interne ssd schijf

Pagina: 1
Acties:

• phantom71
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-10-2020
hallo,
Ik heb deze Medion - Erazer P5373 I computer daar wil ik een extra ssd schijf instaleren is dat mogelijk en kan iemand mij uitleggen misshien hoe

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hallo phantom71, aller eerst welkom op GoT. Ik zou jou graag verder willen helpen, maar dan zou ik graag iets meer willen weten. Wat heb je overigens zelf gevonden, bijvoorbeeld al naar een handleiding van de Pc / laptop gezocht?

Dat heb ik namelijk geprobeerd, maar ik kom dit type niet tegen. Zou jij eens kunnen kijken of je niet perongeluk het type nummer van het beeldscherm over hebt genomen? In de handleding die veelal op internet terug te vinden is zou precies moeten staan welke uitbreidingsmogelijkheden jou Pc heeft.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:43
Afgaand op deze website: https://www.userbenchmark...-ERAZER-P5373-IC291/50428 en de daar genoemde compatible onderdelen en prestaties daarvan, zou in jouw Medion een M2 SATA SSD passen (lengte onbekend, er zijn 3 maten).

Het handigste is om voorzichtig de luikjes in de onderzijde van je laptop open te maken (benodigd: een horlogemakerssetje met een standaard kruiskopschroevendraaiertje) en te kijken wat er voor vrije aansluitingen zichtbaar zijn.

Wat je ook kunt doen als je de laptop niet open wil maken, is in Windows applicatie Apparaatbeheer openen en kijken welk type opslagmedium er nu in zit (dus het typenummer).
Dat voer je in op internet en dan kijk je of het een harddisk is of een SSD en of het type 2,5 inch of M2 is.
Stel dat je bijvoorbeeld vindt dat er nu een 2,5" SATA harddisk van 500 GB in je laptop zit en dat je daarvan nu 200 GB in gebruik hebt, zou je voor een 2,5" 250 GB SSD kunnen gaan, die past er zo in.
Voorbeeld, voor 35 Euro in huis: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Daarbij koop je voor 15 Euro een 2,5" naar USB case (pricewatch: LogiLink USB 3.0 External Case 2.5" Sata Zwart).

Uitgaande van een huidige legale Windows 10 op je laptop:
- Eerst ga je naar de online Windows Media Creation Tool en daarmee maak je op een 8 GB USB-stick een bootable Windows 10 stick aan. Let op: de stick wordt daarbij geformatteerd, je ben alle gegevens erop kwijt.
- dan probeer je uit of de laptop opstart van die stick (meestal via F12, bootmenu), de installatie breek je af.
- Je haalt je harddisk uit de laptop en zet de SSD erin.
- Daarna start je de BIOS van je laptop op en zoekt op de SATA-eigenschappen naar "IDE" of "AHCI". Als daar geen AHCI staat, zet je dat aan en slaat de veranderingen op.
- start op van de USB-stick en installeer Windows 10 opnieuw (skip het licentiecode-venster, dat komt later goed).
- zodra Windows 10 loopt en verbinding met internet heeft, wordt deze installatie meteen legaal.
- bouw de harddisk in de externe case en verbind die met USB met de laptop. Ny kan je in de Verkenner al de data overkopiëren.
- en daarna alle applicaties opnieuw installeren.
Klaar.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
t lijkt mij gewoon een desktop towertje te zijn? bron

en zou al een SSD er in hebben :?

404 Signature not found

• phantom71
er zit al een ssd in en een gewone harde schijf maar ik wil een extra ssd in

• phantom71
het is een desktop

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:33
Gewoon kast open maken en kijken wat je nog aan SATA aansluitingen en voedingskabels over hebt. In het ergste geval sluit je een nieuwe SATA SSD aan op de kabels van de DVD speler.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

phantom71 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:58:
er zit al een ssd in en een gewone harde schijf maar ik wil een extra ssd in
Zo te lezen betreft het een desktop. Nu de vraag heb je deze al eens open gemaakt om te zien wat er in zit? Aangezien het een pre-build systeem is. kan het zijn dat de uitbreidingsmogelijkheden minder zijn, dan wanneer je zelf een systeem zou hebben gebouwd.

