• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Corona, een naam die voor veel ellende heeft gezorgd, hoewel wij nog allemaal gezond zijn (en hopelijk blijven). Helaas ben ik hierdoor wel mijn baan kwijtgeraakt: ik werkte als PHP developer voor een evenementen registratiebureau. Dus er was ook letterlijk vanaf maart niets meer te doen: alle events gecancelled tot 2021.

Inmiddels was ik met wederzijds goedvinden op 4 juli ontslagen met 3 maanden opzegtermijn. Die opzegtermijn heb ik gebruikt om werk te vinden en cursussen te volgen. Helaas gaat dat nog niet echt voorspoedig. Voornaamste reden is het gebrek aan kennis van de frameworks die tegenwoordig worden gebruikt (denk aan Laravel / Symfonie / SASS / Wordpress / ReactJS).

Even wat achtergrondinfo: bij  het oude bedrijf is er best ouderwets gewerkt: geen OOP, eigen systeem, javascript, CSS, HTML, Ajax. Geen Bootstrap of andere bekende frameworks dus. Bootstrap zouden we dit jaar gaan implementeren, maar het bekende corona verhaal heeft ervoor gezorgd dat ik er überhaupt nooit aan ben begonnen.

Ontwikkeling
Goed, ontwikkeling is altijd iets geweest waar je zelf aan moest geven wat je wilt leren (natuurlijk ook waar het bedrijf wat aan heeft). In al die jaren zou er dus best veel ontwikkeld moeten zijn. Helaas is dat er voor mij vaak niet gekomen. Mijn oude baan kende vooral golf periodes: enorm druk of enorm rustig.

Dan zeg je: ga leren in de rustige periodes! En dat heb ik tot een zekere hoogte gedaan (denk aan jquery/mysql tutorials op Codecademy, en de kennis gebruiken met eigen projecten) maar heb dit nooit optimaal kunnen doen, met name door vele tegenslagen in privésfeer (verlies van dierbaren en ziektes, maar ook een speciaal kind die veel aandacht nodig heeft). Dit heeft een enorme impact gehad op de gemoedsrust, vaak op de tenen lopen. Hierdoor was het studeren verminderd om zo tenminste een goede balans zodat ik niet overwerkt zou raken en nog meer problemen zouden gaan ontstaan.

Hoe is het nu?
Beter, er is stabiliteit en ik wil er voor de volle 200% voor gaan. Ik heb de afgelopen maanden rondgezocht wat bedrijven zoeken en ben bezig gegaan met cursussen (Laravel, React, SASS) om zo de basis van deze frameworks te leren kennen (ja, ik weet het, had jaren terug moeten investeren, maar zoals gezegd, ik moest prio's stellen). Gemiddeld zo'n 2-3 uur leer ik nu per dag. Ik wil tijd investeren in development en laten zien wat ik kan met nieuwe technieken.

Afwijzingen
Helaas zijn die enkele maanden veel te kort om echt ervaring te hebben. Zelfs bij junior functies heeft men bepaalde eisen om te mogen starten. Ik zit dus in een best lastig parket: ik wil graag, maar ik hoor dat bedrijven vooral mediors/seniors zoeken.Het vervelende punt waar ik tegenaan loop zijn continu de afwijzingen op ervaring.

- "We hebben een leuk gesprek gehad, je bent gemotiveerd, enthousiast, alleen voor de functie zoeken we toch meer wat meer ervaring"
- "We hebben een selectie van kandidaten.... helaas ben jij het niet geworden"- "Geen match tussen jouw manier en de onze"
- "We bieden ondersteuning met je ontwikkelen, alleen zien we bij jou niet de drive"
Sommige recruiters haakten al af omdat bedrijven specifiek op zoek zijn naar de beste kandidaat met jaren ervaring. Enkelen deden wel moeite, bij 1 had ik bijna een mooie baan.

Ik ben dus 3 maanden bezig en ik bedenk al voor het gesprek wat voor afwijzing er nu weer gebruikt gaat worden.

Werken en leren?
Ik zocht in een andere richting: een baan vinden waar je betaald opgeleid wordt om zo te kunnen ontwikkelen. Tenslotte moet ik eigenlijk opnieuw beginnen gezien de nieuwere technieken. Ik heb zelfs traineeships gevonden, maar daar zoekt men weer naar kandidaten met een afgeronde HBO opleiding.
Ja, heel leuk, ik zou graag een HBO opleiding willen volgen. Maar de rekeningen moeten ook betaald worden en na 11 maanden houdt het bij het UWV ook op voor mij. En je bent toch zeker 2 jaar bezig. Zo lijkt mij Software Engineering erg interessant, iets waar ik al vaker naar heb gekeken.

TL;DR: ik wil graag, welke richting dan ook, weer beginnen. Maar ik loop enorm vast en ik voel steeds meer dat sollicitaties een noodzakelijk kwaad zijn die weinig opleveren, nu heb ik ook weer bedrijven die ik kan benaderen, maar het vertrouwen is laag. Van anderen hoor ik voornamelijk 'gewoon blijven door solliciteren, komt goed'.

Iemand advies op het gebied van IT? Ik sta open voor diverse richtingen waar ik opnieuw kan beginnen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Je moet eerst gaan kijken wat je wil. Wil je back- of frontend doen? Je kan wel React en jQuery (serieus, steek geen tijd in jQuery, dat is echt dood) leren, maar als je software engineering wil gaan doen zijn er betere opties.

