Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:47
Situatie: hoekhuis uit 1967 met zeer gedateerde na-isolatie. Je kan zien dat destijds er hele stenen uit de gevel gehaald zijn om isolatie aan te brengen.

We hebben het idee dat de isolatie zwaar verouderd en slecht werkend is, dus overwegen na-isolatie. Nu hebben we twee isolatiebedrijven op bezoek gehad, beide hebben een gaatje in de gevel geboord en geconstateerd (isolatiebedrijf #1) dat er steenwolisolatie zit, dat uitgedroogt is en verzakt zal zijn.

Isolatiebedrijf #1 stelt voor: gaten boren in de voegen met 18mm boor en vullen met 'HR IsoFoam'

Isolatiebedrijf #2 heeft ook een vergelijkbaar product ('Aminotherm'), net als IsoFoam ook bruikbaar bij bestaande oude isolatie - MAAR liet weten bij ons geen offerte uit te brengen: 18mm boorgaten zou te veel risico geven op beschadigingen van de stenen bij onze voegbreedte en daarmee een lelijke gevel achterlaten

Even snel gemeten: de voegbreedte van de gevel is 1cm. Dus, met 18mm gaten kan ik mij voorstellen dat dat beschadigingen oplevert.

Hierna dus isolatiebedrijf #1 gevraagd hoe zij dat zien: inschatting van de vertegenwoordiger was dat als je op de 'T' van een voeg zou boren, het geen probleem zou zijn. En men zou ook met 14mm kunnen boren (en, volgens Pythagoras, zou je bij een 1cm voeg ruim 14mm diagonaal hebben, dus dat zou volgens mij moeten kunnen).

Nu dus wat twijfel bij mij: wil isolatiebedrijf #1 graag verkopen en incasseren? Of is isolatiebedrijf #2 overdreven voorzichtig of om andere redenen onwillig (hebben wellicht geen 14mm boorgat mogelijkheid)? Op dit moment neigen we naar in zee gaan met #1 en dan het gebruik van 14mm boor als onderdeel van de offerte op te laten nemen.

Wat er nog bijkomt: bij isolatiebedrijf #1 zouden we zowel vloer- als spouwmuurisolatie laten doen; bij #2 dus alleen vloerisolatie. Consequentie is dan dat we bij #2 geen voordeel van overheidssubsidie hebben. Niet een reden om de voeg kapot te boren, maar wel een flinke hoeveelheid geld die je misloopt.

Hier mensen met ervaring of advies?

[ Voor 12% gewijzigd door vanaalten op 17-09-2020 17:52 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03

_Arthur

blub

Foto's van je buitenmuur en voegen zou helpen :)

Foto's van een 18mm gaten en patroon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f3MTI4e4NUmfqqo-KxW9HepzAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kRLHxVOR03FRwZFhzJbtkHI.jpg?f=fotoalbum_large

En gaten weer dichtgestopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCsYCHYA-Ub1rprNFoBFVnGzpt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YMnk1KO43egKrfxDriwCsj7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door _Arthur op 17-09-2020 19:17 ]

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-11 07:38

strompel

PSN: jansoe13

hoeveel gaten moeten er geboord worden om de boel te vullen, daarbij het is jou huis, als je het zelf optisch niet uitmaakt, zijn we ook snel klaar.

PSN: jansoe13

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Als je een 14mm gat boort op een T van drie voegen van elk 10mm en je wilt de steen langs de doorgaande voeg niet beschadigen ligt het center daar 7mm vandaan. Dan pak je alsnog een hoekje van krap 2mm mee van die andere stenen. Ik zie het probleem daar niet van trouwens.

Maar 'uitgedroogde steenwol'??

Hebben de bedrijven ook nog iets gezegd betreffende verwijderen van de huidige isolatie // leegmaken van de spouw alvorens te vullen met nieuw materiaal?

Als het verzakt is zou dat op de warmtebeeldcamera (niet nu, maar 's winters) te zien moeten zijn.

