• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Na een tijdje niets gehoord te hebben over een verjaarde incasso, heb ik sinds december vorig jaar een nieuw incassobureau wat probeert geld te innen. Ik was verbaasd, want het vorige bureau had uiteindelijk telefonisch toegegeven dat ik gelijk had en ik had daarna bijna 3 jaar niets meer gehoord over deze incasso.

Het probleem is dat ze niet reageren op mijn eis om of binnen 7 dagen de vordering te laten vallen of om bewijs te leveren dat de claim terecht is. (Wat effectief betekent dat ze moeten aantonen dat ze ergens tussen 2010 en 2016 iets gedaan hebben om de factuur te incasseren). Ik krijg alleen af en toe een mailtje of een telefoontje waarin de dreigen met een rechtszaak. (In het telefoongesprek was de enige toezegging dat ze het "zou overleggen met haar chef", maar daarna ook niets meer gehoord). Hoe kom ik van zo'n bureau af?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Telefoonnummer blokkeren en de mail negeren. Als ze jouw eis negeren, tsja, dan lekker laten gaan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:50
shadax schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:46:
Ik krijg alleen af en toe een mailtje of een telefoontje waarin de dreigen met een rechtszaak.
"Doe dan"

Memento mori

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Dit inderdaad, als jij zeker weet dat ze geen poot om op te staan hebben laat ze hun gang maar gaan.

Een incassobureau heeft net zoveel rechten als Tante Sjaan (die van de corona feestjes) die mogen niets meer dan jij en ik.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:06
Als ze bellen melden dat je eventuele stukken graag per mail tegemoet ziet en op elke mail gewoon reageren met:

"Bedankt voor uw email. Ik heb deze toegevoegd aan het dossier"

Verder niet inhoudelijk op ingaan, ook vragen van hun kant niet en gewoon blijven herhalen dat je op de stukken wacht.

Zodra ze door hebben dat er geen geld te halen valt en het alleen maar geld kost houden ze er wel mee op.

Kop in het zand steken is over het algemeen een slechte tactiek, ook al sta je in je recht, maar als je elke keer een antwoord copy paste inclusief je verzoek voor die stukken en het komt ooit in de rechtbank (wat ik me niet kan voorstellen) dan kan je tegen de rechter zeggen: "Ik heb elke keer om die stukken gevraagd maar nooit ontvangen" en dat neemt een rechtbank ze niet in dank af.

In de praktijk zie je vaak dat zelfs als het in de rechtbank komt (en dan gaat het meestal om 3000+ EUR bedragen) ze de dossiers vaak niet op orde hebben en eigenlijk alleen bij verstek winnen (daar hopen ze ook op denk ik persoonlijk). Ik heb wel eens een interview gezien van een rechter die dat heel vervelend vond om te doen en iedereen op het hart wou drukken op te komen dagen.

(disclaimer: IANAL)

[ Voor 8% gewijzigd door Spectaculous op 23-09-2020 08:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33
dreigen met een rechtzaak:

mag een incassobureau niet, dat is weggelegd voor een deurwaarder.

Wat mag een incassobureau niet?
Een incassobureau mag geen officiële documenten uitbrengen, zoals een dagvaarding. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding uitbrengen ('betekenen').

Met het sturen van een 'conceptdagvaarding' lijkt het vaak net alsof incassobureaus gerechtsdeurwaarder zijn, of dat er al een deurwaarder betrokken is. Een conceptdagvaarding sturen is onderdeel van de strategie van een incassobureau om je alsnog te laten betalen, maar heeft niet dezelfde juridische status als een door een gerechtsdeurwaarder uitgebrachte dagvaarding. Het zet je op het verkeerde been en is daarmee wat de Consumentenbond betreft 'nep'.

Incassobureau aanschrijven 1x met daari het verhaal, --> geen reactie? dan blokkeren en laten gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom je die rekening in 2000 niet gewoon betaald hebt, maar dat ter zijde.
Voor rest zou ik, zoals gezegd,gewoon vragen om dossier, en melden dat je enkel via mail dit soort zaken wilt behandelen wegens dossier opbouw. Een opgenomen telefoongesprek weegt namelijk minder zwaar dan mailverkeer.