Als ik jou was zou ik me verdiepen in Java/C#, of Laravel, symfony en andere php frameworks. Ga bedenken wat je wil.

En "Voor de volle 200% er voor gaan" en "2-3 uur per dag aan het leren" rijmt voor mij niet echt ;)

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 22:19
Kom je niet in aanmerking voor het omscholingstraject van het UWV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
418O2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:38:
En "Voor de volle 200% er voor gaan" en "2-3 uur per dag aan het leren" rijmt voor mij niet echt ;)
Ik vermoed dat die andere uren opgegeten worden voor de vele zorg voor hun kind.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
Je moet eerst gaan kijken wat je wil. Wil je back- of frontend doen? Je kan wel React en jQuery (serieus, steek geen tijd in jQuery, dat is echt dood) leren, maar als je software engineering wil gaan doen zijn er betere opties.

Als ik jou was zou ik me verdiepen in Java/C#, of Laravel, symfony en andere php frameworks. Ga bedenken wat je wil.

Ik zou zeggen lees het boek diep werk en dan zul je zien dat 4 uur echt geconcentreerd werken / studeren. Zonder afleidingen, toch wel wat oefening vereist en voor veel mensen de max is. Je kan nu eenmaal maar zoveel uur zaken opnemen. Hecht aan kwaliteit , zorg dat de ruimte afleidingsvrij is en doe het in blokken knippen. Je hersens hebben ook tijd nodig om alles te verwerken.

Hele dagen studeren heeft weinig tot geen nut.

• 418O2
CornermanNL schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:57:
[...]

Ik zou zeggen lees het boek diep werk en dan zul je zien dat 4 uur echt geconcentreerd werken / studeren. Zonder afleidingen, toch wel wat oefening vereist en voor veel mensen de max is. Je kan nu eenmaal maar zoveel uur zaken opnemen. Hecht aan kwaliteit , zorg dat de ruimte afleidingsvrij is en doe het in blokken knippen. Je hersens hebben ook tijd nodig om alles te verwerken.

Hele dagen studeren heeft weinig tot geen nut.
Hij is niet iets compleet nieuws aan het leren. Ik neem dat hij de basis kent, dan is het vooral belangrijk om vlieguren te maken.

• ByteMe_
  • Niet online

Grappig, ik hoorde vandaag nog van een bedrijf dat investeren in WP / jquery en daarnaast reactJs een goede richting is. Omdat WP makkelijker in gebruik is. Durf ik geen uitspraken over te doen gezien ik niet met WP heb gewerkt, maar goed.

Het probleem is ook dat ik bij mijn vorige werkgevers een 'allround' functie had: een website met css/html/JavaScript/php opzetten. Tegenwoordig zit je dan in de fullstack functies.

Die uren zijn gemiddelden. Het kan zo een uur of 5-6 zijn, maar ook een dag niks. Thuis is het helaas niet altijd mogelijk om in rust te leren. Ik maak dus met name de avonduren vol.
bluewater schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:53:
Kom je niet in aanmerking voor het omscholingstraject van het UWV?
Ik heb nu nog officieel 2 weken van mijn opzegtermijn, dus kom pas over een week in het uwv traject. Ik heb gelezen dat het idd mogelijk is, weet nog niet wat ik er van kan verwachten...

• ByteMe_
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:56:
[...]

Ik vermoed dat die andere uren opgegeten worden voor de vele zorg voor hun kind.
Correct.

Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf waar mn concentratie grens van de dag ligt, zoals @CornermanNL zegt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

ByteMe_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:34:
Iemand advies op het gebied van IT? Ik sta open voor diverse richtingen waar ik opnieuw kan beginnen.
1 advies.... Stop met recruiters, stop met EMail en brieven sturen, ga bellen!

Ikzelf ben 12 jaar geleden van software development in Agile coaching gerold. Vorig jaar besloten weer gewoon echt werk te willen doen. Dit jaar een half jaar gestudeert en toen ik er op vertrouwde dat ik iets toe te voegen had gewoon gaan bellen.

Alle EMail solicitaties zijn al voor het eerste gesprek afgekapt. Niet raar ook; mijn CV zegt "Wat jullie willen dat ik doe heb ik al 12 jaar niet gedaan". Alle certificaten en cursussen ten spijt.
Van alle telefoontjes heeft 80% tot een gesprek geleid. En ja, 2 daarvan kwamen in ronde 3 tot "sorry, te weinig ervaring" maar allemaal waren het prettige gesprekken waar de uitkomst op zijn minst was "Mischien moet je je hier ook/nog in verdiepen". En de laatste (voor een vakgebied waar ik zelfs nog geen cursussen voor gedaan had) was een Ja. 2 weken geleden begonnen en geen spijt, noch van mij noch van m'n nieuwe baas.

De basis regel die nog altijd geldt "It's not what you know, it's who you know". En je leert iemand niet kennen door hem een mailtje te sturen.

• CornermanNL
418O2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:58:
[...]

Hij is niet iets compleet nieuws aan het leren. Ik neem dat hij de basis kent, dan is het vooral belangrijk om vlieguren te maken.
Leren en vlieguren maken zijn 2 verschillende dingen, maar als je echt iets moet leren , een oplossing bedenken of iets anders waarbij je al je denkvermogen nodig hebt is het de max. Vlieguren vindt ik altijd een beetje onzin. In die zin dat bestaat mijns inziens uit handigheid krijgen in de makkelijke kanten van de tool.

