Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrawide monitor gaming setup 3080/3090

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-11 18:29
Beste Tweakers,

(en ja dit is een lange lap tekst, wellicht leuk om te lezen, ik vind het leuk om te schrijven)

Vijf jaar geleden heb ik met behulp van de BBG een enorm toffe game-pc in elkaar gezet. Helaas kwamen er destijds bitcoinminers om de hoek kijken waardoor er bijna geen enkele videokaart meer leverbaar was. Uiteindelijk ben ik boven budget gegaan EN nog een keer boven budget tot ik eindelijk op de GTX 980 TI ben uitgekomen die WEL leverbaar was.

Het deed een beetje pijn in de portemonnee maar ik heb er nooit spijt van gehad. Het is werkelijk waar een beest van een kaart geweest en ik heb er heel veel jaren plezier van gehad. De afgelopen maanden begin ik echter wel te merken dat de huidige games te zwaar zijn voor het oude beestje en begint het tijd te worden voor zijn pensioen.

We zitten in een gunstige tijd nu de nieuwe videokaarten uitkomen maar ook eentje waarin wederom de vraag gaat zijn, krijg je een felbegeerde kaart te pakken? Vooral nu er weer miners om de hoek komen kijken.

-------------

Ik ben al een tijdje (paar maanden) aan het bedenken wat voor systeem ik precies wil hebben en ik heb me daarbij laten inspireren door de vele discussies in de BBG’s maar ook vele andere reviews. Daarbij heb ik niet de illusie ook maar een fractie van de technische kennis te hebben die sommige mensen hier hebben en zodoende kom ik, net als vele anderen hier voor een stukje extra advies.

Wat ik wil bereiken is een systeem waar ik ook weer vijf jaar veel plezier van kan hebben. Hierbij heb ik zelf de voorkeur om liever nu een goede investering te doen dan om de haverklap te moeten upgraden. Ik heb in vijf jaar goed kunnen sparen dus een mooi budget om uit te kunnen geven en ik geef dat graag uit aan mijn grootste hobby en dan mag het ook wel wat kosten.

Een grote verandering voor mij is dat ik de overstap ga maken van een dual screen setup naar gamen op een enkel ultrawide scherm. Ik merk dat ik steeds meer games speel waarbij ik toch de volledige focus op het spel nodig heb. Hierbij wil ik genieten van een ultieme ervaring en niet constant schuin naar rechts wil kijken omdat daar mijn gamingscherm staat.

Type games:
- Cyberpunk 2077
- COD / Warzone
- Baldur’s Gate 3
- World of Warcraft
- Overwatch
- Etc.

