Welke (Marantz) receiver voor B&W inbouwspeakers en Zone 2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 16:04
Wellicht iets meer dan een kleine vraag, excuses voor het lange verhaal.

Wij zijn recent verhuist naar onze nieuwbouwwoning (eindelijk). Hier heb ik tijdens de bouw al ruimte laten maken om 4 speakers in het plafond kwijt te kunnen, en 2 in de ombouw van de keuken. Voor het zitgedeelte heb ik nu dus 4 speakers in het plafond: B&W CCM663. Hierbij ga ik binnenkort een HTM6 ophalen, en waarschijnlijk rond de kerst 4 606 en dan is de set compleet wat mij betreft. Ik heb nog een Final S220 sub die ik voorlopig even aan de kant laat staan.

Voorheen heb ik een Marantz NR1604 receiver gebruikt met een Boston Acoustics set (2x A360, 2x A25 en een oude center van mijn HK set). Deze receiver beviel dusdanig goed (VEEL beter dan mijn oude Harman Kardon receiver) dat ik nu ook weer een Marantz receiver wil kopen. De vraag is alleen welke:

Recent zijn de nieuwe SR receivers van Marantz gelanceerd. Deze lijn begint bij de SR5015, dan de SR6015 en 7015 en als paradepaardje de SR8015. Ik had mijn zinnen gezet op de 6015. Deze heeft vwb aansluitingen voldoende voor mijn set (9 versterkte uitgangen en meer dan voldoende ingangen voor wat ik aan ga sluiten). In de zaak waar ik normaliter al mijn spul haal en waar ik de mening van de eigenaars ook vrijwel altijd vertrouw gaven ze aan om ietsje meer power op de B&W set te zetten. De gaven aan eerder voor de 7015, of beter nog de 8015 te gaan. Gezien die 8015 me echt te duur is hebben ze nog een 8012 staan. Deze heeft nagenoeg dezelfde mogelijkheden behalve 8K HMDI 2.1, wat ik trouwens voorlopig niet heel hard nodig ga hebben denk ik.

Nu is de vraag wat te doen. Ik weet het even niet meer. Enerzijds ben ik erg geneigd om naar mijn eerste ingeving te luisteren en voor de 6015 te gaan, volgens mij meer dan voldoende power en alle aansluitingen/mogelijkheden die ik nodig denk te hebben, anderzijds wil ik ook wel naar hun advies luisteren.

Hier komt nog wat bij. In de keuken heb ik zoals gezegd 2 speakers in laten bouwen voor muziek. Dit zijn de CWM663 ook weer van B&W (het lijkt wel een verzameling te worden). Deze wil ik graag via HEOS aan kunnen sturen. Als ik voor de SR8015 of 8012 ga heb ik 2 extra versterkte uitgangen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Als ik voor de 6015 of 7015 ga niet en heb ik dus nog een losse versterker nodig (bv de NR1200) om die 2 speakers aan te sluiten. Nog steeds goedkopen dan de SR8015, maar ik ben wel benieuwd naar jullie meningen. Wellicht een veel te uitgebreid verhaal. Alvast bedankt aan degene die de tijd heeft genomen dit te lezen.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@boomr helemaal gelezen heb ik het niet, maar al op basis van de eerste alineas zou ik zeggen: je vraagt om aankoopqdvies, maak dus een eigen topic in het daarboor bedoelde subforum :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 22:36
boomr schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:09:
Wellicht iets meer dan een kleine vraag, excuses voor het lange verhaal.

Wij zijn recent verhuist naar onze nieuwbouwwoning (eindelijk). Hier heb ik tijdens de bouw al ruimte laten maken om 4 speakers in het plafond kwijt te kunnen, en 2 in de ombouw van de keuken. Voor het zitgedeelte heb ik nu dus 4 speakers in het plafond: B&W CCM663. Hierbij ga ik binnenkort een HTM6 ophalen, en waarschijnlijk rond de kerst 4 606 en dan is de set compleet wat mij betreft. Ik heb nog een Final S220 sub die ik voorlopig even aan de kant laat staan.