Dat jij nog niets hebt opgenomen hoeven zij niet te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

99ruud99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:09:
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom je die rekening in 2000 niet gewoon betaald hebt, maar dat ter zijde.
Voor rest zou ik, zoals gezegd,gewoon vragen om dossier, en melden dat je enkel via mail dit soort zaken wilt behandelen wegens dossier opbouw. Een opgenomen telefoongesprek weegt namelijk minder zwaar dan mailverkeer.

Ja want als je het vorige topic had gelezen:
Een klein deel is betaald, een ander groot deel zou via de notaris verrekend worden.

Formerly known as Ragdoll

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:09:

Ja!
De notaris krijgt van alle partijen bonnetjes en die worden uitbetaald.
Als jij dan 6+ jaar een incassobureau krijgt van die makelaar... tja?

Dus lezen aub...

En verder, even juridisch advies inschakelen en hop, laat ze maar rechtzaak beginnen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
shadax schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:46:
Na een tijdje niets gehoord te hebben over een verjaarde incasso, heb ik sinds december vorig jaar een nieuw incassobureau wat probeert geld te innen. Ik was verbaasd, want het vorige bureau had uiteindelijk telefonisch toegegeven dat ik gelijk had en ik had daarna bijna 3 jaar niets meer gehoord over deze incasso.

Het probleem is dat ze niet reageren op mijn eis om of binnen 7 dagen de vordering te laten vallen of om bewijs te leveren dat de claim terecht is. (Wat effectief betekent dat ze moeten aantonen dat ze ergens tussen 2010 en 2016 iets gedaan hebben om de factuur te incasseren). Ik krijg alleen af en toe een mailtje of een telefoontje waarin de dreigen met een rechtszaak. (In het telefoongesprek was de enige toezegging dat ze het "zou overleggen met haar chef", maar daarna ook niets meer gehoord). Hoe kom ik van zo'n bureau af?
Drie jaar is toch te kort voor verjaring?

Bovendien hoeft dit incassobureau imho geen geschiedenis van eerdere incassopogingen te overleggen. Die kunnen namelijk ook door een ander incassobureau of de oorspronkelijke schuldeiser zijn gedaan.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
t_captain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:37:
Drie jaar is toch te kort voor verjaring?
Maar inmiddels 11 jaar niet, waarvan de eerste 8 zonder enige herinnering of aanmaning zijn verlopen.
Bovendien hoeft dit incassobureau imho geen geschiedenis van eerdere incassopogingen te overleggen. Die kunnen namelijk ook door een ander incassobureau of de oorspronkelijke schuldeiser zijn gedaan.
Er is hier dus alleen niets gedaan.

• shadax
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:37:
[...]

Zou wel makkelijk zijn als dat niet hoeft. Dan zou een volgend bureau een verjaarde incassopoging altijd kunnen overnemen en dan zou de verjaring niet meer relevant zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Gebruik je recht op inzage en recht op dataportabiliteit. Dat laatste zorgt ervoor dat ze jouw gegevens in een gestructureerd formaat aan moeten leveren.
U heeft in principe recht op inzage in ál uw persoonsgegevens. Maar dit kan heel veel zijn. Het is bijvoorbeeld inclusief persoonsgegevens uit e-mails, eventuele opgenomen telefoongesprekken en eventuele correspondentie die de organisatie over u heeft gehad met andere organisaties.
Met de verkregen gegevens hoef je zelf niets te doen als je dat niet wilt, maar het geeft mogelijk inzage over de informatiestroom. Het zal hen sowieso meer kosten als dat ze ooit van jou kunnen plukken als ze geen goede zaak hebben. :P

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 23-09-2020 08:54 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Pizza_Boom schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:41:
[...]
Maar inmiddels 11 jaar niet, waarvan de eerste 8 zonder enige herinnering of aanmaning zijn verlopen.
Bovendien betwist TS hier de vordering (en geeft hij dat ook duidelijk bij elke nieuwe poging weer aan). Dan kunnen ze hoog of laag springen, maar de enige optie die ze dan hebben is om naar een rechter te stappen.

