Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV systeem stopt ermee; 3 fase 7kW Growatt; 2 stoppen eruit

Pagina: 1
Acties:

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:36
Een dikke maand geleden hebben we bij mijn ouders op het schuurdak 22 Longi 350 Wp panelen gelegd. Allen in 1 string aan een 7 kW Growatt 3 fase omvormer.

Dit heeft de afgelopen tijd super gedraaid, met pieken van 7500 W, totdat deze er gisteren plots totaal mee stopte. De parabool liep mooi op tot 4500W om 11:45 en stopte er toen ineens helemaal mee. Tevens zijn ook 2 van de 3 stoppen gesprongen. We hebben nog weerstand gemeten op de string, maar de meter gaf helemaal niks aan. Ook hebben we vlug de stekkers welke we zelf aangezet hebben gecontroleerd op doorbranden, maar zover we dat goed konden zien waren deze nog in tact.

Verder weet ik niet zo goed hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Iemand hier ervaring mee of die mij hier mee kan helpen? Hoe mee je panelen bijvoorbeeld op de juiste manier door?
Mijn idee was om de helft van de string los te koppelen, en deze te meten. Dan kun je de helft van de panelen al uitsluiten.
En wat zou er zoal mis kunnen zijn? Doorgebrande stekker? Defect paneel?

Misschien nog goed om te vermelden: eergisteren gaf de app ook al 2x een piek helemaal naar 0 aan, kortstondig. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft nog?

Alvast bedankt.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Wat voor kabel ligt er vanaf je omvormer naar je groepenkast toe en hoelang is deze ?

• emot
Galaxis schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:31:
Wat voor kabel ligt er vanaf je omvormer naar je groepenkast toe en hoelang is deze ?
Edit: verkeerd gelezen.

Van omvormer naar groepenkast is 5x 2,5mm2
Lengte ongeveer 6 tot 8 meter.

[ Voor 32% gewijzigd door emot op 15-09-2020 07:59 ]

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-11 19:35
Als je een multimeter hebt die tot 1000v gaat kun je de spanning (voltage) van de string meten. Maar gezien de stoppen in de meterkast er uit zijn lijkt er wat anders aan de hand. Kun je een foto maken van de meterkast? Heb je aardlek automaten of traditionele groepen met een gezamenlijk aardlek?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
2 van de 3 klinkt raar. Daar zit iets fout. Een 3 fase automaat kan dat niet.

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-11 19:35
jeroen3 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:31:
2 van de 3 klinkt raar. Daar zit iets fout. Een 3 fase automaat kan dat niet.
Klopt, een foto van de meterkast zal het wat duidelijker maken.
Hoewel het niet mag werkt de omvormer ook achter 3 losse automaten met elk een andere fase. Dan is het mogelijk dat er maar 2 fase uit gaan.

• emot
Heb op dit moment geen foto van de meterkast. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, zitter er 3 20A stoppen in de hoofd meterkast in huis, zonder aardlek. Deze 3 fasen gaan naar de schuur waar deze onderverdeeld worden in 2 aardlekschakelaars. 1 voor de overige groepen en 1 voor de omvormer. Hier zitten volgens mij geen zekeringen meer achter. Zit daar iets fout in?

2 van de 3 20A stoppen ín huis lagen er dus uit.

Hierbij nog een afbeelding van de foutmelding. Na wat research zou voltage te hoog zijn. Volgens de app komt deze meestal tot zo'n 750V met pieken van 800+. Omvormer voltage range is 160-1000V. Lijkt mij ook niet het probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S2mGIi9djwzXGyiAi-GsCVKFLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GefS5aLi4d9aiOYnYKA12OhD.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door emot op 15-09-2020 09:14 ]

• jeroen3
Heb je drie smeltzekeringen? Want dan kan het natuurlijk wel zo zijn dat er maar twee openen.

• emot
jeroen3 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:36:
Heb je drie smeltzekeringen? Want dan kan het natuurlijk wel zo zijn dat er maar twee openen.
Ja, zijn 3 smeltzekeringen inderdaad.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gokje dat de omvormer er mee stopt als er één fase uit ligt? Dan lijkt het me gewoon dat er teveel stroom door een fase is gegaan of dat de zekeringen verouderd en defect waren.
Ik zou ze sowieso vervangen door automaten.

Ander idee is een defect in de omvormer dat hij niet netjes het vermogen over de drie fases balanceert. Of je hebt een groter probleem in je installatie zitten met een zwevende nul ergens.
Ga eens spanningen over de verschillende fases meten in rust en als de omvormer aan staat.

Signatures zijn voor boomers.

• Galaxis
Dus vanaf het huis naar de schuur loopt een kabel. Van de meterkast in huis naar een onderverdeler in de schuur, heb ik dat goed begrepen ? Wat voor kabel is dat ? Ook een 5g2.5 ? Wat voor verbruikers zitten er nog meer op je onder verdeler in de schuur ? 3x20A smelzekering gaat er niet zomaar uit.

