Twijfels opbrengst zonnepanelen en eventuele uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste DED-ers,

tl;dr: Ik vrees dat de aannemer een zo goedkoop mogelijke oplossing heeft gekozen om (op papier) aan de EPC-eis te voldoen. Met als gevolg dat de daadwerkelijke opbrengst ver ondermaats is. Derhalve wil ik dit graag objectief kunnen meten. Met deze analyse kan ik dan (indien nodig) stappen richting de aannemer nemen als ook de eventuele uitbreiding bepalen.

Wij wonen nu een jaar in onze nieuwbouwwoning. Deze is in september 2018 opgeleverd door de aannemer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4vkWq8fdBFCu8SUvpGHnAPBQ/thumb.png
Bovenstaande EPC-eisen zijn in de aanbesteding meegenomen en derhalve ga ik ervan uit dat de aannemer een zo goedkoop mogelijke oplossing heeft gekozen welke (op papier) voldoet. Door de matige kwaliteit van deze onderdelen is de werkelijke opbrengst veel lager.

Om aan de EPC-eis te voldoen, liggen er op dit moment 9 Polykristallijn zonnepanelen van 270 Wp op mijn platte dak; dit brengt mijn setup tot 2430 Wp totaal. De panelen liggen op het zuiden georiënteerd en hebben, op de dakopstand na, geen belemmering van schaduw.

Achter de panelen hangt een Zeversolar 2000S omvormer. Deze omvormer heeft, volgens de specificatie, een (theoretisch) maximum vermogen van 2350 Watt en een efficiëntie van 97.3%. De omvormer hangt met 1 fase, via de groepenkast, aan mijn 3 x 25A meter.

Misschien ten overvloede. Ik heb geen gasaansluiting en verwarm/koel mijn woning (3 woonlagen met in totaal 190,00m2 woonoppervlakte) middels een Alpha Innotec WZSV 92K3M water/water warmtepomp.

Sinds december 2018 logt mijn omvormer (via WiFi) zijn statistieken "in de cloud". De maandelijkse opbrengst ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6zCDlU9ldjBcv5IB2gB0TRGc/thumb.png
Volgens ZeverCloud hebben de panelen in 2019 (Year-to-date 29 september 2019) 2693 kWh opgewekt. Nu kan ik nergens terugvinden of dit vermogen voor (bruto) of na (netto) de omvormer gemeten is.

Tevens vind ik het moeilijk inzichtelijk te krijgen hoeveel energie (elektriciteit) we nu jaarlijks verbruiken en opwekken. Aangezien het er alle schijn van heeft dat het opgewekte en opgenomen vermogen eerst "binnenshuis" wordt verrekend, voordat het door de elektrameter wordt geteld. Op dit moment hebben de vier telwerken de volgende meterstanden (in kWh):
VerbruikTeruglevering
DalNormaalDalNormaal
362217554691071

Met deze tellerstanden kom ik op een nettoverbruik van 3837 kWh in het afgelopen jaar. Ik hoopte / verwachtte een lager verbruik.

Is er een eenvoudige manier om objectief de daadwerkelijke opbrengst van de zonnepanelen te meten? Ik kan geen stroommeter tussen de omvormer en de meter hangen omdat de output van de omvormer niet via een reguliere WCD loopt, maar via aansluitklemmen.

Daarnaast hoor ik graag van jullie of dergelijke opbrengsten normaal zijn voor dit type panelen / omvormer.

Ik overweeg om, in eigen beheer, nog meer zonnepanelen op mijn dak weg te leggen om zo tot een 0-op-de-meter huis te komen.
Omdat ik geen overschot in elektra wens, wil ik een zo goed mogelijk beeld van het verwachtte benodigde vermogen van de extra panelen + omvormer.

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Matis schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:46:
Is er een eenvoudige manier om objectief de daadwerkelijke opbrengst van de zonnepanelen te meten? Ik kan geen stroommeter tussen de omvormer en de meter hangen omdat de output van de omvormer niet via een reguliere WCD loopt, maar via aansluitklemmen.
Je opbrengst ziet er correct uit. Daar zie ik zo 1-2-3 geen probleem.
Zeer waarschijnlijk zit je PVE installatie op een aparte groep in je meterkast. Daar kan je een DIN rail kWh meter tussen zetten, dan meet je puur wat er uit de panelen komt. Ik heb in het huis van m'n moeder dit ook gedaan, precies omdat we niet konden zien wat er uit de panelen kwam.
Afbeeldingslocatie: https://plugin.myshop.com/images/shop4072000.pictures.ABB%20kWh%20meter%201-fase%20DIN-rail-large.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 29-09-2019 14:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Matis
  1. De opbrengst van jouw pv-installatie is normaal en wijkt niet af.
  2. Wat denk je verbruikt je warmtepomp aan stroom?
P.S.: Jouw totaal verbruik aan stroom is zeker hoger Wat je niet teruggeleverd hebt
heb je gewoon voor de meter verbruikt. Mag je zelf uitrekenen.

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2019 15:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En hoeveel panelen wil je gaan bijleggen denk je? Als ik het zo uitreken is je bruto jaarverbruik 6530 kWh.
Je pv set is 2385 dus je moet nog een 4000Wp extra leggen voor 0 op de meter. Dat lijkt me veel ruimte, en je moet de huidige panelen ook vervangen voor zwaardere versie's.

Kan je niet beter eerst monitoren waar dat verbruik zit? Je pv systeem lijkt prima te werken, niets mis mee. Maar je hebt volgensmij geen idee waar je verbruik zit?

Pv kan je met een kWh in de meterkast goed monitoren, je warmtepomp heeft vast ook een eigen groep dus dat werkt het zelfde, hoe is je warm water geregeld in de keuken en douche?

Je hebt waarschijnlijk een slimme meter, meld je aan op slimmemeterportal.nl en daar kan je dan je verbruik zien per kwartier van de vorige dag, weliswaar minus je pv eigen gebruik maar toch, het geeft weer meer info.

Resumé
Eerst uitzoeken waar al dat verbruik zit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die opbrengst lijkt me meer dan prima. Als je de rekensom van de omvormer niet vertrouwd (wijkt wel eens een paar % af) dan koop je toch zo'n DIN-rail meter zoals @Microkid ook al aangeeft? Overigens kosten die dingen 50 euro en je produceert er geen kWh extra van... dus moet je je even afvragen of het 'weten' je 50,- waard is.

En ja, aannemers gaan voor de goedkoopste route naar de EPC eis. 's ochtends komt ook de zon op in het oosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
Beste DED-ers,

tl;dr: Ik vrees dat de aannemer een zo goedkoop mogelijke oplossing heeft gekozen om (op papier) aan de EPC-eis te voldoen. Met als gevolg dat de daadwerkelijke opbrengst ver ondermaats is. Derhalve wil ik dit graag objectief kunnen meten. Met deze analyse kan ik dan (indien nodig) stappen richting de aannemer nemen als ook de eventuele uitbreiding bepalen.

Wij wonen nu een jaar in onze nieuwbouwwoning. Deze is in september 2018 opgeleverd door de aannemer.
[Afbeelding]
Bovenstaande EPC-eisen zijn in de aanbesteding meegenomen en derhalve ga ik ervan uit dat de aannemer een zo goedkoop mogelijke oplossing heeft gekozen welke (op papier) voldoet. Door de matige kwaliteit van deze onderdelen is de werkelijke opbrengst veel lager.

Om aan de EPC-eis te voldoen, liggen er op dit moment 9 Polykristallijn zonnepanelen van 265 Wp op mijn platte dak; dit brengt mijn setup tot 2385 Wp totaal. De panelen liggen op het zuiden georiënteerd en hebben, op de dakopstand na, geen belemmering van schaduw.

Achter de panelen hangt een Zeversolar 2000S omvormer. Deze omvormer heeft, volgens de specificatie, een (theoretisch) maximum vermogen van 2350 Watt en een efficiëntie van 97.3%. De omvormer hangt met 1 fase, via de groepenkast, aan mijn 3 x 25A meter.

Misschien ten overvloede. Ik heb geen gasaansluiting en verwarm/koel mijn woning (3 woonlagen met in totaal 190,00m2 woonoppervlakte) middels een Alpha Innotec WZSV 92K3M water/water warmtepomp.

Sinds december 2018 logt mijn omvormer (via WiFi) zijn statistieken "in de cloud". De maandelijkse opbrengst ziet er zo uit.
[Afbeelding]
Volgens ZeverCloud hebben de panelen in 2019 (Year-to-date 29 september 2019) 2693 kWh opgewekt. Nu kan ik nergens terugvinden of dit vermogen voor (bruto) of na (netto) de omvormer gemeten is.

