Verwijderd

Laat zo iemand op een goede manier boeten, en zorg dat je al dat geld wat er in is gestoken terug kan winnen door tewerkstelling, loonbeslag na zijn rehabilitatie. Huidige gevangenissen kosten alleen handen vol met geld en lossen bijna niets op.
Tewerkstelling? Onhaalbaar. Veel meer dan wasknijpers in elkaar zetten kan je zo'n crimineel niet laten doen, die is niet opgeleid voor veel meer. Met de taken die je zo'n crimineel kan laten doen, verdien je nog geen fractie van de extra kosten terug die je maakt door zo'n productiefaciliteit binnen de gevangenis op te zetten. Dit kost dus alleen maar MEER geld.

Loonbeslag? Waarom zou zo'n ex-crimineel dan nog gaan werken? Ze pikken toch al zn geld in... Die gaat dus lekker zwart bijverdienen op de manier die ie altijd toegepast heeft :) Of op de manier die hij in zijn gevangenschap van medecriminelen geleerd heeft.

Met dit soort non-oplossingen dwing je de crimineel haast wel tot recidive.

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 11:06 schreef mietje het volgende:

[..]

Zoals reeds gezegd. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een staat die VN-verdragen ratificeert, tevens in zijn nationale wetgeving vastlegt dat ze niet volledig meewerkt aan de uitvoering van die verdragen.
Ik denk dat de nationale wetgeving er eerder was dan de VN. :) Niet iedereen verandert de grondwet zo makkelijk. Bovendien zijn de VN ook tegen doodstraf, maar er zijn zat landen waar deze nog bestaat hoor die lid ervan zijn.
[..]

Dat verkies ik dus ver boven de willekeur en sentimentaliteit van een burgerjury. Ik wordt liever geoordeeld door een deskundige dan door een willekeurig groepje dat zo van de straat wordt geplukt.
Burgerjury is ook onpartijdig hoor.

Verwijderd

Wat vinden jullie van het idee om bv:

een auto dief na 5 jaar de mogelijkheid geven om in ruil voor bv: 3 maanden vrijwillegerswerk zijn strafblad kwijt te schelden als hij in die 5 jaar geen verdere vergrijpen heeft gepleegd...

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 21:54 schreef Tweaker het volgende:
Ik denk dat de nationale wetgeving er eerder was dan de VN. :) Niet iedereen verandert de grondwet zo makkelijk. Bovendien zijn de VN ook tegen doodstraf, maar er zijn zat landen waar deze nog bestaat hoor die lid ervan zijn.
De VN is een verdragsorganisatie; er zijn een groot aantal verdragen die je als staat kunt ratificeren of niet. Als je niet alle verdragen ratificeert, kom je niet in aanmerking voor een tribunaal ed.
Burgerjury is ook onpartijdig hoor.
Ik geef net argumenten waarom dat niet zo is. Een burgerjury is niet deskundig op rechtsgebied, dat kost jaren studie. Een burgerjury bepaalt dus of iemand schuldig is adhv. wetten die ze zelf niet volledig doorziet.

Daarnaast is de gemiddelde burger sentimenteel, hij laat zich beinvloeden door de manier waarop aanklagers en verdedigers hun zaak presenteren. Hij oordeelt op wat zijn gevoel hem ingeeft.
Pagina: 1 2 Laatste