Keuze dilemma auto's

Pagina: 1
Acties:

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Dag medeTweakers,

Hoewel ik redelijk wat verstand van computers heb, zo weinig kennis heb ik van auto's.
Veel waarde hecht ik er dus niet aan. Maar heb er wel een nodig.

Normaal rij ik zo'n 30.000KM per jaar. Dat is tegenwoordig <20.000KM/jaar denk ik.

Dus een beetje een zuinige auto is geen overbodige luxe. Voor het meest zuinige segment kom je al snel uit bij een:
Toyota Aygo of een Citroen C1. Kosten ~ 3000-4000 euro (2008-2011) rijden mega zuinig en je betaald weinig wegen belasting.
Opzich heeft een van deze auto's mijn voorkeur, prijstechnisch gezien. Vermoedelijk heb ik met 2 jaar een uitgebreider budget en kan deze de deur uit.

Toen zat ik eens verder te zoeken en kwam ik uit bij een Ford Focus van 2015-2016 (11000-12000 euro), ook behoorlijk zuinig. Echter iets meer dan de Aygo/C1 en natuurlijk meer wegenbelasting en de hogere aanschafwaarde. Stel ik koop zo'n auto wil ik er wel 5 jaar mee doen. En je hebt wat meer auto (of mij dit echt uitmaakt is een 2e, vermoed dat je hier wel beter in zit)

Vanwege studieschuld en de zoektoch naar een woning op dit moment trek ik toch meer richting een C1/Aygo.

Wat denken jullie wat handiger is van de bovenstaande keuzes... Zijn echt wel 2 totaal verschillende soorten auto segmenten wat dat betreft.

Misschien iemand nog advies voor een "tussen oplossing" rond de 5000-6000? Ik had al gekeken naar de Toyota Yaris, maar die is toch een slag minder zuinig dan een Aygo als ik dat goed zie.. Dus in dat segment kan ik nog weinig vinden.

Wil de auto in november/december gaan kopen, alleen het kiezen is nogal een probleem.

Als iemand mij kan helpen hiermee, dan graag :*)

Groetjess

我的名字是Mirno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kortste advies: ga eens flink proefrijden.

Advies 2: stel je budget beter; ik lees prijs van 3000 tot 12000. Dat is natuurlijk een marge / valkuil waar "we" weinig mee kunnen.

Ik lees vooral veel aannames over hoe je denkt dat een auto is (verbruik, comfort, etc) echter ik mis dan een beetje achtergrondinfo hoe je jaarlijks 30K rijdt, waarin je dat gedaan hebt en waarom je op een Aygo of C1 uitkomt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11

Wok

Dakloos...

Wat rijd je nu dan? Aangezien je aangeeft normaal gesproken 30k per jaar te rijden en nu ~20k...

Met dergelijke kilometrages zou ik zitcomfort in ieder geval als eerste prioriteit stellen. Ondanks dat ik met mijn 1m85 best prima kan zitten in een Aygo/C1, weet ik ook dat dit voor mij bij dergelijke kilometers onprettig gaat zijn.

Ander punt wat @MAX3400 hierboven ook al aankaart, is je budget. Aanschafbudget is 1, running costs/cost of ownership is 2. Met name dat laatste is waar je naar moet kijken, wat mij betreft. Wat kun en wil je maandelijks neerleggen aan brandstof/MRB/verzekering/onderhoudsreservering om die auto op de weg te houden? Je kunt 12k neerleggen voor de aanschaf, maar als je vervolgens maar €200 per maand kunt of wilt uitgeven aan autokosten, dan loopt daar al iets goed scheef...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Dat proefrijden is wel een goed idee. Het is nu puur naar de cijfertjes kijken.
4,5L /100KM en 5L/100KM scheelt met 20.000 KM 170 euro op jaarbasis, dus misschien moet ik mij daar ook niet blind op staren.

Rij momenteel met een Hyundai i20, rij ongeveer 5,5/6L / 100KM. Ongeveer 250 euro brandstofkosten in de maand. Wil dat gewoon graag naar beneden hebben.

Als het moet kan ik er een hoger budget voor uitrekken, maar het is dat ik niet zoveel waarde hecht aan een voertuig en heb ook andere dingen waar ik het beter aan kan spenderen. Alleen dan lever je veel comfort en misschien ook wel veiligheid in met een C1/Aygo, ik denk dat het mij niet zoveel uitmaakt daar iedere dag relatief veel mee te rijden. Maar dat weet ik niet zeker.

Dus als die lange afstanden niet ideaal zijn, moet ik dat budget toch wat oprekken. Die 12 vind ik alsnog te gek nu ik erover nadenk. Dus ik overweeg het om een modelletje beter de nemen dan de C1/Aygo, 5000-6000 segment, maar de vraag is dan vooral welke. En zijn de C1/Aygo echt zo rampzalig op de snelweg?

En gelijk heb je, met proefrijden moet je dat wel ondervinden.

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Wok schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:10:
Wat rijd je nu dan? Aangezien je aangeeft normaal gesproken 30k per jaar te rijden en nu ~20k...

Met dergelijke kilometrages zou ik zitcomfort in ieder geval als eerste prioriteit stellen. Ondanks dat ik met mijn 1m85 best prima kan zitten in een Aygo/C1, weet ik ook dat dit voor mij bij dergelijke kilometers onprettig gaat zijn.

Ander punt wat @MAX3400 hierboven ook al aankaart, is je budget. Aanschafbudget is 1, running costs/cost of ownership is 2. Met name dat laatste is waar je naar moet kijken, wat mij betreft. Wat kun en wil je maandelijks neerleggen aan brandstof/MRB/verzekering/onderhoudsreservering om die auto op de weg te houden? Je kunt 12k neerleggen voor de aanschaf, maar als je vervolgens maar €200 per maand kunt of wilt uitgeven aan autokosten, dan loopt daar al iets goed scheef...
Vanwege thuiswerken rij ik nu minder KiloMeters,

Bedoel je met die laatste zin, dat duurdere auto's ook duurder zijn in onderhoud enzo, dacht juist dat bijvoorbeeld een relatief nieuwe Ford Focus (11-12k) vrij betroubwaar was en ook relatief lage overige kosten zou hebben.

Kortom, ik wil niet zo duur rijden, ik hoef er niet mee te showen. Maar wil een combinatie tussen zuinig/betrouwbaar en een beetje comfort (comfort ben ik niet eens zo moeilijk in denk ik).
Hij hoeft niet snel of mooi te zijn. (dus hierbij kunnen we de Ford-Focus wel afstrepen denk ik)

我的名字是Mirno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

mirno schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:14:
[...]

Kortom, ik wil niet zo duur rijden, ik hoef er niet mee te showen. Maar wil een combinatie tussen zuinig/betrouwbaar en een beetje comfort (comfort ben ik niet eens zo moeilijk in denk ik).
Hij hoeft niet snel of mooi te zijn.
Veel goedkoper dan met je i20 ga je niet kunnen rijden. Ja, je kunt inderdaad een Aygo/C1 of vergelijkbaar kopen en wat minder brandstofkosten hebben, maar het blijft w.m.b. gerommel in de marge...

Als je echt serieus wilt besparen op de running costs: overweeg een LPG-installatie in je i20 te laten bouwen :) Kost je grofweg €2000 en je MRB gaat ~€15 per maand omhoog, maar je halveert je brandstofkosten. Die inbouw heb je dus na ongeveer 1,5 jaar terugverdiend.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
De i20 is niet mijn persoonlijke eigendom.
Moet dus een andere auto kopen dit jaar :*)

Okee, dat is weer een andere boeg ben daar echt totaal niet mee bekend...
Is dat nog handig om bij een nieuwe auto direct te nemen?

Wat voor modellen adviseren jullie, des te meer ik zoek, des te meer in twijfel ik raak van alle modellen xD

Voor nu is het zo, C1/Aygo zijn eigenlijk net te onconfortabel en onhandig. Dus een slag groter is beter.
Maar een auto van >10k is buiten proportie.

Kom je dan in de hoek van de Yaris. Ford Ka enzo?
Kia Rio? > https://www.autoscout24.n...ldtidx=1&cldtsrc=listPage

[ Voor 13% gewijzigd door mirno op 16-09-2020 23:27 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
ik rijd ook heel veel en moet er niet aan denken om dit in zo’n kleine auto te moeten doen. Veel te weinig vermogen om een klein beetje mee te kunnen met het verkeer en het is onveilig. Dit zijn stadsauto’s en zijn eigenlijk minder geschikt om grote afstanden mee af te leggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

mirno schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:24:
De i20 is niet mijn persoonlijke eigendom.
Moet dus een andere auto kopen dit jaar :*)
Ah... dat verklaart een hoop.

Met dergelijke kilometers zou ik dan inderdaad in het zogenaamde B-segment gaan shoppen, waarin bijvoorbeeld ook de Hyundai i20 valt, evenals inderdaad Yaris/Polo/Clio/Fiesta etc...

Staar je in ieder geval niet blind op 6L/100km of 5L/100km bij benzine. Bij 30k per jaar heb je het dan over €40 per maand besparing op brandstofkosten. Leuk meegenomen, maar als het op dergelijk tientjeswerk aankomt, moet je je sowieso afvragen of je niet iets anders verkeerd doet ;-)

LPG is zéker iets om in overweging te nemen als je meer dan 15k km per jaar rijdt; ga dan wel voor auto's die al LPG ingebouwd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 18:32
aljooge schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:29:
ik rijd ook heel veel en moet er niet aan denken om dit in zo’n kleine auto te moeten doen. Veel te weinig vermogen om een klein beetje mee te kunnen met het verkeer en het is onveilig. Dit zijn stadsauto’s en zijn eigenlijk minder geschikt om grote afstanden mee af te leggen
Hier kan ik over meepraten. Misschien is mijn ervaring nuttig voor TS.

Zelf ben ik nu 2 jaar in het bezit van een Daihatsu Cuore uit '04. Nu 30.000km verder ben ik het redelijk zat en zou ik iets groters willen. De wegligging is het gewoon net niet en dit is volgens mij redelijk gelijk aan een Aygo/C1. Dit hoewel ik zonder problemen vorig jaar naar Toscane ben gereden, totaal was deze vakantie zo'n 3500km. De cost of ownership is echter zeer laag te noemen voor de Cuore.

Ik heb 4 jaar lang een Suzuki Swift gereden uit '94 en deze had eigenlijk al een betere wegligging dan de 10 jaar nieuwere Cuore. Ook is de Swift velen malen zuiniger in onderhoudskosten gebleken. Het brandstofverbruik was uiteraard wel wat hoger met 1 op 17,5 met moeite t.o.v. makkelijk 1 op 20 met de Cuore.

Momenteel probeer ik een Micra uit ~2000 te vinden om wat meer auto-gevoel terug te krijgen. Ik zit in hetzelfde schuitje als TS, probeer te sparen voor een huis, dus hoewel ik een duurdere auto zou kunnen kopen, doe ik dit liever niet. Zonde van mijn geld op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mirno schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:10:
Dat proefrijden is wel een goed idee. Het is nu puur naar de cijfertjes kijken.
4,5L /100KM en 5L/100KM scheelt met 20.000 KM 170 euro op jaarbasis, dus misschien moet ik mij daar ook niet blind op staren.
Sowieso niet; niet al te lang geleden was je rekensom bij de witte pomp "slechts" 139 Euro op jaarbasis. En, allicht klinkt het wat arrogant, maar als je idd blindstaart op enkele tientjes brandstof meer/minder per jaar, dan moet je een electrische auto kopen. Niets is zo veranderlijk als brandstofprijzen.
Rij momenteel met een Hyundai i20, rij ongeveer 5,5/6L / 100KM. Ongeveer 250 euro brandstofkosten in de maand. Wil dat gewoon graag naar beneden hebben.
Dat is vreemd. Volgens de startpost rij je 30K per jaar. Dat is 2500 per maand. Dat is, grove korrel, 1 Euro brandstof per 10km. Dan rij je dus bij een pompprijs van 1,50 dus geen 5,5 tot 6L per 100km maar zit je zo goed als op 6,7 L per 100km. Dat is een overschrijding van bijna 20% van je 5,5 berekening. Niet dat ik lastig wil doen, maar als ik 20% verschil merk in brandstof vs kosten, dan klopt er iets niet aan mijn rechtervoet of de staat van mijn voertuig.
Comfort / budget / afstand
Nou, je gaat al proefrijden en mijn aanvulling daarop is: probeer binnen je budget in ieder geval een meetlint mee te nemen. En met dat meetlint meet je letterlijk de afstand tussen de voor- en achteras. En mijn ervaring is over het algemeen: hoe groter die lengte, des te comfortabeler / rustiger voelt de auto bij hogere snelheden (80+ etc) of in de stad bij veel hobbels / drempels / slecht wegdek.