Tevens vind ik het moeilijk inzichtelijk te krijgen hoeveel energie (elektriciteit) we nu jaarlijks verbruiken en opwekken. Aangezien het er alle schijn van heeft dat het opgewekte en opgenomen vermogen eerst "binnenshuis" wordt verrekend, voordat het door de elektrameter wordt geteld. Op dit moment hebben de vier telwerken de volgende meterstanden (in kWh):
VerbruikTeruglevering
DalNormaalDalNormaal
362217554691071

Met deze tellerstanden kom ik op een nettoverbruik van 3837 kWh in het afgelopen jaar. Ik hoopte / verwachtte een lager verbruik.

Daarnaast hoor ik graag van jullie of dergelijke opbrengsten normaal zijn voor dit type panelen / omvormer.

Ik overweeg om, in eigen beheer, nog meer zonnepanelen op mijn dak weg te leggen om zo tot een 0-op-de-meter huis te komen.
Omdat ik geen overschot in elektra wens, wil ik een zo goed mogelijk beeld van het verwachtte benodigde vermogen van de extra panelen + omvormer.

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt _O_

Matis
Jouw zonnepanelen doen het uitstekend. Ik denk dat je geen reeel beeld op verbruik hebt. Voor een gemiddeld gezin wordt er gerekend met 3500 kWh. Tel daar dan 3000 kWh bij voor je warmtepomp en warmwater en je zit op een verbruik van 6500 kWh. Ongeveer het zelfde wat bijvoorbeeld @Grolsch en ik ook hebben in een vrijstaande woning. Ik heb zelf ook een w/w wp, Grolsch een l/w.

Ik denk dat je beter inzichtelijk kan maken waar je stroom aan opgaat, je pv zit dik boven de 1000 kWh/kWp, dus dat ik echt prima.

In het eerste jaar heb je in ieder geval meer verwarming, omdat je het bouwvocht nog het huis uit moet stoken, dus wellicht dempt dat volgend jaar het verbruik nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zonnepanelen doen het prima zoals al gezegd, enige dat nog rest is dan kijken hoe je deze zo optimaal mogelijk kan uitbreiden. Daarvoor hebben we wat gegevens nodig zoals de maten van het dak, de ligging en hellingshoek en idealiter een (lucht)foto. Dan kunnen we kijken wat er nog meer aan panelen bij kan en hoe dat aangesloten kan worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Vandaag ben ik niet in de gelegenheid om inhoudelijk te reageren, maar kom hier morgen graag uitgebreid op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 16:44
Is die opbrengst niet een beetje aan de te hoge kant? Als ik het vergelijk met de Tweakers PVO lijst, dan zit je opbrengst nu al ongeveer 20% boven de hoogste vergelijkbare orientatie, tenzij je niet in NL bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Zoals beloofd, hierbij mijn inhoudelijke reactie. Allereerst ben ik blij dat mijn PV-systeem naar behoren functioneert en een acceptabele opbrengst geeft. Ik woon in Gilze, tussen Tilburg en Breda. Ik heb geen idee waarom mijn opbrengst zoveel hoger is (lijkt te zijn).
Microkid schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:53:
Zeer waarschijnlijk zit je PVE installatie op een aparte groep in je meterkast. Daar kan je een DIN rail kWh meter tussen zetten, dan meet je puur wat er uit de panelen komt. Ik heb in het huis van m'n moeder dit ook gedaan, precies omdat we niet konden zien wat er uit de panelen kwam.
[Afbeelding]
Klopt, volgens mijn groepenverklaring komt de omvormer op groep 8 terecht. Maar zoals @kabeltjekabel al aangeeft, denk ik niet dat ik daar 50 Euro voor over heb.

Ik heb op dit moment ook geen goed beeld wat ik daadwerkelijk voor welke toepassing verbruik. Ik kom vanuit een traditionele hoekwoning met een CV-ketel op gas voor verwarming en warm tapwater. De "rest" was elektra en kon ik redelijk duidelijk toekennen aan de apparaten welke ik in huis aan had.

In mijn nieuwe woning spelen een aantal dingen mee. zoals @jerh terecht opmerkt, zit (zat) er waarschijnlijk nog veel bouwvocht in de woning, daarnaast is de bron pas deze zomer voor de eerste keer opgeladen. Ik ga er dan ook gemakshalve van uit dat er het komende stookseizoen minder elektra verbruikt gaat worden voor verwarming. Probleem is ook dat mijn WP achter een drie-fase aansluiting zit en dus een perilexstekker heeft waardoor ik deze niet zo eenvoudig kan meten. De vermogens die mijn WP aangeeft, zijn de energetische vermogens in temperatuur. Daar zit de COP al in verwerkt, die kan ik niet eenvoudig terugrekenen naar opgenomen elektrisch vermogen.

@Rol-Co misschien is 0-op-de-meter niet haalbaar met hedendaagse techniek en/of het oppervlakte van mijn dak, maar ik wil graag zo veel mogelijk stroom zelf opwerken. Misschien verstandig om nog een jaar af te wachten, kijken wat dan mijn verbruik is en daar dan een plannetje voor maken.

@il-Principe zoals je in de TS hebt kunnen lezen, betreft het een plat dak met een oriëntatie op het zuiden. Helaas staat mijn dak nog niet met een luchtfoto op Google Maps. Wel heb ik een plattegrond. Het zuiden licht rechts op de plattegrond. Het dak is (met dakopstand) 10 meter lang en 6 meter breed. Waar het kruis staat, hebben we een dakterras.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8qhNFWj9acN2L3MV4fIDvoKL/thumb.png

Ik vind het op zich geen probleem dat we zoveel verbruiken. Een deel van het hogere verbruik valt mede te verklaren door een WTW-unit dat 24/7 draait, geavanceerd netwerk met diverse POE-switches, beveiligingssysteem, waterontharder etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 16:44
Met de opbrengst van 2693 kWh t/m september zou je met stip op de tweede plaats uitkomen op de Tweakers PVOutput lijst. Dat zouden dan zeer efficiente polykristallijne panelen zijn. Ik weet niet hoe de Zeversolar de berekening uit de cloud haalt, maar de grafiek die je laat zien laat die opbrengst van 2693 niet zien, daar lijkt het eerder rond de 2200 kWh te zitten. Kan het zijn dat er ook nog wat van vorig jaar in die 2693 zit en dat het de totaalopbrengst tot nu toe is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
il-Principe schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:18:
Met de opbrengst van 2693 kWh t/m september zou je met stip op de tweede plaats uitkomen op de Tweakers PVOutput lijst. Dat zouden dan zeer efficiente polykristallijne panelen zijn. Ik weet niet hoe de Zeversolar de berekening uit de cloud haalt, maar de grafiek die je laat zien laat die opbrengst van 2693 niet zien, daar lijkt het eerder rond de 2200 kWh te zitten.
Hoe ZeverSolar / ZeverCloud de daadwerkelijke kWh's bepaalt weet ik niet. Dat was namelijk ook een van mijn vragen uit de TS.
Ik vond de gegeven opbrengst ook al erg hoog voor mijn panelen, vandaar dat ik dit topic heb geopend.
Kan het zijn dat er ook nog wat van vorig jaar in die 2693 zit en dat het de totaalopbrengst tot nu toe is?
Ik acht die kans heel klein en mocht dat al het geval zijn, dan heb ik pas op 25 december 2018 mijn omvormer op de cloud "aangesloten". Dus vanaf dat moment kan er pas daadwerkelijk verbruik gelogd zijn.

Op dit moment kan ik niet inloggen op ZeverCloud, waarschijnlijk is het te bewolkt ;) Ik zal dan even een overzicht per maand vanuit de ZeverCloud pakken en die optellen om te controleren of die 2693 uberhaupt klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 01-10-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@il-Principe Vandaag kon ik weer inloggen op ZeverCloud en ik heb even gekeken naar de opbrengst over 2019. En ik moet je gelijk geven :-( Het overzicht van de ZeverCloud website is nogal verneukeratief. De Total die er staat, slaat dus niet op de periode die je geselecteerd hebt, maar over de totale periode (levensduur) van de omvormer.

Ik heb de maanden van 2019 bij elkaar opgeteld en kom daarmee (2 oktober 2019) op een opbrengst van 2181 kWh. Dat had je dus aardig afgelezen vanuit de screenshot van de maandstaten.

Het "goede" nieuws is dat ik daarmee 500 kWh minder verbruikt heb dit jaar, maar het slechte nieuws is dus dat de opbrengst van de panelen bijna 20% lager ligt dan aanvankelijk aangegeven.

@jerh, is mijn opbrengst / efficiëntie dan nog steeds zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Matis schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:50:
@il-Principe Vandaag kon ik weer inloggen op ZeverCloud en ik heb even gekeken naar de opbrengst over 2019. En ik moet je gelijk geven :-( Het overzicht van de ZeverCloud website is nogal verneukeratief. De Total die er staat, slaat dus niet op de periode die je geselecteerd hebt, maar over de totale periode (levensduur) van de omvormer.

