Mechanische ventilatie - Simuleren natuurlijke trek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:35
Ik woon in een jaren '30 woning waar na isoleren de CO2 regelmatig te hoog oploopt. Door het hele huis zitten ventilatieroosters boven de ramen, maar dat werkt jammer genoeg onvoldoende. Er moet dus mechanische geventileerd worden.

Nu heb ik vandaag een installateur op bezoek gehad en we kwamen op het volgende. Buizen na elke ruimte is teveel gedoe. Een andere optie is het simuleren van de natuurlijke trek die er in deze huizen was. Oftewel, zorgen dat er vanuit zolder een onderdruk gecreëerd wordt.

Qua uitvoering zou dit betekenen dat we een balansventilatie met WTW alleen op zolder hangen zodat daar aan warmte terugwinning wordt gedaan. Eventueel een aanvullende afzuiging op de overloop.

Ik zou graag de expertise van dit forum willen benutten om te horen of dit een haalbaar idee is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05
Ik vraag me af of een WTW voordelen biedt op die manier. Is een simpele mechanische afzuiging Itho ecofan niet voldoende?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
coyote1980 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:58:
Ik vraag me af of een WTW voordelen biedt op die manier. Is een simpele mechanische afzuiging Itho ecofan niet voldoende?
Zouden er nadelen zijn aan een WTW op die manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Was ik de enige die met trek aan hongerig gevoel dacht? Ideaal om de pubers aan tafel te krijgen! Zal het tijdstip wel zijn :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49
Met WTW blaas je ook lucht in (die verwarmd is door de uitgeblazen lucht in een warmtewisselaar).

Dus moet je een punt hebben om in te blazen, daar moet een buis heen. Maar belangrijker, dan doen je leuke ventilatieroosters dus als nog niks/weinig/net zo veel als nu. Want je probeert dan een balans te maken waarbij je net zoveel inblaast als uitblaast, normaalgesproken.

Oftewel het lijkt mij logischer om type C ventilatie te doen, alleen uitblazen dus.

Moet je wel een goede kier onder de deuren hebben in de ruimtes waar je lucht door wilt trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 22-09-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Je hoeft niet in elke ruimte af te zuigen. Normaal is wc, keuken, badkamer, woonkamer.
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:55:

Qua uitvoering zou dit betekenen dat we een balansventilatie met WTW alleen op zolder hangen zodat daar aan warmte terugwinning wordt gedaan. Eventueel een aanvullende afzuiging op de overloop.
Ik zie niet in hoe dat zou moeten werken. Je zuigt af op zolder (even eventueel overloop) en blaast in op zolder? Dan verbeterd er dus niks op de begane grond.

[ Voor 78% gewijzigd door o1o92o2o op 22-09-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Goed punt van die WTW en het opheffen van de onderdruk. Dus de enige manier om aan WTW te doen is opslaan in een boiler met een WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:02
Waar je ook rekening mee moet houden is de weerstand van de verschillende luchtpaden als je op een locatie afzuigt. Vergelijk het met de ventielen in een normale mechanische afzuiging in verschillende ruimtes.

Als je op zolder afzuigt en de minste weerstand om lucht aan te zuigen is door roosters van de slaapkamer onder de slaapkamerdeur door en de woonkamer heeft een extra deur / minder rooster oppervlak of een tochtborstel onder de deur dan werkt het voor de woonkamer waarschijnlijk minder goed. Andersom kan ook natuurlijk.

Een optie voor open keuken/woonkamer kan overigens zijn om de afzuigkap hiervoor te ge-/misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:06:
Als je op zolder afzuigt en de minste weerstand om lucht aan te zuigen is door roosters van de slaapkamer onder de slaapkamerdeur door en de woonkamer heeft een extra deur / minder rooster oppervlak of een tochtborstel onder de deur dan werkt het voor de woonkamer waarschijnlijk minder goed. Andersom kan ook natuurlijk.
Raamroosters zijn ook op verschillende standen te zetten, dus daar kan ik mee spelen.
Een optie voor open keuken/woonkamer kan overigens zijn om de afzuigkap hiervoor te ge-/misbruiken.
Die maakt jammer genoeg teveel lawaai

De eerste vraag is op dit sowieso zou kunnen werken. Zo niet, dan hoeven we ook niet verder te denken.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 22-09-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:23
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:59:
Goed punt van die WTW en het opheffen van de onderdruk. Dus de enige manier om aan WTW te doen is opslaan in een boiler met een WPB?
Dat zou nog kunnen ja. Balansventilatie is iig onmogelijk zonder kanalen naar ieder vertrek te maken. Wat jij in de OP beschrijft is júíst onbalans-ventilatie.