Niet met echt leren programmeren. Natuurlijk heb je handigheid nodig, maar die doe je het snelst op , op het moment dat je 'productie gaat draaien' . Daar bedoel ik mee, er is een oplossing bedacht nu is het tijd om het uit te werken in code. En dat is eigenlijk het meest eenvoudige. Niet dat het eenvoudig is hoor.

Je kan jezelf altijd maar zoveel opdrachten geven om die vlieguren op een goede manier te maken.
De meeste vlieguren die nuttig zijn voor je werk doe je op in het bedrijf en houden toch verband met de zaken die je moet maken in bestaande oplossingen. Niet de code is dan zo lastig maar leren waar alles zich bevindt en hoe je oplossingen daarin moet inpassen.

Het is toch bij geen enkel bedrijf hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:10

Basszje

Reisvaap!]

ByteMe_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:00:
[...]
Grappig, ik hoorde vandaag nog van een bedrijf dat investeren in WP / jquery en daarnaast reactJs een goede richting is. Omdat WP makkelijker in gebruik is. Durf ik geen uitspraken over te doen gezien ik niet met WP heb gewerkt, maar goed.
Persoonlijk vind ik ReactJS een ramp, maar anderen zijn er lyrisch over. Elke techniek die je vanaf nu poneert zal of opgehemelt worden of de grond in getrapt. Zeker omdat nogal wat mensen hier PHP een minderwaardige taal an sich vinden.

WordPress is vrij simpel in gebruik, maar ik denk niet dat je daar als programmeur nou echt gelukkig van wordt. Zeker niet 'fullstack' . Veel van dat soort bedrijven leveren vaak de ene na andere site op waar men een voorpagina, 'wie zijn wij' en 'contact met google maps' wil, vanaf een PSD oid. Dat heb je na een paar keer wel gezien.
Het probleem is ook dat ik bij mijn vorige werkgevers een 'allround' functie had: een website met css/html/JavaScript/php opzetten. Tegenwoordig zit je dan in de fullstack functies.
Kan mij niet voorstellen dat je wordt afgewezen op het ontbreken van kennis over frameworks an sich. Tenminste als je verder op het bureau komt dan de HR-persoon die alleen op kernwoorden selecteert.

Als je in de basis goed PHP / OOP kan implementeren is de rest toch een beetje pot nat. In elk geval zou je het snel kunnen oppakken.

Overigens kan je naast zelfstudie ook eens online loeren bij Upwork en consorten of er freelance niets iets is. Je kan voor de grap een paar kleine dingetjes oppakken en kijken waar je scherp op zit, waar je nog aan kan werken.
CornermanNL schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:19:
[...]
Niet met echt leren programmeren. Natuurlijk heb je handigheid nodig, maar die doe je het snelst op , op het moment dat je 'productie gaat draaien' . Daar bedoel ik mee, er is een oplossing bedacht nu is het tijd om het uit te werken in code. En dat is eigenlijk het meest eenvoudige. Niet dat het eenvoudig is hoor.
Het probleem natuurlijk is dat je bij eigen opdrachten de oplossing al min of meer bedacht is vanuit programmeerkennis. In de praktijk krijg je meestal dingen die net niet kunnen, of niet lekker in het oude systeem zitten en natuurlijk de ongedocumenteerde edge-cases ( bepaalde versie server, bepaalde versie dat ) die ineens niet werken. Dat zijn de momenten waarop je een taal echt goed leert kennen. ( Imo is senior-programmeren vooral weten wat je niet moet doen ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door Basszje op 17-09-2020 13:24 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Jouw grootste probleem is het ontbreken van HBO in de IT. Als een autodidact sta je hierdoor 2 punten achter, en dan moet je aardig wat in huis hebben om in de markt interessant te blijven.

Men zal er niet mee eens zijn hiero, maar ik denk dat je te eerlijk bent, en een beetje last hebt van de imposter syndrome(oplichterssyndroom)
Je mag wel een beetje opscheppen met wat je allemaal kan en weet. Want stiekem denk ik dat je meer kan dan dat je zelf aangeeft.
Je zegt dat je OOP niet veel mee hebt gewerkt, maar je snapt het wel. Bootstrap moet je de basics van kennen. Is een dagje werk. Gedurende je werk pak je toch de documentatie erbij.

Nieuwe technieken als React, Angular zijn allemaal 1 pot nat. Blijkbaar heb jij ervaring met vanilla javascript en jQuery. Je snapt in ieder geval wat een DOM is, javascript events en data types.

Recruiters die lezen vaak alleen maar het blaadje voor aan eisen en kijken ze waar je nee op zegt. Ze staan er ook bekend voor om als functieeisen een heel IT afdeling te willen inhuren als persoon.
Waar je op moet focussen is hoe je op alles ja kan zeggen. Zelf ik als software ontwikkelaar die 10 jaar in het vak zit kan niet op alles ja antwoorden. Daarvoor bereid ik mij voor.