Kleine disclaimer: bepaalde sportmodelletjes zijn juist strakker geveerd maar in het kaliber "voor ieder wat wils, is een grotere afstand tussen de 2 assen vaak een uiting van iets meer comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 16-09-2020 23:53 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Wok schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:45:
[...]

Ah... dat verklaart een hoop.

Met dergelijke kilometers zou ik dan inderdaad in het zogenaamde B-segment gaan shoppen, waarin bijvoorbeeld ook de Hyundai i20 valt, evenals inderdaad Yaris/Polo/Clio/Fiesta etc...

Staar je in ieder geval niet blind op 6L/100km of 5L/100km bij benzine. Bij 30k per jaar heb je het dan over €40 per maand besparing op brandstofkosten. Leuk meegenomen, maar als het op dergelijk tientjeswerk aankomt, moet je je sowieso afvragen of je niet iets anders verkeerd doet ;-)

LPG is zéker iets om in overweging te nemen als je meer dan 15k km per jaar rijdt; ga dan wel voor auto's die al LPG ingebouwd hebben.
Nouja, ik vind die 40 euro per maand nog vrij veel xD, bijna 500 op jaar basis. Ik zie het liever 4 tientjes goedkoper. :*)

LPG zal ik nog eens naar kijken dan. Nog niet gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door mirno op 16-09-2020 23:53 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Misschien een gekke suggestie, maar is een Dacia Sandero op LPG níet iets? Retebetrouwbaar, goedkoop om te rijden ( zeker met je kilometrage, ondanks de hogere MRB) en lekker ruim. Misschien niet spannend of chique, maar wel goedkoop in aanschaf, brandstof, verzekering, onderhoud en ( relatief) in de belasting.

Hypocrites must die

• Wok

Wok

Dakloos...

^^ Dat! :Y

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:51:
[...]

Sowieso niet; niet al te lang geleden was je rekensom bij de witte pomp "slechts" 139 Euro op jaarbasis. En, allicht klinkt het wat arrogant, maar als je idd blindstaart op enkele tientjes brandstof meer/minder per jaar, dan moet je een electrische auto kopen. Niets is zo veranderlijk als brandstofprijzen.

[...]

Dat is vreemd. Volgens de startpost rij je 30K per jaar. Dat is 2500 per maand. Dat is, grove korrel, 1 Euro brandstof per 10km. Dan rij je dus bij een pompprijs van 1,50 dus geen 5,5 tot 6L per 100km maar zit je zo goed als op 6,7 L per 100km. Dat is een overschrijding van bijna 20% van je 5,5 berekening. Niet dat ik lastig wil doen, maar als ik 20% verschil merk in brandstof vs kosten, dan klopt er iets niet aan mijn rechtervoet of de staat van mijn voertuig.

[...]

Nou, je gaat al proefrijden en mijn aanvulling daarop is: probeer binnen je budget in ieder geval een meetlint mee te nemen. En met dat meetlint meet je letterlijk de afstand tussen de voor- en achteras. En mijn ervaring is over het algemeen: hoe groter die lengte, des te comfortabeler / rustiger voelt de auto bij hogere snelheden (80+ etc) of in de stad bij veel hobbels / drempels / slecht wegdek.

Kleine disclaimer: bepaalde sportmodelletjes zijn juist strakker geveerd maar in het kaliber "voor ieder wat wils, is een grotere afstand tussen de 2 assen vaak een uiting van iets meer comfort.
toon volledige bericht
Jaa, heb je ook wel weer gelijk in. Toen we nog 130 mochten rijden, was het wat minder zuinig. Ook ging ik 5 dagen richting het werk.

Nu is het heel erg afwisselend en is er geen stabiel meetpunt meer. Laatste ritten waren 5 - 5.5 volgens de meter. Dus misschien ook niet te moeilijk doen.

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Helgie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:53:
Misschien een gekke suggestie, maar is een Dacia Sandero op LPG níet iets? Retebetrouwbaar, goedkoop om te rijden ( zeker met je kilometrage, ondanks de hogere MRB) en lekker ruim. Misschien niet spannend of chique, maar wel goedkoop in aanschaf, brandstof, verzekering, onderhoud en ( relatief) in de belasting.
Thnx, ga ik naar kijken

我的名字是Mirno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 18:32
Oja, misschien nog een leuke suggestie: Audi A2. Behoorlijk zuinig voor het formaat en zeer licht, vanwege de aluminium koets. Het enige is het aanbod... vind maar eens een goed exemplaar. Als je een goede hebt, dan is het wel veel auto voor je geld.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke,

Dus even samengevat van alle berichten.
Die kleine auto's is niks voor telkens die afstanden, dus die keuze kan ik beter achterwege laten.
Segment Ford Focus is ff tegek voor nu.

Dus wat voor modellen zouden jullie dan adviseren rond de 5000 - 6000 ?

Laat ik zeggen qua indicatie het liefste ~ 5 - 5.5 L/100KM,

Dan kom ik uit bij een i20, yaris, rio
En misschien de LPG, die moet ik nog onderzoeken.

我的名字是Mirno

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het is volgens mij inmiddels een meme hier, maar, een Prius? Of een andere hybride, anders dan een Metsubsidie Foutlander.

Die dingen zijn erg zuinig op de snelweg, erg betrouwbaar, best rijk uitgerust standaard en ook best comfy.

Nadeel is dat de vaste lasten wat hoger zijn omdat ze zwaarder zijn dan een zo'n mini stadsautootje.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:58
Clio of megane 1.5 dci. Goed diesel blokje. Diesel is erg ongewild, dus goedkoop in aanschaf.

Is bij 20k kilometer op jaar ook interessant.

https://www.autotrack.nl/a/renault-clio-50139739

Zoiets..

[ Voor 18% gewijzigd door Cyriel85 op 17-09-2020 00:11 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
RobinHood schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:06:
Het is volgens mij inmiddels een meme hier, maar, een Prius? Of een andere hybride, anders dan een Metsubsidie Foutlander.

Die dingen zijn erg zuinig op de snelweg, erg betrouwbaar, best rijk uitgerust standaard en ook best comfy.

Nadeel is dat de vaste lasten wat hoger zijn omdat ze zwaarder zijn dan een zo'n mini stadsautootje.
Heb naar hybride gekeken. Accu's zijn niet gekoeld zoals bij een Tesla, dan hoef ik die dingen al niet. Zonder actief koelsysteem degraderen die dingen gewoon. Dus ben daar geen voorstonden van. Ook omdat ze daarom nog zwaarder zijun vanwege de accu.

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Cyriel85 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:08:
Clio of megane 1.5 dci. Goed diesel blokje. Diesel is erg ongewild, dus goedkoop in aanschaf.

Is bij 20k kilometer op jaar ook interessant.
Ook een idee. Diesel gaat ook lang mee. Diesel of bezine scheelde niet zoveel dacht ik. Ik zal de vergelijking eens opnieuw maken.
Echter is het aantal KM's wel drastisch minder geworden wat het wat minder aantrekkelijk maakt + alle blokkades in steden :(

[ Voor 13% gewijzigd door mirno op 17-09-2020 00:10 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@mirno Dan moet je je opnieuw inlezen v.w.b. de Prius. Het accusysteem van de Prius is bewezen duurzaam gebleken

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mirno schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:08:
[...]

Heb naar hybride gekeken. Accu's zijn niet gekoeld zoals bij een Tesla, dan hoef ik die dingen al niet. Zonder actief koelsysteem degraderen die dingen gewoon. Dus ben daar geen voorstonden van. Ook omdat ze daarom nog zwaarder zijun vanwege de accu.
Prius accu's gaan bijzonder lang mee, en zijn ook goedkoop te vervangen voor refurb accu's. Het helpt nogal dat ze geen li-ion accu's zijn.

Overigens zijn Prius-accu's weldegelijk gekoeld, alleen niet met water maar met een fan.

De Honda Civic had wel problemen met accu's, wat ik gelezen heb zou het vooral komen omdat Honda een nogal agressief laad/ontlaad profiel had, volgens mij zit dat met latere modellen wel beter.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Wok schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:10:
@mirno Dan moet je je opnieuw inlezen v.w.b. de Prius. Het accusysteem van de Prius is bewezen duurzaam gebleken
Okee, ik weet dat die oudere modellen juist veel degradatie hadden.
En van de Polestar2 / Tesla enzo. Is bewezen dat als je de accu op temperatuur houdt, die na 10 jaar ~ 95% van zijn begin kan zitten. Zonder die koeling zit dit <70% dat vind ik dan zonde.

Had ook naar de Lexus gekeken, zit volgens mij een prius motor in. Maar die zijn buiten het budget. Had net besloten tot 6k te willen gaan. Misschien met 3-5 jaar eens zien wat de elektische markt te bieden heeft.

Maar ik zal er eens naar kijken, dan moet je ook echt opzoek naar specifieke jaartallen? Ze zijn zo druk aan het ontwikkelen met al die accu's deze jaren, echt bizar hoe snel dat gaat. Zag laatst nog hoe Tesla dit allemaal doet, indrukwekkend.

[ Voor 12% gewijzigd door mirno op 17-09-2020 00:15 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mirno schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:12:
[...]

En van de Polestar2 / Tesla enzo. Is bewezen dat als je de accu op temperatuur houdt, die na 10 jaar ~ 95% van zijn begin kan zitten. Zonder die koeling zit dit <70% dat vind ik dan zonde.
Allicht off-topic maar waarom hebben we een discussie over een auto die net aan een half jaar leverbaar is en grofweg in mooie uitvoering het tienvoudige kost wat jij nu te besteden hebt?

Ja, er is een apart topic voor Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic maar mis even hoe het jou helpt om een gedegen / onderbouwde zoektocht naar een Prius op te starten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mirno schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:12:
[...]

Okee, ik weet dat die oudere modellen juist veel degradatie hadden.

Maar ik zal er eens naar kijken, dan moet je ook echt opzoek naar specifieke jaartallen? Ze zijn zo druk aan het ontwikkelen met al die accu's deze jaren, echt bizar hoe snel dat gaat. Zag laatst nog hoe Tesla dit allemaal doet, indrukwekkend.
Een Prius II Facelift, dus na 2006 is echt al dikke prima.

De Prius I, die was echt minder, maar dat was eigenlijk een veredeld prototype.

Vanaf 2009 heb je de Prius III, zit echt aan de bovenkant van je budget, maar is wel duidelijk wat nieuwer.

Maar je kan full-electric auto's echt niet vergelijken met 10+ jaar oude hybride auto's, de technieken zijn compleet anders, dus ook de mogelijke problemen. Zo gebruik je met 100 op de snelweg cruisen volgens mij niet of nauwelijks de accu van een Prius. Ding pruttelt lekker op zijn Atkinson Cycle motortje.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:17:
[...]

