Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1080 gamen voor €800

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• locodemoto
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-10-2022
Hallo,
Ik wil een nieuwe game pc gaan bouwen, mijn laatste build was op basis van een i5 2500k dus dat is een mooi poosje geleden.
Daarom heb ik wel wat hulp nodig bij het kiezen van de onderdelen, mijn huidige kennis is slechts opgedaan in de laatste dagen hier rondneuzen, wat reviews gelezen en wat youtube filmpjes. 8)7

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, 1080p 60hz (monitor kan meer niet aan). Ik let nooit op FPS dus geen idee hoe hoog ik dat wil hebben, moet gewoon lekker draaien.
Verder lichte taken die elke pc kan, office, filmpje kijken etc

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op 800 tot 850, zit niet heel veel rek in tenzij het echt heel veel meerwaarde levert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk alleen de monitor, de rest is echt wel afgeschreven, ik denk dat ik beter alles als set op marktplaats kan verkopen dan dat ik iets kan besparen door de kast of een gedateerde voeding mee te nemen.
De 1,5TB harddisk gaat tijdelijk mee, om data makkelijk en snel over te zetten, maar als ik echt opslag tekort kom dan gaat er een tweede SSD in.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie tabel onderaan :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een pc die nu goed meekomt, zoals gezegd ga ik niet boven de 1920x1080, in die resolutie wil ik gewoon lekker kunnen gamen. Games die ik wil doen zijn bv FarCry 5, GTA Online, Red Dead Redemption 2 en wellicht Cyberpunk 2077. Het hoeft niet allemaal op ultra daar is het budget ook niet naar.
Ik wil nu een middenmoter of budget gpu kiezen die dit nog een tijdje prima kan doen. Als deze kaart na een aantal jaren niet meer voldoet wil ik deze nog kunnen vervangen door eentje die nu monster is maar dan ook een middenmoter :)
Waar mogelijk wil ik erop letten dat het geheel geluidsarm blijft maar ik ga daar niet extra voor investeren. Op dit moment maakt het geluid niet zo uit, als ik de pc naar de woonkamer ga verhuizen wil ik wel dat die niet teveel lawaai maakt voor de mensen die daar al zitten. (zelf een headset op dus ik hoor niks uit die kast)
Uiterlijk telt alleen voor de behuizing, die word dicht dus de de rest ga ik niet zien. Ook geen kerstverlichting nodig dus ;)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Natuurlijk wil ik ook zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen, maar ik weet ook wel dat goedkoop duurkoop kan zijn. Zoals gemeld heb ik zelf weinig kennis van zaken, ik heb me ingelezen maar zie ook in andere topics dat er altijd weer verbeteringen mogelijk zijn! Ik zal mijn voorlopige keuzes ook beargumenteren zodat jullie kunnen zien of ik de juiste conclusies heb getrokken.

Wat ik meeneem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s WD15EARS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Gun metal€ 84,90€ 84,90
1TelevisiesSamsung T27A300€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 84,90

En dit nog nodig:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 190,-€ 190,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 87,73€ 87,73
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 239,81€ 239,81
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 51,90€ 51,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,91€ 98,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,01

Processor
Word in bijna elk topic aanbevolen, is blijkbaar een no-brainer, heb er zelf ook geen verdere aandacht aan besteed.

Mobo
Die vind ik wel lastig, dit is de goedkoopste 550 die ik zo voorbij zag komen en dient als placeholder.
Ik wilde eigenlijk ATX maar het schijnt dat microATX niet zoveel verschil maakt dus dat mag ook.
Ik weet niet zeker of ik PCIe4 nodig ga hebben, zover ik weet maakt het voor deze build niet echt veel verschil, misschien alleen als ik later de videokaart wil upgraden. Verder zag ik dat de 550 geen actieve koeling heeft, dat kan weer in geluid schelen.
Bij dit bord is het prijsverschil met een 450 of A520 ook minimaal, maar dat zegt misschien ook iets over de kwaliteit van dit bord?
Waar moet ik op letten bij deze keuze? Wat past goed bij de rest? Help!

Videokaart
Deze 1660 kwam paar keer goed uit testen met performance en geluidsniveau.
Ik denk dat ik met deze kaart goed zit voor 1080p nu en in de nabije toekomst. Omdat deze niet al te duur is is die ook makkelijk een keer te upgraden icm een nieuw scherm en dan denk ik nog flinke winst te kunnen behalen op dit platform.

Behuizing
Deze word ook veel aangeraden en vind ik gewoon mooi strak design

Geheugen
Deze heb ik volgens mij uit de BBG gehaald. Gunstige prijs en ik denk niet dat ik als casual gamer verschil ga merken met andere reepjes.
Ik lees dat 16GB echt genoeg is, voor de prijs kan je er ook makkelijk 32 in stoppen maar dat kan ook later nog. Moet ik dan wel exact dezelfde hebben, of is het alleen van belang dat ze als setje van 2 hetzelfde zijn? Als ik over een paar jaar weer precies dezelfde moet gaan zoeken dan denk ik er toch wel over nu meteen 2x16 te plaatsen. Maar als dat echt overkill is dan houd ik die 50 euro lekker in de zak.

