Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wil graag een thuisserver voor Plex en andere taken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spookylittleboy
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem die ik kan gebruiken om Plex te draaien (1-2 indoor, max. 4 outdoor streams) en om mijn verzameling dvd/bluray op te zetten. Daarnaast wil ik hem gebruiken als seedbox en misschien wat virtualisatie etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorlopig budget tussen 400-500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb een drietal WD externe schijven die ik in de onderstaande configuratie wil inbouwen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar intel cpu's omdat ik heb begrepen dat deze iets beter met plex werken.
Heb gekozen voor de i3-10100 ivm nieuwe socket en toekomstbestendigheid. Daarnaast ook gezien dat deze Hyperthreading had en leek me een leuke plusunt voor in de toekomst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem zal 24/7 aanstaan dus graag zo stil en zuinig mogelijk maar tegelijkertijd wil ik het wel zo simpel mogelijk houden met de bouw. Dus weinig tot geen modding.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Gezien de gewenste eisen en mijn onwetendheid hierin hoop ik op een beetje feedback op mijn build of ik op de juiste weg zit. Pc zal na installatie headless draaien. Plaatsing in huis is nog onbekend en afhankelijk van hoeveel lawaai hij wel of niet maakt.

Systeem zal waarschijnlijk een linux variant draaien, weet niet of dat helpt met stroomgebruik en geluid.
Heb wel een kast uitgezocht met extra isolatie daarnaast heb ik de zuinige server topic doorgebladderd maar heb nog een eind te gaan.

Ook ben Ik bewust van het feit dat er op deze mobo 6 sata poorten zitten waarvan (volgens handleiding) sata-2 niet te gebruiken is als ik de m.2 ssd aansluit en dus in de praktijk 5 poorten overhoud (als ik het goed begrijp) en dat ik op een later moment een sata kaart zal moeten toevoegen om uiteindelijk tot 8 schijven te kunnen draaien in het systeem maar dat is iets voor in de toekomst. Vooralsnog moet ik aan 5 schijven voldoende hebben om mijn verzameling films en series over te kunnen zetten.

Als er vragen zijn of dat ik misschien iets vergeten ben dan hoor ik het graag.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 114,05€ 114,05
1MoederbordenMSI B460M-A PRO€ 72,04€ 72,04
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 100,21€ 100,21
1Geheugen internTranscend JetRam JM2666HLE-16G€ 55,50€ 55,50
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 45,-€ 45,-
1Solid state drivesKingston KC2000 250GB€ 55,04€ 55,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,84

Alle reacties

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:52
Ik weet niet of je met deze goedkope voeding e.d. een 24/7 systeem wil maken. Heb je gekeken naar 2e hands servers?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als het zuinig moet, is dan een j5005 een optie?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Neem eens een kijkje in Het grote zuinige server topic - deel 2 voor inspiratie

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-11 22:06
i3 10100 kan 10+ streams transcoderen ( plex pass )
geheugen en voeding zal ik wel aanpassen gezien het 24/7 aanstaat.
welke os wil je draaien? Unraid is een goede OS anders heb je nog de keuze tussen freenas / exsi ?

Voor jou doeleinden zou een ryzen 3 3300g of 5 3400g wellicht interessant zijn

[ Voor 15% gewijzigd door laurens362 op 13-09-2020 21:36 ]

• Spookylittleboy
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-09-2024
laurens362 schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:30:
i3 10100 kan 10+ streams transcoderen ( plex pass )
geheugen en voeding zal ik wel aanpassen gezien het 24/7 aanstaat.
welke os wil je draaien? Unraid is een goede OS anders heb je nog de keuze tussen freenas / exsi ?

Voor jou doeleinden zou een ryzen 3 3300g of 5 3400g wellicht interessant zijn
OS zal voorlopig debian worden. Zal Unraid/freenas/exsi allemaal even een kijkje geven, altijd leuk om nieuwe dingen te leren.

Je gaf aan de voeding en geheugen te wijzigen. Wat voor criteria zou ik voor deze het beste kunnen hanteren?

Ik zal me verder eens verdiepen in de amd processoren. Hoewel ik de r3-3300g niet kan vinden. Alleen een X model maar die heeft geen igpu.

Iedereen die tot zover advies hebben gegeven bedankt. Ik ga ermee aan de slag.
Pagina: 1