Allicht off-topic maar waarom hebben we een discussie over een auto die net aan een half jaar leverbaar is en grofweg in mooie uitvoering het tienvoudige kost wat jij nu te besteden hebt?

Ja, er is een apart topic voor Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic maar mis even hoe het jou helpt om een gedegen / onderbouwde zoektocht naar een Prius op te starten :)
Elektrisch is wel interessant maar buiten het budget. (Hier heb ik meer mee dan brandstof auto's) kleine aftakking van het onderwerp moet kunnen toch, maar laten we de focus er niet op leggen.

Laatste Off-topic: Eerste PoleStarts zijn al geleverd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mirno op 17-09-2020 00:24 ]

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
RobinHood schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:18:
[...]

Een Prius II Facelift, dus na 2006 is echt al dikke prima.

De Prius I, die was echt minder, maar dat was eigenlijk een veredeld prototype.

Vanaf 2009 heb je de Prius III, zit echt aan de bovenkant van je budget, maar is wel duidelijk wat nieuwer.

Maar je kan full-electric auto's echt niet vergelijken met 10+ jaar oude hybride auto's, de technieken zijn compleet anders, dus ook de mogelijke problemen. Zo gebruik je met 100 op de snelweg cruisen volgens mij niet of nauwelijks de accu van een Prius. Ding pruttelt lekker op zijn Atkinson Cycle motortje.
True,

Maar die zijn voor nu even te duur.
Dus maar op een ander segment auto focussen denk ik.

Al met al weer hoop geleerd,
Wil rond de 5000-6000 uitgeven.

Misschien wordt het gewoon wel een i20, terug bij af :z

我的名字是Mirno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mirno schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:22:
[...]

True,

Maar die zijn voor nu even te duur.
Dus maar op een ander segment auto focussen denk ik.

Al met al weer hoop geleerd,
Wil rond de 5000-6000 uitgeven.

Misschien wordt het gewoon wel een i20, terug bij af :z
Een Prius III heb je voor 6000 euro, al zijn dat wel echt de goedkoopste III'tjes.

Je hebt bijvoorbeeld ook nog de Honda Insight en andere modellen, maar over die weet ik gewoon te weinig. Zijn wel wat goedkoper omdat de vraag naar Prii zo hoog is.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa, zag het net.
Maar > 2ton op de teller, dat is wel heel veel. Hoewel die prius blokken wel heel betrouwbaar zijn.
Maarja, 2009 modellen, wat doet 10 jaar met zo'n accu ...

Wel goeie tip: https://www.autoscout24.n...ldtidx=1&cldtsrc=listPage

Serieus wel interessante wagen!

(De keuze wordt er niet echt bepaald makkelijker op zo mannen)

[ Voor 45% gewijzigd door mirno op 17-09-2020 00:28 ]

我的名字是Mirno

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mirno schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:26:
Jaa, zag het net.
Maar > 2ton op de teller, dat is wel heel veel. Hoewel die prius blokken wel heel betrouwbaar zijn.
Maarja, 2009 modellen, wat doet 10 jaar met zo'n accu ...
Tja, het zijn auto's om veel mee te rijden, en 20k per jaar is ook wat jij doet, het is een vrij normale afstand voor dit soort auto's. Met goed onderhoud kunnen ze het echt prima trekken.

En lees je eens in over die accu's ;) Dan zul je zien dat je echt niet zo panisch hoeft te zijn over de accu.

Vergeet niet dat de accu van een Prius er sowieso meer is wat extra oomph te geven op bepaalde momenten en om nog vrij zuinig start-stop in de stad te rijden, dan dat je er serieus lange afstanden constant op rijdt. Zelfs al heeft ie 50% degradatie, dat zegt nog steeds vrij weinig.

Zodra je een constante snelheid hebt, gaat de elektrische motor uit en pruttel je verder op een erg zuinig benzineblok. En zodra je gas geeft krijg je als het ware een "boost" door de elektrische motor.

Vandaar dat het sowieso qua vermogen best lullige accu's zijn, volgens wikipedia wordt er normaal maar zo'n 400wh aan energie gespaard en gebruikt dankzij shallow cycling. Daarom gaan ze dus zo lang mee.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaaa dat is opzich wel cool inderdaad.
Wegenbelasting is verwaarloosbaar.

Alleen wil wel ff goed in kaart hebben of ik een model uit 2009 of 2012 nodig heb b.v.
Weer een onderzoek😂

Ga er iig even naar kijken. Maar je komt snel op 7k uit met zo'n auto

我的名字是Mirno

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mirno schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:52:
[...]

Nouja, ik vind die 40 euro per maand nog vrij veel xD, bijna 500 op jaar basis. Ik zie het liever 4 tientjes goedkoper. :*)

LPG zal ik nog eens naar kijken dan. Nog niet gevonden.
Afschrijving en of onderhoud kunnen een veelvoud van die 40€ zijn.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik rij nu al een tijdje in zo'n 1.5dci Clio. Ding past prima in je budget volgens mij. Zelf heb ik een station en dat ding rijdt ongeveer 1 op 25, en kost me rond de 100 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting en een verzekering van rond de 30 euro per maand. Onderhoud is natuurlijk altijd een gokje, maar daar reserveer ik zelf altijd 50 euro per maand voor en daar houdt ie het al best een tijdje mee vol. Potje zit in ieder geval vol genoeg voor een dure reparatie.

Mocht je 'm in die 2-3 jaar compleet af willen schrijven, dan wordt dat dus je kostenpost.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:41
Ik snap dat wat groter handiger lijkt, maar dat hoeft echt niet. Als je iets recenter in de a segmentjes gaat zitten zijn die echt prima.
Ik rij zeer regelmatig 100 km plus in onze 2e auto. Dat is een Hyundai i10 uit 2014. Voor 1 iemand echt dikke prima, zeg ik met mijn 2 meter lengte.
Gezin past er eventueel ook wel in, maar dan wordt de motor wel wat traag.

De i10 is maar een voorbeeld die mij goed bevalt. Het is nu gewoon zo dat de kleine auto's steeds comfortabeler worden.
Het geluidsniveau van een i10 is gewoon vergelijkbaar met onze 1e auto een Hyundai Tucson. Ik denk dat een i10, Opel Karl, vw up, aygo enz enz de moeite waard zijn om even te bekijken en echt goed te ervaren hoe een lang stuk snelweg bevalt.
Ik heb toen de dealer gevraagd of ik hem wat langer mee mocht nemen over de snelweg omdat ik dat het belangrijkste vond, dat was echt geen probleem.

Succes met zoeken!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:46
Vermakelijk topic. Als je zo blind staart op de kosten: verhuizen of andere werkgever zoeken? Wat is de reden van die 30k km? Kun je daar niets aan doen?

Verder wil je die afstanden inderdaad niet in een Aygo afleggen. Het lijkt me rommel in de marge tussen de modellen die nu voorbij komen. Je hebt nu eenmaal redelijke kosten met zo'n afstand. Een niet populair model zal in principe goedkoper zijn in aanschaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:16
Als bezitter van een ford focus 1.0 125pk uit 2015 kan ik je vertellen dat je die 5L/100km niet gaat halen tenzij je graag met 65km/h over de snelweg rijdt 1,5 km voor een stoplicht al begint met uitrollen en voornamelijk bergaf rijdt.

Kijk eens naar websites als spritmonitor.de of https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/, waarop echte gebruikers hun daadwerkelijke verbruik bijhouden. Dan krijg je veel betere cijfers om mee te rekenen.

Er zijn maar heel weinig moderne auto's die ook echt volgens de fabrieksopgave verbruiken.

Daarnaast heb ik ook een C1 gehad voor 250km woon-werk verkeer per dag en ik kan je vertellen dat ik met mijn postuur gebroken was aan het einde van de week. Het zijn en blijven stadsauto's.

Als kosten en verbruik echt zo belangrijk zijn voor je dan kun je overwegen om je motor rijbewijs te halen.
2000 voor je rijbewijs en er staan genoeg motoren te koop voor 3000 euro waarop je je kilometers kunt maken. En dan rijden ze vaak ook nog zuinig.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 16:49
Even over een andere boeg. Cijfers de cijfers laten.

Wat spreekt je aan aan de i20 en wat zou beter moeten?
Wat moet een auto voor jouw kunnen? Woon werk of ook naar de Ikea?

Tis me nog teveel 'anything goes' om iets zinnigs te zeggen.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als je aan het kijken bent naar een huis en die paar tientjes per maand je echt zoveel doen, doe het dan echt zo GOEDKOOP mogelijk.

Huizenprijzen stijgen met X procent per jaar, daar kan je met je auto echt niet tegenop besparen.

Zo snel mogelijk kopen is zo veel mogelijk besparen. Een jaar of 2 extra wachten had je achteraf een 5 klasses hogere auto van kunnen kopen :)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59

Yucon

*broem*

Maak eens een proefrit in een up. Ze zijn wat duurder dan een aygo van de eerste generatie maar ze rijden op de snelweg veel stabieler. Die oudere aygo's zijn best grappig maar ze willen niet heel goed in een rechte lijn vooruit. Dus dan ben je ongemerkt steeds aan het corrigeren. Dat is nogal vermoeiend.

Een smart forfour is met deze eisen ook een hele goede keuze.

[ Voor 47% gewijzigd door Yucon op 17-09-2020 10:36 ]

• Greldinard
  • Laatst online: 14:35
Hier een C1 rijder. Ik heb er een van de eerste generatie uit 2008, van voor de facelift, die ik al 12.5 jaar in bezit heb.
Ik rijd zelf maar zo'n 7000 km per jaar (alleen weekend), dus ik zit in een andere situatie.
De grootste nadelen zijn wat mij betreft de slechte geluidsisolatie en radio. Op de snelweg moet je wel wat harder praten met je medepassagier, en klassieke muziek luisteren in die auto hoef je niet te proberen. Verder is de acceleratie vanaf 80 km/u tamelijk slecht, maar ik ben toch van "go with the flow" en vooruitkijken op de snelweg. De maximum snelheid is tegenwoordig toch 100 km/u, dus dat maakt die A-segmenters weer wat minder iritant. Daarentegen zijn ze in de stad behoorlijk rap. Stoelen moet je gewoon even proberen. Ik denk dat het wel te doen is als je niet langer dan een uur in de auto zit per enkele reis. Met de wegligging heb ik geen enkel probleem, maar ik ben niets anders gewend. Je stuitert een beetje over oneffenheden heen :). Dat veiligheidsargument neem ik niet zo serieus. Ga dan allemaal in een D-segment SUV rijden. Lekker groot en zwaar.
Op dit moment zou het niet mijn eerste keus zijn bij 20K per jaar. Tegenwoordig wil ik wat meer luxe en heb ik er het geld ervoor over. Tien jaar geleden zou het me niets kunnen schelen.
Grootste voordeel: er is weinig aan wat kapot kan gaan: extreem betrouwbare motor en versnellingsbak. Het grootste probleem bij de eerste generatie is lekkage (met name in de kofferbak) en de waterpomp, maar die zal waarschijnlijk wel vervangen zijn.
Mijn verbruikscijfers: de eerste 12 jaar jaar 1: 19.5 , na verlaging maximum snelheid 1: 20.5 . Een willekeurige b-segmenter doet 1:16. Lage wegenbelasting en verzekering. Er zij zat mensen die gewoon 20.000 km per jaar in een A-segmenter rijden, getuige de soms hoge kilometerstanden.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Wat ik in dit topic merk is dat de ideeen echt alle kanten op gaan. Eerst C1/Aygo versus een Ford Focus, wat echt twee compleet verschillende werelden zijn. De een is een klein stadsautootje, de ander een middenklasse auto. Qua bedragen zie ik 3000, 5000 en 12000. Of het gaat heel erg over brandstofkosten. Dan over LPG, en vervolgens is een C1/Aygo te klein. Daarna gaat het over diesel, vervolgens over hybrides.

