Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energiecoöperatie met familie in België?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.574 views

Vraag

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:44

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste DEDers,

TL;DR. Mijn zus in België heeft de mogelijkheid (een overschot aan) PV-panelen te leggen op haar schuur. Is het mogelijk dat ik het overschot van haar productie gebruik om zo de kosten richting de energieleverancier te beperken?

Ik woon sinds een aantal jaar in een gasloze en energiezuinige nieuwbouwwoning (2018). We hebben een bodemwarmtepomp en (vanuit de EPC-norm) 9 zonnepanelen op ons dak met een vermogen van 2340 Wp.

Aangezien we vorig jaar nog ~4500 kWh aan elektriciteit hebben gebruikt, hebben we in het voorjaar ons dak laten schouwen of er meer panelen / vermogen op zou kunnen. Dit was niet mogelijk (lees: rendabel).

Sinds een half jaar woont mijn zus in België en overweegt om ook PV-panelen te laten leggen op het dak van haar schuur. Ze heeft plek voor een installatie van 10 kWp, maar zou zelf toekunnen met 7 kWp.

Nu ontstond bij mij het idee dat ik de overige 3 kWp aan panelen ga gebruiken om de kosten richting de energieleverancier te beperken.

Ik ben bekend met de Postcoderoosregeling (Regeling Verlaagd Tarief) en de mogelijkheid tot het opzetten van een Energiecoöperatie.

Echter weet ik niet of het fiscaal, juridisch en/of technisch mogelijk is om dit te grensoverschrijdend realiseren.

Misschien ten overvloede: Mijn zusje en schoonbroer hebben al een BVBA in België. Niet dat we deze hiervoor willen inzetten, maar ze zijn dus al bekend met het fiscale en juridische reilen en zeilen van de Belgische overheid.

Heeft er iemand kennis, ervaringen of tips of dit überhaupt mogelijk is en of het rendabel kan zijn?

Alvast bedankt _O_

Matis

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 26-09-2020 16:43 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Als je een hele lange kabel trekt kan het ;). Wel een gek dak als er maar 9 panelen passen. Kunnen we daar niet eens goed naar kijken?

[ Voor 50% gewijzigd door lothar op 26-09-2020 16:20 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
geen idee, maar bedenk je dat belgie bezig is met een maxmiaal vermogen wat je mag leveren en of afnemen Qua piek belasting op het net en anders ga je meer betalen. grotere zonnepanelen instalaties zijn daarmee een stuk minder rendabel.

waarom is je eigen dak niet rendabel? met de huidige terugdraaiende meter regeling is bijna alles rendabel :D

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Matis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:10:
… eigen elektriciteitsverbruik terug te dringen?
Dat doe je niet met zonnepanelen. Dat doe je alleen door een kritisch te kijken wat voor apparatuur je aangesloten hebt, wat je verbruikt en vooral wat onnodig energie verbruikt. Op basis daarvan kun je elektriciteitsverbruik terugdringen. Dus kijk eerst eens naar je verlichting -> LED, je TV -> Geen plasma maar een zuiniger alternatief, je witgoed -> A+++, geen droger, geen onnodige TV-decoders die 24/7 energie staan te slurpen etc.

Zonnepanelen zijn om kosten richting de energieleverancier te beperken, nergens anders voor.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
lothar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:19:
Als je een hele lange kabel trekt kan het ;).
Is is nog geen 15km bij me vandaan, hemelsbreed nog minder. Misschien een straalverbinding >:)
twain4me schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:25:
geen idee, maar bedenk je dat belgie bezig is met een maxmiaal vermogen wat je mag leveren en of afnemen Qua piek belasting op het net en anders ga je meer betalen. grotere zonnepanelen instalaties zijn daarmee een stuk minder rendabel.
Daarvan was ik nog niet op de hoogte. Ik zal haar daarover informeren.
sypie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:29:
Dat doe je niet met zonnepanelen. Dat doe je alleen door een kritisch te kijken wat voor apparatuur je aangesloten hebt, wat je verbruikt en vooral wat onnodig energie verbruikt. Op basis daarvan kun je elektriciteitsverbruik terugdringen. Dus kijk eerst eens naar je verlichting -> LED, je TV -> Geen plasma maar een zuiniger alternatief, je witgoed -> A+++, geen droger, geen onnodige TV-decoders die 24/7 energie staan te slurpen etc.
Je hebt gelijk, maar de grootste verbruiker is de warmtepomp. Natuurlijk telt het overige verbruik ook mee, maar we hebben nagenoeg geen sluimerverbruik en/of energieslurpende dan wel -onzuinige apparaten.
Zonnepanelen zijn om kosten richting de energieleverancier te beperken, nergens anders voor.
Dat is een betere omschrijving van mijn wens. Ik heb de TS hierop aangepast _O_

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@lothar @twain4me Ik heb al eens een topic geweid aan mijn dak en de mogelijkheid tot uitbreiden: Twijfels opbrengst zonnepanelen en eventuele uitbreiding

Ik zie dat ik de resultaten/conclusie van de schouwing nooit heb gepost :$

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
ik zou het idee om de postcode-roos-regeling grensoverschrijdend te maken laten varen, tenzij je het heel erg leuk vindt om jarenlang met twee overheden in de weer te zijn. Die regeling is natuurlijk gemaakt voor NL en voor ons belastingsysteem etc. Belgie zal heel anders werken dus het is maar zeer de vraag of er uberhaupt zoeits mogelijk is.

Het is een puur administratief en belastingtechnisch geintje, wat werkt binnen de regels in NL. Vergeet het maar dat je dat over de grens kunt oplossen.

De richting om meer/grotere panelen op je eigen woning te plaatsen is vele malen logischer, sneller EN rendabeler (Want je kunt meteen salderen en je stroom is dus veel meer waard op eigen dak dan in een postcoderoos)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
In overleg met TS dit topic gesloten, gezien uitbreiding van zijn eigen set eenvoudiger/leuker bleek.
De berichten over uitbreiding van zijn set zijn verplaatst naar Twijfels opbrengst zonnepanelen en eventuele uitbreiding, graag daar verder met de discussie.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2020 10:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.