Feature request: Comments van anderen editeren (dt-fouten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quilt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het valt me op dat veel Tweakers geen kaas gegeten hebben van de spellingsregels.
Veel topics staan bol van de dt-fouten en het lijkt van kwaad naar erger te gaan.
Voor mij is dat een ronduit pijnlijke user experience.

Mijn voorstel is om community editing (zoals bijv. op Wikipedia) toe te staan om dt-fouten te corrigeren (maar enkel een aanpassing tussen een t, d en dt).
Voeg een knop toe zodat gebruikers dt-fouten kunnen melden, en sta toe dat andere gebruikers de fout corrigeren.
Eventueel via logica waarbij iets pas voor 'waar' wordt aanzien wanneer meerdere gebruikers die edit hebben verstuurd.

(Ik ben altijd verwondert wanneer er een dt-fout in sommige posts wordt bespeurt. Zelf zie ik nooit wanneer ik iets verkeerd heb getypet. Vindt je niet dat het beter is dat iemand die het wel ziet dat verbeterd? Een snelle edit helpt meer dan dat de post word gedownvotet! Waarom niet toestaan dat mijn spelling door een derde word gecorrigeert, misschien met logica zodat het de wijziging pas plaats vind wanneer verschillende gebruikers dezelfde correctie hebben verstuurt?)

(Edit: Verduidelijking toegevoegd dat het enkel de bedoeling is om het editen te beperken tot 1 letter in een woord dat aangevinkt is als een met een dt-fout.)

[ Voor 9% gewijzigd door Quilt op 23-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

... Doe je dit expres?

[ Voor 90% gewijzigd door CodeCaster op 23-09-2020 10:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quilt
  • Niet online
Ja, het stukje tussen de haakjes staat vol fouten.
Verwondert, bespeurt, getypet, vindt je, verbeterd, gedownvoeted, word, gecorrigeert, vind, verstuurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Quilt op 23-09-2020 10:41 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:15

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Nee, dit zou ik absoluut niet willen. Veel gebruikers worden er al chagrijnig van als ik als crewlid aan hun reacties zit, laat staan dat een gewone gebruiker dit zou mogen... Dat nog afgezien van de enorme complexiteit die nodig zal zijn om misbruik te bestrijden, te voorkomen dat niet alleen de spelling en grammatica van de reactie wordt aangepast maar ook de boodschap, enzovoorts.

Sorry, maar de spellingsfouten van andere gebruikers zul je gewoon moeten leren negeren. Overigens mogen spellingsfouten ook geen invloed hebben op de reactiescore, tenzij de reactie onleesbaar wordt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Eigenlijk vind ik het verzoek best bizar. Het komt belerend en hautain over. Verder zou je kunnen argumenteren dat je ook iemand zijn mening kan veranderen. Dat is iets wat je niet moet willen.

• Quilt
  • Niet online
Het gaat specifiek over dt-fouten.
De wijziging zou zich enkel beperken tot één letter toevoegen/verwijderen of aanpassen (iteraties tussen t, d en dt). Met het voorbeeld van Wikipedia bedoel ik niet dat een volledige reactie kan aangepast worden, maar wel dat iedereen in staat moet zijn om te corrigeren.

Uiteraard niet het aanpassen van content, enkel de fout.

(Dat is helemaal niet wenselijk, en zie ik ook niet als in scope van mijn feature request.)

Een alternatief zou een bot kunnen zijn zoals de functionaliteit in MS Word, die ook sommige dt-fouten kan detecteren/oplossen.
RodeStabilo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:43:
Eigenlijk vind ik het verzoek best bizar. Het komt belerend en hautain over. Verder zou je kunnen argumenteren dat je ook iemand zijn mening kan veranderen. Dat is iets wat je niet moet willen.
Klopt dat het belerend is. Het is de bedoeling om fouten te corrigeren.
Hautain zou ik het niet noemen, iedereen is wel in staat om correct te spellen, en niemand schrijft foutloos. Zeker op mobiele devices met autocorrectie is een foutje snel gebeurd.

