Het stoppen of minderen met cafeïne /koffie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Het leek mij fijn om een topic te hebben over het stoppen met cafeïneconsumptie (op persoonlijk niveau, dus niet per se een maatschappelijke discussie). Ik ben zelf al maanden geleden gestopt met koffie drinken en ben o.a. door deze inmiddels oude Tweakblog en de decaf-subreddit geïnspireerd geraakt dit topic te openen. Eens kijken of dit aanslaat :)

Cafeïneconsumptie

Cafeïne maakt voor veel Nederlanders deel uit van het dagelijkse leven. Zo krijgt een Nederlandse man gemiddeld zo'n 600mg koffie per dag binnen. Dat zijn aardig wat kopjes koffie of blikjes Red Bull. Hoewel cafeïne een oppeppend effect heeft en dat ook de reden is dat velen bijvoorbeeld koffie zullen drinken, kent het ook vele nadelen, waarbij per persoon verschilt hoe dit tot uiting komt.

Dit topic is bedoeld om deze nadelen te bespreken en meer specifiek ernaar te streven om cafeïnevrij door het leven te gaan als je deze nadelen ervaart, of op zijn minst te minderen.
Nadelen cafeïne
Inname van (teveel) cafeïne kan onder andere zorgen voor:
  • Rusteloosheid
  • Slecht slapen
  • Angstgevoelens
  • Prikkelbaarheid
  • Hoofdpijn
  • Rillingen
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
Bron: Voedingscentrum

Veel mensen zullen slechts een deel van deze klachten ervaren, of misschien zelfs geen ervan. Voor velen geldt echter ook dat zij deze klachten juist wel heftig ervaren, maar dat nog niet verbonden hebben aan cafeïne, of het simpelweg moeilijk vinden te stoppen met cafeïne.
Waar zit cafeïne in?
Cafeïne zit onder andere in:
  • Koffie (85mg per kopje)
  • Thee (30mg per kopje)
  • Energy drinks (80mg per blikje)
  • Cola (18mg per glas)
  • Chocolade (20-40mg per 100g)

Wat is het doel van dit topic?

Het idee achter dit topic, is een plek te hebben voor mensen die:
  • Van hun cafeïneverslaving* af willen komen
  • Hun cafeïne-inname (sterk) willen beperken
  • Al van hun cafeïnverslaving* af zijn en ervaringen willen delen
  • Geïnteresseerd zijn in dit onderwerp en daarover mee willen praten
Hier kunnen dus ervaringen, worstelingen en inzichten besproken worden omtrent cafeïneverslaving*.

* over of cafeïne als verslavend beschouwd moet worden kun je discussiëren (dit is niet het topic ervoor). Ik zou willen zeggen dat het op z'n minst een verslavend karakter kan hebben. Het woord 'cafeïneverslaving' spreekt wat makkelijker om de context duidelijk te maken.
Wat is niet het doel van dit topic?
Het doel van het topic is expliciet niet om voordelen van cafeïne te bespreken, of waarom je wel koffie zou moeten drinken, of dat je zelf geen last hebt van cafeïne. Dat is fijn, maar dat kan bijvoorbeeld ook in het koffietopic.

Stoppen met cafeïne

Voor mensen die veel last hebben van de nadelen van cafeïne, is het verstandig te stoppen met de consumptie ervan. Dit kan moeilijk zijn, omdat er over het algemeen ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, vermoeidheid en trillen optreden. Dit 'los je op' door weer cafeïne te consumeren en zo begin je weer opnieuw. Daarnaast is er vaak sociale druk op het werk om koffie te drinken; voor iemand die daarmee wil stoppen kan dit moeilijke zijn. Cafeïneconsumptie wordt erg normaal gevonden en men zal soms raar opkijken wanneer je daar ineens mee stopt.

Er zijn meerdere manieren om te stoppen met het drinken van cafeïne. Je zou bijvoorbeeld cold turkey kunnen stoppen, kunnen afbouwen door minder koffie te drinken, afbouwen met behulp van cafeïnetabletten/-capsules, enz. Deel vooral je eigen ervaringen en tips hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
Eigen ervaring
ik hoopte dat dit een aparte reactie zou worden, maar hij wordt aan de OP geplakt blijkbaar :P

Zal ook wat vertellen over mijn eigen ervaringen met cafeïne en dan specifiek eigenlijk koffie, omdat ik daar het meest moeite mee heb gehad.

Ik ben ergens in mijn puberteit koffie gaan drinken, geen idee meer precies waarom. Terugkijkend had ik toen al last van de nadelige effecten van cafeïne, maar heb ik dat simpelweg nooit aan koffie gelinkt, maar eerder aan stress. Ik ben altijd koffie blijven drinken, soms ook schandalig veel, bijvoorbeeld tijdens mijn studententijd. Ook tijdens het werk deed ik enthousiast mee met de koffierondjes, maar daar werd, doordat ik ritme aanhield en de hele dag eigenlijk alert moest zijn, mij wel duidelijker dat koffie bij mij problemen veroorzaakte.

Als ik koffie dronk, gaf me dat een lekkere oppepper, maar niet lang daarna kwamen de negatieve effecten:
  • Zweten
  • Zeurende hoofdpijn
  • Slecht kunnen concentreren
  • Brainfog
  • Rusteloosheid
  • Neiging tot snacken
  • Veel spanning in mijn kaak (kan hem de hele dag door knakken als ik koffie heb gedronken)
Bovenstaande effecten heb ik al na één kop koffie.

Omdat ik steeds meer koffie dronk om deze effecten te compenseren, kreeg ik ook last van:
  • Slecht slapen/slapeloosheid
  • Prikkelbaarheid (met ruzies tot gevolg)
  • Depressieve gedachten
  • Hartkloppingen in stressvolle periodes
Meermaals heb ik geprobeerd te stoppen, maar steeds weer kwam de verleiding op een dag dat ik me wat moe voelde. Een kopje kan geen kwaad, toch? Vervolgens zat ik weer weken of maanden lang aan de koffie... Het vlees is zwak, zeg maar. Inmiddels, pak 'm beet 15 jaar na mijn eerste kop, ben ik gelukkig een maand of 7 van de koffie/cafeïne af, waarbij de coronacrisis eigenlijk wel een mooi hulpmiddel is geweest, want thuis raak ik het koffiezetapparaat niet aan.

Ik ben cold turkey gestopt en heb de eerste weken hoofdpijn gehad en ben veel moe geweest. Daarnaast heb ik heel vaak zin gehad in koffie; nog steeds eigenlijk. Ik vind koffie ontzettend lekker, dus als ik het ruik is het even moeilijk, maar ik zit ondertussen op een punt dat ik er behoorlijk zeker van ben dat ik er nooit meer aan begin, omdat ik niet weer die ellende wil meemaken.

Ben ik helemaal cafeïnevrij? Over het algemeen wel, maar ik eet wel eens wat chocola bijvoorbeeld. Gelukkig is dat niet zo heftig qua cafeïne, dus daar heb ik niet merkbaar last van. Maar over het algemeen drink ik water, kruiden-/fruitthee, of af en toe frisdranken zonder cafeïne.

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 27-09-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zat een paar jaar terug op 8-9 Nespresso's per dag (als capuccino), een combinatie van stress, burn-out, verslaving en koffie gewoon erg lekker vinden. Daar kwamen nog twee blikjes Diet coke bij. Maar ik had ook een prikkelbare darm ontwikkeld met dank aan een paar knallende antibioticum kuren, al met al een zeer slechte en weinig comfortabele combinatie.

Ik heb mezelf toen gedwongen om vooral 's middags minder snel naar een koffie te grijpen, en de eerste koffie op het werk wat later te nemen. Ook wat minder vaak Diet Coke te drinken en vaker een fruitsapje of een 7-Zip up. Voor de lockdown ben ik zo naar 4-6 kopjes espresso/nespresso teruggegaan.

Ik wil niet helemaal terug, dat wil ik mijn omgeving niet aandoen. Dan is er het risico dat ik zo wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wx4TrtPNltK0mK6U3HohJjx92I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/UBztIe0lJLK8GRYtPF2W1x6K.gif?f=user_large
Ik heb de laatste week thuis teveel Diet Coke op omdat ik flessen kocht ipv blikjes, en dat heb ik gemerkt aan de darmen ;)

@vickypollard bevat fruit/kruidenthee geen caffeine? Toen ik een week in China noodgedwongen een paar dagen cold turkey ging, werd me groene thee aangeraden. Sindsdien reis ik altijd met een Handpresso en waterkokertje.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 27-09-2020 15:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.E.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-10-2022
....