Vat het niet persoonlijk op, maar wat mij opvalt is dat er in 12 uur tijd ontzettend veel "deviatie" zit in wat je wilt, er zit veel verschil in. En dat is niet erg maar ik heb twee tips voor je. Ten eerste, koop voorlopig nog even geen auto. Wacht daar mee tot je langere tijd (twee weken of zo) één en dezelfde gedachte hebt over wat je wilt. Als je morgen een Prius koopt en overmogen toch weer wil dieselen, zit je met een aankoop waar je niet blij van wordt.

De tweede tip, er zijn online allerlei calculators waarmee je kan berekenen wat voor auto het gunstigste is voor jouw gebruik. Ga daar eerst mee aan de slag. Dat vertelt je al of je beter diesel of benzine kan rijden. Denk ook na over wat jij verwacht van de auto, waar moet het aan voldoen? Ik rij zelf aardig wat kilometers en cruisecontrol en goede stoelen is echt een must bij mij. Zo krijg je steeds meer vereisten waar de auto wel of niet aan moet voldoen. Misschien is het handig om zodra je die vereisten wat duidelijker hebt, die hier te posten. Als je aan ons vraagt "Jongens, ik zoek een station C-segment auto met kilometerstand X tot Y, optie A, B en C, en het mag zoveel kosten" dan kunnen we veel gerichter helpen. Nu is het ook een beetje prijs schieten voor ons :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Wat te denken van een hybride?
Tweedehands Prius of een Yaris Hybrid. Heb zelf de Yaris Hybrid als leaseauto gehad en dat was een erg fijne wagen. Ik had hem graag privé overgenomen, maar de prijs die ze er nog voor wilden hebben was me wat te gortig.

Zo'n Prius rijdt ook wel erg fijn moet ik zeggen. Heb hem eens als leenauto mee gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door rimave op 17-09-2020 10:53 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• rimave
  • Nu online
Yucon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:30:
Maak eens een proefrit in een up. Ze zijn wat duurder dan een aygo van de eerste generatie maar ze rijden op de snelweg veel stabieler. Die oudere aygo's zijn best grappig maar ze willen niet heel goed in een rechte lijn vooruit. Dus dan ben je ongemerkt steeds aan het corrigeren. Dat is nogal vermoeiend.

True. We hadden die dingen bij mijn vorige baas. Je hebt echt het gevoel dat je bij een Up in een grotere wagen onderweg bent. Ze rijden heel fijn. Het valt me ook nog mee hoeveel die dingen tweedehands nog moeten kosten. In positieve zin dan.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 29-05 00:34
Yaris Hybrid is altijd een goede keuze, als je ver weg van of juist dichtbij je werk woont. Kun je jaren mee vooruit. Je hoeft je geen zorgen te maken over de levensduur van de accu. Veel meer auto dan een Aygo.

@rimave : even uit nieuwsgierigheid, waarom geen geit? En wat is er mis met moedermelk voor je baby? (je sig)

[ Voor 21% gewijzigd door Dieken Taffert op 17-09-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 23:59

Barrycade

Through the...

Wow, that escalated quickly,

Even terug naar je begin (misschien ook wel handig om het helder voor je te houden)

Je wilt besparen, omdat je een studieschuld hebt en een huis wil kopen op de medium/korte termijn, dus zoveel mogelijk kosten wilt besparen.

En dan stel je zelf al dat een C1 / Aygo eigenlijk de meest verstandigste keuze zou zijn. Maar daarna zijn alle remmen los, wordt het budget verdubbeld, maak je je zorgen over koeling van accus van een auto die je voorlopig niet kan kopen als je niet al je andere plannen niet overboord gooit.

Als je een 2e hands C1 kan betalen en de rest al snel te duur wordt qua gebruik en wegenbelasing etc, dan heb je weinig andere keuze toch?

Of gaat dit zometeen een vervolg in een topic krijgen zoals "ik heb een private lease auto / PL voor mijn nieuwe te grote auto genomen nu kan ik geen hypotheek krijgen"

• rimave
  • Nu online
Dieken Taffert schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:56:
Yaris Hybrid is altijd een goede keuze, als je ver weg van of juist dichtbij je werk woont. Kun je jaren mee vooruit. Je hoeft je geen zorgen te maken over de levensduur van de accu. Veel meer auto dan een Aygo.

@rimave : even uit nieuwsgierigheid, waarom geen geit? En wat is er mis met moedermelk voor je baby? (je sig)
offtopic:
Die quote is van Walter uit Fringe. Meesterlijke serie!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@mirno de keuze is reuze met auto's.

Volgens mij is het belangrijk om gewoon een aantal zaken voor jezelf op een rijtje te zetten (naast het kosten aspect) en daarna een keuze maken.
Vragen die ik mijzelf heb gesteld toen ik een auto ging kopen:
* Wat is het budget? Ongeacht wat voor auto (groot, klein, snel, langzaam) het wordt
* Wat wil ik maximaal aan wegenbelasting kwijt zijn? (wil je een goedkope auto in aanschaf, maar duur aan vaste lasten? Of liever een duurdere auto, maar lagere vaste lasten?)
* Wil ik een drie of vijf deurs auto (heb je een vriend/vriendin en/of kinderen)
* Welke opties vind ik belangrijk (arko, airco, climate control, etc)
* Wil ik handgeschakeld of automaat (let op: automaat is over het algemeen minder zuinig)
* Wat is de maximale kilometerstand voor een 2e (of 3e) hands?
* Hoe toekomst vast moet de auto zijn (vriend/vriendin, evt kids op de planning)

En zo kan je jezelf vast nog wel tig vragen bedenken.

Ik zou ook wel een VW Touareg R-Line 3.0 Tdi willen rijden, maar ik vind het persoonlijk zonde om een kleine 70k stuk te slaan op een auto uit bijvoorbeeld 2018 met 90k km op de teller.

Dus stel voor jezelf eerst de kaders vast, en ga binnen die kaders op zoek.
Je gaat nu van 3k-4k, naar 11k-12k voor een auto in eenzelfde post. Maar een Mondeo is bijvoorbeeld ook weer mooier / luxer dan een Focus, maar ook weer duurder. Tja, zo kom je er natuurlijk niet uit.

Wil je goedkoop, dan een kleine japanner kopen.
Wil je wat luxe, ruimte, dan ga je voor een B/C segment kijken, maar daar zit ook weer een hoger prijskaartje aan vast.

En zo zijn er nog wel meer zaken die van invloed zijn op de prijs.

Succes met je zoektocht

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:37
Ik ben zelf altijd fan geweest van de VW Polo. Het is een klasse hoger dan de C1 varianten, rijd een stuk beter en is beter geïsoleerd. Daarnaast zijn ze best vlot ondanks dat ze niet een heel krachtige motor hebben.

Daarnaast vallen ze zeker in jouw budget:
https://www.autoscout24.n...ldtidx=4&cldtsrc=listPage

Zo heb je nog veel meer te vinden ( geen idee ook of het wel een goede garage is ). Het is overigens ook een bluemotion en rijd behoorlijk zuinig

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
mirno schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:05:
Oke,

Dus even samengevat van alle berichten.
Die kleine auto's is niks voor telkens die afstanden, dus die keuze kan ik beter achterwege laten.
Segment Ford Focus is ff tegek voor nu.

Dus wat voor modellen zouden jullie dan adviseren rond de 5000 - 6000 ?

Laat ik zeggen qua indicatie het liefste ~ 5 - 5.5 L/100KM,

Dan kom ik uit bij een i20, yaris, rio
En misschien de LPG, die moet ik nog onderzoeken.
Volkswagen UP / Seat Mii / Skoda Citigo.

Erg volwassen voor het A segment, en er is eigenlijk nooit wat met die auto's. Stuk beter dan een Aygo/C1/107,

En erg luxe te krijgen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-06 01:53
Kia Picanto, die verbaasde mij echt, komende van een 2011 Aygo voelt het als een klasse beter.

Heeft een betere uitrusting en een ruimere kofferbak dan de Aygo / C1 / 107 & 108.

Vaste locatie, vast netwerk.

• Dieken Taffert
Comp User schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:52:
Kia Picanto, die verbaasde mij echt, komende van een 2011 Aygo voelt het als een klasse beter.

Heeft een betere uitrusting en een ruimere kofferbak dan de Aygo / C1 / 107 & 108.
Een Kia Picanto, das idd ook geen frikandel ;)
Prima ding, 7 jaar garantie op een Kia.

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 08:49
Wat dacht je van een Yaris hybrid?

Zelf eens als voorloop auto gehad, het is écht geen spannende auto, ook totaal niet snel.
Maar je gaat hier niet onder de 1 op 20 mee uit kunnen komen, ik heb een zware rechtervoet en zat minimaal op 22/23 km op de liter.
En een automaat. ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Yaris Hybrid valt buiten budget voor TS. Zijn budget is zo'n 6K geeft hij aan. Wel een goede optie, ben er zelf ook naar aan het kijken. Maar eentje met een beetje leuke opties ben je toch wel 9K voor kwijt.

Voor 6K moet je wel een nette Yaris (niet-hybrid) van de generatie XP130 (>=2011) kunnen vinden denk ik.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2020 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Leuk man, er zitten echt slimme oplossingen tussen. Het is dus net de mix die jij interessant vindt.
Ik wilde meer power; dus accepteer een hoger verbruik.
Echte budgetknallers zijn vaak wel auto's waarbij jij een negative eigenschap accepteert.
Zo'n Dacia is echt goedkoop en nieuw instappen in een simpele auto; en dito afwerking.
Alle Toyota/Lexus Hybrid oplossingen zijn per kilometer erg betaalbaar, auto's hebben een behoorlijke aanschafprijs, en horen keurig onderhoud te hebben.
Er is een kunst aan het kiezen van de kleine ukjes; er zijn mensen die accepteren alles van een Renault Twingo. De ander zeggen dat een VW Up super volwassen aanvoelt. Het is wat jij erin ziet.
Ik vind het kleine doosje van Suzuki - de Suzuki Swift eigenwijs, lekker sturend, en prima kwaliteit.

Prius, Swift, Smart, allemaal gekke hoekjes uit de markt en potentieel interessant om te onderzoeken.

Persoonlijk blijf ik weg van goedkope auto's uit de Franse hoek; die passen niet bij mijn smaak. Maarja, voor sommige wel... Het ziet er hip uit, zit technisch beroerd in elkaar, en kost weinig.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59

Yucon

*broem*

hollandnick schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:27:
Ik ben zelf altijd fan geweest van de VW Polo. Het is een klasse hoger dan de C1 varianten, rijd een stuk beter en is beter geïsoleerd. Daarnaast zijn ze best vlot ondanks dat ze niet een heel krachtige motor hebben.

Daarnaast vallen ze zeker in jouw budget:
https://www.autoscout24.n...ldtidx=4&cldtsrc=listPage

Zo heb je nog veel meer te vinden ( geen idee ook of het wel een goede garage is ). Het is overigens ook een bluemotion en rijd behoorlijk zuinig
Dat zijn diesels. Met die <20.000 is dat niet heel handig, zeker aangezien dit type niet mega betrouwbaar is. Als ts nog op 30.000 zat lag het anders.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik ga proberen zoveel mogelijk te reageren, veel berichten. Maakt het niet eenvoudiger..
Bedankt voor alle reacties en het delen van ervaringen! Keuzes zijn wederom wat bijgesteld naar auto's waar ik zelf nog niet naar had gekeken :D
Miyamoto schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:52:
Vermakelijk topic. Als je zo blind staart op de kosten: verhuizen of andere werkgever zoeken? Wat is de reden van die 30k km? Kun je daar niets aan doen?

