Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canyarion
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09-2022
Beste Tweakers,

Ik ben MSc in een richting waar geen werk in is te vinden. Bij mijn laatste administratieve baan merkte ik dat ik erg handig ben met applicaties en probleemoplossen. Ik ben nauwkeurig en hou goed overzicht. Talen leren is altijd al een hobby geweest.
Mijn baas zag in mij een programmeur in spe en het spreekt mij ook echt aan.

Eind vorig jaar hield mijn vorige baan op en sindsdien ben ik op zoek naar wat anders. Ik heb gekeken naar de opties om mezelf om te scholen, maar daar is tot nu toe niks van gekomen.* Ik heb niet stilgezeten en ben op Codecademy begonnen met Introduction to JavaScript. Beetje een willekeurige keuze. Codecademy vind ik een fijne site om op te leren en ik genoot echt van het (nog simpele) programmeren wat ik me eigen maakte.

Maar toen kwam ik er achter dat je met alleen JavaScript niet aan kan komen zetten bij een bedrijf. Je moet dan op z'n minst ook HTML en CSS kennen, wat ik nog niet doe. (Bovendien hoor ik dat ze nu i.v.m. corona weinig mensen intern opleiden.)

Dus nu een paar vragen:
a. Is het raar om te geloven dat ik zonder lange opleiding aan het werk kan gaan als programmeur, evt. intern opgeleid?
b. Wat is een taal waarmee ik snel zou kunnen beginnen bij een bedrijf, of wat zou een goede basis zijn? JavaScript uitbouwen met HTML/CSS, of aan iets nieuws zoals Python beginnen?
c. Zijn er andere opties om als academicus aan de slag te kunnen in de IT?
d. Hebben jullie nog andere tips?

Bedankt!

*Ik heb tijdens de eerste maand WW mijn vorige werkgever gevraagd of ze een cursus voor me konden betalen (overheid, daarom zij ipv UWV). Het duurde een half jaar voor ze reageerden en toen zagen ze weinig heil in een cursus...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Canyarion 1) kan sowieso. Bekende van me is met een MSc scheikunde en wat jaar relevante werkervaring (dus geen ICT) via UWV aan een leerwerktraject gekomen in de IT.
Als je de hersens hebt dan kun je wel aan de bak hoor, maar wel via learning on the job.
Allerhande kennis en ervaring opdoen met zelfstudie kan ook, maar is wellicht lastig om dan zomaar ergens te kunnen starten.
Als je echt wilt programmeren is Python wel een goed begin. JavaScript en CSS zit je toch in een andere hoek waar je m.i. veel concurrentie hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-09-2020 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:59
Er wordt hier bijna elke week wel een topic over geopend, dus misschien goed om ook even de zoekfunctie te gebruiken. Persoonlijk denk ik echt dat je affiniteit met de techieken moet hebben en kunnen aantonen om een carrière in de ict te kunnen beginnen. Verder denk ik dat je twee richtingen in kan slaan; 1) ergens een traineeship zoeken bij een detacheerder, mede door je eerdere opleiding, zie ik niet in waarom dat niet zou moeten lukken. 2) veel tijd besteden in de materie in eigen tijd en dan ergens solliciteren.

Aangezien je recent pas bent begonnen met ontwikkelen, denk ik dat optie twee afvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Marco1994 op 21-09-2020 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

a; Er zijn genoeg mensen die zelfs geen diploma hebben en het prima doen in elk vakgebied. Maar je zult toch iets moeten kunnen aanbieden. I.e. aantoonbare kennis/projecten. Interne opleidingen zijn er natuurlijk altijd wel te vinden. Als jij tenminste het eens bent met een minimum loon, een woekercontract of whatever.

b; Voor elke taal is er wel vraag. Echter als ik iemand iets moet aanraden als basis dan is het zeker geen JS of Python. Dan is het meer richting de C#, C++ of Java. Ik ben namelijk van mening dat dit gedegen, bewezen en dan nog belangrijker strikte talen zijn met een hele goede "cultuur" daaromheen. Als je vervolgens een bepaalde niveau hebt opgebouwd zijn talen als JS of Python geen uitdaging (lees: uitdaging, niet dat je opeens een pro er in bent). Alleen met die basis zou je ook prima een kant van Go of Rust op kunnen gaan.