Dus zoek een functie die je interessant lijkt. Kijk naar wat er gevraagd wordt. Doe je huiswerk daarin.
Als een functie vraagt om Laravel, dan ga je thuis de tutorial doen. Een simpel project opzetten. De documentatie een beetje doornemen.
Recruiter: We vragen om Laravel ervaring, kun je ons je ervaring hiermee vertellen?
Jij: "Nee, ik heb een beetje geoefend thats it"
Recruiter: Streep door je naam heen.

OF
Jij: "Ja, ik heb een kleine applicatie opgezet. Met daarachter een Mysql database. De front-end is opgezet met React waarbij ik gebruik maak van Bootstrap. Ik kan er wel mee uit de voeten"
Recruiter: "Oh mooi, dat zoeken we namelijk"
Zal ze niets uitmaken dat dit een applicatie is met simpele crud operaties op een database met 1 tabel Je komt in ieder geval door deze vraag heen, en ze kunnen het afvinken.

Je gaf aan dat ze aangeven dat de drive er niet is, je moet ze duidelijk maken dat die drive er wel is en dat jij daadwerkelijk wat gaat toevoegen. Je bent immers niet nieuw in de IT, je werkt er al, en nu zoek je wat anders.

offtopic:
Zelfs seniors weten niet alles. Ik heb vanmorgen nog een senior moeten uitleggen waar een settings.xml bestand van Maven moet staan. Zelfs met verwijzingen naar officiele documentatie was diegene het niet met mij eens en gaf aan dat ie dit voor het eerst zag 8)7
Blijkbaar snapt ie niet dat settings.xml in ~/.m2 moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

com2,1ghz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:23:
Jouw grootste probleem is het ontbreken van HBO in de IT. Als een autodidact sta je hierdoor 2 punten achter, en dan moet je aardig wat in huis hebben om in de markt interessant te blijven.
Oneens. Even simpel gezegd is HBO gewoon zeer irrelevant voor de functie. Ik ken heel veel webbureau's en dit heb ik nooit als requirement gezien. Tegenwoordig valt het ook meer onder 'HBO werk&denk niveau' in plaats van een papiertje - mocht er überhaupt zo'n requirement staan.
Men zal er niet mee eens zijn hiero, maar ik denk dat je te eerlijk bent, en een beetje last hebt van de imposter syndrome(oplichterssyndroom)
Je mag wel een beetje opscheppen met wat je allemaal kan en weet. Want stiekem denk ik dat je meer kan dan dat je zelf aangeeft.
Je zegt dat je OOP niet veel mee hebt gewerkt, maar je snapt het wel. Bootstrap moet je de basics van kennen. Is een dagje werk. Gedurende je werk pak je toch de documentatie erbij.
Dit vind ik wel okay en is zeker goed advies.

----

Om terug te komen op het eerste stukje; het grootste probleem is dat je heel veel mist op je CV. Althans, zoals je het zelf verwoord doe je zelfs nog ten onder aan een student die net van school komt. Dus waar ligt dan je meerwaarde? Dus ik zou ook echt eens gaan werken om je kwaliteiten en ervaringen beter te gaan beschrijven om zo een wat aantrekkelijker CV te gaan maken.

Vervolgens een iets pro-actievere houding aannemen in wat je wilt en zoekt. Daar vervolgens ook de juiste netwerken op aanspreken. Met de uitleg die je hier plaatst kan je zeker wel aan een (leer)baan komen. Ik vraag mij alleen wel af wat je leeftijd (ongeveer) is en waar je ongeveer op 'hoopt'/denkt qua salaris?

• CornermanNL
Basszje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:21:

[...]

Het probleem natuurlijk is dat je bij eigen opdrachten de oplossing al min of meer bedacht is vanuit programmeerkennis. In de praktijk krijg je meestal dingen die net niet kunnen, of niet lekker in het oude systeem zitten en natuurlijk de ongedocumenteerde edge-cases ( bepaalde versie server, bepaalde versie dat ) die ineens niet werken. Dat zijn de momenten waarop je een taal echt goed leert kennen. ( Imo is senior-programmeren vooral weten wat je niet moet doen ;) )
Exact, dus vlieguren thuis maken is voor een groot deel de bekende paden betreden , daarom is studeren en nieuwe technieken eigen maken vooral een studie bezigheid en kan je dat niet 8 uur per dag doen. Het is overigens wel zo dat naarmate je eigen projecten gaat bedenken die groter zijn dan je normaal in je werk tegenkomt het je ontwikkeling wel ten goede komt. Althans dat is mijn ervaring.

En inderdaad de hoeken en gaten van een taal leer je dan wel, maar alleen in een werkomgeving die je thuis maar moeilijk gesimuleerd krijgt.

Overigens als TS het in zijn mogelijkheden heeft zou een HBO / Universitaire studie een goede optie zijn. Dat is nooit verspilde moeite. Het opent deuren.

Maar 8 uur studeren per dag , echt kwalitatief. Ik zou het graag kunnen maar helaas ;)

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik weet niet of de TS in aanmerking komt voor het leven lang leren krediet via DUO? https://www.duo.nl/partic...anglerenkrediet/index.jsp

Als je helemaal nog geen opleiding hebt afgerond betaal je 250 euro per maand ongeveer inclusief boeken en collegegeld voor een deeltijdstudie HBO ICT. Ik weet niet of en hoe lang je recht op WW hebt maar mss kun je daar je propedeuse mee halen.