Kan je zien in je omvormer van de AC lijnspanningen zijn ?

• emot
Zegt dit iets? Ik weet alleen niet of dit actueel is. Voorheen kon in dat inderdaad aflezen, nu kan ik het niet meer vinden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJlKlmwiBuHAdw__GP3VpEFbDLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SkhWfzucJkestbIEF2spZknB.png?f=user_large

De kabel van huis naar schuur is volgens mij dikker dan 5x2,5mm2.
Op de andere groepen in de schuur zitten nogal wat gebruikers (allerlei machines etc), echter niet actief op moment van uitvallen. Hoogstens een compressor die aanspringt maar dat zou dan ook niet de eerste keer zijn.

• Galaxis
Log eens goed wat de spanning doet rond dit tijdstip , AC spanning, en AC stroom is nu even van belang. Ik heb een vermoeden dat je kabel tussen huis en schuur niet toereikend is. Ik heb dit al wel eens eerder meegmaakt bij iemand anders.

Maar goed, het kan ook nog totaal iets anders zijn :P

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Eerst maar eens uitzoeken waardoor de zekeringen gesprongen zijn. Dat kan een sluiting in de omvormer zijn, of een sluiting in bijvoorbeeld de genoemde compressor. Je gaf al aan dat er in de onderverdeler in de schuur geen beveiligingen zijn, dat is natuurlijk ook niet conform de regels en bovendien onveilig.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
Ik zie niet hoe een ontoereikende kabel dit kan veroorzaken.

Dat zou alleen de transportverliezen verhogen, waardoor de spanning aan de inverter kant stijgt. Worst case zo erg dat de inverter uitschakelt (bij 253v fasespanning dacht ik).

Of de kabel moet zo slecht zijn geweest dat hij nu ergens gesmolten is en sluiting heeft gemaakt.

Edit:
Die extra verbruikers aan de schuur kant had ik gemist.
Dat is absoluut geen goede situatie (als het inderdaad ongezekerd is).

Op het moment mag de schuur zonder enige belemmering >20kW gebruiken.
Iets waar de installatie in de schuur waarschijnlijk totaal niet op voorbereid is.

Begin maar eens met de centraaldozen en stopcontacten daar open trekken, op zoek naar verbrandde verbindingen en dergelijke.

Het probleem ligt denk ik niet bij de kabel in de grond. Die doet nog steeds max 20A (want afgezekerd). Ik vermoedt dat er ergens in de schuur iets gesmolten is en sluiting heeft gemaakt (vermoedelijk tussen die 2 fasen)

[ Voor 48% gewijzigd door timberleek op 15-09-2020 13:12 ]

• emot
hesselbeertje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:04:
Eerst maar eens uitzoeken waardoor de zekeringen gesprongen zijn. Dat kan een sluiting in de omvormer zijn, of een sluiting in bijvoorbeeld de genoemde compressor. Je gaf al aan dat er in de onderverdeler in de schuur geen beveiligingen zijn, dat is natuurlijk ook niet conform de regels en bovendien onveilig.
Onderverdeler in de schuur heeft wel beveiligingen op de overige groepen, echter niet op de omvormer (wordt nu wel geplaatst). Dus 3 smeltpatronen in woning vóór de kabel naar de schuur. Hier wordt deze kabel opgedeeld in 2 ALS, met achter 1 ALS de omvormer en achter de andere ALS weer 2 aparte 3 fase groepen voor de overige gebruikers. Van deze 2 groepen zijn geen zekeringen gesprongen.

Omvormer is vanochtend kort aangezet en gaf bovenstaande foutmelding en ging dus ook niet aan en levert dus ook helemaal niets op dit moment. Ben helaas zelf ook niet in de gelegenheid dit nu te testen. Ik hoop vanmiddag.

• timberleek
Dan zou ik als eerste eens in de onderverdeler gaan kijken.

Stel dat het 2 3x16A groepen zijn naar de overige gebruikers. Dan kunnen ze dus samen 32A pakken op het knooppunt zonder problemen met afzekering. Als de hele verdeler incl lasklemmen en dergelijke met 2.5mm is uitgevoerd (en daarmee vaak max 16A geschikt) kan het over tijd aardig gebroeid hebben daar.

• emot
De verdeler is in dit geval gewoon een echte groepenkast, geen kleine pv verdeler oid.

Grote stroom kan er op moment van uitvallen niet doorheen zijn gegaan. Overige verbruikers zijn machines die op dat moment niet aan stonden.

We zullen de groepenkast en kabels vandaag wel zeker even nalopen, maar ik kan me slecht voorstellen dat daar het probleem zit. We zullen het systeem vanmiddag ook eens opnieuw proberen op te starten.