Begrijp mij niet verkeerd; er zijn "JS PWA" rollen die zoveel verdienen dat dit echt een slap in mijn gezicht is. Net zo goed dat Python echt heel actief wordt gebruikt voor big-data en whatnot. Dus het zijn geen irrelevante talen, maar IMO dus niet de juiste keuze als je je wilt ontwikkelen als pure programmeur. - uitzonderingen daargelaten..

c; Vast, maar ik denk dat jijzelf iets te veel waarde hecht aan het MSc gebeuren. Ik heb namelijk liever een MBO'r met 5 jaar aantoonbare kennis die er echt lekker in zit dan iemand die... een MSc heeft voor een niet relevant onderwerp :D Uiteindelijk is het zo dat je altijd een streepje voor hebt. Zeker in de detachering. Echter zonder enige relevante kennis heeft het dus op zich zelf geen waarde.

d; Lees veel andere topics zoals hierboven al verteld is. Ga netwerken - idealieter vind je een bedrijf waarbij het stukje van je MSc van toepassing is maar net zo goed dat ze 'iets' met IT / programmeren doen. Dan heb je kans om je kennis te gebruiken voor iets waar je kennis in wilt gaan opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ga gewoon bij een detacheerder aan de slag, kom je zo binnen met een MSc. Heb ik zelf ook gedaan. Daarna kan je alles doen wat je wil, zij leiden je op, je krijgt vaak ook heel veel cursussen wat je erbij kan doen, neem alles in je op. En na een paar jaar kijk je verder en kan je overal in de IT wel aan de slag.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:57
Leeftijd is wel een belangrijke als je nog geen 30 bent, moet het lukken. Tijdens de hele COVID periode is wel duidelijk geworden dat voornamelijk Java programmeurs nog steeds gevraagd zijn/ uitverkocht zijn, de rest een stuk minder met een goede tweede C#. Front-end zou ik niet op focussen met jouw achtergrond omdat je toch op de minder betaalde banen en kleinere partijen terecht komt (tenzij dat je voorkeur heeft). Het laag geschoolde werk gaat vaak naar het buitenland en de NL resource's hebben naast de talenkennis, vaak nog een flinke bagage aan andere vaardigheden.

Overigens is talen leren leuk maar uiteindelijk maar een fractie van alle kennis die je nog moet op doen en die kan je eigenlijk alleen goed en snel opbouwen bij een grote detacheerder vanwege de kennisdeling, netwerk en trajecten. Probeer in je tijd dat je zoekt te werken aan je portfolio, zelf zaken bouwen en op GITHUB te zetten.

Als laatste een pro tip om snel binnen te komen is om te starten als tester en dan binnen 12 maanden een over stap te maken naar een ontwikkelfunctie en in de tussentijd te richten op geautomatiseerd testen (kan je gelijk Java kennis opbouwen).

[ Voor 11% gewijzigd door wm1234 op 21-09-2020 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:32:
Als je echt wilt programmeren is Python wel een goed begin. JavaScript en CSS zit je toch in een andere hoek waar je m.i. veel concurrentie hebt.
Mijn toevoeging: denk er ook goed over na waar jouw competitive voordeel zit.

Heb je kwantitatieve vakken gehad? Wiskundig modelleren? Statistiek? Bedrijfskundige kant? Daar heb jij dan diepe domeinkennis.

Ik zou van Java wegblijven. Veel rituele en over-engineered practices die lastig te begrijpen zijn. Daarnaast is de cultuur rondom de taal minder dan python (voor wbt toegankelijkheid en opbouw erg goed), rust (zit veel computer science theorie achter) of golang.