En idd via het UWV kun je ook een deel vergoed krijgen als je in een krapteberoep wil werken.

Heeft de TS naast programmeren nog andere skills waar je de focus op zou kunnen leggen tijdens een sollicitatie? Bijv. presenteren, documenteren, problem solving skills, etc?

Dan kun je in je sollicitatie vermelden dat je graag door wilt leren en verder wil bouwen, dat je gezien je basiskennis dit snel kan oppakken en dat je skill xx of yy dan bijdraagt aan het team, doordat....

:)

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Wellicht toch ook even kijken naar hoe je jezelf presenteert? Het verrast me vooral dat je als reactie van een recruiter krijgt dat je niet genoeg motivatie zou hebben. Deel je niet teveel tijdens gesprekken en straal je wel genoeg zelfvertrouwen uit?

Ik ben een aantal jaar manager geweest van een aantal teams waar we in PHP ontwikkelden. Destijds (jaar of 4 geleden) waren we echt superblij met iedereen die kon programmeren. Die frameworks komen wel en zijn enorm aan verandering onderhevig. Het ging bij ons vooral om : motivatie, kennis, technische proef en fit binnen het team en minder om opleiding of theoretische kennis van frameworks.

Dus: net linkedin profiel maken, je cv netjes maken, kritisch kijken naar je presentatie in een gesprek en met zelfvertrouwen het gesprek instappen. De meeste devs in die teams werden helemaal gek 'gerecruit' en ja ook de juniors.

• ByteMe_
  • Niet online
Douweegbertje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:33:
[...]

Oneens. Even simpel gezegd is HBO gewoon zeer irrelevant voor de functie. Ik ken heel veel webbureau's en dit heb ik nooit als requirement gezien. Tegenwoordig valt het ook meer onder 'HBO werk&denk niveau' in plaats van een papiertje - mocht er überhaupt zo'n requirement staan.
M'n vorige werkgever had ook de HBO niveau eis, ik ben daar binnen gekomen door het resultaat te laten zien van een opdracht voor een sollicitatie bij een ander bedrijf. Volgens mij hebben 90% van de functies die ik heb benaderd de minimale HBO eis. Ik geloof niet in papiertjes, maar met passie werken en tonen dat er (eventueel met hulp) zeker wat uit te halen valt.
Om terug te komen op het eerste stukje; het grootste probleem is dat je heel veel mist op je CV. Althans, zoals je het zelf verwoord doe je zelfs nog ten onder aan een student die net van school komt. Dus waar ligt dan je meerwaarde? Dus ik zou ook echt eens gaan werken om je kwaliteiten en ervaringen beter te gaan beschrijven om zo een wat aantrekkelijker CV te gaan maken.

Vervolgens een iets pro-actievere houding aannemen in wat je wilt en zoekt. Daar vervolgens ook de juiste netwerken op aanspreken. Met de uitleg die je hier plaatst kan je zeker wel aan een (leer)baan komen. Ik vraag mij alleen wel af wat je leeftijd (ongeveer) is en waar je ongeveer op 'hoopt'/denkt qua salaris?
Dat weet ik zo net nog niet. Want toch zijn er velen die wel degelijk hebben gezegd dat ze met interesse het CV hebben gelezen en op basis hiervan een gesprek willen. Maar ik ga zeker eens kijken bij vergelijkbare functies hoe men hun CV vertolken. Ik ben 34, en zoals ik al tegen recruiters heb gezegd pas ik mijn verwachtingspatroon aan op wat mogelijk is. Dus als ik als junior met op bepaalde gebieden meer ervaring uitkom op 2500-2700 zou ik al blij zijn. Door hard te werken ga je tenslotte omhoog (als het goed is :+ ).
leto001 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:30:
Wellicht toch ook even kijken naar hoe je jezelf presenteert? Het verrast me vooral dat je als reactie van een recruiter krijgt dat je niet genoeg motivatie zou hebben. Deel je niet teveel tijdens gesprekken en straal je wel genoeg zelfvertrouwen uit?
Nee, dat was van een bedrijf. De enige v/d ~20 bedrijven die deze reactie gaf. Meesten gaven in ieder geval een best positief gesprek aan. Serieus, fijne vent, enthousiast, noem het maar op.

Zo had ik ook een gesprek waarbij de drukte de reden was van de afwijzing, een jaar eerder was er meer tijd om te begeleiden en had ik zeker een kans gemaakt op een baan.

Edit: qua benadering zit ik op ~75% door mezelf, 25% door recruiters. Met wat Google-fu probeer ik me om die recruiter saus heen te worstelen. Ik hou een excel bij van bedrijven, wat ze doen, de voordelen, de kans die ik kan maken (linkedin geeft aantal applicants natuurlijk weer, bij 50+ haak ik al af)

[ Voor 5% gewijzigd door ByteMe_ op 17-09-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 08:29
Zelf heb ik goede ervaring met het sturen van open sollicitaties waarin ik aanstuur op een gesprek en een bakkie koffie.

Je komt dan niet op een stapel te liggen en bovendien toon je initiatief.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
leto001 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:30:
Dat heb ik ook wel eens te horen gehad, omdat ik door hem benaderd werd en derhalve geen zin had een motivatiebrief te schrijven waarom ik graag in een branche wilde werken waar ik al werkzaam was en mijn diploma in had gehaald. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Doe normaal. jQuery is in de praktijk OVERAL.