Voor mij is van belang:
  • Kwaliteit & compatibiliteit – onderdelen die goed samenwerken en duurzaam zijn (nee niet voor het milieu maar lang mee gaan). Ik geef liever een paar tientjes extra uit aan onderdelen die net iets meer kwaliteit bieden dan te beknibbelen en er spijt van krijgen.
  • Performance – Ik wil een goede performance maar ik hoef niet persé het beste van het beste. Ik ga gamen op een 3440/1440-160hz monitor en daarbij wil ik het liefst op ultra kunnen spelen (de monitor is ook op de toekomst gericht en gaat wellicht langer mee dan de computer zelf). Ik heb niet de illusie om op die resolutie met ultra 160 fps of meer te halen maar als het boven de 120 fps is dan is dat al een hele stap van mijn huidige 60hz monitor. Ik denk dat zelfs de 3080 of 3090 hier niet in kan voorzien maar we zullen de benchmarks afwachten (fingers crossed).
  • Koeling/stil – Hoewel ik graag een koel systeem wil hebben wil ik niet een stofzuiger naast me horen zodra ik de pc aan zet. Ik heb nu een computer die je nagenoeg niet hoort en dat zou ik graag willen behouden. Ik ga niet overklokken maar wil er wel voor zorgen dat alles meer dan koel genoeg blijft om ervoor te zorgen dat de onderdelen ook een lange levensduur tegemoet zien.
  • Uiterlijk – Ik heb al 15 jaar niets meer gedaan met verlichting in een pc, destijds een keer mee gespeeld en uiteindelijk had ik een Thermaltake kast wat meer leek op een huis van lichte zeden. Zodoende nooit meer iets mee gedaan maar dankzij een recente BBG ben ik toch voornemens gebruik te gaan maken van RGB build waarbij ik met name wil spelen met de opties. Misschien bevalt het helemaal niet maar dan kan ik het altijd nog uitzetten 😉 wat voor mij wel van belang is, het mag wat extra’s kosten het uiterlijk maar niet ten koste van kwaliteit. Het feit dat je niet meer statisch aan een kleur vast zit maakt het voor mij interessant om weer eens een poging te wagen.
Een enorme lap tekst dus bedankt als je nog niet bent afgehaakt, dan bij deze mijn lijst met componenten en een onderbouwing waarom ik de componenten heb gekozen. Wat even van belang is naast bovenstaande punten:
  • Ik ga proberen een 3080 FE te bemachtigen en ik heb via Amazon een Gigabyte gaming OC op pre-order staan. Als beide niet lukken ga ik kijken of ik een 3090 te pakken kan krijgen, ik was een paar maanden terug bereid om een 2080TI te kopen maar geef dat dan liever uit aan een 3090 als het moet.
  • Als het echt niet lukt om op de korte termijn een kaart te bemachtigen en de nieuwe Ryzen generatie komt uit in de tussentijd dan ga ik die nog omwisselen in de lijst.
  • Het budget is behoorlijk flexibel, in totaal ben ik bereid om tussen de €3.000,- en €4.000,- uit te geven. De huidige lijst komt uit op ongeveer €2.200,- en er is dus voldoende ruimte voor een goede 3080/3090 kaart en eventueel een upgrade of toevoeging. Randapparatuur heb ik al in huis enkel de monitor heb ik even toegevoegd aangezien ik die ook nog ga kopen en dus heb opgenomen in het budget.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 345,06€ 345,06
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 94,95€ 94,95
1MonitorenLG UltraGear 34GN850-B€ 803,44€ 803,44
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 ARGB Plus€ 68,90€ 68,90
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 39,60€ 39,60
2Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZRC€ 104,89€ 209,78
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 124,90€ 124,90
2Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,91€ 197,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.191,57

Een aantal componenten is al heel vaak in de BBG naar voren gekomen en zal ik niet apart toelichten, hieronder mijn motivatie voor een aantal onderdelen op de lijst.

Monitor:
Dit is de opvolger van de (populaire) LG UltraGear 34GK950F. Komt goed uit de reviews en scoort gelijk, zo niet beter op diverse fronten dan de voorganger. Deze is in tegenstelling tot zijn voorganger G-sync compatible en heeft zelfs een lagere prijs.

Moederbord:
Paar goede reviews gelezen en als het goed is voldoende M.2 slots voor nu en de toekomst. Voorzien van PCI-e 4.0 wat hopelijk profijt op gaat leveren voor de 3080/3090 als het promo-filmpje van Nvidia zich waar gaat maken. Waarschijnlijk een beetje overkill maar goed als ruggengraat van je systeem (laten we de GPU dan maar de nek? noemen) mag hier wat marge in zitten. Of het nu de 3080 of 3090 gaat worden, met de huidige generatie cpu of nieuwe generatie, dit zou goed genoeg moeten zijn voor alle opties, toch?

Voeding:
Deze voeding komt goed uit de reviews, wellicht overkill qua wattage maar de fan gaat pas aan boven 50% verbruik wat helpt bij het geluid maar ook hopelijk de levensduur. Nadeel van deze voeding wat ik zie in de reviews is dat de kabels vrij stug zijn. Wat mij betreft bespaar ik liever niet op de kosten van een voeding.

Behuizing:
Enorm vette kast, komt goed uit de reviews en ik vind hem heel mooi. Ja er zijn wellicht betere kasten maar qua smaak past die goed in mijn straatje.