Voeding
Zie ik ook in veel topics langskomen, heb nu een Be Quiet L7-530W en die bevalt ook altijd prima.

Beste antwoord (via locodemoto op 17-10-2020 16:37)

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11 20:30
niks mis wat met wat je nu in elkaar hebt gezet maar niet heel future proof
als je nog even kan wachten is het verstandig om dat te doen aangezien de ryzen 4000 series binnenkort komen

de videokaart is ok-ish voor nu maar ik zou nog even verder sparen en dan toch voor een 3070 gaan. dan zit je voor de komende jaren ook heel goed en kan je zelf een keer een upgrade van je beeldscherm doen mocht je daar behoefde aan hebben

ook als je bovenstaande niet wilt aanschaffen is eht verstandig toch nog even te wachten omdat CPU en GPU prijzen mogelijk iets dalen door het nieuwe aanbod.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Mooie build!

Je zou de casefan weg kunnen laten. Je krijgt er 2 bij de kast en het moederbord heeft 2 headers. Bovendien produceert de 1660S niet heel veel hitte dus 2 is genoeg. Wellicht dat ik je nog kan interesseren voor processorkoeling. De kast is lekker stil, de voeding ook, de stock koeler niet.

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Wat betreft je moederbord. Er zijn inderdaad hele kleine verschillen tussen ATX en mATX. Behalve de formfactor heeft een mATX doorgaans geen heatsink voor de 2e M.2 poort. De verschillen tussen een goedkoop B550 bord en een wat duurdere A520 zijn ook klein. De B550 kan de 20 PCIe 4.0 lanes gebruiken van de CPU en is overklokbaar. De A520 niet. Daarom scheelt het maar een tientje met de A520 versie van dit bord:

pricewatch: Gigabyte A520M DS3H

550W voeding is trouwens veel voor een build van 250W. Voor futureproof is het prima, anders kun je terugschakelen naar een 450W voeding.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Ik denk inderdaad voeding voornamelijk groot is voor rest ziet het er goed uit.

Acties:
  • Beste antwoord

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11 20:30
niks mis wat met wat je nu in elkaar hebt gezet maar niet heel future proof
als je nog even kan wachten is het verstandig om dat te doen aangezien de ryzen 4000 series binnenkort komen

de videokaart is ok-ish voor nu maar ik zou nog even verder sparen en dan toch voor een 3070 gaan. dan zit je voor de komende jaren ook heel goed en kan je zelf een keer een upgrade van je beeldscherm doen mocht je daar behoefde aan hebben

ook als je bovenstaande niet wilt aanschaffen is eht verstandig toch nog even te wachten omdat CPU en GPU prijzen mogelijk iets dalen door het nieuwe aanbod.

• Djarune
@pedra het gaat volgens de titel om een 1080p build. Dan is dit een prima samenstelling waar je de komende paar jaar prima mee voorruit kan. De pc is ook nog futureproof, want je zet er dankzij de voeding en B550 bord zo een 3070 of opvolger in om op 1440p te gamen. Als 8 core gaming binnen 2 jaar mainstream wordt kan er ook nog een 4xxx processor in.

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Prima build! Zou inderdaad de extra fan weghalen aangezien deze build niet super veel hitte produceert. wel zou ik de stock koeler vervangen voor een die @Djarune voorstelde het zelfde geld voor het moederbord.
Als je van plan bent in de toekomst wat upgrades te doen kan je de 550watt behouden, anders kan je ook de 450watt variant halen want je systeem heeft dit lang niet nodig.

voor de rest is dit een hele goeie build voor full hd gaming en heb je echt geen rtx 3070 nodig, zelfs een 1650 super is een goeie full hd kaart maar met een 1660 super kan je net even wat meer. ook zullen de 'nieuw' prijzen niet veel(of uberhaupt) gaan dalen de komende tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 11-09-2020 16:32 ]

• HWB10
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Eventueel zou je nog voor een iets goedkopere voeding en moederbord kunnen gaan, dan kan je er ook nog een GeForce RTX 2060 in kwijt. Dat geeft net wat meer zekerheid dat je de nieuwste games, zoals Cyberpunk 2077, met hoge settings en 60 fps kan spelen op 1080p. De voeding is nog steeds goed en stil, maar iets minder efficiënt. En het moederbord is wat minder uitgebreid, maar heeft nog steeds een B550 chipset. Het geheugen heb ik ook aangepast, omdat dit op de compatibiliteitslijst van het moederbord staat.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte B550M S2H€ 77,-€ 77,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2060 KO Ultra Gaming€ 309,-€ 309,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 57,90€ 57,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W€ 56,99€ 56,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,70

• Fusi0nking
Zou dit niet doen. Die voeding is niet van erg goede kwaliteit vergeleken die je nu hebt gekozen, wil je besparen neem dan een power 11 400watt minimaal. Ook geen corsair ram, werkt niet altijd lekker met ryzen aangezien corsair verschillende chips gebruikt en dit is een hit of miss voor ryzen. Mocht je het kunnen met je budget kan je inderdaad wel een 2060 halen aangezien je dan dlss mogelijkheid hebt waardoor je een game zoals cyberpunk beter kan spelen.

