Wonen in Schiedam

Pagina: 1
Acties:
  • 8.181 views

Onderwerpen

• davadude
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-06 15:31
Op dit moment ben ik op zoek naar een koophuis in Schiedam, maar omdat ik veel heb moeten verhuizen in het buitenland weet ik helaas erg weinig over de stad en ben ik ook qua buurten niet bekend. Ik heb al wat buurtonderzoek gedaan en ben een aantal keer langs geweest, maar overdag kijken is toch iets anders dan een goede kennis van de stad hebben.

Ik vroeg mij af of er hier mensen waren die wat ervaringen hebben in Schiedam, en specifiek over de Singel/stations buurt. Zijn dit goede en 'rustige' buurten (als in, is er weinig criminaliteit, is het niet een probleemwijk), en wat zijn goede en slechte buurten van Schiedam?

Ik vraag dit ook omdat er online veel informatie is over Schiedam, maar veel hiervan is verouderd en er lijken extreem uiteenlopende ervaringen te zijn. Het lijkt ook alsof sommige slechte buurten in 2010 inmiddels als 'erg-goed' bekend staan. Ook hier op GoT zie ik een topic uit 2020 hierover, maar deze lijkt heel specifiek over Rotterdam en buitenwijken te gaan en niet Schiedam zelf.

Alvast heel veel dank, ik heb helaas niemand anders aan wie ik dit kan vragen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door davadude op 12-09-2020 15:32 ]

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Tot een paar jaar geleden in Schiedam gewoond, op twee verschillende plekken en ik kan dan ook alleen over die gebieden wat zeggen. We zijn niet vaak buitenshuis in de wijken geweest, maar je moet er natuurlijk geregeld doorheen om van/naar huis te reizen.
We hebben rond het park kethel, Bachplein, gewoond en daar erg prettig gewoond. Altijd prima naar buiten, beetje bemoeizuchtige oude buurvrouw, maar de wijken daar nooit als vervelend ervaren. Er zijn wel wat buurten met vooral ouderen. Daarbij wel prima centrumpje voor je dagelijkse boodschappen bij het bachplein.

Ook op de Rotterdamsedijk gewoond. Armoedige flats met houten, hele gehorige vloeren. Rotterdamsedijk voelde wel prima en open genoeg met de route richting het Schiedamse centrum veilig genoeg, maar binnendoor naar het station voelde niet zo fijn. De eerste 5 straten ten zuiden van het station waren vaak met veel rondhangende mensen en ook regelmatig wat dichtgetimmerde huizen. Dit was ongeveer 3 a 4 jaar geleden. ‘S avonds/snachts op de fiets ging ik nog wel, maar lopend ging ik liever om.

Ik heb er verder geen ervaring mee, of me onveilig gevoeld, maar als ik vertelde dat ik snachts door het Beatrixpark fietste vroeg iedereen of ik wel helemaal lekker was.

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:10
Dat is niet het beste deel van Schiedam.
Aan de andere kant, wat ben je gewend en wat is je eigen referentiekader?

Schiedam is een veelzijdig stadje met van alles wat. Zelf kijken (ook in de avond) is toch echt het beste advies ,zo kun je zelf zien proeven en ruiken wat je ervan vindt.

Succes!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Je kan ook een kijkje nemen naar lokale (misdaad)cijfers (inbraken, berovingen, luchtkwaliteit etc).

Die worden vaak op wijkniveau en soms zelfs op het niveau van een paar straten gegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door WeetIkHetNou op 12-09-2020 16:43 ]

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:45
Niet om gelijk met een te negatieve deur in huis te vallen, maar ik ben onlangs uit Schiedam vertrokken, en blij toe. Ik woonde in Nieuwland tussen de sociale woningbouw. Samen met oost/stationsbuurt is dit waarschijnlijk de minste buurt. Aan de andere kant zijn er in de afgelopen jaren een aantal straten nieuwbouw bijgekomen wat er hartstikke keurig uitziet. Ik vermoed alleen dat die huizen onbetaalbaar zijn.