-------------

Mijn vragen:
  1. Ik heb al twee keer in reacties op het forum gezien dat de A2000 niet goed zou werken in combinatie met een Gigabyte moederbord. Ik kan hier geen onderbouwing voor vinden, speelt dit probleem nog steeds? Heeft iemand hier additionele informatie over? Mocht er inderdaad een issue mee spelen, welke SSD is dan aan te bevelen?
  2. Qua geheugen heb ik de BBG van september gevolgd maar ben ik voor de 3600 MT/s gegaan. Ik wil in principe alle bankjes vullen voor het uiterlijk. Prima of is er een ander RGB alternatief beter in combinatie met de CPU/moederbord?
  3. Qua koeling zit ik te denken aan 2/3 fans aan de voorkant voor de intake van lucht, 1 fan aan de achterkant bij de cpu voor exhaust. Zou het dan wenselijk zijn om aan de bovenkant nog extra intake toe te voegen of wellicht één exhaust boven de cpu en één intake aan de bovenkant aan de voorzijde om de warme zo snel mogelijk af te voeren van de cpu. Iedereen heeft die mooie airflow schets gezien van Nvidia en het lijkt mij wenselijk om de cpu van zoveel mogelijk koele lucht te voorzien en de warme lucht zo snel mogelijk af te voeren (open deurtje I know), de vraag is wat zou de beste manier zijn?
  4. Ik zou nog een andere optie willen voor de voeding waarbij de kabels flexibeler zijn zodat ze ook fijner weggewerkt kunnen worden. Bij voorkeur wel dezelfde of betere kwaliteit met hetzelfde voordeel van koelers die pas gaan draaien zodra het nodig is.
Tips en advies is allemaal welkom. Nogmaals bedankt voor het lezen en jullie hulp!

~De Priester

Beste antwoord (via De Priester op 15-09-2020 08:28)

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Een 3090 is zware overkill voor gamen. Het enige grote verschil is de vram (10vs24gb) voor de rest zal de 3090 misschien 20% beter presteren maar wel voor de prijs van 2x een 3080

De a2000 heeft inderdaad wat problemen met de software die gigabyte gebruikt, mocht je dus willen spelen met lichtjes kan je beter een ander moederbord of ssd halen, hier boven word de 970 evo al gezegt, is een hele goeie maar wel wat prijzig vs de a2000.

Moederbord is zware overkill als het je vooral om de m2’s gaat. Als je genoege neemt met 1 m.2 pcie 4 slot en 1 m.2 3 pcie is een pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk ook meer dan voldoende en kan je ook eventueel nog naar de 4xxx serie van ryzen.

Als je liever 2 m.2 pcie 4 wilt kan kan je pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi halen. Zelfde bord als the b550 versie alleen net even wat beter.

De master heeft 3x m.2 pcie 4, goedkoper zal zijn om later in een pcie slot een uitbreiding kaart te doen op een van die andere moederborden waar je meerdere m.2’s in kan doen.

Qua koeling is het niet handig om intake boven te hebben, vanwege dat warme lucht naar boven gaat haal je dus warme lucht de kast in. Je kan beter een boven de achterste exhaust doen die ook exhaust.

Qua ram kan je beter pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX doen, dit is de 3200 versie en het verschil tussen 3200 en 3600 in gaming is minder als 3% maar wel veel duurder. Ik lees ook dat je liefst alle bankjes wilt vullen, echter dit brengt wel latency met zich mee wat mindere performance kan geven vs dual channel, net waar je prioriteiten liggen.

Voeding is wel aardig veel. Behalve als je een 3090 toch wilt halen ook al betaal je voor 2 3080 voor 20% meer performance kan je ook pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W ik ken geen andere voedingen behalve corsair die een 0rpm mode hebben maar deze voeding is ookal draait die vol op heel stil en zo goed als onhoorbaar, zelfde geld voor pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum als je betere kabels wilt is de ion+ een betere optie. de 3080 gebruikt 320watt en de rest van het systeem 100-150 watt. Een goeie 650watt is dus meer dan genoeg.

Alle reacties

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:35
GSUS veel telang die tekst maak een video :D Ik wil ook een nieuwe pc ik wacht waarschijnlijk tot volgend jaar omdat dan de nieuwe intel cpu`s en amds komen. Het is lastig!!!

Deze voeding heeft flexible cables.
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum

https://www.fractal-desig.../ion-platinum-760w/black/

[ Voor 103% gewijzigd door goosche op 13-09-2020 00:53 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Erg lange tekst en toch niet eens alle vragen netjes neergezet, zodat niet iedereen alles hoeft te lezen.