• timberleek
Als het aan dergelijke overbelasting heeft gelegen zal het ook niet ineens zijn opgetreden.
Dan hebben die verbindingen al langere tijd liggen knetteren/smelten/rommelen. En hoe langer het duurt, hoe minder belasting er nodig is om ellende te krijgen.

Dus de compressor die al lange tijd zonder problemen draait kan ineens genoeg last geven om iets over een streep te trekken.
Of net een combinatie van inschakelen van de compressor en felle zon.
Of alleen de felle zon.

Maar even nakijken is wel handig, dan weet je iig waar je aan toe bent

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:08

DjVe

Hatsaflats!

Verwacht niet dat dit direct het probleem is, maar 22 panelen in serie op één ingang van een 7kW omvormer, is mogelijk ook wel iets te gortig. Ik ken de exacte specs van de panelen en omvormer niet, maar als je nu al 850V op een dag meet met temperatuur van boven de 20 graden, dan zou ik toch even gaan nalopen of dit niet boven de 1000V gaat komen op een mooie heldere winterdag.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Of er zit gewoon een productiefout in de omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• emot
DjVe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:20:
Verwacht niet dat dit direct het probleem is, maar 22 panelen in serie op één ingang van een 7kW omvormer, is mogelijk ook wel iets te gortig. Ik ken de exacte specs van de panelen en omvormer niet, maar als je nu al 850V op een dag meet met temperatuur van boven de 20 graden, dan zou ik toch even gaan nalopen of dit niet boven de 1000V gaat komen op een mooie heldere winterdag.
Die discussie heb ik hier op het forum al gevoerd en daar kwam uit dat ze het beste allemaal op 1 string konden. Echter kom ik er nu ook achter dat de max mppt voltage 850v is tov de max input voltage van 1000v. Maakt dat nog iets uit?

Als ik de omvormer nu aanzet geeft hij weer dezelfde foutcode als ik hier boven al gepost heb. Te hoog voltage volgens mij. volgens de Growatt app zou dit 840V zijn, wat misschien bij de max 850v mppt input past. Mijn multimeter gaat maar tot 600V en geeft overload aan, dus het systeem geeft wel voltage/stroom.

Wat ik daarbij dan niet begrijp is dat de panelen nu opeens zo’n hoog voltage geven. Dit heeft altijd rond de 750V gezeten. Je ziet ook dat toen hij gisteren afkapte, het voltage even richting de 830V ging.
Daarbij vind ik het ook nog raar dat er 2 zekeringen uit gevlogen zijn.

Vermogens werden eerder ook allemaal mooi verdeeld over 3 fases. Ik ga morgen contact opnemen met Growatt, maar verwacht ook niet dat daar het probleem zit..

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Zodra je omvormer de panelen gaat belasten (zodat er vermogen gaat lopen), zakt de spanning. De spanning van 850V is onbelast (openklemspanning) en normaal zie je alleen de spanning als de omvormer in bedrijf is (belast).

Nogmaals: ik ken de exacte specs niet, want je geeft geen exacte typenummers op, maar ik verwacht dat je omvormer tot 1000V kan "belasten", maar met 22 panelen kom je behoorlijk dicht in die richting op een koude winterdag. Maar wellicht kan het net.

Waarschijnlijk zal het MPP algoritme tot 850V lopen, maar dat is ook prima. Als er meer dan 850V op de lijn staat, dan zal er echt niets meer opgewekt worden.

Qua probleem: ik denk dat je het in de verdeler moet zoeken. Het is bijna ondenkbaar dat de omvormer er twee fases uit laat klappen. Dat moet bijna wel liggen aan een fout in de installatie.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
De kans dat het aan je panelen ligt is vrij klein, die dingen kunnen eigenlijk vrij weinig invloed hebben op het AC gedeelte.

De omvormer doet max 11.7A per fase volgens de technische specsheets, dus door overbelasting door de omvormer kan het eigenlijk niet komen. Kortsluiting zou wel kunnen, als een transistor in een omvormer ploft zijn ze vaak kortgesloten. Soms start ie dan nog wel op als het puur in het AC gedeelte zit, dan heb je gewoon een nieuwe omvormer nodig (garantiekwestie).

Je foutmelding Bus Voltage Fault is trouwens niet de DC spanning, dan krijg je "PV Voltage High Error: 128" aldus de handleiding. Wat de bus-spanning precies is is niet echt te vinden, er staat alleen "Contact Growatt" bij: "Error: 122 Bus over voltage Restart inverter, if problem still exist, Contact Growatt."

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
emot schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:54:
Zegt dit iets? Ik weet alleen niet of dit actueel is. Voorheen kon in dat inderdaad aflezen, nu kan ik het niet meer vinden..

