Goed Wifi netwerk aanleggen in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:39
Sinds 2017 woon ik in een nieuwbouw huis en door al het beton is het daar natuurlijk lastig om goed werkende wifi te krijgen. Het wifi netwerk wat ik nu heb bestaat uit de Ziggo router, een oude Linksys router die als AP staat geconfigureerd en een goedkope TP-Link accesspoint en daarmee heb ik op zich redelijke wifi op de begane grond en de 1e verdieping.

Echter ben ik bezig met een verbouwing van de zolder en word dat een slaapkamer waardoor ik daar graag ook wifi wil. Dat lijkt mij dus een mooi moment op alle wifi/netwerk apparatuur te vervangen voor iets goeds. Daar heb ik op zich ook best wat geld voor over, maar ik weet natuurlijk nog niet precies hoeveel alles bij elkaar gaat kosten.

Ik heb momenteel bedraad netwerk liggen vanuit de meterkast naar de woonkamer en studeerkamer op de eerste verdieping en op beide plekken staat dus een accesspoint aangesloten. In de studeerkamer zit bovendien een router geconfigureerd als accesspoint aangesloten zodat ik daar ook een aantal ethernet poorten beschikbaar heb voor desktop en server/nas e.d.

Naar zolder moet ik nog een netwerkkabel trekken, dat is geen probleem want er loopt een loze leiding heen waar ik de boel zo doorheen kan trekken.

Ik wil nu dus overstappen naar 1 merk voor alle apparatuur. Het liefst wil ik de AP's voeden met PoE dus daar zou ik een PoE-switch voor nodig hebben.

Vanuit de meterkast, waar de ziggo router staat, wil ik dus een PoE-switch aansluiten voor de AP's. Het zou dan gaan om 3 AP's (begane grond, 1e verdieping, zolder) en bovendien wil ik op de 1e verdieping de mogelijk houden om extra apparatuur bedraad aan te sluiten dus zou daar een switch bij moeten komen of een AP met extra ethernet poorten.

Ik heb zelf zitten kijken naar de Ubiquiti Unifi AP's maar kom er niet helemaal uit welke ik nou zou moeten nemen (HD, AC LITE, AC PRO, NanoHD, AC in Wall, HD in Wall?). Qua switch heb ik al helemaal geen idee, misschien een bijpassende switch van Ubiquiti? Ik weet ook niet of ik een losse router nodig heb en mijn modem dan in bridge mode zou moeten zetten. Het is natuurlijk een optie, maar ik doe momenteel ook niks speciaals met de Ziggo router dus zie niet zo goed in wat de voordelen van een losse router voor mij zouden zijn. Tenzij het voor een betere/stabielere verbinding zorgt.

Dus kort samengevat wat ik nodig denk te hebben:
  • 3 PoE gevoede AP's
  • 1 PoE switch
  • Eventueel een extra switch of 1 van de AP's moet voorzien zijn van meerdere ethernet poorten
Ik hoef trouwens niet perse Ubiquiti apparatuur, maar ik hoor/lees veel goede verhalen erover dus vandaar dat ik daar eerst naar gekeken heb. Als iemand verstand heeft van andere apparatuur hoor ik dat graag.

p.s. ik heb dit eerst in dit [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 topic gepost, maar daar was het niet gewenst dus als het je bekend voorkomt kan dat kloppen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Ik heb dit draaien op 3 verdiepingen en dan wil je niet meer terug naar een ander merk. Werkt perfect. De Unifi controller heb ik 24/7 draaien op een Synology nas.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 104,96€ 104,96
3Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 76,-€ 228,-
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 105,05€ 105,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,01

Edit:
Ik zou dan de switch op de 1e etage zetten. De AP op de begane grond gaat rechtstreeks op de LAN van de router en heeft dus wel een POE injector nodig (die je er bij krijgt).

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 25-09-2020 11:16 ]