Ik heb de maanden van 2019 bij elkaar opgeteld en kom daarmee (2 oktober 2019) op een opbrengst van 2181 kWh. Dat had je dus aardig afgelezen vanuit de screenshot van de maandstaten.

Het "goede" nieuws is dat ik daarmee 500 kWh minder verbruikt heb dit jaar, maar het slechte nieuws is dus dat de opbrengst van de panelen bijna 20% lager ligt dan aanvankelijk aangegeven.

@jerh, is mijn opbrengst / efficiëntie dan nog steeds zo goed?
Eh, het gaat er toch niet om wat ik vind :)

Ik zou als ik jou was op pvoutput een vergelijkbaar systeem zoeken bij je in de buurt en daarmee vergelijken. Dat geeft je het beste inzicht.

Ik denk dat je met 2181 kWh tot begin oktober op een 2385 Wp setje heel aardig scoort. Afhankelijk van de hoek en de ligging moet daar tot 31/12 nog wel wat bijkomen. 1000 kWh per 1 kWp is in mijn opinie een goede score. En ieder huis heeft een ander optimum, maar dat hangt dus van de omstandigheden af. Op noord bijvoorbeeld (makkelijk voorbeeld) ga jij natuurlijk nooit die 1000 kWp/kWp halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Matis
oke dat is vlak bij Tilburg.

de beste set die ik daar heb, die levert 1080kWh per kWp per jaar op.
jij hebt 9x265=2385Wp
dus als alles echt mee zit, geen schaduw, geen grote gebouwen.
dan kun jij 2575kWh per jaar opbrengst hebben. ;)
(als je wil DM even je adres, dan check ik via google earth wat de situatie rond je huis is.
dan kan ik nog iets beter schatten.)

je omvormer levert wel 97.3% efficientie, maar dat doet hij alleen als je er +/-350Vmpp op zet.
voor 350Vmpp heb je dus 12 panelen nodig.
met 9 panelen zit je eerder rond de 280Vmpp en zal het een beetje lager zijn. ;)
(maar dat is maar ongeveer 0,5%)

je hoeft ook niet te vermoeden dat de opbrengst van de panelen eerst het huis in gaan en pas als er dan nog over is langs de (waarschijnlijk slimme) meter gaan.
de meter registreert 0W als je panelen 1000W leveren en je een apparaat hebt aan staan van 1000W gebruik.
(dit is ook met 3fase en je op een andere fase terug levert als gebruikt.)
een extra kWh meter installeren, dat is toch niet echt onverstandig.
maar dit is ook erg persoonlijk.
(een slimme meter is helaas niet zo slim om je gebruik van je huis te meten als je ook nog PV hebt.
eigenlijk zijn die dingen alleen maar slim voor de netbeheerder, voor de gebruiker is de slimmigheid vaak ver te zoeken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

migjes schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:14:
(een slimme meter is helaas niet zo slim om je gebruik van je huis te meten als je ook nog PV hebt.
eigenlijk zijn die dingen alleen maar slim voor de netbeheerder, voor de gebruiker is de slimmigheid vaak ver te zoeken.)
Als gebruiker hoef je enkel de slimme meter data te combineren met de opwekking van je zonnepanelen. Mijn RaspberryPi controleert en verrekend dit elke 10 seconden en geeft mij het resultaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:44:
Als gebruiker hoef je enkel de slimme meter data te combineren met de opwekking van je zonnepanelen. Mijn RaspberryPi controleert en verrekend dit elke 10 seconden en geeft mij het resultaat.
Ik heb, opzettelijk, mijn omvormer op een ander netwerk hangen dan mijn RPi. De RPi (met Domoticz) logt de standen van de 4 telwerken van de elektrameter en maakt daar een grafiekje van. Op zonnige dagen zie ik dat ik in de ochtend stroom verbruik, dan ga terugleveren, en in de avond weer stroom ga verbruiken.

Ik kan dus niet bij de ZeverSolar vanaf mijn RPi. Ik heb wel een tooltje gevonden dat vanaf ZeverCloud de waardes weer naar pvoutput kunnen loggen.
Op die laatste heb ik vanochtend een account aangemaakt, maar kan nog niet eenvoudig zoeken om zo een vergelijkbaar setje in mijn buurt te vinden.

@migjes mijn adres is
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Verder een helder verhaal aangaande de omvormer.

Ik ben dus nog zoekende en middels de "ZeverCloud Auto Uploader" zou ik de logs uit ZeverCloud moeten omzetten naar PVOutput. Ik heb aan de kant van ZeverCloud de API key voor mijn plant gevonden en deze toegevoegd in mijn configuratie aan PVOutput.
Nu vraagt hij ook om een App Key en een App Secret:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x6DPc7h3SRXwO40pqYr9vCN6/full.png

Uit de documentatie kan ik opmaken dat ik hiervoor contact op moet nemen met Zevercloud support. Ik snap / zie niet helemaal in waarom die twee waardes nodig zijn, aangezien ik met de API key al informatie uit mijn systeem kan trekken.
{"sid":63021,"dataunit":"W","data":[{"time":"00:00","no":"0","value":"0.00"},{"time":"00:20","no":"2","value":"0.00"},{"time":"00:40","no":"4","value":"0.00"},{"time":"01:00","no":"6","value":"0.00"},{"time":"01:20","no":"8","value":"0.00"},{"time":"01:40","no":"10","value":"0.00"},{"time":"02:00","no":"12","value":"0.00"},{"time":"02:20","no":"14","value":"0.00"},{"time":"02:40","no":"16","value":"0.00"},{"time":"03:00","no":"18","value":"0.00"},{"time":"03:20","no":"20","value":"0.00"},{"time":"03:40","no":"22","value":"0.00"},{"time":"04:00","no":"24","value":"0.00"},{"time":"04:20","no":"26","value":"0.00"},{"time":"04:40","no":"28","value":"0.00"},{"time":"05:00","no":"30","value":"0.00"},{"time":"05:20","no":"32","value":"0.00"},{"time":"05:40","no":"34","value":"0.00"},{"time":"06:00","no":"36","value":"0.00"},{"time":"06:20","no":"38","value":"0.00"},{"time":"06:40","no":"40","value":"0.00"},{"time":"07:00","no":"42","value":"24.00"},{"time":"07:20","no":"44","value":"34.00"},{"time":"07:40","no":"46","value":"72.50"},{"time":"08:00","no":"48","value":"108.50"},{"time":"08:20","no":"50","value":"117.50"},{"time":"08:40","no":"52","value":"100.50"},{"time":"09:00","no":"54","value":"222.50"},{"time":"09:20","no":"56","value":"0.00"},{"time":"09:40","no":"58","value":"0.00"},{"time":"10:00","no":"60","value":"0.00"},{"time":"10:20","no":"62","value":"0.00"},{"time":"10:40","no":"64","value":"0.00"},{"time":"11:00","no":"66","value":"0.00"},{"time":"11:20","no":"68","value":"0.00"},{"time":"11:40","no":"70","value":"0.00"},{"time":"12:00","no":"72","value":"0.00"},{"time":"12:20","no":"74","value":"0.00"},{"time":"12:40","no":"76","value":"0.00"},{"time":"13:00","no":"78","value":"0.00"},{"time":"13:20","no":"80","value":"0.00"},{"time":"13:40","no":"82","value":"0.00"},{"time":"14:00","no":"84","value":"0.00"},{"time":"14:20","no":"86","value":"0.00"},{"time":"14:40","no":"88","value":"0.00"},{"time":"15:00","no":"90","value":"0.00"},{"time":"15:20","no":"92","value":"0.00"},{"time":"15:40","no":"94","value":"0.00"},{"time":"16:00","no":"96","value":"0.00"},{"time":"16:20","no":"98","value":"0.00"},{"time":"16:40","no":"100","value":"0.00"},{"time":"17:00","no":"102","value":"0.00"},{"time":"17:20","no":"104","value":"0.00"},{"time":"17:40","no":"106","value":"0.00"},{"time":"18:00","no":"108","value":"0.00"},{"time":"18:20","no":"110","value":"0.00"},{"time":"18:40","no":"112","value":"0.00"},{"time":"19:00","no":"114","value":"0.00"},{"time":"19:20","no":"116","value":"0.00"},{"time":"19:40","no":"118","value":"0.00"},{"time":"20:00","no":"120","value":"0.00"},{"time":"20:20","no":"122","value":"0.00"},{"time":"20:40","no":"124","value":"0.00"},{"time":"21:00","no":"126","value":"0.00"},{"time":"21:20","no":"128","value":"0.00"},{"time":"21:40","no":"130","value":"0.00"},{"time":"22:00","no":"132","value":"0.00"},{"time":"22:20","no":"134","value":"0.00"},{"time":"22:40","no":"136","value":"0.00"},{"time":"23:00","no":"138","value":"0.00"},{"time":"23:20","no":"140","value":"0.00"},{"time":"23:40","no":"142","value":"0.00"}]}
Ik heb de klantenservice maar een mail gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Matis
heb even gekeken.
(mooi dakje, moet goed opleveren.)

ik denk dat je net niet de 2500kWh per jaar zult halen als het goed is.
maar elk jaar is anders soms een paar % meer soms een paar % minder.
en dat verschil is groter als mijn schattings-vermogen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik heb mijn metingen vanuit ZeverCloud omgezet naar PVOutput: https://www.pvoutput.org/list.jsp?id=79546&sid=70540

Van 25 december 2018 tot en met 4 oktober 2019 heb ik de dagelijkse waardes overgezet. Daarna is de auto-importer van PVOutput gaan lopen met de realtime gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Gisteren het type zonnepaneel te weten gekomen. Het betreft een 270 Wp paneel en niet een 265 Wp paneel zoals in de aanbesteding stond. Daarmee komt mijn dak op een maximum van 2.430 Wp.