[ Voor 99% gewijzigd door E.E. op 02-10-2022 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
gambieter schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:46:
Ik zat een paar jaar terug op 8-9 Nespresso's per dag (als capuccino), een combinatie van stress, burn-out, verslaving en koffie gewoon erg lekker vinden. Daar kwamen nog twee blikjes Diet coke bij. Maar ik had ook een prikkelbare darm ontwikkeld met dank aan een paar knallende antibioticum kuren, al met al een zeer slechte en weinig comfortabele combinatie.
Heb je het idee dat de koffie heeft bijgedragen aan de stress en burnout?
gambieter schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:46:
@vickypollard bevat fruit/kruidenthee geen caffeine? Toen ik een week in China noodgedwongen een paar dagen cold turkey ging, werd me groene thee aangeraden. Sindsdien reis ik altijd met een Handpresso en waterkokertje.
Nee, geen cafeïne. Eigenlijk is het ook niet daadwerkelijk thee. In groene thee zit ook cafeïne. In rooibos niet, maar dat is eigenlijk ook geen thee.
E.E. schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:48:
Toevallig heb ik vandaag besloten om de week te beginnen zonder cafeïne.
Ik lust geen koffie maar begin de dag bij voorkeur met een blikje energydrink of een literje cola light.
Over de dag zit ik zo rond de 200-300mg cafeïne uit cola light en energydrink.
Als ik veel achter elkaar drink dan voel ik me wat opgejaagd en soms hartkloppingen. Ik vermijd het drinken in de avond want dan lig ik te lang wakker. Verder kan ik geen nadelen opnoemen, behalve het gevoel een soort junk te zijn. Als ik stop dan krijg ik hoofdpijn, kan de klok erop gelijk zetten, wat het ook zo moeilijk maakt.
Drink al weer een jaar of 10 sinds m'n studie zoveel. Gewoon zonde van het geld en m'n gebit wordt er ook niet beter van.
Ik ben meerdere keren gestopt maar ga dan toch weer beginnen net als wat de topicstarter beschrijft; 1 blikje kan toch geen kwaad..? Dat heerlijke oppeppende effect haalt me dan toch weer over.
Ik moest mezelf steeds eraan herinneren hoe ik me voelde met cafeïne en dat de oppepper niet opweegt tegen de negatieve kanten. Dat was vaak de enige manier om te voorkomen dat ik tóch weer begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik drink m'n hele leven al geen koffie of andere cafeïneproducten. Zo moeilijk is het niet eigenlijk...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vickypollard
SmurfLink schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:25:
Ik drink m'n hele leven al geen koffie of andere cafeïneproducten. Zo moeilijk is het niet eigenlijk...
Wel als je dat al heel lang wél doet. Dat is alsof je tegen een roker zegt dat het makkelijk is om niet te roken, terwijl je zelf nog nooit een sigaret hebt aangeraakt. We weten dat dat niet zo is. Ik vind je opmerking dan ook niet helemaal hier passen, want het voegt niks toe...

[ Voor 9% gewijzigd door vickypollard op 27-09-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
vickypollard schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:30:
[...]

Wel als je dat al heel lang wél doet. Dat is alsof je tegen een roker zegt dat het makkelijk is om niet te roken, terwijl je zelf nog nooit een sigaret hebt aangeraakt. We weten dat dat niet zo is. Ik vind je opmerking dan ook niet helemaal hier passen, want het voegt niks toe...
Het is niet makkelijk om te stoppen. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat het daarna wél makkelijk wordt. Je zal alleen net als bij elke verslaving die periode van stoppen door moeten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
SmurfLink schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:33:
[...]

Het is niet makkelijk om te stoppen. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat het daarna wél makkelijk wordt. Je zal alleen net als bij elke verslaving die periode van stoppen door moeten.
Dat is dan wel weer zo ja. Ik merk nu in ieder geval dat ik cafeïne niet nodig heb en waarschijnlijk ook nooit nodig heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-04 17:24

_Erikje_

Tweaker in Spanje

SmurfLink schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:25:
Het is dat je lichaam er aan went. Dus je begint met 1 kopje in de morgen en dan vraagt je lichaam al heel snel dat je elke morgen een kopje drinkt. Je lichaam zorgt ervoor dat je 'moe' voelt net voordat je normaal je kopje drinkt.
Als jij dus elke dag 4 - 6 kopjes drinkt dan is je lichaam er echt afhankelijk van. Dan is het opeens niet zo makkelijk om er mee te stoppen...

Ik heb 33 jaar geen koffie gedronken, af en toe een redbull tijdens de uni maar nooit verslaafd geweest. Nu vindt ik 1 - 2 kopjes per dag lekker en als ik meer drink krijg ik een naar gevoel: rusteloosheid, rillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik ben bezig met een bleekbeurt van mijn tanden, mag 2 weken geen koffie drinken. Eens kijken hoe dat gaat gevallen, cold turkey afkicken }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Maar waarom? Ok als je er slecht van slaapt moet je savonds geen koffie meer drinken. En als je van andere symptomen last krijgt drink je kennelijk teveel koffie, of ben je er overgevoelig voor. Maar zwarte koffie is een prima en gezond drankje om de hele dag door te drinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog beter: cafeïne vrij en alcohol vrij verder.

~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

SmurfLink schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:33:
[...]

Mja, dat slaat als een tang op een varken.

Met die redenering kan ik je vertellen dat het ook heel makkelijk is om zonder heroine door het leven te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

JJ Le Funk schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:39:
Nog beter: cafeïne vrij en alcohol vrij verder.
In een gezonde levenstijl heeft alcohol geen plek, dat is onderhand wel aangetoond. maar cafeine (of beter gezegd koffie of thee zonder toevoegingen zoals suiker of melk) kan prima. En is 1 van de beste alternatieven als je niet de hele dag enkel water wilt drinken.

Enige voordeel van jezelf zoiets onthouden is misschien dat je er discipline van opbouwt. Maar begin dan met iets dat daadwerkelijk slecht voor je is (zoals alcohol idd of andere calorierijke drankjes)

[ Voor 19% gewijzigd door -36- op 27-09-2020 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:48

g0tanks

Moderator CSA
Zijn er andere mensen die doordeweeks relatief veel koffie drinken maar in het weekend niet? Ik drink op een werkdag zo'n 4-5 espresso's, maar in het weekend vrijwel nooit. Ik drink het vooral voor de smaak en heb niet het idee dat mijn lichaam het mist als ik dus zaterdag en zondag niks binnen krijg.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:54
Een aantal van de negatieve effecten van koffie drinken herken ik. Afhankelijk van de hoeveelheid caffeine inname en het tijdstip. Zo merk ik aan mezelf als ik te veel koffie drink dat ik daar rusteloos (hyper) en prikkelbaar van wordt aan het eind van de (mid)dag. Als ik 's avonds koffie/caffeine drink heeft het door rusteloosheid ook effect op mijn slaap.

Inmiddels weet ik van mezelf dat ik het drinken van koffie/caffeine moet beperken tot maximaal 2/3 koppen per dag en alleen in de ochtend tot max begin van de middag moet drinken. Als ik dat doe heeft het wel de positieve effecten maar niet de negatieve. Uitzonderingen daargelaten lukt dat prima en werkt het goed.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat m.i. er ook een gulden middenweg zit tussen koffie drinken met negatieve effecten en geen koffie drinken. Daarvoor moet je de effecten op jezelf leren kennen. Per persoon is het m.i. verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 13:30

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Koffiedrinker hier...

Ik heb die zogenaamde verslaving eigenlijk nooit begrepen. Op dagbasis drink ik maximaal 5 kopjes. Soms iets meer, soms iets minder. En er zijn wel eens dagen dat ik geen koffie drink, om wat voor reden dan ook.

De genoemde symptomen herken ik eigenlijk niet... Ook heb ik wel eens later op de avond een kopje koffie gedronken, zonder nadelige effecten. Het slapen ging niet anders dan anders.

In mijn omgeving heb ik wel één of twee 'paniekgevallen' die na het eten geen koffie meer drinken. Omdat ze zeggen dat ze van 1 kopje al moeilijk kunnen slapen (ook al is dat uren later). Ik geloof het niet en krijg het idee dat het tussen de oren zit (als je er echt van bent overtuigd, dan gebeurt het ook zeg maar).

Conclusie voor mijzelf: Het effect van caffeïne wordt sterk overdreven. Zeker bij een zeer geringe inname.
Of ligt het aan mij?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vickypollard schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:25:
Heb je het idee dat de koffie heeft bijgedragen aan de stress en burnout?
Nee, het meer drinken was een reactie op die stress. Was iets wat al heel lang aan het opbouwen was en genegeerd was.
Nee, geen cafeïne. Eigenlijk is het ook niet daadwerkelijk thee. In groene thee zit ook cafeïne. In rooibos niet, maar dat is eigenlijk ook geen thee.
Dank. Ik heb ook even gekeken en zelfs de theine is in complex met de tannines en wordt ook minder snel opgenomen. Thee doet me dan ook niet meer dan een kop soep, gewoon een warm drankje.
Ik moest mezelf steeds eraan herinneren hoe ik me voelde met cafeïne en dat de oppepper niet opweegt tegen de negatieve kanten. Dat was vaak de enige manier om te voorkomen dat ik tóch weer begon.
Er is een psychologische verslaving, net zoals er ook met roken en alcohol kan zijn. Voor sommigen is het gewoon niet mogelijk om te minderen, die zijn alles of niets. Als je dat van jezelf weet, dan is dat verstandig :)

Ik kan er mee omgaan, maar ik wil ook niet zonder koffie. Ik vind het te lekker ;)
Nyarlathotep schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:00:
Conclusie voor mijzelf: Het effect van caffeïne wordt sterk overdreven. Zeker bij een zeer geringe inname.
Of ligt het aan mij?
Dat ligt geheel aan jezelf. Er zijn genetische markers van hoe effectief/efficient je caffeine kunt metaboliseren, en daar waar sommige mensen al niet meer kunnen slapen bij de gedachte aan een kopje koffie 's avonds, merk ik dat mijn slaap slechter is als ik geen koffie drink 's avonds. Dat zal meer te maken hebben met het onderbreken van een routine en psychologische gevolgen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vickypollard
Ik zie al een aantal reacties die onbegrip uitspreken of het drinken van koffie promoten. Ik wil benadrukken dat dat precies niet is wat ik met dit topic wilde bereiken. Ik snap best dat ik geen dictator kan uithangen hier, maar een oeverloze discussie over wel/niet koffie heeft mijns inziens geen plek hier. Het voegt weinig toe om te oordelen dat iemand zich maar aanstelt of dat koffie een prima drankje is (er is een mooi koffie-topic!). Zoals gezegd reageert iedereen verschillend op cafeïne, en dit topic is bedoeld om te minderen met cafeïne als je daar last van hebt, niet om koffie aan te prijzen of te oordelen over mensen die niet goed tegen cafeïne kunnen of eraan verslaafd zijn.