Maar ik wil wel argumenteren dat een dt-fout geen mening is. De reacties staan er vol van en het haalt de kwaliteit van de site omlaag. Sommige zijn ronduit schrijnend.

[ Voor 81% gewijzigd door Quilt op 23-09-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

@Quilt Kun je niet een browser extensie schrijven die het voor jouw lokaal veranderd zodat het voor jou leest alsof de spellingsregels aangehouden zijn.

Dan hoef jij je er niet meer aan te storen en is het probleem opgelost zonder aan de posts van andere te gaan zitten rommelen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Quilt
  • Niet online
Zou kunnen, maar dan helpt het mij alleen.

@EMP Zou het zo'n drama zijn indien er in jouw post plots 'verandert' zou staan in plaats van 'veranderd'?
Met mijn voorgestelde feature zou 'jouw lokaal' zelf blijven staan...

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:42

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Mogen we dan ook posts editen waar men
onnodig gebruikt maakt van enters?

OT: onzin dit. Iedereen typt zoals hij/zij/hen wilt. Als een post dusdanig slecht leesbaar is dat men er geen tabak van kan maken wordt dit vanzelf (al dan niet door een modje) aangegeven. Maar een paar spellings- of structuurfoutjes moet je lekker overheen kunnen lezen als je de Nederlandse taal gewoon machtig bent.

[ Voor 68% gewijzigd door Belindo op 23-09-2020 13:05 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom niet bij posten gelijk een spellingscontrole?

/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Laatst online: 11:42

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Belindo op 23-09-2020 13:24 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• Quilt
  • Niet online
Vorkie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:06:
Waarom niet bij posten gelijk een spellingscontrole?

/s
Ik denk dat veel mensen die al hebben, via hun browser of via hun mobiel OS.
Maar dt-fouten zijn vaak (te) moeilijk voor spellingscontrole.

• Quilt
  • Niet online
:)
Zoals ik eerder zei: "en niemand schrijft foutloos."

Ik zou het in elk geval niet erg vinden indien je dat voor mij zou corrigeren.

Ik merk trouwens op dat er veel mensen precies 'getriggerd' zijn door mijn feature-voorstel.
Woorden zoals "onzin", (minstens) vier jaar van mijn post-history doorzoeken...
Zo belangrijk is het nu ook niet. Ik zou in elk geval blij zijn met een welwillende correctie in mijn bericht.

[ Voor 7% gewijzigd door Quilt op 23-09-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-09 22:09
Quilt schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:50:
Maar ik wil wel argumenteren dat een dt-fout geen mening is. De reacties staan er vol van en het haalt de kwaliteit van de site omlaag. Sommige zijn ronduit schrijnend.
Ja, sommige fouten zijn duidelijk en bijna pijnlijk. Maar de kwaliteit van de site, dat heeft er weinig mee te maken. Het is duidelijk wat user-generated-content is en wat niet. Over die ugc kan je als website nou eenmaal geen garantie geven dat het van een bepaalde kwaliteit is. Tweakers heeft al haar handen vol aan haar eigen spel- en tikfoutjes :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 11:08

PB-powell

Mr. Laziness

Er is inmiddels 26-pagina tellend topic over het gehele onderwerp:
d/dt/t - Zo moeilijk is het toch niet?
Daaruit blijkt dat voor veel mensen d/dt/t lastig is soms, andere zich hier mateloos aan storen en anderen weer zoiets hebben van 'meh het is een forum, geen sollicatiebrief'.
Los daarvan zou ik erger vinden dat achteraf iemand mijn posts heeft bewerkt dan dat deze persoon dat meldt. Van het laatste kan je nog iets leren, van het eerste nauwelijks omdat je dan ook allerhande notificaties af moet laten gaan. Anders ziet de originele poster niet dat zijn post is aangepast

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 15:30
Als dit wordt geïmplementeerd buiten de complexe uitdaging krijgen we dan ook aparte grammar-nazi mods? 8)7
Daar trek je echt nieuwe leden mee...

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Als dit ooit geïmplementeerd zou worden, dan is de popcorn niet aan te slepen met alle edit-wars die gaan ontstaan :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:13
Ik was even op zoek naar de datum... Maar nee, 1 april is al even geleden.