Qua subsidie hoef je -dacht ik- de verschillende maatregelen niet persé door dezelfde partij te laten doen.

@_Arthur ; zijn dat toevallig 12 of 14mm voegen?

[ Voor 12% gewijzigd door o1o92o2o op 17-09-2020 19:43 ]

• vanaalten
_Arthur schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:16:
Foto's van je buitenmuur en voegen zou helpen :)
Hmmm, ja, daar had ik ook zelf aan kunnen denken natuurlijk. :)
Morgen bij daglicht zal ik eens proberen een foto te maken.
Foto's van een 18mm gaten en patroon:

[Afbeelding]

En gaten weer dichtgestopt:

[Afbeelding]
Hmmm, daar zie je in elk geval niets van. Wellicht als ik zou weten waar de gaten waren dat ik het zou zien, maar als het er na afloop zo uitziet ben ik wel tevreden.

Maar inderdaad - hoe breed zijn de voegen van jouw muur?
strompel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:21:
hoeveel gaten moeten er geboord worden om de boel te vullen, daarbij het is jou huis, als je het zelf optisch niet uitmaakt, zijn we ook snel klaar.
Over het aantal gaten is niet gesproken. De tweede partij had het geloof ik wel over om de 90cm of zo boren - dus toch een serieus aantal. Zou best vergelijkbaar met dat van _Arthur kunnen zijn.

En ja, als het echt een duidelijk patroon geeft zou ik mij er wel aan kunnen storen.
o1o92o2o schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:38:
Als je een 14mm gat boort op een T van drie voegen van elk 10mm en je wilt de steen langs de doorgaande voeg niet beschadigen ligt het center daar 7mm vandaan. Dan pak je alsnog een hoekje van krap 2mm mee van die andere stenen. Ik zie het probleem daar niet van trouwens.
Klopt, heb je gelijk in. Ik redeneerde daar verkeerd. En inderdaad, als het zo wordt als bij _Arthur zou ik het al prima vinden.
Maar 'uitgedroogde steenwol'??
Mja, weet niet of dat nou de gebruikte uitdrukking was, maar in elk geval zou het na 30, 40 jaar wat uiteengevallen raken. En bij de tweede partij konden we mooi meekijken met de endoscoop - en ja, daar zat wel behoorlijk wat ruimte in de spouw, ondanks de isolatie, dus daar zal zeker nog genoeg te winnen zijn.
Hebben de bedrijven ook nog iets gezegd betreffende verwijderen van de huidige isolatie // leegmaken van de spouw alvorens te vullen met nieuw materiaal?
Bij de eerste partij heb ik daar wel naar gevraagd, maar die deden dat niet. Was niet nodig, want met dat spul dat ze inspuiten wordt alle bestaande isolatie in elkaar gedrukt en ruimte opgevuld met isofoam.
Als het verzakt is zou dat op de warmtebeeldcamera (niet nu, maar 's winters) te zien moeten zijn.
Klopt, maar gezien de gasrekening willen we daar niet op wachten - die is al genoeg om het idee te krijgen dat de isolatie wat tegenvalt.
Qua subsidie hoef je -dacht ik- de verschillende maatregelen niet persé door dezelfde partij te laten doen.
Nee, klopt denk ik, maar mijn twijfel is vooral of het verstandig is om spouwmuurisolatie toe te passen wat betreft de voegbreedte en cosmetische schade. Wat dat betreft zijn de plaatjes van _Arthur wel geruststellend.

• _Arthur

_Arthur

blub

vanaalten schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:20:
Maar inderdaad - hoe breed zijn de voegen van jouw muur?
14mm.

Hier nog wat meer foto's: _Arthur in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Ik heb de spouw van mijn vorige huis (uit 1966) laten isoleren met glaswolvlokken. De gaten zijn zichtbaar als je er echt naar zoekt, maar normaliter onzichtbaar, vergelijkbaar met de fotots van @_Arthur. Gaf een duidelijke verbetering, maar we hadden daarvoor een lege , vrij schone spouw welke zich goed leende voor naisolatie, en een cm of 7 a 8 was.

