In het foto's en specs van je home cinema topic had ik al wat foto's en wat uitleg gepost. Maar het lijkt me toch leuk om het wat uitgebreider uit te typen en eventuele verdere voortgang met jullie te delen.
Al jaren ben ik bezig met deze hobby en heb ik altijd een dedicated home theatre willen hebben, alleen nooit de ruimte voor gehad. Wij hebben sinds augustus de sleutel van ons nieuwe huis en daar hebben we een kamer over die mooi voor de HT gebruikt kan worden. Mijn vriendin deelt de hobby niet met mij, maar vind een film kijken op zijn tijd wel leuk. Dus ze vond het allemaal prima, zolang er maar een popcorn machine zou komen en filmposters
Voordat ik begon had ik vast wat schetsen gemaakt van hoe het ongeveer moest worden
:strip_exif()/f/image/EmY1kl8yJcpi2SOM3PvZB2mz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/atE8RLOINoMsYzpvtvIkh80z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FkvQV4PLeY6oDADjcokqOQl6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zag de kamer eruit toen we het huis kregen en moest eerst ontdaan worden van al het behang (wat nog een hele klus was met dubbellaags en daaroverheen latex..)
:strip_exif()/f/image/Mo1QJBlJTK9yxMnUGkboTpXG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d1BonXtaA3CTAK3IibPs7Udd.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien het een dedicated ruimte is wilde ik graag ook de akoestiek aanpakken en moest de kamer zo donker mogelijk worden. Daarom heb ik besloten er een Rockfon Cinema systeemplafond in te laten plaatsen welke 18 cm verlaagd is. In dit plafond kon ik mooi de Philips Hue spots plaatsen en speaker kabel overheen laten lopen. Op de stroomdraden van de lamp heb ik een stopcontact gemaakt voor de Hue spots en de beamer. Het plaatsen van het plafond zag er als volgt uit
:strip_exif()/f/image/TBfGxXISKJ7LHwxbEXsb0pNK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wpb3tNk9CjqIkZFE2hG0g2at.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YI1R3T28JSLPhOdjjMjqJzOO.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat het plafond was geplaatst kon ik beginnen aan de spots en het trekken van de speaker kabel voor de Atmos speakers. De muur op onderstaande foto's is donker grijs, hier overheen komt later nog nachtblauw. Zwart vond ik wel erg heftig worden.
:strip_exif()/f/image/QJu4vi7ldp2mng7g9ctHQurF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kyhuMqvKGBrMnQRRQhuSqzrZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3LKO2x6ye3dkMrpu1NIyrR72.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aVEHvWDgGQLnOP6DodjyyHOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat het plafond af was kon ik verder met het in elkaar zetten van het scherm, dit is een 100" spansscherm geworden van Adeo. Kwalitatief een heel mooi scherm vind ik en het in elkaar zetten was ook zo gebeurd
Ook de eerste speakers konden uitgepakt en neer gezet worden om een beeld te krijgen van de opstelling
:strip_exif()/f/image/zXheTNUsWlAO9OqQX7vXh1MR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrVvepGhY6V7oebfFCDNVNxO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NNU4FlmkB7xpGFimzRkcrcBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iU1pW5HEmRdNWEAGP6UcrPMx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZuLzeJtMjjo5vn99uGQS9gZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het audio rack komt achterin de ruimte, zodat ik geen last heb van lampjes onder het scherm
:strip_exif()/f/image/EZgE2dVSCwoJ68Y725yeNwXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbZO6ihdm735wKMqNLqwOqhy.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat alle front speakers waren aangesloten en wat apparatuur was neergezet werd het tijd dat de stoelen komen! Als die staan kunnen de speakers goed gericht worden op de sweetspot. Ik heb gekozen voor 3 relax stoelen die achterover kunnen met een voetenbankje wat uitklapt. Ik wilde sowieso graag 3 stoelen zodat er altijd 1 stoel exact in het midden staat.