• HWB10
  • Niet online
De voeding is van hetzelfde merk, heeft een 80 plus bronze certificatie, en heeft goede reviews. Ik vind het overdreven om te stellen dat het geen goede kwaliteit voeding is, hij is nog steeds gewoon prima. Het geld kan beter gestoken worden in onderdelen die wél een prestatieverschil maken, zoals een betere videokaart. Met het oog op eventuele toekomstige upgrades is een 400 watt voeding geen volwaardig alternatief.

Het Corsair geheugen staat op de compatibiliteitslijst van het moederbord. Het is getest met het moederbord en zou daarom gegarandeerd moeten werken. Het is ook Ryzen compatible volgens de Corsair website. Juist het G.Skill geheugen zou problemen kunnen geven, omdat het niet op de compatibiliteitslijst staat.

• Fusi0nking
Alleen een aantal versies van lpx staat erop, de andere 5-10 mogelijkheden niet en je hebt niet in de hand welke je krijgt en dat is dan een 50/50 kans. De g skill staat wel degelijk op die lijst. En een ‘merk’ heeft niks te maken met de kwaliteit van en voeding, verdiep je eens in de gebruikte componenten van de power 9 vs de 11.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
HWB10 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:12:
De voeding is van hetzelfde merk
Dat zegt niets
, heeft een 80 plus bronze certificatie,
Dat zegt nog minder. Een 80 Plus certificaat zegt heel vaag iets over de efficiëntie. Niets over kwaliteit en verdere prestaties wat veel belangrijker is.
en heeft goede reviews.
Goede reviews van wie, van gebruikers? Zegt ook niets want als de voeding het ogenschijnlijk goed doet en niet teveel geluid maakt is men tevreden. Er wordt niet gerept over kwaliteit, spanningsstabiliteit, ripple etc.
Ik vind het overdreven om te stellen dat het geen goede kwaliteit voeding is, hij is nog steeds gewoon prima.
Voor die prijs is het niet prima want daar is beter voor te koop dan een voeding van een overall lage kwaliteit met een double forward + dc-dc design. Neem pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2 bijvoorbeeld. Veel moderner door het LLC platform en presteert daardoor beter, zeker met videokaarten die meer gebruiken dan gemiddeld.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weet iemand waar de carry-in punten zijn van de garantie van de verschillende vendors?

• HWB10
  • Niet online
Ik ben van mening dat er wel degelijk een correlatie bestaat tussen merk en kwaliteit. Als je een voeding van Seasonic, Corsair, be quiet! of een ander bekend merk koopt, dan is de kans op problemen kleiner, omdat deze bedrijven een zekere mate van kwaliteitscontrole hebben. Dat is ook logisch, want ze hebben een naam hoog te houden. Het op de markt brengen van een slechte voeding is slecht voor de sales.
Dat zegt nog minder. Een 80 Plus certificaat zegt heel vaag iets over de efficiëntie. Niets over kwaliteit en verdere prestaties wat veel belangrijker is.
Het zegt niet heel vaags iets over de efficientie, het zegt iets heel precies, namelijk dat de voeding minimaal 80 procent efficient is bij respectievelijk 20, 50 of 100 procent load. In theorie zegt dat niet per se iets over de kwaliteit van de voeding, maar in de praktijk is de correlatie er wel degelijk, want een dergelijke efficientie is moeilijk te halen met slechte componenten. Niet voor niets hebben goede consumentenvoedingen vaak een 80 Plus certificaat. En de beste consumentenvoedingen hebben vaak een 80 Plus Titanium certificaat.
Goede reviews van wie, van gebruikers? Zegt ook niets want als de voeding het ogenschijnlijk goed doet en niet teveel geluid maakt is men tevreden. Er wordt niet gerept over kwaliteit, spanningsstabiliteit, ripple etc.
De voeding is uitvoerig door Hardware.info getest en prima geschikt als budget voeding. Ik citeer:

Als we alle testresultaten onder elkaar zetten, valt allereerst op dat er maar heel weinig voedingen zijn die je echt beter links kunt laten liggen. Zelfs de minst presterende exemplaren in de test zijn nog altijd gewoon voldoende.

Ik ontken ook niet dat er voedingen van betere kwaliteit te koop zijn, maar is dat echt een meerprijs waard? Heeft de topic starter iets aan extreem lage ripple waardes, of heeft hij meer aan extra fps in zijn games? Ik zeg dat laatste. Bij een budget van 800 euro moet je keuzes maken en het lijkt mij niet verstandig om een exorbitant bedrag aan een voeding uit te geven, als je dat geld ook kunt steken in een veel betere videokaart.