In mijn huidige huis (uit 1925) zit al spouwmuurisolatie uit het jaar kruik: UF-schuim. Wij hebben ervoor gekozen om dit te laten zitten. Het zal niet perfect zijn, maar na-isolatie verwachten wij ook geen wonder van, aangezien de spouw maar klein is (4 a 5 cm) en er cementresten aan de binnenkant van de bakstenen zit (waardoor nieuwe spouwmuurisolatie zich lastiger zal laten verspreiden). De spouw laten schoonmaken en nieuwe isolatie aanbrengen beter, maar dan... stel dat dat al goed lukt, dan hebben we een dure ingreep laten doen voor... 4cm isolatiemateriaal -O-

We hebben op veel plekken in de spouw kunnen kijken (dak en alle kozijnen vervangen) en het zit op 90% van de plekken nog goed. Waar het niet meer (goed) zat hebben we het met pur bijgespoten, en daarmee laten we het voor wat het is.

Daarbij gaan we met pir-platen aan de binnenzijde na-isoleren. Dit geeft met 4cm ook maar een extra R1,8, maar samen met de 'matig tot redelijke' spouwmuurisolatie voor ons een goed totaal.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om van binnenuit (of buiten) extra te isoleren, maar de effectiviteit van de spouwmuurisolatie wordt beperkt door de maat van de spouw en de mate waarin het schoon van binnen is (wat onmogelijk te controleren is zonder er goed in te kunnen kijken), ergo bijna oncontroleerbaar hoeveel het verbeterd door de maatregelen.

Ik wil je niet ontmoedigen, het gaat zeker een verbetering opleveren, maar zonder duidelijke metingen zul je nooit weten hoe effectief je investering zal zijn, tenzij je een nieuwe laag aanlegt, welke veel voorspelbaarder zal zijn.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Qua inzakken, meten=weten. Als het mooi koud is buiten dan kun je met een warmtebeeldcamera zien tot hoever de isolatie is ingezakt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• vanaalten
Nog even voor de volledigheid, foto's van de gevel hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftlB6EH-nPQCzMSkNYID76RmYVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ0XiOOQvRagMo6wlWG2YrjP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8B_ZrfJFlXBblde_3RB_6iVO7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65goD6ubyNe6JLswL3CiXwrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnX0AkwdhGGsRcsdpKdjxgFsGy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdZol9GlmDUHjJiyd8Kd7XuT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AIwMG0T-8WRqAWVGhiRqhvbQuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkkzrOtXYpbd04yPCZfywdVb.jpg?f=fotoalbum_large
EMP schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:15:
In mijn huidige huis (uit 1925) zit al spouwmuurisolatie uit het jaar kruik: UF-schuim. Wij hebben ervoor gekozen om dit te laten zitten. Het zal niet perfect zijn, maar na-isolatie verwachten wij ook geen wonder van, aangezien de spouw maar klein is (4 a 5 cm) en er cementresten aan de binnenkant van de bakstenen zit (waardoor nieuwe spouwmuurisolatie zich lastiger zal laten verspreiden). De spouw laten schoonmaken en nieuwe isolatie aanbrengen beter, maar dan... stel dat dat al goed lukt, dan hebben we een dure ingreep laten doen voor... 4cm isolatiemateriaal -O-