Als je een toegankelijke community zoekt is ruby ook goed. Daar waren ook veel bootcamps voor. Ik hoor alleen dat de vraag naar de uitstroom van ruby/js code bootcamps is weggevallen. Maar als je een werkgever vind die dat steunt: doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Welke kant je op gaat maakt weinig uit. Het belangrijkste is ervaring op doen. Codecademy is super leuk, maar geen ervaring. Zoek dus een project voor jezelf. Maak een website (from scratch), schrijf een applicatie om je boekhouding mee te doen, automatiseer je koffiezetter of verzin iets anders geks, maar máák iets!

Om concrete antwoorden te geven:
a) in deze sector is dat doodnormaal, al wordt het natuurlijk lastig een positie te vinden als je letterlijk nog nooit een regel geprogrammeerd hebt
b) De taal maakt echt geen zak uit. Volg gewoon je eigen interesse. Hier worden soms heilige oorlogen over uitgevochten maar uiteindelijk is het makkelijkste hetgeen waar je zelf gemotiveerd voor bent. En een keer wisselen van taal is ook geen punt (eerder zelfs een pré).
c) Je zou misschien kunnen kijken of je met een relatief "eenvoudige" servicedesk positie kunt beginnen o.i.d. en dan doorgroeien. De kachel moet in de tussentijd immers ook blijven branden, dus werken moet je toch.
d) zie bovenste alinea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canyarion
Bedankt voor alle reacties!

Zo te zien zijn er heel veel mogelijkheden, maar maakt dat het ook weer lastig om iets te vinden. Tenminste, veel tips kende ik al, maar desondanks heb ik nog weinig concreets gevonden. Ik heb een jobcoach die ook aan het rondvragen is, maar ook hij vindt geen bedrijven die mensen aannemen om zelf op te leiden.

Mijn interesse in deze sector is trouwens niet gebaseerd op m'n opleidingsniveau. Als tiener twijfelde ik al tussen leraar, ITer of bos- en natuurbeheerder. Ik ben voor het laatste gegaan, maar m'n affiniteit met computers heb ik altijd gehouden.
Ik lees overal dat er in de IT heel veel mensen nodig zijn. Ik leer snel en heb veel competenties die bij deze richting passen. En ik vind graag een beroep waar ik eindelijk eens gewild ben bij een baas. Ik ben potjandorie 37 en heb alleen maar tijdelijke contracten gekregen. Hoe tevreden ze ook over me waren, een administratieve kracht is snel te vervangen.

Gaat mijn leeftijd een probleem worden? Ik ben dus al 37. En nog een 'uitdaging': ik zoek eigenlijk parttime werk. Is dat kansloos, voor iemand zonder ervaring?

Ik heb de cursus JavaScript nog niet afgemaakt. Als ik dat doe, zouden jullie zoiets op je CV zetten? Zeker als ik ook alle Pro-oefeningen er bij maak?

Ik zit er (zoals mcDavid suggereert) over na te denken om ergens te beginnen als servicedesk-medewerker, of systeembeheerder. Wellicht is programmeur momenteel iets te hoog gegrepen. Goed plan?

Nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

OMX2000

By any means necessary...

Ik vind het lastig om een advies te geven, omdat er echt enorm veel takken van sport zijn binnen software ontwikkeling en ik ze niet allemaal overzie. Ik lees dat hier allerlei meningen worden gegeven over verschillende talen (Java, Python, C#, Javascript). Maar ik vraag me af of dat echt relevant is.

De situatie op dit moment is nieuw door Corona. Ik zie nog steeds dat er vraag is naar developers. Ervaren mensen blijven gewild. Nieuwkomers ook. Maar jouw profiel zien wij (ff voor het gemak een detacheerder) ook wel eens langs komen. En het lastige is dat je ontwikkelaars zsm wilt kunnen inzetten, maar je moet in een profiel zoals de jouwe wel investeren als bedrijf. En in dat laatste zijn we nu terughoudend, wat jij ook merkt lees ik.

