dan je neef en je partner bezocht wordt dan zou ik toch echt gaan voor iemand met ervaring; er zijn talloze valkuilen (en dan overdrijf ik niet eens) die, als je het niet goed aanpakt, ervoor kunnen zorgen dat morgen al je gebruikersdata op straat liggen. En dan heb ik 't nog niet eens over zaken als de AVG enzovoorts. Wil je websites leren bouwen, focus je dan eerst daar op; maar ga er dan van uit dat je het eerste jaar (plusminus natuurlijk) niets (van serieus kaliber) zult bakken dat 'productie-rijp' is - anders dan een 'gastenboekje' misschien. En zelfs na die tijd ben je nog steeds een beginnend webdeveloper.

Verder: mocht je op zoek zijn naar mensen/bedrijven dan wil ik je vriendelijk verzoeken dat niet hier te doen maar Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod! door te nemen.
De reden waarom ik websites zou willen bouwen is dat ik bij elk idee dan niet weer iemand hoef in te huren. En je hebt inderdaad gelijk. Ik wil het concept eigenlijk wel binnen een jaar gelanceerd hebben. Hoeveel zou je de kosten schatten op het onderhoud? Wellicht dat ik met een bureau een bedrag kan afspreken voor onderhoud, maar moet toegeven dat ik 12k al de max vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:30:
Hoeveel zou je de kosten schatten op het onderhoud?
Again; daar is niks van de zeggen. Het onderhoud van een wolkenkrabber kost je meer dan 't onderhoud van je appartementje. Iemand die op basis van de informatie die we nu hebben durft te zeggen: "nou, onderhoud zal wel op € X liggen" snijdt zichzelf graag in de vingers of heeft geen benul waar 'ie over praat.
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:30:
Wellicht dat ik met een bureau een bedrag kan afspreken voor onderhoud, maar moet toegeven dat ik 12k al de max vond.
Als je 12k al hoog vindt dan zou ik eerst eens op zoek gaan naar investeerders. 12k is, afhankelijk natuurlijk van wat je wil, nogal een lachertje.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 17:33 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Echt niet. schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:19:
Maar even zonder gekheid: je kan een enorm mooie website maken die het perfect doet, maar ik denk dat de grootste uitdaging gaat zitten in het krijgen van gebruikers. Heb je die niet, dan kan je je geld net zo goed door de plee spoelen.
Dat.

Heb al veel platforms om deze reden zien mislukken.

Denk dat het verstandig is om te te kijken hoe je met zo weinig mogelijk inspanning/geld kan toetsen of je een levensvatbaar idee hebt. Ken je de term MVP?

Vanuit een MVP kan je met iteraties gaan bijsturen op de punten waar je hebt ontdekt dat uitbreiding of verandering nodig is om succes te behalen of te vergroten.

Over het zelf doen: hoe snel je ook kan leren: je hebt zelf niet de ervaring met projecten van vergelijkbare grootte. Toch? Die ervaring lijkt mij essentieel en kan je dan beter inhuren.

Aan de andere kant is het geen gek idee om je eigen product technisch te snappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die kosten zijn niet te schatten.
Veel van dit soort concepten lijken simpel, tot je ineens ook een reviewoptie erbij wilt hebben, en een betaalportaal. En de site in meer talen moet zijn, etc etc. Al die dingen kosten geld en onderhoud.

Wil je weten wat het kost, vraag een offerte aan bij een aantal bedrijven, en kijk wat de gemiddelde prijs is die eruitkomt (bij gelijk aanbod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Cubix schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:32:
[...]

Dat.

Heb al veel platforms om deze reden zien mislukken.

Denk dat het verstandig is om te te kijken hoe je met zo weinig mogelijk inspanning/geld kan toetsen of je een levensvatbaar idee hebt. Ken je de term MVP?

Vanuit een MVP kan je met iteraties gaan bijsturen op de punten waar je hebt ontdekt dat uitbreiding of verandering nodig is om succes te behalen of te vergroten.

Over het zelf doen: hoe snel je ook kan leren: je hebt zelf niet de ervaring met projecten van vergelijkbare grootte. Toch? Die ervaring lijkt mij essentieel en kan je dan beter inhuren.

Aan de andere kant is het geen gek idee om je eigen product technisch te snappen. :)
Ja een MVP ken ik en ik had ook om een MVP gevraagd, deze zou dan uitkomen op een bedrag van 7k.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:34:
[...]

Ja een MVP ken ik en ik had ook om een MVP gevraagd, deze zou dan uitkomen op een bedrag van 7k.
Heb je dat bedrijf evenveel (of beter: even weinig) verteld als je hier in dit topic doet? Want dan trekken ze die 7k (of 12k of whatever) ont-zet-tend uit hun aars.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:23
Bedenk wel dat 12 000 euro je ongeveer 2 of 3 maanden aan development tijd oplevert. In die tijd (2 maanden bouwen, maand testen/verbeteren) heb je waarschijnlijk niet eens een MVP.

Een site / product om vraag en aanbod bij elkaar te brengen is geen eenvoudige website maar een redelijk complex product. Ik vrees dat je minstens richting de 50K gaat. Bedenk ook dat een dergelijke site hogere eisen stelt aan gegevensverwerking (je verwerkt persoonlijke data), security (je wilt echt geen datalekken). En functioneel is het complexer dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
RobIII schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:35:
[...]

Heb je dat bedrijf evenveel (of beter: even weinig) verteld als je hier in dit topic doet? Want dan trekken ze die 7k (of 12k of whatever) ont-zet-tend uit hun aars.
Ja dat heb ik verteld, het eerste bedrag kwam daarop uit. Dit zou dan gaan om een website waarbij users kunnen inloggen/hun profiel kunnen aanpassen/betalen indien ze ergens op willen reageren alsmede dat verhuurders hun kamer kwijt kunnen via het plaatsen van een advertentie en daarbij ook de kamer eigenschappen (voorzieningen) en een prijs kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Maar ik vraag me af wat voor informatie ik nog meer zou dienen te verstrekken? Wat is nog meer van belang? Ik dacht dat het vrij simpel was en dat het duidelijk zou zijn dat het een soortgelijk AirBNB website zou uitkomen. Er is voor de rest geen verschil met een site zoals Kamernet qua functionaliteiten of zie ik het nou verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat heb je verteld? Heb je hun dezelfde (lees: evenveel) informatie gegeven als ons hier in dit topic? Wegwezen dan.

Om het even te illustreren: er is nogal een verschil tussen een webshopje en een webshopje. Een verschil tussen een huisjes site en huisjes site.
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:41:
Ik dacht dat het vrij simpel was en dat het duidelijk zou zijn dat het een soortgelijk AirBNB website zou uitkomen.
En jij denkt dat de AirBnB site +/- 12k gekost heeft? Zet daar gerust een nul of twee achter.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 17:45 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
RobIII schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:41:
[...]

Wat heb je verteld? Heb je hun dezelfde (lees: evenveel) informatie gegeven als ons hier in dit topic? Wegwezen dan.

Om het even te illustreren: er is nogal een verschil tussen een webshopje en een webshopje. Een verschil tussen een huisjes site en huisjes site.
Uhm yes en zij hebben aan de hand daarvan een vroege inschatting gemaakt van 12k inderdaad. Ik dacht eigenlijk in eerste instantie ook dat het wellicht te weinig informatie was, maar dacht toen dat ze al ervaring hebben met het bouwen van websites en dat ik niet alles hoef voor te kauwen als het ware. Maar goed, we zouden dan het project uiteraard nog wel verder bespreken etc. Dus er zou nog wel een andere fase daarvan komen, maar dit was de schatting o pvoorhand.

[ Voor 8% gewijzigd door ATT1993 op 28-09-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
RobIII schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:41:
[...]

[...]

En jij denkt dat de AirBnB site +/- 12k gekost heeft? Zet daar gerust een nul of twee achter.
AirBNB absoluut niet, maar ik bedoel meer een versimpeld concept om eerlijk te zijn. AirBNB heeft behoorlijk wat webpagina's ook en design. Het is lastig voor mij, aangezien ik niet echt weet in welke richting ik moet zoeken en hoeveel het zou kosten. Ik heb contact opgenomen met andere bureau's, maar geen antwoord teruggekregen. Weet ook niet waarom, terwijl ik geïnteresseerd vroeg naar een offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:44:
[...]

Uhm yes en zij hebben aan de hand daarvan een vroege inschatting gemaakt van 12k inderdaad. Ik dacht eigenlijk in eerste instantie ook dat het wellicht te weinig informatie was, maar dacht toen dat ze al ervaring hebben met het bouwen van websites en dat ik niet alles hoef voor te kauwen als het ware. Maar goed, we zouden dan het project uiteraard nog wel verder bespreken etc. Dus er zou nog wel een andere fase daarvan komen, maar dit was de schatting o pvoorhand.
Dan zijn ze (en jij) ontzettend naïef. Je vraagt nu, in essentie: "wat kost een auto?"

Nou, €25. Of €3.000.000.De essentie is: wat versta je onder "een auto". En dat geldt ook voor je vraag. Er is niet zoiets als "een peer to peer marketplace voor studenten" waar een vast bedrag voor staat. Net zo min als voor "een auto".

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 18:30 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
RobIII schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:48:
[...]

Dan zijn ze (en jij) ontzettend naïef. Je vraagt nu, in essentie: "wat kost een auto?"

