Afbeeldingen uit het fotoalbum laden traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Bijvoorbeeld in Bouw en voortgang van de XTZ Lounge staan een hoop foto's. Als je er een aanklikt, opent de lightbox.

Als je vervolgens op de pijl naar rechts blijft klikken, laadt de helft van de afbeeldingen pas na 1-2 seconden. Zie hier een F12-screenshot uit Chrome:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY98f5uaqd72nhipRZEVcepMtk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pDITKJiAYfAyLckax0xdZOhB.png?f=fotoalbum_large

Bij blijven doorklikken in dat album ging zelfs slechts één van de foto's snel, de andere deden er allemaal ongeveer 1,5 seconde over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO8oSioG3vf6weI0yRWoyL6pWco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jBTDRc1dTomdx7iQcV6LGZAO.png?f=fotoalbum_large

Headers van het bovenste request uit het screenshot:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
curl "https://tweakers.net/i/W-NXRR50fTV_WImTcoKrj9mi2Os=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbZO6ihdm735wKMqNLqwOqhy.jpg?f=user_large" ^
  -H "authority: tweakers.net" ^
  -H "user-agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/85.0.4183.83 Safari/537.36" ^
  -H "dnt: 1" ^
  -H "accept: image/avif,image/webp,image/apng,image/*,*/*;q=0.8" ^
  -H "sec-fetch-site: same-site" ^
  -H "sec-fetch-mode: no-cors" ^
  -H "sec-fetch-dest: image" ^
  -H "referer: https://gathering.tweakers.net/" ^
  -H "accept-language: en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8" ^
  -H "cookie: (...)" ^
  --compressed

Ook wanneer ik vers een afbeelding heb geüpload naar m'n fotoalbum, en de gegenereerde RML-code in m'n post heb en op "Toon voorbeeld" klik, duurt het vaak enkele seconden tot de afbeelding laadt.

Zeker gezien de TTFB lijkt het me niet aan mijn internet liggen, dus wellicht ten overvloede: ik zit op gigabit glasvezel bij T-Mobile Thuis.

[ Voor 40% gewijzigd door CodeCaster op 09-09-2020 14:54 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

crisp

Devver

Pixelated

Als de afbeelding nog niet in een bepaald formaat beschikbaar is dan moet dat formaat eerst aangemaakt worden. Dat gebeurt 'on-demand'. Ik gok dat dat hetgeen is wat (soms?) wel enige seconden kan duren.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
crisp schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:01:
Als de afbeelding nog niet in een bepaald formaat beschikbaar is dan moet dat formaat eerst aangemaakt worden. Dat gebeurt 'on-demand'. Ik gok dat dat hetgeen is wat (soms?) wel enige seconden kan duren.
Geef de server(s) die dat doen eens wat meer CPU en I/O dan! oOo

(Grapje, ik weet niet hoe het in elkaar steekt)

Ik zie dat er iets van ...mi2Os=/full-fit-in/4920x3264/fil... wordt opgevraagd. Dat kan ik niet kwijt op mijn 2560x1440-scherm. Links ervan staat er een van 1680x1050.

En misschien is het mogelijk om veel voorkomende formaten al te genereren direct na het uploaden? Maar zie ook hierboven, dit zijn slechts suggesties, ik weet niet wat mogelijk is.

[ Voor 35% gewijzigd door CodeCaster op 09-09-2020 15:08 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
CodeCaster schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:03:
[...]

Ik zie dat er iets van ...mi2Os=/full-fit-in/4920x3264/fil... wordt opgevraagd. Dat kan ik niet kwijt op mijn 2560x1440-scherm. Links ervan staat er een van 1680x1050.

En misschien is het mogelijk om veel voorkomende formaten al te genereren direct na het uploaden? Maar zie ook hierboven, dit zijn slechts suggesties, ik weet niet wat mogelijk is.
Het zijn hele grote foto's, dus ze omzetten naar een bepaald formaat en webp kost even tijd, daarna zijn ze gecached en blijven ze een week bestaan

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

crisp

Devver

Pixelated

CodeCaster schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:03:
[...]

Daar hebben we @Kees voor :P

Ik zie dat er iets van ...mi2Os=/full-fit-in/4920x3264/fil... wordt opgevraagd. Dat kan ik niet kwijt op mijn 2550x1440-scherm. Links ervan staat er een van 1680x1050.
Die maat is een maximale afmeting ;) Maar als het origineel bijvoorbeeld een tig megapixel bestand van 20MiB+ is dan kost het alsnog veel tijd om er ueberhaupt een kleinere versie van te maken.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
@crisp @Kees dit probleem speelt bij mij nog steeds regelmatig. De 5-seconden-limiet wordt erg vaak geraakt bij het voor het eerst bekijken van een vers geüploade (en dus nog niet gecachte) afbeelding.

Bijvoorbeeld hier: FRANQ in "[Multi] Cities: Skylines II" het klikken op het screenshot om de 1,5 MB grote versie te tonen zorgde de eerste drie keer voor "De afbeelding kon niet geladen worden." na een timeout van vijf seconden.

Is een 4K-screenshot nodig? Wellicht niet. Is 1,5 MB groot? Sure. Moet dat 15 seconden duren? Volgens mij kan dat beter.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 24-10-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
CodeCaster schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:14:
@crisp @Kees dit probleem speelt bij mij nog steeds regelmatig. De 5-seconden-limiet wordt erg vaak geraakt bij het voor het eerst bekijken van een vers geüploade (en dus nog niet gecachte) afbeelding.

Is een 4K-screenshot nodig? Wellicht niet. Is 1,5 MB groot? Sure. Moet dat 15 seconden duren? Volgens mij kan dat beter.
Het goede nieuws is dat ik binnenkort nieuwe servers in gebruik gaan nemen die het wel sneller kunnen afhandelen ;)

Maar even voor deze specifieke image, wat wij doen is hem ophalen, het bron bestand is 4,6MB groot en 3840x2160. De volgende stap is die image schalen naar 4000x4000 of minder en de laatste stap is een png-optimizer eroverheen gooien.

De stap om te schalen kost (op de nieuwe server) ~1150ms en de optimalisatie kost zo'n 2800ms (voor de huidige servers kun je dat wel *2 doen). Als we het niet zouden optimaliseren dan zou dat bestand geen 1,8MB maar 4,6MB groot zijn

Ik ga wel eens kijken of ik de cache tussen verschillende servers weer kan delen, ik heb nu weer wat meer ruimte daarvoor.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1