We hebben op veel plekken in de spouw kunnen kijken (dak en alle kozijnen vervangen) en het zit op 90% van de plekken nog goed. Waar het niet meer (goed) zat hebben we het met pur bijgespoten, en daarmee laten we het voor wat het is.
Mja, moeilijk te zeggen hoe goed het nog zit in onze spouw - want we doen geen grote ingrepen als kozijnen vervangen. En wachten tot het koud genoeg is voor een warmtebeeldcamera... daar willen we niet op wachten. Wat we gezien hebben met de endoscoop is dat het, zelfs waar de isolatie zit, het vrij 'leeg' is. Dus wat dat betreft verwacht ik dat isolatie met schuim wel veel moet doen.
Daarbij gaan we met pir-platen aan de binnenzijde na-isoleren. Dit geeft met 4cm ook maar een extra R1,8, maar samen met de 'matig tot redelijke' spouwmuurisolatie voor ons een goed totaal.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om van binnenuit (of buiten) extra te isoleren, maar de effectiviteit van de spouwmuurisolatie wordt beperkt door de maat van de spouw en de mate waarin het schoon van binnen is (wat onmogelijk te controleren is zonder er goed in te kunnen kijken), ergo bijna oncontroleerbaar hoeveel het verbeterd door de maatregelen.
Die tip gaf isolatiebedrijf #2 ook al en hebben we even over nagedacht, maar: da's erg ingrijpend. Flinke tijd in de rommel. Gedoe met stopcontacten verplaatsen, kozijnen die in de weg zitten (zie foto's: de muur die isolatie nodig heeft, heeft ook wat kozijnen en als je dan ~4 cm isolatie binnen aanbrengt, gaat dat er binnen 'raar' uitzien.

Dus nee, daar hebben we weinig zin in. Zijn net verhuisd en willen niet weer in de rommel.
Ik wil je niet ontmoedigen, het gaat zeker een verbetering opleveren, maar zonder duidelijke metingen zul je nooit weten hoe effectief je investering zal zijn, tenzij je een nieuwe laag aanlegt, welke veel voorspelbaarder zal zijn.
Daar ben ik het met je eens. Wel ga ik eens kijken of we met een warmtebeeldcamera tzt kunnen zien of we nog duidelijke warmte-lek hebben. Eens kijken of die camera's te huren zijn...

Vooralsnog ben ik van plan om, na alle reacties hier, bij isolatiebedrijf #1 af te spreken dat ze met 14mm gaten werken. Denk dat het daarmee wel veilig zal zijn qua beschadiging. Als bij _Arthur 18mm gaten kunnen bij 14mm voegbreedte, dan zal bij onze 10mm voegen 14mm gaten ook wel kunnen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

Kan je niet een steen weghakken op een kop, net boven de fundering. Lijkt me niet zo heel moeilijk om iets eruit te halen wat erin geblazen is, tenzij het verlijmd is.

A'dam PVOutput

• vanaalten
ericplan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:06:
Kan je niet een steen weghakken op een kop, net boven de fundering. Lijkt me niet zo heel moeilijk om iets eruit te halen wat erin geblazen is, tenzij het verlijmd is.
In principe heb je gelijk, maar als ik dit zo zie is het net wat ingrijpender dan 'een steen weghakken'.

En ook flink wat kosten. Kijk ik naar bijvoorbeeld deze aanbieder: tussen de 25 en 35 euro/m2. In ons geval, iets van 75 vierkante meter, dus 2250 euro - en nieuw aanbrengen van isolatie is weer zo'n bedrag. De vraag is of je het verwijderen gaat terugverdienen.

En of het zinnig is: mwah. Oude isolatie wordt grotendeels in elkaar gedrukt door het nieuwe schuim en isoleert nog steeds. Wellicht dat je isolatie net wat beter is als je de oude er uit haalt, maar of je dat nog gaat terugverdienen betwijfel ik.