R7 is niet nodig voor je doel, pak een r5, desnoods wacht je op r5 4600.
Dat x570 bord zou ik zelfs overkill willen noemen, maar als jij denkt meerdere ssds te gaan installeren en je je er fijn bij voelt kan het natuurlijk gewoon.
Die ram sticks zijn erg duur om rgb te krijgen. Weet je zeker dat je dat wilt? 32 GB 3200c16 kost nog geen 100 euro.
De voeding kan inderdaad een fractal design ion platinum (flexibel) of een be quiet straight power 11 (stilte) worden, maar deze is ook dikke prima.
SSD kaart heb ik nooit problemen mee gehad

Als je liever Samsung hebt de Samsung EVO 970, maar die is stuk duurder voor zelfde snelheid.
Corsair heeft nep bankjes.
Ik zou geen bovenkant intake doen, dat is tegen thermische stroming in.

Acties:
  • Beste antwoord

• Fusi0nking
Een 3090 is zware overkill voor gamen. Het enige grote verschil is de vram (10vs24gb) voor de rest zal de 3090 misschien 20% beter presteren maar wel voor de prijs van 2x een 3080

De a2000 heeft inderdaad wat problemen met de software die gigabyte gebruikt, mocht je dus willen spelen met lichtjes kan je beter een ander moederbord of ssd halen, hier boven word de 970 evo al gezegt, is een hele goeie maar wel wat prijzig vs de a2000.

Moederbord is zware overkill als het je vooral om de m2’s gaat. Als je genoege neemt met 1 m.2 pcie 4 slot en 1 m.2 3 pcie is een pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk ook meer dan voldoende en kan je ook eventueel nog naar de 4xxx serie van ryzen.

Als je liever 2 m.2 pcie 4 wilt kan kan je pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi halen. Zelfde bord als the b550 versie alleen net even wat beter.

De master heeft 3x m.2 pcie 4, goedkoper zal zijn om later in een pcie slot een uitbreiding kaart te doen op een van die andere moederborden waar je meerdere m.2’s in kan doen.

Qua koeling is het niet handig om intake boven te hebben, vanwege dat warme lucht naar boven gaat haal je dus warme lucht de kast in. Je kan beter een boven de achterste exhaust doen die ook exhaust.

Qua ram kan je beter pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX doen, dit is de 3200 versie en het verschil tussen 3200 en 3600 in gaming is minder als 3% maar wel veel duurder. Ik lees ook dat je liefst alle bankjes wilt vullen, echter dit brengt wel latency met zich mee wat mindere performance kan geven vs dual channel, net waar je prioriteiten liggen.

Voeding is wel aardig veel. Behalve als je een 3090 toch wilt halen ook al betaal je voor 2 3080 voor 20% meer performance kan je ook pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W ik ken geen andere voedingen behalve corsair die een 0rpm mode hebben maar deze voeding is ookal draait die vol op heel stil en zo goed als onhoorbaar, zelfde geld voor pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum als je betere kabels wilt is de ion+ een betere optie. de 3080 gebruikt 320watt en de rest van het systeem 100-150 watt. Een goeie 650watt is dus meer dan genoeg.

• De Priester
Fusi0nking schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:25:
Heb je hier een bron voor? Is dit eigen ervaring of algemeen bekend? Is dit ook een issue onderkend bij Gigabyte/Kingston en wat voor problemen heb je het dan precies over?

@99ruud99 & @Fusi0nking

Met betrekking tot het geheugen wil ik inderdaad blijven gaan voor de RGB, kost inderdaad wel wat maar ik vind juist het effect ook heel mooi. Ik ga jullie advies gebruiken en inderdaad inzetten op twee bankjes in gebruik voor de dual channel setup. Bespaar hier inderdaad al wat mee en das altijd mooi. Blijf wel op de 3600, kost wat meer inderdaad maar ik hoef er niet noodzakelijk op te besparen.

Op advies ook de voeding aangepast naar de Fractal Design ION+ 660W, heb even op Newegg een power calculator gebruikt maar zelfs met een 3090 kwam ik uit op 530Watt voor de componenten en de RGB + koelers gaan die 130Watt niet opmaken vermoed ik zo. Scheelt weer een paar tientjes ten opzichte van de 760Watt variant.

Het nieuwe lijstje:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 345,06€ 345,06
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 719,-€ 719,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 94,95€ 94,95
1MonitorenLG UltraGear 34GN850-B€ 803,44€ 803,44
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 ARGB Plus€ 68,90€ 68,90
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 39,60€ 39,60
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC€ 179,90€ 179,90
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 119,95€ 119,95
2Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,91€ 197,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.875,74

Bedankt voor alle tips tot zover. Ik wacht nog even op meer informatie inzake die combinatie A2000 en Gigabyte maar dan ben ik er bijna. De keuze voor RGB/Non-RGB is nog even een kwestie van smaak maar dat komt wel goed.