Nou, €25. Of €3.000.000.
Maar wat voor informatie zal ik dan hier moeten opgeven volgens jou? Qua functionaliteiten bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik denk dat je wel veilig kunt concluderen dat je dit zonder technische achtergrond niet zelf in een redelijke termijn gebouwd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Yucon schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:49:
Ik denk dat je wel veilig kunt concluderen dat je dit zonder technische achtergrond niet zelf in een redelijke termijn gebouwd krijgt.
Nee haha, daar kom ik wel achter inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:49:
Maar wat voor informatie zal ik dan hier moeten opgeven volgens jou?
Hier sowieso niet, want we gaan hier geen offerte voor je uitbrengen ;)

Maar je zult elke pagina, elke knop, elke (inter)actie, elke scheet moeten beschrijven. Alle data die je wil verwerken, elke manier waarop je die data wil benaderen, bekijken, visualiseren, kneden en snijden. En, ja, dat is takke veel werk. Maar ja, jij wil een website ;) Je gaat toch ook niet naar een aannemer om te zeggen: "doe mij een huis". Je gaat naar een architect, die laat je (samen met jou) een tekening en plan maken en dan ga je naar een aannemer op zoek. En die architect zul je ook je wensen moeten vertellen. En je maximum budget. En nu heb je voor een website, met een goed bureau, geen 'architect' nodig, dan kan dat bureau wel als het goed is. Maar als ze, op basis van wat je ons hier hebt gegeven, een offerte uitbrengen dan hebben ze werkelijk geen benul waar ze mee bezig zijn. Want nu zeg je dus "doe mij een huis" of "doe mij een auto".

Een goed bureau zal aan jou de juiste vragen stellen om zo tot een zinnige offerte komen. Maar dan is het wél goed als je beslagen ten ijs komt. Je idee is, again, zoals je het nu beschrijft veel te vaag. Je hebt 't vast al helder(der) in je hoofd - maar mensen (ook webdevelopers :P ) kunnen geen gedachten lezen ;) Dus ik zou eens beginnen met (uitgebreid) alles te beschrijven wat je tot nu toe verzonnen hebt en daar mee dan eens een paar bedrijven te benaderen. Als het op een half-A4'tje past (zoals in dit topic) dan zit je niet goed ;) Ik kan je niet zeggen of 't dan 2 of 28 A4'tjes moeten zijn; je zult gewoon alles moeten bescrhijven wat je wil. Net zoals je er bij een architect niet van uit gaat dat 'ie wel snapt dat je op je zolder een nijlpaard wil gaan houden.

[ Voor 84% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 19:36 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
RobIII schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:50:
[...]

Hier sowieso niet, want we gaan hier geen offerte voor je uitbrengen ;)

Maar je zult elke pagina, elke knop, elke (inter)actie, elke scheet moeten beschrijven. Alle data die je wil verwerken, elke manier waarop je die data wil benaderen, bekijken, visualiseren, kneden en snijden. En, ja, dat is takke veel werk. Maar ja, jij wil een website ;) Je gaat toch ook niet naar een aannemer om te zeggen: "doe mij een huis". Je gaat naar een architect, die laat je (samen met jou) een tekening en plan maken en dan ga je naar een aannemer op zoek. En die architect zul je ook je wensen moeten vertellen. En je maximum budget. En nu heb je voor een website, met een goed bureau, geen 'architect' nodig, dan kan dat bureau wel als het goed is. Maar als ze, op basis van wat je ons hier hebt gegeven, een offerte uitbrengen dan hebben ze werkelijk geen benul waar ze mee bezig zijn.
Naja, we hebben zeker niet besproken hoe knoppen eruit gaan zien en interactie. Meer dat zij met hun design en development aan de slag zouden gaan. Weet niet of een designteam iets veranderd. Maar goed, anderzijds, het is geen amateuristische club, dus vandaar mijn vertrouwen. Ik zie dat ze bijzondere kwaliteit hebben en dan bedoel ik niet dat ze voor een Apple hebben gewerkt, terwijl ze iets voor AMac hebben gedaan bijvoorbeeld. Wellicht iets teveel vertrouwen inderdaad.

Hartelijk dank voor je kritische opmerkingen in ieder geval, ben zelf niet echt thuis en vind het ook lastig te bedenken dat ik echt alles moet omschrijven. Maar goed, ik zie ook een website en vervolgens sta ik nooit stil bij een knop of iets dergelijks, zolang hij maar werkt ;).

Maar inderdaad, ter aanvulling, in mijn hoofd weet ik wel precies hoe het eruit zou moeten zien ;) Ik had andere verwachtingen dan bij het inhuren van een team, nogmaals dank!

[ Voor 4% gewijzigd door ATT1993 op 28-09-2020 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:57:
Naja, we hebben zeker niet besproken hoe knoppen eruit gaan zien
Of een knop nou rood of groen is is dan weer totaal irrelevant.

Ik kan verder niet zien/inschatten wat ze je dan wél hebben gevraagd of op basis waarvan ze die offerte hebben uitgebracht. Het enige wat ik hier, inmiddels enkele keren, heb aangegeven is dat ik iedereen die op basis van de informatie die wij, hier, nu hebben offerte uit brengt zou mijden als de pest.
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:57:
Maar inderdaad, ter aanvulling, in mijn hoofd weet ik wel precies hoe het eruit zou moeten zien ;) Ik had andere verwachtingen dan bij het inhuren van een team, nogmaals dank!
Een goed team/bureau kan je natuurlijk helpen dat allemaal uit te werken (maar dat zal ook niet voor niets zijn ;) ).

[ Voor 27% gewijzigd door RobIII op 28-09-2020 18:01 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Maar wat voor informatie zal ik dan hier moeten opgeven volgens jou? Qua functionaliteiten bijvoorbeeld.
In feite moet elke functionaliteit beschreven worden als je wilt dat er echt een website naar jouw wensen uit komt.

Stel je wilt iets simpels als een review module, dat lijkt eenvoudig. Moet die review achteraf aangepast kunnen worden? Wil je reacties op een review? Afbeeldingen invoegen bij de review? Moet een gebruiker een overzicht kunnen krijgen van zijn achtergelaten reviews? Wil je een gemiddelde score weging? Moeten gebruikers kunnen aangeven hoe behulpzaam zo'n review is? Wil je kunnen filteren op reviews?

Dan gaat het van een dag werk naar een week werk of een maand werk. En dan heeft een website tal van zulke features die van heel eenvoudig tot uitermate complex kunnen gaan. Wellicht kunnen ze (betaalde) plugins inzetten maar ook dat kan weer een kostenpost zijn. Je moet echt veel details hebben om een goede inschatting te kunnen maken van de hoeveelheid werk en dus tot een goede prijsopgave te kunnen komen.

Daarnaast het concept, een peer to peer marketplace waarbij een fee gevraagd wordt. Stel dit wordt een beetje succesvol, hoe snel denk je dat een concurrent klaar staat die hetzelfde bied maar voor een lager bedrag en die een veel grotere marketingmachine heeft?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

+
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:28:
Hetzelfde concept als bijvoorbeeld een Kamernet.
Kamernet lijkt me geen onbekende site en als je daar zelf even een premium-account aanmaakt, kan je 99% van alle functionaliteiten, ideeen, hints, stomme dingen van ze en overigen allemaal mooi opschrijven. Of samen met een development-club doornemen "stap voor stap". En na 4 tot 8 uur globaal sparren, zou het voor een ervaren club wel duidelijk zijn wat er aan framework nodig is en dus ook een indicatie van de basale kosten?

Ik denk trouwens dat je een veeeelvoud aan geld kwijt gaat zijn aan marketing & markt-aandeel kapen; de huizenmarkt staat enorm onder druk dus (en ook functioneel misschien): hoe ben jij beter, sneller, goedkoper dan Kamernet en de actuele mond-op-mond reclame etc; dan kom je een beetje in wat @Echt niet. al aangaf.

Met een goed businessplan en dus, zoals @RobIII aangeeft, een bulletproof design voor elk knopje of plaatje, zou ik eerst maar eens naar een bank / investeerde stappen om daar een schatting van levensvatbaarheid & lening/investering te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Tsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:01:
[...]

In feite moet elke functionaliteit beschreven worden als je wilt dat er echt een website naar jouw wensen uit komt.

Stel je wilt iets simpels als een review module, dat lijkt eenvoudig. Moet die review achteraf aangepast kunnen worden? Wil je reacties op een review? Afbeeldingen invoegen bij de review? Moet een gebruiker een overzicht kunnen krijgen van zijn achtergelaten reviews? Wil je een gemiddelde score weging? Moeten gebruikers kunnen aangeven hoe behulpzaam zo'n review is? Wil je kunnen filteren op reviews?

Dan gaat het van een dag werk naar een week werk of een maand werk. En dan heeft een website tal van zulke features die van heel eenvoudig tot uitermate complex kunnen gaan. Wellicht kunnen ze (betaalde) plugins inzetten maar ook dat kan weer een kostenpost zijn. Je moet echt veel details hebben om een goede inschatting te kunnen maken van de hoeveelheid werk en dus tot een goede prijsopgave te kunnen komen.

Daarnaast het concept, een peer to peer marketplace waarbij een fee gevraagd wordt. Stel dit wordt een beetje succesvol, hoe snel denk je dat een concurrent klaar staat die hetzelfde bied maar voor een lager bedrag en die een veel grotere marketingmachine heeft?
Bedankt voor je aanvulling! Met name de voorbeelden. Dat ga ik zeker bij een gesprek toepassen. En ik denk dat het bureau een inschatting heeft gemaakt, maar ze hadden al aangegeven mij nog op gesprek te willen om het door te bespreken. Dus niet eerlijk van mij om aan te geven dat 12k het uiteindelijke bedrag was, maar meer dus op voorhand qua verwachting.

En het concept heb ik goed over nagedacht en ik heb er echt vertrouwen in dat het gaat werken. Ik ga het dus sowieso uitvoeren en mocht het fout gaan dan heb ik het tenminste geprobeerd. Ik zou anders ook niet veel doen met het geld to be honest :') ben ook geen spaarder (maar weet wel hoe je met geld moet omgaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
MAX3400 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:04:
[...]

+

[...]

Kamernet lijkt me geen onbekende site en als je daar zelf even een premium-account aanmaakt, kan je 99% van alle functionaliteiten, ideeen, hints, stomme dingen van ze en overigen allemaal mooi opschrijven. Of samen met een development-club doornemen "stap voor stap". En na 4 tot 8 uur globaal sparren, zou het voor een ervaren club wel duidelijk zijn wat er aan framework nodig is en dus ook een indicatie van de basale kosten?