En als er 8 jaar geen poging is ondernomen om te innen, is die rechter daar binnen 5 minuten mee klaar. Vordering verjaard, hamerslag, prettige dag nog verder.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
Als je alleen af en toe een telefoontje of mailtje krijgt is het toch geen probleem?
Maak een standaard antwoord per mail die je dan telkens terug stuurt.
En als ze bellen verwijs je naar het vorige gesprek waarin je de vraag neergelegd hebt, dat die nog steeds staat , herhaal hem, en zeg dat er verder niets te melden is, wenst ze een prettige dag en hang op.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

KNed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:54:
Als je alleen af en toe een telefoontje of mailtje krijgt is het toch geen probleem?
Als de verspilde tijd vergoed wordt onder het minimumloon, dan is het geen probleem. Anders moet je anderen niet lastig vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 23-09-2020 08:55 ]

• Stoney3K
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Het is hier geen HK.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 23-09-2020 12:46 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Dat een ander een voorzet geeft, betekent niet dat je er op door moet gaan. Volgende keer svp een TR in dienen.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 23-09-2020 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
Hangt er vanaf wat af-en-toe is. Als dat 1x per maand of minder is is het een beetje flauw om hier iets over minimumloon te gaan roepen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

KNed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:56:
Als dat 1x per maand of minder is is het een beetje flauw om hier iets over minimumloon te gaan roepen
Het is ook flauw dat een andere partij iemand onterecht blijft lastigvallen. En nu ophouden met victim blaming. ;)

Het zou sowieso een goed iets zijn als bij onterechte zaken incassobureaus de mensen die ze lastig hebben gevallen moeten uitbetalen.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 23-09-2020 08:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Of je het nou per bot doet of zelf handmatig, eigenlijk moet je voor dit soort onzin gewoon een factuur terugsturen. Achterlijk gedoe. Behandelingskosten a €60,- ex btw, minimumafname 20 minuten per contactmoment, bij herhaald contact gaat u onherroepelijk akkoord met deze voorwaarden.
KNed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:56:
Hangt er vanaf wat af-en-toe is. Als dat 1x per maand of minder is is het een beetje flauw om hier iets over minimumloon te gaan roepen
Waarom? Hij is er telkens weer mee bezig. Zo'n kansloze toko die waarschijnlijk alle oninbare vorderingen weer eens opgekocht heeft in de hoop dat er nog iemand iets zal betalen. Als ze er een hebben, hebben zij hun kosten al terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 23-09-2020 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 15:01
Eis inzage in en verwijdering van je gegevens op basis van de AVG. Aangezien de vordering verjaard is hebben ze geen grondslag meer om je persoonsgegevens te verwerken. Die inzage vraag je alleen om hun een beetje terug te irriteren. Wordt je daarna nog gebeld of gemaild dan kan je een klacht indienen bij de AP.

Rekeningen terugsturen voor je eigen tijd is net zo kansloos als de vordering zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door jmzeeman op 23-09-2020 09:19 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DJrDJ666 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:04:
dreigen met een rechtzaak:

mag een incassobureau niet, dat is weggelegd voor een deurwaarder.
Dat klopt natuurlijk niet, dat ze geen dagvaarding kunnen uitbrengen betekent natuurlijk niet dat ze geen rechtszaak kunnen starten. Als ze nooit rechtszaken kunnen starten kunnen ze ook nooit aan een echte deurwaarder komen.

maar OT: vraag ze of ze de correspondentie kunnen tonen waaruit blijkt dat de boel niet verjaard is, of anders een bevestiging dat ze de factuur laten vervallen. Dat beantwoorden ze natuurlijk niet dus schrijf je een cron-scriptje om ze elke dag te herinneren dat ze nog niet gereageerd hebben. Waarschijnlijk is dat ook nog een gepast antwoord op elke mail of brief die ze je nu nog sturen, dus kunnen ze je ook nooit meer verwijten dat je ergens niet op gereageerd had terwijl dat wel zou moeten. :+ Noot: geen jurist hier, het opvolgen van dit advies is puur ter vermaak en/of uiting van frustratie.

[ Voor 41% gewijzigd door bwerg op 23-09-2020 09:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• KatirZan
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dien een vordering in bij de makelaar ter inzage in de bewijsstukken.
Hier kan je een termijn aan zetten van 7 dagen. (dreigen met juridische stappen vanuit jou kant is dan ook mogelijk). Je kan dit namelijk vorderen via de rechtbank.