Voorheen heb ik een Marantz NR1604 receiver gebruikt met een Boston Acoustics set (2x A360, 2x A25 en een oude center van mijn HK set). Deze receiver beviel dusdanig goed (VEEL beter dan mijn oude Harman Kardon receiver) dat ik nu ook weer een Marantz receiver wil kopen. De vraag is alleen welke:

Recent zijn de nieuwe SR receivers van Marantz gelanceerd. Deze lijn begint bij de SR5015, dan de SR6015 en 7015 en als paradepaardje de SR8015. Ik had mijn zinnen gezet op de 6015. Deze heeft vwb aansluitingen voldoende voor mijn set (9 versterkte uitgangen en meer dan voldoende ingangen voor wat ik aan ga sluiten). In de zaak waar ik normaliter al mijn spul haal en waar ik de mening van de eigenaars ook vrijwel altijd vertrouw gaven ze aan om ietsje meer power op de B&W set te zetten. De gaven aan eerder voor de 7015, of beter nog de 8015 te gaan. Gezien die 8015 me echt te duur is hebben ze nog een 8012 staan. Deze heeft nagenoeg dezelfde mogelijkheden behalve 8K HMDI 2.1, wat ik trouwens voorlopig niet heel hard nodig ga hebben denk ik.

Nu is de vraag wat te doen. Ik weet het even niet meer. Enerzijds ben ik erg geneigd om naar mijn eerste ingeving te luisteren en voor de 6015 te gaan, volgens mij meer dan voldoende power en alle aansluitingen/mogelijkheden die ik nodig denk te hebben, anderzijds wil ik ook wel naar hun advies luisteren.

Hier komt nog wat bij. In de keuken heb ik zoals gezegd 2 speakers in laten bouwen voor muziek. Dit zijn de CWM663 ook weer van B&W (het lijkt wel een verzameling te worden). Deze wil ik graag via HEOS aan kunnen sturen. Als ik voor de SR8015 of 8012 ga heb ik 2 extra versterkte uitgangen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Als ik voor de 6015 of 7015 ga niet en heb ik dus nog een losse versterker nodig (bv de NR1200) om die 2 speakers aan te sluiten. Nog steeds goedkopen dan de SR8015, maar ik ben wel benieuwd naar jullie meningen. Wellicht een veel te uitgebreid verhaal. Alvast bedankt aan degene die de tijd heeft genomen dit te lezen.
@The Eagle heeft wel een beetje gelijk.

Om toch een technisch antwoord op je vraag te geven, ik zie niet helemaal in waarom die speakers zo'n zware versterker nodig zouden hebben, het is niet dat ze tot 20hz/-3db weer moeten geven laat staan dat ze dat kunnen.

Ook de weerstand kent geen hele gekke dips, zie ook hier https://www.soundstagenet...r-measurements&Itemid=153

Verder gebruik ik heos zelf niet, maar ik weet wel dat zone 2 functionaliteit echt bagger is als je bijvoorbeeld Spotify gebruikt, dus als heos hetzelfde werkt 🤔. Dan kan je beter een tweede receiver kopen voor de keuken.

Anders vind ik het behoorlijk omslachtig werken, als je alleen radio gebruikt is het nog wel te doen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:01

FeaR

In GoT we trust

Reacties afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic aangezien dit niet valt onder een kleine vraag en tevens aankoopadvies betreft wat in genoemde topic niet gewenst is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heos op zone 2 wordt sowieso een beetje een uitdaging ben ik bang. En als je nog brononafhankelijk wilt werken tussen zone 1 en 2 helemaal.
Verder eens dat een zwaardere receiver niet heel veel toe zal voegen imho, dat moet die Marantz allemaal prima aan kunnen sturen. En idd, die 8k ga je voorlopig niet gebruiken, dus ik zou zeggen: wie dan leeft, dan zorgt.

Hamvraag is denk ik wat je in je zone 2 wilt afspelen. Als dat geen CD of ander fysiek medium is, zou ik er een simpel device met versterkertje, internetradio en spotify neerzetten. Of gewoon twee Heos speakers en die dan los aansturen met je app.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Dank jullie voor de reacties en excuses @FeaR

Ik ben aan de twijfel gebracht door het vermogen van de receiver. Zoals @DjaRoel al laat vallen had ik eigenlijk ook wel het idee dat de SR6015 voldoende vermogen zou moeten hebben voor die set in mijn woonkamer (ok het is een vrijstaand huis, maar ik hoef voorlopig nog geen gehoorschade:) ). Ook wat @The Eagle zegt het lijkt me makkelijker om een los apparaat voor de keuken speakers aan te sluite ipv één enkele receiver die beide zones voor zich neemt.

