3D-printer voor beginner <€500

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-02 22:22
Na gezien te hebben bij anderen wat je allemaal kan maken met een 3D-printer, ben ik van plan om er zelf ook één aan te schaffen. Ik wil er onder andere 1/400 voertuigen en gebouwen mee maken, voor diorama van diecast schaalmodellen (zie foto's voor een voorbeeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLI50GIdg6IHs7H3mXJFF1_F4UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24YsZKKqw9u4NwP1pBkUx9Jx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVyoj7VkG-GmOEGS_1-dh3nAgJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMgmV80bQqj4UWBrYrHXlhmg.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit mogelijk zijn met een printer van max. 500 euro? Of kan ik dergelijke kwaliteit wel vergeten? De kleuren kan ik zelf aanbrengen, het gaat dus puur om de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:59
Als je voor klein wilt gaan met details, zou je misschien een resin printer kunnen overwegen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Anycubic Photon 3D Printer Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Oef, dat is wel heel klein om fatsoenlijke kwaliteit (zoals je voorbeeld) te halen. Uiteraard heb je nozzles tot 0,15mm (en dan met 0,05mm laaghoogte) maar zover ik weet is geen enkele fdm printer tot €500,- daarvoor geoptimaliseerd. Ondanks dat ik vrij onbekend ben met sls printen denk ik dat het wel de beste optie is. Al kun je natuurlijk een ender 3 kopen en kijken of het iets is. Eventueel gebruik je die voor andere grotere dingen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 14:36
Als je kleine dingen (onder de 10cm) wil printen zou ik je geen FDM printer kopen. Ik zou dan absoluut voor SLA (resin) type gaan. Die koop je zeker wel ruim onder de 500,- maar welke je dan moet hebben kan ik niet adviseren. Ik heb zelf alleen ervaring met FDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
Met een Resin printer loop je wel continu te kloten met die vervelende hars, altijd handschoenen aan enzo. Let daar goed op.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
SLA is wel meer behelpen dan FDM, ik vind dit wel een nadeel. FDM (voor mijn gebruik) is veel meer 'aanzetten en vergeten'. Met SLA moet je afspoelen, uitharden, etc., het stinkt (naar mijn mening) en idd je moet voorzichtig te werk gaan (handschoenen etc.). Ik gebruik fdm dan ook veel meer dan SLA.

De details dat je kan krijgen met SLA is wel erg mooi, je kan poppetjes printen waarbij structuur in kleding zichtbaar is. De printers zijn gelukkig zo goed koop op het moment dat het al snel de aanschaf waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@caspervc dat is waar maar je hebt veel minder mogelijke problemen dan met een FDM printer zeker als je heel kleine dingen print :) standaard print mijne 0.05mm fdm is 0.02 standaard en met een kleinere nozzel kun je dan nog kleiner gaan maar is dan rete traag.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
MacGrumpy schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:01:
SLA is wel meer behelpen dan FDM, ik vind dit wel een nadeel. FDM (voor mijn gebruik) is veel meer 'aanzetten en vergeten'. Met SLA moet je afspoelen, uitharden, etc., het stinkt (naar mijn mening) en idd je moet voorzichtig te werk gaan (handschoenen etc.). Ik gebruik fdm dan ook veel meer dan SLA.

De details dat je kan krijgen met SLA is wel erg mooi, je kan poppetjes printen waarbij structuur in kleding zichtbaar is. De printers zijn gelukkig zo goed koop op het moment dat het al snel de aanschaf waard is.
Resin lijkt voor mijn gewenste resultaten inderdaad de betere optie, zeker als je naar de prijzen kijkt. Maar alle bijbehorende middelen en handelingen zijn dan wel weer jammer. Dat "aanzetten en vergeten" was wel waar ik op hoopte :)

Ik heb hier: OpenSource 3D Printing - Deel 2 overigens nog een vraag gesteld met betrekking tot de kosten op lange termijn, had in de tussentijd geen reacties verwacht 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Mark22 op 20-09-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb een prusa i3 mk3s gekocht, komt maandag binnen als het goed is. Iets duurder, maar dat is naar wat ik gelezen heb wel redelijk "in elkaar zetten, aanzetten en klaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
pirke schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:09:
Ik heb een prusa i3 mk3s gekocht, komt maandag binnen als het goed is. Iets duurder, maar dat is naar wat ik gelezen heb wel redelijk "in elkaar zetten, aanzetten en klaar".
Die is toch wel even enkele honderden euro's duurder dan de Photon S, dus het grote voordeel dat je kleine objecten kan printen voor weinig valt dan een beetje weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Mark22 schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:12:
[...]