Ik denk trouwens dat je een veeeelvoud aan geld kwijt gaat zijn aan marketing & markt-aandeel kapen; de huizenmarkt staat enorm onder druk dus (en ook functioneel misschien): hoe ben jij beter, sneller, goedkoper dan Kamernet en de actuele mond-op-mond reclame etc; dan kom je een beetje in wat @Echt niet. al aangaf.

Met een goed businessplan en dus, zoals @RobIII aangeeft, een bulletproof design voor elk knopje of plaatje, zou ik eerst maar eens naar een bank / investeerde stappen om daar een schatting van levensvatbaarheid & lening/investering te krijgen.
Ook jij bedankt! Krijg echt goede antwoorden, top! Zal dit zeker meenemen.

Marketing maak ik me eigenlijk iets minder zorgen om, ik ga ervan uit dat het concept zichzelf promoot ;) Klinkt vreemd, maar ik heb er goed over het concept nagedacht. Mijn familie is overigens ook behoorlijk thuis in de marketing (youtube kanalen (!) met 100k views en facebook pagina's met duizenden volgers opgestart). Van marketing moet ik het eigenlijk doen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-06 20:06

EvH

Ohhh dan bied ik mijzelf alvast aan voor 11K. ;-)

Maar ik snap het wel; je wilt eigenlijk je idee zo min mogelijk op een openbaar forum geven.

Dat houd in dat je met partijen moet gaan zitten en je ideeen voorleggen om vervolgens een prijsindicatie te krijgen.

Dan hebben we het alleen nog maar over het progeamma. Dat vergt onderhoud nodig (calculeer het in), dus niet jaren niks doen zeg maar.

De serverkosten? Maak het zo gek als dat je wilt... misschien een kleine vps om te beginnen en daarna opschalen?

Maar het valt of staat met je budget en je tijd/timing.

Je kan met een hoop bombarie iets lanceren of gestaag iets laten groeien (vraag/aanbod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:30
Zoals anderen ook aangeven, mis je denk ik een hoop informatie. Je hebt (aanname van mij) een vaag concept in je hoofd ‘kopietje kamernet’ en verwacht dat een webbureau dit helemaal voor je uitwerkt.
  • Hoe voeg je een kamer toe?
  • Hoe zoek je op een kamer?(alleen op naam, afstand, opgegeven voorkeuren(zoja welke), etc)
  • Wil je een verhuurder een rating kunnen geven?
  • Hoe maak je een account aan?
  • Mag je inloggen/registreren dmv facebook?
  • Wil je ook een mobiele website/app?
En zo kan ik nog wel 10 vragen bedenken. Ik zou eerst een beginnen om een business plan te schrijven, pas als je dit af hebt kan je de offerte fase ingaan in mijn opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Marco1994 schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:06:
Zoals anderen ook aangeven, mis je denk ik een hoop informatie. Je hebt (aanname van mij) een vaag concept in je hoofd ‘kopietje kamernet’ en verwacht dat een webbureau dit helemaal voor je uitwerkt.
  • Hoe voeg je een kamer toe?
  • Hoe zoek je op een kamer?(alleen op naam, afstand, opgegeven voorkeuren(zoja welke), etc)
  • Wil je een verhuurder een rating kunnen geven?
  • Hoe maak je een account aan?
  • Mag je inloggen/registreren dmv facebook?
  • Wil je ook een mobiele website/app?
En zo kan ik nog wel 10 vragen bedenken. Ik zou eerst een beginnen om een business plan te schrijven, pas als je dit af hebt kan je de offerte fase ingaan in mijn opinie.
Ik snap het helemaal. Excuses inderdaad ;). In mijn hoofd denk ik van oke dit en dat is logisch, en dan heb ik de verwachting dat de ander dat weet. Maar zal het goed opschrijven. Ik weet precies hoe het qua functionaliteiten moet zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Postman op 29-09-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Wat je nodig hebt is gewoon een compleet ontwerp. Dus maak een overzicht van alle pagina's, wat je overal moet kunnen en stap daarmee naar een designer. Dan kun je kijken wat je aan functionaliteit moet bouwen, en kun je er een prijs aanhangen. 12K klinkt als erg weinig, maar als je een heel simpel ontwerp hebt is het misschien wel realistisch. Maar daar is weinig over te zeggen met veel te weinig info.
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:04:

EDIT: Hoelang gaat een website trouwens mee als ik vragen mee? Of moet het constant worden onderhouden?
Je website heeft natuurlijk continu onderhoud nodig. Het CMS waar het op draait krijgt updates, eventuele plugins krijgen updates, je server krijgt updates. Allemaal dingen die je met enige regelmaat uit moet voeren. Tenzij je statische HTML neergooit zal je daar wel wat mee moeten doen.

[ Voor 28% gewijzigd door TERW_DAN op 28-09-2020 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 15:08
Wat je zou kunnen doen om je functionaliteiten en processen helder te krijgen, is een story map bouwen. Hier heb je 0 technische kennis voor nodig, maar ik denk dat het enorm helpt als je met een bureau praat. Op YouTube en Google vind je 1000 tutorials en dan is het gewoon doen.

En ik mag je instelling wel;) Gewoon proberen en als het niet lukt was het een leerzaam project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik denk dat ze voor die 7-12k een standaard, website platform voor je zullen implementeren, met wat plugins etc voor de gevraagde functionaliteit. Denk dat als je echt wat specifieks/unieks wilt je het hier echt niet mee gaat redden. Zoals al gezegd 12K is echt niks, is idd 2-3maanden dev werk. Zo kan je bv kant en klare advertentiesites, datingsites, noem het maar op hier en daar al downloaden. Soms los, soms gebaseerd op bestaande (forum)(cms)platformen. Is eigenlijk hetzelfde principe als je eigen webshop maken, dat kan vanaf €00,00 euro/maand tot wel 100'en euros per maand. of een traject van (tien/honderden)duizenden euro's.

Eerst je specifieke eisen op papier zitten, je MVP definiëren, eventueel een moscow analyse erbij etc.

Ik vrees, dat met de plannen die je hebt (zoals je ze uit), je het nooit niet kan redden met 12K.
En wat doe je als die 12K op is, en de website nog (lang) niet zo is als gewenst?

Wat is je calculatie voor het binnentrekken en behouden van users ?
Hoe ga je de boel moderaten?

overigens eens met @arvidbeheerder hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door mvrhrln op 28-09-2020 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 10:03
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:34:
Even een beeld van hoe veel van dit soort bedrijven werken: je vraag om een quote en ze weten dat het allerbalangrijkste voor jou het geld is. Dus ze gaan zo laag zitten dat ze een goeie kans hebben dat je dan 'ja' zegt. Wat ze al weten is dat als je er al geld in steekt, je dat waarschijnlijk wel blijft doen. Want als je dat niet doet heb je niks, en ben je wel je geld kwijt. Veel van dit soort projectbureau's bestaat bij de gratie van de sunk cost fallacy.

Voor 7k heb je helemaal NIKS. Custom software development is heel erg duur. Een kleine app begint bij 50k, niet 7k. Iets wat voor een individue eigenlijk niet op te brengen is. Developers kosten een bedrijf toch minimaal 50 euro per uur, en de simpelste interactive custom applicatie (denk een todo lijst) gaat al snel een maand (20 werkdagen) in zitten. 20 * 8 * 50 = 6400 puur aan loonkosten. 7k is volledig onhaalbaar.

Waar je mee moet beginnen is je bedrijfsplan. Je vraag heeft niks met software engineering te maken. Je vraag begint met; hoe ga ik geld verdienen aan mijn idee.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
arvidbeheerder schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:29:
En ik mag je instelling wel;) Gewoon proberen en als het niet lukt was het een leerzaam project.
En ben je 40-80k armer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
mvrhrln schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:01:
Ik denk dat ze voor die 7-12k een standaard, website platform voor je zullen implementeren, met wat plugins etc voor de gevraagde functionaliteit.
Probleem met die route is dat je heel snel tegen de beperkingen van dat platform / plugins aan gaat lopen. En dan gaat de meter lopen. "Ja maar dat is meerwerk dat niet ingecalcueerd is. Die <insert simpele custom functionaliteit> kost 20 dagen om te bouwen".

Da's hoe de meeste van dat soort bureau's werken. Mensen binnenhengelen met lage prijzen en als ze eenmaal happen uitknijpen. Heck; zelfs Logica is er groot mee geworden, maar dan op een grotere schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sorry voor de 'out of order' replies:
ATT1993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:04:
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een idee voor een peer to peer marketplace voor studenten
Wat is het verdienmodel? Hoe ga je je geld terugverdienen voor development, maintenance en hosting? Studenten hebben over 't algemeen niet veel geld.
Voor de rest probeer ik te zoeken naar internetbureaus die goed zijn en ook de IP rechten overdragen, alleen kom ik erachter dat dit bepaald geen standaard in Nederland is.
Dat is gewoon wat je in contracten vastlegt. Het is heel normaal om bij business to business expliciet te maken. Sterker nog; dit moet je gewoon. Want in business to business blijft het auteursrecht bij de ontwikkelaar als je dat niet overdraagt.
Aan de andere kant ben ik wel iemand die dingen kan oppikken en heb ik de afgelopen weken via Udemy wel een en ander geleerd over HTML, CSS en Javascript. Maar goed, een website starten is nog behoorlijk wat werk denk ik de hele tijd.
Nogal. En aangezien je een beginner bent, is de hoeveelheid werk onogeveer 10 keer zoveel als je denkt. Dit is waarom software ontwikkeling duur is, zelfs simpele dingen kosten gewoon veel tijd. Tenzij je het al op de plank hebt liggen, maar dat is vrijwel nooit zo bij dit soort nieuwe projecten.
Of is dat wel degelijk goed mogelijk dat ik een website vanuit nul bouw?
Niemand weet of jij dat kunt. Dat antwoord ga je niet van ons krijgen. Probeer 't eens zou'k zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Postman op 29-09-2020 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Postman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat @arvidbeheerder hier bedoelde om het zelf te gaan maken.