Wellicht dat de boel alsnog die kant op getrokken wordt, omdat je er niet altijd grip op kunt hebben, maar ik dacht: ik benadruk het nog even ;)

[ Voor 18% gewijzigd door vickypollard op 27-09-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nyarlathotep schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:00:
Of ligt het aan mij?
Ja, het ligt aan jou, aangezien het effect zeer persoonlijk is.

Ik heb zelf ook weinig last van caffeine verslaving maar ik ben sowieso niet erg verslavingsgevoelig voor zover ik weet. Dat zal wel een kwestie van chemische processen in de hersenen zijn ofzo.

Ik dronk als student een tijdje heel veel cola. Ik haalde letterlijk elke dag een anderhalve liter fles Cola van de supermarkt. Totdat op een dag het kwartje viel, en ik me realiseerde hoeveel suiker en andere troep ik daarmee binnen kreeg, en ik van de ene op de andere dag gestopt ben.
Ik drink nu al 30 jaar geen koolzuurhoudende dranken meer behalve die ene keer per jaar dat ik ergens zit waar ik gewoon niks anders kan krijgen.

Daarna heb ik jarenlang heel veel koffie gedronken. Afgezien van buikpijn, als ik teveel of te sterke koffie dronk, eigenlijk nooit ergens last van gehad. Ik kon tot laat in de avond koffie drinken.
Maar enkele jaren geleden toch gestopt. Ik wilde eigenlijk gewoon wat gevarieerder drinken maar het resultaat was dat ik nu thuis en op het werk thee drink en alleen nog in de horeca koffie drink. Van minimaal 10 koppen koffie per dag ben ik naar een gemiddelde van minder dan 1 per dag gegaan.

In plaats daarvan drink ik tegenwoordig groene thee thuis en zwarte thee op het werk. Maar aangezien ik al zes maanden thuis werk is het eigenlijk alleen nog groene thee nu. Ik zou liever wat gevarieerder drinken maar blijkbaar kies ik altijd voor de gemakkelijkste fix. Nu ik mijn koffiezetapparaat heb weggegooid is thee die quick fix geworden.

In geen enkel geval ooit serieus last van afkickverschijnselen gehad. Aangezien ik nooit heb gerookt weet ik niet hoe verslavend ik dat zou vinden. Ik heb ook geen enkele behoefte om dat uit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvestris
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-04 11:07
Of je goed tegen koffie/cafeïne kan, is per persoon verschillend.

Zelf kan ik eens in de zoveel tijd een kopje koffie best verdragen, maar ga ik het vaker drinken dan ga ik geheid klachten krijgen. Voor mij is het dus onmogelijk om uberhaupt verslaafd te raken aan het drankje, omdat de straf al snel groter wordt dan de beloning (want ik vind koffie best lekker),

Mijn klachten bestaan dan uit maagzuur, hoofdpijn, hartkloppingen en bij het drinken van meer dan 1 kopje, of een grote mok, het gevoel ‘ontheemd’ te zijn van mijn lichaam (alsof je niet meer volledig in je lichaam zit, en daar bedoel ik dan geen prettige transcedente ervaring mee). Ik voel me dan rusteloos, ontheemd en licht depressief.

Thee (zwarte en soms groene) drink ik echter heel veel en opmerkelijk genoeg heb ik daar geen klachten van. Alleen als ik echt het boekje te buiten ga, dan word ik hyper en krijg ik hartkloppingen, prikkelbaarheid etc.

Gezien de hoeveelheid cafeïne in thee heeft mij dit altijd verbaasd. Waarom kan ik niet meer dan 1 kop koffie per zoveel dagen drinken, maar gerust 6 kopjes thee per dag? Ik vermoed dat de cafeïne in koffie een bepaalde wisselwerking heeft met een ander stofje dat in koffie zit en dat mijn lichaam voor de combinatie van de twee gevoelig is. Een andere verklaring zou zijn dat het net een ander soort cafeïne is, maar volgens mij is dat niet zo. Weet iemand dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Silvestris schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:22:

Een andere verklaring zou zijn dat het net een ander soort cafeïne is, maar volgens mij is dat niet zo. Weet iemand dat?
@gambieter zei daar net het volgende over:
Ik heb ook even gekeken en zelfs de theine is in complex met de tannines en wordt ook minder snel opgenomen. Thee doet me dan ook niet meer dan een kop soep, gewoon een warm drankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-04 09:31
Ik heb een poos veel koffie gedronken (17 tot 23 jaar) toen aantal jaar eigenlijk geen koffie gedronken. Daarna eigenlijk door goede koffie tegen te komen weer gaan drinken. Tijdje Portugal heeft ook wel mee gewerkt. Vaak blijft beperkt tot 2 a 3 kopjes per dag. Maar merk de laatste tijd dat het echt meer een behoefte is dan dat ik nog geniet van even bakkie doen.

Misschien weer eens tijd om te stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor degenen die klachten ervaren bij het drinken van koffie: probeer per kop koffie ook nog een glas water erbij te drinken (het lest de dorst en verdund de koffie). Zelf ben ik hier jaren geleden mee begonnen omdat ik merkte dat ik op een gegeven moment koffie niet meer puur voor de smaak dronk (maar deels gewoonte was geworden); onbewust is hiermee ook de consumptie van 10+ koffie naar 3~4 koffie per dag gezakt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Drumatiko schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:19:
Voor degenen die klachten ervaren bij het drinken van koffie: probeer per kop koffie ook nog een glas water erbij te drinken (het lest de dorst en verdund de koffie). Zelf ben ik hier jaren geleden mee begonnen omdat ik merkte dat ik op een gegeven moment koffie niet meer puur voor de smaak dronk (maar deels gewoonte was geworden); onbewust is hiermee ook de consumptie van 10+ koffie naar 3~4 koffie per dag gezakt. :Y)
Zo wordt een espresso in italie dan ook vaak geserveerd: met water :)

(Alhoewel dat is om je smaakpalet schoon te krijgen, je drinkt het water voor de koffie. Proef je de koffie en niet iets anders)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 27-09-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Hoe netjes gebracht ook, iets een FWP noemen, is redelijk trollerig en valt zeker niet onder de reacties zoals we die graag willen zien: hulpvaardig, vriendelijk en netjes. Kun je dat niet? Doorscrollen maar.

[ Voor 133% gewijzigd door Ardana op 27-09-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:18

Bob Popcorn

Plop!

Ah ja. M'n ouders hadden vroeger al vrij vlot een mooie chromen espressomachine en ik vond koffie altijd zo lekker ruiken. Op m'n 16e ofzo begonnen met dubbele espresso's en daarnaast ook de nodige redbulls. Jarenlang ging dat goed tot pak 'm beet m'n 21e. Hartkloppingen, zweten, brainfog en vooral echt extreem moe werd ik er van.

Radicaal gestopt met koffie en redbulls en het ging met sprongen beter. Tot ik ging werken en ik weer koffie ging drinken. Eigenlijk direct kreeg ik weer dezelfde verschijnselen. Weer radicaal gestopt en het verdween weer. Van baan gewisseld en daar toch ook weer koffie gaan drinken :') en uiteindelijk caffeinevrij. Dat hielp dus _niet_, daarvan krijg ik dus hetzelfde. Van cola en thee heb ik geen last, alleen van koffie en redbull.

Jammer wel want ik vind koffie echt onwijs lekker :'(

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Dien liever een Topic Report in dan te reageren.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 27-09-2020 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 101% gewijzigd door Ardana op 27-09-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 27-09-2020 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Mensen, de trolls niet voeren, gewoon topic reports plaatsen :) . Geef ze nu niet het plezier het topic te verstoren.

De genetische tests zoals bijvoorbeeld van 23andme testen voor markers voor caffeine metabolisme. Misschien interessant leesvoer?

https://www.23andme.com/e...ess/caffeine-consumption/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Bob Popcorn schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:37:
Ah ja. M'n ouders hadden vroeger al vrij vlot een mooie chromen espressomachine en ik vond koffie altijd zo lekker ruiken. Op m'n 16e ofzo begonnen met dubbele espresso's en daarnaast ook de nodige redbulls. Jarenlang ging dat goed tot pak 'm beet m'n 21e. Hartkloppingen, zweten, brainfog en vooral echt extreem moe werd ik er van.

Radicaal gestopt met koffie en redbulls en het ging met sprongen beter. Tot ik ging werken en ik weer koffie ging drinken. Eigenlijk direct kreeg ik weer dezelfde verschijnselen. Weer radicaal gestopt en het verdween weer. Van baan gewisseld en daar toch ook weer koffie gaan drinken :') en uiteindelijk caffeinevrij. Dat hielp dus _niet_, daarvan krijg ik dus hetzelfde. Van cola en thee heb ik geen last, alleen van koffie en redbull.

Jammer wel want ik vind koffie echt onwijs lekker :'(
Apart wel dat je het van cafeïnevrij ook had. Geen afkickverschijnselen toevallig?

Cola heeft wel een stuk minder cafeïne dan koffie en blijkbaar is er met thee iets waardoor het anders opgenomen wordt (wordt iets eerder hier genoemd, maar dat is wat lastiger om informatie over te vinden).

Ik ben ook wel jaloers op mensen die er geen last van hebben, of dat in ieder geval zeggen niet te hebben. Ik vind koffie zo lekker :| maar ik word van een kop al ellendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lang geleden werd er 50-50 filterkoffie in de verkoop gedaan; dat was speciaal gericht op mensen die wilden minderen. 50% gewone koffie, 50% decaf. Kon je sterke koffie zetten zonder de caffeine.