De Cooler Master MWE Bronze 550W V2 die jij aandraagt is overigens ook goed. Ik lees alleen niks terug over het geluidsniveau en dat is ook belangrijk. De be quiet! System Power 9 600W is niet luidruchtig.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
HWB10 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:53:
[...]
Ik ben van mening dat er wel degelijk een correlatie bestaat tussen merk en kwaliteit. Als je een voeding van Seasonic, Corsair, be quiet! of een ander bekend merk koopt, dan is de kans op problemen kleiner, omdat deze bedrijven een zekere mate van kwaliteitscontrole hebben. Dat is ook logisch, want ze hebben een naam hoog te houden. Het op de markt brengen van een slechte voeding is slecht voor de sales.
Elk merk, ook de zgn A-merken, hebben voedingen die niet de moeite waard zijn en/of een slechte prijs/kwaliteit/prestatie hebben. Bij Seasonic is dat de S12III, bij Corsair de VS en CV, bij be quiet de System Power 9 en zo zijn er per merk voedingen die qua kwaliteit en prestaties redelijk oké zijn maar de prijs dermate hoog is dat er veel betere alternatieven zijn.
[...]
Het zegt niet heel vaags iets over de efficientie, het zegt iets heel precies, namelijk dat de voeding minimaal 80 procent efficient is bij respectievelijk 20, 50 of 100 procent load. In theorie zegt dat niet per se iets over de kwaliteit van de voeding, maar in de praktijk is de correlatie er wel degelijk, want een dergelijke efficientie is moeilijk te halen met slechte componenten. Niet voor niets hebben goede consumentenvoedingen vaak een 80 Plus certificaat. En de beste consumentenvoedingen hebben vaak een 80 Plus Titanium certificaat.
Het zegt niets. Een bronze voeding kan over een groot bereik makkelijk efficienter zijn dan een gold voeding maar de efficentie net wat meer inzakt richting de 100% belasting.
[...]
De voeding is uitvoerig door Hardware.info getest en prima geschikt als budget voeding. Ik citeer:

Als we alle testresultaten onder elkaar zetten, valt allereerst op dat er maar heel weinig voedingen zijn die je echt beter links kunt laten liggen. Zelfs de minst presterende exemplaren in de test zijn nog altijd gewoon voldoende.
Daar haal je wel één van de slechtste voedingreviewers ter wereld aan. Daar testen ze nog volgens de ATX 2.3 spec terwijl we inmiddels op 2.52 zitten.

• locodemoto
Bedankt alvast voor alle reacties!
Ik ga de casefan vervangen door een processor koeler, goede tip.

De videokaart en voeding ga ik even over denken, ik volg de discussie. :)

• Djarune
@HWB10, ik wilde eerder reageren, maar Uszka was me voor. Voor goede reviews over voedingen moet je Tom's Hardware, Techpowerup of JonnyGuru hebben. HWI is geen goede bron voor voedingen. Het leuke is wel dat de toekomstige tests hier op Tweakers komen te staan door dezelfde club met dezelfde testmethode. Ik ben nu al benieuwd naar reacties :D

Dat betekent trouwens niet dat men op Tweakers geen verstand van voedingen heeft. Goed aankoopadvies staat in Voeding advies en informatie topic - Deel 34. Hierin staat bijvoorbeeld dat de System Power 700W geen enkel bestaansrecht heeft: -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
HWB10 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:12:
Het Corsair geheugen staat op de compatibiliteitslijst van het moederbord. Het is getest met het moederbord en zou daarom gegarandeerd moeten werken. Het is ook Ryzen compatible volgens de Corsair website. Juist het G.Skill geheugen zou problemen kunnen geven, omdat het niet op de compatibiliteitslijst staat.
Ryzen compatible betekent niet dat het vlekkeloos werkt. Alleen Corsair's pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16 werkt gegarandeerd stabiel met Ryzen. De set die jij aanraadt heeft verschillende versies, waarvan bijvoorbeeld v4.32 niet stabiel werkt. Hier zit een lower binned Samsung C-Die in die wordt herkend als B-Die in Thaiphoon Burner. Zie ook een eerdere post van mij voor meer info over de versies: Djarune in "Een betaalbaar, futureproof desktop voor casual couch gaming"

De Aegis kit werkt dus wel. Hier zitten altijd dezelfde SK Hynix chips in, want G.Skill doet niet aan verschillende versies voor deze kit. De 3000CL16 gaf weleens problemen met Zen 2. De 3200CL16 is een prima budget optie. Dat het niet op de QVL van Gigabyte staat zegt trouwens helemaal niets. Corsair is een grote naam en dat zal wel iets met geld te maken hebben dat het op bijna alle QVL's staat. G.Skill heeft het bord gelukkig ook in hun eigen QVL staan.

De beste 3200CL16 kit voor Ryzen is trouwens nog altijd pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B. De Aegis of Ripjaws V (Aegis + heatsink) zijn beiden prima budget opties. Daarom vindt je ze ook in de BBG's.