Los van dat er veel onduidelijk is, vind ik sommige ramingen hier erg hoog. Het is met sommige frameworks echt kinderlijk simpel om een basis website te maken met login en registratie die volledig veilig is.
Logins zijn non-functional requirements.
Natuurlijk heb je hiervoor ook iemand nodig die er verstand van heeft, echter dat die persoon zijn hele opleiding gaat door berekenen voor iets van een paar uur werk vind ik persoonlijk nogal onzinnig.
Als je in termen van een 'paar uur' denkt bij wat de TS gebouwd wil hebben, dan denk ik niet dat je in een positie bent om de TS advies te geven.

Die platformen waar je het over hebt hebben vrijwel altijd met elkaar gemeen dat ze in eerste instantie zelf gebouwd zijn en investeerders erbij kwamen kijken toen het succesvol werd.

Komt nog eens bij dat het investeringsklimaar in de VS nu en de VS toen heel anders was, om nog maar niet te spreken over het verschil tussen de VS en NL.

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 29-09-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 11:58
Ik ben het compleet met @Hydra eens dat je dit nooit lukt voor een bedrag in de buurt van 10K.
Ze lokken je met een mooi prijsje en vervolgens komt er weken aan meerwerk achterweg die je dus zelf mag gaan betalen.

Je zou ook met een developer kunnen kijken om samen een MVP te ontwikkelen. De developer maakt het platform en jij doet alle andere zaken. Als het dan loopt verdienen jullie beide wat, zo niet, dan heeft het jullie alleen tijd gekost (/gemiste inkomsten). Dat is dan de gok voor jullie beiden.

Zelf bouwen kan ook nog, dat wordt wel een hele klus maar je leert er een hoop van!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
[b]Donool schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:10:[/b
Je zou ook met een developer kunnen kijken om samen een MVP te ontwikkelen. De developer maakt het platform en jij doet alle andere zaken. Als het dan loopt verdienen jullie beide wat, zo niet, dan heeft het jullie alleen tijd gekost (/gemiste inkomsten). Dat is dan de gok voor jullie beiden.
Als je die route ingaat, zijn er wel twee zaken waar je rekening mee moet houden. Ten eerste moet er een degelijk businessplan liggen. Er moet dus significant geld mee te verdienen zijn. Die developer in kwestie kan ook gewoon dat werk als ZZPer gaan doen en er flink aan verdienen namelijk.

Ten tweede moet je er rekening mee houden dat als die developer eigenlijk al het werk doet, je er niet mee weg gaat komen die persoon minder dan 50% van de aandelen te geven. Ideeen zijn waardeloos, executie is het enige dat telt.

Dit gaat vaak mis bij mensen met goeie ideeen; die denken dat het idee zelf waardevol is (trust me, ik heb honderden ideeen voor applicaties die ik ook zelf kan implementeren). Het enige wat waarde heeft is werkende software, en het is de developer die die waarde creeert. En dat doet niemand gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hydra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:20:
[...]

Het enige wat waarde heeft is werkende software, en het is de developer die die waarde creeert.
Kleine aanvulling: en de marketing. Als TS de marketing echt kan, is dat een meer dan waardevolle aanvulling op development.
Verder geheel eens met @Hydra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:28
Ik adviseer je ten zeerste om voor jezelf duidelijk te maken wat je precies wilt. Een website is hetgeen wat de gebruiker ziet, maar als je een applicatie of platform wilt starten heb je ook een IT-infrastructuur nodig. Ik denk dat je direct in de verkeerde hoek terechtkomt als je een uitvraag voor een website neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BertS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:40:
Kleine aanvulling: en de marketing. Als TS de marketing echt kan, is dat een meer dan waardevolle aanvulling op development.
Met "waarde" bedoel ik het product zelf.

Management, sales, marketing (m.i.) zijn zeker waardevol. Maar ze verkopen het product eigenlijk, ze voegen niet direct waarde toe aan het product zelf. En niet alles kwa software development voegt waarde toe. Een CI/CD pipeline opzetten is een erg goed idee, dat zich terugverdient, maar voegt ook weer niet direct waarde toe aan het product zelf. Een login scherm bijvoorbeeld is ook geen toegevoegde waarde, maar gewoon een noodzaak :)

Het is voor developers ook belangrijk zich hier bewust van de zijn. Ook omdat je veel te maken hebt met de andere kant van die discussie; uit moeten kunnen leggen waarom we een CI/CD pipeline nodig hebben, terwijl het niet direct waarde toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MarcoC schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:43:
Ik adviseer je ten zeerste om voor jezelf duidelijk te maken wat je precies wilt. Een website is hetgeen wat de gebruiker ziet, maar als je een applicatie of platform wilt starten heb je ook een IT-infrastructuur nodig. Ik denk dat je direct in de verkeerde hoek terechtkomt als je een uitvraag voor een website neerzet.
M.i. is de infra hier niet het grote probleem. Zelfs bij een "A-merk" als Google Cloud of Amazon zijn de hosting kosten niet het issue. Voor een weekje ontwikkelen kan je je website HEEL lang hebben draaien. Het 'zelf doen' op een goedkope host voor 5 euro per maand is het dan vaak niet waard als dat zelf doen je 500-1000 euro kost.

Vlees kost meer dan ijzer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
Hydra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:37:
[...]
Probleem met die route is dat je heel snel tegen de beperkingen van dat platform / plugins aan gaat lopen. En dan gaat de meter lopen. "Ja maar dat is meerwerk dat niet ingecalcueerd is. Die <insert simpele custom functionaliteit> kost 20 dagen om te bouwen".

Da's hoe de meeste van dat soort bureau's werken. Mensen binnenhengelen met lage prijzen en als ze eenmaal happen uitknijpen. Heck; zelfs Logica is er groot mee geworden, maar dan op een grotere schaal.
Bedoelde ik ook precies, maar was wat kort van stof :)

Heb hetzelfde met een kennis van me, wilt graag dat ik software voor hem maak. (huidige is verouderd en ontwikkelaar ermee gestopt). Ik heb hem uitgelegd dat het zo simpel allemaal niet is als hij denkt. En vooral dat er na het initieele ontwikkeltraject een aftersales/ ondersteunings project gestart moet worden waar ik als individuele ontwikkelaar gewoon niet aan kan voldoen (en geen zin in heb :) ). Software ontwikkeling is altijd meer dan het lijkt.

Software inkopen kost hem 40K-60K, ik hem duidelijk gemaakt dat het bij mij uiteindelijk niet veel goedkoper gaat worden, en hij met de 40-60 optie wel op een heel bedrijf kan leunen die hem beter kan ondersteunen. Maar goed ..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Hydra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:47:
[...]

M.i. is de infra hier niet het grote probleem. Zelfs bij een "A-merk" als Google Cloud of Amazon zijn de hosting kosten niet het issue. Voor een weekje ontwikkelen kan je je website HEEL lang hebben draaien. Het 'zelf doen' op een goedkope host voor 5 euro per maand is het dan vaak niet waard als dat zelf doen je 500-1000 euro kost.

Vlees kost meer dan ijzer.
Ik heb het niet over het afnemen van hosting en gerelateerde kosten. TS wil geen website, TS wil een applicatie. Een website is een frontend, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MarcoC schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:16:
[...]
Ik heb het niet over het afnemen van hosting en gerelateerde kosten. TS wil geen website, TS wil een applicatie. Een website is een frontend, meer niet.
Nouja, het is een webapplicatie. Een monolitische web applicatie is zowel een front- als een back-end. Je had het over "IT infrastructure".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Donool schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:10:

Dat is een optie. Alleen "mensen met ideeën" zijn het probleem niet, die zijn er genoeg. Wat je vaak ziet is dat iemand razend enthousiast is en de ontwikkelaar zit vervolgens avonden/nachten code te kloppen. Tot het niet loopt.

Ik haak alleen bij projecten aan als ik er volledig in geloof. Met als voorwaarde dat die mensen tech begrijpen (geen zin om alles te moeten uitleggen), de juiste contacten hebben om het een succes te maken en er zelf ook in durven te investeren.
Zelf bouwen kan ook nog, dat wordt wel een hele klus maar je leert er een hoop van!
Voor een statische site zou je dat kunnen overwegen. Maar als er functionaliteit achter zit moet je rekening houden met zaken als performance en beveiliging. Zeker als je met gebruikers en privacygevoelige gegevens gaat werken.

Ik lees dat sommigen TS aanraden om in meer detail op papier te zetten wat hij nou echt wil. Dat soort documenten zie ik wel eens voorbij komen en sommigen slaan daar heel erg in door, dan staat het vol met dingen die prachtig bedacht zijn maar in zo'n fase nergens op slaan. Ik zou aanraden om eerst wat (scrum)uren in te kopen bij een internetbedrijf, puur voor het concept. Zij kunnen de schermen van je applicatie ontwerpen (dat hoeft niet heel grafisch te zijn) en er een simpel klikmodel van maken. Kost je met wat consultancy uurtjes misschien 3-5K. Voordeel is dat zo'n bureau je gelijk feedback kan geven over complexiteit zodat je geen dingen gaat beschrijven die nu heel belangrijk lijken, maar het niet zijn. Je leert er ook beter afwegingen door te maken: alles kan, maar elk stukje functionalteit moet gebouwd worden. Aan het eind heb je iets tastbaars en een veel betere input voor bureau's om een (goede) prijs af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Hydra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:28:
[...]

Nouja, het is een webapplicatie. Een monolitische web applicatie is zowel een front- als een back-end. Je had het over "IT infrastructure".
Ik was niet erg specifiek, ik neem je dan ook niks kwalijk. Maar een website impliceert dat je met een simpele WordPress-installatie een heel eind komt. Dat lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

*snip* en toch is 't niet de bedoeling hier jezelf aan te bieden; ook 't werven van (potentiële) klanten is hier dus hies de bedoeling ;)

[ Voor 90% gewijzigd door RobIII op 29-09-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Hydra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:37:
[...]

