Beste Tweakers,
(en ja dit is een lange lap tekst, wellicht leuk om te lezen, ik vind het leuk om te schrijven)
Vijf jaar geleden heb ik met behulp van de BBG een enorm toffe game-pc in elkaar gezet. Helaas kwamen er destijds bitcoinminers om de hoek kijken waardoor er bijna geen enkele videokaart meer leverbaar was. Uiteindelijk ben ik boven budget gegaan EN nog een keer boven budget tot ik eindelijk op de GTX 980 TI ben uitgekomen die WEL leverbaar was.
Het deed een beetje pijn in de portemonnee maar ik heb er nooit spijt van gehad. Het is werkelijk waar een beest van een kaart geweest en ik heb er heel veel jaren plezier van gehad. De afgelopen maanden begin ik echter wel te merken dat de huidige games te zwaar zijn voor het oude beestje en begint het tijd te worden voor zijn pensioen.
We zitten in een gunstige tijd nu de nieuwe videokaarten uitkomen maar ook eentje waarin wederom de vraag gaat zijn, krijg je een felbegeerde kaart te pakken? Vooral nu er weer miners om de hoek komen kijken.
-------------
Ik ben al een tijdje (paar maanden) aan het bedenken wat voor systeem ik precies wil hebben en ik heb me daarbij laten inspireren door de vele discussies in de BBG’s maar ook vele andere reviews. Daarbij heb ik niet de illusie ook maar een fractie van de technische kennis te hebben die sommige mensen hier hebben en zodoende kom ik, net als vele anderen hier voor een stukje extra advies.
Wat ik wil bereiken is een systeem waar ik ook weer vijf jaar veel plezier van kan hebben. Hierbij heb ik zelf de voorkeur om liever nu een goede investering te doen dan om de haverklap te moeten upgraden. Ik heb in vijf jaar goed kunnen sparen dus een mooi budget om uit te kunnen geven en ik geef dat graag uit aan mijn grootste hobby en dan mag het ook wel wat kosten.
Een grote verandering voor mij is dat ik de overstap ga maken van een dual screen setup naar gamen op een enkel ultrawide scherm. Ik merk dat ik steeds meer games speel waarbij ik toch de volledige focus op het spel nodig heb. Hierbij wil ik genieten van een ultieme ervaring en niet constant schuin naar rechts wil kijken omdat daar mijn gamingscherm staat.
Type games:
- Cyberpunk 2077
- COD / Warzone
- Baldur’s Gate 3
- World of Warcraft
- Overwatch
- Etc.
Voor mij is van belang:
Een aantal componenten is al heel vaak in de BBG naar voren gekomen en zal ik niet apart toelichten, hieronder mijn motivatie voor een aantal onderdelen op de lijst.
Monitor:
Dit is de opvolger van de (populaire) LG UltraGear 34GK950F. Komt goed uit de reviews en scoort gelijk, zo niet beter op diverse fronten dan de voorganger. Deze is in tegenstelling tot zijn voorganger G-sync compatible en heeft zelfs een lagere prijs.
Moederbord:
Paar goede reviews gelezen en als het goed is voldoende M.2 slots voor nu en de toekomst. Voorzien van PCI-e 4.0 wat hopelijk profijt op gaat leveren voor de 3080/3090 als het promo-filmpje van Nvidia zich waar gaat maken. Waarschijnlijk een beetje overkill maar goed als ruggengraat van je systeem (laten we de GPU dan maar de nek? noemen) mag hier wat marge in zitten. Of het nu de 3080 of 3090 gaat worden, met de huidige generatie cpu of nieuwe generatie, dit zou goed genoeg moeten zijn voor alle opties, toch?
Voeding:
Deze voeding komt goed uit de reviews, wellicht overkill qua wattage maar de fan gaat pas aan boven 50% verbruik wat helpt bij het geluid maar ook hopelijk de levensduur. Nadeel van deze voeding wat ik zie in de reviews is dat de kabels vrij stug zijn. Wat mij betreft bespaar ik liever niet op de kosten van een voeding.
Behuizing:
Enorm vette kast, komt goed uit de reviews en ik vind hem heel mooi. Ja er zijn wellicht betere kasten maar qua smaak past die goed in mijn straatje.
-------------
Mijn vragen:
~De Priester
(en ja dit is een lange lap tekst, wellicht leuk om te lezen, ik vind het leuk om te schrijven)
Vijf jaar geleden heb ik met behulp van de BBG een enorm toffe game-pc in elkaar gezet. Helaas kwamen er destijds bitcoinminers om de hoek kijken waardoor er bijna geen enkele videokaart meer leverbaar was. Uiteindelijk ben ik boven budget gegaan EN nog een keer boven budget tot ik eindelijk op de GTX 980 TI ben uitgekomen die WEL leverbaar was.