This space is occupied

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Collaborator schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:32:
[...]

Dit dus. Vandaag de dag nog steeds een prima oplossing.

• 418O2
Collaborator schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:32:
[...]

Er wordt als het goed is voor geen nieuw project meer gebruik van gemaakt. Het is ingehaald door de techniek (gelukkig). Maar daarnaast; je hoeft daar geen uren op te blokken, zo lastig is het niet. Beter steek je tijd in native JavaScript

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Even een praktische vraag.. welke regio hebben we het over? Hoe is de werkgelegenheid daar?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• ByteMe_
  • Niet online
Afoort/Utrecht. Best goed, maar ik merk dat er naast aanbod genoeg werkzoekenden zijn. Sommigen reageren pas na weken na hun selectie, waar sommigen al na een dag reageren.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

ByteMe_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:32:
Afoort/Utrecht. Best goed, maar ik merk dat er naast aanbod genoeg werkzoekenden zijn. Sommigen reageren pas na weken na hun selectie, waar sommigen al na een dag reageren.
Waarom ben je regio gebonden? Met 3 of 4 dagen thuiswerken kun je toch prima een functie in Amsterdam vervullen?

En verder eens met @com2,1ghz d:)b
Ik werk in een hele andere branch maar leg bij sollicitaties altijd de nadruk op gebieden waar mijn kennis ligt, paar keer oefenen (= veel gesprekken aangaan) en je merkt vanzelf hoe je het gesprek inhoudelijk een beetje richting kunt geven. Wees vooral niet te bescheiden. Vooral veel naar ministers kijken, die zijn heel goed in gesprekken in hun richting duwen. Heb je een minister ooit "nee" horen antwoorden op een vraag? ;) En vooral: ga het leuk vinden. Als je plezier uitstraalt op het gesprek ben je qua persoonlijkheid al bijna binnen.

Verder kan ik me niet voorstellen dat je met andere scripts helemaal op 0 moet beginnen, uiteindelijk is het toch dezelfde logica?

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2020 18:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:55:
[...]

Waarom ben je regio gebonden? Met 3 of 4 dagen thuiswerken kun je toch prima een functie in Amsterdam vervullen?
Sta ik zeker voor open. Sterker, ik heb nog wat lopen in Deventer. Daar is thuiswerken ook een optie.
En verder eens met @com2,1ghz d:)b
Ik werk in een hele andere branch maar leg bij sollicitaties altijd de nadruk op gebieden waar mijn kennis ligt, paar keer oefenen (= veel gesprekken aangaan) en je merkt vanzelf hoe je het gesprek inhoudelijk een beetje richting kunt geven. Wees vooral niet te bescheiden. Vooral veel naar ministers kijken, die zijn heel goed in gesprekken in hun richting duwen. Heb je een minister ooit "nee" horen antwoorden op een vraag? ;) En vooral: ga het leuk vinden. Als je plezier uitstraalt op het gesprek ben je qua persoonlijkheid al bijna binnen.

Verder kan ik me niet voorstellen dat je met andere scripts helemaal op 0 moet beginnen, uiteindelijk is het toch dezelfde logica?
Dat dacht ik ook. Maar toch zegt de helft 'ervaring'. De andere helft zegt juist wel weer dat gebrek geen probleem is. Maar dan toch ben ik niet in te delen in de teams :/ ik snap het dan niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 20:00
Als het gebrek aan frameworks het enige is, zou je dat redelijk snel bij moeten kunnen spijkeren. Als je niet non-stop op Tweakers zit in ieder geval ;) hoeveel uur besteed je effectief aan zelfstudie?

Wat voor type bedrijven heb je benaderd? Groot / klein? Expertise in webdesign of specifieke applicaties?

• ByteMe_
  • Niet online
Miyamoto schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:43:
Als het gebrek aan frameworks het enige is, zou je dat redelijk snel bij moeten kunnen spijkeren. Als je niet non-stop op Tweakers zit in ieder geval ;) hoeveel uur besteed je effectief aan zelfstudie?

Wat voor type bedrijven heb je benaderd? Groot / klein? Expertise in webdesign of specifieke applicaties?
2-3 uur gemiddeld dus. Makkelijk bij te houden met de online video's van de cursussen en de vaste tijden waar ik het inplan. Vorige week ben ik met React begonnen, maar nu even gestopt om toch maar even na te denken welke kant ik nu op moet gaan. Het is natuurlijk een stuk backend en frontend, en zoals andere bedrijven al hadden opgemerkt: wellicht pak ik teveel hooi op mn vork om dit nu in een keer te willen doen.

Misschien moet ik het gewoon alleen op Laravel houden met eventueel bootstrap/sass voor de voorkant als 'erbij'. Die fullstack kant duurt veel langer om te leren met alle moderne technieken (dan heb ik het over de cloud/server vooral). Neemt niet weg dat ik dat over een langere periode zou willen leren bij een bedrijf/opleiding. Want dat is wel mn goal: een fullstack developer worden en met veel kennis aan projecten werken.

En de grootte in de 10-100 range. Te klein maakt de kans om te groeien kleiner, te groot heb ik ook meegemaakt ->next!