Even een beeld van hoe veel van dit soort bedrijven werken: je vraag om een quote en ze weten dat het allerbalangrijkste voor jou het geld is. Dus ze gaan zo laag zitten dat ze een goeie kans hebben dat je dan 'ja' zegt. Wat ze al weten is dat als je er al geld in steekt, je dat waarschijnlijk wel blijft doen. Want als je dat niet doet heb je niks, en ben je wel je geld kwijt. Veel van dit soort projectbureau's bestaat bij de gratie van de sunk cost fallacy.

Voor 7k heb je helemaal NIKS. Custom software development is heel erg duur. Een kleine app begint bij 50k, niet 7k. Iets wat voor een individue eigenlijk niet op te brengen is. Developers kosten een bedrijf toch minimaal 50 euro per uur, en de simpelste interactive custom applicatie (denk een todo lijst) gaat al snel een maand (20 werkdagen) in zitten. 20 * 8 * 50 = 6400 puur aan loonkosten. 7k is volledig onhaalbaar.

Waar je mee moet beginnen is je bedrijfsplan. Je vraag heeft niks met software engineering te maken. Je vraag begint met; hoe ga ik geld verdienen aan mijn idee.
Hmm, oke dankjewel voor je bericht. Maar 50.000 is echt heel duur voor een website zoals die van mij neem ik aan? En zou het niet kunnen met een template? Wellicht dat jij dat weet. Ik ontving via PM namelijk iets over dat je het ook eventueel met templates zou kunnen doen om je idee te testen. Wat zou daar mis mee zijn? En opzicht heb ik wel de tijd om mezelf om te scholen naar een developer, alleen denk ik gewoon niet dat ik dan alles weet en kan qua security etc. Ik maak me daar eigenlijk zorgen over, de veiligheid qua gebruikersgegevens etc.

50.000 is simpelweg teveel geld voor mij en dat heb ik er ook niet voor over. Het maximale zou 20.000k zijn qua budget en ik zou denken dat je daarvan toch wel echt een website kan starten met een aantal functionaliteiten die ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Donool schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:10:
Ik ben het compleet met @Hydra eens dat je dit nooit lukt voor een bedrag in de buurt van 10K.
Ze lokken je met een mooi prijsje en vervolgens komt er weken aan meerwerk achterweg die je dus zelf mag gaan betalen.

ik had niet echt verwacht op een kostenpost van circa 50.000 om eerlijk te zijn. Maar 12.000 euro is dan wel echt weinig. En stel, ik zou het leren dan lijkt het me dat ik nog een paar jaar bezig moet gaan om die site helemaal op te bouwen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het grootste argument tegen zelf bouwen is dat de kans bestaat dat je een fundament gaat leggen wat gewoon slecht is (waarschijnlijk het geval als je nog nooit iets hebt gebouwd). En dan mag het als het wat groter wordt gewoon overnieuw. Ik denk ook dat je voor 12000 een kamernet-achtige website kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Anoniem: 882605 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:52:
Het grootste argument tegen zelf bouwen is dat de kans bestaat dat je een fundament gaat leggen wat gewoon slecht is (waarschijnlijk het geval als je nog nooit iets hebt gebouwd). En dan mag het als het wat groter wordt gewoon overnieuw. Ik denk ook dat je voor 12000 een kamernet-achtige website kan bouwen.
Ja inderdaad. Dit is waar ik me tegenstoot. Maar ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is om binnen een jaar een webdeveloper, zowel backend alsmede fullstack te worden überhaupt. Ik heb er de tijd voor en had al even een cursus opgepakt op Udemy - tot Javascript-, maar goed, dat is behoorlijk basic volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATT1993 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:56:
[...]

Ja inderdaad. Dit is waar ik me tegenstoot. Maar ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is om binnen een jaar een webdeveloper, zowel backend alsmede fullstack te worden überhaupt. Ik heb er de tijd voor en had al even een cursus opgepakt op Udemy - tot Javascript-, maar goed, dat is behoorlijk basic volgens mij.
Ik was toevallig net een reactie aan het typen over hoe "even omscholen naar developer" niet zo makkelijk is.

https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap

Er zijn niet voor niets 4jarige opleidingen informatica/computer science. En dan nog ben je een amateur zodra je begint met werken als developer.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 29-09-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-06 19:20
MarcoC schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:19:
[...]

Ik was niet erg specifiek, ik neem je dan ook niks kwalijk. Maar een website impliceert dat je met een simpele WordPress-installatie een heel eind komt. Dat lijkt me niet.
Waarom is een website iets simpels? In mijn ogen is een webapplicatie niets anders dan ook een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:37
Misschien moet je jezelf de vraag stellen of je wel een website/webapp nodig hebt in deze fase. Volgens mij moet je eerst valideren of je idee uberhaupt kans van slagen heeft. Kom je dan niet al heel ver met wat typeforms/spreadsheetjes? Misschien een wix site oid?

Dat gezegd hebben. Ik denk dat als je het echt wil het veel verstandiger is om het zelf te leren/doen. Gewoon beginnen! misschien duurt het wel 4 of 5 jaar, maar dan heb je wel wat je wil en complete ownership. Mocht het gaan lopen kun je alsnog mensen inhuren om te helpen met groei.

Toevallig las ik laatst op reddit een post over iemand met een vergelijkbare vraag die het gewoon is gaan doen. Die heeft er (naar eigen zeggen) 923 dagen over gedaan, maar had toen wel een product en misschien nog waardevoller, een skill waarmee hij dit vaker kon doen: https://www.reddit.com/r/...w_to_make_a_website_into/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Marc3l schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:00:
[...]

Waarom is een website iets simpels? In mijn ogen is een webapplicatie niets anders dan ook een website.
Kwestie van terminologie, ik gebruik de termen website/webapplicatie ook gewoon door elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

perpixel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:01:
Misschien moet je jezelf de vraag stellen of je wel een website/webapp nodig hebt in deze fase. Volgens mij moet je eerst valideren of je idee uberhaupt kans van slagen heeft. Kom je dan niet al heel ver met wat typeforms/spreadsheetjes? Misschien een wix site oid?
Je kunt de vraag naar het product valideren, echter heb je gewoon een critical mass aan users nodig voordat een dergelijk platform echt nuttig is, daar wordt in dit topic ook goed naar gehint. Dat is de marketing die echt moeilijk wordt in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vanuit zakelijk perspectief is het niet heel verstandig om het zelf te gaan bouwen als je nog geen gedegen kennis van development hebt. De kans dat je er zelf langer over doet om het te bouwen, en een mindere kwaliteit krijgt is goed aanwezig ( Al is het bij een externe partij ook niet gegarandeerd dat je kwaliteit krijgt, maar daar kun je natuurlijk wel afspraken over maken )

De tijd die het extra kost om het goed te krijgen zal je time to market groter maken, en kan dus zakelijk ook enorm slecht uitpakken.

Als je het gewoon leuk vindt om wat bij te leren, en dit als kans ziet om dat op te pakken is er natuurlijk niks mis mee. Maar als je daadwerkelijk denkt dat je een gouden idee hebt, die je ook snel op de markt wil brengen zou ik het niet adviseren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Woy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:13:
Vanuit zakelijk perspectief is het niet heel verstandig om het zelf te gaan bouwen als je nog geen gedegen kennis van development hebt. De kans dat je er zelf langer over doet om het te bouwen, en een mindere kwaliteit krijgt is goed aanwezig ( Al is het bij een externe partij ook niet gegarandeerd dat je kwaliteit krijgt, maar daar kun je natuurlijk wel afspraken over maken )

De tijd die het extra kost om het goed te krijgen zal je time to market groter maken, en kan dus zakelijk ook enorm slecht uitpakken.

Als je het gewoon leuk vindt om wat bij te leren, en dit als kans ziet om dat op te pakken is er natuurlijk niks mis mee. Maar als je daadwerkelijk denkt dat je een gouden idee hebt, die je ook snel op de markt wil brengen zou ik het niet adviseren.
Ja precies, bedankt voor je antwoord. Alleen 50.000 zoals Hydro aangeeft lijkt me echt zeer veel. Ik werk zelf in de advocatuur en daar zijn de zaken van 100.000 euro ongeveer voorbehouden aan de Zuidas, middel-groot 50k en daaronder de rest. 50.000 euro voor een website als een minimum lijkt me echt teveel van het goede voor mij op dit moment. Ik kan me voorstellen dat er websites zijn van een miljoen en dergelijke, daar niet van. Alleen hoopte ik op iets simpelers ;)

En qua sites zoals Arcadier, Sharetribe? Dat zijn meer template georiënteerde sites, maar is dat per se slecht of nadelig?

Oh wacht, Arcadier is standaard aandeelhouder :') die ontvangen zo te zien altijd een percentage van je inkomsten.

[ Voor 3% gewijzigd door ATT1993 op 29-09-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Ik zou 'vroeger' ook meteen in de code zijn geklommen en iets maken.
Maar wat hier velen ook al zeggen, zou nu zo klein mogelijk beginnen om te kijken of je idee ook werkt.

Wat ik zou doen (ben een developer dus misschien een heel slecht idee :P ). Simpele Facebook pagina maken voor 1 stad. Verhuurders benaderen en aangeven dat je de kamers wilt promoten op Facebook. Wellicht als eerste instantie gratis. Wellicht ook een kleine Facebook campagne opzetten die targetteen op die stad en doelgroep.

Als dat goed werkt weer een stapje verder, een eenvoudige website maken waar jij als eerst de kamers zelf gaat toevoegen. Als dat goed werkt kan je ook developers / investeerders zoeken omdat je nu al resultaat kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Marc3l schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:18:
Ik zou 'vroeger' ook meteen in de code zijn geklommen en iets maken.
Maar wat hier velen ook al zeggen, zou nu zo klein mogelijk beginnen om te kijken of je idee ook werkt.

Wat ik zou doen (ben een developer dus misschien een heel slecht idee :P ). Simpele Facebook pagina maken voor 1 stad. Verhuurders benaderen en aangeven dat je de kamers wilt promoten op Facebook. Wellicht als eerste instantie gratis. Wellicht ook een kleine Facebook campagne opzetten die targetteen op die stad en doelgroep.