De gevolgen van koffie op hartslag zijn trouwens niet zozeer caffeine. Het filterpapier bij filterkoffie schijnt de actieve stoffen goed tegen te houden. Maar espresso heeft zo'n filter niet. Zie https://www.insidehook.co...ed-coffee-health-benefits om maar een voorbeeld te geven (even geen zin de wetenschappelijke papers te gaan zoeken, maar dit onderwerp werd al besproken toen we de Senseo apparaten kregen)

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 27-09-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Anoniem: 221425 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:33:
Hmmm... Ik ga vanavond thee drinken in plaats van koffie. Wie weet hoe het me bevalt.

Ik drink alleen 's ochtends (bij het ontbijt) en 's avonds (8 uur ofzo) een mok koffie.
Het lijkt me dat die mok 's ochtends wel heel lastig is om te laten staan. Daar kom ik echt mee op gang.
Zou prima kunnen dat je lichaam het daar vanavond nog niet helemaal mee eens is, maar je komt daar alleen achter door het te ervaren :)

Die kop 's ochtends is natuurlijk wel een lastige. Is dat je lichaam die snakt naar de volgende dosis koffie? Of sta je simpelweg brak op? Het is in ieder geval wel zeer gebruikelijk dat je slecht wakker wordt als je gewend bent koffie te drinken ("ik moet echt eerst m'n koffie hebben"). Maar of dit hem in een afhankelijkheid van cafeïne zit ga je denk ik alleen maar ontdekken als je een paar weken ermee stopt.

Daarentegen zou ik ook zeggen: als je nergens last van hebt (of het in ieder geval niet zo ervaart) kun je natuurlijk doorgaan met wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:18

Bob Popcorn

Plop!

vickypollard schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:15:
[...]

Apart wel dat je het van cafeïnevrij ook had. Geen afkickverschijnselen toevallig?

Cola heeft wel een stuk minder cafeïne dan koffie en blijkbaar is er met thee iets waardoor het anders opgenomen wordt (wordt iets eerder hier genoemd, maar dat is wat lastiger om informatie over te vinden).

Ik ben ook wel jaloers op mensen die er geen last van hebben, of dat in ieder geval zeggen niet te hebben. Ik vind koffie zo lekker :| maar ik word van een kop al ellendig.
Onlangs nog eens geprobeerd met een decaf in de Nespresso, geen succes. :p Denk dat het een ander bestandsdeel is waar ik gevoelig voor ben.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bob Popcorn schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:26:
Onlangs nog eens geprobeerd met een decaf in de Nespresso, geen succes. :p Denk dat het een ander bestandsdeel is waar ik gevoelig voor ben.
Zie de link die ik in gambieter in "Het cafeïne-/koffievrij leven topic" heb gepost. De bestanddelen die effect op het hart hebben, kunnen worden gefilterd met papier. Bij Nespresso is er geen papier, of je moet het zelf door filterpapier laten lopen.

Je zou eens een filter kunnen lenen als je geen koffiezet filterapparaat hebt, en dan de decafe-Nespresso door het filter kunnen laten lopen. Mogelijk dat je toch een compromis kunt krijgen, de leuke kanten van koffie zonder de nadelen :)

@vickypollard misschien een titelfix voorstellen om "minderen" in de topictitel te laten zien? :)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 27-09-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 22-04 23:02
Volledig koffie vrij leven lijkt mij persoonlijk onmogelijk. Daar ben ik teveel liefhebber voor.
Jaren geleden was ik echt verslaafd met 10+ bakjes (vriesdroog, hoe erg ;-) ) koffie per dag. In het weekend verplicht starten met koffie want anders de hele dag hoofdpijn.
Na wisselen van baan besloten om gelijk de routine aan te passen en smiddag thee te drinken. Behoefte aan de verplichte shot in het weekend werd minder.
Thuis ook meer bezig met kwaliteit (aanschaf goede espresso machine en maler) dan kwantiteit.
Door Corona en thuis werk merk ik wel dat ik weer meer drink (incl de weekend hoofdpijn) dus dit topic help me wel eraan te herinneren dat ik weer moet minderen.
Volledig stoppen gaat me te ver, persoonlijk heb ik wel dat er ook genoten moet worden in het leven.
Maar ieder zijn keuze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:17
50 jaar geleden als student met 8 uur college dagelijks dus 10 koppen per dag door de week en ook een aantal in weekend, na enige jaren bleek ik in vakantie bij ouders - die vrijwel geen koffie dronken- me extreem moe te voelen dus cold turkey overgestapt op automaten chocolade en later thee en ook tonic, tegenwoordig groene thee en soms caffieine vrije nespresso en een enkele keer gewone nespresso aan het eind van de middag
geen smaakverschil tussen nespresso met of zonder caffeine wat mij betreft
als ik nu per ongeluk gewone koffie krijg in de avond slaap ik niet voor 02.00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
gambieter schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:30:
[...]

@vickypollard misschien een titelfix voorstellen om "minderen" in de topictitel te laten zien? :)
Ik doe een poging, want lijkt me inderdaad een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 13:53

Grin

Ride si sapis.

sukkel 24 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:07:
50 jaar geleden als student met 8 uur college dagelijks dus 10 koppen per dag door de week en ook een aantal in weekend, na enige jaren bleek ik in vakantie bij ouders - die vrijwel geen koffie dronken- me extreem moe te voelen dus cold turkey overgestapt op automaten chocolade en later thee en ook tonic, tegenwoordig groene thee en soms caffieine vrije nespresso en een enkele keer gewone nespresso aan het eind van de middag
geen smaakverschil tussen nespresso met of zonder caffeine wat mij betreft
als ik nu per ongeluk gewone koffie krijg in de avond slaap ik niet voor 02.00
Decaf Nesprosso, ook een fan hier.
Ik drink 2-3 kopjes per dag, in het weekend minder/niet. Die 2-3 kopjes zijn doorgaans 1 decaf, en 1 of 2 espresso/lungo. Daarvan is er 1 met melk en 1 zwart. Wanneer ik moe ben/slecht geslapen heb drink ik alleen 1 decaf, dan maar moe, da's prima.
Daarnaast ruim anderhalve liter groene thee, ik drink geen koffie voordat ik 1 glas (280ml) water heb gehad en het theeglas naast de koffie staat. Koffie telt bij mij niet mee in de dagelijkse vochtinname, en juist in de ochtend moet je het nodige drinken - je verliest het nodig vocht in de nacht. Klinkt spastisch en dat is het ook... ;) Maar zo heb ik geen last van koffie wanneer ik een dag zonder 'moet'.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 27-09-2020 23:43 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
Decafe is handig, ideaal, maar dat is over het algemeen niet de koffie die op werkplekken aangeboden wordt.

[ Voor 123% gewijzigd door Luxicon op 27-09-2020 23:45 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
Meerdere keren cold turkey gestopt. 3 dagen koppijn en daarna voel je je beter.

En idd die sociale "druk" waardoor je toch weer koffie gaat drinken.

Ik drink op dit moment nog teveel koffie overdag, al snel 6-8 bakken koffie. Gelukkig in de avond alleen nog maar rooibosthee.
Als ik te snel teveel koffie drink krijg ik koppijn, dus wil overdag ook naar max 4 koppen koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:03

PB-powell

Mr. Laziness

Als student en alleen wonende dronk ik vroeger veel koffie door de gehele dag, ook vrij sterke. Daardoor in het weekend kon ik echt goede koppijn krijgen 1-2 uur na wakker worden die direct weg trok na m'n eerste bakje. Toen ik daarna van mijn oud studiegenoot te horen kreeg dat hij nierstenen had van, onder andere, te veel koffie ben ik overgestapt op mijn routine. Nu drink ik alleen koffie tot aan de lunch hoe vroeg/laat ik ook op sta. Op het werk levert dat 5~6 kopjes per dag op (ik begin vrij vroeg) en in het weekend 3~4. Na de lunch ga ik over op water of limo, thee vind ik niet te pruimen. Ik merk wel dat ik de dag traag kan beginnen zonder koffie, maar mocht ik zonder zitten heb ik verder geen klachten of ontwenningsverschijnselen meer. Ook in de avond een kopje kan ik prima hebben (het liefst met een neut drank erbij/erin :+).
Helemaal stoppen zal ik nooit doen, daar vind ik het te lekker voor en klachten heb ik verder niet.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bij mijn vroegere helpdeskbanen dronk ik veel koffie. Echt gemakkelijk 6-10 bekertjes per dag. Bij mijn vorige werkgever hield ik dit aan. Toen ik eenmaal niet meer in het weekend werkte merkte ik dat ik op de vrije dagen soms hoofdpijn had, puur het gebrek aan cafeïne ... Ik ben toen ook gaan minderen met de consumptie van koffie.

Bij mijn huidige werkgever merkte ik dat ik de koffie gewoon absurd smerig vond, wat ook gewoon een feit is hier. Ik drink hierom bewust maar één kopje bij mijn ontbijt thuis welke mij lekker smaakt en mijn dag start. Hierna drink ik geen koffie meer. Met een halveringstijd (of hoe we het willen noemen) van 3 tot 7 uur merk ik absoluut als ik later op de dag nog koffie drink.