Het deed een beetje pijn in de portemonnee maar ik heb er nooit spijt van gehad. Het is werkelijk waar een beest van een kaart geweest en ik heb er heel veel jaren plezier van gehad. De afgelopen maanden begin ik echter wel te merken dat de huidige games te zwaar zijn voor het oude beestje en begint het tijd te worden voor zijn pensioen.
We zitten in een gunstige tijd nu de nieuwe videokaarten uitkomen maar ook eentje waarin wederom de vraag gaat zijn, krijg je een felbegeerde kaart te pakken? Vooral nu er weer miners om de hoek komen kijken.
-------------
Ik ben al een tijdje (paar maanden) aan het bedenken wat voor systeem ik precies wil hebben en ik heb me daarbij laten inspireren door de vele discussies in de BBG’s maar ook vele andere reviews. Daarbij heb ik niet de illusie ook maar een fractie van de technische kennis te hebben die sommige mensen hier hebben en zodoende kom ik, net als vele anderen hier voor een stukje extra advies.
Wat ik wil bereiken is een systeem waar ik ook weer vijf jaar veel plezier van kan hebben. Hierbij heb ik zelf de voorkeur om liever nu een goede investering te doen dan om de haverklap te moeten upgraden. Ik heb in vijf jaar goed kunnen sparen dus een mooi budget om uit te kunnen geven en ik geef dat graag uit aan mijn grootste hobby en dan mag het ook wel wat kosten.
Een grote verandering voor mij is dat ik de overstap ga maken van een dual screen setup naar gamen op een enkel ultrawide scherm. Ik merk dat ik steeds meer games speel waarbij ik toch de volledige focus op het spel nodig heb. Hierbij wil ik genieten van een ultieme ervaring en niet constant schuin naar rechts wil kijken omdat daar mijn gamingscherm staat.
Type games:
- Cyberpunk 2077
- COD / Warzone
- Baldur’s Gate 3
- World of Warcraft
- Overwatch
- Etc.
Voor mij is van belang:
- Kwaliteit & compatibiliteit – onderdelen die goed samenwerken en duurzaam zijn (nee niet voor het milieu maar lang mee gaan). Ik geef liever een paar tientjes extra uit aan onderdelen die net iets meer kwaliteit bieden dan te beknibbelen en er spijt van krijgen.
- Performance – Ik wil een goede performance maar ik hoef niet persé het beste van het beste. Ik ga gamen op een 3440/1440-160hz monitor en daarbij wil ik het liefst op ultra kunnen spelen (de monitor is ook op de toekomst gericht en gaat wellicht langer mee dan de computer zelf). Ik heb niet de illusie om op die resolutie met ultra 160 fps of meer te halen maar als het boven de 120 fps is dan is dat al een hele stap van mijn huidige 60hz monitor. Ik denk dat zelfs de 3080 of 3090 hier niet in kan voorzien maar we zullen de benchmarks afwachten (fingers crossed).
- Koeling/stil – Hoewel ik graag een koel systeem wil hebben wil ik niet een stofzuiger naast me horen zodra ik de pc aan zet. Ik heb nu een computer die je nagenoeg niet hoort en dat zou ik graag willen behouden. Ik ga niet overklokken maar wil er wel voor zorgen dat alles meer dan koel genoeg blijft om ervoor te zorgen dat de onderdelen ook een lange levensduur tegemoet zien.
- Uiterlijk – Ik heb al 15 jaar niets meer gedaan met verlichting in een pc, destijds een keer mee gespeeld en uiteindelijk had ik een Thermaltake kast wat meer leek op een huis van lichte zeden. Zodoende nooit meer iets mee gedaan maar dankzij een recente BBG ben ik toch voornemens gebruik te gaan maken van RGB build waarbij ik met name wil spelen met de opties. Misschien bevalt het helemaal niet maar dan kan ik het altijd nog uitzetten 😉 wat voor mij wel van belang is, het mag wat extra’s kosten het uiterlijk maar niet ten koste van kwaliteit. Het feit dat je niet meer statisch aan een kleur vast zit maakt het voor mij interessant om weer eens een poging te wagen.
- Ik ga proberen een 3080 FE te bemachtigen en ik heb via Amazon een Gigabyte gaming OC op pre-order staan. Als beide niet lukken ga ik kijken of ik een 3090 te pakken kan krijgen, ik was een paar maanden terug bereid om een 2080TI te kopen maar geef dat dan liever uit aan een 3090 als het moet.