Als dat goed werkt weer een stapje verder, een eenvoudige website maken waar jij als eerst de kamers zelf gaat toevoegen. Als dat goed werkt kan je ook developers / investeerders zoeken omdat je nu al resultaat kan laten zien.
Ja precies, wellicht is het beter om het idee gewoon veel sneller te valideren. Via Facebook zou wel helpen inderdaad en dan tegelijkertijd een aantal bureaus benaderen met een geschatte prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
50k heb je zo uitgegeven. Dat is, bij een niet al te hoog (Junior/Medior) tarief in de orde van 4-6 man maanden development.

Natuurlijk kan je voor minder ook wat neerzetten, maar zoals eerder gezegd is het nogal afhankelijk van wat je precies wil.

Bij iets als een Coolblue of Bol zitten hele teams continue aan de site aan het ontwikkelen, dan heb je het dus over miljoenen per jaar.

Als je uit kan met een redelijk generiek Wordpress site met een iets aangepaste template kun je voor een paar honderd euro misschien klaar zijn.

Daar zul je inderdaad met een goede partij afspraken over moeten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 29-09-2020 16:39 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Woy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:36:
50k heb je zo uitgegeven. Dat is, bij een niet al te hoog tarief in de orde van een half manjaar development.

Natuurlijk kan je voor minder ook wat neerzetten, maar zoals eerder gezegd is het nogal afhankelijk van wat je precies wil.

Bij iets als een Coolblue of Bol zitten hele teams continue aan de site aan het ontwikkelen, dan heb je het dus over miljoenen per jaar.

Als je uit kan met een redelijk generiek Wordpress site met een iets aangepaste template kun je voor een paar honderd euro misschien klaar zijn.

Daar zul je inderdaad met een gooide partij afspraken over moeten maken.
Maar is er iets vreemds aan templates/wordpress websites en dergelijke? Ik vind vaak nog best mooi eigenlijk. Of is er iets fundamenteels mis daarmee dat ik niet zie wat ten koste gaat van veiligheid of dat bij teveel users de site langzaam is?

Ik heb ook mezelf afgevraagd waarom ik eigenlijk voor nu een geheel eigen website zou creëren, het kwam er eigenlijk op neer dat ik niet precies kon vinden qua functionaliteit wat ik zocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ATT1993 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:39:
[...]

Maar is er iets vreemds aan templates/wordpress websites en dergelijke? Ik vind vaak nog best mooi eigenlijk. Of is er iets fundamenteels mis daarmee dat ik niet zie wat ten koste gaat van veiligheid of dat bij teveel users de site langzaam is?

Ik heb ook mezelf afgevraagd waarom ik eigenlijk voor nu een geheel eigen website zou creëren, het kwam er eigenlijk op neer dat ik niet precies kon vinden qua functionaliteit wat ik zocht..
Dat is ongeveer hetzelfde als vragen of er wat mis is met een IKEA kast. Kan prima voldoen, maar voor intensief specialistisch gebruik voldoet het mogelijk niet.

Sowieso is Wordpress in de basis alleen een CMS, dus een template alleen zal waarschijnlijk niet bieden wat jij zoekt

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 29-09-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Oh ja, ik ben bijna vergeten de vraag te beantwoorden. Maar indien ik de website lanceer dan werk ik er nog eerst parttime ernaast. Ik ga er niet vanuit dat website plotseling exploderen. Maar ik ga dan in het weekend ermee bezig en 2 dagen door de week fulltime (en avonduren). Dus ik besef wel dat ik er nog bij moet werken aan het begin, maar zal het beide door elkaar doen en dat kan ook wel in mijn functie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

WordPress is op zich een prima basis, maar standaard zal het niet kunnen wat je wilt. Gelukkig zijn er bakken met plugins voor WordPress te vinden, maar dan moet je vooral hopen dat er iets tussenzit dat voor jou bruikbaar is, en precies doet wat je wil.

Een WordPress site opzetten kost je 10 minuten, doe je dat lokaal (bijv met flywheel localwp.com ), dan kun je er naar hartelust aan klussen zonder dat het je een cent hoeft te kosten. Misschien een keer wat aftikken voor plugins als je die wilt proberen.
En lukt het niet, dan kost het je vooral wat tijd, maar is er geen man overboord. Ik denk alleen dat je heel snel richting custom code gaat als je specifieke dingen wil aanbieden. Maar misschien vind je een manier die wel werkt, en dan heb je in elk geval een concept staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
ATT1993 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:44:
Hmm, oke dankjewel voor je bericht. Maar 50.000 is echt heel duur voor een website zoals die van mij neem ik aan?
Je hebt niet veel verteld over wat het precies moet kunnen, maar nee, niet echt. Voorbeeld; de eerste versie van de Moet ik naar de dokter app heeft 80k gekost. En daar zit eigenlijk heel weinig gebruikersinteractie in. Jij wil een 'platform' hebben voor studenten. Aangezien je waarschijnlijk meer wil dan een standaard forum en/of webshop, betekent dat custom development, en dus een hoop tijd en geld.
En zou het niet kunnen met een template?
De styling is het punt niet. En dat is dus het gevaar als je alleen met webdesigners en/of front-enders praat. Dat is niet waar de complexiteit zit, en die denken dus dat je met een paar pagina's aan HTML, een beetje CSS en een paar regels JavaScript een applicatie hebt.
Wellicht dat jij dat weet. Ik ontving via PM namelijk iets over dat je het ook eventueel met templates zou kunnen doen om je idee te testen. Wat zou daar mis mee zijn?
Zoals ik al zei; de styling is niet waar 't geld aan opgaat. Het ontwikkelen van het platform zelf is wat geld en tijd kost.

Dat een dergelijk persoon je via PM benadert i.p.v. hier open en bloot een quote te willen geven zegt volgens mij al genoeg. Als je meer informatie geeft, wil ik best meer uitleg geven over wat er bij komt kijken.
En opzicht heb ik wel de tijd om mezelf om te scholen naar een developer, alleen denk ik gewoon niet dat ik dan alles weet en kan qua security etc. Ik maak me daar eigenlijk zorgen over, de veiligheid qua gebruikersgegevens etc.
Tja, er is een reden dat je met 4 jaar aan opleiding nog een starter bent.
50.000 is simpelweg teveel geld voor mij en dat heb ik er ook niet voor over. Het maximale zou 20.000k zijn qua budget en ik zou denken dat je daarvan toch wel echt een website kan starten met een aantal functionaliteiten die ik zou willen.
Je focus ligt verkeerd. Nogmaals; wat is je business model. Of het nu 20k of 80k is; hoe ga je het terugverdienen? Want als je dat niet kunt beantwoorden zitten we allemaal hier enorm onze tijd te verspillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ATT1993 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:39:
Het gaat niet om hoe het eruit ziet, maar wat het kan. CMSen zoals wordpress zijn primair opgezet om eindgebruikers relatief simpel de content aan te laten passen. Dit kan uitgebreid worden met 'plugins' maar als je een 'unique' site wil, kwa functionaliteit (dus niet hoe het smoelt,dat boeit weinig), dan zijn die plugins er niet. Sterker nog; iets als Wordpress iets laten doen waar het niet voor bedoeld is, is vaak nog veel meer werk dan het gewoon 'from scratch' bouwen.

De inschatting of Wordpress + plugins zou werken, of dat je compleet vanaf niets moet beginnen, is met de info die jij gegeven hebt niet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:36:
Ik zit bij Bol.com. Bol.com is geen 'site' ;) Kwa schaal ook niet te vergelijken met wat de TS wil.

Je punt klopt wel hoor, maar ik vind de vergelijking wel grappig aangezien Bol nu toch al een paar ton aan alleen mij uitgegeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 882605 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:52:
Ik denk ook dat je voor 12000 een kamernet-achtige website kan bouwen.
Okay. Schrijf dat eens uit wat daar bij komt kijken, en hoeveel uur in elk component gaat zitten?

Ik ben overigens net zelf uit een start-up gestapt waarbij de back-end van een 'relatief simpele' applicatie zo'n 300 uur in is gaan zitten. Bij 50 euro per uur zit je dan op 15k, en Kamernet is wel wat complexer. En hier in Nederland ga je niet snel een goeie back-ender vinden voor 50 per uur, tenzij je 'em in loondienst neemt.

Overigens was dat alleen de back-end. De front-end is rond de 400 uur in gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:33:
[...]

Ik zit bij Bol.com. Bol.com is geen 'site' ;) Kwa schaal ook niet te vergelijken met wat de TS wil.
Kwestie van definitie, de gebruikers bezoeken het via de browser, dus ik noem het een site. Natuurlijk zit daar een scala aan systemen achter die op zichzelf niks met een site te maken hebben ;)
Je punt klopt wel hoor, maar ik vind de vergelijking wel grappig aangezien Bol nu toch al een paar ton aan alleen mij uitgegeven heeft.
Een van mijn klanten is ook een grote retailer, die hebben ook al veel meer dan de genoemde 50k aan alleen mij besteed, en er werken nog veel meer mensen aan de software.

Was ook meer het punt wat ik wilde maken dat 50k snel uitgegeven is. Tevens is het een misvatting dat je een keer een site maakt en dat je dan klaar bent.

Aangezien de TS blijkbaar weinig zicht heeft op hoeveel werk het is, kan hij altijd wat in elkaar proberen te knutselen met standaard pakketten en plugins. Als het een succes wordt zul je waarschijnlijk alsnog snel meer geld uit moeten trekken voor ontwikkeling, maar dan weet je ieder geval of er potentie is.

Andere optie is een budget vaststellen, en met een leverancier afstemmen wat ze daarvoor kunnen leveren, belangrijk dat je dan wel goede afspraken over kwaliteit, functionaliteit en eigendom van broncode maakt. Dan kun je daarna kijken of dat binnen het businessmodel past

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 29-09-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Hydra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:28:
[...]

Je hebt niet veel verteld over wat het precies moet kunnen, maar nee, niet echt. Voorbeeld; de eerste versie van de Moet ik naar de dokter app heeft 80k gekost. En daar zit eigenlijk heel weinig gebruikersinteractie in. Jij wil een 'platform' hebben voor studenten. Aangezien je waarschijnlijk meer wil dan een standaard forum en/of webshop, betekent dat custom development, en dus een hoop tijd en geld.