Ik zou sowieso eerst bedenken wat je leuk lijkt. Websites bouwen, games ontwikkelen, embedded software, etc. Maar ook dingen "eromheen". Dus projectleiding, testers, devops, informatie analisten. En als je weet wat je leuk lijkt om te bouwen kun je kijken welke taal/platform daar bij past. Java zal in Nederland het meeste werk in te vinden zijn, gevolgd door C# (zoals hier boven ook al gezegd is). Maar PHP, Ruby, Go (golang), Rust, Elixir zijn talen waar developers ook heel gelukkig van worden.

Leren programmeren is best een ding. Er is niet een manier om dat even te doen of te adviseren. Maar de combinatie leergierigheid en een goed analytisch denkvermogen helpt dan wel. Ik zou sowieso dingen zelf gaan bouwen. Bedenk wat zoals het bouwen van een studentenregistratie applicatie, waarbij je zowel de userinterface bouwt als het de opslag van de gegevens.

Een paar tips. Ik heb een podcast aflevering gemaakt over leren programmeren, die kan interessant zijn : https://codeklets.nl/epis...s-over-leren-programmeren Je zou je kunnen melden op de Slack van CodeKlets (https://codeklets.nl en naar onder scrollen. Ja de site is LELIJK.) en daar aan andere ontwikkelaars vragen of zij tips hebben. En https://www.freecodecamp.org is ook een goede site om te leren programmeren.

Oh ja. Iets wat ook je ook niet moet onderschatten zijn de communities. Ik kan vooral spreken over de .NET community, en die is een beetje aan het vergrijzen (for lack of a better word). Met name veel witte mannen van 30+. Geen oordeel daarover, maar het is een monotone community die je moet liggen. De Ruby community in Nederland is dan weer veel diverser, en lijkt ook wat frivoler te zijn. En zo zullen de PHP, Rust, Elixir, React/Angular/Vue, Node.js communities weer anders zijn. En het maakt ook dat je je ergens meer thuisvoelt. Geld verdienen is leuk en belangrijk, maar software ontwikkeling kan ook ENORM negatief voor iemand uitpakken.

[ Voor 13% gewijzigd door OMX2000 op 22-09-2020 00:37 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Canyarion schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:36:

Tenminste, veel tips kende ik al, maar desondanks heb ik nog weinig concreets gevonden.
Dat komt omdat die bal (iets concreets) ook bij jou ligt :)
Gaat mijn leeftijd een probleem worden? Ik ben dus al 37. En nog een 'uitdaging': ik zoek eigenlijk parttime werk. Is dat kansloos, voor iemand zonder ervaring?
Het is nooit kansloos, maar het gaat wel een uitdaging worden. Parttime is IMO wel een no-go.
Ik kan hier wel een heel verhaal over typen maar lees vooral andere topics daarover.
Ik heb de cursus JavaScript nog niet afgemaakt. Als ik dat doe, zouden jullie zoiets op je CV zetten? Zeker als ik ook alle Pro-oefeningen er bij maak?
Ik zelf dus niet. Omdat het voor mij geen waarde geeft t.o.v. mijn overige dingen die op mijn CV staan. Dan is een niet afgemaakte cursus niet zo relevant. Voor jou is het het enige, maar als je begint met "cursus: niet afgemaakt" dan lijkt dat eerder een negatief punt dan perse positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Je zegt dat je je als autodidact wilt presenteren. Dan moet je je portfolio laten zien - een autodidact met opleiding lijkt mij een contradictio in terminis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:03
Na een code academy cursus JS ben je er nog lang niet. De cursus maakt het programmeren heel toegangelijk wat heel goed is. Alleen je leert voornamelijk puzzeltjes op te lossen. Probeer nu maar zelfstandig een idee uit te werken met een JS script of applicatie. Daar zit nog een aardig gat tussen. Ook na je eerste projectje wat je zelf bedacht hebt ben je nog lang niet klaar voor een eerste baan.

