Eerst Panelen leggen dan energie contract overzetten vd BTW?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:36
Hallo,

We zijn bijna zo ver om panelen aan te schaffen. Nu ben ik ondernemer en mijn vrouw niet. Dus moet alles op haar naam komen te staan. En kan zij de btw terug vragen als tijdelijke ondernemer..

Nu is mijn vraag moet het energie contract al op naam van mijn vrouw staan voor dat we de panelen laten leggen? I.v.m. de BTW terug gave. Of kan dat ook nadat die gelegd zijn? Factuur staat dan wel op haar naam.

Overzetten op naam kan bij onze energie leverancier alleen als de panelen gelegd zijn? Overzetten zonder dat die al liggen betekent opzeggen contract (met boete want loopt nog twee jaar) en nieuw contract aanvragen. Als je panelen hebt kan overzetten blijkbaar wel zonder dat het contract opgezegd wordt. Scheelt in dit geval 150 euro boete,
Graag jullie ervaring / advies bedankt.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

pc_slopert schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:04:
Dus moet alles op haar naam komen te staan.
Waarom?

April 2019 heb ik ook panelen laten leggen en in mijn opgave het daaropvolgende kwartaal de aanschaf en omzetbelasting opgegeven en klaar was het weer, de teruggave was twee weken later al verrekend.
Alles, energiecontract, aanschaf panelen, onderneming, stond en staat op mijn naam.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

DeBolle schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:09:
[...]

Waarom?

April 2019 heb ik ook panelen laten leggen en in mijn opgave het daaropvolgende kwartaal de aanschaf en omzetbelasting opgegeven en klaar was het weer, de teruggave was twee weken later al verrekend.
Alles, energiecontract, aanschaf panelen, onderneming, stond en staat op mijn naam.
Dat is exact zijn punt. Hij kan als ondernemer de belasting niet terugvragen, dus dat moet zijn vrouw doen, maar dan moeten dus alle relevante dingen op haar naam staan. De vraag is wanneer dat het geval moet zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hallo,

We zijn bijna zo ver om panelen aan te schaffen. Nu ben ik ondernemer en mijn vrouw niet. Dus moet alles op haar naam komen te staan. En kan zij de btw terug vragen als tijdelijke ondernemer..

Nu is mijn vraag moet het energie contract al op naam van mijn vrouw staan voor dat we de panelen laten leggen? I.v.m. de BTW terug gave. Of kan dat ook nadat die gelegd zijn? Factuur staat dan wel op haar naam.

Overzetten op naam kan bij onze energie leverancier alleen als de panelen gelegd zijn? Overzetten zonder dat die al liggen betekent opzeggen contract (met boete want loopt nog twee jaar) en nieuw contract aanvragen. Als je panelen hebt kan overzetten blijkbaar wel zonder dat het contract opgezegd wordt. Scheelt in dit geval 150 euro boete,
Graag jullie ervaring / advies bedankt.
heb je dit op deze manier ook echt aan je leverancier gevraagd, Green Choice maakt hiervoor een uitzondering en kan je dus tijdens het lopende contract de naam op het contract veranderen.

Anders zou je eventueel een leverancier kunnen kiezen die boetes voor je aflost.

Waarschijnlijk doet de belastingdienst niet heel moeilijk zolang alles in het zelfde kwartaal valt. maar of je daar gewoon vanuit wil gaan.... -O- ik denk dat ik ze gewoon zou bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Lijkt me meest logische dat het energiecontract op naam van je vrouw staat ten tijde van de factuurdatum panelen. Dan ben je het meest safe.
Bel anders de belastingdienst (en neem het gesprek op) voor uitsluitsel.

Of vraag je energie leverancier of dit met terugwerkende kracht kan.

En ga je dan opnieuw een jaarcontract aan bij wijziging tenaamstelling? Misschien is een andere leverancier wel aantrekkelijker (incl boete). Denk ook aan je welkomstkorting die je dan niet meer krijgt indien van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:39
DeBolle schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:09:
[...]

Waarom?

Omdat je nu als bedrijf ook energie levert, en je dit dus ook in je administratie moet verwerken

Aanschaf zonnepanelen als zzp'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Bedankt voor jullie input.

@twain4me deze optie: "Anders zou je eventueel een leverancier kunnen kiezen die boetes voor je aflost." is wel interessant. Welke leverancier doet dat dan?

Overstappen heb ik ook aan gedacht (bekeken) en is per saldo wellicht zelfs nog aantrekkelijk. Zit nu bij budget energie. Beste deal via Pricewise was bij vattenfal. Vroeg me alleen af hoe dat met die welkomst-bonussen zit. Is dat in hun "besparing" meegerekend of staat dat er los van?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat wisseld, net als de welkomsbonussen een tijdje heeft GC dat gedaan, of ze dat nog steeds doen weet ik helaas niet. ik zou gewoon naast de belastingdienst ;) er een paar opbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ok. Ik ga er een paar bellen en eens zien wat ze aanbieden. Gelijk een goede test om de klantgerichtheid te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:01
pc_slopert schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:06:
Ok. Ik ga er een paar bellen en eens zien wat ze aanbieden. Gelijk een goede test om de klantgerichtheid te testen.
Beetje oud topic, maar ik zit met dezelfde vraag en ben benieuwd welk antwoord de topic starter heeft gerkegen @pc_slopert of iemand anders ervaringen hiermee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05
Ik heb enkele jaren geleden panelen laten plaatsen en de BTW teruggevraagd. Huis is onlangs verkocht en we willen op het nieuwe huis opnieuw panelen laten plaatsen.
Ik heb gelezen dat je dan de offerte van de panelen (en het terugvragen) op naam van de partner kan doen en dat combineert met het wijzigen van de tenaamstelling van het energiecontract.

Nu blijkt dat NLE dus sinds halverwege vorig jaar geen tenaamstellingen meer wijzigt. Ze weigeren deze dienst te verlenen en via de website kan dit ook niet meer.

Ik vroeg me af of dit zomaar mag, en wat er dan nog aan alternatieve opties zijn om de btw terug te kunnen vragen.

Iemand dit dit toevallig weet?
Pagina: 1