[...]

De styling is het punt niet. En dat is dus het gevaar als je alleen met webdesigners en/of front-enders praat. Dat is niet waar de complexiteit zit, en die denken dus dat je met een paar pagina's aan HTML, een beetje CSS en een paar regels JavaScript een applicatie hebt.

[...]

Zoals ik al zei; de styling is niet waar 't geld aan opgaat. Het ontwikkelen van het platform zelf is wat geld en tijd kost.

Dat een dergelijk persoon je via PM benadert i.p.v. hier open en bloot een quote te willen geven zegt volgens mij al genoeg. Als je meer informatie geeft, wil ik best meer uitleg geven over wat er bij komt kijken.

[...]

Tja, er is een reden dat je met 4 jaar aan opleiding nog een starter bent.

[...]

Je focus ligt verkeerd. Nogmaals; wat is je business model. Of het nu 20k of 80k is; hoe ga je het terugverdienen? Want als je dat niet kunt beantwoorden zitten we allemaal hier enorm onze tijd te verspillen.
Antwoord op je laatste vraag; gebruikers die een fee betalen is het businessmodel. Dus een gebruiker wordt doorverwezen naar een betaalpagina om in contact te komen met een verhuurder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
@ATT1993
Let je gelijk even op de uitspraak mbt AirBNB je mag als bemiddelaar niet aan beide kanten kosten vragen.

Wat denk je dat je kwijt ben voor het binnen brengen van gebruikers/klanten en/of aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Woy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:32:
[...]

Kwestie van definitie, de gebruikers bezoeken het via de browser, dus ik noem het een site. Natuurlijk zit daar een scala aan systemen achter die op zichzelf niks met een site te maken hebben ;)

[...]

Een van mijn klanten is ook een grote retailer, die hebben ook al veel meer dan de genoemde 50k aan alleen mij besteed, en er werken nog veel meer mensen aan de software.

Was ook meer het punt wat ik wilde maken dat 50k snel uitgegeven is. Tevens is het een misvatting dat je een keer een site maakt en dat je dan klaar bent.

Aangezien de TS blijkbaar weinig zicht heeft op hoeveel werk het is, kan hij altijd wat in elkaar proberen te knutselen met standaard pakketten en plugins. Als het een succes wordt zul je waarschijnlijk alsnog snel meer geld uit moeten trekken voor ontwikkeling, maar dan weet je ieder geval of er potentie is.

Andere optie is een budget vaststellen, en met een leverancier afstemmen wat ze daarvoor kunnen leveren, belangrijk dat je dan wel goede afspraken over kwaliteit, functionaliteit en eigendom van broncode maakt. Dan kun je daarna kijken of dat binnen het businessmodel past
Ja hmm, ik vind het alsnog raar dat ik dan toch die 12k kreeg. Ik vond het ook geen raar bedrag eigenlijk om eerlijk te zijn. En ze gaven ook precies aan hoe ze het zouden aanpakken. Speelt het wellicht een rol indien een bureau meer ervaring heeft met bepaalde opdrachten? Waardoor ze wat simpelere sites ook sneller kunnen ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nogmaals, voor 12k kun je echt wel wat ontwikkelen, maar verwacht geen wonderen. Natuurlijk helpt het als het iets standaards is wat ze al eerder gemaakt hebben. Maar het valt een staat gewoon bij wat je nu precies wilt. Als je het laat maken moet je dus goede afspraken maken, want anders ben je achteraf alsnog niet wat je wil hebben.

Het feit dat jij 50k een hoop geld vind (wat het ook is natuurlijk), betekend niet dat het opeens een vreemd bedrag is voor het ontwikkelen van maatwerk software.

Het lijkt allemaal simpel, totdat het opeens niet meer simpel is, omdat je nog een extra functionaliteit wil hebben

[ Voor 29% gewijzigd door Woy op 29-09-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATT1993
mvrhrln schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:20:
@ATT1993
Let je gelijk even op de uitspraak mbt AirBNB je mag als bemiddelaar niet aan beide kanten kosten vragen.

Wat denk je dat je kwijt ben voor het binnen brengen van gebruikers/klanten en/of aanbieders?
Uiteraard, die van Airbnb is overigens zeer specifiek. In beginsel zou het volgens jurisprudentie van Europees Hof v Justitie zijn toegestaan zou ik denken voor Europese-Internationale bedrijven gevestigd in Nederland (was niet aangemerkt als een makelaar door ECJ en daardoor mag Nederland niet ingrijpen dacht ik, twijfel dan ook of die uitspraak van de kantonrechter, immers geen precedentenwerking, nog stand gaat houden). Either way, zij bepalen letterlijk de prijs door een percentage te rekenen en weigeren dat verhuurder contact opneemt met huurder buiten platform om. Dat is iets anders dan wat ik doe, bij mij komt er geen huurovereenkomst tot stand op de website en komt eventuele ovk tot stand buiten het platform. Maar ook zonder de ECJ is het in Nederland verboden voor Nederlandse gevestigde bedrijven..maar dankjewel in ieder geval!

En wat ik verwacht kwijt te zijn aan het binnen brengen: Denk dat het aan het begin rustig gaat lopen en ik echt moet aanvoelen wat ik er nog voor moet doen/of het concept zichzelf promoot. Social media is echt een must en daar goed in zijn eveneens. Tot max 4 a 600 aan het begin? Kijk, ik kan dat aangeven, maar ik ga ongetwijfeld aan het begin ernaast werken, dus kan wellicht hoger zijn of wellicht lager. Het is lastig te poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATT1993
Woy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:25:
Nogmaals, voor 12k kun je echt wel wat ontwikkelen, maar verwacht geen wonderen. Natuurlijk helpt het als het iets standaards is wat ze al eerder gemaakt hebben. Maar het valt een staat gewoon bij wat je nu precies wilt. Als je het laat maken moet je dus goede afspraken maken, want anders ben je achteraf alsnog niet wat je wil hebben.

Het feit dat jij 50k een hoop geld vind (wat het ook is natuurlijk), betekend niet dat het opeens een vreemd bedrag is voor het ontwikkelen van maatwerk software.

Het lijkt allemaal simpel, totdat het opeens niet meer simpel is, omdat je nog een extra functionaliteit wil hebben
Dat is het ook inderdaad, ik verwacht ook absoluut geen wonderen! Er is wel een websitebureau dat hier extensief op focust en waar ik nog een gesprek mee zal hebben. Zij focussen zich heel specifiek op dit terrein (niet alleen de website, maar ook de 'branche'). Ik ga gewoon ook kijken naar wat ik kan doen met templates, maar tot nu toe bieden ze allemaal net niet de functionaliteit die mijn site nodig heeft, dus dat users alleen in contact kunnen komen met een verhuurder na betaling...

• Marc3l
ATT1993 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:39:
[...]

Dat is het ook inderdaad, ik verwacht ook absoluut geen wonderen! Er is wel een websitebureau dat hier extensief op focust en waar ik nog een gesprek mee zal hebben. Zij focussen zich heel specifiek op dit terrein (niet alleen de website, maar ook de 'branche'). Ik ga gewoon ook kijken naar wat ik kan doen met templates, maar tot nu toe bieden ze allemaal net niet de functionaliteit die mijn site nodig heeft, dus dat users alleen in contact kunnen komen met een verhuurder na betaling...
Waarom zou je nu al de functionaliteit willen als je nog niet weet of er echt interesse in is, dat kost alleen maar tijd en weer geld om te maken toch?
Natuurlijk zou de functionaliteit / het automatiseren mooi zijn maar wat is er mis met in het begin alles handmatig doen? Bijvoorbeeld user moet contact form invullen, jij stuurt betaalverzoek, als er betaald is stuur je de gegevens van de verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ATT1993 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:17:
Antwoord op je laatste vraag; gebruikers die een fee betalen is het businessmodel. Dus een gebruiker wordt doorverwezen naar een betaalpagina om in contact te komen met een verhuurder!
Dat bedoel ik niet met een business plan. Je moet ook een degelijke inschatting kunnen maken of en hoeveel mensen hier voor willen gaan betalen. Dat er ergens een betaalmogelijkheid is, betekent niet dat daar geld binnen gaat komen natuurlijk.

Maargoed; da's verder jouw probleem. Het is wel jammer dat je niet in wil gaan op de features van dat platform. Je blijft wel doorgaan over dat de kosten 'raar' zijn, maar als je niet laat blijken wat de features moeten zijn, kunnen we daar echt heel weinig over zeggen.

• ATT1993
Marc3l schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:05:
[...]

Waarom zou je nu al de functionaliteit willen als je nog niet weet of er echt interesse in is, dat kost alleen maar tijd en weer geld om te maken toch?
Natuurlijk zou de functionaliteit / het automatiseren mooi zijn maar wat is er mis met in het begin alles handmatig doen? Bijvoorbeeld user moet contact form invullen, jij stuurt betaalverzoek, als er betaald is stuur je de gegevens van de verhuurder.
Omdat je door het betalen toegang dient te krijgen om met alle verhuurders contact op te nemen en niet slechts 1 ;)

• Marc3l
ATT1993 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:36:
[...]

Omdat je door het betalen toegang dient te krijgen om met alle verhuurders contact op te nemen en niet slechts 1 ;)
Dat kan dan toch ook nog steeds handmatig, die handeling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Marc3l schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:05:
[...]
Omdat als je dit niet automatiseert je de website op je buik kan schrijven.

We leven niet meer in het jaar 2000.

Als ik een contact form invul dan wil ik direct een betaalverzoek krijgen en die direct betalen, zoniet dan ga ik wel door naar de concurrent die dit wel nu aanbied ipv over een paar dagen.

TS wil ernaast nog werken etc. Oftewel je kan rustig 2 of 3 dagen bezig zijn als klant om hier iets te regelen. Dat gaat nu net voor de studenten doelgroep simpelweg niet werken...