[ Voor 4% gewijzigd door ByteMe_ op 17-09-2020 20:10 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
HBO diploma is vooral belangrijk als het minder gaat met de economie. Weet niet of deze crisis hier al in valt, maar als ik als werkgever meer dan 10 CV’s krijg, dan vallen de mensen zonder diploma’s als eerste af.
Zonder diploma’s ben je vooral afhankelijk van netwerk. Als je een sterk netwerk hebt, is een diploma overbodig. Voor elke koude sollicitatie is een diploma op je CV een groot voordeel.

[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 17-09-2020 20:53 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ByteMe_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:07:
[...]
Misschien moet ik het gewoon alleen op Laravel houden met eventueel bootstrap/sass voor de voorkant als 'erbij'. Die fullstack kant duurt veel langer om te leren met alle moderne technieken (dan heb ik het over de cloud/server vooral). Neemt niet weg dat ik dat over een langere periode zou willen leren bij een bedrijf/opleiding. Want dat is wel mn goal: een fullstack developer worden en met veel kennis aan projecten werken.
Ik zou dan juist bootstrap overslaan. React/moderne javascript skills zijn herbruikbaar. Bootstrap gebruik je nu vooral voor erg laagwaardige interfaces, "als het niet uitmaakt hoe het er uit ziet". Niet waar je aan wilt werken.
offtopic:
Daarnaast voelt bootstrap gewoon als 2012...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Ik ken wel een bedrijfje in Veenendaal die mensen zoekt met een PHP achtergrond.

En ken de eigenaar ook, zal ik je een dm sturen?
( heb ik nu al gedaan ✅ ) 😘

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 17-09-2020 21:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lees ook het recente artikel over PHP op de FP eens door, daar zie je goed onderbouwde meningen over de terecht slechte reputatie van PHP: David Mulder in 'reviews: PHP 8 is op komst: JIT, stable sorting en meer ver...

En dit topic op Reddit waar ikzelf naartoe link onderbouwt het verleden ook erg goed, denk ik. Dit als fundering voor de rest van mijn post.

Kies een technologie en specialiseer jezelf. Ga je WordPress websites bouwen dan zit je letterlijk onderaan in de markt waar, inderdaad, PHP en jQuery nog bruikbaar zijn omdat ze daar volgens mij stelselmatig 5 jaar achter de feiten aanlopen.

Mijn mening zonder dat nu te willen onderbouwen: PHP en jQuery zou ik met een erg grote boog omheen lopen. Leuk dat je het kan, er zal niet zoveel meer in gaan veranderen, ga je nu eens richten op moderne technieken waarna je ook een leuke baan zal gaan tegenkomen.

Mijn advies:

Backend developer:
Pak .Net, Java, Ruby, Python, Kotlin, of soortgelijke talen op. Leer ook hoe MySQL en Postgres werken. Kijk naar caches/databases zoals Redis, etc. Leer hoe je goed unit tests opzet, hoe CI/CD werkt, en zet eens een website op bij AWS, Azure, Google Cloud, of een andere partij. Leg een goed breed fundament en specialiseer jezelf zodra je weet wat voor jou (en dus ook de markt!) werkt.

Frontend developer:
Leer normaal JavaScript gebruiken, en maak gebruik van een transpiler zoals Babel om ES7+ features ook in oudere browsers te kunnen gebruiken. Leer goed hoe CSS werkt, leer hoe SASS dat verbreedt. Pak React of Vue.js op als library/framework. Sla jQuery absoluut over, het is outdated, het heeft geen enkele toekomst behalve het onderhouden van oude rotzooi van anderen.

Mensen die roepen dat jQuery nog relevant is zijn zelf niet meer relevant. De tijd van jQuery is voorbij, en geloof me: ik was een grootse fan van jQuery. Ten tijde van alle browser ongelijkheden was het onmisbaar. Maar tegenwoordig worden de standaarden zo goed nageleefd dat er maar weinig (heel weinig) nut meer is voor dat soort tools.

Je werkt naar de toekomst toe, daar bestaat geen jQuery meer. Spendeer die tijd aan het leren van een library of framework zoals React en/of Vue.js. Deze twee staan ver bovenaan betreft succes, acceptatie, innovatie, snelheid, developer comfort, en marktwaarde.

Wil je maximaal 3000 euro bruto per maand verdienen? Sta jij blij op in de ochtend om onderhoud te plegen op houtje-touwtje systemen die al 5 tot 10 jaar niet of nauwelijks zijn geüpdatet? Wil je nog 10 jaar hetzelfde doen zodat je straks 20 jaar achterloopt in plaats van 10 jaar? PHP en jQuery zijn jouw ding.

Wil je doorgroeien (ja, ook via recruiters) in jouw regio richting 6500 en veel meer in een paar jaar tijd? Wil jij een functie waar bedrijven letterlijk aan jou gaan trekken om alsjeblieft voor ze te gaan werken? Wil jij blijven innoveren en leren? Sla dan vooral PHP en jQuery heel hard over.

• ByteMe_
  • Niet online
Blue-eagle schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:27:
Lees ook het recente artikel over PHP op de FP eens door, daar zie je goed onderbouwde meningen over de terecht slechte reputatie van PHP: David Mulder in 'reviews: PHP 8 is op komst: JIT, stable sorting en meer ver...

En dit topic op Reddit waar ikzelf naartoe link onderbouwt het verleden ook erg goed, denk ik. Dit als fundering voor de rest van mijn post.