Edit: en werken zal het wel, maar ik zou toch kijken of je iig in de badkamer en liefst ook keuken een afzuigpunt kunt maken, anders zuig je potentieel wel erg veel lucht door je huis heen.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 22-09-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@CurlyMo
Heb je een tekening van een huis hoe je dit met een WTW wilt uitvoeren. Een schets? Warmtepompboiler kan zeker, maar die gaat meestal alleen ventileren als ie warmwater gaat maken. Je kan ook gewoon de warme lucht naar buiten blazen in plaats van technisch complexe optie te bedenken. Soms is de makkelijkste en goedkoopste oplossing de beste :)

Mijn ervaring is dat het afzuigen in de badkamer (4 Watt, laagste stand)) ook zorgt voor trek in het toilet op de begagegrond. Gevolg is dat er ook mechanische afzuiging moest komen in het toilet :P

[Edit]
En een decentrale WTW? Heb ik alleen geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 22-09-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:02
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:10:
[...]

Raamroosters zijn ook op verschillende standen te zetten, dus daar kan ik mee spelen.

[...]

Die maakt jammer genoeg teveel lawaai
Daar is vast toch wel iets aan te klussen om het op standje 0.x te draaien?
De eerste vraag is op dit sowieso zou kunnen werken. Zo niet, dan hoeven we ook niet verder te denken.
Ik zou niet weten waarom niet. Hooguit wat praktische aspecten om te adresseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mcDavid schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:30:
[...]

Dat zou nog kunnen ja. Balansventilatie is iig onmogelijk zonder kanalen naar ieder vertrek te maken. Wat jij in de OP beschrijft is júíst onbalans-ventilatie.
:D
Edit: en werken zal het wel, maar ik zou toch kijken of je iig in de badkamer en liefst ook keuken een afzuigpunt kunt maken, anders zuig je potentieel wel erg veel lucht door je huis heen.
In de badkamer zit een luchtvochtigheidsgestuurde ventilatie richting de schoorsteen. In de WC en keuken een passief ventilatiegat richting diezelfde schoorsteen. Keuken is open dus die zou ook de woonkamer kunnen bedienen. Ik moet dan alleen stroompunten ertoe tweaken en stille onafhankelijk werkende MV's vinden.
Dre schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:33:
@CurlyMo
Heb je een tekening van een huis hoe je dit met een WTW wilt uitvoeren. Een schets?
Nee, ik dacht te simpel. Gewoon op zolder een MV met WTW. Maar dat heft dus de onderdruk op. Verder is het zo simpel als ik het zeg. Vanaf de zolder onderdruk creëren om de natuurlijke ventilatie een handje te helpen.
Warmtepompboiler kan zeker, maar die gaat meestal alleen ventileren als ie warmwater gaat maken.
Dat zou dan MV naar WPB naar buiten moeten worden.
Je kan ook gewoon de warme lucht naar buiten blazen in plaats van technisch complexe optie te bedenken. Soms is de makkelijkste en goedkoopste oplossing de beste :)
Tuurlijk, alleen jammer dat ik daarmee ook warmte verspil.
Mijn ervaring is dat het afzuigen in de badkamer (4 Watt, laagste stand)) ook zorgt voor trek in het toilet op de begagegrond. Gevolg is dat er ook mechanische afzuiging moest komen in het toilet :P

[Edit]
En een decentrale WTW? Heb ik alleen geen ervaring mee.
Dat zijn die muur dingen toch?
Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:33:
[...]

Daar is vast toch wel iets aan te klussen om het op standje 0.x te draaien?
Tsja, geen motivatie om te tweaken aan een a-ideale oplossing.
Ik zou niet weten waarom niet. Hooguit wat praktische aspecten om te adresseren.
Laten we die inventariseren :)

Ik zou moeten kijken of ik zo'n ding zou kunnen installeren in de woonkamer aangevuld met een MV op zolder voor de slaapkamers.
https://www.ventilatielan...0-125mm-app-gestuurd.html

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/Svara_photo%20(3)_17557510727517.jpg/500/500/True/vent-axia-lo-carbon-svara.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 22-09-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Dre schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:33:
Hoe dan :?