De makelaar is dan voor het dossier verplicht de gegevens aan te leveren, indien dit niet gebeurd dan sta je nog een stuk sterker in een eventuele rechtszaak.

Al met al is dit een lastige situatie en meestal kom je hier alleen onderling uit. Een rechtszaak zal het niet gaan worden, zelfs een incassobureau weet dat dit nagenoeg onbegonnen werk is.

Waarschijnlijk heb je bij het incassobureau ook al aangegeven dat hetgeen zij proberen te incasseren verjaard is en dat er geen bewijs is dat er in de tussentijd een herinnering gestuurd is. Het incassobureau is ook verplicht aan de voorwaarden van de wet te voldoen, dus ook zij zullen onderzoek moeten uitoefenen!

Wat uit je andere topic al blijkt is dat het niet een meedenkende makelaar is, welke zijn/haar werk ook niet naar behoren doet. Dat blijkt wel als je als ondernemer nog een factuur van +5 jaar probeert te incasseren.
Ik zou het ook niet in mijn kop halen een dergelijke factuur ter incasso aan te bieden, dit word dan gewoon een afboeking en de verantwoordelijke hiervoor een tik op de vingers.

TLDR ; een zucht! verhaal....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

liberque

Vrijzinnig!

Vrij simpel: een tegeneis indienen. Jij weet zeker dat het verjaart is, maar je wordt nu lastig gevallen en dit kost je tijd en dus geld. Ieder uurtje wat je eraan besteed en iedere brief en telefoontje die je maakt gewoon in rekening brengen. Krijg je dus zoiets:
---
LS,

In antwoord op uw vordering wil ik u meedelen dat de vordering verjaard is. Dit was mij aangezegd door het vorige incassobureau dat het dossier behandelde. Helaas is het dossier - vermoedelijk middels acquisitie - bij u beland en begint het geheel opnieuw. U heeft mij in kennis gebracht dat als ik niet betaal u overgaat tot procederen. Ik nodig u uit om dit per direct te doen.

Daarbij wijs ik u wel op mijn tegeneis in reconventie. Namelijk alle kosten die ik tot op heden heb gemaakt om u en het vorige incassobureau van uw ongelijk te overtuigen. Deze kosten omvatten maar zijn niet exclusief telefoonkosten, kosten voor briefwisseling en uurloon. Tot op heden begroot op xxx euro. Dit vanzelfsprekend vermeerderd met de proceskosten en griffierechten.

Ik verzoek u in deze het dossier direct aanhangig te maken bij het kantongerecht. Indien u hier geen gebruik van wenst te maken verzoek ik u om gelet op de AVG mijn gegevens te verwijderen. Geeft u hier geen gehoor aan en blijft een rechtzaak uit dan zal in reconventie naast mijn kosten ook iedere kalendermaand 500 euro aan schadevergoeding gevraagd worden met een maximum van 3000 euro. Als dit maximum is bereikt zal ik dan de procedure uiteindelijk tegen u starten.

Hoogachtend,

Bla bla bla
---

Als er ook nog een negatieve BKR registratie mee gemoeid is of andere registratie kan je dit natuurlijk enorm omhoog gooien.

Let wel: een rechter zal uiteindelijk oordelen of die 500e terecht is en uiteindelijk verlagen. Het is dan ook geen brief om hier winst uit te halen, maar juist om een enorme stok om mee te slaan te hebben en het bureau doen te bewegen het dossier te sluiten. Als het bedrag 3000 euro is dan is het voor jou iig wel rendabel om een zaak te starten.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
ik zou bij het incassobureau opvragen waar de bewijzen zijn van :

Verjaringstermijnen kunnen (in de meeste gevallen) worden gestuit. Het afbreken van een lopende verjaring wordt stuiting genoemd. Stuiting vindt plaats door een daad van rechtsvervolging (het instellen van een eis door middel van een dagvaarding of een verzoekschrift), door een schriftelijke aanmaning of mededeling, of door erkenning door de schuldenaar. De vereiste wijze van stuiting kan verschillen naar gelang van de aard van de te stuiten vordering. Bij vorderingen die niet de nakoming van een overeenkomst of schadevergoeding betreffen, dient een stuiting door een aanmaning of schriftelijke mededeling binnen 6 maanden te worden gevolgd door het instellen van een procedure. Anders is de rechtsvordering alsnog verjaard. Stuiting van een vordering tot nakoming of tot schadevergoeding doen in principe een nieuwe verjaringstermijn aanvangen (echter met een maximum van 20 jaar).