[Afbeelding]

De kabel van huis naar schuur is volgens mij dikker dan 5x2,5mm2.
Op de andere groepen in de schuur zitten nogal wat gebruikers (allerlei machines etc), echter niet actief op moment van uitvallen. Hoogstens een compressor die aanspringt maar dat zou dan ook niet de eerste keer zijn.
Ik weet niet hoor in mijn beleving zijn die AC voltages veel te hoog. Het is geen krachtstroom (380V).
Bij mijn 3 fase omvormer zijn die allemaal in de buurt van de 230/240V.
Is je nul weggevallen of zo?

Ik zou de AC kant op de omvormer eens na meten. Dus de Nul i.c.m. een fase. En dat 3 keer. Moet circa 230V zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 15-09-2020 18:30 ]

• PeeVv
jobr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:27:
[...]

Ik weet niet hoor in mijn beleving zijn die AC voltages veel te hoog. Het is geen krachtstroom (380V).

Ik zou de AC kant op de omvormer eens na meten. Dus de Nul i.c.m. een fase. En dat 3 keer. Moet circa 230V zijn.
Hangt er vanaf wat de omvormer precies meet, de spanning tussen fase en nul of de spanning tussen twee fasen. Maar als dit inderdaad 240 volt moet zijn is er iets goed mis met de elektrische installatie 8)7

• jobr
PeeVv schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:42:
[...]

Hangt er vanaf wat de omvormer precies meet, de spanning tussen fase en nul of de spanning tussen twee fasen. Maar als dit inderdaad 240 volt moet zijn is er iets goed mis met de elektrische installatie 8)7
Tussen de fases zou heel vreemd zijn namelijk. Als je de 253V gaat halen tussen fase en nul dan moet de omvormer uitschakelen. Die spanning zou je dan op deze plek willen zien. De spanning tussen de fases kun je helemaal niets mee. Maar ja het blijft een chinees natuurlijk :)

Misschien kan de TS terugkijken wat de spanning was voor de uitval. Bij mijn Fronius kan ik op de website dit gegeven gewoon terugzien in het verleden. Mij gok is dat hier circa 230V staat.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 15-09-2020 19:12 ]

• Jim423
  • Nu online
Ik zou er eens 3 nieuwe stoppen indraaien en de boel weer opstarten.
Aangezien je verder niet visueel iets mis kan vinden en geen megger hebt lijkt dat me het snelste.
Edit: begrijp dat je dat al gedaan hebt? Dan klinkt het alsof de Growatt overleden is met een klapper... ruik je niets vreemds uit de omvormer?
jobr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:27:
[...]

Nameten kan zeker geen kwaad (als je een meter hebt) maar zoals hessel zegt zijn die weergegeven lijnspanningen wel normaal.
jobr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:11:
[...]
Maar ja het blijft een chinees natuurlijk :)
Er zit ook een rare weergave in de correlatie tussen spanning en vermogen.
Het vermogen is dan het totaal maar de stroom is per fase oid. Heb ik ook al een aantal vragen over gehad. Chinezen...

[ Voor 88% gewijzigd door Jim423 op 15-09-2020 19:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Vrij normaal hoor, dat zowel de lijnspanning als de fasespanning weergegeven wordt. En met 390V is die lijnspanning prima in orde.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@emot

Al de omvormer eens afgekoppeld en de zekeringen vervangen? Zo ja gaat het er weer uit?
Het lijkt me een sluiting tussen 2 fase, dat kan in een omvormer zitten natuurlijk maar aangezien je geen beveiliging in de schuur hebt dus ook ergens anders door bijv water..

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
De 'bus' (meestal DC bus genoemd) in een omvormer is het tussenstation.
De spanning & stroom van de panelen wordt door het MPPT deel van de omvormer naar een min of meer constant gelijkspanning op de bus omgezet (de DC/DC omzetter) .
Het DC/AC deel van de omvomer zet deze gelijkpsanning dan om naar wisselspanning.

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 15-09-2020 21:25 ]

• WackoH
Ik heb nog wat in referentie designs van Texas Instruments gezocht. Hierin staat bv:
[...] the inverter to be able to feed current into the grid, the Vdc [de spanning die door de DC-DC omvormer komt] must always be greater than the max grid voltage. Also, it is known from the PV inverter control scheme that the DC bus is not regulated by the DC-DC boost stage

Dit zou betekeken dat de spanning op de bus dus mee zou moeten bewegen met de netspanning.
Dat heb ik bij mijn eingen (1fase) Growatt gelijk gecheckt, en inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYx9IfMd7Uq4QuE-y0onyvvT0EI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ryx5t5YJLSGhaFgmica4Pr0i.png?f=user_large
Blijkbaar is er wel een minimale busspanning van ~360V (de nominale spanning volgens data sheet), maar verder is het een rechte lijn omhoog.
Dus een te hoge busspanning die bij TS is opgetreden, zou kunnen ontstaat doordat de DC/AC omzetting ineens stopt.
Zou een defect kunnen zijn.

