zoekgedrag zichtbaar in advertenties bij partner

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 20:07
Op mijn telefoon en werklaptop heb ik dingen gezocht, op basis waarvan vervolgens bij mijn partner advertenties te zien zijn zodat zij kan weten waar ik op gezocht heb.
Niet erg leuk als je een verrassing voor iemand plant.
Het gaat dus niet eens om hetzelfde apparaat maar om advertenties die bij haar op de telefoon getoond worden op basis van wat ik zoek. Ze denken blijkbaar dat je binnen een huishouden maar 1 persoon hebt, en dat is niet erg fijn. alles gaat obv ip adres?

hoe kan ik dit het beste voorkomen? Alles via incognito modus zoeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-07 14:24

Saven

Administrator

Incognito, VPN en een fake user agent instellen zou wel moeten helpen ja :)

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:20
Hebben jij en je partner misschien een gedeeld account? (facebook, google)? Dat zou het kunnen verklaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-07 15:09
Je zal waarschijnlijk op dezelfde adres zitten, waarbij jullie op één netwerk zitten met éénzelfde IP adres naar buiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Sommige advertenties worden domweg geserveerd op basis van het IP adres waarmee jij de websites bezoekt en zoekopdrachten uitvoert of producten aanklikt. Dit IP adres is dan het externe IP adres van je ISP modem/router en niet het interne (LAN) IP adres.

Dus iedereen die vanaf een bepaalt IP adres (kan ook een openbaar WiFi netwerk zijn) iets bezoekt kan dus geconfronteerd worden met de "zoekresultaten" van een ander. Door het gebruik van een VPN bezoek je dus de websites niet met je eigen IP maar een "random"IP en zou je dit kunnen voorkomen.

"Gelukkig" zijn de standaard methodes wel wat "intelligenter"en gebruiken niet het IP adres maar plaatsen allemaal cookies en trackers (hoi, Tweakers) om maar te achterhalen wie jij bent en met welk apparaat je de websites bezoekt zodat zij je doelgericht reclame kunnen serveren.

Door gebruik te maken van diverse apps/addons (adblocker/privacybadger etc) en standaard cookies niet toe te staan in je webbrowser kan je al redelijk wat van dit soort mechanismen tegenhouden.

Echter zijn er altijd websites (hoi, Tweakers) die tegen willens en wetens toch je willen volgen en dan kan je met bijvoorbeeld Pi-Hole en specifieke Java scripts blokkeren ver komen. Helaas blijft dit een kat en muis spel zoals met Fingerprinten etc. waardoor je ook getracked/geprofileerd kan worden op je muisbewegingen etc.

In jouw geval is dus zorgen dat je IP icm cookies niet simpel zijn volgens is en is vaak incognito of VPN, naast tracking coookies weigeren al een goed beginpunt

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRooney
hopeloos verhaal dus eigenlijk zonder er een hoop tijd en energie in te steken. En continue kat en muis spel..

wel jammer dat het zo moet :-)

en gebruik van privacy-vriendelijke browsers dan? ik gebruik op mijn telefoon duckduckgo bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door DeRooney op 25-09-2020 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ParaNoja
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 17:01

ParaNoja

1984 is here

Je zou het wachtwoord van WiFi van je buren kunnen vragen... :P

maar serieus;
Drie suggesties en 1 zeer belangrijke tip:

Tip:
Nooit browsen als je bij google, Facebook etc ingelogd bent!
Gebruik een dedicated browser enkel voor dat.

Suggesties (deze kun je uiteraard combineren! beveiliging werkt altijd in lagen, als de schil van een ui):

Gratis:
Het gebruiken van bijvoorbeeld de Brave browser kan hierbij helpen.
deze browser heeft veel privacy tools en adblocker (youtube reclame vrij!) ingebouwd.
Dan moet je deze wel beide zo veel mogelijk gebruiken.

Klein budget:
VPN waardoor je IP adres veranderd, en je veiligheid vergroot is natuurlijk altijd goed met name op mobiele apparaten. Nadeel het oerwoud van aanbieders, en apps, en weinig betrouwbare providers/apps.

Goedkoop voor de Tech nerd:
PiHole (Open-source) op een Rasberry Pi installeren.
Meen dat er hier enkele experts op dat gebied zijn op tweakers.
Dus hulp is zo gevonden.