:strip_exif()/f/image/gh1iK2oLhIo9Mkoex2oYbCZc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EhO9wPq7ySq7xWFbWMxrSrRO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ISdgOGC71oCp5TkvdFYd4PA9.jpg?f=fotoalbum_large)
De grondlaag is nu compleet! Dus is het tijd om de 4 Atmos speakers op te hangen. Deze zijn met bijbehorende beugels opgehangen aan de muur boven de main speakers en gericht op de zitplek. De kabels lopen over het plafond naar de achterkant van de ruimte. Ook de beamer kon opgehangen worden, dit was een klusje van niks uit eindelijk, door de handige beugel van Chief Mounts! Helaas heb ik geen detail foto's gemaakt van het ophangen van de speakers en beamer, dus bij deze de foto's van de gehele ruimte tijdens het afstellen van de set
:strip_exif()/f/image/YAO6q9L45SbELk7f2a6hDFx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xy8fonbjurNsGXv5WnakL3zf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GUY5HXNOT3RYKuJLn9LdX9P5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QaZWB7JjhuhDDfJUnLWrlYFl.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee is de ruimte nagenoeg af. Het ophangen van de filmposters moet ik nog doen en er komen nog zwarte verduisterende velours gordijnen aan de achterkant om de ruimte helemaal te kunnen verduisteren.
Hieronder nog enkele sfeerfoto's
:strip_exif()/f/image/u3RnmjGe6OxnUVgiv1EyWQjh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UmQGJ3djOvSsN21gVabu5sih.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8fWlXQbEjEfwYRhKbuOMmlko.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v4uAPT0XzRlBwxJmoC8PBZ4k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0BNcKWmfIjfDkGv8G7JGN8Qy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZhHEm9d2N0JzSfmt5tWw4fn.jpg?f=fotoalbum_large)
De gebruikte apparatuur:
- JVC DiLA X5500 projector
- 100" Adeo Plano projectiescherm
- Denon X4500H receiver
- XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 MKI fronts en center en 4x S2 Atmosphere hoogte speakers
- JL Audio 12W7 subwoofer op een Crown XLS2000 versterker
- Oppo BD93 bluray speler
- Panasonic UB424 UHD bluray speler
- Sony PS4
- Popcorn machine
Dat is het voor nu! Hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie nog dingen zien ter verbetering. Het kan zijn dat ik nog wat vergeten ben, maar vraag gerust
Al jaren ben ik bezig met deze hobby en heb ik altijd een dedicated home theatre willen hebben, alleen nooit de ruimte voor gehad. Wij hebben sinds augustus de sleutel van ons nieuwe huis en daar hebben we een kamer over die mooi voor de HT gebruikt kan worden. Mijn vriendin deelt de hobby niet met mij, maar vind een film kijken op zijn tijd wel leuk. Dus ze vond het allemaal prima, zolang er maar een popcorn machine zou komen en filmposters
Voordat ik begon had ik vast wat schetsen gemaakt van hoe het ongeveer moest worden
:strip_exif()/f/image/EmY1kl8yJcpi2SOM3PvZB2mz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/atE8RLOINoMsYzpvtvIkh80z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FkvQV4PLeY6oDADjcokqOQl6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zag de kamer eruit toen we het huis kregen en moest eerst ontdaan worden van al het behang (wat nog een hele klus was met dubbellaags en daaroverheen latex..)
:strip_exif()/f/image/Mo1QJBlJTK9yxMnUGkboTpXG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d1BonXtaA3CTAK3IibPs7Udd.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien het een dedicated ruimte is wilde ik graag ook de akoestiek aanpakken en moest de kamer zo donker mogelijk worden. Daarom heb ik besloten er een Rockfon Cinema systeemplafond in te laten plaatsen welke 18 cm verlaagd is. In dit plafond kon ik mooi de Philips Hue spots plaatsen en speaker kabel overheen laten lopen. Op de stroomdraden van de lamp heb ik een stopcontact gemaakt voor de Hue spots en de beamer. Het plaatsen van het plafond zag er als volgt uit
:strip_exif()/f/image/TBfGxXISKJ7LHwxbEXsb0pNK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wpb3tNk9CjqIkZFE2hG0g2at.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YI1R3T28JSLPhOdjjMjqJzOO.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat het plafond was geplaatst kon ik beginnen aan de spots en het trekken van de speaker kabel voor de Atmos speakers. De muur op onderstaande foto's is donker grijs, hier overheen komt later nog nachtblauw. Zwart vond ik wel erg heftig worden.