Het merk/type is een Astronergy Violin ASM6610P-270. Ik kan er weinig (positief noch negatief) over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Matis Maak er een Oost-West set van en leg je dak echt vol. Je hebt dan geen ruimte nodig tussen de panelen en kunt er veel meer neer leggen. De opbrengst per paneel zal dan iets lager zijn, maar je kan er +/- 2x zoveel leggen. Wel schaduw van je terras minimaliseren. En ook een betere spreiding over de dag.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
onetime schreef op zondag 17 november 2019 @ 01:35:
@Matis Maak er een Oost-West set van en leg je dak echt vol. Je hebt dan geen ruimte nodig tussen de panelen en kunt er veel meer neer leggen. De opbrengst per paneel zal dan iets lager zijn, maar je kan er +/- 2x zoveel leggen.
Zou je dat iets beter kunnen toelichten, want volgens mij redeneer is verkeerd.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.daa.net/images/pvweb/stories/PV_Suche/prozentanteil_vom_maximalen_ertrag_in_abhaengigkeit_der_ausrichtung_und_der_dachneigung.jpg
Bron: https://www.photovoltaik-...cheignung/dachausrichtung
In mijn geval liggen er nu 9 panelen op zuid met een hellingshoek van 15 graden. Dit levert een (theoretisch) rendement van 95% op.
Als ik dat ombouw naar een oost/west oriëntatie en (ervan uitgaande dat het fysiek gaat passen) dubbel zoveel op leg, dan ga ik naar een rendement van 2 x 85%. Dat houdt in dat mijn huidige investering 10% minder rendeert en de nieuwe investering nog maar moet blijken.
Als ik betere panelen neem (die van nu zijn 270Wp) dan moet ik ook uitzoeken welke van de panelen ik op west moet leggen en welke op oost. Of maakt dat niet uit?
Wel schaduw van je terras minimaliseren.
Kun je dat verder toelichten? Of we begrijpen elkaar verkeerd. Het dakterras ligt namelijk een verdieping lager ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TiNGObXqGe1Dx5vdHi6gx4f4/thumb.jpg
Wel moet ik rekening houden met de dakopstand. Dit is namelijk zo hoog als de rollaag die je hier gemetseld ziet.
En ook een betere spreiding over de dag.
Dat laatste wil ik graag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Matis Je hebt dus een terras een etage lager dan je dak. Helaas wel die rolrand.
Met exacte maten is er veel meer te zeggen, nu schat ik in dat er O-W minstens 13 panelen passen.
Als je er 12 in 2 gelijke strings parallel op de omvormer aansluit heb je de omvormer al...
Liefst de panelen verhogen tot vlak onder de rand . . .

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Een aantal weken terug heb ik me ingeschreven voor de Collectieve Inkoop Zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis (VEH).

Mijn aanvraag was als volgt:
Persoonsgegevens
* Matis
GILZE (Noord-Brabant, tussen Breda en Tilburg)

Dakgegevens
Type dak: plat
Daklengte: 10 meter
Dakbreedte: 6 meter

Uw situatie
U bent eigenaar van het dak.
U heeft aangegeven dat u lid bent van Vereniging Eigen Huis
Uw dakrand begint ter hoogte van de derde verdieping of hoger. Hierdoor zijn er mogelijk meerwerkkosten verbonden aan de installatie.

Jaarlijks energieverbruik
Uw verbruik: 4.300 kWh (dit is het aantal kWh dat ik vorig jaar moest betalen aan mijn energieleverancier, mijn netto verbruik over 2019).

Gisteren heb ik van VEH mijn persoonlijke aanbod ontvangen. Ik heb de keuze uit twee type panelen:
18 x blauwe panelen à 280Wp (TALESUN 280WP POLY)
Komt uit op een totaal van € 5.501 en na teruggaaf € 4.671,24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/frEolQfy9FT7lg3GRCQFaf5P/thumb.png
16 x zwarte panelen à 315Wp (LONGI 315WP MONO) tegen een meerprijs van € 39 per paneel
Komt uit op een totaal van € 5.501 en na teruggaaf € 4.666,28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8J0gpFj79MBesDTvlEl59pki/thumb.png

De uitgebreide productspecificaties waarnaar gerefereerd kan hier worden ingezien.

Ik heb op dit moment al 9 270Wp panelen liggen, de 280Wp lijken beter aan te sluiten qua vermogen, maar ik heb mijn twijfels of er überhaupt wel zoveel panelen passen.

Wat vinden jullie van dit aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat voor opstelling wil je neerleggen? Op een plat dak is een oost/west opstelling ideaal, maar liggen je huidige panelen ook al zo? En moeten ze nog verplaatst worden? En wat voor een thuis aansluiting heb je?

Ik zou de huidige panelen met de huidige omvormer niet veranderen, leg de rest er gewoon naast met een aparte omvormer. Op een plat dak zie je de panelen niet dus zwarte panelen zijn niet nodig, kijk of je efficiëntere blauwe panelen kan krijgen.

Persoonlijk zou ik niet met dit aanbod in zee gaan, de prijs is niet bijzonder concurrerend en het is nog maar de vraag in hoeverre je echt maatwerk krijgt rekening houdend met de huidige panelen en het eventuele verplaatsen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@Tsurany goede vraag. Ik quote even een een deel uit mijn TS:
Om aan de EPC-eis te voldoen, liggen er op dit moment 9 Polykristallijn zonnepanelen van 270 Wp op mijn platte dak; dit brengt mijn setup tot 2430 Wp totaal. De panelen liggen op het zuiden georiënteerd en hebben, op de dakopstand na, geen belemmering van schaduw.

Met de komst van de nieuwe panelen moeten de huidige panelen verplaatst worden, want het moet uiteindelijk een oost-west oriëntatie worden.

Ik ben inderdaad bang dat dit geen maatwerk betreft, misschien de lokale zonnepanelenboer maar eens vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 24-01-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Matis schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:25:
@Tsurany goede vraag. Ik quote even een een deel uit mijn TS:

[...]

Met de komst van de nieuwe panelen moeten de huidige panelen verplaatst worden, want het moet uiteindelijk een oost-west oriëntatie worden.

Ik ben inderdaad bang dat dit geen maatwerk betreft, misschien de lokale zonnepanelenboer maar eens vragen.
My bad, ik had even niet door dat er al een heel topic was (waar ik nota bene zelf in gereageerd heb, en dacht dat de post waar ik op reageerde de eerste post in het topic was :+.

Dit gaat echt maatwerk worden, je moet namelijk kijken of het zinnig is om twee omvormers te gebruiken of juist alles op een enkele omvormer te plaatsen. Als je voor een enkele omvormer gaat kan je de huidige panelen op Oost leggen en aansluiten op een eigen string. Vervolgens leg je dan de rest van de panelen op West op een eigen string. Dan kan je verschillende sterktes door elkaar gebruiken zonder dat ze invloed hebben op elkaar.

Ander alternatief is de huidige omvormer houden en de panelen opschuiven. Wellicht deze panelen op Zuid richten en dan de nieuwe panelen op een Oost/West opstelling op een eigen omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Matis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:41:
@lothar @twain4me Ik heb al eens een topic geweid aan mijn dak en de mogelijkheid tot uitbreiden: Twijfels opbrengst zonnepanelen en eventuele uitbreiding

Ik zie dat ik de resultaten/conclusie van de schouwing nooit heb gepost :$
is dit het dak waar het over gaat?

https://tweakers.net/i/bS...4fIDvoKL.png?f=user_large

ik heb niet alles (bijna niets) gelezen maar is Oost west draaien en bijplaatsen niet gewoon goed te doen?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
twain4me schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:46:
is dit het dak waar het over gaat?

https://tweakers.net/i/bS...4fIDvoKL.png?f=user_large

ik heb niet alles (bijna niets) gelezen maar is Oost west draaien en bijplaatsen niet gewoon goed te doen?
Ik heb geen idee, dat was toen niet rendabel werd mij verteld.
Wat je niet ziet, is de dakopstand van +/- 50 centimeter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Matis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:45:
[...]

