Ik ga proberen zoveel mogelijk te reageren, veel berichten. Maakt het niet eenvoudiger..
Bedankt voor alle reacties en het delen van ervaringen! Keuzes zijn wederom wat bijgesteld naar auto's waar ik zelf nog niet naar had gekeken

Miyamoto schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:52:
Vermakelijk topic. Als je zo blind staart op de kosten: verhuizen of andere werkgever zoeken? Wat is de reden van die 30k km? Kun je daar niets aan doen?
Verder wil je die afstanden inderdaad niet in een Aygo afleggen. Het lijkt me rommel in de marge tussen de modellen die nu voorbij komen. Je hebt nu eenmaal redelijke kosten met zo'n afstand. Een niet populair model zal in principe goedkoper zijn in aanschaf.
Ik werk in de buurt van Amsterdam, maar werk nu veel meer thuis dan eerst, dat scheelt al 10-15.000 KM per jaar zo. Dus opzich is dat al verminderd.
Ik wil niet in de buurt van Amsterdam wonen, ik heb daar niks. En de huizen liggen 1-2 ton hoger daar

Huurprijzen zijn die kant zo'n 1500-2500. Voor nu kijk ik vooral naar huurwoningen.
mk1992 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:18:
Even over een andere boeg. Cijfers de cijfers laten.
Wat spreekt je aan aan de i20 en wat zou beter moeten?
Wat moet een auto voor jouw kunnen? Woon werk of ook naar de Ikea?
Tis me nog teveel 'anything goes' om iets zinnigs te zeggen.
i20 bevalt me eigenlijk prima. Heb niet zoveel voorkeur, ben nooit gebroken als ik uit de auto kom na een rit.
Iets luxer is leuk, maar nodig, mwah.
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:20:
Als je aan het kijken bent naar een huis en die paar tientjes per maand je echt zoveel doen, doe het dan echt zo GOEDKOOP mogelijk.
Huizenprijzen stijgen met X procent per jaar, daar kan je met je auto echt niet tegenop besparen.
Zo snel mogelijk kopen is zo veel mogelijk besparen. Een jaar of 2 extra wachten had je achteraf een 5 klasses hogere auto van kunnen kopen

Is vooral dit jaar omdat er veel dingen tegelijk komen, met 1-2 jaar wil ik wat vermogen hebben om schuld af te lossen en iets opbouwen voor het kopen van een huis. In dat opzicht is het zonde om alles aan een auto uit te geven.
Huizen gaan komende 2 jaar zakken. Maar off-topic.
Yucon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:30:
Maak eens een proefrit in een up. Ze zijn wat duurder dan een aygo van de eerste generatie maar ze rijden op de snelweg veel stabieler. Die oudere aygo's zijn best grappig maar ze willen niet heel goed in een rechte lijn vooruit. Dus dan ben je ongemerkt steeds aan het corrigeren. Dat is nogal vermoeiend.
Een smart forfour is met deze eisen ook een hele goede keuze.
Ook nog een goede ja, die auto's zitten iig een stuk beter. Misschien gewoon eens gaan beginnen met proefrijden als stap1 inderdaad.
Barrycade schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:02:
Wow, that escalated quickly,
Even terug naar je begin (misschien ook wel handig om het helder voor je te houden)
Je wilt besparen, omdat je een studieschuld hebt en een huis wil kopen op de medium/korte termijn, dus zoveel mogelijk kosten wilt besparen.
En dan stel je zelf al dat een C1 / Aygo eigenlijk de meest verstandigste keuze zou zijn. Maar daarna zijn alle remmen los, wordt het budget verdubbeld, maak je je zorgen over koeling van accus van een auto die je voorlopig niet kan kopen als je niet al je andere plannen niet overboord gooit.
Als je een 2e hands C1 kan betalen en de rest al snel te duur wordt qua gebruik en wegenbelasing etc, dan heb je weinig andere keuze toch?
Of gaat dit zometeen een vervolg in een topic krijgen zoals "ik heb een private lease auto / PL voor mijn nieuwe te grote auto genomen nu kan ik geen hypotheek krijgen"
Jah, goeie.
Blijft een afweging, anders duurt het andere traject wat langer...
Als ik straks een andere huurwoning hebt komen er sws wat meer kosten waardoor aflossen/sparen minder wordt.
Dusja, of dat deel gaat in de aflossing of dat deel gaat naar een auto zo simpel is het.
Opzich wil ik een middenweg doen ~ 6.000 als je dan wat meer auto hebt. Alleen de adviezen lopen nu erg uiteen inderdaad.
Widow schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:51:
Wat ik in dit topic merk is dat de ideeen echt alle kanten op gaan. Eerst C1/Aygo versus een Ford Focus, wat echt twee compleet verschillende werelden zijn. De een is een klein stadsautootje, de ander een middenklasse auto. Qua bedragen zie ik 3000, 5000 en 12000. Of het gaat heel erg over brandstofkosten. Dan over LPG, en vervolgens is een C1/Aygo te klein. Daarna gaat het over diesel, vervolgens over hybrides.
Vat het niet persoonlijk op, maar wat mij opvalt is dat er in 12 uur tijd ontzettend veel "deviatie" zit in wat je wilt, er zit veel verschil in. En dat is niet erg maar ik heb twee tips voor je. Ten eerste, koop voorlopig nog even geen auto. Wacht daar mee tot je langere tijd (twee weken of zo) één en dezelfde gedachte hebt over wat je wilt. Als je morgen een Prius koopt en overmogen toch weer wil dieselen, zit je met een aankoop waar je niet blij van wordt.
De tweede tip, er zijn online allerlei calculators waarmee je kan berekenen wat voor auto het gunstigste is voor jouw gebruik. Ga daar eerst mee aan de slag. Dat vertelt je al of je beter diesel of benzine kan rijden. Denk ook na over wat jij verwacht van de auto, waar moet het aan voldoen? Ik rij zelf aardig wat kilometers en cruisecontrol en goede stoelen is echt een must bij mij. Zo krijg je steeds meer vereisten waar de auto wel of niet aan moet voldoen. Misschien is het handig om zodra je die vereisten wat duidelijker hebt, die hier te posten. Als je aan ons vraagt "Jongens, ik zoek een station C-segment auto met kilometerstand X tot Y, optie A, B en C, en het mag zoveel kosten" dan kunnen we veel gerichter helpen. Nu is het ook een beetje prijs schieten voor ons