MV is nooit genoeg om een sifon oid leeg te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Wtw kan je ook toepassen anders dan inblazen van lucht. Bijv als voorverwarming van het water van je vloerverwarming of boiler (een ventilatiewarmtepomp doet precies dat, warmte uit de afgezogen ventilatie lucht omzetten naar warmte voor water).

Ik zou iig niet alleen op zolder afzuigen. Dan gaan al je luchtjes die kant op. Denk aan bijv kooklucht of toiletlucht wat door heel je trappengat gaat. Of vocht vanuit de badkamer.
Vaak zitten de ventilatiepunten in je keuken, toilet en badkamer. En dat is niet voor niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hsb-3 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:08:
Ik zou iig niet alleen op zolder afzuigen. Dan gaan al je luchtjes die kant op. Denk aan bijv kooklucht of toiletlucht wat door heel je trappengat gaat. Of vocht vanuit de badkamer.
Vaak zitten de ventilatiepunten in je keuken, toilet en badkamer. En dat is niet voor niks ;)
Oftewel, een permanente ventilatie in alle drie drie ruimtes aanvullend op een centrale MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Idd: afzuigen in keuken (warme ruimte + co2), toilet (geur) en badkamer (warme ruimte + vocht). Exact zoals wij het hebben gedaan, achterafgezien had ik alleen wél WTW genomen en de warme lucht van de WTW laten terugblazen in de badkamer.
Wij hebben nu voldoende frisse lucht (i guess, nooit gemeten) alleen wordt de badkamer onvoldoende warm i.v.m. isolatie + stookpatroon + afzuiging. Idealiter zuig je in de badkamer af in het bad/douche gedeelte en voeg je droge lucht toe in de tegenovergestelde hoek. Op die manier gaat er veel warme & droge lucht door je badkamer waardoor het vocht niet neerslaat op de wanden en via de afzuiging weer je badkamer verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

o1o92o2o schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:51:
[...]

Hoe dan :?

MV is nooit genoeg om een sifon oid leeg te zuigen.
Lucht ;) De badkamer zuigt lucht aan via alle kieren en ventilatiekanalen in het huis. Waaronder dus de "natuurlijke ventilatie" in de WC het huis doorgezogen wordt. Die vieze lucht wil je niet in huis. Door middel van een ronde 12CM computerventilator zit sindsdien ook MV in de WC.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 22-09-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tehh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:01:
Idd: afzuigen in keuken (warme ruimte + co2), toilet (geur) en badkamer (warme ruimte + vocht). Exact zoals wij het hebben gedaan, achterafgezien had ik alleen wél WTW genomen en de warme lucht van de WTW laten terugblazen in de badkamer.
Wij hebben nu voldoende frisse lucht (i guess, nooit gemeten) alleen wordt de badkamer onvoldoende warm i.v.m. isolatie + stookpatroon + afzuiging. Idealiter zuig je in de badkamer af in het bad/douche gedeelte en voeg je droge lucht toe in de tegenovergestelde hoek. Op die manier gaat er veel warme & droge lucht door je badkamer waardoor het vocht niet neerslaat op de wanden en via de afzuiging weer je badkamer verlaat.
WTW richting de badkamer is vrij simpel. Maar het probleem blijft dat ik daarmee een balans creëer i.p.v. een bewuste onderdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:06:
[...]

WTW richting de badkamer is vrij simpel. Maar het probleem blijft dat ik daarmee een balans creëer i.p.v. een bewuste onderdruk.
Geen ervaring met WTW, blaast dat ding net zo veel terug als hij afzuigt? Dat kan je vast wel sturen toch? Ik zou in de badkamer niet méér willen inblazen dan hij afzuigt namelijk. En in dat geval heb je nog steeds onderdruk (keuken / wc). Eventueel zelfs minder inblazen en je hebt ook bij de badkamer onderdruk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tehh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:08:
[...]

Geen ervaring met WTW, blaast dat ding net zo veel terug als hij afzuigt? Dat kan je vast wel sturen toch? Ik zou in de badkamer niet méér willen inblazen dan hij afzuigt namelijk. En in dat geval heb je nog steeds onderdruk (keuken / wc). Eventueel zelfs minder inblazen en je hebt ook bij de badkamer onderdruk...
Dat is de vraag :)
Dre schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:05:
[...]
Lucht ;) De badkamer zuigt lucht aan via alle kieren en ventilatiekanalen in het huis. Waaronder dus de "natuurlijke ventilatie" in de WC het huis doorgezogen wordt. Die vieze lucht wil je niet in huis. Door middel van een ronde 12CM computerventilator zit sindsdien ook MV in de WC.
Hoe heb je de stroomvoorziening geregeld richting die kanalen? Ik heb de kanalen wel, maar er geen stroom naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:49
Interessant topic :) Het internet loopt over met isolatietips, maar duidelijke ventilatietippagina's zijn schaars.

