• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:05

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Topicstarter
Allen,

Aangezien ik binnenkort ga verhuizen ga ik ook mijn persoonlijke netwerk nog eens onder de loep nemen.

Momenteel heb ik een Netgear ReadyNAS 104 met 3x3 TB in Raid5 aan m'n netwerk hangen voor persoonlijke foto's, documenten, Media, video backup ( zelfgefilmde sportdingen), time-machine etc.

Nu is de RN104 onderhand 7 jaar in bedrijf en ben ik benieuwd wat jullie meningen/ervaringen zijn v.w.b. vervangen/in bedrijf houden.

Momenteel is dit naast mijn laptop de backup van mijn bestanden.
Persoonlijke documentatie etc. heb ik wel op Onedrive staan maar mijn eigen videoarchief vind ik wel fijn dat het bewaard blijft.

Ik vind dit niet belangrijk genoeg om een moeilijke constructie met off-site backup te verantwoorden, het moet dus natuurlijk binnen het redelijke blijven.

De eisen voor mijn gebruik zijn niet extreem. Ik film en fotografeer niet veel meer en als ik iets edit is het eerst lokaal en dan een keer 's nachts wat data verplaatsen naar dat ding. Snelheid is niet extreem belangrijk,

FullHD films streamen is genoeg en daar voldoet hij nog ruim aan. ( ik heb geen 4k tv, komend jaar ook niet op de planning) De bottleneck daarvoor zit momenteel meer in de WiFi verbinding dan in de NAS.

Het toestel staat tegenwoordig 90% van de tijd standby met de schijven geparkeerd.

Als één disk sneuvelt kan ik die gewoon vervangen en de array laten rebuilden, ( daarom Raid5) daar ben ik niet zo bang voor.
Maar hoe zit zoiets met de NAS zelf?
Kan ik de bestaande schijven in een andere unit plaatsen en dan vrolijk verder draaien of is het: controller dood => array dood?

Wat zouden jullie in zo'n geval met een 7 jaar oude NAS doen? Preventief vervangen en evt. als secundaire backup instellen of gewoon doordraaien tot hij kuren gaat vertonen?

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:03
leon0013 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:38:
...
Als één disk sneuvelt kan ik die gewoon vervangen en de array laten rebuilden, ( daarom Raid5) daar ben ik niet zo bang voor.
...
Even los van je upgrade/vervanging wens even een waarschuwing:
Op dit moment is je bovenstaande bewering door de hoge informatiedichtheid op de huidige en recente harddisk-generaties (pakweg boven de 500 GB per harddisk) een hele gewaagde aanname: als op één van de overgebleven disks ook maar één (nu nog niet ontdekt) bitje is omgevallen, heb je géén data meer, helemaal niets, omdat de rebuild dan afbreekt!
Daarom is het in elk geval verstandig om op dit moment, nu alles nog werkt, alvast een offline full backup van al je essentiële data te maken en die héél veilig te bewaren: een harddisk waarop dat past is momenteel niet zo duur (maar wel traaaaag, trager dan jij gewend bent van de generatie disks die nu in je NAS zit).
Waarom? zie Problemen WD Red schijven (SMR techniek), lees en huiver ...

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Topicstarter
Waarschijnlijk kom ik goed weg met het SMR verhaal.
Ik heb er namelijk WD-Green in zitten die lijken te zijn geintroduceerd voordat WD SMR schijven op de markt bracht. Die serie is later onder de WD blue vlag geplaatst maar daarvan lijken alleen de

Ik heb sowieso ergens nog een oude USB HD liggen die ik gebruikte op m'n airport extreme voordat ik m'n NAS gebruikte. Ik kan die in ieder geval als extra redundante optie gebruiken voor m'n foto/video/documenten bibliotheek.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik vind dat de soep niet zo heet gegeten wordt als Renault schetst. Maar Renault heeft wel een punt: controleer als eerste even of op je NAS scrubbing of patrol reads ingeschakeld zijn. Dat zegt iets over hoe vaak je schijven op bad sectors worden gecontroleerd.

Zie ook dit artikel: https://louwrentius.com/s...care-about-your-data.html

Wat mij verder in het verhaal niet duidelijk is: heb je altijd je data op meerdere plekken staan, of is er data die alleen op de NAS staat?

In dat laatste geval speel je met vuur. RAID is geen backup. RAID is voor uptime/beschikbaarheid.

Ik zie eigenlijk geen reden om je NAS preventief te vervangen. Misschien na 10 jaar eens. Maar als het ding verder prima werkt, mooi toch?

Als je er maar voor zorgt dat data die primair wordt opgeslagen op de NAS ook ergens anders wordt opgeslagen, liefst buiten het huis.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 24-09-2020 21:52 ]

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Topicstarter
@Q

Alle belangrijke data staat centraal op de NAS en de eigen video op m'n PC en de foto's op Laptop.

Scrubbing staat geprogrammeerd 1x per maand op een zondagnacht
Tot nu toe geen bad sector problemen gezien in de logs

Ik wil gewoon voor zijn dat m'n NAS het opgeeft zonder dat ik een volwaardige vervanger heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als de scrubbing echt 1x per maand loopt zit je helemaal goed en zou ik me qua schijven nergens druk over maken. Die rebuild zal wel goed gaan.

Ik hoop dat je ook alerting binnen krijgt (en hebt getest) voor als het fout gaat.

Voorwat betreft de levensduur van je NAS: tja, dan koop je die vervanger en dan gaat die helaas na drie maanden stuk.

Niemand heeft helaas de stats, dus als je dat risico werkelijk zo'n issue vindt: koop een nieuwe maar houdt de oude voor dingen die je echt beschikbaar wil houden.
Pagina: 1