Vervelend dat je hier hinder van ondervind. Zelf heb ik ook erg last gehad van muizen! Vooral als de buren aan het verbouwen zijn of als je in bepaalde gebieden in de stad woont komen ze graag langs. En zodra je een muis ziet, is de familie-expansie al begonnen! Binnen no-time heb je een hele kolonie.
Belangrijkste is alle voedselbronnen wegnemen. Zowel het eten zelf alsmede de geuren. Dus alles in afgesloten potten en bakjes. Met het koken heb ik ook een nieuw motto: 'niks voor de muizen' !
Met andere woorden: goed de kruimels en stukjes die wellicht uit de pan vliegen of van het aanrecht vallen opruimen.
Het vervelende is dat je ze de hele dag niet kan zien of horen, maar zodra het licht uit gaat en je in je bed ligt je ze hoort lopen of knagen aan hout of ander materiaal. Verschrikkelijk!
Van alles heb ik geprobeerd, wijs en onwijs. Zo heb ik bijvoorbeeld sterker gif uit Frankrijk laten komen, en dit tussen de holle spouwmuren geplaatst. Tevens overal plinten geplaatst en elk gaatje, hoekje en streepje in mijn oude huis dicht gekit en geductaped. Elke holte die ik kon vinden volgepropt met staalwol.
Dat mocht niet baten. De familie knaag koos hoogstens een andere route. Uren heb ik op m'n knieën gezeten... maar helaas!
Muizenvallen uiteraard ook geprobeerd. Die goedkope houten dingen waren een heel euvel om te plaatsen, maar werkte wel beter dan de luxere vallen zoals in dit topic naar voren kwamen. Dat was thans mijn ervaring. Beide geprobeerd. Je kunt ze inderdaad het beste langs de muren en andere looproutes zetten. Zo heb ik er toch een paar te pakken gekregen.
Echter was het probleem daarmee niet opgelost, en mijn nachtrust niet wedergekeerd. De volgende stap was inderdaad de elektrische muizenval, of het éénrichtingskooitje. Deze werkte voor geen meter.
Uiteindelijk de lijmplaten geprobeerd. Het kon me na maanden slecht slapen niks meer schelen dat deze muisjes zouden lijden. Stiekem beschouwde ik dat inmiddels als pluspunt... Hier heb ik zowel eten alsmede speciale muizenlok-snoepjes op geplaatst. Je kunt de vallen vouwen tot een driehoek of als plaat plaatsen. Maar helaas, geen succes.
Toch terug naar de bron. Waarom bleven die verdomde beesten komen? Waar zat het nest? En hoe overleven ze zonder duidelijke voedselbron?
Tijd om als ingenieur te denken en elektronische hulpmiddelen te gebruiken. Zodoende kwam ik er achter dat muizen geen blaas hebben en dus overal waar ze lopen urine-druppeltjes achterlaten. Totaal geen fris idee, maar de wanhoop was groot. Dus na enig zoeken heb ik een blacklight-zaklampje gekocht welke de urinesporen kan laten zien.
Dat beeld krijg ik niet meer uit m'n kop. Overal waren ze geweest. Bij m'n bank, m'n bed en m'n bureau. Tsja, dan kijk je wel even anders tegen je veilige vertrouwde woonkamer aan. Maar je weet tenminste wel waar je grondig moet schoonmaken! (En in mijn geval, een goede reden hebben voor een nieuwe bank

).
Deze tactiek leidde tot succes! Na veel speuren met een knoop in mijn maag kwam ik er achter dat ook in het geval van de familie knaag meerdere wegen naar hun Rome leidde.
En dat was het balkon van mijn buurman!
Wat bleek? Die voerde graag de vogels met voer of etensresten. Maar elke kruimel die de duiven en meeuwen lieten liggen werd gretig gegeten door de minuscule viervoeters! Voedselbron gevonden!
Na goed overleg staakte de beste buurman met zijn praktijken en was de voedselbron weggenomen. Dat maakte het probleem / de overlast in eerste instantie alleen maar erger. De familie knaag moest nu namelijk op zoek naar eten. En dat deden ze natuurlijk het liefst vanaf het moment dat ik ging slapen, zonder rekening te houden met hun decibelproductie.
Echter na een maand of twee begon de overlast af te nemen. En vier maanden later was de overlast zo goed als verdwenen.
Eindstand heb ik na ruim een jaar ellende een goede hoeveelheid motivatie overgehouden om op alle kruimels en etensresten te letten. Tevens is mijn huis * ietsje * meer geïsoleerd.
tl;dr en moraal van het verhaal: zoek de voedselbron en wees geduldig. Is de voedselbron weg dan verhuizen ze vanzelf. Dit werkt 100x beter dan alle eerdergenoemde maatregelen.
Hopelijk heb je iets aan dit uitgeschreven hoofdstuk van mijn leven. Veel succes!
There is no real life, there is just AFK.