Het voordeel voor mij van het drinken van geen of één kopje per dag is dat ik ook de positieve effecten ervaar bij het drinken van meer, bij een belangrijke deadline of werkzaamheden 's nachts. Een extra kopje of zelfs twee zorgen ervoor dat ik gemakkelijk nog uren door kan zonder dat ik afzwak. Positief effect van het dosering van mijn cafeïne.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 14:37
Ik ben laatst ook cold turkey gestopt met koffie. Dronk max. 2 kopjes koffie per dag en altijd >2 uur na het opstaan. Ondanks dat verbaasde ik me enorm over de afkickverschijnselen. Heb me echt een week beroerd gevoeld met hoofdpijn.

Een interessant artikel heeft mij destijds over de streep gestoken om eens te stoppen. Daarna begonnen met 1 a 2x p week een kopje koffie te nemen en uiteindelijk zit ik nu weer op 2 kopjes per dag. Tijd om weer eens te stoppen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Ik drink sloten met koffie, en ik moet het echt te gek maken om de effecten te krijgen zoals in de topic start.

Al een hele tijd niet gehad, maar als ik vroeger te snel heel veel shots koffie dronk kreeg ik nog wel eens een cafeïne rush. Dus gejaagd gevoel en trillen van de handen. Maar dat was meestal na kwartiertje wel over na het drinken van wat water.

Maar dan hebben we het wel over x dubbele espresso's in een uurtje of 2 ofzo. Dat was ook de tijd dat ik in het weekend hoofdpijn kreeg als ik niet op tijd een koffie dronk.

Zo gek doe ik maar niet meer. Drink wat meer water en gewoon koffie en geen dubbele espresso's..

Maar denk dat ik evengoed wel op de 8-10 koffie zit per dag. Ik kan zelfs koffie drinken voor het slapen gaan, geen centje pijn, slaap er heerlijk op.

Ik drink koffie omdat ik thee helemaal niets vind (slappe hap en ik vind smaakjes thee te zoet vaak), en water is ook maar saai, hoewel gecarboniseerd water wel ok is. En ik zoete drankjes wel lekker vind, maar niet zo goed zijn. En dan blijft er weinig over dan zwarte koffie (en ik nog steeds erg lekker vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:02
Ik dronk erg veel koffie op het werk (10-12 koppen per dag) maar thuis vrijwel niet. Daar pakte ik cafeïne kauwgom (80mg per gommetje x5).

Met bovenstaande hoeveelheden heb ik geen moeite, misschien dat het slechter slapen hier een gevolg van is maar ik heb mijn slaappatroon aangepast (minder uur per nacht: van 02:00 tot 07:30).

Ik ben nu vrijwel gestopt met koffie drinken en pak alleen nog maar de kauwgommetjes, maar maximaal 5 per dag. Persoonlijk merk ik wel meer rust en wat meer rust in m'n lichaam, maar mijn slaappatroon is er nog steeds niet beter op geworden, ik zou eerder zeggen nog slechter..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vroeger toen ik een Senseo had heb ik regelmatig periodes met minder koffie ingelast (wat gepaard ging met hoofdpijn), maar sinds ik dubbele espressos drink heb ik daar geen last meer van. Schijnbaar zit daar meer koffie, maar minder caffeine in ofzo. Ik heb daardoor ook weinig redenen meer om af en toe te minderen omdat ik gewoon kan stoppen zonder bij-effecten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:52
Leuk topic om even in mee te lezen.
Drink zelf redelijk veel cola, veel te veel, kan ik rustig zeggen. Warm bakje koffie kan er ook nog bij. Daarnaast ook heel veel iced koffie van DE.
Momenteel begint steeds meer het kwartje te vallen dat het vooral veel negatieve dingen doet boosten en dat je denkt dat je het weer nodig hebt.
Zal wel een lastige situatie worden om er vanaf te blijven.

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 20:08
Hm.

Cafeïne is best grappig. Veel mensen hebben niet door welk effect het precies op ze heeft. Beide kanten uit, trouwens. Ik kom heel veel mensen tegen die het zien als de grote vijand, of identificeren dat het een periode in hun leven kapot heeft gemaakt (of, in ieder geval, de levenskwaliteit sterk heeft doen laten dalen). Er zijn ook veel mensen die ontkennen dat het invloed op ze heeft, of in ieder geval een negatieve invloed dan.

Of dat allemaal inderdaad zo is, is zeer lastig vast te stellen. Bijvoorbeeld, door iets te doen (het stoppen met het nemen van koffie) kun je het gevoel hebben dat je je beter voelt omdat je iets hebt gedaan. Placebo effect, zeg maar.

Ik vind het erg lastig om cafeïne adviezen te geven. De invloed die het op mensen heeft verschilt nogal, en de indruk die mensen hebben van die invloed mogelijk nog veel sterker. Ik durf zelfs te zeggen dat de mening van mensen naar aanleiding van de indruk van de invloed geen hele sterke basis voor actie of beslissingen. Wellicht is het goed daar in deze discussie rekening mee te houden :Y)

In bredere zin denk ik dat mensen vooral moeten doen wat ze zelf fijn vinden. Wat je wel over cafeïne moet weten is dat je hersenen zich blijkbaar aanpassen aan de dosis die het gewend is te verwerken. Veel, maar niet alle, mensen kunnen heel goed functioneren met een hoge dosis cafeïne, zolang die dagelijkse dosis maar redelijk constant is. Als je er voor kiest te stoppen met koffie, zul je dat zeker een maand moeten volhouden om iets te kunnen zeggen over je leven zonder cafeïne, om iets te kunnen zeggen over je nieuwe leven. Je hersenen hebben tijd nodig zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Korte termijn effecten van het wijzigen van dagelijkse dosis kunnen zowel positief- als negatief zijn - hou daar rekening mee.

Nu ja. Ook cafeïne is tegenwoordig een onderwerp waar mensen een hele sterke mening over hebben. Dus hou het vriendelijk, en doe vooral wat werkt voor jou *O*

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bombom
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03-2021
Wat een goed topic.

Ik heb al jaren een haat/liefde verhouding met koffie.

Ik ben gestart ermee in m'n studententijd, geen idee waarom. En ik dronk het met sloten tijdens m'n eerste kantoorjaren. Zelfs van die vieze automaatprut... En thuis. En waar niet :)
Langzaamaan steeds meer. 6 of 7 koppen per dag? Had wel invloed op m'n darmen. En hoe ik me mentaal voelde, maar toen gaf ik die link met koffie niet gelegd.

Sinds een burnout, en paar jaar geleden, drink ik het hele periodes geen koffie. Soms wel een heel jaar. Dan wel thee. Meestal stop ik cold turkey, maar dat kan pittig zijn. En als ik al weer begin, nooit meer dan 2 of 3 kopjes per dag. Ik ben er extreem gevoelig voor.

Ik wordt gestrester en angstiger van koffie, zoveel is zeker. Thee heeft dat effect bijna niet, door de combinatie van L-theanine met cafeïne. In m'n koffiepauze's drink ik dan dus wel sloten thee. Goeie, lekkere thee, anders werkt het niet als alternatief. Voor mij.

Ik weet inmiddels dat koffie op iedereen een heel ander effect heeft. Op sommige vrijwel geen, en bij sommigen triggert het zomaar een paniekaanval. En alles daar tussenin. Je kunt het niet vergelijken. Zelfs binnen 1 persoon kan koffie in de ene periode prima vallen, en het andere moment bijna een mentale inzinking veroorzaken.

Dat maakt het sociale onbegrip zo lastig. Je bent al snel een aansteller op kantoor, met je thee. Of simpelweg in je familie, het lijkt alsof je moedwillig de sfeer verpest door niet gezellig mee te doen, bijna zoals dat gaat met alcohol. En als je dan je thee drinkt, krijg je zo'n bitter zwart snoeiafval in een zakje. Gezellig! Of rooibos met fruitsmaak... ieuwww. Dat helpt ook niet.

Thee zit gelukkig wel in de lift hier, qua kwaliteit, maar feit blijft dat in NL koffiecultuur heerst. En dat gaat ook niet veranderen. Ik kom zelden een goeie oolong tegen op de terras-kaart. Decaf kan daarentegen vrijwel overal. Decaf cappuccino is best wel ok, vaak.

Maar mijn probleem daarmee is, dat ik mij op een hellend vlak begeef. Beter ook geen koffie-achtig spul drinken. Dat maakt het gemis nog groter, en bestendigt het gebruik en het ritueel.
Mijn huidige koffie consumptie (1 kopje per dag) heb ik te danken aan een blik decaf maling dat m'n vriendin een keer meenam. Voor ik er erg in had gooide ik er ook een beetje echte koffie door. Dat kon toch zeker geen kwaad... Vaak neem ik ook een slokje van haar koffie, ... op een zwak moment, zeg maar :)
Dat is zo sinds het najaar ongeveer. Inmiddels denk ik weer over stoppen... Tja.

Maar feit is ook dat ik sindsdien vaak nekpijn heb, en ik weet precies hoe dat komt. Ik kan zelfs niet meer op m'n buik slapen, doet te veel pijn. Erg eigenlijk, hè? Ik ben zorgelijk en snel geïrriteerd.
Ik voel me stabieler en zorgelozer zonder koffie. Maar ook vaak 's middags en 's avonds wat moe en afwezig.
Met koffie ben ik iets vrolijker en ondernemender. De middagdip valt mee en 's avonds heb ik weer een beetje energie voor hobbies. Ook niet onbelangrijk. Maar ook minder ontspanning in m'n lichaam, in m'n spieren. De stress trekt gewoon m'n nek in, nu, deze periode.