• emot
Dank voor al jullie respons, wordt zeer gewaardeerd!

Even voor de volledigheid:
Omvormer: Growatt tl3-s 7000 https://res.cloudinary.co...-11000tl3-s_datasheet.pdf
Panelen: 22x Longi 350Wp full black https://www.zonnepanelen....-solar-lr4-60hpb-350m.pdf

@Rol-Co @Jim423
Er zijn nieuwe stoppen ingedraaid en er is geprobeerd opnieuw te starten, echter gaf de omvormer toen de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S2mGIi9djwzXGyiAi-GsCVKFLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GefS5aLi4d9aiOYnYKA12OhD.png?f=user_large

Nogmaals opnieuw starten lukte ook niet. Ik ga vandaag contact opnemen met Growatt zoals bij de melding vermeld staat.

Daarnaast heb de meterkast en kabels gecontroleerd. Ook hier lijkt niets mis. De kabel die vanuit het huis binnenkomt is minimaal een 5x 4mm2. Van ALS naar omvormer is 5x 2,5mm2.

Ik heb via de Growatt server site nog wat data kunnen achterhalen.
Hierbij de data van de laatste 2 uur voor het uitvallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx1i6KLZngvbwOTqEZ3BuMSmaUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSLdwrQ5G9MjbwG1Tsumd8uq.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog data van een dag eerder. Hier zie je dat het vermogen ook 2x kortstondig helemaal terug viel naar 0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxN-VgKBMIWRPqnBf4T8eHn9Jjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v5cQ4ge0Zedy2LlX6XB38qF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of er mensen zijn die hier verder iets mee kunnen?

Het bevestigd wel wat @DjVe zei: die 800+V is de open klemspanning. Niet de spanning tijdens het leveren van stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door emot op 16-09-2020 08:01 ]

• Jim423
  • Nu online
Je kan even een spanningsmeter op de AC klemmenstrook van de Growatt mee laten meten bij het opstarten. Kijk of de spanning opeens omhoog schiet. Check elke fase tegen de nul.
Maar als ik deze gegevens zo zie lijkt het op een interne fout.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben nieuwsgierig waarom de growatt een n bus voltage van 410 volt meet.
Heb je ergens een onderbroken 0 ?

Wise enough to play the fool

• emot
teacher schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:25:
Ik ben nieuwsgierig waarom de growatt een n bus voltage van 410 volt meet.
Heb je ergens een onderbroken 0 ?
Weet ik niet. Hoe kom ik hier achter en wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

• jeroen3
Het lijkt erop dat ze samen Vpv1 vormen.
Kan best wel eens normaal zijn afhankelijk van de topologie van de omvormer.

Missende nul is meestal onrelevant voor drie fase omvormers.

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 16-09-2020 14:12 ]

• WackoH
De omvormer is toch met het net verbonden via een stekker (AC connector)?

Als je die van de omvormer haalt, zou je de spanning tussen de verschillende aansluitingen kunnen meten. Overigens zou ik dat alleen doen als het gaatjes zijn (ik vermoed van wel). Bij pinnetjes is de kans op kortsluiting met de meetpennen te groot.
Als ik me niet vergis zou je dan 400 V moeten meten (fase tot fase) en 230 V ( fase tov nul en aarde), en (vrijwel) 0V tussen aarde en nul). Met een beetje geluk staat er bij welk gaatje wat is.

Het bus voltage is intern en gelijkspanning en zou niet met de nul te maken moeten hebben op basis van dit schematische plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsgxeYvYJJfXahNeVacoHZaJp2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BmuVxtcgSqL70ZGSvlFi5tN4.png?f=fotoalbum_large

Deze omvormer heeft twee MPPTtracker en lijkt daarom ook 2 bussen te hebben. Is geen gebruikelijke terminolgie. Beetje zoeken leverde dit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIbDKLV4JRiqRApD4L1s0QF31OM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dPkmjlqqQ3PcXBq7LwhX8OJv.png?f=user_large
Dan kan de nul wel een rol spelen.

Maar ik denk dat de omvormer gewoon defect is.

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 16-09-2020 17:47 ]

• jeroen3
N bus had ik wel negatief verwacht overigens.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb idd ook gezocht naar specs als hierboven ^ en sloeg aan op de 410 volt (wat je tussen twee fasen zonder 0 zou meten) en de kapotte stoppen. Maar ik denk nu ook dat ik op het verkeerde spoor zit en dat de omvormer -gewoon- defect is.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 16-09-2020 14:30 ]

Wise enough to play the fool

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:04
@emot
Helpdesk Growas Nederland heeft de mogelijkheid om de gegevens van de omvormer op afstand uitlezen. Mits je de WiFi stick hebt geïnstalleerd. Ik kreeg mijn nieuwe omvormer niet aan de praat en na contact met de helpdesk konden zij de oorzaak van de storing vaststellen. Bleek oude firmware te zijn die zij op afstand hebben ge-update. Een telefoontje naar de helpdesk en vragen of zij mee willen kijken geeft wellicht meer duidelijkheid.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• WackoH
Emot en z'n ouders hebben de wifi (of LAN) stick geinstalleerd, anders had hij in z'n post van 7:59 niet kunnen laten zien.

