M.2 SSD 128 vervangen Medion Akoya P5360

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneEverdij
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik heb een Medion Akoya P5360 E MD8881 thuis staan als familie PC. Na het vervangen van de video kaart (had het vrij snel begeven) is het voor de kids een prima (starters)game PC.
Door de SSD start hij mooi snel op, en de HDD van 1 TB is prima voor de bulk van de games.

We lopen er nu toch tegenaan dat de SDD (Samsung MZNLF128HCHP-00000) vol raakt. Deze wil ik dus vervangen voor een SSD met een grotere capaciteit. Maar ik kom er niet achter of ik per se een SATA SSD moet gebruiken of dat een NVMe SSD mogelijk is.

Dus of ik een Samsung 860 EVO 1TB (M.2 SATA, B+M key, langzamer)
of dat ik een Samsung 970 EVO 1TB (M.2 NVMe, M key, stuk sneller) kan kopen.

Wat ben ik al te weten gekomen?
De bestaande SSD heeft een B+M key uitvoering. De connector op het moederbord heeft alleen een M key notch.

Maar hoe kom ik er achter of de connector op het moederbord NVMe aankan?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Beste antwoord (via AnneEverdij op 21-01-2020 08:14)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
Moederbord is een H110H4-EM en die doet alleen sata.

Samsung ssd's zijn overpriced. Met pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB bespaar je 3 tientjes en die is net zo goed en met pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB is het verschil €40 en ook met die ga je geen verschil merken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
Moederbord is een H110H4-EM en die doet alleen sata.

Samsung ssd's zijn overpriced. Met pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB bespaar je 3 tientjes en die is net zo goed en met pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB is het verschil €40 en ook met die ga je geen verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneEverdij
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-09-2024
Dank voor dit snelle en heldere antwoord!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Voor spelletjes is een HDD meestal meer dan voldoende. Als het goed is heb je ook een 1TB HDD. Daar passen de games prima op. Ik zou eerst een proberen of dat goed werkt, voordat je 115 euro gaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VideoWolf
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11-2024

VideoWolf

mijn viral video

Ik loop ook voortdurend tegen het vollopen van mijn 128GB SSD startup disk aan. Ik wil hem vervangen voor een 500GB exemplaar maar ik zou er ook voor kunnen kiezen om de PC op te laten starten van mijn andere HDD, toch? Daar heb ik nog 340GB beschikbaar.
Ik heb dit nog nooit gedaan: kan ik mijn C: schijf klonen naar D: ? En hoe geef ik dan aan dat de PC voortaan vanaf D: moet opstarten?
Qua snelheid zou ik liever een SSD upgrade doen maar vind het best spannend om hardware-matig dingen aan te passen...

Wat adviseren jullie?

http://youtu.be/gEABifBgwi8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
Start de volgende keer gewoon een nieuw topic ;)
Ik loop ook voortdurend tegen het vollopen van mijn 128GB SSD startup disk aan. Ik wil hem vervangen voor een 500GB exemplaar maar ik zou er ook voor kunnen kiezen om de PC op te laten starten van mijn andere HDD, toch? Daar heb ik nog 340GB beschikbaar.
Ik heb dit nog nooit gedaan: kan ik mijn C: schijf klonen naar D: ? En hoe geef ik dan aan dat de PC voortaan vanaf D: moet opstarten?
Qua snelheid zou ik liever een SSD upgrade doen maar vind het best spannend om hardware-matig dingen aan te passen...
De eenvoudigste manier is toch het klonen van de inhoud van je huidige SSD naar een nieuwe SSD. Dat is in principe een 1-op-1 kopie, waarmee jouw PC gewoon zoals met de oude SSD kan opstarten.

Daarvoor heb je een verloopkabel van SATA naar USB nodig, of een docking station voor SATA-schijven. (De links zijn bedoeld als voorbeeld voor wat je nodig hebt!)

Je kunt binnen Windows met een programma als Macrium Reflect vrij eenvoudig de inhoud van je huidige SSD klonen naar een nieuwe. Buiten Windows kan het ook met CloneZilla, dat programma start je vanaf een USB-stick. Bij beide mogelijkheden heb je dan ook de optie om je C:\-partitie te vergroten.

Het is niet zo heel moeilijk om je schijf te klonen, maar uiteraard moet je goed opletten wat je doet. Bekijk een paar filmpjes op YouTube of lees een paar artikelen over het klonen van schijven, zodat je niet helemaal zonder achtergrondinformatie begint.

Het demonteren van de oude SSD en het monteren van de nieuwe is ook niet zo heel spannend verder. Ook daarvoor kun je genoeg instructies op internet vinden :)

[ Voor 1% gewijzigd door PCG2020 op 22-07-2024 14:06 . Reden: Extra informatie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VideoWolf

VideoWolf

mijn viral video

Heel erg bedankt voor je reactie! Dus SATA naar USB is specifiek nodig voor mijn Medion PC?
(Ik heb al zo'n docking station!)

Ik ga wel even wat YT-filmpjes kijken over CloneZilla, Macrium Reflect Free wordt niet meer ondersteund, zag ik...

Heb je nog een suggestie voor een goeie SSD voor dit doeleinde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
VideoWolf schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:46:
Heel erg bedankt voor je reactie! Dus SATA naar USB is specifiek nodig voor mijn Medion PC?

Ik ga wel even wat YT-filmpjes kijken over CloneZilla, Macrium Reflect Free wordt niet meer ondersteund, zag ik...

Heb je nog een suggestie voor een goeie SSD voor dit doeleinde?
Een USB -> SATA verloopje is niet noodzakelijk. Je kunt ook de oude SSD aangesloten houden en de HDD loskoppelen en aan de vrijgekomen SATA-aansluiting de SSD koppelen. Scheelt je weer een 10'tje of 1-2.

Verder heb ik goede ervaringen met SSD's van Kingston en Crucial. Ik heb zelf de MX300, MX500 en A400 in bezit.Dit zijn SSD's die niet de hoofdprijs kosten en ook nog prima geschikt zijn.

Overigens zou ik Windows anno 2024 niet meer op een HDD zetten. Dat is echt niet meer van deze tijd en heel je systeem gaat vroeg of laat over de zeik raken, omdat de troughput van een HDD gewoon te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VideoWolf

VideoWolf

mijn viral video

Dank je. Denk dat ik de HDD aanhoud omdat die 1TB is en de 128GB SSD maar weg doe. Zit te kijken naar die Crucial BX500 500GB - SSD voor 32,- Koopje!

Is die geschikt voor mijn moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
(...) Heel erg bedankt voor je reactie! Dus SATA naar USB is specifiek nodig voor mijn Medion PC?
O wacht, heb je ook een M.2-SSD in een Medion Akoya P5360, @VideoWolf? 8)7

Zo ja, dan moet je een M.2-naar-USB-adapter hebben in plaats van een SATA-naar-USB-adapter, wanneer je je huidige 128GB M.2-SSD wilt klonen naar een nieuwe M.2-SSD.

(Het was handiger geweest om een nieuw topic te starten, want dan krijg je automatisch de vragen te zien waar je antwoord op moet geven. Dat geeft veel meer duidelijkheid voor degenen die jou willen helpen ;) )

[ Voor 62% gewijzigd door PCG2020 op 23-07-2024 09:11 ]

Pagina: 1