Die is toch wel even enkele honderden euro's duurder dan de Photon S, dus het grote voordeel dat je kleine objecten kan printen voor weinig valt dan een beetje weg...
https://www.google.com/am...ter_dd_mini_printed_with/

Klein grut is prima te printen op een goede FDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mark22 schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:07:
[...]

Resin lijkt voor mijn gewenste resultaten inderdaad de betere optie, zeker als je naar de prijzen kijkt. Maar alle bijbehorende middelen en handelingen zijn dan wel weer jammer. Dat "aanzetten en vergeten" was wel waar ik op hoopte :)

Ik heb hier: OpenSource 3D Printing - Deel 2 overigens nog een vraag gesteld met betrekking tot de kosten op lange termijn, had in de tussentijd geen reacties verwacht 8)7
Euhm ja je kunt de print starten en vergeten, je moet alleen zien dat er genoeg hars in de bak zit anders print halverwege slecht. Het is alleen dat je wat meer na behandeling moet doen zoals wassen en uitharden, maar daar bestaan ook stations (curing station) voor (maar een goeie kost evenveel als de printer zelf :/ .

FDM printers dat out of the box 0.1mm goed printen en minder dan 500€ kosten, euhm tja daar geloof ik nog niet in.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Voor zulk klein spul moet je toch echt gaan kijken naar een Resin printer. let er wel op wat voor type scherm erin zit want die gaan maar x aantal uur mee. Een monochroom schermpje gaat een stuk langer mee.

[ Voor 47% gewijzigd door dutchassasin op 20-09-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb zelf wat 1:18 diorama delen geprint, gaat best okee, maar nabewerken is vrij tijdintensief. Dat heb je met resin niet. Afhankelijk van formaat moest ik dan nog in de epoxy of plamuur zetten, of schuren en dan een paar lagen spuitplamuur.

Je zou ook met ABS kunnen printen en dan met aceton de boel glad kunnen maken. Door onderdompeling of damp (speciaal machientje). Dan verlies je uiteraard wel de kleinste details.

Wat dat betreft zou ik ook voor resin gaan in deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een resin printer is na het aanzetten ook niet zo intensief meer als mensen laten blijken.
Nadat de printer klaar is, kan je deze in het washing & curing station hangen.
Hierdoor spoel je eerst de print, paar minuten later hard je hem uit en binnen 10 minuten ben je dan klaar.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:18
Ik zou voor een ELEGOO Mars gaan met een Anycubic Wash & Cure. Dat setje is te krijgen voor 410 euro. Dat is de enige manier om zonder enorm veel tijd en investeringen goede kleine gedetailleerde prints te krijgen. Ja het kan met FDM ook en ja ik heb ook prints eruit gekregen waarbij je verbaasd staat te kijken naar de details, maar dat is een uitzondering en zeker niet makkelijk. Met een enkel klein object is het gewoon heel erg lastig en gaat veel vaker fout dan goed. Dan nog is de afwerking vele malen minder en de nabewerking erg intensief. voor 1:400 is er maar 1 oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou gewoon voor een resin printer gaan. Die kan veel beter met kleine details omgaan. Dat de kosten voor verbruiksmaterialen hoger zijn moet je dan voor lief nemen den ik. Wat anderen al zeggen, een FDM printer die dit kan kost gewoon €800 of meer.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
SLA. Want FDM heeft teveel limitaties voor jouw toepassing. Kosten zijn hoger, het is bewerkelijker, je werkt met schadelijke stoffen (hars) maar het resultaat op klein formaat is zoveel keer beter dan wat je met een FDM printer kunt halen. Er zit aan SLA printen wel de nodige handleiding, maar hier staat genoeg info op bijvoorbeeld youtube, lees/kijk je ff into de materie, dan heb je enigzins een idee waar je aan begint. En als je zelf ook ontwerpen wilt maken, ontkom je er niet aan om een CAD pakket te leren waarmee je 3D modellen kan maken/aanpassen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@FiXeL Resin kost nog steeds een stuk meer per kg vergeleken met PLA of PETG?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04 17:33
ocf81 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:45:
@FiXeL Resin kost nog steeds een stuk meer per kg vergeleken met PLA of PETG?
Ik doelde op SLA in tegenstelling tot FDM, maar nu ik teruglees snap ik de verwarrring, excuses. :)

[ Voor 10% gewijzigd door FiXeL op 21-09-2020 18:52 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

FiXeL schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:52:
[...]