• HWB10
  • Niet online
Fusi0nking schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:50:
De g skill staat wel degelijk op die lijst.
Voor de duidelijkheid, ik had het over de Gigabyte B550M S2H. Het G.Skill geheugen uit de startpost staat niet op de compatibiliteitslijst van dat moederbord. En als je naar de website van G.Skill gaat, dan kunnen ze ook niet garanderen dat het samen gaat, want het moederbord staat niet op de QVL van het G.Skill geheugen. Het G.Skill geheugen staat ook niet op de Ryzen-Compatible lijst van AMD. Dat hoeft niet altijd verkeerd te gaan, maar ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat niet-QVL geheugen errors gaf in Memtest86+.

Vandaar dat ik het Corsair geheugen koos, want dat staat wel op de QVL. Maar jullie hebben me inmiddels overtuigd dat hier toch nog problemen mee kunnen ontstaan. Gek dat Corsair hetzelfde typenummer gebruikt voor wat feitelijk verschillende geheugenreepjes zijn. Logisch dat sommige gebruikers problemen melden.
Uszka schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:10:
Elk merk, ook de zgn A-merken, hebben voedingen die niet de moeite waard zijn en/of een slechte prijs/kwaliteit/prestatie hebben. Bij Seasonic is dat de S12III, bij Corsair de VS en CV, bij be quiet de System Power 9 en zo zijn er per merk voedingen die qua kwaliteit en prestaties redelijk oké zijn maar de prijs dermate hoog is dat er veel betere alternatieven zijn.
Daarom moet je ook in z'n totaliteit naar een voeding kijken, nooit alleen naar het merk. Je moet (gebruikers) reviews, specificaties, kostprijs en eventuele extra's, zoals 80 plus certificatie, allemaal meewegen. In z'n totaliteit valt het dan reuze mee hoe slecht de System Power 9 600W is. Er zijn betere voedingen op de markt. Er zijn ook slechtere. Maar als relatief geruisloos budget voedingtje kan hij er prima mee door.
Het zegt niets. Een bronze voeding kan over een groot bereik makkelijk efficienter zijn dan een gold voeding maar de efficentie net wat meer inzakt richting de 100% belasting.
Het zegt wel degelijk wat. Alle 80 plus voedingen zijn gegarandeerd 80 procent efficient bij een belasting van respectievelijk 20, 50 en 80 procent. Dat een 80 plus bronze voeding een 80 plus gold voeding bij een bepaalde belasting zou kunnen verslaan qua efficientie doet daar niets aan af. Beide voedingen hebben een (minimale) efficientie van 80 procent bij een belasting van respectievelijk 20, 50 en 80 procent load.
Daar haal je wel één van de slechtste voedingreviewers ter wereld aan. Daar testen ze nog volgens de ATX 2.3 spec terwijl we inmiddels op 2.52 zitten.
Tenzij je tot op de komma gaat mierenneuken maakt dat in de praktijk niet uit. Capaciteit, voltages, ripple, efficiëntie, geluidsproductie, etcetera, het wordt allemaal getest bij hardware.info. Conclusie: Als we alle testresultaten onder elkaar zetten, valt allereerst op dat er maar heel weinig voedingen zijn die je echt beter links kunt laten liggen. Zelfs de minst presterende exemplaren in de test zijn nog altijd gewoon voldoende.

@Fusi0nking, Uszka & Djarune, ik wil best geloven dat de System Power 9 600W een erbarmelijke voeding is, die elk systeem direct zou opblazen. Maar dan wel op basis van feiten en die presenteren jullie niet. Waarom is het een slechte voeding? Waar blijkt dat uit? Welke reviewer raadt de voeding met klem af? Waarom is de voeding ongeschikt voor het game systeem van de topic starter? Hij gaat niet overklokken.

• Fusi0nking
Heb niet door gehad dat je het moederbord verandert had, alsnog zou ik het wel bij de ds3h houden aangezien je dan 2 vs 1 m.2 slot hebt en een extra pcie 16 slot. ook heb je 4 ram slots inplaats van 2 en de vrm solution is wat beter. dat allemaal voor nog geen €10 meer dus ik zou niet switchen.

En nee niemand zegt dat de power 9 een bom is, waarom een voeding van lage kwaliteit kopen die het niet lang gaat uithouden en potentieel andere componenten in het systeem meeneemt terwijl je voor nog geen paar tientjes je allemaal ellende kan voorkomen?
Ik heb vaak genoeg gezien dat bij pre builds er op de voeding bespaart word en deze al kapot gaan in minder dan een jaar.

waarom zou je een reviewer moeten hebben om dit een geen geschikte voeding te vinden? als je zelf verdiept in de componenten in de voeding heb je geen reviewer nodig ik zou zeggen bekijk de artikels die djarune stuurde. ik weet ook zeker dat @Uszka je een aantal goeie redenen kan geven waarom deze voeding van lage kwaliteit is.

