Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb een Supermicro X10SDV-4C-TLN4F in een kleine desktop-kast. De CPU is passief gekoeld maar heeft uiteraard wel koele lucht nodig.

Nu heb ik verschillende Noctua fans uit de kast gehaald en ze in het moederbord geprikt, maar ze werken niet zoals ik verwachtte, en het moederbord geeft een foutmelding. Volgens mij zijn het PWM-fans maar dat weet ik niet 400% zeker.

Bij een boot gebeurt het volgende:

De fan gaat drie keer van ongeveer 50% naar ongeveer 10%, vervolgens krijg ik een alarmcode (via LED) dat er een probleem met de fans is, en gaat de fan op 100% draaien.

Op zich prima, de Supermicro draait al een maandje zo. Met de alarm-LED aan en de fan op 100%. Lekker koel en stabiel. Maar het lawaai begint wat irritant te worden. Dus nu vraag ik me af: Hoe krijg ik die modulatie aan de praat? Zijn toevallig al mijn fans kapot? Niet compatibel? Is er een verschil tussen desktop- en server-fans (qua aansturing)? Kan dit moederbord geen PWM fans aansturen? (Tijdens het booten/proben doet hij dan 'per ongeluk' wel 50% en 10%) Wat is een voorbeeld van een (grote/stille) fan zie zou moeten werken met dit moederbord?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Heb je wel een fan ingeplugd op de cpu aansluiting?

Veel mobo’s verwachten daar een fan en anders gaan ze ervan uit dat die stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Goede vraag. Ik ga even kijken!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hij is op dit moment aangesloten op FAN2. Dit moederbord heeft FAN1 t/m FAN4. Best veel voor zo'n klein dingetje overigens, zo zwaar is hij nu ook weer niet; één van de lichtste die ik toentertijd kon kopen.

En hoewel ik geen FAN-CPU zie staan heb ik nu ik het allemaal bekijk een deja-vu: Ik heb alle verschillende sockets geprobeerd, en aangezien hij bij alle sockets uiteindelijk op MAX ging draaien, heb ik 'm maar in FAN2 gestopt vanwege de makkelijkere bereikbaarheid.

Misschien kijk ik met mijn neus. Voor de volledigheid hier een schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0R9S53GvTIEuAmHiz8nStMBeY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwAeN14r9rtGiR2BHcKaSOKg.png?f=fotoalbum_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ten overvloede: De vier aders van dit merk fans zijn geel groen blauw zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o1OLksETaSzTBxA_hv2xI1I2Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWrfRVKrIwfdVQbWtGlCK2pU.png?f=fotoalbum_large

De fans die ik in de kast heb liggen zullen allemaal uit 2008 - 2012 komen terwijl dit moederbord uit 2016 komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 13-09-2020 17:01 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:49
Ik denk dat onderstaande link je verder kan helpen. Ik heb een gelijkaardig bordje en moest na installatie van nieuwe PWM fans ook enkele zaken goed zetten (commando uit link hieronder laat ik automatisch uitvoeren na elke boot):
https://forums.servetheho...x11-fan-speed-control.20/
Ook mogelijk interessant als de fanspeed niet goed ingesteld staat:
https://www.ixsystems.com....18377/page-3#post-141177

[ Voor 21% gewijzigd door NuKeM op 13-09-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
NuKeM schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:06:
Ik denk dat onderstaande link je verder kan helpen.
Het klinkt relevant, maar misschien is mijn moederbord iets te anders, omdat hij de ipmi hardware niet kan vinden:

code:
1
2
3
4
5
# ipmitool raw 0x30 0x45 0x00
Could not open device at /dev/ipmi0 or /dev/ipmi/0 or /dev/ipmidev/0: No such file or directory

# ll /dev/ip*
ls: cannot access '/dev/ip*': No such file or directory

Het kan ook zijn dat deze eerst in het BIOS aangezet moet worden. Ik heb overigens geen aanpassingen gedaan in het BIOS, op de dag van aankoop na (jaren voor dit probleem).

Ik zou het bij wijze van experiment eens aan kunnen zetten, maar dat moet dan even op mijn TO DO lijstje, omdat ik daarvoor een toetsenbord en een vga-monitor moet aansluiten, en dat laatste is even een probleem. Ik heb alleen DP en HDMI op mijn monitors. :')

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Mogelijk draaien de fans te langzaam dan wat het bord 'verwacht' en 'denkt' dat er een fan failure is en naar 100% gaat.

Had ongeveer zoiets met een oud Asus workstation bord waar ik wat stillere fans op wilde gebruiken (voor de CPU's). Maar het bord kon niet een lagere RPM meten dan 2500, dus alles daar onder (zo'n beetje alle stille fans) werd gezien als 0-rpm en kreeg je fan-fail waarschuwingen. Goed, dat bord ging er wel om door, maar kan dus ook zoiets zijn.

Normaal gesproken worden de meeste van die borden voorzien van 'blowiematrons' , fans met een enorme luchtstroom en bijbehorende toerentallen (8000 RPM als ik me niet vergis op volle toeren).

Supermicro borden hebben volgens mij wel normale PWM aansluitingen, integenstelling tot OEM's die nog wel eens afwijkende proprietary aansluitingen hebben (op m'n Proliant zit een andere aansluiting, en die fans werken ook niet op 'normale' moederborden, pin-out is anders, maar werking van de fan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Het zou dus theoretisch kunnen dat de fans die ik nog heb liggen gewoon niet lekker werken op dit moederbord.

Dus ik moet eigenlijk van iemand met het zelfde moederbord die hem ook in een desktopkast heeft gestopt horen welke fan zij precies gebruiken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuKeM
Sommige (grote) fans draaien onder bepaalde load zo ‘traag’ dat het systeem denkt dat dit een probleem is. In zo’n geval moet je de grenzen van het systeem bijstellen (ook via ipmi). Dit moest ik toch doen met mijn fans. Zal straks eens kijken welk type ik heb. Kijk dus zeker dat tweede linkje uit mijn post hierboven eens na en probeer ipmi werkende te krijgen. Grote kans dat daar het probleem ligt en zoniet is het toch iets belangrijk dat we kunnen uitsluiten :)
Sluit de fans btw ook aan op de pins voor de juiste zone (zie manual aub).
Add: ikzelf heb een X10SDV-TP8F bordje met Fractal Venturi HP-14 PWM fans

[ Voor 32% gewijzigd door NuKeM op 14-09-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor de update. Ik kom er op terug nadat ik een monitor met VGA aansluiting heb geregeld.

Hoewel, er zit ook een aansluiting voor een management console op. Misschien kan ik daarmee ook features aanzetten. Even puzzelen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuKeM
Normaal kan je alles via de management console (daar kan je ook de sensors en dus fans checken). De login en het paswoord daarvoor gebruikt moet je dacht ik ook gebruiken voor de IPMI.
Pagina: 1