• emot
Mijn ouders hebben vandaag met Growatt gebeld en de beste man vertelde ons dat er dus te veel panelen op de omvormer aangesloten zijn. Voor mij best opmerkelijk, aangezien op dit forum door meerdere mensen is geadviseerd en zelfs berekend dat dit zou moeten kunnen, zie dit topic:
Vraag over aansluiten 22 zonnepanelen op zuid

We gaan er dus eerst eens 2 strings van 11 van maken en dan nog eens proberen en kijken wat het systeem doet.

• PeeVv
Ik ben bang dat dat niks gaat helpen, heb het vermoeden dat de omvormer gewoon kapot is. Maar laat je niet afschepen door Growatt. De string zit netjes binnen alle specificaties, dus het zou gewoon moeten werken. Het is dus gewoon een garantiekwestie. Wellicht bij een nieuwe omvormer wel 2x11 doen daar de omvormer blijkbaar niet betrouwbaar werkt op z'n uitersten.

Je kan trouwens als test ook een paar panelen afkoppelen en bijv. 18 panelen aansluiten. Dat is makkelijker dan twee strings maken waarschijnlijk en dan weet je meteen of de omvormer het probleem is.

[ Voor 21% gewijzigd door PeeVv op 18-09-2020 10:41 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zie in je andere topic ook de specs van het geheel. Volgens mij is 1x22 prima hoor. Je blijft daarmee op een koude dag (-9C) met goede instraling op 971V en dat is onder de maximale 1000V die de omvormer mag hebben.

Ik zou deze vraag even bij de leverancier leggen en niet bij Growatt.

• emot
PeeVv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:39:
Ik ben bang dat dat niks gaat helpen, heb het vermoeden dat de omvormer gewoon kapot is. Maar laat je niet afschepen door Growatt. De string zit netjes binnen alle specificaties, dus het zou gewoon moeten werken. Het is dus gewoon een garantiekwestie. Wellicht bij een nieuwe omvormer wel 2x11 doen daar de omvormer blijkbaar niet betrouwbaar werkt op z'n uitersten.

Je kan trouwens als test ook een paar panelen afkoppelen en bijv. 18 panelen aansluiten. Dat is makkelijker dan twee strings maken waarschijnlijk en dan weet je meteen of de omvormer het probleem is.
Dat is dus ook mijn gedachte. Had misschien beter zelf even kunnen bellen.

Een aantal panelen los koppelen is misschien een beter idee inderdaad, al maakt het voor ons weinig verschil. Het is enkel 2 extra kabels naar het dak trekken.
DjVe schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:42:
Ik zie in je andere topic ook de specs van het geheel. Volgens mij is 1x22 prima hoor. Je blijft daarmee op een koude dag (-9C) met goede instraling op 971V en dat is onder de maximale 1000V die de omvormer mag hebben.

Ik zou deze vraag even bij de leverancier leggen en niet bij Growatt.
Die 1000V van de omvormer was ik ook van uit gegaan, echter zie ik in de datasheet staan dat de V range per MPPT 320-850V is. Heeft dat nog invloed?
https://res.cloudinary.co...-11000tl3-s_datasheet.pdf

• PeeVv
Die max. 850v is als ze daadwerkelijk in gebruik zijn, kijkend naar je data zit het dan rond de 700v, ook geen probleem dus.

• emot
Ah oke, dan blijft het dus een raar verhaal wat Growatt bedoeld. Waarschijnlijk doelt hij gewoon op de 7700W die op de 7000W omvormer aangesloten zijn..

Maar als ik het nu probeer met minder panelen en het werkt wel, heb ik natuurlijk niets meer om op terug te vallen..

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

emot schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:19:
Ah oke, dan blijft het dus een raar verhaal wat Growatt bedoeld. Waarschijnlijk doelt hij gewoon op de 7700W die op de 7000W omvormer aangesloten zijn..

Maar als ik het nu probeer met minder panelen en het werkt wel, heb ik natuurlijk niets meer om op terug te vallen..
Het dimensioneren van omvormer-panelen vermogen, is volstrekt normaal. Ik kom geregeld systemen tegen die tot 40% meer vermogen aan panelen hebben dan dat de omvormer om kan zetten. 10% is heel normaal.