Verder wil je die afstanden inderdaad niet in een Aygo afleggen. Het lijkt me rommel in de marge tussen de modellen die nu voorbij komen. Je hebt nu eenmaal redelijke kosten met zo'n afstand. Een niet populair model zal in principe goedkoper zijn in aanschaf.
Ik werk in de buurt van Amsterdam, maar werk nu veel meer thuis dan eerst, dat scheelt al 10-15.000 KM per jaar zo. Dus opzich is dat al verminderd.
Ik wil niet in de buurt van Amsterdam wonen, ik heb daar niks. En de huizen liggen 1-2 ton hoger daar :*) Huurprijzen zijn die kant zo'n 1500-2500. Voor nu kijk ik vooral naar huurwoningen.
mk1992 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:18:
Even over een andere boeg. Cijfers de cijfers laten.

Wat spreekt je aan aan de i20 en wat zou beter moeten?
Wat moet een auto voor jouw kunnen? Woon werk of ook naar de Ikea?

Tis me nog teveel 'anything goes' om iets zinnigs te zeggen.
i20 bevalt me eigenlijk prima. Heb niet zoveel voorkeur, ben nooit gebroken als ik uit de auto kom na een rit.
Iets luxer is leuk, maar nodig, mwah.
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:20:
Als je aan het kijken bent naar een huis en die paar tientjes per maand je echt zoveel doen, doe het dan echt zo GOEDKOOP mogelijk.

Huizenprijzen stijgen met X procent per jaar, daar kan je met je auto echt niet tegenop besparen.

Zo snel mogelijk kopen is zo veel mogelijk besparen. Een jaar of 2 extra wachten had je achteraf een 5 klasses hogere auto van kunnen kopen :)
Is vooral dit jaar omdat er veel dingen tegelijk komen, met 1-2 jaar wil ik wat vermogen hebben om schuld af te lossen en iets opbouwen voor het kopen van een huis. In dat opzicht is het zonde om alles aan een auto uit te geven.

Huizen gaan komende 2 jaar zakken. Maar off-topic.
Yucon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:30:

Ook nog een goede ja, die auto's zitten iig een stuk beter. Misschien gewoon eens gaan beginnen met proefrijden als stap1 inderdaad.
Barrycade schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:02:
Wow, that escalated quickly,

Even terug naar je begin (misschien ook wel handig om het helder voor je te houden)

Je wilt besparen, omdat je een studieschuld hebt en een huis wil kopen op de medium/korte termijn, dus zoveel mogelijk kosten wilt besparen.

En dan stel je zelf al dat een C1 / Aygo eigenlijk de meest verstandigste keuze zou zijn. Maar daarna zijn alle remmen los, wordt het budget verdubbeld, maak je je zorgen over koeling van accus van een auto die je voorlopig niet kan kopen als je niet al je andere plannen niet overboord gooit.

Als je een 2e hands C1 kan betalen en de rest al snel te duur wordt qua gebruik en wegenbelasing etc, dan heb je weinig andere keuze toch?

Of gaat dit zometeen een vervolg in een topic krijgen zoals "ik heb een private lease auto / PL voor mijn nieuwe te grote auto genomen nu kan ik geen hypotheek krijgen"
Jah, goeie.
Blijft een afweging, anders duurt het andere traject wat langer...
Als ik straks een andere huurwoning hebt komen er sws wat meer kosten waardoor aflossen/sparen minder wordt.

Dusja, of dat deel gaat in de aflossing of dat deel gaat naar een auto zo simpel is het.
Opzich wil ik een middenweg doen ~ 6.000 als je dan wat meer auto hebt. Alleen de adviezen lopen nu erg uiteen inderdaad.
Widow schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:51:
Wat ik in dit topic merk is dat de ideeen echt alle kanten op gaan. Eerst C1/Aygo versus een Ford Focus, wat echt twee compleet verschillende werelden zijn. De een is een klein stadsautootje, de ander een middenklasse auto. Qua bedragen zie ik 3000, 5000 en 12000. Of het gaat heel erg over brandstofkosten. Dan over LPG, en vervolgens is een C1/Aygo te klein. Daarna gaat het over diesel, vervolgens over hybrides.

Vat het niet persoonlijk op, maar wat mij opvalt is dat er in 12 uur tijd ontzettend veel "deviatie" zit in wat je wilt, er zit veel verschil in. En dat is niet erg maar ik heb twee tips voor je. Ten eerste, koop voorlopig nog even geen auto. Wacht daar mee tot je langere tijd (twee weken of zo) één en dezelfde gedachte hebt over wat je wilt. Als je morgen een Prius koopt en overmogen toch weer wil dieselen, zit je met een aankoop waar je niet blij van wordt.

De tweede tip, er zijn online allerlei calculators waarmee je kan berekenen wat voor auto het gunstigste is voor jouw gebruik. Ga daar eerst mee aan de slag. Dat vertelt je al of je beter diesel of benzine kan rijden. Denk ook na over wat jij verwacht van de auto, waar moet het aan voldoen? Ik rij zelf aardig wat kilometers en cruisecontrol en goede stoelen is echt een must bij mij. Zo krijg je steeds meer vereisten waar de auto wel of niet aan moet voldoen. Misschien is het handig om zodra je die vereisten wat duidelijker hebt, die hier te posten. Als je aan ons vraagt "Jongens, ik zoek een station C-segment auto met kilometerstand X tot Y, optie A, B en C, en het mag zoveel kosten" dan kunnen we veel gerichter helpen. Nu is het ook een beetje prijs schieten voor ons :p
toon volledige bericht
Klopt, ik heb nog niet echt goed een idee wat ik nu wil, wat handig is. Die 2 weken pak ik zeker nog.
Die dure auto's kan een streep door. Rond de 6000 max. En ben er ook wel achter dan een C1/Aygo ook wat onhandig is. Qua wat je mee kan nemen en hoe je daarin zit. Een i20 is dan bijvoorbeeld al een slag praktischer. Dus nu hou ik het in die hoek denk ik.

Diesel wil ik niet, wordt dus benzine. LPG heb ik geen idee van. Maar in het segment i20/yaris heb je allemaal zuinige auto's dus daar moet ik me niet heel druk om maken zie ik al. Prius rond die prijs wordt lastig tenzij ik voor een 2006 model zoek.

Goed advies hoor.
BastaRhymez schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:17:
@mirno de keuze is reuze met auto's.

Volgens mij is het belangrijk om gewoon een aantal zaken voor jezelf op een rijtje te zetten (naast het kosten aspect) en daarna een keuze maken.
Vragen die ik mijzelf heb gesteld toen ik een auto ging kopen:
* Wat is het budget? Ongeacht wat voor auto (groot, klein, snel, langzaam) het wordt
* Wat wil ik maximaal aan wegenbelasting kwijt zijn? (wil je een goedkope auto in aanschaf, maar duur aan vaste lasten? Of liever een duurdere auto, maar lagere vaste lasten?)
* Wil ik een drie of vijf deurs auto (heb je een vriend/vriendin en/of kinderen)
* Wil ik handgeschakeld of automaat (let op: automaat is over het algemeen minder zuinig)
* Hoe toekomst vast moet de auto zijn (vriend/vriendin, evt kids op de planning)

En zo kan je jezelf vast nog wel tig vragen bedenken.

Ik zou ook wel een VW Touareg R-Line 3.0 Tdi willen rijden, maar ik vind het persoonlijk zonde om een kleine 70k stuk te slaan op een auto uit bijvoorbeeld 2018 met 90k km op de teller.

Dus stel voor jezelf eerst de kaders vast, en ga binnen die kaders op zoek.
Je gaat nu van 3k-4k, naar 11k-12k voor een auto in eenzelfde post. Maar een Mondeo is bijvoorbeeld ook weer mooier / luxer dan een Focus, maar ook weer duurder. Tja, zo kom je er natuurlijk niet uit.

Wil je goedkoop, dan een kleine japanner kopen.
Wil je wat luxe, ruimte, dan ga je voor een B/C segment kijken, maar daar zit ook weer een hoger prijskaartje aan vast.

En zo zijn er nog wel meer zaken die van invloed zijn op de prijs.

Succes met je zoektocht
toon volledige bericht
Ja, ik heb al wat afgekaderd:
> 6.000
> 25-40 | Liever een wat duurdere auto met wat lagere maandlasten, die maandlasten rij je er wel uit. Dus mee dan 6L/100KM liever niet, zoek richting de 5-5.5L/100KM, beetje zoals de i20 rijdt.
> 5 deurs
> airco, Cruis is handig maar geen must, maar dat wordt lastig in het budget
> Hand
> Geen idee, hangt beetje van het soort auto af denk ik. Prius accepteer ik wat meer KM's van dan een C1, als voorbeeld
> minimaal 2-3 jaar.

我的名字是Mirno

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brubs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:17
Ja, ik heb al wat afgekaderd:
> 6.000
> 25-40
> 5 deurs
> airco, Cruis is handig maar geen must, maar dat wordt lastig in het budget
> Hand
> Geen idee, hangt beetje van het soort auto af denk ik. Prius accepteer ik wat meer KM's van dan een C1, als voorbeeld
> minimaal 2-3 jaar.
toon volledige bericht
Een Ford Fiesta tikt alle wensen af als je wil (inclusief climate control en cruise control en zelfs stoelverwarming). Ik heb er eentje gekocht uit 2009 voor iets van 4500 (2 jaar terug denk ik). Rijdt zo'n 6l/100km (ligt er aan hoe je rijdt) en zijn in 3 of 5 deurs beschikbaar. Daar kun je ook eens naar zoeken op bijv autoscout o.i.d.

Ik ben er tot nu toe tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Brubs schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:04:
[...]

Een Ford Fiesta tikt alle wensen af als je wil (inclusief climate control en cruise control en zelfs stoelverwarming). Ik heb er eentje gekocht uit 2009 voor iets van 4500 (2 jaar terug denk ik). Rijdt zo'n 6l/100km (licht er aan hoe je rijdt) en zijn in 3 of 5 deurs beschikbaar. Daar kun je ook eens naar zoeken op bijv autoscout o.i.d.

Ik ben er tot nu toe tevreden over.
Ook nog een goede optie inderdaad!

我的名字是Mirno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Wiskundig benaderd:

Ford Fiesta = VW Polo + rijplezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Opel Corsa Bi-Fuel: iets duurder in MRB (+-€55/maand) maar met LPG rijd je het verschil er zo uit. Betrouwbare blokjes, en te vinden voor <€6k met airco, cruisecontrol en geen astronomische kilometerstanden.

Ik kan het weten, want ik heb er zelf een (al ruim 4 jaar ondertussen :X )

T.o.v benzine haal ik de kosten van wegenbelasting er binnen 2000km uit, met de Nederlandse LPG prijs iets meer (3500-4000km). Alles daarboven pure winst :+

Alleen is het geen strepentrekker... maar da's een Aygo/C1/up!/Fiesta 1.2/... ook niet :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52
Hier nog een stem voor een Prius. Heb zelf een Prius III uit 2009 gekocht. Is iets boven budget maar een Prius II zou wel gaan. Fijne auto's, ook op de snelweg. Zuinig en weinig onderhoudskosten.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
vind de C1 en varianten echt geen geschikte auto voor 20k kilometers per jaar. ik wil niemand op zijn tenen trappen maar de kwaliteit van het interieur, de stoelen en de geluidskwaliteit (windgeruis, motorgeluid etc)
vind ik echt matig.

waardoor ik wel positief verrast ben is de Kio Rio, voor hele acceptabele occassion prijzen koop je m.i. een hele betrouwbare auto voorzien van een verzorgd interieur en zeker de super pack uitvoeringen zijn ruim voorzien van fijne opties zoals:

- projector koplampen voor een plezierig zicht in het donker (xenon upgrade?)
- dagrijverlichting
- regensensor
- climate control
- bluetooth carkit (en afhankelijk van het bouwjaar ook streamingmedia)

vooral de 1.2 CVVT is een interessante motor, zuinig, licht en van de oude stempel en daarmee bulletproof.
qua formaat is de auto erg ruim voor het segment en zelfs met 4 personen kun je er mee reizen.

met deze motor is het gewicht net boven de 1000 kilo geloof ik dus wegenbelasting valt ook reuze mee!