- Als het echt niet lukt om op de korte termijn een kaart te bemachtigen en de nieuwe Ryzen generatie komt uit in de tussentijd dan ga ik die nog omwisselen in de lijst.
- Het budget is behoorlijk flexibel, in totaal ben ik bereid om tussen de €3.000,- en €4.000,- uit te geven. De huidige lijst komt uit op ongeveer €2.200,- en er is dus voldoende ruimte voor een goede 3080/3090 kaart en eventueel een upgrade of toevoeging. Randapparatuur heb ik al in huis enkel de monitor heb ik even toegevoegd aangezien ik die ook nog ga kopen en dus heb opgenomen in het budget.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 MASTER | € 345,06 | € 345,06 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Wit | € 94,95 | € 94,95 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 34GN850-B | € 803,44 | € 803,44 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 ARGB Plus | € 68,90 | € 68,90 |
| 2 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm | € 9,06 | € 18,12 |
| 1 | Ventilatoren | Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm | € 39,60 | € 39,60 |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZRC | € 104,89 | € 209,78 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
| 2 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 98,91 | € 197,82 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.191,57 | ||
Een aantal componenten is al heel vaak in de BBG naar voren gekomen en zal ik niet apart toelichten, hieronder mijn motivatie voor een aantal onderdelen op de lijst.
Monitor:
Dit is de opvolger van de (populaire) LG UltraGear 34GK950F. Komt goed uit de reviews en scoort gelijk, zo niet beter op diverse fronten dan de voorganger. Deze is in tegenstelling tot zijn voorganger G-sync compatible en heeft zelfs een lagere prijs.
Moederbord:
Paar goede reviews gelezen en als het goed is voldoende M.2 slots voor nu en de toekomst. Voorzien van PCI-e 4.0 wat hopelijk profijt op gaat leveren voor de 3080/3090 als het promo-filmpje van Nvidia zich waar gaat maken. Waarschijnlijk een beetje overkill maar goed als ruggengraat van je systeem (laten we de GPU dan maar de nek? noemen) mag hier wat marge in zitten. Of het nu de 3080 of 3090 gaat worden, met de huidige generatie cpu of nieuwe generatie, dit zou goed genoeg moeten zijn voor alle opties, toch?
Voeding:
Deze voeding komt goed uit de reviews, wellicht overkill qua wattage maar de fan gaat pas aan boven 50% verbruik wat helpt bij het geluid maar ook hopelijk de levensduur. Nadeel van deze voeding wat ik zie in de reviews is dat de kabels vrij stug zijn. Wat mij betreft bespaar ik liever niet op de kosten van een voeding.
Behuizing:
Enorm vette kast, komt goed uit de reviews en ik vind hem heel mooi. Ja er zijn wellicht betere kasten maar qua smaak past die goed in mijn straatje.
-------------
Mijn vragen:
- Ik heb al twee keer in reacties op het forum gezien dat de A2000 niet goed zou werken in combinatie met een Gigabyte moederbord. Ik kan hier geen onderbouwing voor vinden, speelt dit probleem nog steeds? Heeft iemand hier additionele informatie over? Mocht er inderdaad een issue mee spelen, welke SSD is dan aan te bevelen?
- Qua geheugen heb ik de BBG van september gevolgd maar ben ik voor de 3600 MT/s gegaan. Ik wil in principe alle bankjes vullen voor het uiterlijk. Prima of is er een ander RGB alternatief beter in combinatie met de CPU/moederbord?
- Qua koeling zit ik te denken aan 2/3 fans aan de voorkant voor de intake van lucht, 1 fan aan de achterkant bij de cpu voor exhaust. Zou het dan wenselijk zijn om aan de bovenkant nog extra intake toe te voegen of wellicht één exhaust boven de cpu en één intake aan de bovenkant aan de voorzijde om de warme zo snel mogelijk af te voeren van de cpu. Iedereen heeft die mooie airflow schets gezien van Nvidia en het lijkt mij wenselijk om de cpu van zoveel mogelijk koele lucht te voorzien en de warme lucht zo snel mogelijk af te voeren (open deurtje I know), de vraag is wat zou de beste manier zijn?
- Ik zou nog een andere optie willen voor de voeding waarbij de kabels flexibeler zijn zodat ze ook fijner weggewerkt kunnen worden. Bij voorkeur wel dezelfde of betere kwaliteit met hetzelfde voordeel van koelers die pas gaan draaien zodra het nodig is.
~De Priester