De 850V is als het ware de grens waarop het MPPT algoritme nog iets kan doen (energie omzetten). Als je spanning op de lijn dus hoger is dan 850V, zal de efficiency van de omvormer ineens hard onderuit gaan (ik verwacht dat hij nog wel iets omzet). Je zou op koude dagen wel spanningen kunnen meten/zien van boven de 850V, maar alleen als er geen vermogen wordt omgezet (dus de openklemspanning). Zodra de omvormer meet dat hij vermogen uit de panelen kan trekken, zal de spanning teruglopen en rond die +/- 700V komen. Dus die verlaagde efficiency maakt niet zoveel uit. Ietswat verlies op niet zoveel, is nog steeds heel weinig ;)

• WackoH
2 v/d 3 stoppen vlogen er toch uit? Dat geeft aan dat de omvormer niet zo maar uit ging.
Vermoedelijk is er in de DC/AC omzetter iets kapot gegaan --> kortsluiting?

Mogelijkheid die de foutmelding verklaart:
De omvormer wil spannign aan het net gaan leveren, maar de spanning op de bus blijft te hoog omdat de DC/AC omzetter, die blijkbaar in een typisch omvormer ontwerp de spanning op de bus regelt, niet meer werkt.

Heb je toevoerkabel al gecontrolleerd (want deze omvormer heeft wellicht de nul echt nodig)

Ruik je iets (brandlucht) bij de omvormer? (de omvormer is helemaal dicht, behalve dat er waarschijnlijk aan de onderzijde een kleine opening zit om te 'ademen'. Daar even snuffelen?)

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 18-09-2020 23:59 ]

• jobr
DjVe schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:53:

Het dimensioneren van omvormer-panelen vermogen, is volstrekt normaal. Ik kom geregeld systemen tegen die tot 40% meer vermogen aan panelen hebben dan dat de omvormer om kan zetten. 10% is heel normaal.
Voor de garantie kan dit wel verschil maken. Bij Fronius (SMA dacht ik ook) mag je tot 200% bijvoorbeeld.
Voor andere merken kan dat lager uitvallen.

• emot
We hebben dus geprobeerd met 2 strings van 11, zonder positief resultaat..

De omvormer geeft nu wel reactie, gaat aftellen maar geeft daarna error AC V outrange. De omvormer geeft ook 3x 380V aan, maar dat bleek normaal te zijn? Als we de fases over de 0 meten is alles netjes 220V.

Nogmaals bellen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door emot op 21-09-2020 07:28 ]

• WackoH
Wat je ziet wijst nog steeds op een defect DC/AC omzetting.
Eerst was die niet in staat om het DC-bus voltage naar beneden te trekken.
Nadat je de string had opgedeeld, kwam DC voltage op de bus in een normaal bereik, maar is de DC/AC omzetter blijkbaar niet in staat om er een zinvolle AC spanning van te maken.

Als zo'n omvormer onder consumentenrecht valt, ligt de bewijslast dat je niet goed met de omvormer bent omgegaan de 6 mnd bij de leverancier.

Het zal wel goed komen. Alleen wel een beetje raar dat je het dak op moest om de string te splisten. Als ik de panelen op een hoog pannedak had liggen, had ik daar toch weinig zin in gehad...

• WackoH
Ik kwam dit filmpje nog tegen over de foutmelding:
YouTube: Growatt Solar Inverter AC V Outrange

De foutmelding zou dan komen doordat de omvormer de AC spanning niet goed meet.
Volgens deze video is de omvormer dan een garantiegeval, of als die te oud is, rijp voor de sloop...

[ Voor 17% gewijzigd door WackoH op 21-09-2020 14:30 ]

• WackoH
@emot
Zijn er nog ontwikkelingen?
Weet je al wat er aan de hand is?

• emot
WackoH schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:36:
@emot
Zijn er nog ontwikkelingen?
Weet je al wat er aan de hand is?
Ja en nee.
We weten niet precies wat er nu aan de hand is, maar hoogstwaarschijnlijk is inderdaad de omvormer kapot. Na nogmaals gebeld te hebben met Growatt, omdat 2 strings van 11 ook niet werkte, is ons verzocht om het garantieformulier in te vullen. We krijgen waarschijnlijk dus een nieuwe omvormer.

De tweede meneer van Growatt vertelde nog wel dat er geen opmerkelijke waardes te zien waren net voor het falen van de omvormer, dus aan de string van 22 kan het mijn inziens niet liggen. We gaan deze vraag nog wel even expliciet bij Growatt neerleggen, gezien bij het eerste telefoontje met Growatt ons werd verteld dat dit te veel zou zijn en we toch wel graag terug zouden willen naar één string van 22.