toon volledige bericht
Klopt, ik heb nog niet echt goed een idee wat ik nu wil, wat handig is. Die 2 weken pak ik zeker nog.
Die dure auto's kan een streep door. Rond de 6000 max. En ben er ook wel achter dan een C1/Aygo ook wat onhandig is. Qua wat je mee kan nemen en hoe je daarin zit. Een i20 is dan bijvoorbeeld al een slag praktischer. Dus nu hou ik het in die hoek denk ik.
Diesel wil ik niet, wordt dus benzine. LPG heb ik geen idee van. Maar in het segment i20/yaris heb je allemaal zuinige auto's dus daar moet ik me niet heel druk om maken zie ik al. Prius rond die prijs wordt lastig tenzij ik voor een 2006 model zoek.
Goed advies hoor.
BastaRhymez schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:17:
@
mirno de keuze is reuze met auto's.
Volgens mij is het belangrijk om gewoon een aantal zaken voor jezelf op een rijtje te zetten (naast het kosten aspect) en daarna een keuze maken.
Vragen die ik mijzelf heb gesteld toen ik een auto ging kopen:
* Wat is het budget? Ongeacht wat voor auto (groot, klein, snel, langzaam) het wordt
* Wat wil ik maximaal aan wegenbelasting kwijt zijn? (wil je een goedkope auto in aanschaf, maar duur aan vaste lasten? Of liever een duurdere auto, maar lagere vaste lasten?)
* Wil ik een drie of vijf deurs auto (heb je een vriend/vriendin en/of kinderen)
* Welke opties vind ik belangrijk (arko, airco, climate control, etc)
* Wil ik handgeschakeld of automaat (let op: automaat is over het algemeen minder zuinig)
* Wat is de maximale kilometerstand voor een 2e (of 3e) hands?
* Hoe toekomst vast moet de auto zijn (vriend/vriendin, evt kids op de planning)
En zo kan je jezelf vast nog wel tig vragen bedenken.
Ik zou ook wel een VW Touareg R-Line 3.0 Tdi willen rijden, maar ik vind het persoonlijk zonde om een kleine 70k stuk te slaan op een auto uit bijvoorbeeld 2018 met 90k km op de teller.
Dus stel voor jezelf eerst de kaders vast, en ga binnen die kaders op zoek.
Je gaat nu van 3k-4k, naar 11k-12k voor een auto in eenzelfde post. Maar een Mondeo is bijvoorbeeld ook weer mooier / luxer dan een Focus, maar ook weer duurder. Tja, zo kom je er natuurlijk niet uit.
Wil je goedkoop, dan een kleine japanner kopen.
Wil je wat luxe, ruimte, dan ga je voor een B/C segment kijken, maar daar zit ook weer een hoger prijskaartje aan vast.
En zo zijn er nog wel meer zaken die van invloed zijn op de prijs.
Succes met je zoektocht
toon volledige bericht
Ja, ik heb al wat afgekaderd:
* Wat is het budget? Ongeacht wat voor auto (groot, klein, snel, langzaam) het wordt
> 6.000
* Wat wil ik maximaal aan wegenbelasting kwijt zijn? (wil je een goedkope auto in aanschaf, maar duur aan vaste lasten? Of liever een duurdere auto, maar lagere vaste lasten?)
> 25-40 | Liever een wat duurdere auto met wat lagere maandlasten, die maandlasten rij je er wel uit. Dus mee dan 6L/100KM liever niet, zoek richting de 5-5.5L/100KM, beetje zoals de i20 rijdt.
* Wil ik een drie of vijf deurs auto (heb je een vriend/vriendin en/of kinderen)
> 5 deurs
* Welke opties vind ik belangrijk (arko, airco, climate control, etc)
> airco, Cruis is handig maar geen must, maar dat wordt lastig in het budget
* Wil ik handgeschakeld of automaat (let op: automaat is over het algemeen minder zuinig)
> Hand
* Wat is de maximale kilometerstand voor een 2e (of 3e) hands?
> Geen idee, hangt beetje van het soort auto af denk ik. Prius accepteer ik wat meer KM's van dan een C1, als voorbeeld
* Hoe toekomst vast moet de auto zijn (vriend/vriendin, evt kids op de planning)
> minimaal 2-3 jaar.