Dankzij de tips blijf ik onder het budget wat ik voor ogen had, tenminste als de 3080 gewoon te bemachtigen is ;)

Nogmaals dank iedereen voor jullie tijd en moeite.

~De Priester

• Fusi0nking
Geen persoonlijke ervaring. Alleen het komt veel, heel veel voor.
Je hoeft maar een paar seconden te googlen en je vind veel mensen met dit probleem:
https://www.reddit.com/r/...and_nvme_m2_disappearing/
https://forum.gigabyte.us...on-latest-version-problem
https://www.reddit.com/r/...uqujd/bsods_on_new_build/

Heb wel gezien dat het bij sommige mensen met de laatste firmware van de schijf wel werkt, maar bij heel veel ook nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Fusi0nking op 13-09-2020 12:14 ]

• De Priester
Fusi0nking schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:14:
Geen persoonlijke ervaring. Alleen het komt veel, heel veel voor.
Je hoeft maar een paar seconden te googlen en je vind veel mensen met dit probleem:
https://www.reddit.com/r/...and_nvme_m2_disappearing/
https://forum.gigabyte.us...on-latest-version-problem
https://www.reddit.com/r/...uqujd/bsods_on_new_build/

Heb wel gezien dat het bij sommige mensen met de laatste firmware van de schijf wel werkt, maar bij heel veel ook nog niet.
Gezien de populariteit van de A2000 SSD en Gigabyte moederborden vind ik dat nog wel meevallen, die post op Reddit van 9 maanden oud had ik inderdaad ook gezien. Had verwacht dat je complete forumtopics had gezien met tientallen mensen die dit probleem nu nog hebben. De meeste posts zijn al meer dan een jaar oud en gaan vaak om een combinatie van nvme en sata drives. Zo kan je voor ieder moederbord en ieder stuk apparatuur natuurlijk wel klachten vinden. Dat de RGB software ruk is hoor je bij bijna elke leverancier wel maar goed dat ga ik meemaken.

Alleen maar positief natuurlijk en goed dat je dit hebt aangegeven maar gelukkig valt het dan nog wel mee.

• Fusi0nking
PC upgrade Nog geen 2 maand geleden.
zelfs recent zijn er veel klachten. Maar goed je kan het natuurlijk proberen met de nieuwe firmware. Maar zolang je de rgb fusion van het bord niet installeert zal het wel goed werken mocht je toch problemen krijgen heb je altijd nog de koop of afstand wet om het toch te switchen naar een andere m.2 bijvoorbeeld.
Over het moederbord, mocht je het graag bij een gigabyte bord houden kan je net zo goed deze pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO halen, dat andere bord is het echt niet waard voor deze doeleinden en is weg gegooid geld, het enigste verschil die je ‘misschien’ gaat merken is dat dit bord 2 m.2 pcie4 slots heeft vs 3 van de master maar wel dik 100/150€ duurder. Maar goed als je een overkill budget hebt kan je het natuurlijk altijd doen.

[ Voor 61% gewijzigd door Fusi0nking op 13-09-2020 13:28 ]

• De Priester
Qua RGB software nog een leuk artikel gevonden hier:

https://appuals.com/aura-...rgb-fusion-vs-asrock-rgb/

Staat ook eigenlijk wel aangegeven dat er overal wel iets op aan te merken is maar uiteraard komen er nog verbeteringen want het is een leuke manier om extra geld te verdienen (want je betaald er goed voor).

Qua moederbord, ja das echt overkill maar liever daar iets teveel aan uitgeven dan later beperkt zijn. Ik ga er nu al twee nvme SSD's in zetten en zodra de 2TB en hoger varianten betaalbaar zijn dan komt er zeker nog wel een derde bij. Klein verschil is ook de aanwezigheid van WiFi en ik heb (gelukkig niet vaak) weleens een storing bij Ziggo en dan is het zo fijn als je even met je telefoon als hotspot toch verder kunt werken.

Ik had een budget tussen de €3.000,- en €4.000,- vrijgemaakt hiervoor en zit daar nu nog redelijk onder (winkelprijzen zullen wel iets hoger liggen). Dus ik heb zelfs nog ruimte voor kleine upgrades mocht het bijdragen aan de performance.