Kies een technologie en specialiseer jezelf. Ga je WordPress websites bouwen dan zit je letterlijk onderaan in de markt waar, inderdaad, PHP en jQuery nog bruikbaar zijn omdat ze daar volgens mij stelselmatig 5 jaar achter de feiten aanlopen.

Mijn mening zonder dat nu te willen onderbouwen: PHP en jQuery zou ik met een erg grote boog omheen lopen. Leuk dat je het kan, er zal niet zoveel meer in gaan veranderen, ga je nu eens richten op moderne technieken waarna je ook een leuke baan zal gaan tegenkomen.

Mijn advies:

Backend developer:
Pak .Net, Java, Ruby, Python, Kotlin, of soortgelijke talen op. Leer ook hoe MySQL en Postgres werken. Kijk naar caches/databases zoals Redis, etc. Leer hoe je goed unit tests opzet, hoe CI/CD werkt, en zet eens een website op bij AWS, Azure, Google Cloud, of een andere partij. Leg een goed breed fundament en specialiseer jezelf zodra je weet wat voor jou (en dus ook de markt!) werkt.

Frontend developer:
Leer normaal JavaScript gebruiken, en maak gebruik van een transpiler zoals Babel om ES7+ features ook in oudere browsers te kunnen gebruiken. Leer goed hoe CSS werkt, leer hoe SASS dat verbreedt. Pak React of Vue.js op als library/framework. Sla jQuery absoluut over, het is outdated, het heeft geen enkele toekomst behalve het onderhouden van oude rotzooi van anderen.

Mensen die roepen dat jQuery nog relevant is zijn zelf niet meer relevant. De tijd van jQuery is voorbij, en geloof me: ik was een grootse fan van jQuery. Ten tijde van alle browser ongelijkheden was het onmisbaar. Maar tegenwoordig worden de standaarden zo goed nageleefd dat er maar weinig (heel weinig) nut meer is voor dat soort tools.

Je werkt naar de toekomst toe, daar bestaat geen jQuery meer. Spendeer die tijd aan het leren van een library of framework zoals React en/of Vue.js. Deze twee staan ver bovenaan betreft succes, acceptatie, innovatie, snelheid, developer comfort, en marktwaarde.

Wil je maximaal 3000 euro bruto per maand verdienen? Sta jij blij op in de ochtend om onderhoud te plegen op houtje-touwtje systemen die al 5 tot 10 jaar niet of nauwelijks zijn geüpdatet? Wil je nog 10 jaar hetzelfde doen zodat je straks 20 jaar achterloopt in plaats van 10 jaar? PHP en jQuery zijn jouw ding.

Wil je doorgroeien (ja, ook via recruiters) in jouw regio richting 6500 en veel meer in een paar jaar tijd? Wil jij een functie waar bedrijven letterlijk aan jou gaan trekken om alsjeblieft voor ze te gaan werken? Wil jij blijven innoveren en leren? Sla dan vooral PHP en jQuery heel hard over.
Bij .NET begon mijn wereld van back-end development zelfs. Wel goed om die gedachtes mee te nemen, ik hoorde een recruiter al pushen om Ruby te kiezen "Dan ga je echt verdienen". Van Vue / React had ik inderdaad gelezen dat die ruim boven de rest uitsteken op de markt. Ik ben zelf 'oldschool' zonder frameworks.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 21:08
1, 2 & 3) jij gaat met jou skills een baan vinden. No doubt about it. 100%.
4) het zijn bijzondere tijden. Iedereen is heel voorzichtig nu met personeel aannemen. Vat dat niet persoonlijk op.
5) Vaar de koers die jij wilt varen. Waar wordt jij enthousiast van? Welke technieken, welke arbeidstaken? Bij welk bedrijf/instantie zou je heel graag willen werken? Waarom vertel je ze dat niet? Misschien nodigen ze je wel uit voor een kennismaking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Daarom, altijd bellen of de sollicitatie in goede orde ontvangen is.

Een andere truuk is, maak een lijst met "voor jou" belangrijke vragen over techniek, over de functie et cetera. Bijvoorbeeld in de vacature staat "Kennis en ervaring van .NET". Verzin een aantal vragen hierover, zoals "In de vacature staat .NET, bedoelen jullie .NET framework voor Windows, of ook .Net Core, voor o.a. IOS en Linux ontwikkeling naast Windows". Dat soort vragen. Daarna BEL JE OP, vraag naar de persoon van de afdeling die de vacature heeft gemaakt, stel je voor, en stel de vragen.

Je laat dan een positieve gemotiveerde indruk achter en hebt een streepje voor op alle andere sollicitanten. Daarnaast kan je dan je sollicitatie afstemmen op het gesprek :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-09 20:14
Wat een optie kan zijn is om een certificaat te halen in Laravel. Dan heb je wel een 'soort stempel' dat je PHP en Laravel wel begrijpt. Het kost €250 en je mag er 2x overdoen. Dit doe je gewoon thuis achter de laptop/pc.
Wat je hiervoor moet doen, is voornamelijk de documentatie paar keer lezen. Ook een goed idee is om een tutorial te volgen waar je een simpel projectje opzet/maakt, als je geen ervaring hebt in Laravel.
Je zou dus het certificaat kunnen halen in een maand.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackiE1982 op 18-09-2020 10:16 ]

Leeg

Pagina: 1