Duurdere voor de Tech nerd:
Installeer je eigen router/firewall, pfsense (open-source) op dedicated hardware en hang die in je meterkast.
Draai daar ook je eigen vpn op.

>:)
Dus, om me naam eer aan te doen; Brave browser, achter PiHole, door je eigen VPN, getunneld in commerciële VPN.

[ Voor 25% gewijzigd door ParaNoja op 07-10-2020 14:21 ]

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
thanks! ga eens kijken of ik mijn raspberry eindelijk nuttig kan gaan gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Pi-Hole houdt helaas niet alles tegen, je zult daarnaast echt nog wel een element blokker moeten gebruiken als uBlock Origin.

Verder mogen adverteerders ook wel eens worden aangepakt, dat hele tracken slaat gewoon nergens op. Ik zou geen problemen hebben met ads als deze mij niet zouden tracken en/of flink irritant groot in beeld kwamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoe meer tracking blokkades, hoe meer advertenties op basis van IP gaan.
Geen wonder dat je vrouw advertenties voor gouden armband of alpaca high tea ziet op basis van IP.

Zoek kado's op je mobiel via 4G, dan ziet ze ze niet.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoja

ParaNoja

1984 is here

HollowGamer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:41:
Pi-Hole houdt helaas niet alles tegen, je zult daarnaast echt nog wel een element blokker moeten gebruiken als uBlock Origin.

Verder mogen adverteerders ook wel eens worden aangepakt, dat hele tracken slaat gewoon nergens op. Ik zou geen problemen hebben met ads als deze mij niet zouden tracken en/of flink irritant groot in beeld kwamen.
Of brave browser gebruiken...
Is tevens zeer snel en stabiel, geen enkele andere browser kan ik in 3 browsers sessies 100+ tabs open hebben, zonder problemen...

En wat ik leuk vindt: indien je wilt kun je aan de reclame die je bewust dan wel krijgt te zien een leuke vergoeding in BAt tokens (crypro currencie) overhouden. 8)

Maar goed do your own research...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRooney
ParaNoja schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

Is tevens zeer snel en stabiel, geen enkele andere browser kan ik in 3 browsers sessies 100+ tabs open hebben, zonder problemen...
oh dat element is voor mij ook wel handig gezien wat ik open heb staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

ParaNoja schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

En wat ik leuk vindt: indien je wilt kun je aan de reclame die je bewust dan wel krijgt te zien een leuke vergoeding in BAt tokens (crypro currencie) overhouden. 8)

Maar goed do your own research...
Er is een topic over Brave... het is een beetje dood maar het is er: Gebruikt iemand de browser Brave? En waarom?
En een tijdje geleden kwam Brave op de volgende manier in het nieuws: nieuws: Brave-browser vult links naar cryptobeurzen aan met referralcode

Mijns inziens (en dat heb ik bovenstaand topic uitgebreider verwoord) is Brave niet 1-2-3 de beste vriend van mensen die aan privacy hechten.

Anyhow. In het geval van TS is het issue niet onmiddellijk de browser waar hij in zoekt, maar zou de oplossing zijn dat zijn vriendin overstapt op een browser die geen advertenties toont. Aangezien oplossingen die veranderingen van gedrag van derden vereisen nooit echt (snel) zullen werken is de allermakkelijkste oplossing eigenlijk de volgende: zorg dat je zoekopdrachten die je niet onmiddellijk met huisgenoten wilt delen doet op een ander IP-adres... en dan is de allermakkelijkste en goedkoopste oplossing: Wifi uitzetten en via 3G/4G/5G zoeken...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:10
protonvpn is ook gratis, en best prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aristo
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kan ook Tor proberen. Werkt net zo makkelijk als "een normale" browser. Is er voor zowel desktop als Android app (gebaseerd op Firefox).

Met elke browse sessie krijg je een ander IP omdat de client elke keer random via meerdere hops naar een exit node verbindt. Het IP adres van de exit node is het IP waarmee je het internet op gaat.

Dit is o.a. handig voor scout-werk voor vakanties, hotels en vliegtickets etc. Geen gemanipuleerde prijzen meer wanneer je na wat rondkijken daadwerkelijk vanaf je eigen IP gaat boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoja

ParaNoja

1984 is here

Aristo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 01:32:
Je kan ook Tor proberen. Werkt net zo makkelijk als "een normale" browser. Is er voor zowel desktop als Android app (gebaseerd op Firefox).