Ik ben heel erg gevoelig voor verslavingen. Dat helpt ook niet mee. Soms prijs ik het feit dat we het hier maar over koffie hebben, en geen alcohol, nicotine of andere drugs.
Al is de invloed op mijn leven van koffie, zowel in gebruikperiodes als daarbuiten, veel groter dan ik zou willen.
Waarbij ik het momenteel een plekje probeer te geven. Ik wil het niet zwartmaken en probeer ook de goeie kanten te zien. Ik probeer het niet te zwart/wit te zien. Maar misschien is dat het enige mechanisme dat bij mij helpt om te stoppen? Who knows.
Wat ik wel weet; alles ik het houd bij 1 kopje is stoppen niet verschrikkelijk lastig. 1 dagje hoofdpijn, 1 week uit balans. Dat is de rekening.
Ik ben gewoon verslaafd, zoals veel koffiedrinkers, en zal dat altijd blijven, ook al drink ik het nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-04 16:31
Ik drink 1x ochtendkoffie uit de bonenmachine thuis en savonds 1 bakkie.

320ml per dag dus

Verder alleen water
Ergo, nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Laatst online: 20:52
Ik heb laatst een periode geen cola & koffie, dus caffeine meer genuttigd. Daar werd ik toch even een beter mens van, bizar zelfs..

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
Lensent schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:47:
Ik drink 1x ochtendkoffie uit de bonenmachine thuis en savonds 1 bakkie.

320ml per dag dus

Verder alleen water
Ergo, nergens last van.
Hier hetzelfde, alleen zijn het espresso's, dus ik kom op 90ml per dag max. Op het werk kan ik gelukkig de verleiding prima weerstaan. Heeft meer te maken met dat het echt bocht is, ipv wilskracht, maar dat heb ik niet gezegd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurdeur
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-04 14:16
Vooral op het werk drink ik koffie, in het weekend eigenlijk niet. Moet zeggen dat ik er weinig last van heb om opeens 2 dagen zonder te zitten.

Toch wil ik minderen, want ik drink op het werk misschien 4-5 koppen koffie op standje kan niet gezond zijn. Merk juist als ik op het werk ben dat ik snel hoofdpijn heb.. misschien toch maar water uit de automaat halen ipv koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vroeger heb ik een periode gehad waarbij ik vrij veel koffie dronk. Toen een keer flink geminderd (max 2 per dag) en ik dacht altijd dat cafeïne geen effect op me had, maar ik sliep zoveel beter.

Inmiddels drink ik cafeïnevrij. Vooral omdat ik namelijk op zich geen hunkering naar koffie heb, maar het gewoon lekker vind. Probleem daarvan is dat er dan dus dagen zijn waarbij ik het gewoon vergeet te drinken (vaak weekend) of dat er geen mogelijkheid is (vakanties soms). En op het moment dat de hoofdpijn opkomt dan besef ik pas dat ik nog geen koffie op heb, maar dan is het al te laat.

Dus nu drink ik cafeïnevrij. Vergeet ik de koffie een keer is er dus niets aan de hand. En drink ik wel een keertje koffie met cafeïne, dan is er ook niks aan de hand. Zolang ik dat niet 2-3 dagen achter elkaar doe tenminste, anders mag ik weer opnieuw afkicken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Cafeïne is voor mij puur iets wat ik neem als voedingsuplement. Ik beperk het dus ook voor een training. Ik heb ook heel lang over gedaan om het in de morgen te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:17
onlangs Daffee ontdekt dankzij een interview, in een krant, het smaakt wel anders dan koffie, minder bitter en bevat geen caffeine, maar geeft meer een voldaan en warm gevoel zoals chocolademelk dan koffie of thee.
voor mij een voordeel dat het minder bitter is, ik gebruik bij Daffee geen suiker in tegenstelling tot koffie
Daffee bestaat uit geroosterde dadelpitten
www.daffee.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 16:51
Recent merkte ik dat ik in het weekend vaker hoofdpijn had of een soort off gevoel. Of dit nu lag aan het uitslapen (van normaal 6:30 uur naar 8:30 uur) of door de koffie of vochttekort.. geen idee.

Doordeweeks startte ik direct na het opstaan rond 7 uur met mijn eerste koffie en dronk er circa 3-6 per dag (espresso machine / dark roast). 2 weken geleden hiermee gestopt en pas na 10 uur gestart met 2 koffie op 1 dag, na 1.5 week wist ik niet beter en vergat ik soms mijn eerste koffie rond 10 uur. Ik ben ook een koffieleut maar geniet nu meer van het bakkie en de extra boost. Mijn lichaam wordt nu in de ochtend wakker door een lekkere wandeling buiten en het natuurlijk proces in mijn lichaam. Rond 10 a 11 uur geef ik mijn lichaam een kleine boost en een lekker warm bakkie leut.

Bevalt prima en het eerste weekend voelde ook erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb jaren te veel koffie gedronken, nu gemiddeld 2 kopjes per dag. De caffeine heeft me nooit heel veel gedaan qua humeur/energie/hoofdpijn. De enige fysieke reactie 's ochtends is "coffee makes me poo". Ik kan prima op de bank in slaap vallen na een bak koffie en ook toen ik 6-8 bakken per dag dronk had ik nooit hoofdpijn als de eerste kop op zich liet wachten of een dagje uitbleef. Het doordrinken was vooral gewoonte, meestal vanwege saai werk.

Op werkdagen begin ik met 1 kop rond 8:30 uur, de tweede volgt meestal rond een uur of 10, verder enkel water. Noet omdat het moet, maar omdat ik het lekker vind. In het weekend ook die ene in de ochtend, meestal blijft het daar dan bij. En als mijn ochtendroutine wordt onderbroken voordat ik koffie heb 'gezet' (nespresso, weinig aan te zetten), dan haal ik 'm meestal niet in. Wel is een dubbele espresso voor mij een fijne afsluiter van een goed diner, maar ook daarbij geldt: zoniet, dan ook prima.

Cola drink ik zelden, een koud blikje kan wel echt lekker zijn als het warm is en daarbij voel ik wel een effect van wakker worden. Maar dat is dan ook suiker+caffeine+koude+psychologisch effect, vermoed ik. Thee ook heel weinig, meestal kruidenmelange zonder thee :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bundin op 02-03-2021 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:36
Vroeger in studententijd en later op werk dronk ik makkelijk 8-10 kopjes op een dag. Het resultaat was dat ik 's-ochtends in het weekend al gauw knallende hoofdpijn had die pas weg ging na het drinken van koffie. Dat was al een eerste teken dat ik moest minderen.

Vervolgens kwam ik bij een nieuwe werkgever terecht die gelukkig vriesdroog koffie had. Niet zo zeer gelukkig omdat het lekker is, maar meer omdat ik last van mijn buik kreeg bij het drinken van > 3 koppen op een dag dronk. Dat dwong mij wel om te minderen.

En later ben ik overgestapt op 2 koppen per dag. Eentje rond 10u, eentje rond 15u. Ik drink expres geen koffie in de avond, om mijn slaapritme niet te verstoren. En ik merk dat ik hier wel goed mee overweg kan.

Soms dan kom ik niet toe aan de koffie in de ochtend en dat merk ik dan ook wel. Een bakkie kan zeker een oppepper zijn. Dus eigenlijk zou ik hier ook vanaf moeten, want ik geloof dat je beter niet afhankelijk kunt zijn van externe stimulansen voor je gevoel van welbevinden.

edit: nu ik er zo over nadenk, ga ik de komende weken proberen elke dag een klein beetje minder koffie te gebruiken in mijn filterapparaat. Totdat ik alleen nog maar warm water over houdt :p

[ Voor 8% gewijzigd door segil op 02-03-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30

ST10©DE

Dus.............

Mijn vrouw drinkt af en toe Caro als ze last krijgt van koffie.

Werkt bij haar goed. Over de smaak durf ik niks te zeggen...

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
Van 9 tot 12 bakken filterkoffie op het werk naar 2 max 3 bakjes per dag en voel mij daar een stuk beter bij.
Ik voel me minder gejaagd en heb in het weekend geen ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn meer.
Door de weeks om 5 uur s’ochtends het eerste bakje Starbucks Nespresso, om een uur of 7:00 op het werk een bakje filterkoffie en heeeeel af en toe een tweede bakkie om 9:00 als er iemand voor mij inschenkt.
In het weekend blijft het bij 2 bakjes in de ochtend en soms een blikje Bullit voor de nadorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 14:17

Nox

Noxiuz

Ik ben van regelmatig 5-6 bakkies naar 2-3 bakkies gegaan. Met name vanwege de cafestol, gezien we op kantoor een volautomaat hebben staan daar iets minder van drinken :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:38
Hier een grootverbruiker. Ik gok 10-15 bakjes per dag (werk in de sales). Wel liefst bonen en ik kan ook om 01.00 nog koffie drinken en dan gaan slapen, nergens last van. Ik drink geen alcohol, water al helemaal niet en thee lust ik niet, dus ik houd het lekker bij koffie _/-\o_

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Jemig, dat zou echt mijn dood worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@vickypollard Valt wel mee joh. Die troep van een Senseo etc daar gaat een mens echt dood aan denk ik. Verse koffiebonen kan ansich niet veel doen buiten de cafeine uiteraard.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Ik ben blij voor je dat jij daar geen last van hebt, maar na een flinke bak wordt mijn hart onrustig en breekt me het zweet al uit. Er is een reden dat ik dit topic geopend heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@vickypollard Kan ook phantoom zijn he ;) Dat je jezelf wijs maakt dat je er ''last'' van hebt. Ik heb dat bij spannende dingen zoals een doktersbezoek bijvoorbeeld dan maak je zelf die stress aan als je snapt wat ik bedoel en ben je jezelf onderbewust gek aan het maken. Het hoeft niet aan het product te liggen. Kan ook tussen de oren zitten zeg maar ;)

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Maar dat doet het niet. Nogmaals, fijn dat jij er tegen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 14:17