Heb je in je jaren '30 woning geen oud luchtkanaal lopen van de oorspronkelijke open haard? Eventueel kun je dat als ventilatiekanaal gebruiken naar de aangrenzende ruimtes.

Wil je WTW-en, zou je ook dit soort units kunnen gebruiken:
https://www.ventilatiesho...temen/warmteterugwinning/

Helpt wellicht om de CO2 in je woonkamer te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zwartoog schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:21:
Interessant topic :) Het internet loopt over met isolatietips, maar duidelijke ventilatietippagina's zijn schaars.

Heb je in je jaren '30 woning geen oud luchtkanaal lopen van de oorspronkelijke open haard? Eventueel kun je dat als ventilatiekanaal gebruiken naar de aangrenzende ruimtes.
Dat is inderdaad het frustrerende. Er lopen twee enorme kanalen van beneden naar boven in de vorm van twee schoorstenen. Maar de ventilatieman durft het niet aan om daarmee te ventileren want:
- Kierdichtheid van de schacht
- Bouwkundige constructie bij meerdere 10cm gaten.
- Geluid tussen ruimtes bij meerdere gaten in hetzelfde kanaal.

Idealiter zou je in die schoorstenen buizen plaatsen waarmee je verschillende ruimtes individuele ventilatiekanalen geeft, maar hoe krijg je die erin en aangesloten :)
Wil je WTW-en, zou je ook dit soort units kunnen gebruiken:
https://www.ventilatiesho...temen/warmteterugwinning/

Helpt wellicht om de CO2 in je woonkamer te reduceren.
Die units vind ik veel te veel afbreuk doen aan ons jaren '30 huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:49
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:28:
[...]

Dat is inderdaad het frustrerende. Er lopen twee enorme kanalen van beneden naar boven in de vorm van twee schoorstenen. Maar de ventilatieman durft het niet aan om daarmee te ventileren want:

Idealiter zou je in die schoorstenen buizen plaatsen waarmee je verschillende ruimtes individuele ventilatiekanalen geeft, maar hoe krijg je die erin en aangesloten :)
Hmm, hij heeft wel goede punten :/ Ik zat voor mezelf aan zo'n oplossing te denken, en dan inderdaad aparte buis per ruimte door de schacht trekken. Die 10 cm gaten maak ik me niet zo druk over, maar ik snap dat een ventilatieman zich daar liever niet aan waagt. Geluid is mogelijk ook een punt ja.

Flexbuizen kun je er wel in krijgen lijkt me: loodlijntje doorheen gooien van bovenaf, en dan gaan vissen :Y)

Ander idee: heeft je woning houten balkvloeren? Dan zou je het plafond van de gang/overloop kunnen opofferen om zo tussen de balken boven de kamers te komen. Kun je er een buis doorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zwartoog schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:37:
[...]
Flexbuizen kun je er wel in krijgen lijkt me: loodlijntje doorheen gooien van bovenaf, en dan gaan vissen :Y)
Buizen van 10cm doorsnee die je ook nog goed wil kunnen vastmaken aan je afsluitdop. Ik geloof niet dat je dat zo gaat lukken.
Ander idee: heeft je woning houten balkvloeren? Dan zou je het plafond van de gang/overloop kunnen opofferen om zo tussen de balken boven de kamers te komen. Kun je er een buis doorheen trekken.
Wordt een dure grap zo :) Punt is niet zo zeer onder de vloer komen, maar vanaf de vloer weer een verdieping naar boven.

Ik heb in de woonkamer al een ventilatiegat. Dat is dus het punt ook niet. Alleen geen stroom. Net als de WC. In de badkamer kon ik boven het plafond komen en dus wel stroom leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 22-09-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:08:
[...]

Dat is de vraag :)

[...]

