Dennis1812 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:19:
[...]
Ik denk dat je mijn "niks doen" anders interpreteert.
In deel 5 (mijn inziens 1 van de betere delen) op pc was het mogelijk om te zitten op een bank. Er gebeurde helemaal niets als je dat deed. Maar je kon zitten en vervolgens gewoon niets doen. Dus zitten en rondkijken.
Daarmee doel ik niet op smekkies verzamelen en geheime poorten openen met spreuken en dat soort zaken.
Al waren de minigames in deel 1 en 2 ook best vermakelijk. Dat is niet wat ik bedoelde
HL is 100x beter weggezet dan alle andere HP games. Dat sowieso.
Deathly hallows part 2 heb ik wel gekocht. Maar tot op de dag vandaag niet uitgespeeld. Dat is meer een shooter met een toverstok. Met erg slechte controls. Absoluut niet mijn deel.
Deel 3 was wel goed weggezet. Maar 5 was echt het beste van de 7 games.
Ja deel 5 was de enige waarvan ik dacht dat het er mogelijk wel in zat, die was zoals ik al zei meer op exploration gefocussed. Vond hem erg goed, maar toch pak ik hem er niet heel vaak meer bij. Vandaar ook dat ik zei dat dat al een tijd terug was. De eerste 3 zijn hier toch wel favouriet. Zowel op PS1, PS2 als PC. Soms ook nog even op GBC en GBA.
Hoe dan ook. Denk eerder dat ik over de bewoording viel.
Kan mij herinneren dat je in vorige HP games wel de mogelijkheid had tot "zitten en niks doen".
"in vorige" las ik wat breeder dan enkel deel 5. 1-4 kan het sowieso niet. 6 meende ik ook niet, maar wellicht ergens tussen de cutscenes door dat het kan. de twee 7'ens heb ik nooit gespeeld dus kan ik weinig over zeggen.
De rest was meer in reactie op Stronkie die zei:
de wereld is dood. .Je kunt niet jezelf aan een tafel zitten , een willekeurig klas volgen. In de keuken wat eten. Naar de WC gaan. Slapen. Interactie met de wereld is alleen gebasseerd op de quests die je kunt volgen.
Dat was nou niet echt beter in de oude games. Maarja, hij gaf die ook niet als voorbeeld, dus toegegeven daar haal ik wellicht wat door elkaar (het voorbeeld "oude HP games" en de dode wereld).
Wel noemt hij "
Alle Elderscrolls games" wat ik grappig vind. Daar kun je ook niet naar de toilet (zoals in veel RPGs lijken die niet eens te bestaan. Dat is rare pas immersion, en heb ik sinds kinds af aan altijd al zo vreemd gevonden

).
Interactie bestaat verder uit NPCs die een scriptje volgen tot een quest hun onderbreekt (en dat is enkel in de laatste 2, daarvoor doen ze vrijwel niks en blijven ze op 1 plek). Behalve dat de winkels 24/7 open zijn, vind ik HL nou niet heel veel slechter doen. Dus ja, ze doen iets waar je op in kan lopen (echte klassen weinig, maar wel andere dingen. Maar deze herhalen zichzelf continue, vaak dagelijks.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben groot Elder Scrolls fan. Dat is juist echt mijn franchise, en ik zou uren over de lore kunnen lullen hier en heb er duizenden uren in zitten. Maar het epitome van een wereld die echt "leeft" en waar je casual interactie mee hebt? Het valt wellicht minder op door de leuke aankleding en betere (re)acties voor random NPCs (die iets minder duidelijk "enkel" over de bijbehorende side-quest reageren) en de manier van side-quests (die voelen meer als een "levende wereld" en minder als opdrachten in een leuk verhaaltje, hoewel ook Skyrim erg veel fetch-quests heeft en daar niet super sterk in is), maar het valt puur technisch gezien wel hoe veel meer die werelden leven in vergelijking met HL.
Heck, de "super immersive AI waar de NPCs echt een leven hebben" was juist een punt van ridicuul bij Oblivion.
Maargoed, ik laat HL nog Elder Scrolls spellen er om liggen. Allemaal top games imho, waar ik me prima mee vermaakt.
[
Voor 10% gewijzigd door
Cambionn op 15-01-2025 00:44
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.