Mijn ervaringen in Nieuwland en Oost komen neer op veel straatvuil, tokkies, opgeschoren tuig en veel achterstallig onderhoud.

Wat @Karolijn zegt over Kethel, en in principe alles wel boven de A20, kan ik me in vinden. Dat is doorgaans ook wel terug te zien in de woningprijzen. Ik deed daar ook liever boodschappen dan aan de Nolenslaan (Nieuwland).

Ook heb ik nog familie in West wonen. Dat is op zich qua buurt prima alleen op de meeste plekken een vrij oude wijk, dus erg krappe straatjes. Ook staat er heel veel bouw uit de jaren 20/30 waar imho niet meer op te renoveren valt en gewoon plat moet (gescheurde gevels, rottend beton, golvende nokken, scheve balkons).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:23

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het zou zijn om in de buurt van Schiedam station te wonen omdat ik er regelmatig met de trein langskom. Spijtig om te lezen dat het dus niet zo'n goede buurt is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Het is erg afhankelijk van jouw budget, in wat voor een prijscategorie zoek je?

Heb zelf in Groenoord gewoon en ben er vertrokken vanwege de overlast van het vliegverkeer. Zit nu meer dan een jaar in Park Harga en dat bevalt prima!

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:13
Wij gaan in deze buurt wonen en dan specifiek in de nieuwbouw buurt (oplevering nieuwbouwwoning eind dit jaar). De gemeente is erg fanatiek bezig om de buurt op te knappen, tokkies er uit te gooien en juist het stationsgebied flink aan te pakken. Daarbij hebben ze hele mooie plannen voor de wijk. Het station wordt helemaal verbouwd en er komt een nieuwe stadsentree met een gebouw dat een iconische uitstraling moet krijgen, de 'kop van de singel'. Aan de achterkant van het station komen nieuwbouw flats met horeca genaamd 'Schieveste'. Vooral gericht op starters en stedelingen die gebruik willen maken van het OV. Daarbij heeft de gemeente net miljoenen van het rijk gekregen om juist deze buurt verder aan te pakken. Ik merk nu al dat de wijk enorm in de lift zit. Een nieuwbouwwoning uit de fase voor ons was anderhalf jaar geleden VON gekocht voor 245K en is meteen na oplevering casco doorverkocht voor 365K.

Uiteraard moet ik ook toegeven dat de wijk nog in ontwikkeling is en er ook op sociaal gebied nog best wat stappen genomen moeten worden, maar anderzijds heeft de wijk ook enorm veel potentie. 10 minuten wandelen naar het centrum van Schiedam, 15 minuten fietsen naar centrum van Rotterdam en zo'n 5 minuten wandelen naar het intercity station vanwaar je in 3 minuten in hartje Rotterdam zit of in 20 minuten in hartje Den Haag. Vlakbij het station is een gigantische nieuwbouw Pathé bioscoop met horeca en andere voorzieningen. Ik en mijn vriendin zijn iig erg enthousiast en zien datzelfde enthousiastme bij andere nieuwe bewoners van de wijk. Daarnaast al een aantal keren contact gehad met de gemeente en ook uitgenodigd op kantoor waar ze hun plannen voor de wijk persoonlijk aan mij en m'n vriendin hebben meedegedeeld. Heel toegankelijk dus en geeft je ook echt het vertrouwen dat ze de wijk verder vooruit willen helpen. Nu zijn de woningen nog erg goed betaalbaar, maar de afgelopen twee jaar stijgen de huizenprijzen bijna nergens zo hard als in Schiedam. De stad wordt echt een beetje herontdekt. Met name oost is nu nog relatief voordelig en dus een mooi moment om in te stappen.

Of je in oost wilt gaan wonen hangt ook af van je persoonlijke wensen. Geloof je in de potentie en vind je het niet erg om te wachten op verdere verbeteringen? Of wil je in een rustigere wijk wonen met wat meer groen en ruimte, maar wat verder van het centrum en het station af?