Korte tijd geleden een aangeschaft voor een familielid en zoals gezegd positief verrast.

deze auto vergleken met een hyundai i10, Suzuki swift en Kia Picanto maar vanwege het formaat en de uitrusting de keuze op de Rio laten vallen

[ Voor 11% gewijzigd door Reloader op 17-09-2020 14:57 ]

• mk1992
MK_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:20:
Opel Corsa Bi-Fuel: iets duurder in MRB (+-€55/maand) maar met LPG rijd je het verschil er zo uit. Betrouwbare blokjes, en te vinden voor <€6k met airco, cruisecontrol en geen astronomische kilometerstanden.

Ik kan het weten, want ik heb er zelf een (al ruim 4 jaar ondertussen :X )

T.o.v benzine haal ik de kosten van wegenbelasting er binnen 2000km uit, met de Nederlandse LPG prijs iets meer (3500-4000km). Alles daarboven pure winst :+

Alleen is het geen strepentrekker... maar da's een Aygo/C1/up!/Fiesta 1.2/... ook niet :)
Ik weet niet of @mirno in de buurt van de grens woont maar op Belgische LPG lach je je inderdaad rot. 30ct per liter en net als andere MK maak ik daar graag gebruik van.

Cash is king.

• MK_
  • Niet online

MK_

mk1992 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:09:
[...]
Ik weet niet of @mirno in de buurt van de grens woont maar op Belgische LPG lach je je inderdaad rot. 30ct per liter en net als andere MK maak ik daar graag gebruik van.
2,94 EUR/100km over 4 jaar, goedkoper dan een EV :9 >:)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mk1992
MK_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:12:
[...]

2,94 EUR/100km over 4 jaar, goedkoper dan een EV :9 >:)
€2,31 over twee jaar, en dan zitten daar ook nog twee trips naar Frankrijk en meerdere naar andere buitenlanden bij. https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Laatste tank was €1,66/100km :*)

Cash is king.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 19:07
mirno schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:14:
[...]

Bedoel je met die laatste zin, dat duurdere auto's ook duurder zijn in onderhoud enzo, dacht juist dat bijvoorbeeld een relatief nieuwe Ford Focus (11-12k) vrij betroubwaar was en ook relatief lage overige kosten zou hebben.
Nieuwe auto's zijn in sommige opzichten goedkoper en in sommige juist duurder. Bijvoorbeeld sommige zaken om CO2 omlaag te halen en het verbruik maken moderne motors minder degelijk of goedkoper in onderhoudt dan iets ontworpen uit de begin jaren 90.

Ikzelf rijdt een Xantia, die ik een paar jaar terug met relatief weinig kilometers voor de leeftijd op de kop heb getikt. Daar ongeveer 3x zoveel als de aanschafprijs aan onderhoudt aan gegeven in het eerste jaar (450 euro was de auto, dus het totaal viel mee). Deel van het onderhoudt was noodzakelijk en het andere voor meer comfort.

Daar zit nu een moderne radio in, het comfort van de oleopneumatische vering is fantastisch. En na een uurtje inde de aygo van mijn zusje of het lexusje van mijn ouders dan wil ik weer terug naar mijn fijne autootje.

Benzine verbruik voor de ongeblazen 2.0L 8V automaat is 7.5L op de 100.
Maar dat verschil in onderhoudt en wat het onderhoudt kost of wat je zelf kunt doen maakt het voor mij een van de goedkoopste auto's.

Simpel gezien is de verhouding PK/Motorinhoud heel anders dan een 1 Liter Ecoboost turbo motor. Maar dat levert wel een hoop minder slijtage op.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 16:48
Comp User schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:52:

Goed punt. Fabrikanten maken elke auto steeds iets groter tot de kleinste te groot is, en maken dan een nieuw model (Polo->Up).

Ga dus niet af op het idee wat je van een bepaald model hebt, maar ga het bekijken, uitproberen, opmeten, aanvoelen.

• Comp User
Leuke vergelijking - opvallend, de vag auto's hebben geen stuurwiel bediening.

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
Voor 7 duizend heb je al een Nissan leaf. Rij je lange afstanden?
9000-2000 subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Dabbel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:33:
Voor 7 duizend heb je al een Nissan leaf. Rij je lange afstanden?
9000-2000 subsidie
Ojaa? Heb je daar linkje van, Renault Zoey was ook nog wel geinig d8 ik.
Maar zijn die voor dat soort bedragen te krijgen?
Toch wel zo'n 150km per dag 75*2

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

mirno schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:11:
[...]

https://www.autoscout24.c...4f-4786-bca3-9b5e3f4129eb

Al worden auto's geadverteerd met BTW, zonder, subsidie al er af, subsidie nog niet er af... Soms wat onduidelijk.

150km op een lading haal je niet, moet je tussendoor laden.

Zoë moet accuhuur nog bij, duurder dan menig wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
mirno schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:11:
[...]

75km vind ik voor een leaf uit 2014-2016 dan weer te krapjes. Je moet op locatie kunnen laden, dan nog heb je maar 25 kilometer over in de wintermaanden.
In de zomer heb je +/-125km bereik, maar in de wintermaanden minder. Maar een Zoey met huuraccu zou zeker een mogelijkheid zijn.

Edit: Ik zie dan mijn MP-link niet werkt. Maar als je zoekt op nissan leaf vanaf 2014, dan kom je ze tegen vanaf 9000. Je krijgt als particulier 2000 euro subsidie.

[ Voor 22% gewijzigd door Dabbel op 18-09-2020 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Die eerste Leafs hebben wel forse accu degradatie, houd daar wel rekening mee. Lijkt goedkoop, maar je schrijft het ook allemaal af als je hem een paar jaar rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
aljooge schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:29:
Ik zou ook echt niet voor lange afstanden (lees: >25 km) in zo'n auto willen rijden.
Ik kreeg laatst een leenauto van de garage mee, een nieuwe Kia Picanto met 5000 km op de teller. Ik heb in totaal 60 km ermee gereden, maar ik had achteraf last van mijn rug. Onderweg ontstonden er ook onveilige situaties, de auto is niet vlot dus bij inhalen of uitvoegen had ik wel echt moeite. Ik rij nu in een BMW 3 GT. Ik had niet verwacht dat het zo zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Tremio schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:00:
[...]

Ik zou ook echt niet voor lange afstanden (lees: >25 km) in zo'n auto willen rijden.
Ik kreeg laatst een leenauto van de garage mee, een nieuwe Kia Picanto met 5000 km op de teller. Ik heb in totaal 60 km ermee gereden, maar ik had achteraf last van mijn rug. Onderweg ontstonden er ook onveilige situaties, de auto is niet vlot dus bij inhalen of uitvoegen had ik wel echt moeite. Ik rij nu in een BMW 3 GT. Ik had niet verwacht dat het zo zou uitmaken.
Het is absoluut zo dat snelle auto's gemiddeld genomen veiliger zijn dan langzame auto's. Mits ze gelijk gereden worden. Veel betere remmen, betere wegligging, op de ideale snelheid invoegen, snelle inhaalacties geen probleem, je accelereert zo weg uit risicovolle situaties (betere gaspedaalrespons en meer koppel).

Maar pas op, dat is een zeer gevoelige kwestie hier op Tweakers. An inconvenient truth... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:37
Zelf had ik ook het dilemma om een goedkoop mogelijke auto te krijgen. Zelf ben ik uitgekomen bij een Suzuki celerio (opvolger van de Suzuki alto ). Een auto met een goede merknaam, 20 euro wegenbelasting p/m en makkelijk 1 op 20 te rijden. Als ik mijn auto vergelijk met de Citroën c1 (2012) dan vind ik mijn auto toch wat soepeler rijden. Voor 6100 kocht ik mijn auto uit 2015 met 70.000 op de teller. Misschien is dat iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Suzuki's zijn bulletproof maar een Celerio is wel ERG rudimentair/basic. Ik denk dat je met een Swift langer vooruit kunt dan met een Celerio, ook veel meer een rijdersauto, maar als klein en basic niet erg is want auto is puur functioneel, dan is een Celerio idd een uitstekende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
i20 bevalt me eigenlijk prima. Heb niet zoveel voorkeur, ben nooit gebroken als ik uit de auto kom na een rit.
Iets luxer is leuk, maar nodig, mwah.
Dat kan idd ook, lage km stand wel iets duurder, uiteraard afhankelijk van evt inruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Kies er eens drie of vier uit (tips genoeg hier gegeven) en ga gewoon eens rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Er zijn zat mooie modellen genoemd inderdaad.
Ik hou ze allemaal in het achterhoofd.

En gewoon maar eens langs gaan bij wat dealers, net wat het aanbod daar is en of het voegt om de auto daar te kopen.

Weet nu iig naar welke modellen ik kan gaan zoeken en wat ik moet proberen om uit te vinden wat ik nu wil.

Hartstikke bedankt iedereen, ik ga autoscout24 voorlopig weer eens onveilig maken :D

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hercul3s schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:35:
Hier nog een stem voor een Prius. Heb zelf een Prius III uit 2009 gekocht. Is iets boven budget maar een Prius II zou wel gaan. Fijne auto's, ook op de snelweg. Zuinig en weinig onderhoudskosten.
@Hercul3s
https://www.autoscout24.n...ldtidx=1&cldtsrc=listPage

Is dit niet iets? Of klasse, te mooi om waard te zijn?
Dan heb ik iig een eerste dealer om even langs te gaan.
(Dit is toch wel een Prius III,, 2009 )

Werden auto's einde van het jaar ook niet wat goedkoper aangeboden ??

[ Voor 7% gewijzigd door mirno op 18-09-2020 18:30 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

mirno schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:21:
[...]

@Hercul3s

Da's een Prius II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik heb geprobeerd een tabel te maken, dat lijkt aardig gelukt met RML:

#SegmentAutoPrijsComment
1Ruimer segmentToyota Prius(II) 1.5 VVT-i Business Edition€ 4.950,- Wat ruimer, wat ouder, Behoorlijk wat KM's op de teller (212.878 km) . Motor technisch schijnen deze wel heel goed te zijn. Cruise Control is een +
1Klein segment SEAT Mii 1.0 Chill Out€ 5.995,- Kleinere auto, zuinig en licht. (Nog ondervinden of deze groter is dan een C1 en of de snelweg bevalt
1Diesel Renault Clio Estate 1.5 dCi ECO Authentique (Diesel)€ 5.950,-Relatief nieuw, zuinig, met cruise control. Ziet er goed uit. Aantal Kilometers wel wat meer, maar niet gek, vooral niet voor een Diesel. Echter weet ik niet hoe goed Renaul is met zijn Diesels. Grootste nadeel blijft de wegenbelasting, wat met de hguidige rij afstanden toch niet ionteressant is
1Tussen segment Opel Karl 1.0 ecoFLEX Selection€ 6.750,-Vrij nieuw, behoorlijk zuinig, net wat groter dan de C1, euro6(?), cruise control. Moet nog ondervinden of dit niet te klein is, zit beetje tussen de Prius en de C1 in denk ik. Grootste nadeel net buiten het budet voor de rest voldoet ie wel aardig (wellicht wat onderhandelingen)
1Klein segment Citroen C1 1.0-12V Séduction€ 3.000,-Klein, goedkoop zuinig wat ouder karretje. Qua ruimte wellicht wat beperkt, rijdt naar zeggens niet heel soepel vooral niet voor de snelweg kilometers, maar ik ga toch kijken wat ik er van vind
1tussen segment Skoda Citigo 1.0 Greentech Active€ 5.999,-Oogt netjes, vrij nieuw, extreem zuinig (klopt dit uberhaupt [2,5-3,6L/100KM] ?, cruise conrtol en net wat ruimer dan de C1. Bijzonder dat dit precies binnen het budget valt, waar is die adder ?)
1Ruimer segment Kia Picanto 1.0 CVVT € 5.250,-Ook voorbij zien komen, schijnt net wat beter te rijden dan de C1/Aygo etc. Ook behoorlijk zuinig, maar in de praktijk zal dit gelijk zijn met een C1, twijfelachter of dit een auto is voor op de snelweg.