Hoe heb je de stroomvoorziening geregeld richting die kanalen? Ik heb de kanalen wel, maar er geen stroom naartoe.
Tja, daar heb ik geluk gehad. Verlaagd plafond in het toilet en vanuit een andere ruimte precies een gat geboord in de pijp. Vaste 12V door de pijp voor voeding van de electronica (sensor+arduino+ventilator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zwartoog schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:37:
[...]
Die 10 cm gaten maak ik me niet zo druk over, maar ik snap dat een ventilatieman zich daar liever niet aan waagt.
Aanvullend hierop. Het gaat niet om enkele 10cm gaten in je ruimtes, maar op de plaats van je MV op zolder (in ons geval) 4 10cm gaten voor 4 buizen. Dat is voor een simpele schoorsteenschacht best een hoop steen dat je weghaalt en er rust best nog een hoop steen op richting je dak.

• CurlyMo
Wat ik me nog afvraag. Is het makkelijk om mechanische ventilatie zelf aan te brengen? Ik heb wellicht toch een mogelijkheid om in bijna alle ruimtes te komen en zo richting zolder te gaan. Zie onderstaande plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dNO5JuUSsZ8VPFVHQA44jm3XUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JXtz0cjKUaO6KzjzuX1aEEAy.jpg?f=user_large

Je ziet hier de schets van mijn jaren '30 huis. In de woonkamer zitten kamer-en-suite deuren. Daarboven zit een inloopkledingkast. Zo nieuwsgierig als ik was heb ik gisteren avond even onder de vloer van de kledingkast gekeken en ik heb denk ik wel de ruimte om boven de woonkamer te komen zoals je ziet in het plaatje.

Ik trek dus een kanaal van dat blauwe woonkamer ventiel tot in de kledingkast. In de beide muren van de kledingkast een ventiel voor beide slaapkamers. Dan drie kanalen langs de achtermuur naar boven. Dan kom ik op de zolderverdieping. Boven die kamers zit een vliering. In die plafonds kan ik dus ook twee ventielen plaatsen. De mechanische ventilatie kan dan op de vliering komen tegen de schoorsteen aan.

Dubbele wandje maken en je ziet er niks meer van.

De laatste kleine slaapkamer kan ik dan bedienen met een tweede MV met WTW die ik aan de linkerkant van de zolder aan de schoorsteen hang.

Is het zo simpel als:

Kanalen boven de plafonds of in / achter de muren:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/rechthoekig-kunststof-ventilatiekanaal-110x55-lengte-1-meter-k-1-europlast-75195001.jpg/500/500/True/rechthoekig-kunststof-ventilatiekanaal-110x55-lengte-1-meter-k-1.jpg

Daarbij nog wel overgangen van kanaal naar buis voor de ventielen en de MV.

Ventielen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/11ve30250-plafond-wandventiel-luxe-rond_10632510695968.jpg/500/500/True/vasco-design-plafond-of-wandventiel-luxe-rond-incl-smiley.jpg

MV box voor op zolder met afvoer naar zolder / of naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/ducobox-silent_13782511944195.jpg/500/500/True/ducobox-silent-400-m3-h-randaarde-stekker.jpg

[Tweede MV met WTW met afvoer naar buiten en aanvoer naar zolder]

Met die laatste houdt ik mijn warmte in huis, alleen niet in de ruimtes zelf.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:56
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:55:
Ik woon in een jaren '30 woning waar na isoleren de CO2 regelmatig te hoog oploopt.
In mijn jaren 30 woning heb ik de oude schoorstenen gebruikt om een kanaal door te voeren. Is dat geen optie? Of zijn de schoorstenen er al niet meer?

• CurlyMo
bazzzzzz schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:49:
[...]

In mijn jaren 30 woning heb ik de oude schoorstenen gebruikt om een kanaal door te voeren. Is dat geen optie? Of zijn de schoorstenen er al niet meer?
Jawel, dat gaf ik al aan in dit topic. Twee schoorstenen aan weerszijde.

Ik weet alleen niet hoe je kanalen door je schoorsteen krijgt.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:55:
[...]

:D

[...]

In de badkamer zit een luchtvochtigheidsgestuurde ventilatie richting de schoorsteen. In de WC en keuken een passief ventilatiegat richting diezelfde schoorsteen. Keuken is open dus die zou ook de woonkamer kunnen bedienen. Ik moet dan alleen stroompunten ertoe tweaken en stille onafhankelijk werkende MV's vinden.
waarom geen ventilator in het schoorsteenkanaal plaatsen?

• CurlyMo
rbaidjoe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:21:
[...]

waarom geen ventilator in het schoorsteenkanaal plaatsen?
Omdat ik dan maar één ruimte ventileer. Bij meerdere ruimtes, zie mijn eerdere antwoord.