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

"Sorry, de eindafrekening en verdeling is, zoals ook door uw client akkoord bevonden, door de notaris toentertijd gedaan, en deze heeft de rekening van uw cliënt betaald. Ik adviseer u daarom ook met hem in contact te geraken zodat deze notaris zijn fout kan corrigeren. Afgesproken was toentertijd om de betaling via de notaris te laten gaan, en er is geen grond om buiten de notaris om te gaan betalen"

Dat de makelaar niet compleet betaald is dat is een fout van de notaris, niet van jou. Jullie beiden hadden de betaling immers bij hem neergelegd. Laat het incassobureau dus maar lekker met de notaris contact opnemen zodat deze zijn fout kan corrigeren zo'n 12 jaar na datum :P Ben benieuwd hoe hard de notaris het incassobureau dan uitlacht...

7400 Wp op het dak

• Pizza_Boom
Theo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:24:
Dat de makelaar niet compleet betaald is dat is een fout van de notaris, niet van jou. Jullie beiden hadden de betaling immers bij hem neergelegd. Laat het incassobureau dus maar lekker met de notaris contact opnemen zodat deze zijn fout kan corrigeren zo'n 12 jaar na datum :P Ben benieuwd hoe hard de notaris het incassobureau dan uitlacht...
Als ik zo het vorige topic lees, heeft de makelaar verzuimd alle rekeningen (bijtijds) bij de notaris neer te leggen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Pizza_Boom schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:26:
[...]
Als ik zo het vorige topic lees, heeft de makelaar verzuimd alle rekeningen (bijtijds) bij de notaris neer te leggen.
Dan is het simpel. Als ik om 14:00 de trein naar Utrecht moet pakken, maar ik kom om 14:01 op het station aan dan is het dikke pech voor mij en moet ik mijn verlies nemen.

Nu ook; de makelaar is in gebreke gebleven door op tijd de juiste stukken aan te leveren en vist nu achter het net. Simpel; jammer voor hem. Ik ga ook niet bij de NS klagen dat ik 12 jaren geleden de trein heb gemist :P

Maar laat hem maar contact opnemen met de notaris. Die zegt vervolgens (als hij wil meewerken) dat hij de volledige betaling toentertijd gedaan heeft over alle aangeleverde stukken. Dan is er mooi een bewijsstuk voor het incassobureau dat de makelaar zelf in de fout zat.

7400 Wp op het dak

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21
Zullen we niet op de man spelen? En zeker niet als je onvoldoende kennis van zaken hebt.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 23-09-2020 12:41 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:35
Je kunt incassobureaus een beetje bezighouden door naar de specificatie te vragen, daar zullen ze eigenlijk altijd wel gehoor naar geven.
Ook als je een beetje de intentie wekt dat je bereid bent te betalen zijn ze er als de kippen bij.

Maar gewoon gelijk negeren is wellicht ook wel het beste :)
Brieven doe je gelijk de papierbak in en mails/telefoonnummers blokkeer je.
Klaar.

In vino veritas, in aqua sanitas

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De factuur is verjaard en er bestaat dus geen betalingsverplichting. Dus simpel betalen is zo ongeveer het domste dat je kunt doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 23-09-2020 12:45 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21
Zie hierboven.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 23-09-2020 12:44 ]

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 20:57
Dien de volgende keer aub een TR in ipv te reageren.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 23-09-2020 12:45 ]

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 20:03
Ze kunnen je niks maken, maar het lijkt me ook vervelend als je de komende jaren geregeld hiermee wordt geconfronteerd.

De schuld is waarschijnlijk ondergebracht bij een afdeling Schuldbewaking of Herincasso. De werkwijze is grofweg als volgt: zo veel mogelijk ouwe-meuk-schulden verzamelen, dan met hagel schieten tegen zo min mogelijke kosten en kijken wie er alsnog betaalt. Qua verdienmodel is reageren op jouw bezwaren geen optie. Dat levert geen geld op.