Ik ben opzoek geweest naar auto's hier in de buurt, en gezocht op modellen die ik voorbij zag komen.
De pro's en con's in de comments benoemd.

De Clio (diesel) en de Picanto (prijs tenopzichte van de rest) vallen voor mij af als ik dit zo zie.

De Karl is best mooi, ook wat ruimer als ik dat zo zie, maar niet echt veel groter, prijs is daar wel naar.

De Skoda Citigo vind ik behoorlijk goed geprijsd als ik dit tegen de rest afstreep, maar dat voelt een beetje te mooi om waar te zijn. Is weer wat ruimer dan de Karl als ik goed kijk, dus als er niks aan mankeert is dit #1.
Seat Mii als tegenhanger, maar jaartal, KM's en prijs zou ik de Citigo eerder kiezen dus.

C1 ertussen gezien om toch maar even te kijken hoe het voelt, als vergelijking.

En dan natuurlijk de Prius, een wat ruimere auto voor de grotere afstanden. Wel een model II, behoorlijk wat Kilometers en uit 2009. Prijs is ruim onder het budget. Accu hoef ik denk ik niet veel van te verwachten vermoed ik, overigens weet ik zelf wel aardig wat van electronica dus ik zou dit zelf kunnen repareren (?).
De kilometers zijn alleen wel veel, echter zouden deze auto's wat langer meekunnen. januari 2009, dus net geen prius III, die is toch alweer een slag beter, dus twijfel hier een beetje over.

#SegmentAutoPrijsComment
1Ruimer segment Toyota Prius 1.8 Full Hybrid€ 5.850,- Een wat nieuwere Prius (III) weten te vinden. Wel veel kilometers, (251.000 KM) maar best knappe auto, of is dit te goedkoop voor dit segment ?

-----

Nog ideeen of aanvullingen ? Ga voor een aantal van deze auto's maar eens kijken en proefrijden.

[ Voor 28% gewijzigd door mirno op 18-09-2020 20:38 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:26
Ik zou zelf gaan voor een kleine diesel. Dan krijg je vrij veel auto voor je budget.

Met een diesel kan je op dit moment vrij gemakkelijk 4-5 cent per km besparen tegenover benzine.

Het is wel een keuze met meer risico, maar het kan uiteraard ook prima uitpakken. En zeker als je de auto gaat oprijden dan is je restwaarderisico best wel klein.

Je hebt alleen niet zoveel keuze. Het wordt dan een Corsa, Punto of Ibiza.

Aanvulling: als je aantal kilometers nog minder kan worden, dan zou ik diesel wel loslaten. Zo onder de 15.000 is het voordeel wel weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Sovieto op 18-09-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52
mirno schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:21:
[...]

@Hercul3s

Prius 2 inderdaad. Wel net zo betrouwbaar en zuinig. Qua verbruik kan je rekenen met 1:18 a 1:19 (zomer en winter).

Misschien interessant om een excel te maken met alle kosten (verzekering, wegenbelasting en brandstof).

• Greldinard
  • Laatst online: 14:35
mirno schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:23:

#SegmentAutoPrijsComment
1Ruimer segmentToyota Prius(II) 1.5 VVT-i Business Edition€ 4.950,- Wat ruimer, wat ouder, Behoorlijk wat KM's op de teller (212.878 km) . Motor technisch schijnen deze wel heel goed te zijn. Cruise Control is een +
1Klein segment SEAT Mii 1.0 Chill Out€ 5.995,- Kleinere auto, zuinig en licht. (Nog ondervinden of deze groter is dan een C1 en of de snelweg bevalt
1Diesel Renault Clio Estate 1.5 dCi ECO Authentique (Diesel)€ 5.950,-Relatief nieuw, zuinig, met cruise control. Ziet er goed uit. Aantal Kilometers wel wat meer, maar niet gek, vooral niet voor een Diesel. Echter weet ik niet hoe goed Renaul is met zijn Diesels. Grootste nadeel blijft de wegenbelasting, wat met de hguidige rij afstanden toch niet ionteressant is
1Tussen segment Opel Karl 1.0 ecoFLEX Selection€ 6.750,-Vrij nieuw, behoorlijk zuinig, net wat groter dan de C1, euro6(?), cruise control. Moet nog ondervinden of dit niet te klein is, zit beetje tussen de Prius en de C1 in denk ik. Grootste nadeel net buiten het budet voor de rest voldoet ie wel aardig (wellicht wat onderhandelingen)
1Klein segment Citroen C1 1.0-12V Séduction€ 3.000,-Klein, goedkoop zuinig wat ouder karretje. Qua ruimte wellicht wat beperkt, rijdt naar zeggens niet heel soepel vooral niet voor de snelweg kilometers, maar ik ga toch kijken wat ik er van vind
1tussen segment Skoda Citigo 1.0 Greentech Active€ 5.999,-Oogt netjes, vrij nieuw, extreem zuinig (klopt dit uberhaupt [2,5-3,6L/100KM] ?, cruise conrtol en net wat ruimer dan de C1. Bijzonder dat dit precies binnen het budget valt, waar is die adder ?)
1Ruimer segment Kia Picanto 1.0 CVVT € 5.250,-Ook voorbij zien komen, schijnt net wat beter te rijden dan de C1/Aygo etc. Ook behoorlijk zuinig, maar in de praktijk zal dit gelijk zijn met een C1, twijfelachter of dit een auto is voor op de snelweg.

Ik ben opzoek geweest naar auto's hier in de buurt, en gezocht op modellen die ik voorbij zag komen.

De Clio (diesel) en de Picanto (prijs tenopzichte van de rest) vallen voor mij af als ik dit zo zie.

De Karl is best mooi, ook wat ruimer als ik dat zo zie, maar niet echt veel groter, prijs is daar wel naar.

De Skoda Citigo vind ik behoorlijk goed geprijsd als ik dit tegen de rest afstreep, maar dat voelt een beetje te mooi om waar te zijn. Is weer wat ruimer dan de Karl als ik goed kijk, dus als er niks aan mankeert is dit #1.
Seat Mii als tegenhanger, maar jaartal, KM's en prijs zou ik de Citigo eerder kiezen dus.

En dan natuurlijk de Prius, een wat ruimere auto voor de grotere afstanden. Wel een model II, behoorlijk wat Kilometers en uit 2009. Prijs is ruim onder het budget. Accu hoef ik denk ik niet veel van te verwachten vermoed ik, overigens weet ik zelf wel aardig wat van electronica dus ik zou dit zelf kunnen repareren (?).
De kilometers zijn alleen wel veel, echter zouden deze auto's wat langer meekunnen. januari 2009, dus net geen prius III, die is toch alweer een slag beter, dus twijfel hier een beetje over.

#SegmentAutoPrijsComment
1Ruimer segment Toyota Prius 1.8 Full Hybrid€ 5.850,- Een wat nieuwere Prius (III) weten te vinden. Wel veel kilometers, (251.000 KM) maar best knappe auto, of is dit te goedkoop voor dit segment ?

-----

Nog ideeen of aanvullingen ? Ga voor een aantal van deze auto's maar eens kijken en proefrijden.
toon volledige bericht
Een paar opmerkingen:
1) Die C1 is een seduction uitvoering. Dat is de basic uitvoering waarop een heleboel niet op zit: Geen airco, misschien ook geen centrale deurvergrendeling, electriosche ramen etc. Ik zou kijken voor een ambiance versie. Daar zit dit allemaal wel op.
2) Ik kan me vergissen , maar ik meen me een kassa uitzending te herinneren waarin flink geklaagd werd over het verbruik van die kia picanto. Die dingen rijden 1: 15-16 gemiddeld . Dat vind ik bizar hoog voor een a-segmenter. Volgens mij gingen de klachten over deze generatie picanto. Als ik 1:16 moet rijden, doe dan maar een b-segmenter.
3) Het nadeel van de prius is dat er momenteel een dievenbende rondgaat, die de katalysator van die auto's afsloopt vanwege de metalen die erin zitten. Dat levert al gauw een schadepost van 1000 euro op. Hoeft geen dealbreaker te zijn, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Greldinard schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:24:
[...]

Een paar opmerkingen:
1) Die C1 is een seduction uitvoering. Dat is de basic uitvoering waarop een heleboel niet op zit: Geen airco, misschien ook geen centrale deurvergrendeling, electriosche ramen etc. Ik zou kijken voor een ambiance versie. Daar zit dit allemaal wel op.
2) Ik kan me vergissen , maar ik meen me een kassa uitzending te herinneren waarin flink geklaagd werd over het verbruik van die kia picanto. Die dingen rijden 1: 15-16 gemiddeld . Dat vind ik bizar hoog voor een a-segmenter. Volgens mij gingen de klachten over deze generatie picanto. Als ik 1:16 moet rijden, doe dan maar een b-segmenter.
3) Het nadeel van de prius is dat er momenteel een dievenbende rondgaat, die de katalysator van die auto's afsloopt vanwege de metalen die erin zitten. Dat levert al gauw een schadepost van 1000 euro op. Hoeft geen dealbreaker te zijn, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden.
Goeie tips ja, nog niet op gelet met de C1, maar dat is wel een must, airco.

Jaa de picanto was wat mee gesjoemeld, maar puntje bij paaltje kwam deze uit rond het niveau van de C1 dacht ik. Getalleen zijn fors lager dan de C1.

Ojaa, maar dat zelfde verhaal geldt voor alles wat je in je auto laat liggen. Kwestie van pech hebben, dat zal voor mij geen dealbreaker zijn, thnx voor de tip alsnog.

我的名字是Mirno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hier een Chevrolet Spark bifuel-rijder, sinds 2015 in bezit. Zo'n 120.000km mee gereden sinds aanschaf, op LPG dus.

Voordelen:
- cheap rijden. Inclusief wegenbelasting (€33/mnd), aanschaf, verzekering, ANWB, onderhoud, brandstof (nu 54ct/L) én afschrijving 17 ct per kilometer (ik hou dit bij in een excel).
- retebetrouwbaar als je 'm normaal onderhoudt. Distributieketting die pas op 240.000km voor het eerst wordt vervangen.
- relatief ruim qua zitplaatsen voor 4 personen

Nadelen:
- traag optrekken! 1.0L is ondermaats.
- weinig kofferruimte.
- basisuitvoering is karig. Wel airco, goede radio etc, maar bijvoorbeeld geen afstandsbediening :x

Je moet 'm aardig doortrappen om op snelheid te komen. Eenmaal op 130km/h (of meer) is ie prima en relatief stil voor zo'n klein bakkie.
Wel relatief vaak tanken (25 liter netto = 300-350km bereik), maar een volle tank is <€15 - dus dat maakt een hoop goed :)

Erg tevreden met dit bakkie!

Tweede auto is een (oude) Logan mcv op LPG - dat is gewoon waanzinnig veel kofferruimte voor weinig geld. Nu ideaal, maar die gaat weg zodra de kinderwagen niet meer meehoeft..

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Scatman_II schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:14:
Hier een Chevrolet Spark bifuel-rijder, sinds 2015 in bezit. Zo'n 120.000km mee gereden sinds aanschaf, op LPG dus.