• ATT1993
Gomez12 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:53:
[...]

Als ik een contact form invul dan wil ik direct een betaalverzoek krijgen en die direct betalen, zoniet dan ga ik wel door naar de concurrent die dit wel nu aanbied ipv over een paar dagen.

TS wil ernaast nog werken etc. Oftewel je kan rustig 2 of 3 dagen bezig zijn als klant om hier iets te regelen. Dat gaat nu net voor de studenten doelgroep simpelweg niet werken...
Ja dit inderdaad. Anders moet ik wellicht straks ook van 100 mensen constant mailen/berichten dat ze kunnen betalen etc etc. Dat gaat hem niet worden. Dit aspect is belangrijk dat het snel gaat. Iemand komt op de site en kan betalen.

Overigens zal ik dus inderdaad ernaast werken in het begin, maar wel elke dag ermee bezig zijn, desnoods s'nachts. Met mijn werk kan ik gelukkig altijd thuiswerken en zelf tijden bepalen. Dat is behoorlijk ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
Gomez12 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:53:
[...]

Heel handig inderdaad om nu al een volledig automatisch systeem te (laten) maken zonder weet of iemand er op zit te wachten. Helaas heel jammer als mensen niet meteen kunnen afrekenen maar je weet dan wel of mensen geïnteresseerd zijn in je idee.

En 2 of 3 dagen? Je zet een push of e-mail melding als iemand het formulier invult en je stuurt een betaal verzoekje.

Maarja je kan ook al je geld / tijd in iets steken zonder weet dat het werkt, be my guest.
ATT1993 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:30:
[...]

Ja dit inderdaad. Anders moet ik wellicht straks ook van 100 mensen constant mailen/berichten dat ze kunnen betalen etc etc. Dat gaat hem niet worden. Dit aspect is belangrijk dat het snel gaat. Iemand komt op de site en kan betalen.

Overigens zal ik dus inderdaad ernaast werken in het begin, maar wel elke dag ermee bezig zijn, desnoods s'nachts. Met mijn werk kan ik gelukkig altijd thuiswerken en zelf tijden bepalen. Dat is behoorlijk ideaal.
Als je denkt dat je meteen 100-en aanmeldingen hebt is dat een luxe probleem en zal je inderdaad hard moeten werken maar dan weet je ook je dan je tijd / geld niet verprutst door iets te maken wat niet werkt.

• ATT1993
Marc3l schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:50:
[...]

Heel handig inderdaad om nu al een volledig automatisch systeem te (laten) maken zonder weet of iemand er op zit te wachten. Helaas heel jammer als mensen niet meteen kunnen afrekenen maar je weet dan wel of mensen geïnteresseerd zijn in je idee.

En 2 of 3 dagen? Je zet een push of e-mail melding als iemand het formulier invult en je stuurt een betaal verzoekje.

Maarja je kan ook al je geld / tijd in iets steken zonder weet dat het werkt, be my guest.

[...]

Als je denkt dat je meteen 100-en aanmeldingen hebt is dat een luxe probleem en zal je inderdaad hard moeten werken maar dan weet je ook je dan je tijd / geld niet verprutst door iets te maken wat niet werkt.
Ja precies, ik verwacht simpelweg een behoorlijk aantal meldingen. En vervolgens na betalingen, moet ik die betalingen constant controleren en dan vervolgens toegang verstrekken op de website? Ik weet niet helemaal hoe ik dat voor me moet zien en of die mogelijkheid kan worden geboden op WordPress zeg maar. Ik kan wel verder zoeken of WordPress iets heeft dat in de buurt komt..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Het probleem is dat als je het handmatig gaat doen dat je dan het hele concept gaat veranderen en dat elk succes of niet succes daarvan niets zegt over het daadwerkelijke concept.

Jouw idee is een beetje alsof je een webshop wilt opstarten maar dat de mensen wel bij jou thuis contant moeten afrekenen.
Je kan het proberen, alleen het heeft simpelweg niets meer met het concept webshop te maken.
Wil je een webshop hebben dan heb je gewoon een MVP en daar duik jij zwaar onder.
[...]
Je gaat nooit 100-en aanmeldingen krijgen als je het handmatig gaat proberen te verwerken.
Als het goed is heeft TS gewoon marktonderzoek etc gedaan en heeft hij dus ook een idee of er vraag naar is of niet, alleen die vraag is er dan wel naar een automatische betalingen site. En die vraag is niet naar een handmatige betalingsverzoeken versturen site.

Je zit simpelweg met de minimum eisen voor een MVP, en daar zit heden ten dage gewoon een bankkoppeling in voor dit soort sites.
Ga je zelfs onder het MVP duiken, tja, dan bouw je gewoon niet meer aan je originele concept, maar aan een ander concept.

ATT1993 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:06:
[...]

Ja precies, ik verwacht simpelweg een behoorlijk aantal meldingen. En vervolgens na betalingen, moet ik die betalingen constant controleren en dan vervolgens toegang verstrekken op de website? Ik weet niet helemaal hoe ik dat voor me moet zien en of die mogelijkheid kan worden geboden op WordPress zeg maar. Ik kan wel verder zoeken of WordPress iets heeft dat in de buurt komt..
Ik heb veel met WordPress gewerkt en ik zou jouw concept echt niet bouwen met WordPress. WP is in de basis een CMS voor blogs. Dan zijn er nog modules die er een webshop van maken. Maar in jouw geval zou er ook een paywall moeten zijn... Het kan allemaal wel maar is niet ideaal.

Betalingen kun je automatiseren met bijvoorbeeld Stripe, na betaling zou je een account (geheel automatisch) kunnen activeren. Met Stripe kun je ook allerlei betaalmiddelen accepteren, iDeal, Creditcard, Paypal, enz enz...

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 30-09-2020 15:27 ]

• ATT1993
Gomez12 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:21:
[...]

Het probleem is dat als je het handmatig gaat doen dat je dan het hele concept gaat veranderen en dat elk succes of niet succes daarvan niets zegt over het daadwerkelijke concept.

Jouw idee is een beetje alsof je een webshop wilt opstarten maar dat de mensen wel bij jou thuis contant moeten afrekenen.
Je kan het proberen, alleen het heeft simpelweg niets meer met het concept webshop te maken.
Wil je een webshop hebben dan heb je gewoon een MVP en daar duik jij zwaar onder.

[...]

Je gaat nooit 100-en aanmeldingen krijgen als je het handmatig gaat proberen te verwerken.
Als het goed is heeft TS gewoon marktonderzoek etc gedaan en heeft hij dus ook een idee of er vraag naar is of niet, alleen die vraag is er dan wel naar een automatische betalingen site. En die vraag is niet naar een handmatige betalingsverzoeken versturen site.

Je zit simpelweg met de minimum eisen voor een MVP, en daar zit heden ten dage gewoon een bankkoppeling in voor dit soort sites.
Ga je zelfs onder het MVP duiken, tja, dan bouw je gewoon niet meer aan je originele concept, maar aan een ander concept.
Ik moet ook eerlijk gezegd hierin mee gaan. Want het zou echt te lang kunnen duren en mensen moeten hun mail checken, wellicht beland die mail vervolgens in ongewenst en dan moet ik er weer erachter aan - ik voorzie eigenlijk veel problemen. Uiteraard, ik wil er tijd insteken, maar dat moet dan ook iets zijn dat waardevol is, in plaats van dat ik elke dag formulieren controleer. Dan houd ik weinig tijd over. Als WordPress een paywall biedt dan prima..

• Postman
https://www.wplounge.nl/ideal-betalingen-woocommerce/
https://woocommerce.com/products/paywall-for-woocommerce/

Het kan dus wel met WP. Is het ideaal? Nee.
Is het iets wat de TS echt wil hebben? Ook niet, want die zoekt een custom build applicatie.
Is het iets wat snel is op te tuigen om een (kleine) userbase op te bouwen en investeringen voor de toekomst te bemachtigen, zonder met vele k(aas) te strooien? Ja, ik denk het wel.

• mvrhrln
Beetje typisch dat mensen hier direct al met "oplossingen" komen en direct naar WP en specifieke payment providers komen.

TS moet gewoon een eerste lijst van basale functionaliteiten opschrijven (of uit typen :)) (zijn eisen voor een MVP).
Met welk naampje welke functionaliteit wordt ingevuld is helemaal nog niet relevant.

@ATT1993
Lees dit eens door:
https://www.globalorange....rdelen-voor-de-ondernemer
(heb er geen relatie mee)

Onderaan kan je een whitepaper downloaden/aanvragen, neem het eens door.

Zullen vast meer van dit soort aanbieders/sites zijn. Belangrijk is eerst je minimum eisen te weten pas dan weet je waar/kun je bepalen, bij wie en met wat je van start kan gaan.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar 12K is toch 12K, zou zonde zijn als je ze verspilt.

[ Voor 48% gewijzigd door mvrhrln op 30-09-2020 15:42 ]

• Marc3l
[...]

[...]

Het concept / MVP blijft nog steeds hetzelfde. Je laat gebruikers aanmelden maar daarna i.p.v. direct te betalen schrijf je ' Bedankt voor het aanmelden, we gaan je registratie verwerken. Je ontvangt een betaal verzoek binnen x uur en daarna krijg je toegang).' iets in die trant.
Lopen mensen weg, inderdaad jammer maar de tijd en kosten zijn veel minder. Ook als je Ideal wilt aanbieden heb je een zakelijke bankrekening (KVK inschrijving verplicht) nodig daar moet je ook rekening mee houden mocht je deze nog niet hebben.

Maar zou het nog makkelijker maken door het in eerste instantie gratis te maken, eerst maar een vraag en aanbod bij elkaar brengen.

[ Voor 0% gewijzigd door Marc3l op 30-09-2020 15:50 . Reden: KVK toevoeging ]

• Hydra
Als het goed is heeft TS gewoon marktonderzoek etc gedaan
Nou, aangezien hij vragen daarover nogal negeert...

GlobalOrange zal wel significant boven de 50 per uur zitten trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 30-09-2020 16:02 ]

Pagina: 1 2 Laatste