Een tijdje geleden (onder meer naar aanleiding van dit topic, en de vele posts op de frontpage) heb ik Brave een keer geïnstalleerd. Ondertussen is het beestje weer van mijn PC af.
De reden? Om te beginnen heb ik al jaren een antipathie waar het gaat om Chrome en aanverwante browsers. Ik kom uit de tijd van Internet Explorer en Netscape. Uit de tijd dat Opera begon met tabbladen introduceren in hun browser (die voor gratis gebruik een advertentie had staan in de layout van de browser zelf). Ik ben gebruiker van het eerste uur van een stukkie software dat later Firefox is gaan heten. En dat waren allemaal browsers met een eigen engine... hun eigen manier van het weergeven van de HTML op de pagina. Het was de tijd waarin websitebouwers aangaven op hun site in welke resolutie en browser je de pagina het beste kon bekijken. Kortom, ik doe al mee sinds internet 1.0

Pagina's zagen er toen niet uit, maar dat was niet
alleen vanwege advertenties... het veelvuldig gebruik van (glitter)gifs had daar minstens zo'n grote impact op. En advertenties? Dat waren toendertijd vooral pop-ups en pop-unders.
Ik ben de afgelopen twintig (ofzo) jaar eigenlijk altijd Firefox blijven gebruiken. En ik heb Chrome zien verschijnen. Een browser die op coorperate machines te installeren was ZONDER adminrechten, want in je user-folder (met als resultaat dat je profiel kapot ging omdat er shitloads aan temp-bestanden gebackupt moest worden). Een browser die bij ieder programma dat je downloadde als gratis extra meekwam, tenzij je zelf tijdig de vinkjes uitzette... met andere woorden, een browser die het zelfde ongewenste gedrag vertoonde als Bonzo Buddy. En met resultaat.... want de wereld kan schijnbaar niet meer zonder Chrome.
Nadat Chrome zich genesteld had op de PC van iedereen en zijn moeder is het begonnen met een stillere opmars. Door het aanbieden van een core-versie van de browser zijn allerlei bedrijven gestopt met het bouwen van hun eigen engine en overgestapt op Chromium. Ik denk aan een Opera, ik denk aan een Microsoft.
En er zijn ports gekomen van mensen met andere, eigen ideeën. Zo is daar Vivaldi, die vooral begon als niet-Opera (en niet-Chinees). En er is Brave...
Brave, die zeggen dat ze advertenties blokken (bij default). Wat overigens Opera en Vivaldi ook kunnen. Brave, die telt hoeveel advertenties ze tot op heden geblokkeerd hebben (Opera heeft (of had) een functie om de pagina mét en zonder advertenties te laden, om je het verschil in opmaak en laadtijd te laten zien). Brave, een browser die me wel de tijd laat zien op de startpagina, maar me niet toestaat die op 24H-opmaak te zetten (ondanks tientallen mensen die aan die browser werken, het feit dat de vraag al ettelijke keren gesteld is en al meer dan een jaar meegaat). Brave, die iets met currency doet die je kan verdienen en weggeven aan contentmakers. En vooral: Brave, dat zich (net als adblock Plus) tussen de adverteerder en het beoogde doel plaatst met (aan beide zijden) de vraag of het misschien toch weergegeven moet (mag) worden. 'tuurlijk, die optie is vrijwillig, maar het feit dat 'ie bestaat is al duidelijk genoeg... het doel is niet het blokkeren van datgene waar een gemiddelde adblock-gebruiker die blocker voor gebruikt, maar kijken of - en hoe - er alsnog reclame aan te bieden is.
Om bovenstaande, maar bovenal omdat ik de look en feel van Chromium niet prettig vindt, blijf ik gewoon bij Firefox met uBlock Origins. Doet gewoon wat ik wil en verwacht. En als dat niet het geval is, zoek ik een addon die het fixt.