:strip_exif()/f/image/QJu4vi7ldp2mng7g9ctHQurF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kyhuMqvKGBrMnQRRQhuSqzrZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3LKO2x6ye3dkMrpu1NIyrR72.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aVEHvWDgGQLnOP6DodjyyHOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat het plafond af was kon ik verder met het in elkaar zetten van het scherm, dit is een 100" spansscherm geworden van Adeo. Kwalitatief een heel mooi scherm vind ik en het in elkaar zetten was ook zo gebeurd
:strip_exif()/f/image/zXheTNUsWlAO9OqQX7vXh1MR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrVvepGhY6V7oebfFCDNVNxO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NNU4FlmkB7xpGFimzRkcrcBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iU1pW5HEmRdNWEAGP6UcrPMx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZuLzeJtMjjo5vn99uGQS9gZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het audio rack komt achterin de ruimte, zodat ik geen last heb van lampjes onder het scherm
:strip_exif()/f/image/EZgE2dVSCwoJ68Y725yeNwXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbZO6ihdm735wKMqNLqwOqhy.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat alle front speakers waren aangesloten en wat apparatuur was neergezet werd het tijd dat de stoelen komen! Als die staan kunnen de speakers goed gericht worden op de sweetspot. Ik heb gekozen voor 3 relax stoelen die achterover kunnen met een voetenbankje wat uitklapt. Ik wilde sowieso graag 3 stoelen zodat er altijd 1 stoel exact in het midden staat.
:strip_exif()/f/image/gh1iK2oLhIo9Mkoex2oYbCZc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EhO9wPq7ySq7xWFbWMxrSrRO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ISdgOGC71oCp5TkvdFYd4PA9.jpg?f=fotoalbum_large)
De grondlaag is nu compleet! Dus is het tijd om de 4 Atmos speakers op te hangen. Deze zijn met bijbehorende beugels opgehangen aan de muur boven de main speakers en gericht op de zitplek. De kabels lopen over het plafond naar de achterkant van de ruimte. Ook de beamer kon opgehangen worden, dit was een klusje van niks uit eindelijk, door de handige beugel van Chief Mounts! Helaas heb ik geen detail foto's gemaakt van het ophangen van de speakers en beamer, dus bij deze de foto's van de gehele ruimte tijdens het afstellen van de set
:strip_exif()/f/image/YAO6q9L45SbELk7f2a6hDFx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xy8fonbjurNsGXv5WnakL3zf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GUY5HXNOT3RYKuJLn9LdX9P5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QaZWB7JjhuhDDfJUnLWrlYFl.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee is de ruimte nagenoeg af. Het ophangen van de filmposters moet ik nog doen en er komen nog zwarte verduisterende velours gordijnen aan de achterkant om de ruimte helemaal te kunnen verduisteren.
Hieronder nog enkele sfeerfoto's
:strip_exif()/f/image/u3RnmjGe6OxnUVgiv1EyWQjh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UmQGJ3djOvSsN21gVabu5sih.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8fWlXQbEjEfwYRhKbuOMmlko.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v4uAPT0XzRlBwxJmoC8PBZ4k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0BNcKWmfIjfDkGv8G7JGN8Qy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZhHEm9d2N0JzSfmt5tWw4fn.jpg?f=fotoalbum_large)
De gebruikte apparatuur:
- JVC DiLA X5500 projector
- 100" Adeo Plano projectiescherm
- Denon X4500H receiver
- XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 MKI fronts en center en 4x S2 Atmosphere hoogte speakers
- JL Audio 12W7 subwoofer op een Crown XLS2000 versterker
- Oppo BD93 bluray speler
- Panasonic UB424 UHD bluray speler
- Sony PS4
- Popcorn machine
Dat is het voor nu! Hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie nog dingen zien ter verbetering. Het kan zijn dat ik nog wat vergeten ben, maar vraag gerust
[ Voor 102% gewijzigd door Martijn1990 op 09-09-2020 14:07 ]