Ik heb geen idee, dat was toen niet rendabel werd mij verteld.
Wat je niet ziet, is de dakopstand van +/- 50 centimeter.
dan zet je de panelen toch wat hoger :P

Ik zie echt geen probelemen, en ik zie zo snel ook niet wie dat je heeft verteld dat het wel een probleem is, . o.a. @onetime haalde het ookal aan.

Als je nog 1 keer de situatie goed uiteenzet (simpel, dus geen 400 regels text maar een paar plaatjes met maten ;)) dan kijk ik @busscherski even lief aan, ik ben er vanavond niet, en dan komt hij hopelijk met een mooi plaatje uit sunnydesgn en een prijslijst :+

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@twain4me dat zou ik enorm kunnen waarderen :) Ik ben van nature nogal langdradig, maar ga mijn best doen het zo beknopt mogelijk uiteen te zetten.

Het schouwen is toen door Gutami Solar Projects gedaan. Dit was via Vereniging Eigen Huis.

Mijn huidige setup:
  • Zeversolar 2000S omvormer en zit op een eigen groep (1 fase).
  • 9 x Astronergy Violin ASM6610P-270 op zuid
Mijn PVOutput.

De plattegrond van mijn dak en de layout van de panelen had je al gevonden. Waar het kruis staat, ligt op de lagergelegen verdieping een dakterras zoals je op deze foto kunt zien.

Het dak is 10 bij (op zijn breedst) 6 meter.

Hierbij de foto's van mijn dak.

Op zolder, waar de omvormer hangt, hebben we nog een dedicated groep voor de wasdroger (die we nagenoeg nooit gebruiken).

Hopelijk beknopt en toch volledig genoeg :+

Nogmaals bedankt!

• twain4me

twain4me

Matis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:23:
@twain4me dat zou ik enorm kunnen waarderen :) Ik ben van nature nogal langdradig, maar ga mijn best doen het zo beknopt mogelijk uiteen te zetten.
komt goed, en ik was daar al achter, ik heb dit ook nog nooit specifiek vermeld, maar had het idee dat dit dit keer nodig was :+

ik mis alleen nog de exacte maten van het dakvlak binnen de dakrand, dus waar in theorie panelen kunnen liggen, we gaan echt puzzelen en dan maakt 5 cm ineens veel uit.

En leuk dat dakteras zo. wordt vaak gezien als nutteloze(dure) ruimte, maar ik zie er de meerwaarde wel van O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
twain4me schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:41:
komt goed, en ik was daar al achter, ik heb dit ook nog nooit specifiek vermeld, maar had het idee dat dit dit keer nodig was :+

ik mis alleen nog de exacte maten van het dakvlak binnen de dakrand, dus waar in theorie panelen kunnen liggen, we gaan echt puzzelen en dan maakt 5 cm ineens veel uit.
Dat begrijp ik. Ik had ooit een overzichtje gemaakt van de absolute maten binnen de dakrand, maar nu ik er zo naar kijk, kan dat niet kloppen. Ik moet daarvoor nogmaals het dak op. Dat wordt morgen.
En leuk dat dakteras zo. wordt vaak gezien als nutteloze(dure) ruimte, maar ik zie er de meerwaarde wel van O-)
Toen we het huis lieten bouwen, had ik zo mijn twijfels of ik (we) het wel zou gaan gebruiken. Na twee jaar kan ik zeggen: Nou en of. Het is heerlijk om daar op warme dagen te genieten van de avondzon, vaak vergezeld van een briesje. Daarnaast een uitstekende plek om het droogrek weg te zetten op zonnige dagen. Ik ben er erg blij mee en het geeft onze woning ook een speelsere uitstraling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Meet dan ook even op hoeveel ruimte dat bevestigingsmateriaal inneemt als het oost-west of noord-zuid wordt neergezet. Bij voorkeur vervang je dat natuurlijk niet allemaal.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@busscherski en @twain4me Ik heb mijn best gedaan om mijn dak zo goed mogelijk in kaart te brengen, maar ben niet zo handig met GIMP e.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJYRLSBMFicS_jMvIOLFmXAVreg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DTSUp0IIrf1UOV0IpuBUeKm3.png?f=fotoalbum_large
Het grote rode vlak is ongeveer 250 bij 50 centimeter waar de "schoorsteentjes" zitten voor de WTW, beluchting riolering en de afzuiging.
In de rode cirkel zit de dakdoorvoer voor de zonnepanelen naar de omvormer.

Van die laatste heb ik nog twee foto's gemaakt en die ook in het gedeelde album gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Mijn huidige panelen zitten op een FlatFix Fusion systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb 2 minuten gezocht in beide topics maar heb nog niet ontdekt waar het noorden is. Voeg je even een noordpijl toe aan het laatste plaatje?

Wat betekenen de 'groene panelen' en wat de 'grijze panelen'?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:15:
Ik heb 2 minuten gezocht in beide topics maar heb nog niet ontdekt waar het noorden is. Voeg je even een noordpijl toe aan het laatste plaatje?
Ah ja. Sorry. Noord is links op de afbeelding. Zuid rechts. Mijn woning staat nagenoeg haaks op zuid.
Zit nu niet meer achter de PC. Zal het morgen beter specificeren.
Wat betekenen de 'groene panelen' en wat de 'grijze panelen'?
Die zwarte panelen waren hoe de architect ze bedacht had. De groene zijn het uiteindelijk geworden.

Je ziet ook dat de architect een ander type paneel in de EPC berekening had gebruikt. Want daarvan staan er maar 8, terwijl de aannemer en een lager wattage paneel heeft gekozen, waardoor er 9 op moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 28-09-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiQrnkDyKabsP-CnZQpD3l8Lt7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hjio5t5BaL1ikp48scAaPAbw.png?f=fotoalbum_large

Ik zou zeggen noord-zuid opstelling. Dat levert evenveel op als oost-west.
Op deze manier kun je van 9 naar 16 gaan.

De oude leg je dan richting noord.

Die 7 nieuwe hebben al snel evenveel vermogen als de oude 9.
De omvormer vervang je gewoon door een 3.2 tot 3.68 kW versie.

https://www.winkelman-zon...rmer/52245/?display=tiles

Nu nog even opmeten hoeveel ruimte je oude bevestigingsmateriaal inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@busscherski past er niet meer op :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYwq8-1k7aHgOiC4hrZzg1oqk7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPjmuXfMH94RxGROegn7JJ9J.jpg?f=fotoalbum_large

edit: kak, op zijn zijkant, naja ligt hij wel mooi goed voor het noorden :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 28-09-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twain4me
Mijn legplan is inderdaad aan de veilige kant.
Ik houdt minstens 30 cm over aan de zijkanten (denk ik) en gebruikt het oude bevestigingsmateriaal ook.

Jouw legplan is wel mooi maar alles plat. Dan moet je af en toe panelen schoonmaken. En goed vastzetten omdat het wat dichter bij de rand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:00:
@twain4me
Mijn legplan is inderdaad aan de veilige kant.
Ik houdt minstens 30 cm over aan de zijkanten (denk ik) en gebruikt het oude bevestigingsmateriaal ook.

Bij jouw legplan is wel mooi maar alles plat. Dan moet je af en toe panelen schoonmaken. En goed vastzetten omdat het wat dichter bij de rand komt.
het ging mij alleen om de panelen (170*100) in de echte maat op het dak. jij hebt zeker 300 vrij van de rand, dat heb ik namelijk al naast het dakterras ( als je noord niet mee zou tellen.) oost maakt niet uit daar moet je gewoon op hoogte van de rand komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQfV_ZuBMuxQ-Z7qRONk8zkYZgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Sqypd6m7OFv9aBPzqqq1Czp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twain4me
Ik had de maat van de groene panelen overgenomen, verder niet gecontroleerd.

De ruimte van die 3 extra panelen van jou heb ik overgelaten voor een warmtepomp of airco :p
Wel even monteren op lange dwarsbalken, anders waait hij misschien om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:22:
@twain4me
Ik had de maat van de groene panelen overgenomen, verder niet gecontroleerd.