[ Voor 3% gewijzigd door emot op 30-09-2020 09:25 ]

• jobr
emot schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:24:
[ We gaan deze vraag nog wel even expliciet bij Growatt neerleggen, gezien bij het eerste telefoontje met Growatt ons werd verteld dat dit te veel zou zijn en we toch wel graag terug zouden willen naar één string van 22.
Je kunt je config ook even door de designer halen. Heb je alvast een idee.

• emot
jobr schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:23:
[...]

Je kunt je config ook even door de designer halen. Heb je alvast een idee.
Dank, die kende ik nog niet.
Ik kan echter niet de juiste panelen invoeren en ik denk dat dat in zo'n kritisch geval wel van belang is.
Van Longi kan ik enkel de LR6 serie kiezen, niet de LR4.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
En nu in het juiste topic

Je hebt volgens Sunny nog 22 V speling. Vind ik niet kritisch. Wel het maximale.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f88j7nCsUc1kuTCEwFQles0a_zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaGjSwIuwV4jU006wIfpeuwZ.jpg?f=fotoalbum_large

edit: het zou kritisch worden als je het in Warschau zou installeren, daar neemt Sunny een annual extreme low temperature aan van -17 C.
Voor Zwolle geldt -9. Dus je hebt nog meer dan 8 graden speling.

[ Voor 17% gewijzigd door busscherski op 01-10-2020 11:36 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jobr
emot schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Dank, die kende ik nog niet.
Ik kan echter niet de juiste panelen invoeren en ik denk dat dat in zo'n kritisch geval wel van belang is.
Van Longi kan ik enkel de LR6 serie kiezen, niet de LR4.
Je kan toch zelf een paneel toevoegen als je de specs hebt. Zie Panel Manage bovenin.

• WackoH
emot schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:24:
[...]

Ja en nee.
We weten niet precies wat er nu aan de hand is, maar hoogstwaarschijnlijk is inderdaad de omvormer kapot. Na nogmaals gebeld te hebben met Growatt, omdat 2 strings van 11 ook niet werkte, is ons verzocht om het garantieformulier in te vullen. We krijgen waarschijnlijk dus een nieuwe omvormer.

De tweede meneer van Growatt vertelde nog wel dat er geen opmerkelijke waardes te zien waren net voor het falen van de omvormer, dus aan de string van 22 kan het mijn inziens niet liggen. We gaan deze vraag nog wel even expliciet bij Growatt neerleggen, gezien bij het eerste telefoontje met Growatt ons werd verteld dat dit te veel zou zijn en we toch wel graag terug zouden willen naar één string van 22.
Weet je al wat er hand was? Ik ben wel nieuwsgierig :+

• Jim423
  • Nu online
Waarschijnlijk 1 van de 2 trappen die component failure heeft gehad. Als die sluiting maakt of feed-in doet met een verkeerde synchronisatie klappen al je zekeringen eruit. PCB moet je eruit halen en onderzoeken wil je verdere details krijgen natuurlijk.

• emot
WackoH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:00:
[...]
Weet je al wat er hand was? Ik ben wel nieuwsgierig :+
Nee, ik weet het niet precies. De oude omvormer is retour gegaan en we hebben een nieuwe ontvangen. Het systeem draait inmiddels weer, maar goed veel hebben we ook niet gemist in oktober..
Wel nog steeds op 2 strings van 11. Nog niet echt de tijd gevonden dit weer te wisselen. Misschien doen we dit een keer als we zeker weten dat het 2 opeen volgende dagen hetzelfde weer wordt. Kunnen we iets vergelijken, al ben ik bang dat dit op 1 dag niet te zien is.

• WackoH
Over stringomvormers hoor je altijd dat die 10~12 jaar mee gaan, maar ik heb geen onderbouwing daarover kunnen vinden. De omvormer bij Emot was 1 maand oud. Dan geldt dat nog als een kinderziekte en is de Main Time Between Failure nog niet ingegaan

Ik zou wel eens echte data over de levensduur of MTBF van string omvormers willen zien, al is dat waarschijnlijk een lastige vraag omdat er zoveel verschillende merken en typen zijn.

Bij optimizer en micro-omvormers gaat het vaak over de levensduur.
Dat is logisch omdat die dingen op het dak liggen en onderdeel zijn van een eco-systeem (alleen SolarEdge optimizers werken met een solar omvormer etc.)
Enphase geeft voor hun micro-omvormers een MTBF van bv. 600 jaar en er is praktijkdata waaruit blijkt dat de levensduur van die dingen acceptabel is (maar ze kunnen en gaan ook kapot).

Op Youtube staan wel wat filmpjes over reparatie van omvormers. Vaak gaat het over vervangen van relais wat goed te doen is.
Alleen de goedkope 600~1200W omvormers van Ebay en AliExpress lijken echt doorgebrande mosfets etc te hebben. (de gemiddelde levensduur van die dingen lijkt een jaar of 2. Typisch geval van goedkoop is duurkoop)
Pagina: 1