Bedankt voor de reacties.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 22:36
@boomr Ik heb voor de grap nog even gekeken wat het verschil is in vermogen,

De SR6015 doet Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 110 W

De SR8015 doet Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 140 W

Dat is dus praktisch geen verschil, ongetwijfeld zal er een betere voeding in het hogere model zitten en misschien dat de eindtrappen een ander ontwerp hebben waardoor ze beter om zouden kunnen gaan met heel lastig aan te sturen speakers, maar dat lijkt me steeds meer een non issue worden en is heir ook niet het geval.

In dat laatste geval zou ik nog eerder opteren om een losse eindversterker te gebruiken want het prijsverschil is wel enorm.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
boomr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:12:
Dank jullie voor de reacties en excuses @FeaR

Ik ben aan de twijfel gebracht door het vermogen van de receiver. Zoals @DjaRoel al laat vallen had ik eigenlijk ook wel het idee dat de SR6015 voldoende vermogen zou moeten hebben voor die set in mijn woonkamer (ok het is een vrijstaand huis, maar ik hoef voorlopig nog geen gehoorschade:) ). Ook wat @The Eagle zegt het lijkt me makkelijker om een los apparaat voor de keuken speakers aan te sluite ipv één enkele receiver die beide zones voor zich neemt.

Bedankt voor de reacties.
Vermogen is nooit een probleem met gangbare consumentenspeakers. Het verschil in vermogen tussen een 6015 of 7015 is 15watt per kanaal (185w om 200w). Het verschil tussen 50 en 100 watt receivers (of tussen 1 en 2 watt) is groter en ook dat is theoretisch maar 3db in geluidsdruk (vaak hoorbaar als iets luider, maar niet 2x zo luid). Bij normaal gebruik ga je waarschijnlijk nog niet eens 1 watt vermogen gebruiken.

Edit: ik zie dat de post van @DjaRoel mijn post kruist met eenzelfde boodschap.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 15-09-2020 12:22 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• boomr
Wederom bedankt voor jullie reacties. @DjaRoel die vergelijking had ik ook gemaakt. nu is Watt natuurlijk niet altijd Watt, er wordt nogal wat gegooid met getallen door fabrikanten, maar gezien ik nu een Marantz receiver heb met 50Watt per kanaal, en dat eigenlijk wel voldoende vind, ga ik er vanuit dat meer dan het dubbele toch wel ruimschoots voldoende moet zijn voor mijn woonkamertje. En ik ben het met je eens dat anders wellicht een losse eindversterker een betere oplossing is.

@Hulleman Eens met je verhaal, en het gaat me niet zozeer om het volume. Ik heb nu een NR1604 en vwb volume gaat die me wel hard genoeg. Het verhaal zoals het me is verteld is dat het meer met dynamiek te maken heeft. Dus wat extra power over bij bv een stevige ontploffing.

Hoe dan ook, jullie hebben met enorm geholpen. Ik ga voor de SR6015 en ik breng binnenkort verslag uit hoe dat bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
@boomr. Weet je wat het is met dubbel vermogen, dat klinkt als een mooie upgrade, maar het is maar een heel kleine stap in geluidsdruk. Van 50 naar 100 watt is maar 3db. Dat merk je als iets luider. Voordat je thuis 50w vermogen gebruikt dan moet je nogal. Dan heb je denk ik de buren al wel aan de deur staan. Als je in je ruimte aan 50w echt niet genoeg hebt, dan heb je dat aan 100w en 200w (en wellicht zelfs 1000w) ook niet. Dan kun je beter met professioneel spul aan de slag gaan.

Uiteraard moet er headroom zijn om piekbelasting op te vangen, maar dat is allemaal maar relatief met thuis speakers. Het helpt altijd om de receiver te ontlasten door er een actieve subwoofer aan te hangen. Hoeft de receiver de echt lage tonen alvast niet voor zijn rekening te nemen.

Anyway, mooie receiver die 6015 met een lekker cleane voorkant. Veel plezier er mee!

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 16-09-2020 10:45 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1