• Djarune
HWB10 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 01:46:
[...]
Voor de duidelijkheid, ik had het over de Gigabyte B550M S2H. Het G.Skill geheugen uit de startpost staat niet op de compatibiliteitslijst van dat moederbord. En als je naar de website van G.Skill gaat, dan kunnen ze ook niet garanderen dat het samen gaat, want het moederbord staat niet op de QVL van het G.Skill geheugen. Het G.Skill geheugen staat ook niet op de Ryzen-Compatible lijst van AMD. Dat hoeft niet altijd verkeerd te gaan, maar ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat niet-QVL geheugen errors gaf in Memtest86+.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB staat wel op de QVL en dat is precies hetzelfde ram als die Aegis set, maar dan met heatsink eromheen. G.Skill heeft niet alle budget borden op hun QVL staan, die trouwens nieuw is. 2 maanden terug stond dat alle B450/ B550 borden werken met Aegis en Ripjaws V.
Het zegt wel degelijk wat. Alle 80 plus voedingen zijn gegarandeerd 80 procent efficient bij een belasting van respectievelijk 20, 50 en 80 procent. Dat een 80 plus bronze voeding een 80 plus gold voeding bij een bepaalde belasting zou kunnen verslaan qua efficientie doet daar niets aan af. Beide voedingen hebben een (minimale) efficientie van 80 procent bij een belasting van respectievelijk 20, 50 en 80 procent load.
het zegt alleen wat over de efficientie curves wat maar een fractie is van de eigenschappen van een voeding. Er zijn genoeg bronze voedingen beter dan gold's en gold's beter dan platinum's etc.
@Fusi0nking, Uszka & Djarune, ik wil best geloven dat de System Power 9 600W een erbarmelijke voeding is, die elk systeem direct zou opblazen. Maar dan wel op basis van feiten en die presenteren jullie niet. Waarom is het een slechte voeding? Waar blijkt dat uit? Welke reviewer raadt de voeding met klem af? Waarom is de voeding ongeschikt voor het game systeem van de topic starter? Hij gaat niet overklokken.
Volgens mij heeft Uszka dit allang aan je verteld. Er zit een double forward ontwerp in met DC-DC. Daarnaast zit er een vrij goedkope ventilator met glijlager in. Voor een betere voeding wil je een half-bridge of full-bridge ontwerp met DC-DC + LLC resonant converter. Een vloeistof dynamische ventilator is ook wel prettig voor de levensduur. De SP9 400W was ooit een mooie budget voeding. Voor 600W moet je toch wel meer richting 90 euro plus denken voor wat kwaliteit.

• HWB10
  • Niet online
Fusi0nking schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 02:10:
En nee niemand zegt dat de power 9 een bom is, waarom een voeding van lage kwaliteit kopen die het niet lang gaat uithouden en potentieel andere componenten in het systeem meeneemt terwijl je voor nog geen paar tientjes je allemaal ellende kan voorkomen?
Ik heb vaak genoeg gezien dat bij pre builds er op de voeding bespaart word en deze al kapot gaan in minder dan een jaar.
Omdat de topic starter een beperkt budget heeft en hij daarom keuzes moet maken. Hij kan het geld beter in een krachtigere videokaart stoppen, daar heeft hij in de praktijk meer aan. Het is onnodig om een be quiet! Straight Power 11 550W van circa 100 euro te kopen, als je voor circa 50 euro ook een goed budget voedingtje kan kopen, zoals de be quiet! System Power 9 600W of Cooler Master MWE Bronze 550W V2. Die gaan de PC echt niet 'meenemen' na 1 jaar gebruik, dat is een schromelijke overdrijving die je niet hard kunt maken.
Djarune schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:48:
het zegt alleen wat over de efficientie curves wat maar een fractie is van de eigenschappen van een voeding. Er zijn genoeg bronze voedingen beter dan gold's en gold's beter dan platinum's etc.
Het zegt dus wel degelijk wat, en dat is nu net mijn punt. Het zegt iets heel precies over hoe een voeding zich gedraagt bij een bepaalde load. Het is dus onzin om te stellen dat het niets zegt, zoals eerder werd beweerd. Maar je moet uiteraard niet alleen naar 80 plus certificatie kijken, je moet naar de voeding in z'n totaliteit kijken. Dat heeft hardware.info gedaan. Die hebben capaciteit, voltages, ripple, efficiëntie en geluidsproductie, allemaal gemeten, en daaruit blijkt dat de voeding prima te gebruiken is als budget voeding.
Volgens mij heeft Uszka dit allang aan je verteld.
Hij heeft alleen een, in zijn ogen, betere voeding aangedragen, maar hij heeft niet aangetoond waarom de System Power 9 600W ongeschikt zou zijn voor de PC die de topic starter aan het bouwen is. En jij verwijst naar een mening van -The_Mask-, die deze serie nota bene aanraadt aan mensen met een beperkt budget:

Gompie016: "Is de system power 9 een beetje redelijk?"
-The_Mask-: "Prima budget keuze voor zo'n PC."
chim0: "Maar System Power 9 serie prima budgetvoedingen in z'n algemeenheid?"
-The_Mask-: "...prima voor een budget PC..."