Uiteindelijke doel is gamen op een resolutie van 3440/1440 bij een fps tussen de 120 ~ 160h, alles wat kan bijdragen aan het doel zonder gelijk het budget enorm op te slokken is het overwegen waard. Veel hangt uiteraard af van de benchmarks op woensdag en daar zit ik net als velen met spanning op te wachten.

Ik speel nu op medium settings op 2560/1440 en haal misschien rond de 60fps in Warzone, voor mij is het bijna surrealistisch dat met die nieuwe kaarten 3440/1440 op ultra wellicht wel 100 fps mogelijk is of meer. Ik wacht letterlijk in spanning af want na vijf jaar gaat dit wel een hele vette upgrade worden, vooral met het nieuwe scherm erbij en dan op ultrawide gamen :9~

• Fusi0nking
Zie je het nog zitten om te wachten tot eind oktober? Dan kom de ryzen 4000 serie uit en zou je een 4700x kunnen halen voor de zelfde prijs maar een stuk beter.

Voor de rest denk ik dat je alles wel een beetje hebt, mocht je niet willen wachten voldoet de 3700x natuurlijk ook gewoon want het blijft een hele goeie cpu.
De nieuwe kaarten zijn echt beesten dus jouw wens ga je er wel mee halen :)

• De Priester
Fusi0nking schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:56:
Zie je het nog zitten om te wachten tot eind oktober? Dan kom de ryzen 4000 serie uit en zou je een 4700x kunnen halen voor de zelfde prijs maar een stuk beter.

Voor de rest denk ik dat je alles wel een beetje hebt, mocht je niet willen wachten voldoet de 3700x natuurlijk ook gewoon want het blijft een hele goeie cpu.
De nieuwe kaarten zijn echt beesten dus jouw wens ga je er wel mee halen :)
Het plan is om een 3080 te scoren, lukt dat niet dan ga ik voor een 3090, lukt dat ook niet dan zal ik noodgedwongen moeten wachten en kan ik inderdaad overstappen op een Ryzen 4000. Uiteindelijk denk ik niet dat de cpu een bottleneck zal vormen dus ik hoef er niet op te gaan wachten maar we gaan zien wat de nieuwe hype rond de 3000 serie van Nvidia gaat doen.

Ik denk dat ik donderdag een half uur lang blauwe vingers heb net als menig ander ;)

Het lijstje is inderdaad vrijwel compleet dus als er geen extra tips zijn gooi ik hem vandaag op "beantwoord".

• Fusi0nking
De Priester schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:59:
[...]

Het plan is om een 3080 te scoren, lukt dat niet dan ga ik voor een 3090, lukt dat ook niet dan zal ik noodgedwongen moeten wachten en kan ik inderdaad overstappen op een Ryzen 4000. Uiteindelijk denk ik niet dat de cpu een bottleneck zal vormen dus ik hoef er niet op te gaan wachten maar we gaan zien wat de nieuwe hype rond de 3000 serie van Nvidia gaat doen.

Ik denk dat ik donderdag een half uur lang blauwe vingers heb net als menig ander ;)

Het lijstje is inderdaad vrijwel compleet dus als er geen extra tips zijn gooi ik hem vandaag op "beantwoord".
Precies een bottleneck gaat het zeker niet worden, het is meer dat je meer voor je geld kan krijgen in oktober. Maar dit zal zeker ook voldoen!

Ja donderdag is het blauwe fingers haha, zelf ook van plan mijn 1080 te upgraden voor een 3080 voor precies de zelfde doeleinden als jij hebt(heb het zelfde scherm). Succes!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Als het bij de Aorus Master gaat om voldoende PCIe 4.0 x4 M.2 sloten gaat kun je ook nog voor deze combi gaan. Dan heb je er namelijk in totaal 6 :p. Staat ook wel leuk in een witte kast:

1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 219,-€ 219,-
1ControllersAsus HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD€ 62,32€ 62,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,32

Wat betreft de voeding. Er is niets mis met de Corsair, maar deze SP 11 is net iets beter en stiller voor de prijs.

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Zou je qua monitor niet voor een 32:9 gaan? De pricewatch: Samsung C49RG90 Zwart bijvoorbeeld, kost zo'n €250 meer dan de LG, maar levert wel 5120x1440 op 120Hz (oc tot 148Hz) met HDR1000 en 10bit (100Hz zonder oc).