Met elke browse sessie krijg je een ander IP omdat de client elke keer random via meerdere hops naar een exit node verbindt. Het IP adres van de exit node is het IP waarmee je het internet op gaat.
TOR is wel beperkt in snelheid, echter idd zeer veilig.

Wil nu niet als Brave fanboy overkomen, maar...
TOR zit ingebouwd, prive tab/privee tab over TOR
Dit is o.a. handig voor scout-werk voor vakanties, hotels en vliegtickets etc. Geen gemanipuleerde prijzen meer wanneer je na wat rondkijken daadwerkelijk vanaf je eigen IP gaat boeken.
Super idee, nooit aangedacht! Met name reissites zijn idd grootste "opslurpers" is ondanks bewezen dat je meer betaald als je vanaf een apple device zoekt op zulke sites.
Misschien wel terecht in dit geval ;) maar toch..

[ Voor 27% gewijzigd door ParaNoja op 14-10-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoja

ParaNoja

1984 is here

Jester-NL schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:07:
[...]

Er is een topic over Brave... het is een beetje dood maar het is er: Gebruikt iemand de browser Brave? En waarom?
Interessant.
En een tijdje geleden kwam Brave op de volgende manier in het nieuws: nieuws: Brave-browser vult links naar cryptobeurzen aan met referralcode

Mijns inziens (en dat heb ik bovenstaand topic uitgebreider verwoord) is Brave niet 1-2-3 de beste vriend van mensen die aan privacy hechten.
Klopt, heb ik ook meegekregen, en is excuus voor aangeboden.
Viel me erg van ze tegen, echter blijft het mijns inziens de beste browser, out of the box; voor privacy, adblocking, snelheid en stabiliteit. En youtube zonder die irritante reclames.

(moet ook wel met ik dacht een van de of de grondlegger van javascript in het team)
Anyhow. In het geval van TS is het issue niet onmiddellijk de browser waar hij in zoekt, maar zou de oplossing zijn dat zijn vriendin overstapt op een browser die geen advertenties toont. Aangezien oplossingen die veranderingen van gedrag van derden vereisen nooit echt (snel) zullen werken is de allermakkelijkste oplossing eigenlijk de volgende: zorg dat je zoekopdrachten die je niet onmiddellijk met huisgenoten wilt delen doet op een ander IP-adres... en dan is de allermakkelijkste en goedkoopste oplossing: Wifi uitzetten en via 3G/4G/5G zoeken...
Maar de telefoon is al op zijn normale netwerk geweest...
Gaat dan niet werken.
Iig niet zonder meer maatregelen.

Je zou wel >:) alle browsers van vriendin d'r telefoon kunnen verwijderen en enkel Brave installeren... O-)

Maar serieus, Big G heeft echt moeite met correlatie als je Brave op bijv. pc en telefoon gebruikt.
(Ook bijv. duckduckgo ipv big G gebruiken helpt.)
En youtube bakt er niks van met aanbevolen videos etc..
Dat is mijn ervaring met verschillende telefoons en computers vanaf zelfde ip.

Dat in combinatie met PiHole zou toch veel moeten blocken.

Maar blijft natuurlijk ellendig dat je privacy zo wordt aangetast.
Nog even en zoek je dan n paar keer op enge ziektes, net voor je je ziekenkosten verzekering gaat afsluiten en voor je t weet gaat je premie omhoog.. :(

[ Voor 15% gewijzigd door ParaNoja op 14-10-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoja

ParaNoja

1984 is here

arjoderoon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:31:
thanks! ga eens kijken of ik mijn raspberry eindelijk nuttig kan gaan gebruiken :-)
Andere optie is Wireguard VPN op een platform als linode, Level1Linux heeft er een goed filmpje over.
Dan heb je je 'eigen' VPN voor enkele eurotjes per maand. >Level1tech heeft vaak onder de filmpjes een kortingcode!
Dat is meteen stukje veiliger als je onderweg/van huis bent, zowel op WiFi als je Data verbinding, denk aan ISP snooping.

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 19-10-2020 02:14 ]

Pagina: 1