Ik doelde op SLA in tegenstelling tot FDM, maar nu ik teruglees snap ik de verwarrring, excuses. :)
Ja, nu ik deze uitleg zie en de zin teruglees is het inderdaad duidelijk dat die zin slaat op de kosten en baten van SLA. Dank je voor de verduidelijking.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Het wordt de Photon of Photon S. Op Marktplaats zijn beide voor goede prijzen te koop, maar de Photon 1,5 tot 2x zo goedkoop. Vinden jullie de upgrades van de Photon S de meerprijs waard? Of zal ik het verschil nauwelijks merken?

Edit: de Photon Mono SE is ook beschikbaar voor dezelfde prijs als de Photon S, heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door Mark22 op 22-09-2020 14:57 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb helaas zelf geen SLA printer, dus een specifiek model kan ik je niet aanraden. Ik zou vooral kijken of je hem ook kan gebruiken met een open source slicer.

© ocf81 1981-infinity

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je zou ook nog kunnen kijken naar de Elegoo printers. De Elegoo Saturn is rond de 500 maar ook de Elegoo Mars geeft prima resultaten en is voor 200-300 te krijgen afhankelijk van het exacte model.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• jdh009
  • Laatst online: 22:09

jdh009

FP ProMod
Zit eem beetje met dezelfde vraag als hierboven maar dan met als doel om miniatures te maken voor o.a. DnD. Kun je als je een AnyCubic Photon en resin koopt meteen beginnen met printen of heb je nog een (flinke) lijst met randzaken bij nodig?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Sowieso is printen nooit gratis. Net als bij auto's is de aanschafwaarde van een printer slechts de prijs om in te stappen. De kosten van verbruik zijn na enige tijd hoger dan de aanschafprijs. Dat is voor zowel harsprinters zo (na ca 4 à 5 flessen van 1 liter hars à €80/kg) als bij FDM printers (na ca. 7 à 10 rollen filament van 1kg à €30/kg, afhankelijk welke printer je kiest) Zoals ik eerder al heb gezegd, details kan ik niet geven, ik heb er enkel over gelezen en ik ben nu aan het sparen voor een SL-1. (ja, duur. Echter heb ik liever een Europese Prusa met open source software dan dat ik een Chinees closed source product gebruik) Je kan de print laten harden in de zon, maar het is beter om een goed uithardstation te kopen zodat dit gelijkmatig gebeurt. (in het Engels ook wel curing station genoemd) Met een printer en een uithardstation heb je de initiële kosten wel denk ik. Er zit vaak een fles hars en wat handschoenen en spare parts bijgeleverd.

Je moet naast de printer en de hars ook zaken hebben om schoon te maken. Voor schoonmaken wordt doorgaans isopropanol gebruikt. Je hebt ook een bak nodig om je prints in te wassen. Om de nog niet uitgeharde prints aan te kunnen raken moet je nitrilhandschoenen kopen (latex-vrije handschoenen) Die kan je gewoon bij de supermarkt kopen geloof ik, althans, ik heb wel eens latexvrije handschoenen gezien bij de Jumbo. Sommige mensen gebruiken ook een masker met actieve kool filtering om blootstelling aan de dampen die bij het maken van een print kunnen vrijkomen tegen te gaan.

Naast de directe verbruikskosten heb je ook onderhoudskosten. Je moet er rekening mee houden dat het scherm van een harsprinter ca. 400 uur meegaat, als ik het mij goed herinner. Verder is kan de FEP film die aan de onderkant van de tank zit makkelijk beschadigd raken. Het handig om daar een voorraad van aan te houden. Er worden bij de meeste printers wel een aantal vellen meegeleverd, dus je zal niet in één keer zonder komen te zitten.

Misschien ook handig om dit verhaaltje van Tom Sanladerer te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 01-10-2020 02:03 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1