Mijn advies zou zijn:

Optie 1: check of het incassobureau is aangesloten bij een branchevereniging en dien daar een officiële klacht in. Dan zijn ze verplicht fatsoenlijk te reageren.

Optie 2: check of de oorspronkelijke opdrachtgever een eigen klachtenprocedure of branchevereniging heeft en dien daar een officiële klacht in.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:26

Sharky

Skamn Dippy!

Ik begrijp dat je van meerdere incassobureaus telefoontjes e.d. krijgt? Wellicht is de vordering door een bureau opgekocht die er nog een slaatje uit wil slaan. Die hebben geen enkele kennis van het dossier, hebben vaak geen stukken en worden opgericht door iemand die snel wat geld verdienen en daarom oude, niet te innen dossiers opkoopt voor een grijpstuiver. Dan laat hij wat studenten die nummers afbellen en na wat loze dreigementen verdient hij misschien een paar duizend euro. Als dat het geval is zou ik me geen enkele zorgen maken.

Ik krijg iedere 2 jaar een ouderwets smsje van een nieuw incassobureau dat ik nog 30 euro moet betalen voor een bestelde dvd 15 (!) jaar geleden. De webshop bestaat allang niet meer en de betaling is destijds ook gewoon gedaan, toch is hij in het incassotraject gekomen en wordt mijn dossier telkens nog verhandeld. Treurige bedoening vind ik dat.

This too shall pass

• shadax
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Ik heb op hetzelfde moment maar één incassobureau achter mij aan. Maar dat is sinds eind vorig jaar wel een ander dan in 2016.

De tip van recht op inzage / recht op dataportabiliteit. is wel een goede. Daar ga ik gelijk mee beginnen.

Er lijkt geen klachten procedure te zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Ik heb de makelaar
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
ooit wel eens een contact verzoek gestuurd, maar nooit meer wat van gehoord (wat toen ook prima was, omdat ik dacht dat het voorbij was). Kan ik ook nog proberen (al vrees ik dat zij ook geen idee meer hebben waar mijn gegevens nu zijn).

Als ze blijven mailen/bellen is de tip van de tegeneis wel een goede.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Je schrijft dat de rest verrekend ging worden via de notaris.

Kan je hen hiervan een bewijs vragen?

• shadax
  • Niet online
Probleem is wel een beetje wat ik met het resultaat van de notaris kan/moet doen.

De notaris heeft hopelijk na 12,5 jaar het dossier nog en is misschien ook wel bereid mij (eventueel tegen betaling) een kopie te sturen. Dat kan twee resultaten opleveren.

1) Ik heb de rekening gewoon betaald. Dit incassobureau heeft tot nu toe nog nergens inhoudelijk op gereageerd, dus waarom zouden ze nu opeens wel ophouden met e-mailen/bellen?

2) Ik heb de rekening niet betaald. Maar deze rekening is verjaard. En echt echt tevreden over deze makelaar was ik niet. Ze hebben echt het minimale gedaan. Dus waarom zou ik deze rekening nog betalen. (Plus dat bewijst alleen dat ik de rekening niet via de notaris betaald heb, het is geen bewijs dat ik de rekening achteraf ook niet los betaald heb).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anders dan verschillende mensen hierboven, zou ik niet ingaan op de inhoud van de kwestie. Jij hebt gesteld dat de vordering is verjaard, en een vorig incassobureau heeft dat erkend. Daarmee is de kous af.

Ik zou het telefoonnummer voor je eigen gemoedsrust blokkeren, en mailen met de strekking dat het het nieuwe incassobureau niet vrijstaat de vordering alsnog te innen omdat de achterman de verjaring heeft erkend. Mocht het nieuwe bureau daar anders over denken, staat het hen vrij om dat schriftelijk te onderbouwen. Op andere correspondentie wordt niet gereageerd. Mocht het nieuwe bureau aanleiding zien een gerechtelijke procedure te starten, dan zie je die met vertrouwen tegemoet. Klaar.

Oh ja: als ik het goed heb onthouden van de vroegere colleges (ik ben geen civilist) is er nu wel een natuurlijke verbintenis ontstaan. Als je vrijwillig zou betalen, dan is dat niet onverschuldigd.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1