Voordelen:
- cheap rijden. Inclusief wegenbelasting (€33/mnd), aanschaf, verzekering, ANWB, onderhoud, brandstof (nu 54ct/L) én afschrijving 17 ct per kilometer (ik hou dit bij in een excel).
- retebetrouwbaar als je 'm normaal onderhoudt. Distributieketting die pas op 240.000km voor het eerst wordt vervangen.
- relatief ruim qua zitplaatsen voor 4 personen

Nadelen:
- traag optrekken! 1.0L is ondermaats.
- weinig kofferruimte.
- basisuitvoering is karig. Wel airco, goede radio etc, maar bijvoorbeeld geen afstandsbediening :x

Je moet 'm aardig doortrappen om op snelheid te komen. Eenmaal op 130km/h (of meer) is ie prima en relatief stil voor zo'n klein bakkie.
Wel relatief vaak tanken (25 liter netto = 300-350km bereik), maar een volle tank is <€15 - dus dat maakt een hoop goed :)

Erg tevreden met dit bakkie!

Tweede auto is een (oude) Logan mcv op LPG - dat is gewoon waanzinnig veel kofferruimte voor weinig geld. Nu ideaal, maar die gaat weg zodra de kinderwagen niet meer meehoeft..
toon volledige bericht
Ook interessant. Alleen moet voor deze auto's naar het buitenland zo te zien hahah. Ga er naar kijken. Die auto's zijn ook wel heel goedkoop. Klopt dat?

我的名字是Mirno

• mk1992
mirno schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:39:
[...]

Ook interessant. Alleen moet voor deze auto's naar het buitenland zo te zien hahah. Ga er naar kijken. Die auto's zijn ook wel heel goedkoop. Klopt dat?
Naar het buitenland? Om te tanken ofzo dan?
Er staan er zo'n 100 op gaspedaal zie ik, aanschafprijs is erg schappelijk zo te zien.

Cash is king.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:53
Je zpu nog een Colt phase 2 kunnen overwegen (vanaf 2010). B segment, vaak met cruise, mitsubishi dus betrouwbaar, 5 deurs, 1.3 met 95pk is vlot zat en zit prima. Voor 4000 heb je een nette.

• Comp User
Van de ultralow budget auto's is deze een van de meest interessante, de opvolger is beduidend kleiner.

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
Dieken Taffert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:28:
[...]

Het is absoluut zo dat snelle auto's gemiddeld genomen veiliger zijn dan langzame auto's. Mits ze gelijk gereden worden. Veel betere remmen, betere wegligging, op de ideale snelheid invoegen, snelle inhaalacties geen probleem, je accelereert zo weg uit risicovolle situaties (betere gaspedaalrespons en meer koppel).

Maar pas op, dat is een zeer gevoelige kwestie hier op Tweakers. An inconvenient truth... :X
Ik hou me overigens wel altijd netjes aan de regels hoor...

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

mirno schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:23:

#SegmentAutoPrijsComment

#SegmentAutoPrijsComment

-----

toon volledige bericht
Goed bezig! Ter aanvulling: ik zie alleen de aanschafprijs staan in je tabel. Een auto die 1000 euro duurder is maar ook 1000 euro per jaar minder kost is op een periode van 2 jaar al 1000 euro goedkoper (en vice versa natuurlijk).

Wat je er idealiter bij zet zijn afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof en (reservering voor) reparatie/onderhoud.

Dat is wel veel werk, en goed voor een totaal inzicht in de kosten. Voor een onderlinge vergelijking echter zullen bij de door jou aangehaalde auto's afschrijving, verzekering en reparatie/onderhoud elkaar niet veel ontlopen.

Je kan daarom goed beginnen door de wegenbelasting en brandstofkosten (en als je echt zin hebt, verzekering) op een rijtje kunnen zetten.

Wat ik aanraad om te doen is om je Excel-fu te gebruiken en van elke auto de wegenbelasting hier op te zoeken en op spritmonitor.de het gemiddelde echte verbruik op te zoeken en dat in de tabel te zetten. Vervolgens een prijs te kiezen voor de brandstof die redelijk goed gemiddeld zit (bijv 1.60 voor benzine en 0.60 voor LPG in NL, diesel weet ik niet), en dan de kosten per jaar ook uit te rekenen (bij bijv 20.000 km/jr).

Zo heb je het aspect kosten duidelijk, en kun je zien welke auto's echt veel meer/minder geld gaan kosten, of juist ongeveer gelijk zijn. Dan kun je met die kennis eens proefrijden, en kun je echt bepalen of een 'betere' auto jou het extra geld waard is.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Comp User schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:19:
Van de ultralow budget auto's is deze een van de meest interessante, de opvolger is beduidend kleiner.
Die rij ik dus op LPG (~3 jaar geleden aangeschaft met 170000km op de teller voor €3600, nu over de twee ton heen). Qua transportruimte per euro is er niks beters - maar hij is op de snelweg behoorlijk luidruchtig.
Dus zéker proefrijden om zelf te horen of je dat acceptabel vindt.

Ik kwam laatst onze beide auto's (logan mcv en Spark) tegen in een artikel genaamd 'betrouwbare blikkies voor de prijs van een fiets' in het ANWB blaadje :P
https://www.anwb.nl/auto/...or-de-prijs-van-een-fiets

Als je wat meer kilometers maakt, kijk ook eens in het LPG topic voor welke auto's het er goed op doen:
Het grote LPG topic

[ Voor 9% gewijzigd door Scatman_II op 24-09-2020 16:46 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24
EMP schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:11:
[...]
Goed bezig! Ter aanvulling: ik zie alleen de aanschafprijs staan in je tabel. Een auto die 1000 euro duurder is maar ook 1000 euro per jaar minder kost is op een periode van 2 jaar al 1000 euro goedkoper (en vice versa natuurlijk).

Wat je er idealiter bij zet zijn afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof en (reservering voor) reparatie/onderhoud.

Dat is wel veel werk, en goed voor een totaal inzicht in de kosten. Voor een onderlinge vergelijking echter zullen bij de door jou aangehaalde auto's afschrijving, verzekering en reparatie/onderhoud elkaar niet veel ontlopen.

Je kan daarom goed beginnen door de wegenbelasting en brandstofkosten (en als je echt zin hebt, verzekering) op een rijtje kunnen zetten.

Wat ik aanraad om te doen is om je Excel-fu te gebruiken en van elke auto de wegenbelasting hier op te zoeken en op spritmonitor.de het gemiddelde echte verbruik op te zoeken en dat in de tabel te zetten. Vervolgens een prijs te kiezen voor de brandstof die redelijk goed gemiddeld zit (bijv 1.60 voor benzine en 0.60 voor LPG in NL, diesel weet ik niet), en dan de kosten per jaar ook uit te rekenen (bij bijv 20.000 km/jr).

Zo heb je het aspect kosten duidelijk, en kun je zien welke auto's echt veel meer/minder geld gaan kosten, of juist ongeveer gelijk zijn. Dan kun je met die kennis eens proefrijden, en kun je echt bepalen of een 'betere' auto jou het extra geld waard is.
toon volledige bericht
Precies dat! Zet ook alle variabele kosten op een rijtje voor de verschillende modellen zeker gezien je graag af gaat op de beste cijfertjes.

Om het makkelijk te houden worden auto's vaak ingedeeld in segmenten.
A-segment: de 'stadsauto's'. Hier vind je de Citroen C1, Volkswagen Up/Seat Mii/Skoda Citigo, Renault Twingo, etc. De C1 zit hier wel meer aan de onderkant van dit segment en het Volkswagen trio aan de bovenkant.
B-segment: de compacte auto's. In dit segment valt ook je huidige Hyundai i20. Auto's in dit segment zijn doorgaans 'een stuk meer auto' dan een A-segmenter: comfortabeler en verfijnder. Veel keuze in dit segment: Suzuki Swift aan de onderkant van dit segment en welbekende auto's als de Renault Clio bijvoorbeeld.
C-segment: het welbekende segment van de Volkswagen Golf, Opel Astra, Renault Megane, etc. Hoewel de Prius een wat afwijkende vorm heeft valt ie qua verfijning ook in dit segment.

Kijkend naar je budget zou ik gaan shoppen in het B-segment. Bovenkant A-segment kan prima zijn, maar een Citroen C1 is een stap terug qua verfijning en niet echt nodig wat betreft budget. Een C-segmenter is misschien weer net wat te hoog gegrepen.

Als je dan in het B-segment kijkt kun je dan echt veel vinden en veel is er ook al genoemd, zoals de Renault Clio, Suzuki Swift, Ford Fiesta, Fiat Punto of eventueel een Opel Corsa omdat die ook met af-fabriek LPG geleverd zijn.
Een auto die nog niet is genoemd:
- Honda Insight: eigenlijk zoals een Prius maar dan een segmentje lager en van Honda. Qua verfijning wat minder dan een Prius, maar nog zeker wel comfortabel, net zo betrouwbaar en ook lekker zuinig. Binnen je budget zijn ze wel iets ouder maar dat maakt weinig uit. Ze zijn ook vaak goed uitgerust. Dit exemplaar bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl...den-33771865/details.html

Aangezien je zoekt naar goedkoop rijden, dan is het misschien ook leuk om er een auto op aardgas in je kostenvergelijking er naast te zetten. Aardgas rijdt heel goedkoop. Het Volkswagen trio (Up/Mii/Citigo) is ook af-fabriek geleverd als aardgas auto, al zijn er niet veel van verkocht want mensen kennen het niet en je moet wel weten of er voldoende aardgastankstations in de buurt zijn. Mocht ie in je berekening gunstig uit komen, dan is dit exemplaar misschien wat: https://www.autowereld.nl...nap-33970103/details.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik rijd nu een Peugeot 107 uit 2011, die technisch identiek is aan de Citroën C1 en Toyota Aygo, en ik reed daarvoor een Renault Laguna uit 2011. Ik rijd per maand nu tussen de 3000 en 5000 kilometer, waarvan het grootste deel op de snelweg is.

De keuze om een stadsauto te kopen was puur financieel; de keuze om binnen de stadsauto's specifiek voor dit model te gaan was omdat ik het een geinig model vind.

Mijn ervaringen tot nu toe: Ik ben 1,85 meter lang en ik weeg 85 kg en ik zit prima in de auto. De stoelen zijn natuurlijk minder comfortabel dan in de Renault, maar ik krijg geen last van mijn rug bij dagelijks gebruik. De standaard speakers zijn niet geweldig, het interieur zit vol plastic (maar vind ik wel mooi), op de achterbank wil je als volwassene niet lang zitten en de bagageruimte is uiteraard krap.

Voor wat betreft het vermogen: helemaal prima in de stad maar zeker niet optimaal op de snelweg. Ik rij meestal rond de 110 km/u op de teller. Ik ervaar het niet als heel oncomfortabel maar even vlot inhalen is vrij lastig. Je moet dan echt terugschakelen naar de vierde versnelling. Je moet ook goed op tijd anticiperen om niet klem te komen achter een vrachtwagen.

Ik ben eens in een 107 naar Duitsland op vakantie geweest. Ongeveer 800 km enkele reis aan één stuk doorgereden, met wel elke twee uur rijden een pauze, maar dan merk je wel dat de stoelen minder goed zijn. Ik had aan het einde van de rit pijn in m'n bovenrug en nek. Maar die pijn kwam wel pas na zo'n 600 kilometer.

Maar de belangrijkste reden waarom ik 'm geweldig vind is de kosten. Ik betaal 20 euro aan wegenbelasting, ik rijd gemiddeld 1:19,5, de auto's zijn heel betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.

Daar staat tegenover dat de Focus van 12k die je kunt kopen betere stoelen heeft, een verfijndere afwerking, cruisecontrol, betere audio, etcetera. Uiteindelijk moet je jezelf de vraag stellen of dat je het extra geld waard is.

Voor mij was het financiele aspect de doorslag. Ik ben van plan nog twee tot drie jaar met de 107 te doen en daarna wil ik wel weer een C of B-segment auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Yustice op 03-10-2020 00:29 ]

Pagina: 1