Tot zo ver mijn propaganda ;)
Mocht je meer willen weten, stuur mij dan een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52

dr.lowtune

Deugt niet

Mijn (ietwat gekleurde) ervaringen als inwoner van Schiedam:

Groenoord: (in de buurt van @Karolijn, gemeente is er mee bezig. Was ooit goed, toen superslecht (wij zijn toen weggegaan) en nu is de gemeente er mee bezig om het weer beter te maken. Laatst nog even door mijn oude straat gefietst en zou er voor geen goud willen wonen.

Oost: ook een gebied wat ontwikkeld gaat worden. Gemeente is met het rijk in onderhandeling over financiering. Nu nog niet echt best.

Stationsbuurt en Singel: ook in ontwikkeling. Zitten wel wat leuke stukken tussen.

Zuid/Gorzen: erg volks en kleine huisjes. Moet je ding zijn, beetje ons kent ons. Ik heb er niks mee en zie het niet echt als “Schiedam”.

Nieuwland: :r maar de gemeente probeert er nu wel wat van te maken, dus misschien is het over 10 jaar wel wat.

West: erg mooie stukken, maar uiteraard ook mindere delen. Wij hebben een jaren 30 hoekwoning in west, sinds 2011 in prijs bijna verdubbeld. We wonen er fijn, alles is binnen handbereik, 5 minuten lopen maar de metro, 7 minuten fietsen naar het station. Parkeren is echter vaak in de avond wel een probleem. Er zitten inderdaad nauwe straatjes bij, wij wonen in een wat bredere straat en hebben ook “gewoon” een voortuin (in de smalle straatjes kan je dat vergeten).

Als je meer wilt weten: vraag maar raak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
dr.lowtune schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:33:
Groenoord: (in de buurt van @Karolijn, gemeente is er mee bezig. Was ooit goed, toen superslecht (wij zijn toen weggegaan) en nu is de gemeente er mee bezig om het weer beter te maken. Laatst nog even door mijn oude straat gefietst en zou er voor geen goud willen wonen.
Oh ja die was ik helemaal vergeten. Daar staan inderdaad ook een aantal dystopische flatgebouwen. Ik kwam normaal alleen bij de dirk of reed via de laan van bol'es (bolus :+ ) naar Vlaardingen. Daar lag het er doorgaans wel prima bij.
Nieuwland: :r maar de gemeente probeert er nu wel wat van te maken, dus misschien is het over 10 jaar wel wat.
Ze hebben een jaar of twee terug met een hoop bombarie en fanfare twee van die jaren '50 sovjet appartementsblokken helemaal bij de tijd gebracht. In de loop van de tijd zou de hele wijk worden aangepakt. Driedubbel glas, zonnepanelen, extra muur met isolatie om de flat, iets van stadswarmte of aardwarmte, ingelegd met bladgoud, de hele rambam. Kostte uit m'n hoofd iets van €96.000,- per appartement, maar dan heb je wel een appartement zonder lift, afzuigkap, fatsoenlijke plek voor de wasmachine of andere luxe. Gek genoeg nooit meer iets gehoord over plannen voor de rest van de flats. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door jordje op 13-09-2020 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52

dr.lowtune

Deugt niet

jordje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:59:
[...]

Oh ja die was ik helemaal vergeten. Daar staan inderdaad ook een aantal dystopische flatgebouwen. Ik kwam normaal alleen bij de dirk of reed via de laan van bol'es (bolus :+ ) naar Vlaardingen. Daar lag het er doorgaans wel prima bij.

[...]

Ze hebben een jaar of twee terug met een hoop bombarie en fanfare twee van die jaren '50 sovjet appartementsblokken helemaal bij de tijd gebracht. In de loop van de tijd zou de hele wijk worden aangepakt. Driedubbel glas, zonnepanelen, extra muur met isolatie om de flat, iets van stadswarmte of aardwarmte, ingelegd met bladgoud, de hele rambam. Kostte uit m'n hoofd iets van €96.000,- per appartement, maar dan heb je wel een appartement zonder lift, afzuigkap, fatsoenlijke plek voor de wasmachine of andere luxe. Gek genoeg nooit meer iets gehoord over plannen voor de rest van de flats. 8)7
toon volledige bericht
Dat stukje langs de weg is inderdaad netjes, maar letterlijk de rij appartementen die er achter staat is volgens mij alweer oude meuk. Het is puur voor het oog gedaan. Maar ook voor die wijk zijn ze bezig met subsidie van het rijk.