De ruimte van die 3 extra panelen van jou heb ik overgelaten voor een warmtepomp of airco :p
Wel even monteren op lange dwarsbalken, anders waait hij misschien om.
:+

ik denk wel dat die van jou beter is, minder proppen en hergebruik van bestaande bevestiging.. of @Matis moet beton voeten willen maken, het zijn er maar een paar _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twain4me
Ik heb nu 2 strings van 8 terwijl @Matis 9 oude panelen heeft, dus dan moet hij er toch eentje weg doen en 8 bij kopen. Maar goed, ik weet niets beters.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 28-09-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@twain4me en @busscherski bedankt voor jullie voorstellen en fijn dat jullie elkaar scherp houden / zetten.
Ik had nog beloofd terug te komen op de oriëntatie van mijn woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yrl7DJmwHdw9nvXq7s1XZQhj7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j4snzmxNyFS529jLTRifHEcy.png?f=fotoalbum_large
De woning ligt dus iets "schuiner" dan dat ik had gedacht. Ik kan uit de afbeelding niet goed opmaken onder hoeveel graden (Azimuth) de woning ligt.

Het voelt "zonde" om een noord-zuid opstelling te nemen zodat ik mijn "afdankertjes" op noord kan leggen. Dat is een gevoelskwestie. Te meer als ik deze sheet er bij pak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNPlxQKb0T15ow2aJf-4f5teJhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtZ7Nid0z4tPY8UxsiawGa24.jpg?f=fotoalbum_large

Onder welke hoek stellen jullie dan voor de panelen te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dezelfde hoek als je huidige panelen, ik denk 15 graden. Dan halen ze nog 75%. Prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

plat of oost west kan ook maar dan zal je meer moeten investeren in montage materiaal.
en dan wordt het bijna zinniger om de boel te verkopen en opnieuw te beginnen.
oostwest zal iets meer opbrengst geven in de avond waardoor je meer van je eigen energie kan gebruiken voor koken etc. echter doordat we het hier over een hele platte hoek hebben zal dat erg meevallen.

een relatief platte noord loopt gewoon heel erg leuk mee op de jaar opbrengst. en pakt ook gewoon indirect licht op de momenten dat de zon minder is en helpt de base load van het huis op te vangen. alles heeft voor en nadelen.

als je opnieuw zou willen beginnen zou dit kunnen met longi 360wp panelen
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-60hph-360m-360wp/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbtzTf3LLGu7aUUsJiwWFwtdvho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0V9KtMYARpEthAZBmB8tfh9.jpg?f=fotoalbum_large

dit zou in deze opstelling het volgende opbrengen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLF_qwo3qLNixtpRN89dTXGjW30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgRAuPaZG6STAALkb81f2lSP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de opbrengst met een mix van oude panelen en nieuwe panelen van wat ik denk dat het formaat is (rond 166 cm) 325wp dus het voorstel van @busscherski

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6EnwhYswojBTKt0Bmg0zekMf4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRNFwVCtsW0YpEJ9QiS54dsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ongeveer 9 graden verdraaid tov pal op zuid.

Even volgens je eigen tabel. Met hellingen van 20 graden en 10 graden van pal zuid.

Geschatte jaaropbrengst per string:
zuid-noord opstelling: 0.97 (tabel) * 8 panelen * 325 Wp + 0.7 (tabel) * 8 panelen * 270 Wp =
2522 kWh + 1512 kWh = 4034 kWh / jaar (in de buurt van de screenshot van @twain4me )

Stel je zou dezelfde panelen in oostwest leggen:
0.87 (tabel) * 8 panelen * 325 Wp + 0.82 (tabel) * 8 panelen * 270 Wp =
2262 kWh + 1771 kWh = 4033 kWh / jaar.

Dus oost-west levert hetzelfde op als noord-zuid.
Je gedacht om het niet noord-zuid te willen leggen is denk ik niet rationeel.

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:33:
Ongeveer 9 graden verdraaid tov pal op zuid.

Even volgens je eigen tabel. Met hellingen van 20 graden en 10 graden van pal zuid.

zuid-noord opstelling: 0.97 (tabel) * 8 panelen * 325 Wp + 0.7 (tabel) * 8 panelen * 270 Wp =
2522 kWh + 1512 kWh = 4034 kWh / jaar (in de buurt van de screenshot van @twain4me )

Dus oost-west levert hetzelfde op als noord-zuid.
Je gedacht om het niet noord-zuid te willen leggen is denk ik niet rationeel.
Eens

De extra opbrengst op het gebruiks moment in de avond (en ochtend) is denk ik ook de meer kosten niet waard. doordat het door de hellingshoek maar minimaal zal zijn.
Heb jij een makkelijker manier om dat te verifieren?

Ik zat trouwens op 7 graden t.o.v. zuid en 15 graden helling in sunnydesign, verschil is al minimaal maar mijn locatie staat iets meer richting zee dan gemiddeld in nederland. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-09-2020 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@twain4me

Er is zo'n site van de EU waar je instraling data kunt downloaden. Met een resolutie van een uur. Dan kun je er in Excel mee doen wat je wilt. Waaronder wat jij wil.
Ik verwacht geen significante verschillen.

Ik vraag me af of @Matis echt iets gaat doen. Hij lijkt er niet aan toe. Dit is meer een discussie topic tussen jou en mij geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op woensdag 30 september 2020 @ 00:45:
@twain4me

Er is zo'n site van de EU waar je instraling data kunt downloaden. Met een resolutie van een uur. Dan kun je er in Excel mee doen wat je wilt. Waaronder wat jij wil.
Ik verwacht geen significante verschillen.

Ik vraag me af of @Matis echt iets gaat doen. Hij lijkt er niet aan toe. Dit is meer een discussie topic tussen jou en mij geworden.
Agh, ik moest autocad toch openen, zonder dat ik dit was gaan doen, had ik het geen wat ik echt moest doen waarschijnlijk nog steeds niet gedaan, ik ben er dus al beter van geworden _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@busscherski ik ga er zeker wat mee doen.

Ik ben niet alleen lang van stof op papier, maar ook in mijn besluitvorming.

Maar áls dan eenmaal de kogel door de kerk is, dan moet het ook op stel en sprong :$

[ Voor 26% gewijzigd door Matis op 30-09-2020 08:41 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

busscherski schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:41:
[Afbeelding]

Ik zou zeggen noord-zuid opstelling. Dat levert evenveel op als oost-west.
Op deze manier kun je van 9 naar 16 gaan.
Ik zie niet in waarom je met zo'n lage hellingshoek nog N-Z wil doen. Gewoon alles op Z en de panelen wat dichter naar elkaar toe schuiven. Last van schaduw heb je alleen in de hele vroege ochtend en avond.

Signatures zijn voor boomers.

• twain4me

twain4me

Maasluip schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:53:
[...]

Ik zie niet in waarom je met zo'n lage hellingshoek nog N-Z wil doen. Gewoon alles op Z en de panelen wat dichter naar elkaar toe schuiven. Last van schaduw heb je alleen in de hele vroege ochtend en avond.
Door de lage hoek gaat Noord behoorlijk meedoen en is het nadeel van noord juist minimaal,
we hebben maar ongeveer 500 mm om te verdelen tussen de 4 rijen, voor afstand tussen die rijen en 1maal de afstand tussen de dakrand. dat wil zeggen dat de afstand tussen de rijen ongeveer 125mm zal zijn , en dat met 15 graden Het hoogte verschil is bij 15 graden 258mm Dat wil dus zeggen dat je altijd schaduw hebt met uitzondering als de zon boven de 65 graden staat, dat is in nederland iets vaker dan alleen smorgens :9 verhogen we de afstand dan verliezen we dus 1 rij en heb je eigenlijk gewoon de huidige opstelling.
Gaan we naar heel plat (onder de 5 graden) kan het misschien wel, maar dan is het voordeel van zuid ook kleiner en kunnen we doordat we geen montage materiaal hergebruiken met veel proppen nog net 3 extra panelen kwijt wat ongeer 5100kwh zou opleveren in zuid noord. het zelfde met alles op zuid kom je met dezelfde (3,6KW) omvormer op 5200kWh, maar je gaat schaduw hebben want de afstand is nog steeds niet heel erg groot (hoogte is bij 5 graden nu wel ongeveer 85mm) en door de extra panelen wordt de mogelijkheid tot tussenruimte alleen maar kleiner

omdat plaatjes zoveel meer zeggen dan woorden (N-Z met opzet wat ruim getekend kan je waarschijnlijk nog veder inelkaar schuiven, maarja hergebruik montage materiaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob49N5wKJiGw12BufQ6FFaKWk9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om6rAJzFgSN6Q3w8IExE8jbu.jpg?f=fotoalbum_large

NB. pijpje alleen ter illustratie voor no go gebied, niet op waarheid gebaseerd :+

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 30-09-2020 11:49 ]

• busscherski
Maasluip schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:53:
[...]

Interessant idee, ik probeer het even na te rekenen.