Nox

Noxiuz

CryptoNL schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:45:
@vickypollard Valt wel mee joh. Die troep van een Senseo etc daar gaat een mens echt dood aan denk ik. Verse koffiebonen kan ansich niet veel doen buiten de cafeine uiteraard.
Vergis je niet in de werking van cafestol ;) het kan an sich dus wel veel doen. Ook de hoeveelheid cafeïne tikt aan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ook even mn bijdrage delen hier, ik ben voor de lol eens aan het kijken wat er gebeurd als je stopt met koffie drinken. Ik denk dat ik het al 15 jaar drink. Eerst alleen op kantoor, daarna thuis met zo'n filtertje, later pads, cups, kleine espresso machines, en de laatste tijd is het een beetje uit de hand gelopen met een Expobar Brewtus, een Expobar Megacrem en een Expobar Monroc (2x horeca 2-groeps machine, één prosumer enkelgroeps machine). Daarnaast twee Mazzer Super Jolly bonenmalers in een huis van 80 vierkante meter :+ ik haal mn bonen meestal bij de Makro omdat dat scheelt als je 20kg koopt :X dus laten we het houden op industriële hoeveelheden koffie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWeCyHOAkVijL4pAXWX4_JJIVms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bn3B3lkscgOYQE7eNQc9s0ch.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben begin deze maand gestopt, om eens te kijken wat er gebeurd. Tot op heden weinig spannends, de eerste paar dagen wat hoofdpijn, gegaap en behoefte aan koffie. Maar de dagen daarna eigenlijk niet zoveel spannends, geen nieuwe inzichten, nieuwe hobbies of radicale plannen. Ben benieuwd hoe het eind deze maand is :Y)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sileme
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-06-2021
vickypollard schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:25:
Eigen ervaring
ik hoopte dat dit een aparte reactie zou worden, maar hij wordt aan de OP geplakt blijkbaar :P

Zal ook wat vertellen over mijn eigen ervaringen met cafeïne en dan specifiek eigenlijk koffie, omdat ik daar het meest moeite mee heb gehad.

Ik ben ergens in mijn puberteit koffie gaan drinken, geen idee meer precies waarom. Terugkijkend had ik toen al last van de nadelige effecten van cafeïne, maar heb ik dat simpelweg nooit aan koffie gelinkt, maar eerder aan stress. Ik ben altijd koffie blijven drinken, soms ook schandalig veel, bijvoorbeeld tijdens mijn studententijd. Ook tijdens het werk deed ik enthousiast mee met de koffierondjes, maar daar werd, doordat ik ritme aanhield en de hele dag eigenlijk alert moest zijn, mij wel duidelijker dat koffie bij mij problemen veroorzaakte.

Als ik koffie dronk, gaf me dat een lekkere oppepper, maar niet lang daarna kwamen de negatieve effecten:
  • Zweten
  • Zeurende hoofdpijn
  • Brainfog
  • Rusteloosheid
  • Neiging tot snacken
  • Veel spanning in mijn kaak (kan hem de hele dag door knakken als ik koffie heb gedronken)

Omdat ik steeds meer koffie dronk om deze effecten te compenseren, kreeg ik ook last van:
  • Depressieve gedachten
Meermaals heb ik geprobeerd te stoppen, maar steeds weer kwam de verleiding op een dag dat ik me wat moe voelde. Een kopje kan geen kwaad, toch? Vervolgens zat ik weer weken of maanden lang aan de koffie... Het vlees is zwak, zeg maar. Inmiddels, pak 'm beet 15 jaar na mijn eerste kop, ben ik gelukkig een maand of 7 van de koffie/cafeïne af, waarbij de coronacrisis eigenlijk wel een mooi hulpmiddel is geweest, want thuis raak ik het koffiezetapparaat niet aan.

Ik ben cold turkey gestopt en heb de eerste weken hoofdpijn gehad en ben veel moe geweest. Daarnaast heb ik heel vaak zin gehad in koffie; nog steeds eigenlijk. Ik vind koffie ontzettend lekker, dus als ik het ruik is het even moeilijk, maar ik zit ondertussen op een punt dat ik er behoorlijk zeker van ben dat ik er nooit meer aan begin, omdat ik niet weer die ellende wil meemaken.

Ben ik helemaal cafeïnevrij? Over het algemeen wel, maar ik eet wel eens wat chocola bijvoorbeeld. Gelukkig is dat niet zo heftig qua cafeïne, dus daar heb ik niet merkbaar last van. Maar over het algemeen drink ik water, kruiden-/fruitthee, of af en toe frisdranken zonder cafeïne.
Ik kan me volledig vinden in deze ervaring. Ik heb ook een onderliggende mentale aandoening (misofonie), dat in combinatie met koffie stukken erger wordt. Toch ben ik nog niet van de koffie af. Tweemaal de drie maanden gehaald, maar steeds weer een terugval gehad. En daarna ga ik dan langzaamaan weer meer drinken. Altijd max. 1 kopje per dag, en dat nooit na 10 uur 's ochtends. Maar ook dan is mijn slaap nog altijd slechter dan wanneer ik niet drink.

Ik zou graag hulp kunnen gebruiken. Iemand die mij accountable houdt. Iemand die ik kan appen bijvoorbeeld en mij vertelt dat ik het niet moet drinken als ik op het punt sta. Ik heb al verschillende tactieken geprobeerd. Een briefje met DRINK GEEN KOFFIE op de kast, een app die me aanmoedigt, een filmpje waarin ik tegen mezelf vertel waarom ik het niet moet drinken. Maar toch loop ik gewoon naar de koffiezaak om de hoek 5min later... Ik ben verder ontzettend gedisciplineerd in andere delen van mijn leven. Drink niet, sport veel, eet goed, etc. Maar koffie is mijn enige zwakke punt en dat maakt het zo frustrerend. Het bezorgt me onnodige stress, ik eet erdoor meer en m'n slaap wordt aangetast. Heeft iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canizares99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-04 16:04
vickypollard schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:25:
Eigen ervaring

• Zweten
  • Zeurende hoofdpijn
  • Brainfog
  • Rusteloosheid
  • Neiging tot snacken

• Depressieve gedachten

Hoe gaat het nu met je qua moeheid nadat je gestopt bent? Ik ben sinds deze week (3 dagen) gestopt met het drinken van 2 koppen koffie in de ochtend. Ik merk nu dat ik licht hoofdpijn heb, maar vooral ben ik heel erg moe en dat al 2-3 uur nadat ik ben opgestaan en goed heb geslapen.

Hoelang hebben die deze afkick verschijnselen bij jou geduurd? Ik merkte namelijk dat als ik koffie dronk ik last kreeg ik van paniek/angst gevoelens (hyperventilatie) en heel een onrustig gevoel. Als dan de cafeïne uitgewerkt was kreeg ik bijna altijd een “dip”. Daarom nu cold turkey gestopt.

In de ochtend drink ik nog wel 2 kopjes groene thee, en verder Rooibos of Kamillethee en uiteraard water.

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
canizares99 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Hoe gaat het nu met je qua moeheid nadat je gestopt bent? Ik ben sinds deze week (3 dagen) gestopt met het drinken van 2 koppen koffie in de ochtend. Ik merk nu dat ik licht hoofdpijn heb, maar vooral ben ik heel erg moe en dat al 2-3 uur nadat ik ben opgestaan en goed heb geslapen.

Hoelang hebben die deze afkick verschijnselen bij jou geduurd? Ik merkte namelijk dat als ik koffie dronk ik last kreeg ik van paniek/angst gevoelens (hyperventilatie) en heel een onrustig gevoel. Als dan de cafeïne uitgewerkt was kreeg ik bijna altijd een “dip”. Daarom nu cold turkey gestopt.

In de ochtend drink ik nog wel 2 kopjes groene thee, en verder Rooibos of Kamillethee en uiteraard water.

Hoor het graag.
Wat ik in ieder geval kan zeggen is dat ik koffie niet meer nodig heb in m'n leven (ik heb ook eigenlijk totaal niet de behoefte). Moeheid heb ik sowieso periodiek last van, maar niet omdat ik geen koffie drink. Dat is gewoon hoe mijn lichaam werkt, helaas. Ik ga ook geen koffie drinken om dat te compenseren, want dat gaat niet helpen voor mij.

Probeer het minstens nog een paar weken vol te houden om te kijken hoe je je erbij voelt. Ik kan me niet voorstellen dat dat slechter gaat zijn dan wanneer je paniekerig, angstig en onrustig bent door de koffie! Als je moe blijft is je probleem niet dat je geen koffie drinkt, maar iets anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canizares99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-04 16:04
vickypollard schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Wat ik in ieder geval kan zeggen is dat ik koffie niet meer nodig heb in m'n leven (ik heb ook eigenlijk totaal niet de behoefte). Moeheid heb ik sowieso periodiek last van, maar niet omdat ik geen koffie drink. Dat is gewoon hoe mijn lichaam werkt, helaas. Ik ga ook geen koffie drinken om dat te compenseren, want dat gaat niet helpen voor mij.

Probeer het minstens nog een paar weken vol te houden om te kijken hoe je je erbij voelt. Ik kan me niet voorstellen dat dat slechter gaat zijn dan wanneer je paniekerig, angstig en onrustig bent door de koffie! Als je moe blijft is je probleem niet dat je geen koffie drinkt, maar iets anders ;)
Ik kijk het ook zeker even langer aan. Weet haast zeker dat de vermoeidheid hier een rol in speelt nadat ik gestopt ben met koffie. Normaal als ik wakker was, was het eerste wat ik deed 2 bakken koffie. En dat mis je nu..

