Sowieso is printen nooit gratis. Net als bij auto's is de aanschafwaarde van een printer slechts de prijs om in te stappen. De kosten van verbruik zijn na enige tijd hoger dan de aanschafprijs. Dat is voor zowel harsprinters zo (na ca 4 à 5 flessen van 1 liter hars à €80/kg) als bij FDM printers (na ca. 7 à 10 rollen filament van 1kg à €30/kg, afhankelijk welke printer je kiest) Zoals ik eerder al heb gezegd, details kan ik niet geven, ik heb er enkel over gelezen en ik ben nu aan het sparen voor een SL-1. (ja, duur. Echter heb ik liever een Europese Prusa met open source software dan dat ik een Chinees closed source product gebruik) Je kan de print laten harden in de zon, maar het is beter om een goed uithardstation te kopen zodat dit gelijkmatig gebeurt. (in het Engels ook wel curing station genoemd) Met een printer en een uithardstation heb je de initiële kosten wel denk ik. Er zit vaak een fles hars en wat handschoenen en spare parts bijgeleverd.
Je moet naast de printer en de hars ook zaken hebben om schoon te maken. Voor schoonmaken wordt doorgaans isopropanol gebruikt. Je hebt ook een bak nodig om je prints in te wassen. Om de nog niet uitgeharde prints aan te kunnen raken moet je nitrilhandschoenen kopen (latex-vrije handschoenen) Die kan je gewoon bij de supermarkt kopen geloof ik, althans, ik heb wel eens latexvrije handschoenen gezien bij de Jumbo. Sommige mensen gebruiken ook een masker met actieve kool filtering om blootstelling aan de dampen die bij het maken van een print kunnen vrijkomen tegen te gaan.
Naast de directe verbruikskosten heb je ook onderhoudskosten. Je moet er rekening mee houden dat het scherm van een harsprinter ca. 400 uur meegaat, als ik het mij goed herinner. Verder is kan de FEP film die aan de onderkant van de tank zit makkelijk beschadigd raken. Het handig om daar een voorraad van aan te houden. Er worden bij de meeste printers wel een aantal vellen meegeleverd, dus je zal niet in één keer zonder komen te zitten.
Misschien ook handig om
dit verhaaltje van Tom Sanladerer te lezen.
[
Voor 3% gewijzigd door
ocf81 op 01-10-2020 02:03
]