In 540 cm - 50 cm = 490 cm moet je dan 4 rijen panelen kwijt. De panelen zijn samen 4 meter dus dan moet je 90 cm verdelen over 3 tussenruimtes en 1 randafstand aan de zuid zijde. (want aan de noordzijde zet je de panelen gewoon tegen de pijpjes aan.

Bij voorkeur zou ik daar minstens 30 cm randafstand aanhouden bij een plat dak op 8 meter hoogte maar laten we uitgaan van 22.5 cm tussenruimte en 22.5 cm randafstand.
Ik neem even aan dat het bestaande en nieuwe bevestigingsmateriaal 20 graden helling heeft.

Bij gebrek aan beter raadpleeg ik deze calculator.
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

Die raadt een minimale afstand (A) tussen de rijen zonnepanelen aan van 222 cm.
Nu stel jij 122.5 cm voor. Dat is dus 45% minder dan aangeraden. (hart op hart, niet de tussenafstand want die is 22.5 cm ipv 122 cm, dus 82% minder)
De verliestabel gaat tot 30% vermindering hoh afstand, dan verlies je 6% opbrengst.
Laat het opbrengstverlies 10% zijn bij 45% kortere hoh afstand.

Maar goed, ik weet niet of die tabel van de website die ik link er rekening mee houdt hoe de diodes in de panelen werken.
Bij felle zon en 1 cm schaduw over de volledige lengte gaat een paneel al voor 33 % uit. En als de onderste 35% in de schaduw ligt gaat 67% van het paneel uit. (In geval van bewolking gaat dit niet op, maar goed)

Alles zuid:
zuid opstelling: 0.97 (tabel) * 4.5 panelen * 325 Wp + 0.9 * 0.97 (tabel) * 3.5 panelen * 325 Wp + 0.9 * 0.97 (tabel) * 8 panelen * 270 Wp =
1419 kWh + 993 kWh + 1886 kWh = 4298 kWh / jaar

Dus zover ik het na kan rekenen heb je gelijk @Maasluip, ik houd wel een slag om de arm ivm de diodes in de panelen en de geldigheid van de tabel met verlies door tussenafstand.

Het beste qua schaduw is uiteraard 3x zo`n schans en dan 4x je oude bevestigingsmateriaal gebruiken.
https://www.winkelman-zon...den/50202/?display=detail
Wel even goed uitrekenen hoeveel ballast je dan nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik heb er de afgelopen dagen nog eens over nagedacht.

De oplossing met de schans is er eentje die ik al heel lang koester, maar welke ik nooit echt uitgewerkt heb.

Ik neig er steeds meer naar om mijn huidige panelen en omvormer te verkopen (dan wel weg te geven) en op mijn dak iets naar mijn zin te leggen.

Om een goed beeld te krijgen van mijn huidige energieverbruik over het jaar heen, heb ik de opbrengst van mijn PV-systeem over 2019 bekeken. Dat komt uit op 2.389 kWh. Dat opgeteld bij mijn "opgenomen" verbruik uit het net (dus zonder vermindering van teruglevering, over de periode 31-10-2018 tot 31-10-2019) kom ik uit op 5.730 kWh.

Gezamenlijk dus goed voor een jaarlijks energieverbruik van 8.119 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik realiseerde me ook dat ik aan de achterzijde van de woning (op de uitbouw van de begane grond) ook nog een aantal vierkante meters plat dak over heb. Deze zouden dan in de ochtend (een beetje ivm woning achterburen) en het begin van de middag nog zon mee kunnen pakken. Op die manier kan ik de overige 5 stuks montage en panelen nog inzetten en misschien mijn systeem blijven gebruiken. Dan gooi ik "maar" 4 panelen weg.

Het gaat dus over het L-vormige stuk dak dat op deze afbeelding staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJYRLSBMFicS_jMvIOLFmXAVreg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DTSUp0IIrf1UOV0IpuBUeKm3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
12 nieuwe panelen boven + 4 oude en ook 4 oude op je L-dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:28:
12 nieuwe panelen boven + 4 oude en ook 4 oude op je L-dak?
Heb ik in dat geval niet 3 omvormers nodig? 1 boven voor de oude panelen (4 x 270Wp), 1 boven voor de nieuwe panelen (12 x 360Wp), 1 beneden voor de oude panelen (5 x 270Wp)

Ik dacht zelf aan 16 nieuwe panelen (16 x 360wP) boven + 5 oude panelen (5 x 270wP) beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
busscherski schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:32:
@twain4me
Ik heb nu 2 strings van 8 terwijl @Matis 9 oude panelen heeft, dus dan moet hij er toch eentje weg doen en 8 bij kopen. Maar goed, ik weet niets beters.
Of een optimiser voor dat 9e paneel.

Al wekt een nieuw paneel natuurlijk ook weer meer op, kun je dat restpaneel evt nog aan een buurman doneren :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
mcDavid schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:30:
Al wekt een nieuw paneel natuurlijk ook weer meer op, kun je dat restpaneel evt nog aan een buurman doneren :7
Dat laatste is nog niet eens zo'n heel gek idee. Alle buren hebben dezelfde panelen + omvormer.
Aangezien wij het grootste huis binnen ons project zijn, hebben we dus ook de meeste panelen. Misschien zijn er buren die voor een schappelijk prijsje nog wat panelen willen overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:14:
[...]

Interessant idee, ik probeer het even na te rekenen.

In 540 cm - 50 cm = 490 cm moet je dan 4 rijen panelen kwijt. De panelen zijn samen 4 meter dus dan moet je 90 cm verdelen over 3 tussenruimtes en 1 randafstand aan de zuid zijde. (want aan de noordzijde zet je de panelen gewoon tegen de pijpjes aan.

Bij voorkeur zou ik daar minstens 30 cm randafstand aanhouden bij een plat dak op 8 meter hoogte maar laten we uitgaan van 22.5 cm tussenruimte en 22.5 cm randafstand.
Ik neem even aan dat het bestaande en nieuwe bevestigingsmateriaal 20 graden helling heeft.

Bij gebrek aan beter raadpleeg ik deze calculator.
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

Die raadt een minimale afstand (A) tussen de rijen zonnepanelen aan van 222 cm.
Nu stel jij 122.5 cm voor. Dat is dus 45% minder dan aangeraden. (hart op hart, niet de tussenafstand want die is 22.5 cm ipv 122 cm, dus 82% minder)
De verliestabel gaat tot 30% vermindering hoh afstand, dan verlies je 6% opbrengst.
Laat het opbrengstverlies 10% zijn bij 45% kortere hoh afstand.
let op dat dit verlies op 1 rij in de zon en1 rij in de schaduw wordt berekend op die site. die rij in de zon heb je in dit geval door de dakrand niet.
ik zie dat ik idd iets te weinig tussenruimte hebt getekend, ik heb de nogo area iets tegroot gemaakt.
Overegens moet je goed opletten, vaak staat er in de garantie voorwaarde dat het op deze manier gebruiken van diodes niet onder de garantie valt. (als je iets om garantie geeft natuurlijk, anders maakt het niets uit)

Schans kan wel.. dat is immers in dit geval eigenlijk gewoon plat maar dan met afschot :P

@Matis je komt er wel lekker snel mee dat je nog een dak hebt:P oude spul op het nieuw ontdekte dak, nieuw spul op het hoge dak d:)b

hoeveel mag dat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
https://www.valksolarsyst...double-triple-quattro.pdf

Goed opletten met de maximale paneelbreedte. Longi's en Qcells hebben iets meer vermogen maar zijn ook net iets breder dan standaard.
https://www.solar-nu-webs...ax1052mm--art-757050.html

Je zou voor het grote dak een grote enkelfase omvormer (+/-4.6 kW) kunnen gebruiken met 2 trackers.
12 nieuwe panelen + 4 oude panelen.
Dan gebruik je de oude omvormer voor het kleine dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
twain4me schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:53:
@Matis je komt er wel lekker snel mee dat je nog een dak hebt:P oude spul op het nieuw ontdekte dak, nieuw spul op het hoge dak d:)b
Ja sorry. Soms moet je buiten de gebaande paden durven te treden :P
Ik heb de plattegrond verder aangepast. Let wel, ik heb erg conservatief ingemeten op het achterdak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cndtSJjNhoOIo-mfEed6ckBfs3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/erHfiSC6rviOoNDKAEPS5uf9.png?f=user_large
hoeveel mag dat kosten?
Ik heb hiervoor geen budget gesteld. Zo lang het een duurzame oplossing is waar de prijs/kwaliteit gerechtvaardigd is, kan het bijna niet te gek.
Hoop wel dat het geen 10K wordt. Onder de 5000 euro is sowieso geen probleem. Alles tussen de 5K en de 10K moet wel goed onderbouwd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:36:
https://www.valksolarsyst...double-triple-quattro.pdf

Goed opletten met de maximale paneelbreedte. Longi's en Qcells hebben iets meer vermogen maar zijn ook net iets breder dan standaard.
https://www.solar-nu-webs...ax1052mm--art-757050.html

Je zou voor het grote dak een grote enkelfase omvormer (+/-4.6 kW) kunnen gebruiken met 2 trackers.
12 nieuwe panelen + 4 oude panelen.
Dan gebruik je de oude omvormer voor het kleine dak.
Sorry, had jouw post gemist.