Ik woonde op de Jozef Oreliosingel in Groenoord, daar is echt niks veranderd. Vroeger was het een divers wijkje, mijn moeder was lerares, maar er woonde bijvoorbeeld ook een dokter bij ons in de flat en een directeur en een taxichauffeur.
Toen kwam de gemeente met hun mooie "spreidingsbeleid " en binnen 5 jaar werd Groenoord een ghetto en kon het wedijveren met Nieuwland en "Oost" om slechtste plek van Schiedam. Volgens mij is inmiddels het wel iets minder slecht geworden, toen we daar weg gingen flikkerden "nieuwe" bewoners nog wel eens hun huisafval vanaf het balkon. Heb wel eens een keuken en een bank zo zien gaan (wel spectaculair als dat vanaf de 5e etage is B) ).

Die "mooie" 3 kamer appartementjes waar je het over hebt zijn zo gek nog niet als je alleen bent of met een klein gezin. Maar ik heb de indruk dat er vooral grote gezinnen in wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

@dr.lowtune Dan heb ik vlak bij je gewoond, haha. Ik zat in de laatste flat gezien de huisnummering.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
dr.lowtune schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:22:
[...]
Volgens mij is inmiddels het wel iets minder slecht geworden, toen we daar weg gingen flikkerden "nieuwe" bewoners nog wel eens hun huisafval vanaf het balkon. Heb wel eens een keuken en een bank zo zien gaan (wel spectaculair als dat vanaf de 5e etage is B) ).
Ja, dat was een van mijn grootste ergernissen. Bij ons werden er vooral etensresten van het balkon gegooid. De lokale fauna bestond dan ook exclusief uit meeuwen, duiven en ratten.
Huisraad heb ik nog nooit zien gaan, maar dat werd wel gewoon bij de containers neergedonderd. Want waarom zou je (gratis!) een ophaalafspraak bij de gemeente maken, terwijl je het ook gewoon kan dumpen? 8)7
dr.lowtune schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:22:
[...]
Die "mooie" 3 kamer appartementjes waar je het over hebt zijn zo gek nog niet als je alleen bent of met een klein gezin. Maar ik heb de indruk dat er vooral grote gezinnen in wonen.
Als ik in zo'n opknapflat had gezeten had ik inderdaad misschien minder dringende behoefte om te vertrekken. Het weerspiegelt wel mooi de incompetentie van de gemeente en woningbouw. Een piepklein, maar stervensduur prestige-project onder het mom van duurzaamheid, terwijl de rest van de wijk nog met enkel glas en gaskachels zit. Ze hadden dat geld beter kunnen spreiden en het laaghangend fruit kunnen aanpakken.

Wat meer ontopic, bereikbaarheid werd ook de laatste jaren steeds meer een issue. Delen van de Hargalaan, van Haarenlaan, B.K. laan en 's-Gravenlandseweg staan gegarandeerd elke ochtend en avond vast. Laten dat nou ook net de plekken zijn waar ze volop nieuwe woningen aan het bouwen zijn. Dit is natuurlijk minder een probleem als je met het OV reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:13
Nieuwbouwdag Schiedam is vandaag. Er zijn een aantal leuke filmpjes geplaatst met daarin de ontwikkelingen per wijk. Al met al wordt er toch flink aan de weg huizen getimmerd.
https://nieuwbouwdagschiedam.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ben benieuwd of het nog wat is geworden TS.

Woon zelf in Vlaardingen maar heb tussen 2002-2008 op school gezeten in Nieuwland. ( CSG Aquamarijn op de Nieuwe Damlaan, en Accent College op de Nolenslaan).