Zoals iemand al opperde zou je mogelijk altijd de DVD brander/speler kunnen loskoppelen.

Maak anders eens een paar foto's en post deze hier. Wij verwachten hier op GoT wel enige eigen inzet, dus je mag zelf ook even wat gaan doen. Wordt het voor ons makkelijker om jou te helpen. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL9p2O3D1vtiECA4nTTXonydywc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPSir5UwBBsByfWXq7okEbhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJblmJe5_Hk_4xA87wa5sYIRdVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdwSiRLZVpb5auUY7LtfruO9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElzR8isr80bRpRnUKjJYA9AxQl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLv5PHCSROufQCEZHGQg14pF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kF6kqxnuUaW8pTTbJEFck59uep0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmLpTcNSk7DlOYRZsHfh8pSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrogTuyfmPkp9SVAuAI4uiUvbmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpewayVjsJcensg4KcoT7rG7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8tulhLgduAb_dv6SbtR_oDRFJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iM7msSsEOsyc8mLbpPwt5h6b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EKwT4UYZlSmNj5r3Te99bjxNoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvG4UZMNDw9TlZEHtQg0EAOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n464WwZqEhPDnM-KgZsI5LnyCAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8zU02LT8cIusRxQb1J65FKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA6m-zGxMcNGqnAFR1rG6MWYA9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VXCOJNGdAS3li2W85TQKDOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom71
hallo,
ik heb dit gevonden op jullie site dit is hem.

pricewatch: Medion Akoya P5373 I (10021410)

• Renault
In het algemeen:

Op de sticker van de 128 GB SSD staat precies wat voor type het is.
Ik zou er geen SSD bij plaatsen, maar de 128 GB SSD vervangen door een grotere van hetzelfde type (aansluiting en SATA of NVME).
Dat heeft het voordeel dat al je snelle opslagcapaciteit in één volume beschikbaar is.

En er zijn altijd mogelijkheden (zelfs standaard in Windows 10 aanwezig) om de inhoud van je 128 GB SSD te backuppen en terug te zetten op de nieuwe SSD.

• phantom71
misschien een domme vraag welke is de ssd

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Op foto 2 zie je de SSD. Eerder dit jaar was er een soortgelijk topic met een Medion Akoya waarin dezelfde SSD in zat: M.2 SSD 128 vervangen Medion Akoya P5360.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op foto 1 staat een hele mooie SATA connector, vast in de kast. Daar kun je zo een SSD op schuiven, wel een 2,5" exemplaar. Misschien even met een schroefje vastzetten of in de lade vastmaken die je op foto 4 hebt staan. Kijk dan wel uit dat je een SSD niet zomaar uit de PC trekt... Daar kunnen ze over het algemeen niet zo best tegen.

• Renault
Prima foto's!

Ok, toch meer even gegoogled voor je, de huidige SSD is: pricewatch: Samsung PM871 M.2 128GB
Dit blijkt een gewone SATA-SSD te zijn in M2 formaat.

- prijs van een 1 TB M2 SATA SSD van een redelijk merk: 105 Euro incl. verzending, plug and play: pricewatch: Crucial P1 1TB
Deze zet je in plaats van de huidige SSD en daarna clone je de SSD via Windows 10 backup/restore. Daarna heb je de oude SSD over.
- prijs van een 1 TB 2,5" SATA SSD van een redelijk merk: 112 Euro incl. verzending, plug and play: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Deze zet je bij de huidige SSD in het vrije 2,5"slot en daarna clone je de SSD via Windows 10 backup/restore, waarna je de oude en de nieuwe SSD kunt gebruiken.
Qua snelheid zullen beide alternatieven niet veel uitmaken denk ik.

• phantom71
hallo,
bedankt renault die tweede moet je voor die tweede een kabel hebben sata3 maar hoe zie je dat en stroom.