Snap je punt, maar blijf lekker van mijn posts af. Ik doe in ieder geval mijn best om ze zo foutloos te typen en ga er vanuit dat anderen dat ook doen.

Foutjes sliepen er in en dan is het gewoon: "Get over it".
Wat al eerder is aangegeven, als het aangegeven wordt, dan leert men er van. Als je het zomaar wijzigt, dan totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quilt
  • Niet online
De meeste reacties zijn negatief, en ik vat ze samen:

"Ik wil niet dat iemand anders ook maar een letter aan mijn post verandert, zelf al zijn het meerdere spellingsnazi's."

Zelf zou ik dat niet erg vinden. Mischien ben ik de uitzondering?

"Het sop is de kool niet waard, negeer dt-fouten gewoon."

Dat vind ik een fair argument.
Het tweede is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen gaan die altijd zien.

"Achter de rug van mensen dt-fouten corrigeren vermijdt geen verdere dt-fouten." Anders verwoord: Ze leren niet.

Dat is misschien wel zo, maar dat is echter niet de insteek van mijn voorstel tot feature. Ik wil gewoon de leesbaarheid verhogen. Ik denk niet dat het wenselijk is om mensen expliciet op hun fouten te wijzen. Online hebben veel mensen heel lange tenen.
En een deel van de dt-fouten komt trouwens van autofill op mobiele devices. (Dat is misschien ook de reden waarom het lijkt alsof er steeds slechter geschreven wordt?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Net zoals jij je niet kan vinden in de dt-foutjes, zit ik hier tenenkrommend naar je 'vernederlandisering' van woorden te kijken.

Eerst pak je 'user experience', vervolgens 'comunity editing', maar dan opeens 'gedownvote'? Autfill? Mobiele 'devices'? (het is mobiele apparaten of mobile devices, ga niet mixen).

Leesbaarheid kent meerdere aspecten, het fixen van een d/t probleempje lost geen onnodig enter gebruiken, onnodig afkorten, geen hoofdlettergebruik, teveel opsomming/onlogische zinnen op. Vroegah was het altijd zeuren 'gebruik een autocorrectie tool', nu zit dat ingebakken in bijna elk onscreen toetsenbord, is het nog niet goed.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Enige 'd/t 'fout waar ik me aan stoor is die bij geld/geldt. Dan krijg je ineens een heel andere betekenis.

• Quilt
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:57:
Net zoals jij je niet kan vinden in de dt-foutjes, zit ik hier tenenkrommend naar je 'vernederlandisering' van woorden te kijken.

Eerst pak je 'user experience', vervolgens 'comunity editing', maar dan opeens 'gedownvote'? Autfill? Mobiele 'devices'? (het is mobiele apparaten of mobile devices, ga niet mixen).

Leesbaarheid kent meerdere aspecten, het fixen van een d/t probleempje lost geen onnodig enter gebruiken, onnodig afkorten, geen hoofdlettergebruik, teveel opsomming/onlogische zinnen op. Vroegah was het altijd zeuren 'gebruik een autocorrectie tool', nu zit dat ingebakken in bijna elk onscreen toetsenbord, is het nog niet goed.
Je kan daarvoor gerust een feature request uitschrijven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:19
Het lijkt mij ook niet een goede feature. Afgezien dat het belerend en bemoeiend over kan komen, is het ook een potentieel hellend vlak. Nu hebben we het alleen over dt fouten, maar dan is de volgende stap om bijvoorbeeld de zinsloop en kommagebruik aan te pakken en dan is misbruik helemaal makkelijk.

Ik denk dat in de ogen van veel nieuwe leden we al veel te streng zijn hier (lees de discussie over de integratie van de hardware.info forum leden maar eens), dat zal met een feature zoals deze zeker niet beter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:26
Quilt schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:41:
[...]