De snelste route is om een korte opleiding te doen of een traineeship van een detacheerder. Met zelfstudie zou ik vooral als doel hebben om te leren programmeren en steeds beter te worden en niet zo zeer met een eerste baan bezig te zijn. Het lastige met zelfstudie is dat je geen goed beeld hebt van wat je nog niet weet en wat belangrijk is om te leren.

Python vind ik geen goede keuze om nu te leren aangezien het veel minder gebruikt wordt voor software ontwikkeling dan andere talen. De populariteit van de taal komt meer uit de data hoek (lastiger om binnen te komen also autodidact).

Verdiep je in wat voor soort je software ontwikkeling je wilt gaan doen. Frontend? Ga dan door met JS. Backend? Java of C#. Enzovoort, er zijn nog veel meer smaakjes in software ontwikkeling. Onderzoek ook wat veel gebruikt wordt in de Nederlandse markt om zo je kansen te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:41

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou wel oppassen met het autodidactische gedeelte van je plan. Ja, het is leuk en je kan mogelijk een baan vinden, maar het kan ook ander uitpakken over een paar jaar. Een goed voorbeeld daarvan is Ontslagen: Wat zijn de mogelijkheden in mijn situatie?. De TS van dat topic is ook een autodidact en heeft best veel moeite om een nieuwe baan te vinden. Een bachelor opent veel meer deuren. Persoonlijk zou ik zoeken naar een werkgever die een deeltijd HBO opleiding aanbiedt.

Combinatie van JS/CSS/HTML kom je imo niet ver mee zonder React/Angular. Er zijn bijzonder weinig banen te vinden waar dat alleen gevraagd wordt. Als ik zo om me heen kijk heb je minimaal kennis van RDMS, OOP, OWASP, Designpatterns, Applicatieservers, Webservices, etc nodig om uitgenodigd te worden. Puur alleen front-end developers zie ik eigenlijk nergens rondlopen, maar dat ligt misschien meer aan mijn omgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 22-09-2020 11:07 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Mijn interesse in deze sector is trouwens niet gebaseerd op m'n opleidingsniveau. Als tiener twijfelde ik al tussen leraar, ITer of bos- en natuurbeheerder. Ik ben voor het laatste gegaan, maar m'n affiniteit met computers heb ik altijd gehouden.
Daar zit je kans: Tussen die 3 interesses zit vast wel iets wat je kunt verbeteren met een software-oplossing. Denk klein: een paar regeltjes tekst invoeren, om, weet ik veel, een database van bomen aan te leggen of zo... vervolgens uitbouwen.
Ik weet niet hoe bevooroordeeld de banenmarkt is hierover, het zal vast meespelen. Maar het is nooit te laat om de touwtjes in handen te nemen.
Ik zit er (zoals mcDavid suggereert) over na te denken om ergens te beginnen als servicedesk-medewerker, of systeembeheerder. Wellicht is programmeur momenteel iets te hoog gegrepen. Goed plan?
"te hoog gegrepen" vind ik veel te negatief ingestoken. Maar je moet wel eerst leren lopen voor je kunt rennen. Bedrijven steken graag energie in iemand leren rennen, maar niet in iemand leren lopen. Dus die eerste stapjes moet je zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:03
De leeftijd maakt het wat uitdagender maar meer niet. Hoewel de corona crisis leeftijdsdiscriminatie wat zal verergeren omdat de vraag / aanbod verhouding nu anders ligt voor starters.
Gezien je leeftijd zou ik wel iets van een formele training, opleiding of traineeship gaan doen. Met zelfstudie kan je jarenlang aanmodderen voordat je op het juist niveau zit. Je moet echt goede discipline hebben wil je jezelf in korte tijd klaarstomen. Bovendien moet je goed weten welke onderwerpen belangrijk zijn om te studeren.