En die hoofdpijn, stjah dat lees je overal als men stopt met koffie. Maar goed, ik zet door en wil van het onrustige gevoel (oa hyperventilatie) af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14

Agent47

I always close my contracts.

Ik had een periode dat ik het de hele dag door dronk.

Nu pak ik 's ochtends 2-3 kopjes koffie en 's avonds na het eten nog een bakkie. Voor de rest water / ranja.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-04 18:01

ElkeBxl

Tassendraagster

Sileme schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:12:
[...]
Ik ben verder ontzettend gedisciplineerd in andere delen van mijn leven. Drink niet, sport veel, eet goed, etc. Maar koffie is mijn enige zwakke punt en dat maakt het zo frustrerend. Het bezorgt me onnodige stress, ik eet erdoor meer en m'n slaap wordt aangetast. Heeft iemand nog tips?
Je hebt je leven duidelijk goed op orde, het is okay om een zwak punt te hebben. Niemand is perfect. Heb je hier ooit al eens met een professional over gesproken, zeker gezien je misofonie hebt? Huisdokter, psycholoog, ...? Zijn er misschien bepaalde triggers in je leven die je doen grijpen naar koffie? Dit kan vanalles zijn: bepaalde geuren, geluiden, situaties, gevoelens, ...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-04 18:01

ElkeBxl

Tassendraagster

Agent47 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:41:
Ik had een periode dat ik het de hele dag door dronk.
Same. Tijd terug dan het kunnen afbouwen naar 1 grote tas 's ochtends en dan nog een kleine in de voormiddag en kleine in de namiddag. Tegenwoordig zit ik op 2 kleine in de voormiddag en 1 kleine in de namiddag. Als ik te snel afbouw heb ik altijd hoofdpijn en zit ik liters water te drinken.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Widow schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:09:
[...] laten we het houden op industriële hoeveelheden koffie

[Afbeelding]

Ik ben begin deze maand gestopt, om eens te kijken wat er gebeurd. Tot op heden weinig spannends, de eerste paar dagen wat hoofdpijn, gegaap en behoefte aan koffie. Maar de dagen daarna eigenlijk niet zoveel spannends, geen nieuwe inzichten, nieuwe hobbies of radicale plannen. Ben benieuwd hoe het eind deze maand is :Y)
Intussen vier maanden verder, nog steeds gestopt met koffie. Heb al mn machines inmiddels verkocht, en het is wel wat rustiger zo zonder koffie. Met veel koffie had ik altijd een beetje dat opgejaagde gevoel in mn hoofd, dat is nu veel minder. Slapen is wel wat beter geworden, met name in slaap vallen. En het is verfrissend om 's ochtends wakker te worden en direct energie te hebben, in plaats van eerst een half uur koffie drinken en voor je uit staren tot de koffie begint te werken. Dus het bevalt wel, zo zonder koffie :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
aan elke verslaving kleven ook voordelen. koffie geeft een boost waarmee je 's ochtends eenvoudiger tot geconcentreerd werken kan komen.
maar niet iedereen houdt makkelijk een balans in een verslaving, waardoor soms teveel koffie wordt genuttigd en dan loopt het lijstje met nadelige effecten rap op.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@vickypollard
Hoe is het nu met je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
Prima :) Hier en daar wat uitstapjes, vooral vanwege de smaak, maar werd er snel genoeg aan herinnerd waarom ik ook alweer gestopt was met koffie. Maar over het algemeen dus koffievrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 13:28
Leuk topic en veel herkenning.
Ik dronk veel koffie 5-10 bakjes op een dag maar op een gegeven moment viel het kwartje dat mijn slapeloosheid iets met cafeïne te maken had. Ergens las ik iets over de 'hallfwaardetijd' van cafeïne in je bloed. Dit is 6 uur.
Toen gestopt met koffie drinken na 12 uur 's middags. Dat werkte eigelijk direct positief voor mijn nachtrust.
Voor mij een goede tussenweg want ik hou van koffie en drink 's ochtends nog steeds 4-6 bakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
Niet gestopt maar wel geminderd van 10 tot 14 bakken koffie naar 4 a 5 maximaal en ik kan wel zeggen dat het een stuk rustiger in het hoofd en mijn lijf is met minder cafeïne. Nu veel water en af en toe een opkikkertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon_Warner
  • Laatst online: 15-03 09:51
Leuke topic. Ik ben sinds enkele weken van 3 maal espressomachine koffie naar 1 maal gegaan s'ochtends vroeg om 7 uur. Ik had het idee dat ik te snel gestresst was en las toen over adrenaline en caffeïne en hoe die elkaar kunnen versterken. Misschien ga ik helemaal stoppen om te kijken hoe het bevalt maar ik vind dit al een hele stap en merk duidelijk verschil. Mijn slaap is anders (dieper) en ik slaap makkelijker door. Ik heb wat hoofdpijn gehad maar verder amper negatieve effecten bij het minderen. Je mist die boostknop wel in de ochtend maar daar staat tegenover dat ik mij over het algemeen kalmer voel. Ik ben nog steeds gek op koffie dus vandaar voorlopig nog één bakje per dag. Ik geniet er wel extra van! Maar helemaal stoppen zou ook moeten kunnen al was het maar als experiment. Tegen de tijd dat ik naar bed ga neem ik nu aan dat de stof helemaal uit mijn lichaam is als je die eerste koffie s'ochtends vrioeg drink. Verder drink ik kruidenthee. Dus geen sluipverbruik via thee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 11:48
Drink al een jaar of vijf geen koffie meer. Stoppen was makkelijk aan gezien ik alleen nog maar s'ochtends 1 hele slappe bak kofie dronk. Drink nu s'ochtens 1 kop thee. Toen ik nog veel koffie dronk had ik ook last van trillen en een "speedy" gevoel.

Mijn advies is ga steeds slappere koffie drinken dan is stoppen geen enkel probleem.

Helemaal eens met D.deJong HEEL VEEL water drinken, water is heerlijk. Velen realiseren niet dat in Nederland verschrikkelijk schoon en lekker water 24/7 oneindig beschikbaar is.

Helaas werkt het niet zo met roken. Hoe slapper de sigaret hoe meer ik ga roken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
2020 kreeg ik hartkloppingen, verder eigenlijk niets. Mijn dagelijkse koffie consumptie was minstens 12 bakken koffie op het werk en thuis nog een cola verslaving van 1.5 liter per dag. Weekenden alleen de cola, dan was het 3 liter per dag.

Heb toen besloten geheel Cold Turkey te stoppen, dat heeft een heel weekend gekost aan hoofdpijn, zweten, rillen en een algeheel gevoel van klote voelen. Na dat weekend geen koffie en cola aangeraakt en het eerste jaar ook geen chocolade en thee meer.

Het effect op stoppen op mij was: ik werd een oud mannetje, om half 10 uur snachts ging ik inkakken om rond 6 uur fier wakker te worden en met geen mogelijkheid meer in slaap kon komen. Voorheen sliep ik pas om 2 uur snachts (niet omdat ik niet kon slapen, maar omdat ik niet moe was. Lag ik om 12 uur in bed dan was ik in 5 minuten in slaap.), om rond 8 uur op te staan. Vaak had ik aan 6 uur slaap genoeg en in de weekenden kon ik uitslapen. Zonder koffie verslaving kan ik niet meer uitslapen en ben ik elke dag om 6 uur wakker, maar mentaal nog moe zodat ik mijn bed niet uit kom tot 8 uur.

Daarnaast had ik sinds ik gestopt was een wollig gevoel in mijn hoofd, was niet meer scherp. Dat is in mijn vak gebied wel redelijk een probleem. Werd er trager door en wou alles 2x checken voor ik iets deed.

Meer dan 2 jaar later heb ik weer eens een cola gedronken, afspraak met mijzelf gemaakt om alleen op verjaardagen te drinken. Moet zeggen dat ik inmiddels het niet zoooo enorm lekker vindt als voorheen, maar een Jackie Coke gaat er op een feestje nog wel in.

Na een podcast van Joe Rogan waarin een verslavings deskundige sprak over het effect van cafeïne en hij een maand gestopt was en daarna weer begon en onmiddellijk het wollige gevoel weg was ben ik langzaam aan weer koffie gaan introduceren. Ben begonnen gewoon eens per week een cappuccino te halen om de hoek en inmiddels zit ik op maximaal 2 koppen cappucino per dag. Heb de afspraak met mijzelf gemaakt om niet meer dan 2 per dag te maken en niet later dan 2 uur, maar denk dat ik dat kan oprekken naar 3 uur. Moet zeggen dat het wollige gevoel wel weg is.

Om er zeker van te zijn dat ik niet te snel weer aan de koffie ging en snel weer op 12 bakken koffie zit heb ik mijn thuis espresso setje (werk inmiddels volledig remote) aangepast aan dat het een langzaam process is. Ik heb een Cafelat robot, wat een handmatige pull lever espresso machine is die ik met kokend water moet opwarmen, heb een commandante hand grinder waardoor ik ongeveer 5 minuten aan het malen ben. Een koffie maken duurt echt iets van 15 minuten. Inmiddels weet ik wel dat ik mijzelf redelijk kan beheersen want in de weekenden neem ik geen koffie en vaak vergeet ik op drukke dagen het tweede bakje. Dus binnenkort ga ik een electrische maler introduceren om het process iets sneller te maken.

Enige wat ik eraan over gehouden heb is dat ik nog steeds vroeg inkak en klaar wakker wordt om 6 uur. Wat wel een dingetje is omdat als je samen uit eten bent en een drankje doet het best lullig is dat je zit te knikken bollen in het cafe om 10 uur... Verder geen hartkloppingen meer.
Pagina: 1