[Car] Crossover Pioneer TS-WX70DA instellen

Pagina: 1
Acties:

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:02
Goedemorgen mensen,

Ik heb een vraagje. Ik heb een Volkswagen Polo Comfortline (facelift 2014) en ik heb de subwoofer van Pioneer (TS-WX70DA) ingebouwd. Ik weet echter niet hoe ik de zogenoemde "Crossover Frequency" moet instellen. Het betreft een draaiknop tussen 50Hz en 125Hz. Ik weet ook niet de specificaties van de speakers en Headunit (Discover Media) die in de Polo zitten qua frequenties en vermogen en ik kan dat ook nergens vinden. Ik luister vooral hardstyle en andere EDM, weet niet of dat relevant is.

In de handleiding kan ik alleen onderstaande plaatje vinden, maar ik snap niet helemaal wat hieronder staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXIxNtDG8zDWZLStmZGAVkwvxJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zUXbJ5JlNryqywKa91kq7AH6.jpg?f=user_large

Wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door hotymoty op 17-09-2020 09:18 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je geen crossover hebt, dan krijg je overlap van de sub en speakers. Dan krijg je dus een piek rond 60-150hz (afhankelijk van sub en speakers range). Zo'n piek klinkt meestal niet mooi.

Daarom moet er een crossover filter tussen waarmee je lage frequenties naar de sub stuurt en de hogere frequenties naar de speakers.
Dat is wat ze met dat grafiekje proberen duidelijk te maken. Zodat alle frequenties even goed hoorbaar zijn.

Met de crossover kan instellen bij welke frequentie dit gebeurt. 80hz is altijd een goed startpunt.
Maar het is afhankelijk van je sub, speakers, kamer (of auto in dit geval) en jouw smaak.

Ik neem aan dat je speakers ook al vrij laag gaan en 80hz makkelijk halen, dan is het niet aan te raden om de crossover heel erg hoog te zetten. Dus probeer tussen de 50 tot 100. Wat jij het mooist vindt.

Kun je phase ook instellen? Frequenties van de sub en speakers kunnen botsen, waardoor ze elkaar opheffen (dus eigenlijk noise cancelling). Dit wil je niet. Je moet luisteren of je precies op de crossover frequentie een dip hebt, zo ja, phase aanpassen, zodat je geen dip meer hebt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32

FeaR

In GoT we trust

Topic afgesplitst van Het Grote Subwoofer Topic aangezien het topic vooral voor indoor subwoofers is, Car HiFi is een andere tak van sport :)

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 17-09-2020 10:43 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:02
Slogra schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:33:
Als je geen crossover hebt, dan krijg je overlap van de sub en speakers. Dan krijg je dus een piek rond 60-150hz (afhankelijk van sub en speakers range). Zo'n piek klinkt meestal niet mooi.

Daarom moet er een crossover filter tussen waarmee je lage frequenties naar de sub stuurt en de hogere frequenties naar de speakers.
Dat is wat ze met dat grafiekje proberen duidelijk te maken. Zodat alle frequenties even goed hoorbaar zijn.

Met de crossover kan instellen bij welke frequentie dit gebeurt. 80hz is altijd een goed startpunt.
Maar het is afhankelijk van je sub, speakers, kamer (of auto in dit geval) en jouw smaak.

Ik neem aan dat je speakers ook al vrij laag gaan en 80hz makkelijk halen, dan is het niet aan te raden om de crossover heel erg hoog te zetten. Dus probeer tussen de 50 tot 100. Wat jij het mooist vindt.

Kun je phase ook instellen? Frequenties van de sub en speakers kunnen botsen, waardoor ze elkaar opheffen (dus eigenlijk noise cancelling). Dit wil je niet. Je moet luisteren of je precies op de crossover frequentie een dip hebt, zo ja, phase aanpassen, zodat je geen dip meer hebt.
Dank voor uw reactie. Moet eerlijk zeggen dat dit voor mij redelijk technisch is haha. Ik weet eerlijk gezegd niet of mijn speakers al vrij laag gaan (wanneer is iets vrij laag?).

Qua phase kan ik alleen een knop indrukken, namelijk voor normal en reversed. Ik vind de remote sowieso lastig in te stellen qua frequentie.

Is dit ongeveer 80Hz?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcFRllXGCjIIN_tmwtZA3cYG1cY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OaOZtjesth06ZfHCupwLDYYb.jpg?f=user_large

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Voor 80hz zal je m iets meer dan 1/3 moeten opendraaien.

Anyway, hoe vind je dat het nu klinkt? Ben je niet tevreden?

Je kan bass test tonen opzoeken en afspelen. Ik bedoel een toon op 40hz, 50, 60hz t/m 120. Die zijn op youtube wel te vinden. Deze bijvoorbeeld: YouTube: Bass Test Tones For Your Subs

Theoretisch is het de bedoeling dat alle frequenties even hard klinken.
Maar afhankelijk van jouw smaak kun je dat natuurlijk helemaal naar eigen wens aanpassen. Ik kan me voor stellen dat je juist wat meer bass wil hebben.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Eigenlijk zou je de frequentierespons moeten meten om dit in te stellen.
Pagina: 1