Daarnaast: de eerste isolatie-aanbieder die we spraken heeft het verwijderen van oude isolatie in z'n assortiment zitten, maar raadde het af juist omdat het volgens hem niet rendabel is. Dit was makkelijk geld verdienen voor hem en toch heeft 'ie dat niet gedaan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
Als je oude isolatie fijndrukt isoleert het niet meer. Isolatie ontstaat namelijk door stilstaande lucht, samengedrukt zit er geen lucht in dus isoleert het niet. Daar komt bij dat het nieuwe materiaal op die plek dunner is en daar dus ook minder isoleert.
1 keer door die zure appel heen bijten, leeghalen en vullen met parels of supafill oid. Het is je huis, je woont er, je gezin zit erin, je wilt het er comfortabel hebben en de kosten zo laag mogelijk. Straks moet je zonder gas en dan wil je ook dat het goed geïsoleerd is.
Je hebt waarschijnlijk 3 ton voor dat huis betaald, ook nog een verbouwt voor je er kwam wonen en dan is nu ineens 2250 euro voor het weghalen en 1700 euro voor vullen met vers nieuw goed isolerend materiaal teveel als investering voor de rest van de tijd dat je daar woont.
Ik vind dat altijd vreemde redenaties.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik begrijp dat "terugverdienen" ook nooit zo goed. Tuurlijk is het leuk (en bij zonnepanelen kan ik me voorstellen dat het nog meer een drijfveer is). Maar mijn primaire motivatie voor spouwisolatie was comfort.

En een nieuwe tuinset of een terras verdien je toch ook niet terug?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Op zich zie je er na het vullen niks meer van, maar er is altijd risico dat een baksteen gaat barsten. Dat hadden wij ook: één gebarsten baksteen vanwege het boren. Gelukkig zit die op een plek waar de baksteen niet in het oog springt.

March of the Eagles

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 14:57
En waarom niet isoleren langs buiten? Ok, het is de duurste manier, maar ook de beste: geen problemen met koudebruggen, je kan zo dik isoleren als je wilt en afwerken hoe je wilt.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:59
Dat vereist ook weer aanpassingen aan het dakoverstek, bij gebrek aan boeiboorden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
Dat, en een vergunning die je meestal niet krijgt. Zeker niet bij een hoekhuis/tussenwoning.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vanaalten
Ondertussen zijn ze vorige week geweest om de spouwmuur te isoleren. Zelf merk ik dat niet zo, maar volgens m'n vriendin is het nu ook stiller in huis, dus zou het blijkbaar ook geluidsdempend werken.

We hebben in het contract "14mm boorgaten" laten vastleggen. Ik heb m'n twijfels of ze zich daar aan gehouden hebben - ik was zelf niet alert genoeg om het op dat moment in de gaten te houden en heb het idee dat de opgevulde gaten bij grotere diameter passen.

Hoe dan ook: wat mij betreft is het netjes genoeg geworden. Van een afstand zie je er sowieso niets van en van dichtbij, als je weet waar je moet kijken, is het niet storend. Bij een steen in de gevel het idee dat er wat meer is afgebrokkeld dan de bedoeling was, maar nog steeds: wat ons betreft is dat prima want het stoort verder niet.

Waar ik wel m'n vraagtekens bij heb:
Het is een hoekwoning, dus de meeste isolatie zit bij de zijgevel. Bij enkele dakpannen die aan de zijkant van het dak liggen kan je zien dat er isolatieschuim onder de dakpan naar buiten komt. Blijkbaar was er een open verbinding vanaf de spouwmuur naar de dakpannen toe en kon het schuim zich daar naartoe bewegen.

Visueel stoor ik mij daar niet aan. Maar is dit iets dat kwaad kan of niet zou moeten kunnen?

• Gramser
Je doet er denk ik weinig aan, vooraf. Als de muur zo is gemetseld dat de spouw aan de bovenkant open is, moet je misschien aardig moeilijk doen om dat afgesloten te krijgen. Als ik het bij mijn eigen woning zou laten doen, zou ik daar ook mee te maken krijgen. Geen idee hoe dat te voorkomen, behalve te hopen dat het isolatiemateriaal zwaar genoeg is om niet meteen weg te waaien ofzo bij onverhoopte tocht.