De eerder voorgestelde Longi's zijn nog groter dan de maximale 1052mm voor de verlengset.

Is dat rommelen in de marge of gaat het echt niet passen?

Edit, deze werden eerder in dit topic voorgesteld:
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-60hph-360m-360wp/

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 02-10-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of het toch past weet ik niet, je zou het kunnen vragen aan de leverancier.

En anders deze van 1030 mm breed
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=QCELLS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:06:
Of het toch past weet ik niet, je zou het kunnen vragen aan de leverancier.

En anders deze van 1030 mm breed
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=QCELLS
Het lijkt toch wel te passen, immers stelt solar-nu.nl dat de verlengsets tot maximaal 1052mm (de breedte van de LONGi) gaat.

Derhalve heb ik de afgelopen week eens een lijstje met producten bij elkaar geklikt: 20201010_Zonnepanelen
Voor de ballast heb ik een fictieve post opgenomen, opdat ik het niet vergeet.

Kunnen jullie me adviseren over het aansluitmateriaal voor de zonnepanelen? Ervan uitgaande dat ik 4 oude panelen (met de huidige constructie) op het dak laat liggen en de 12 nieuwe helemaal opnieuw moet bedraden. Deze worden dan in twee aparte strings op de twee trackers van de Growatt aangesloten.

De omvormer hangt in de ruimte direct onder het "schoorsteentje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik had deze string indeling in gedachten:
String 1: 12 nieuwe panelen (ideaal voltage)
String 2: 4 oude panelen.

Samen op 1 4.6 kW omvormer.
Als je de oude panelen op de oude omvormer laat kan het uiteraard kleiner. Maar ik zou wel een string van 12 kiezen.

Maar nog wel even controleren of deze omvormers werken met een string van 4, doe ik later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:56:
Ik had deze string indeling in gedachten:
String 1: 12 nieuwe panelen (ideaal voltage)
String 2: 4 oude panelen.

Samen op 1 4.6 kW omvormer.
Dat is ook exact de situatie die ik nu in gedachte heb.
Als je de oude panelen op de oude omvormer laat kan het uiteraard kleiner. Maar ik zou wel een string van 12 kiezen.
Ik wil sowieso alles op 1 omvormer. Op die manier heb ik nog de mogelijkheid om de oude omvormer voor de resterende 5 panelen te gebruiken (of als set te verkopen).
Maar nog wel even controleren of deze omvormers werken met een string van 4, doe ik later
Oke, daar had ik niet bij stilgestaan, bedankt dat je me daar op wijst. Is dit iets dat ik (in de toekomst) ook zelf kan uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
https://cdn.webshopapp.co...eet-min-2500-6000tl-x.pdf

Het start voltage van de omvormer is 100 V en werk voltage 80 V.
Dat moet gaan werken met je 4 oude panelen, die halen ongeveer 4*30 V = 120 V mpp.

Wat dit betreft is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Uiteraard moet je ook nog DC kabels en MC4 connectoren hebben. En eventueel een MC4 tang.
En aarde kabel, wat kabelschoentjes etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:49:
https://cdn.webshopapp.co...eet-min-2500-6000tl-x.pdf

Het start voltage van de omvormer is 100 V en werk voltage 80 V.
Dat moet gaan werken met je 4 oude panelen, die halen ongeveer 4*30 V = 120 V mpp.

Wat dit betreft is het goed
Helder.

Als ik het goed begrijp, heb je allereerst op de datasheet van de Astronergy Violin ASM6610P-270 opgezocht wat het Vmmp is. Dit is 31.29V (voor het gemak afgerond naar 30V).
Daarna heb ik in de datasheet van de Growatt MIN 4600 XE gekeken wat de start- en MPP voltages zijn; deze zijn 100V en 80-500V respectievelijk.

Daarmee valt het voltage van 120V voor de 4 panelen netjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:50:
Uiteraard moet je ook nog DC kabels en MC4 connectoren hebben. En eventueel een MC4 tang.
Maar natuurlijk. Ik ken iemand met zo'n MC4 tang, welke ik mag lenen.

Is het goedkoper/beter om zelf kabels te kippen/knijpen of ze affabriek op lengte te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:50:
Solar-Bouwmarkt verkoopt dit in pakketjes: https://www.solar-bouwmar...kkers/solar-materiaal-dc/

Heb er zelf geen ervaring mee qua kwaliteit van de tang/connectoren bijv. Zag het laatst langskomen toen ik in hun webshop aan het rondkijken was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Solar-Bouwmarkt verkoopt dit in pakketjes: https://www.solar-bouwmar...kkers/solar-materiaal-dc/

Heb er zelf geen ervaring mee qua kwaliteit van de tang/connectoren bijv. Zag het laatst langskomen toen ik in hun webshop aan het rondkijken was.
Die pakketten bevatten ook een aardlekautomaat en een YMVK kabel om de omvormer op de meterkast aan te sluiten. Deze heb ik beide sowieso niet nodig, aangezien er nu al een werkende omvormer hangt.
Daarnaast ken ik iemand die zo'n setje aan tangen heeft. Ik heb feitelijk alleen de kabel en de connectoren nodig.

Ik neem aan dat ik aan 4 mm² Solarkabel genoeg heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 26-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Matis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Is het goedkoper/beter om zelf kabels te kippen/knijpen of ze affabriek op lengte te bestellen?
Als je ze door buizen moet trekken, zijn kant-en-klare kabels gewoon geen optie.

Verder is het één niet perse beter dan het ander. Je sluit met kant-en-klare kabels wel uit dat je iets verkeerd krimpt. Zorg als je zelf krimpt, dat je zeker weet dat je deugdelijk gereedschap hebt, dat compatible is met het merk stekkers dat je gekocht hebt. Slecht aangeknepen stekkers zijn de voornaamste oorzaak van brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Matis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Ik vind zelf doen beter, dan heb je de perfecte lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 15:08
Ik neem aan dat ik aan 4 mm² Solarkabel genoeg heb.
Als je een niks parallel aansluit zijn de verliezen met 4mm2 inderdaad heel laag.

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Oke, we zijn bijna 1,5 jaar verder en eindelijk heb ik de draad weer opgepakt om het uitbreiden van mijn zonnepanelen echt door te zetten.

Vandaag heb ik een telefonisch consult gehad met iemand van Greenchoice (waar ik ook klant van ben) voor het compleet vernieuwen van de zonnepanelen.
Ik ga dan, in eigen beheer, de huidige zonnepanelen die nu op mijn dag liggen, verplaatsen naar het platdak(je) van de uitbouw.

Het aanbod is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRnlWCL0Zsl1CRL3YgFyQ6gA8Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Ym6tzDL92Civd3IZbjv97e8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JioDkvE7wxVbhU1YZi4v7Ws05rQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fvx9iNmgOc3IlKV20lAhI1y.png?f=fotoalbum_large

Het gaat dus om 13 panelen Trina Solar Vertex Mono Full Black 385 Wp 2.P (totaal 5005Wp) en een Growatt MOD 4000TL3-X omvormer.

Greenchoice garandeert een opbrengst van 22.961 kWh in de eerste 5 jaar. Een slordige 4600 kWh per jaar.
Gezien het huidige rendement van mijn panelen verwacht ik dat de werkelijke opbrengst op jaarbasis nog wel hoger komt te liggen.

Ik vind het bedrag nogal hoog, want ik kom (inclusief BTW, voor teruggaaf) op 1,46 Euro/Wp :X

Klopt mijn aanname, of is de markt de afgelopen jaren zodanig gestegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat is 1.21 euro excl btw he, niet heel schokkend voor een kleine 3 fase installatie.
Het kan vast goedkoper als je het zelf in een winkelwagentje gooit bij een van de bekende webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Oke, bedankt voor je toelichting. Natuurlijk is het bij elkaar klikken van de spullen goedkoper, maar dan mis je ook een heel stuk installatie en "garantie".

Met de huidige energieprijzen en de prijs voor installatie installatie krijg ik de volgende terugverdientijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEYmwlXO5C9UEOa6DuwawurJaTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lyZfqdAWcidA2xcsVWXfamai.png?f=user_large

Het is natuurlijk wel dat de salderingsregeling langzaamaan afloopt over de periode. Ik kan deze nog niet echt meenemen in de berekening, maar over 4 jaar is de regeling nog dermate aanwezig dat ik verwacht dat het toch binnen 5 jaar wel terugverdiend moet zijn.

Pagina: 1