Ik weet niet wat je met parrtime in gedachten hebt? < 32 u/p kan je vergeten. 32 uur is voor sommige werkgevers ok en voor andere weer niet. 36 is vrij gangbaar.
Het stelt te weinig voor IMO.
Als je software ontwikkelaar wilt worden dan zou ik daar gewoon voor gaan, het is niet te hoog gegrepen. Als je eenmaal servicedesk medewerker bent dan moet je alsnog een grote overstap maken naar software ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 10:01
Ik blijf het vaak zeggen maar software ontwikkeling / software engineering gaat niet over een bepaalde programmeertaal beheersen. Het gaat over het oplossen van problemen met behulp van automatisering. En daar is programmeren vaak een onderdeel van. Denken dat wanneer je iets kan programmeren "je er meteen bent" is denk ik een veel gemaakte denkfout.

Ja, het helpt om dingen op je CV te zetten maar het best is om gewoon te solliciteren bij bedrijven die je willen omscholen.Vergeet ook niet te kijken naar rollen als tester, product owner, business consultant.
Nee, niet als je ontwikkelaar wilt worden. Een systeembeheerder heeft een volledig andere rol dan een ontwikkelaar. Vaak zal een systeembeheerder ook niet een ontwikkelaar worden omdat daar niet zijn 'passie' ligt. Probeer vooral te praten met veel mensen die binnen de IT werken en wat ze doen op een dag om zo een beetje een beter beeld te krijgen.
Ik lees overal dat er in de IT heel veel mensen nodig zijn.
Ja dit klopt ook echter is er voornamelijk een tekort aan ervaren ontwikkelaars. Wat je dan ook ziet in salaris etc.
Verwacht ook geen gouden bergen als je start. Ja, er valt goed te verdienen als software ontwikkelaar, maar het duurt even voordat je daar bent over het algemeen. (uitzonderingen daar gelaten)

[ Voor 20% gewijzigd door JustAnotherDev op 22-09-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canyarion
Bedankt weer voor de nuttige reacties. Het zijn goede tips, al is het wel wat confronterend! Ik had gedacht dat het makkelijker zou zijn, dat ze echt stonden te springen om mensen om te scholen. Misschien een beetje naïef van me.

Ik ga even een belrondje doen bij detacheringsbureaus. En omdat ik binnen 3 maanden werk moet hebben, ga ik vaker solliciteren op servicedeskmedewerker of systeembeheerder. Programmeren moet dan maar even op de lange baan.

Overigens vroeg ik niet of ik een on-afgemaakte cursus op m'n CV zou zetten, dat zou idd nogal averechts werken.
JustAnotherDev schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:11:
[...]
Ik blijf het vaak zeggen maar software ontwikkeling / software engineering gaat niet over een bepaalde programmeertaal beheersen. Het gaat over het oplossen van problemen met behulp van automatisering. En daar is programmeren vaak een onderdeel van. Denken dat wanneer je iets kan programmeren "je er meteen bent" is denk ik een veel gemaakte denkfout.
Ik heb het nog niet echt eerder belicht, maar ik denk dat daar ook mijn kracht kan zitten. Ik ben vaak aan het puzzelen, zien of ik problemen kan vinden en oplossen. Ik werd bij m'n vorige baan constant op extra taken gezet omdat ik alert, doortastend en creatief was.
Een programmeertaal zie ik ook meer als middel, niet als doel op zich.

Mijn kracht ligt ook wel in de communicatie met collega's. De halve afdeling kwam met applicatieproblemen eerst bij mij vragen, voordat ze de helpdesk belden. Daarom denk ik dat ik ook wel blij zou worden als servicedeskmedewerker.

En parttime, tsja. Ik doe vrijwilligerswerk ernaast en hoef ook niet veel geld te gaan verdienen. Maar ik snap dat dat echt een probleem wordt als ik ergens intern opgeleid zou moeten worden.

Nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 15:01
Ten eerste de tijden zijn wel iets anders nu, zelfs de ICT heeft een flinke klap gekregen omdat nieuwe investering gewoon een tijdje naar 0 zijn gegaan. De meeste detacheringsbureaus en ontwikkelhuizen (waar je de beste kans op een goed omscholingstraject hebt) hebben de laatste tijd dan ook grote moeite gehad om mensen te plaatsen of projecten binnen te halen. Desondanks zijn sommige partijen doorgegaan met het zoeken naar mensen in de verwachting dat we die mensen na de crisis weer hard nodig hebben wat het beeld denk ik wat vertekend. Het pikt nu wel weer op, maar ik denk dat veel van deze bedrijven nog steeds een overschot hebben aan capaciteit. De voortekenen zijn nu weer goed en ik verwacht dat er tegen het eind van het jaar wel weer een echt tekort zal zijn.

Wij hebben vorig jaar iemand aangenomen die ook een MSc heeft in een ander gebied en die zich bij Brunel had laten omscholen. Ook al is die MSc niet relevant, dat je een master hebt geeft op zich zelf al een flinke meerwaarde. Over het algemeen zullen mensen met een master in staat zijn om op een systematische manier naar problemen te kijken en relevante informatie kunnen verzamelen en organiseren.
Zoals @JustAnotherDev zegt, staar je niet kapot op technieken en talen. Denk er over na waar je uiteindelijk terecht zou willen komen en focus op technieken die je interessant vindt en daar relevant voor zijn. Kijk ook naar waar je MSc het best tot zijn recht komt. In onze sector, (embedded) medical device software, wordt die meerwaarde echt gezien, maar ik kan me voorstellen dat in andere gebieden het minder relevant is.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 17:01
Douweegbertje schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:50:

Begrijp mij niet verkeerd; er zijn "JS PWA" rollen die zoveel verdienen dat dit echt een slap in mijn gezicht is. Net zo goed dat Python echt heel actief wordt gebruikt voor big-data en whatnot. Dus het zijn geen irrelevante talen, maar IMO dus niet de juiste keuze als je je wilt ontwikkelen als pure programmeur. - uitzonderingen daargelaten..
Hoeveel? 😮

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05:14
Canyarion schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:17:
Ik ga even een belrondje doen bij detacheringsbureaus. En omdat ik binnen 3 maanden werk moet hebben, ga ik vaker solliciteren op servicedeskmedewerker of systeembeheerder. Programmeren moet dan maar even op de lange baan.
Ik zou ook kijken naar vacatures voor Software Tester. Je kan daar vaak zonder programmeer ervaring beginnen. Tegenwoordig wordt er steeds meer gewerkt aan test automatisering, wat vaak ook gewoon programmeren is. Als je dat naar je toe trekt, eerst begint met UI tests en later samen met ontwikkelaars aan back end tests gaat werken kan je geleidelijk aan je programmeerskills werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominicnzl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-05 17:57
Ik stond precies in jouw schoenen drie jaar geleden, en toen was ik ook 37. Ik ben via een kleine opleider/detacheerder een opleiding gaan doen en zij hebben me ook voor een habbekrats bij een bedrijf geplaatst waar ik ervaring heb opgedaan. Let wel dat je weer helemaal onderaan de ladder begint en de salaris niet best zal zijn. Zie het traject van 5 jaar als een investering in jezelf. Het is/was dus wel mogelijk, al heb je wel corona tegen.

Klop ook aan bij het UWV, zij kunnen je verwijzen naar omscholingsmogelijkheden.

Voel je vrij om me een berichtje te sturen als je meer informatie nodig hebt.

edit: parttime werk is niet handig als je wilt leren programmeren. Je hebt vlieguren nodig om het goed in je systeem te krijgen. Tenzij je je vrije uren gaat besteden aan zelfstudie...?

[ Voor 13% gewijzigd door dominicnzl op 24-09-2020 10:43 ]

Pagina: 1