• rbaidjoe
Snap ik niet helemaal. Als er drie ruimtes op je schoorsteenkanaal aangesloten zitten, en je plaatst aan het einde van het schoorsteenkanaal een ventilator, dan trek je toch alle drie de ruimtes leeg?

• CurlyMo
rbaidjoe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:28:
Snap ik niet helemaal. Als er drie ruimtes op je schoorsteenkanaal aangesloten zitten, en je plaatst aan het einde van het schoorsteenkanaal een ventilator, dan trek je toch alle drie de ruimtes leeg?
Heb je mijn voorgaande antwoord gelezen omtrent dat idee? Ik ben benieuwd naar je reactie op de individuele bezwaren.

• rbaidjoe
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:28:
[...]

[...]

Die units vind ik veel te veel afbreuk doen aan ons jaren '30 huis.
- kierdichtheid: geen probleem, levert alleen maar meer potentiele afzuigpunten (puntjes) op.
- bouwkundige constructie: waarom is dat een issue, de ventilatiegaten van de wc en keuken zijn daar toch al op aangesloten? Er hoeven geen nieuwe gaten bij.
- geluid: ook geen issue, de huidige wc en keukenkanalen zijn immers al aangesloten.

• CurlyMo
rbaidjoe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:31:
[...]

- kierdichtheid: geen probleem, levert alleen maar meer potentiele afzuigpunten (puntjes) op.
- bouwkundige constructie: waarom is dat een issue, de ventilatiegaten van de wc en keuken zijn daar toch al op aangesloten? Er hoeven geen nieuwe gaten bij.
- geluid: ook geen issue, de huidige wc en keukenkanalen zijn immers al aangesloten.
Jij focust je op de woonkamer, wc, badkamer? Ik dacht dat je ook aanvullende ventielen in de slaapkamers bedoelde.

• rbaidjoe
Ah het impliciete in mijn reactie betrof dat een fan in het schoorteenkanaal wellicht effectiever is dan een fan met eigen kanaal naar buiten op zolder plaatsen.

• CurlyMo
rbaidjoe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:41:
Ah het impliciete in mijn reactie betrof dat een fan in het schoorteenkanaal wellicht effectiever is dan een fan met eigen kanaal naar buiten op zolder plaatsen.
Behalve dat ik dan dus niet alle ruimtes ventileer, maar alleen woonkamer, WC en badkamer.

Anoniem: 39993

CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:06:
[...]

Het hele idee van "balans" ventilatie, is dat er een balans is tussen de afgevoerde en aangevoerde (verwarmde) lucht. Daarmee creëer je bij voorbaat geen onderdruk. Dat zou je dus doen met een MV unit zónder WTW. Gewoon lucht afzuigen in de te ventileren ruimtes, waardoor er onderdruk ontstaat en verse lucht van buiten aangezogen wordt door alle kieren en roosters.

Je wil natuurlijk eigenlijk helemaal geen onderdruk waardoor onverwarmde lucht van buiten je woning in gezogen wordt door de roosters. Je wil die lucht pas in je woning "blazen" als hij door de WTW is gegaan.

Toevallig net een jaren 30 woning gekocht. Wij gaan dus inderdaad voor de WTW en dat betekent inderdaad aan- en afvoerbuizen.

• rbaidjoe
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:42:
[...]

Behalve dat ik dan dus niet alle ruimtes ventileer, maar alleen woonkamer, WC en badkamer.
Zo worden veel nieuwbouwhuizen gebouwd. Vanuit die ruimtes creeer je trek door de overige ruimtes, waar de ventilatieroosters zich bevinden. Woonkamer is de enige ruimte met verse lucht in + oude lucht uit.
De WC en badkamer hebben over het algemeen alleen de optie voor oude lucht uit.
De slaapkamers hebben over het algemeen alleen de optie voor verse lucht in.

Je originele idee, om slechts afzuiging toe te voegen op zolder (naast de bestaande afzuiging in de keuken) levert mogelijk te weinig trek op, en bovendien ook nog de verkeerde kant op (van de bakdamer + wc naar het huis toe ipv andersom). Vandaar dat ik verbaasd was dat er niet (meer) aandacht besteed was aan de huidige kanalen naar het schoorsteenkanaal benutten door in het schoorsteenkanaal een fan te plaatsen.