Ja, het stukje tussen de haakjes staat vol fouten.
Verwondert, bespeurt, getypet, vindt je, verbeterd, gedownvoeted, word, gecorrigeert, vind, verstuurt.
Niet alleen het stuk tussen haakjes... ;) Je interpunctie en regelgebruik klopt niet namelijk. Als je mensen de maat wil nemen over d/t/dt, dan is zelf foutloos schrijven wel een vereiste. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zoiets is niet alleen technisch lastig, maar juridisch ook niet zomaar toegestaan. De originele auteurs heeft tenslotte een auteursrecht op die reactie.

Verder leent het zich - zelfs in de beperkte vorm - tot misbruik en frustraties. Iemand kan juist in een lollige bui expres dt-fouten maken of iemand kan met goede bedoelingen per ongeluk een goede schrijfwijze veranderen in een fout.

@Señor Sjon wmb hoef je niet per se foutloos te kunnen schrijven om een wens tot foutloos geschreven tekst te mogen hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:33
Dit doen ze op StackOverlfow ook. Eén keer een vraag gesteld en veel moeite gedaan om deze goed te verwoorden, krijg ik in eerste instantie geen inhoudelijke reactie maar wel een melding dat iemand m'n bericht
heeft zitten bewerken omdat er wat (Engelse) schrijffoutjes in zaten. Verschrikkelijk irritant en het ergste is nog dat ze volgens mij ook reputatie punten krijgen voor het verbeteren van anderen. Dit was dus ook de laatste keer dat ik daar een bericht geplaatst heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NotNE5M.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:26

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Quilt Als notoir maker van d/t-fouten, tot het punt dat ik soms zelfs twijfel of ik niet een lichte vorm van dyslexie heb, kan ik je melden dat je
  1. De persoon absoluut niet helpt door fouten ongevraagd te corrigeren
  2. Het extreem belerend en kan haast vernederend over komen.
  3. We zijn een tech-forum en niet het forum van Onzetaal of ander taalplatform, leer leven met taalfoutjes van anderen.
Dus nee, geen goed voorstel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kijk, als het nou een topicstart is van een groot topic met een hoop informatie, dan kan je altijd proberen of je mede-Topicstater kan worden door het aan de topicstarter te vragen. In zo een geval gaat het vaak om wat documentatie waar je toch secuur in wilt zijn.

Maar élke bericht zonder toestemming kunnen aanpassen? Nee dank je!

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb hier wel eens het idee geopperd met het verzoek dat een vrijwilliger een profiel aanmaakt met de naam 'Theo de Taalpurist' o.i.d. en dan overal iedereen schaamteloos gaat lopen verbeteren :).

En als je ergens een fout ziet kun je Theo hierover tippen. Jij hoeft dan niet zelf te verbeteren zodat je niet voor taalnazi hoeft te worden uitgemaakt :P.

[ Voor 28% gewijzigd door Digital-DNA op 24-09-2020 23:58 ]

www.nintendocasemods.com

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Digital-DNA schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:55:
Ik heb hier wel eens het idee geopperd met het verzoek dat een vrijwilliger een profiel aanmaakt met de naam 'Theo de Taalpurist' o.i.d. en dan overal iedereen schaamteloos gaat lopen verbeteren :).
Een verbetering suggereren of aanpassen?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

AW_Bos schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:57:
[...]

Een verbetering suggereren of aanpassen?
Gewoon quoten met verbeteringen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Digital-DNA op 24-09-2020 23:59 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
ACM schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:27:
@Señor Sjon wmb hoef je niet per se foutloos te kunnen schrijven om een wens tot foutloos geschreven tekst te mogen hebben ;)
Als je je topic begint met "Het valt me op dat veel Tweakers geen kaas gegeten hebben van de spellingsregels" en vervolgens zelf ook fouten maakt.. De ironie is in ieder geval goed te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Luca schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 02:17:
[...]

Als je je topic begint met "Het valt me op dat veel Tweakers geen kaas gegeten hebben van de spellingsregels" en vervolgens zelf ook fouten maakt.. De ironie is in ieder geval goed te vinden. :)
Dit dus, fix eerst je eigen bericht eens. Als je toch bezig bent, kun je dan meteen de onnodige Engelse benamingen vervangen voor een Nederlands alternatief? :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1