We kunnen er nog lang en breed over praten, maar ik blijft op het standpunt staan dat de topic starter de Straight Power 11 550W van circa 100 euro beter links kan laten liggen. Voor circa 50 euro heeft hij ook een geschikte voeding en hij kan dan een GeForce RTX 2060 in het systeem stoppen waar hij veel meer aan heeft. Het verschil tussen de 1660 Super en RTX 2060 is niet klein, zeker in games die DLSS ondersteunen.

• Fusi0nking
Zoals al verteld is door uszka kan je voor zo goed als het zelfde geld als de power 9 deze krijgen pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2
Er is ook al uitgelegd waarom deze beter is en waarom die andere tegenwoordig gewoon geen goeie koop is.
Mocht de topic starter het willen kan die deze nemen en een 2060 halen als het budget dat toe laat. Maar een voeding is echt niet iets om op te besparen ookal doet het niks voor ‘performance’

En hoezo is deze voeding beter in alleen uszka zijn ogen? Als je kijkt naar de gebruikte componenten is dit helemaal niet iets persoonlijks.

Ook zijn de links die je stuurt al 2+ jaar oud, inmiddels zijn er veel betere opties op de markt in dat segment.

[ Voor 17% gewijzigd door Fusi0nking op 12-09-2020 13:06 ]

• HWB10
  • Niet online
Fusi0nking schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:01:
En hoezo is deze voeding beter in alleen uszka zijn ogen? Als je kijkt naar de gebruikte componenten is dit helemaal niet iets persoonlijks.
Omdat ik geen reviews van deze specifieke voeding kan vinden, in tegenstelling tot de System Power 9. De interne opbouw van de Cooler Master ziet er op papier goed uit, maar ik kan geen metingen vinden die betrekking hebben tot de voltages, ripple, capaciteit, geluidsproductie, enzovoorts. Maar de voeding zou zeer waarschijnlijk ook prima geschikt zijn voor een budget PC. Mijn punt is ook niet zozeer dat de topic starter per se de System Power 9 moet nemen, mijn punt is dat het onzinnig is om de Straight Power 11 550W van circa 100 te kopen. Zoals eerder al gezegd, hij kan dat geld beter steken in een krachtigere videokaart.

-Twee keuzes:

Voeding van 100 euro en een GeForce GTX 1660 Super.
Voeding van 50 euro en een GeForce RTX 2060.

Met een beperkt budget van 800 euro zou ik voor de tweede optie kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door HWB10 op 12-09-2020 13:52 ]

• Fusi0nking
Opnieuw, als je kijkt naar de componenten gebruikt in de voeding heb je geen reviewer nodig om deze dingen te weten. Je kan dit zelf makkelijk uitzoeken.

En het is niet onzinnige om een duurdere voeding te nemen zelfs in dit budget met de wensen van de topic starter. Er zijn genoeg redenen gegeven waarom.

Over dlss ben ik het met je eens, een 2060 kan hiermee meer bereiken dan een 1660 super. Maar is dit nodig voor full hd met de wensen van hem? Nee in mijn ogen niet. Beter een duurdere voeding halen nu en de gpu over 2 jaar vervangen dan andersom.

Ook heeft de topic starter het over in de nabije toekomst misschien een ander scherm te willen en hiermee de gpu mee willen upgraden. In dit scenario is een 1660 super met een duurdere voeding een betere optie.

• HWB10
  • Niet online
Fusi0nking schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:15:
Opnieuw, als je kijkt naar de componenten gebruikt in de voeding heb je geen reviewer nodig om deze dingen te weten. Je kan dit zelf makkelijk uitzoeken.
Op papier ziet het er allemaal goed uit, en ik zei eerder al dat deze voeding zeer waarschijnlijk geschikt is en misschien wel beter. Maar meten blijf weten en je kunt niet volhouden dat je aan een voeding kunt zien of hij goed presteert. Hetzelfde met geluidsproductie, misschien zit er wel een irritante whine in de fan.
En het is niet onzinnige om een duurdere voeding te nemen zelfs in dit budget met de wensen van de topic starter. Er zijn genoeg redenen gegeven waarom.
Dat was een sterke formulering. Laat ik het anders zeggen, het is niet per se nodig. Hij zou ook kunnen kiezen voor een goedkopere voeding en een snellere videokaart. En daarbij hoeft hij dan echt geen Ali Express rotzooi te kopen om zijn systeem van power te voorzien, hij kan nog steeds een degelijke voeding kopen.
Over dlss ben ik het met je eens, een 2060 kan hiermee meer bereiken dan een 1660 super. Maar is dit nodig voor full hd met de wensen van hem? Nee in mijn ogen niet. Beter een duurdere voeding halen nu en de gpu over 2 jaar vervangen dan andersom.
Het ligt eraan naar welke games je kijkt. De topic starter heeft het over Red Dead Redemption 2 en dat is een game die behoorlijk wat vraagt van een PC op hogere settings. Hetzelfde geldt zeer waarschijnlijk voor Cyberpunk 2077. Hij kan de extra grafische kracht van de RTX 2060 dan goed gebruiken.
Ook heeft de topic starter het over in de nabije toekomst misschien een ander scherm te willen en hiermee de gpu mee willen upgraden. In dit scenario is een 1660 super met een duurdere voeding een betere optie.
Hiermee impliceer je dat dit allemaal niet mogelijk is met een goedkopere voeding, maar dat is natuurlijk niet waar. Hij kan ook met een goedkopere voeding gewoon zijn PC in de toekomst upgraden. Maar met een RTX 2060 hoeft hij dat pas véél later te doen, en hij kan al direct genieten van hogere FPS en mooiere graphics.