Dat zou voldoende moeten zijn, en allicht de moeite waard om eerst te proberen. Goede kans dat je CO2 waardes weer op het gewenste niveau komen.

edit: nieuwbouwhuizen tot een paar jaar geleden wellicht. Het kan heel goed dat tegenwoordig balansventilatie de norm is. In 2013 was balansventilatie iig nog niet de norm.

[ Voor 7% gewijzigd door rbaidjoe op 24-09-2020 10:51 ]

• CurlyMo
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:49:
[...]
Toevallig net een jaren 30 woning gekocht. Wij gaan dus inderdaad voor de WTW en dat betekent inderdaad aan- en afvoerbuizen.
Mijn verhaal ging erover dat ik in alle ruimtes afzuiging plaats. Maar dan de afvoer op zolder i.p.v. naar buiten. Daardoor komt alle warmte op zolder terecht, maar ook alle CO2. Op zolder kan ik vervolgens een balansventilatie met WTW aanbrengen die alleen zorgt voor WTW en ventilatie van de zolder. Zo verdwijnt de warmte niet naar buiten, en houdt ik toch schone lucht.
rbaidjoe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:50:
[...]
Vandaar dat ik verbaasd was dat er niet (meer) aandacht besteed was aan de huidige kanalen naar het schoorsteenkanaal benutten door in het schoorsteenkanaal een fan te plaatsen
De schoonssteenventilatoren die ik gevonden heb zijn hebben als doel de trek van kachels te ondersteunen. Zou ik diezelfde dingen kunnen gebruiken voor MV? Nadeel blijft nog steeds dat ik dan niet aan WTW kan doen.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2020 10:55 ]

Anoniem: 39993

CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:51:
[...]

Mijn verhaal ging erover dat ik in alle ruimtes afzuiging plaats. Maar dan de afvoer op zolder i.p.v. naar buiten. Daardoor komt alle warmte op zolder terecht, maar ook alle CO2. Op zolder kan ik vervolgens een balansventilatie met WTW aanbrengen die alleen zorgt voor WTW en ventilatie van de zolder. Zo verdwijnt de warmte niet naar buiten, en houdt ik toch schone lucht.

[...]

De schoonssteenventilatoren die ik gevonden heb zijn hebben als doel de trek van kachels te ondersteunen. Zou ik diezelfde dingen kunnen gebruiken voor MV? Nadeel blijft nog steeds dat ik dan niet aan WTW kan doen.
Je hebt niets aan WTW als je de verwarmde lucht niet naar je woonvertrekken brengt. Leuk dat je een WTW op zolder hebt die de vuile warme lucht omzet naar schone bijna net zo warme lucht, maar dan heb je hooguit een heel behaaglijke zolder. Die warmte gaat niet naar beneden de rest van het huis in.

• CurlyMo
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:00:
[...]

Je hebt niets aan WTW als je de verwarmde lucht niet naar je woonvertrekken brengt. Leuk dat je een WTW op zolder hebt die de vuile warme lucht omzet naar schone bijna net zo warme lucht, maar dan heb je hooguit een heel behaaglijke zolder. Die warmte gaat niet naar beneden de rest van het huis in.
Dat klopt, maar ook niet naar buiten. En hoe warmer de zolder, hoe minder warmte ik verlies naar de zolder (warmte lucht stijgt op). Ik verwarm dadelijk met een WP toch mijn hele huis.

De optie met balans ventilatie is overigens best het onderzoeken waard hoor. Maar dat lijkt me alweer een stuk lastiger dan simpele afzuiging.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2020 11:06 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
In dit topic werd een oplossing van Brink voor dit probleem besproken: Huis ombouwen richting balansventilatie met WTW Wellicht kun je daar eens naar kijken. Heb er zelf geen ervaring mee overigens.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• CurlyMo
Maverick schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:08:
In dit topic werd een oplossing van Brink voor dit probleem besproken: Huis ombouwen richting balansventilatie met WTW Wellicht kun je daar eens naar kijken. Heb er zelf geen ervaring mee overigens.
Ik lees in het betreffende artikel dat de aanvoer kanalen van onder de vloer moeten komen in de standaard WTW installaties. Dat is al helemaal geen optie. Twee kanalen leggen naar de kamers zou (zoals in mijn schets te zien) best moeten kunnen. Maar dan heb je dus een aanvoer ventiel naast de afvoer ventiel zitten. Ik vraag me af of dat wenselijk is.