• vanaalten
Gramser schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:14:
Je doet er denk ik weinig aan, vooraf. Als de muur zo is gemetseld dat de spouw aan de bovenkant open is, moet je misschien aardig moeilijk doen om dat afgesloten te krijgen. Als ik het bij mijn eigen woning zou laten doen, zou ik daar ook mee te maken krijgen. Geen idee hoe dat te voorkomen, behalve te hopen dat het isolatiemateriaal zwaar genoeg is om niet meteen weg te waaien ofzo bij onverhoopte tocht.
Ik heb 48 jaar gewoond in woningen met een plat dak - dit is mijn eerste huis met dakpannen en nul verstand van dat soort constructies. :)
Kan mij goed voorstellen dat het niet te voorkomen is - maar ik vraag mij nu vooral af of het kwaad kan. Ik denk het niet, maar juist omdat ik geen verstand heb van dakconstructies vraag ik het maar hier.

(en over voorkomen van problemen: isolatieschuim ging ook vanuit de spouwmuur het luchtkanaal van de keuken-afzuiger in... dat was ook niet helemaal gewenst. Daar zat dus geen pijp in de muur om de spouwmuur af te sluiten van het ventilatiekanaal maar had men simpelweg een gat geboord door zowel de binnen- als buitenmuur en de afvoer op het gat aangesloten...)

• _Arthur

_Arthur

blub

vanaalten schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:01:
Visueel stoor ik mij daar niet aan. Maar is dit iets dat kwaad kan of niet zou moeten kunnen?
Het mooie is; je weet nu dat het allemaal op die plekken ook goed gevuld is.

Wanneer de vogeltjes het schuim vinden, ben je er zo van af :+

En anders; ladder er tegen aan en het zichtbare spul even weghalen en klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 16-11-2020 13:24 ]

• Gramser
Niks mis met een lekker warme spouw voorzien van de nodige vettige luchtjes... dat is wel ff balen :(

Overigens denk ik dat het in moderne huizen niet zo'n vaart zou lopen maar die zijn al goed geïsoleerd. Mijn eigen jaren 30 woning heeft van die open muren. Schuim of parels of vlokken zouden via de bovenkant van de spouw twee kanten op kunnen: naar het dakoverstek, of naar het plafond van de eerste verdieping (waar het schuine dak al begint).

• Gramser
Mag ik nog even verder inhaken op dit topic? Als het nodig is begin ik een eigen topic, maar dat is misschien wat vroeg. Ik overweeg volgend jaar spouwmuurisolatie te laten aanbrengen. Vrijstaande jaren 30 woning, vairërende spouwbreedte, waarschijnlijk vervuild, maar er moet ook voegherstel plaatsvinden.

Wat is nu handig? Als ik eerst voegherstel doe (geen brede scheuren ofzo waar isolatiemateriaal doorheen kan), zit ik later met de afwijkende kleur boorgaten. Kan ik niet beter eerst de spouw vullen en daarna de voegen laten herstellen, zodat ze ook de plugjes mee kunnen pakken? Of is at de verkeerde volgorde?

• _Arthur

_Arthur

blub

Gramser schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:22:
Mag ik nog even verder inhaken op dit topic? Als het nodig is begin ik een eigen topic, maar dat is misschien wat vroeg. Ik overweeg volgend jaar spouwmuurisolatie te laten aanbrengen. Vrijstaande jaren 30 woning, vairërende spouwbreedte, waarschijnlijk vervuild, maar er moet ook voegherstel plaatsvinden.

Wat is nu handig? Als ik eerst voegherstel doe (geen brede scheuren ofzo waar isolatiemateriaal doorheen kan), zit ik later met de afwijkende kleur boorgaten. Kan ik niet beter eerst de spouw vullen en daarna de voegen laten herstellen, zodat ze ook de plugjes mee kunnen pakken? Of is at de verkeerde volgorde?
Hier is een iets algemener topic over spouwmuur isolatie: Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Maar, ik zou het eerst laten vullen en daarna je voegen uitbikken en hervoegen.

En de "plugjes" is gewoon voegmiddel.

• Gramser
@_Arthur ja, daar had ik m'n berichtje ook kunnen plaatsen. Dank je. Voordeel is dan wel dat áls de "plugjes" dan een verkeerde kleur hebben (mijn voeg is vrij donker), ze die mee kunnen pakken.
Pagina: 1