• Djarune
Ik begin me een beetje te irriteren aan de termen goedkope en dure voedingen. De Straight Power 11 is echt zijn geld waard. De System Power 9 niet, behalve ooit de 400W versie, maar die is al ingehaald door de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 en pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W. Een goede voeding schrijft trouwens minder snel af en goedkoop is duurkoop. Een double forward voeding wil je over 10 jaar niet in je systeem hebben.

• Fusi0nking
Op papier ziet het er allemaal goed uit, en ik zei eerder al dat deze voeding zeer waarschijnlijk geschikt is en misschien wel beter. Maar meten blijf weten en je kunt niet volhouden dat je aan een voeding kunt zien of hij goed presteert. Hetzelfde met geluidsproductie, misschien zit er wel een irritante whine in de fan.
De cooler master voeding gebruikt een HDB bearing die je ook ziet in kaarten van bijvoorbeeld evga in hun 1660 en 2060, Deze zijn anders aardig stil. Zeker aangezien de psu waarschijnlijk niet veel of uberhaupt hoeft te draaien in de meeste situaties. Misschien moet je kijken wat de voeding gebruikt inplaatst van een complete review te willen hebben.
Hiermee impliceer je dat dit allemaal niet mogelijk is met een goedkopere voeding, maar dat is natuurlijk niet waar. Hij kan ook met een goedkopere voeding gewoon zijn PC in de toekomst upgraden. Maar met een RTX 2060 hoeft hij dat pas véél later te doen, en hij kan al direct genieten van hogere FPS en mooiere graphics.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat de power 11 voeding ookal is die duurder een betere optie is zoals djarune zegt wil je niet toekomstige nieuwe hardware met een mindere voeding combineren.
Het ligt eraan naar welke games je kijkt. De topic starter heeft het over Red Dead Redemption 2 en dat is een game die behoorlijk wat vraagt van een PC op hogere settings. Hetzelfde geldt zeer waarschijnlijk voor Cyberpunk 2077. Hij kan de extra grafische kracht van de RTX 2060 dan goed gebruiken.
red dead draait anders dikke prima op een 1660 super op medium/high 60+fps(zwager heeft deze setup).
Met een 2060 haal je misschien 5fps meer in een game zoals red dead 2 in andere games max 10fps, Alleen een game die goeie dlss support heeft heeft baat bij een 2060 vs de 1660 super. Ookal heeft cyberpunk dlss gaat een 1660 super op full hd deze game prima spelen.

Als die toch in de toekomst een ander scherm wilt en ook de gpu upgraden waarom inversteren in een 2060 terwijl je in de toekomst liever een andere kaart hebt om 1440p te gamen dan een 2060? daarom kan je beter een goeie voeding gelijk halen aangezien je dat dan niet hoeft te doen. Als je toekomst gericht kijkt is dat een veel betere optie

[ Voor 27% gewijzigd door Fusi0nking op 12-09-2020 15:57 ]

• locodemoto
Ik heb niet de tijd gehad te reageren, maar heb met interesse meegelezen :)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 87,73€ 87,73
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 239,81€ 239,81
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,13€ 52,13
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,42

Ik heb toch even de voeding vervangen om te kijken of ik dan de videokaart naar een 2060 wil veranderen. Ik zag wel dat de goedkopere modellen 2060 hier wel vaak in de reviews worden omschreven als herrieschoppers met slechte fans...
Wattage is nog hoog omdat ik wel de mogelijkheid open wil houden om te upgraden naar bv de komende 30 serie die nogal energie slurpt. Ik ga er dan vanuit dat de CM dat ook kan leveren, heb even in het voeding topic rondgeneusd, maar dat gaat me echt boven de pet.

Verder word de aankoop even uitgesteld omdat ik het nu veel te druk krijg met andere zaken, wellicht wacht ik zelfs even tot na de nieuwe AMD releases. Maar ik weet nu wel redelijk goed wat ik wil.
Bedankt voor alle reacties!

• Fusi0nking
Helemaal goed! De cm is een prima voeding voor de prijs, hiermee kan je een eventuele 4xxx met een 3060 of misschien zelfs 3070 koppelen in de toekomst. Voor de rest doet deze build alles wat je wilt voor full hd, je kan er inderdaad een 2060 van maken maar dit lijkt mij persoonlijk geen goede keuze in de huidige markt. Liever een 1660 super en deze upgraden down de line. Voor nu succes!
Pagina: 1