Op maandag 13 augustus 2001 11:46 schreef mietje het volgende:
[..]
Toon mij eens een situatie waar de doodstraf "werkt"?
Massamoordenaars, Marc Dutroux. Dat soort lui.
Is de doodstraf wel een "straf"?
Is gevangenisstaf wel straf ? Wat is straf ?
Ik vind het alletwee straffen, wat erger is is persoonlijk, maar doet er niet zoveel toe. Het veilig stellen van de samenleving staat voorop (bij mij zeker)
Wat leert de bestrafte er van?
Waarom moet er geleerd worden van straffen waarbij mensen nooit meer vrijkomen?
Andere (potentieele) criminelen leren er immers niets van, de doodstraf werkt niet afschrikwekkend.
Van gevangenis straf leren potentiele criminelen ook niet.
Hoe kom je erbij dat het niet afschrikbarend werkt ?
[..]
20 Jaar in een hok is barbaars, maar het is nog geen gesanctionneerde executie. Als een staat begint met het executeren van zijn eigen burgers in vredestijd, dan is er iets fundamenteel fout met het rechtssysteem van zo'n staat.
Waarom is het dan fout ?
Zo'n staat probeert het falen van zijn rechtssysteem te verhalen op de crimineel, en dat is barbaars.
Waarom vind jij dat falen van het het rechtssysteem ?
En hoezo verhalen op de crimineel ?
[..]
Omdat het de samenleving leert dat moord en geweld soms toegestaan zijn.
En bij gevangenisstraf leren mensen dat opsluiten ook mag ?
Nee, dus dat lijkt me voor doodstraf ook niet.
Als de samenleving dan eigen rechter speelt escaleert het nogal eens.
Als mensen eigen rechter spelen is dat hun fout. Zij zullen ook gewoon bestraft worden.
Eigen rechter spelen gebeurt nu ook en meestal omdat ze vinden dat de straffen te laag zijn. Moet je dan om dat argument de straffen gaan verhogen ?
[..]
Criminologische studies tonen aan dat er een correlatie bestaat tussen het (her)invoeren van de doodstraf en de toename van geweldsdelicten en moord, zie mijn post. Als je het niet met die studies eens bent moet je cijfermateriaal produceren dat het tegendeel bewijst (good luck).
Het gaat erbij dat soort dingen om hoe ze de studie hebben gedaan en of de omstandigheden ook hetzelfde waren bij beide gevallen. Dat is dus vrijwel nooit. En ook al was dat dan zijn de omstandigheden nooit gelijk aan die hier in Nederland, daarvoor spelen bij dit soort dingen teveel factoren mee. Ik kan ook een studie maken dat het verhogen van de maximumsnelheden kan leiden tot meer moorden.
Daarnaast geef je hier aan dat hardere aanpak ook hardere criminelen maakt. Hier ben ik het mee eens, en het is volgens mij een kernprobleem.
Heb ik dat gezegd

Willen we hardere criminaliteit in Nederland? Dan moeten we vooral harder straffen.
Nee, lekker criminaliteit gedogen zal de criminaliteit doen dalen.
[..]
Harder optreden op straat is geen straf.
Maar zorgt wel voor grotere pakkans van criminelen. Ook weten ze dan dat het niet gepikt wordt en zullen ze niet zo doorgaan met iets ergers totdat ze daarweer mee gepakt zij.
[..]
Dit raakt wal nog kant. Moorden worden altijd impulsief gepleegd?
Nee hoor, een hoop moorden wordn gepland, liquidaties ed. Een hoop worden er impulsief gepleegd maar dat is dan ook geen moord maar doodslag (voor justitie).
En dealers zijn allemaal gehaaide zakenlieden die ten koste van alles zo snel mogelijk rijk willen worden?
Als de risico's groter worden dan zullen er zeker mensen zijn die het dat niet waard vinden.
Er wordt tijdens een rechtszaak wel degelijk rekening mee gehouden of een misdrijf met voorbedachte rade of uit impuls gepleegd is, maar je kunt dit niet zo per categorie scheiden.
Dat kun je wel, want dat is dus het verschil tusen moord (met voorbedachte rade) en doodslag.