Het terugvoeren van de warmte via de overloop is een vergelijkbare constructie als gewoon alle ruimtes afvoeren richting de zolder en daar een WTW hangen voor alleen de zolder. Desnoods maak ik een aanvoer kanaal vanaf de zolder weer naar de overloop en dan heb je helemaal precies hetzelfde systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2020 11:18 ]

• rbaidjoe
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:51:
[...]

[...]

Wat kost het, en is het niet de moeite waard om gewoon te proberen?
Of iets meer richting een educated/calcutated guess: vergelijk het debiet (m3/hr) van zo'n kachelfan eens met het debiet van een MV fan?

Een brandende kachel produceert behoorlijk wat m3 vuile lucht (immers warmte zet uit, en in dit geval verbrandingswarmte, dus dat zet flink uit = veel m3 vuile lucht die afgezogen moet worden.

Dat je dan geen WTW hebt is idd een nadeel dat je met die optie voor lief zou moeten nemen. Met de wetenschap dat tot recent balansventilatie met WTW nog niet de norm was, zou ik daar met jouw jaren 30 woning denk ik prima vrede mee hebben.

• Maverick
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:17:
[...]

Ik lees in het betreffende artikel dat de aanvoer kanalen van onder de vloer moeten komen in de standaard WTW installaties. Dat is al helemaal geen optie. Twee kanalen leggen naar de kamers zou (zoals in mijn schets te zien) best moeten kunnen. Maar dan heb je dus een aanvoer ventiel naast de afvoer ventiel zitten. Ik vraag me af of dat wenselijk is.

Het terugvoeren van de warmte via de overloop is een vergelijkbare constructie als gewoon alle ruimtes afvoeren richting de zolder en daar een WTW hangen voor alleen de zolder. Desnoods maak ik een aanvoer kanaal vanaf de zolder weer naar de overloop en dan heb je helemaal precies hetzelfde systeem.
Dat laatste is waar ik op doelde. Met dat ding van Brink zorg je er dus voor dat al die "verse" lucht op de overloop ook daadwerkelijk in de kamers terecht komt waar je het wilt hebben. Zonder aanvoerkanalen dus.

• CurlyMo
Maverick schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:21:
[...]

Dat laatste is waar ik op doelde. Met dat ding van Brink zorg je er dus voor dat al die "verse" lucht op de overloop ook daadwerkelijk in de kamers terecht komt waar je het wilt hebben. Zonder aanvoerkanalen dus.
Oftewel, daar heb je geen Brink voor nodig en ondersteund mijn oorspronkelijke plan van wtw op zolder.

• Maverick
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:30:
[...]

Oftewel, daar heb je geen Brink voor nodig en ondersteund mijn oorspronkelijke plan van wtw op zolder.
Maar dan heb je die verse lucht alleen op de zolder/overloop. Hoe wil je die dan de kamers in forceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Maverick schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:31:
[...]

Maar dan heb je die verse lucht alleen op de zolder/overloop. Hoe wil je die dan de kamers in forceren?
Door de onderdruk van het afzuigen. Die Brink oplossing forceer dat ook niet anders dan dat.

• Maverick
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:33:
[...]

Door de onderdruk van het afzuigen. Die Brink oplossing forceer dat ook niet anders dan dat.
Ok. Ik had dat even gemist. Dacht dat je niet naar alle kamers wilde met afvoer. Dat doet idd hetzelfde. En is volgens mij zelfs beter omdat je je "schone" en " vuile" lucht niet mengt op de overloop.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06

_Arthur

blub

CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:17:
Maar dan heb je dus een aanvoer ventiel naast de afvoer ventiel zitten. Ik vraag me af of dat wenselijk is.
Nee, aan en afvoer ventiel moeten een bepaalde lengte van elkaar af zitten. Volgens mij zelfs 2 meter.

• CurlyMo
_Arthur schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:44:
[...]

Nee, aan en afvoer ventiel moeten een bepaalde lengte van elkaar af zitten. Volgens mij zelfs 2 meter.
Dat is hier dan weer niet haalbaar. Een WTW aanvoer naar de overloop wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Terugkomende op de centrale MV op zolder om natuurlijke trek te creëren. Nu binnenkort de CV ketel weg gaat staat er eigenlijk weinig in de weg om het eens te proberen. Type C WTW's kosten ook de kop niet. Oftewel, hebben mensen hier goede tips voor zo'n MV?

Zijn er daarnaast nog tips om de verschillende ruimtes 'luchtzijdg' in te regelen? Oftewel, het strategisch knijpen van de roosters zodat de circulatie door het hele huis wordt gestimuleerd?

Pagina: 1