5120x1440 is 88% van 4K, en een 3080 zou daarmee de maximale refresh rate goed benutten. Daarnaast is het voordeel van 32:9 ook dat je zelf de verhouding van je game bepaalt, zodat je er evt. ook een Discord, Chrome of whatever naast kan zetten.

• De Priester
Potenscia schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:58:
Zou je qua monitor niet voor een 32:9 gaan? De pricewatch: Samsung C49RG90 Zwart bijvoorbeeld, kost zo'n €250 meer dan de LG, maar levert wel 5120x1440 op 120Hz (oc tot 148Hz) met HDR1000 en 10bit (100Hz zonder oc).

5120x1440 is 88% van 4K, en een 3080 zou daarmee de maximale refresh rate goed benutten. Daarnaast is het voordeel van 32:9 ook dat je zelf de verhouding van je game bepaalt, zodat je er evt. ook een Discord, Chrome of whatever naast kan zetten.
Ik zou hem heel graag willen maar die is wel zo extreem groot! Heb die echt al heel vaak bekeken en hij komt ook supergoed uit alle reviews maar dat ding is 1 meter en 20 centimeter breed :+ Mijn bureau is exact zo breed dan vult dat ding heel mijn bureau! Ik denk dat die net een beetje overkill is om eerlijk te zijn. Daarnaast is het slechts een miljoen pixels minder dan 4K en ondanks dat die nieuwe videokaarten goed zijn geloof ik voor geen meter dat die op (bijna) 4K boven de 100 FPS uit gaan komen op ultra.

Echt een tof scherm maar pffff das echt een apparaat...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb geen problemen met de a2000 en gigabyte. Heb wel een b550 vision d mobo.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Fusi0nking
gitaarwerk schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:17:
ik heb geen problemen met de a2000 en gigabyte. Heb wel een b550 vision d mobo.
Alleen als je rgb fusion van het moederbord gebruikt in combinatie met een a2000 kan je problemen krijgen zoals bsod en rare crashes/errors. Firmware heeft dit voor velen opgelost maar ook voor veel nog niet.

• Potenscia
De Priester schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:03:
Daarnaast is het slechts een miljoen pixels minder dan 4K en ondanks dat die nieuwe videokaarten goed zijn geloof ik voor geen meter dat die op (bijna) 4K boven de 100 FPS uit gaan komen op ultra.
Dat hangt deels van de game (en voor een klein deel de cpu) af, maar overall zou 4K 100 fps wel de maat aangeven voor de 3080 voor zover ik begrepen heb uit de enkele benchmarks en prestatieverschillen die in percentages uitgedrukt werden.

Welke games ben je van plan te gaan spelen?

• De Priester
- Cyberpunk 2077
- COD / Warzone
- Baldur’s Gate 3
- World of Warcraft
- Overwatch
- Etc.

Ik speel wellicht teveel games :-)

• Potenscia
De Priester schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:59:
- Cyberpunk 2077
- COD / Warzone
- Baldur’s Gate 3
- World of Warcraft
- Overwatch
- Etc.

Ik speel wellicht teveel games :-)
Ik heb erger gezien :)
Cyberpunk is een zware ja, maar WoW en Overwatch vallen wel mee, BG3 lijkt ook nog wel redelijk. CoD is wel wat zwaarder, maar als je kijkt naar wat een 2080 Ti haalt op 4K in Warzone (zo'n 80 fps met en zonder RTX) en MW (80-90 zonder RTX), zou ik me daar ook niet zo druk om maken.

Edit:
Maar je zou ook bij Cyberpunk op 24:9 of 28:9 kunnen spelen, dan heb je minder pixels te renderen. Voor WoW is een superwide natuurlijk wel ideaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Potenscia op 14-09-2020 21:50 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wow speelde ik op mn oude pc van 8+ jaar prima, shadowlands expansion is wel weer wat zwaarder en gaat een beetje raytracing ondersteunen. hoop dat ze meer doen. Zou sfeer ten goede komen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Waarom ga je met 160Hz niet voor een i7 10700k, net dat beetje beter vergeleken de 3700x.
Je mist dan pcie4, maar dat lijkt voorlopig nog weinig uit te gaan maken.
Pagina: 1