Offgrid zonnepanelen sets oost-west?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianists.logic
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09-2020
Hi all,

Heb sinds kort een moestuin à 200 m2 incl tuinhuis en kasje. Via marktplaats 2x 235wp zonnepaneel gevonden en ook 4x 12v 165Ah deep cycle accus.

Idee begon klein, koelboxje. Toen een senseo. Toen heaters voor het kasje en buitenberlichting enz.

So far so good en de 60A PowMr laadregelaar, accus, 2000w omvormer (4000w peak), koelbox enz doen hun werk.

Nu zou ik graag zo lang mogelijk het seizoen in mn kas willen oprekken mbv de heaters en fans. Momenteel liggen de 2 235Wp zonnepanel op oost. Ik heb nog plek voor nog 2 zonnepanelen op west, maar die vallen dan wel al vroeg in de schaduw (dezer dagen rond 1630u).

Is het mogelijk om gewoon 2 extra panelen in serie op west te leggen, en dan de 2 oost/west sets parallel op de regelaar aan te sluiten? Of heeft dat amper nut? Hoor het graag, Thanks! 🖒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
pianists.logic schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:30:
Hi all,

Heb sinds kort een moestuin à 200 m2 incl tuinhuis en kasje. Via marktplaats 2x 235wp zonnepaneel gevonden en ook 4x 12v 165Ah deep cycle accus.

Idee begon klein, koelboxje. Toen een senseo. Toen heaters voor het kasje en buitenberlichting enz.

So far so good en de 60A PowMr laadregelaar, accus, 2000w omvormer (4000w peak), koelbox enz doen hun werk.

Nu zou ik graag zo lang mogelijk het seizoen in mn kas willen oprekken mbv de heaters en fans. Momenteel liggen de 2 235Wp zonnepanel op oost. Ik heb nog plek voor nog 2 zonnepanelen op west, maar die vallen dan wel al vroeg in de schaduw (dezer dagen rond 1630u).

Is het mogelijk om gewoon 2 extra panelen in serie op west te leggen, en dan de 2 oost/west sets parallel op de regelaar aan te sluiten? Of heeft dat amper nut? Hoor het graag, Thanks! 🖒
Verplaats je post anders naar dit forum.
Duurzame Energie & Domotica
Daar vind je vergelijkbare berichten, succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:22
Wat @NNCi zegt, en ook hier: https://gathering.tweaker...ist_messages/1982964/last

Verder heb je het over 2 verschillende dingen.

- Ja, je kunt een Oost-West opstelling gebruiken en zo over de dag een redelijke opbrengst halen
- Offgrid staat hier volledig los van, en heeft andere uitdagingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Voordeel van West is dat het tot laat opbrengt. Als je dan om 16.30 al schaduw tegenkomt dat is de meerwaarde beperkt. Voor off grid kan het natuurlijk wel net dat beetje extra zijn dat je nodig hebt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Zwartoog schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:39:
Wat @NNCi zegt, en ook hier: https://gathering.tweaker...ist_messages/1982964/last

Verder heb je het over 2 verschillende dingen.

- Ja, je kunt een Oost-West opstelling gebruiken en zo over de dag een redelijke opbrengst halen
- Offgrid staat hier volledig los van, en heeft andere uitdagingen
Hoe staat off-grid volledig los van zonnepanelen aan accu's zonder 230v vaste verbinding? Dat is toch per definitie off-grid.

Is het overigens niet veel verstandiger/makkelijker om te verwarmen op gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:22
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:10:
[...]

Hoe staat off-grid volledig los van zonnepanelen aan accu's zonder 230v vaste verbinding? Dat is toch per definitie off-grid.
My bad. Ik interpreteerde de vraagstelling als "heb ik met deze OW-opstelling voldoende capaciteit om off-grid te gaan?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:03
pianists.logic schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:30:
Hi all,

Je kan in principe prima 2 sets PV panelen/omvormer op 1 accu bank aansluiten. Alleen je laadregelaars moeten daarmee om kunnen gaan.
Zelf heb ik 2 systemen van (ik dacht) 2000 Wp en 1500 Wp op 1 accu bank. De laadregelaars zijn van het vrij simpele PWM type, wel beide van hetzelfde merk.
Wat is het type van de laadregelaar die nu tussen de panelen en de accu's in zit?

PS: Elektrisch verwarmen vreet stroom, in de winter is de opbrengst lager, dus ik weet niet of je met de beperkte opbrengst in de winter echt wat kan gaan verwarmen, maar meer PV is altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Zijn laadregelaar is MPPT. Als je batterijen op 12v werken, dan kan je tot maximaal 80v input voltage gaan op die laadregelaar.

Opmerking bij die laadregelaar: ze zijn bekend om het niet hebben van geweldige beveiliging (niet eens reverse polarity protection) dus zorg wel dat je degelijke zekeringen gebruikt.

Is verder wel een prima laadregelaar overigens, prijs kwaliteit erg sterk als je beveiliging niet meeneemt in het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:22
Bij geen schaduw is het voordeel van een oost-west opstelling met redelijke hellingshoek dat je al snel na zonsopkomst een redelijke opbrengst op de panelen op Oost hebt, en dat je tot vlak voor zonsondergang nog een redelijke opbrengst op West hebt. Je levert daarmee wel wat in op de piek midden op de dag t.o.v. een Zuid-opstelling onder lichte hellingshoek. Normaliter is Oost-West met redelijke helling daarmee ideaal voor een off-grid opstelling.

Maar wanneer je al vrij vroeg schaduw hebt op west, vervalt daarmee het voordeel van een oost-west opstelling, de meer gelijkmatige opbrengst over de gehele dag. In dit geval zal het waarschijnlijk efficiënter zijn om te kiezen voor de opstelling met de hoogste dagopbrengst. Om de dagopbrengst ook nuttig te kunnen gebruiken moet er dan ook wel voldoende opslagcapaciteit zijn.

Een poging tot serieus verwarmen zal al snel resulteren in een teleurstelling. Zeker in de koudere maanden, waarin we in Nederland immers simpelweg kortere dagen en een lagere zonne-intensiteit hebben.

Met volle accu's staat er 4x165Ah aan 12Volt. Ofwel een kleine 8kWh aan opslag. Maar je kunt maximaal tot ca 50% ontladen, effectief kom je dus niet verder dan 4kWh opslagcapaciteit. Dat is 2 uur een kachel van 2kW. Of vier uur van 1kW. Of de hele nacht (12 uur) een elementje van 300W, wat echt niks is. En voor de accu's dan weer vol zijn, moeten je zonnepanelen 4kWh opbrengen. Met 2700Wp kan dat in de winter tijdens een slechte week al bijna een week duren is mijn ervaring.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1