Op zich was het een ok wijk maar de laatste jaren hoor ik dat het slechter is geworden en savonds niet meer veilig .

De Singel is volgens mij nog steeds een prima buurt. In ieder geval beter dan Oost. Dat is al jaren de slechtste wijk in Schiedam. Volgens mij is hoe noordelijker je in Schiedam gaat wonen hoe beter.

West, Zuid en Noord en Centrum zijn de beste wijken om te wonen . .

Maar in Vlaardingen heb je ook een wijk die slecht staat aangeschreven . (Oostwijk);

West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik woon zelf momenteel in Schiedam aan de haven in de historische binnenstad. Een van de mooiste plekken van Nederland. Schiedam kan fantastisch zijn. Toevallig zojuist verkocht en ik ga naar Oostwijk in Vlaardingen. @Rockvee2 de gemiddelde woningwaarde bij mij in de straat / omliggende straten zit volgens mij op 6/7 ton. De Oostwijk is een van de meest gewilde plekjes om te wonen van de regio... Ga je wat meer de rand van de wijk opzoeken is het snel minder - maar het blijft stedelijk gebied.

Wat betreft Schiedam, ik zou uitkijken met Oost. Het wordt er steeds beter, maar Singel / Stationsbuurt moet er nog wel veel gebeuren. Al zou de nieuwbouw met Schiedistrict (zoek maar op Schieveste) wel heel veel gaan doen denk ik. Dus misschien is 2021/2022 nog een beetje transitie, erna zal het denk ik snel beter worden.

[ Voor 6% gewijzigd door N1ckk op 21-10-2020 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Als vlaardinger zeg ik altijd blijf weg uit schiedam, maar dat is persoonlijke mening.
Hoe noordelijker hoe beter, de Gorze kun je het beste vermijden.
Als het kan zou ik je adviseren in vlaardingen te kijken, je bent net zo snel overal met de auto in schiedam en met de Metro kun je ook snel alle kanten op.
Veel wijken hebben wel last van verzakkingen in de grond, veel tuinen moeten jaarlijks worden opgehoogt.
Dit zie je ook veel rond de publieke ruimtes zoals de winkelcentra terug dat het elke paar jaar open licht.

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fatgreekrambo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-01-2022
Hallo allen,

Ik woon momenteel in groenoord, louis zimmermannplein.

Flats zijn zoals boven genoemd leuk opgeknapt, allemaal voor de schijn.

Ik heb elke nationaliteit om me heen wonen, de een maakt nog meer herrie dan een ander.
Niemand praat met elkaar, geen gezelligheid.

Junks, schizofreen, afval over het balkon, poepluiers, de hele tyfus bende.

Overal meeuwen en ratten..

Ik ben verhuisd uit leiden want werd verliefd op een schiedamse, domste wat ik ooit gedaan heb, want nu kom ik schiedam niet meer uit.

Met de huidge markt is een nette wijk niet te betalen..

Ik zou uitwijken naar Vlaardingen of delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Fatgreekrambo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:30:
Hallo allen,

Ik woon momenteel in groenoord, louis zimmermannplein.

Flats zijn zoals boven genoemd leuk opgeknapt, allemaal voor de schijn.

Ik heb elke nationaliteit om me heen wonen, de een maakt nog meer herrie dan een ander.
Niemand praat met elkaar, geen gezelligheid.

Junks, schizofreen, afval over het balkon, poepluiers, de hele tyfus bende.

Overal meeuwen en ratten..

Ik ben verhuisd uit leiden want werd verliefd op een schiedamse, domste wat ik ooit gedaan heb, want nu kom ik schiedam niet meer uit.

Met de huidge markt is een nette wijk niet te betalen..

Ik zou uitwijken naar Vlaardingen of delft.
toon volledige bericht
Welkom op Tweakers, een oud topic hiervoor omhoog halen is niet de bedoeling. De TS zal ondertussen de situatie wel hebben opgelost ;)

Gaat het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.