• phantom71
MEDION B150H4-EM dit is me moederboard

• _JGC_
phantom71 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:45:
hallo,
bedankt renault die tweede moet je voor die tweede een kabel hebben sata3 maar hoe zie je dat en stroom.
SATA SSD kan je gewoon zo op de connector van die hotswap bay drukken. Heb je geen kabels voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom71
bedankt _JGC_ dat is dan sata of sata 3 ik ben niet zo een computer hersens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:58
pricewatch: Team Group GX2 1TB scheelt je 3 tientjes met de MX500 en verschil is er in de praktijk niet, zeker niet als het alleen voor opslag wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom71
hallo en bedankt ik wil het voor games gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is niet voor niets dat Samsung, Crucial an Kingston (M.2 SSD's) in het form over het algemeen worden aangeraden. De Crucial heeft een aantal voordelen boven de Team Group SSD die Uszka oppert. Bijvoorbeeld iets hogere snelheden, bij inladen van maps in games zeker handig. Daarnaast ook een theoretisch langere levensduur. Ook is de fabrikgarantie langer, Crucial geeft 5 jaar garantie 2 jaar meer dan Team Group.

Een game nog in ontwikkeling Star Citizen bijvoorbeeld, heeft heel veel baat bij een snelle SSD. Kijk naar de nextgen gameconsoles, die krijgen allemaal ook zeer snel SSD's. Natuurlijk is de keten net zo sterk als de zwakste schakel, maar tot nu toe is een van de meest voorkomende bottlenecks nogaltijd snelheid van opslag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom71
bedankt allemaal welke raden jullie aan ik zag deze Samsung 860 EVO 500GB SSD of deze Crucial MX500 - Interne SSD - 500 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Daarnaast graag wat meer aandacht voor je formulering en eigen uitzoekwerk. Je post erg veel zoekertjes die je eenvoudig met google zelf kunt uitzoeken. Kom je er met google niet uit, post dat hier wat je gevonden hebt en waarom dat onduidelijk is. Let daarbij ook op het gebruik van hoofdletters en leestekens, want je bovenstaande post bestaat feitelijk uit drie zinnen. Het kost erg veel moeite om daardoor eruit te filteren wat je nu precies bedoelt. Erg jammer, want je wilt neem ik aan zo goed mogelijk advies!
phantom71 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:33:
bedankt allemaal welke raden jullie aan ik zag deze Samsung 860 EVO 500GB SSD of deze Crucial MX500 - Interne SSD - 500 GB
Kan ook zo
Bedankt allemaal. Ik zag de Samsung 860 EVO 500GB SSD of Crucial MX500 - Interne SSD - 500 GB. Welke raden jullie aan?
Maakt vrij weinig uit, pak de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
_Dune_ schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:58:
Het is niet voor niets dat Samsung, Crucial an Kingston (M.2 SSD's) in het form over het algemeen worden aangeraden. De Crucial heeft een aantal voordelen boven de Team Group SSD die Uszka oppert. Bijvoorbeeld iets hogere snelheden, bij inladen van maps in games zeker handig. Daarnaast ook een theoretisch langere levensduur. Ook is de fabrikgarantie langer, Crucial geeft 5 jaar garantie 2 jaar meer dan Team Group.

Een game nog in ontwikkeling Star Citizen bijvoorbeeld, heeft heel veel baat bij een snelle SSD. Kijk naar de nextgen gameconsoles, die krijgen allemaal ook zeer snel SSD's. Natuurlijk is de keten net zo sterk als de zwakste schakel, maar tot nu toe is een van de meest voorkomende bottlenecks nogaltijd snelheid van opslag geweest.
Team Group is een vrij onbekend ding, kom weinig reviews tegen. Ding is verder uitgerust zonder DRAM cache, dat maakt hem goedkoper, maar ook trager. Qua techniek is ie vergelijkbaar met de Crucial BX500.

Ik heb me te vaak gebeten aan goedkope zooi, ik filter eigenlijk altijd op Samsung en Crucial en pak dan de goedkoopste. Als het echt goedkoop moet wordt de BX500 dan nog in overweging genomen, maar liever een snellere MX500.
Pagina: 1