Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323326

Topicstarter
Ik heb een eigenaardig probleem met de nieuwe KPN Box 12. Zodra ik mijn 5ghz op een leeg kanaal zet (via wifi analyzer op de android goed uitgezocht) gaat alles prima. Hij heeft een prima connectie van rond de 1200 mbps. Echter ondersteund mijn AX200 PCI kaart in mijn X99 SLI moederboard wifi 6 en dus 2.4GBPS, echter haal je dit alleen op 160mhz. Dus maar even forceren op 160mhz.

Nu begint de ellende, ik haal 2,4GBPS volgens windows 10 alleen na paar seconden klapt hij terug naar 6mbps en ga zo maar door. Met google kom je uit op: https://community.intel.c...ows-connected/td-p/683592

Echter hebben bij mij de verschillende driver versies niet geholpen. Enige wat helpt is de Box 12 naar AUTO te zetten qua bandbreedte, of de AX200 kaart forceren op 20mhz dan werkt het, echter niet optimaal want ik wil juist die wifi 6 bandbreedte kunnen gebruiken in mijn LAN ;)

Zijn er meer mensen die hier problemen mee ervaren?

Beste antwoord (via Anoniem: 323326 op 09-09-2020 23:29)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 323326 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:38:
Thanks voor de uitleg! Ben ook druk aan het inlezen over de nieuwe kanalen. De KPN box 12 ondersteund tot maximaal kanaal 140. Maar alles boven de 128 slaat hij niet op...
Heel begrijpelijk, maar slecht gedocumenteerd ;)

Wat is er aan de hand: als je met 80MHz kanalen bezig bent, gebruik je in totaal 4 kanalen (van 20MHz), dus je dekt niet alleen 128 af maar ook 132, 136, 140. Als je 132 of hoger zou kiezen met 80MHz zou je boven de 140 uitkomen, wat niet mag. Dus het gebeurt niet. Maar een melding waarom zou wel zo netjes zijn...

Met 160MHz zou je om dezelfde reden niet hoger kunnen kiezen dan 112 (want ook de 7 erboven dus 116, 120, 124, 128, 132, 136 en 140).

Met 40MHz kun je tem 136 instellen, met 20MHz kun je alles tem 140 pakken.
Afijn blijft natuurlijk allemaal nieuw. Tijd voor een bug reports naar KPN!
Yep, en dan vooral focussen op informatievoorziening. Dit is in ieder geval 'works as designed' maar dat weet je als klant niet :P

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 09-09-2020 09:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat je je Topique beter kunt laten verplaatsen naar 'NT', en voordat je een antwoord gaat kunnen verwachten ook even de reacties van o.a. @dion_b kunt gaan lezen aangaande het 'fixed' zetten van kanalen (in combinatie met DFS kanalen op 5Ghz. WiFi).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor je bericht will, heb je voor mij een link naar deze info van @dion_b ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 323326 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:16:
Thanks voor je bericht will, heb je voor mij een link naar deze info van @dion_b ?
8 kanaals 2.4ghz wifi device?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoho, 2.4Gbps link rate is iets anders dan 2.4GHz ;)

In de 2.4GHz spelen overlappende kanalen een (grote) rol, in de 5GHz niet. Dit is iets anders, en eerste real-world situatie die een onderbuikgevoel van me bevestigt ;)

Het probleem is 160MHz kanaalbreedte.

Er zijn verschillende problemen ermee, maar wat hier speelt is waarschijnlijk de simpelste: om twee keer zo breed uit te zenden moet je je signaal ook over twee keer zoveel spectrum uitsmeren. Dat betekent twee dingen:
1) je halveert je signaalsterkte.
2) je vangt twee keer zoveel interferentie.

Ik heb nog niet met WiFi-6 getest, maar wel vrij uitgebreid met WiFi-ac en 160MHz. Conclusie was toen overduidelijk - als je in een volledig afgesloten kooi van Faraday werkt, haal je spectaculair hoge bandbreedtes met 160MHz, het dubbele van wat je met 80MHz haalt. Maar zodra je de deur van die kooi ook maar op een kier zet keldert de stabiliteit en throughput van 160MHz en haal je veel lagere performance (en hogere jitter) dan bij 80MHz.

Nu, bij WiFi-ax/-6 zou je daar in theorie door betere foutcorrectie minder last van hebben, want daarmee win je ongeveer 3dB, wat een verdubbeling van signaal-ruisafstand inhoudt. Dat compenseert mooi de halvering van signaalsterkte (en dus ook SNR) van 160MHz. Maar het compenseert niet voor het feit dat je twee keer zoveel storing vangt. Bovendien is die 2.4GHz een wassen neus: dat haal je alleen met 1024QAM modulatie, die alleen met zeer goed signaal haalbaar is. Wederom helpt de betere foutcorrectie, maar het is niet en-en, het of-of. Als je naar 160MHz gaat is 1024QAM practisch onhaalbaar.

Bedenk sowieso dat dat een bruto link rate is en dat je max 2/3 ervan practisch kunt halen. Dus 2.4Gbps link rate zou neerkomen op 1.6Gbps netto TCP throughput.

Wat ik zou adviseren:
- kanaalbreedte in Experiabox 12 op 20/40/80 (maar NIET 160) instellen.
- lekker rustig kanaal ergens bovenin de 5GHz kiezen.
- tevreden zijn met 1200Mbps link rate / 800Mbps netto bij perfect signaal - nog altijd anderhalf keer meer dan je met WiFi-ac zou halen.

Overigens zie ik nu dat die AX200 PCIe kaarten op AliExpress nog geen EUR 20 incl verzendkosten zijn. Heb er alvast eentje gekocht, zoonlief (wiens PC enige hier in huis is dat draadloos aangesloten is) kan proefkonijn zijn >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@dion_b Zolang de meeste switches nog niet méér dan 1Gbps over een poort kunnen verwerken (Backplane snapt gelukkig een veelvoud daar van?) blijft de AX standaard een 'ding' voor de toekomst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Will_M schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:26:
@dion_b Zolang de meeste switches nog niet méér dan 1Gbps over een poort kunnen verwerken (Backplane snapt gelukkig een veelvoud daar van?) blijft de AX standaard een 'ding' voor de toekomst ;)
Valt mee. Een van de eerste use cases voor AX is juist om een hogere link rate dan 1Gbps te kunnen leveren. Het is geen toeval dat de grootste commerciele push voor AX in de mesh-wereld zit, waar je een zo dik mogelijke backhaul wilt. Dan nog geloof ik niet in 160MHz, wel in 4x4 MIMO 80MHz, waar je alsnog 2400Mbps link rate / 1600Mbps netto throughput haalt.

Jammere alleen is dat in consumentenspul de specs juist dalende zijn - waar je bij WiFi-n nog veel 3x3 MIMO spul zag, was het bij WiFi-ac alleen high-end en zelfs daar dalende (alle MacBook Pro's in 2015 hadden 3x3, tegen 2017 alleen het topmodel), met 2x2 als nieuwe 'high-end'. Bij AX lijkt de trend verder te gaan, richting 1x1 als mainstream :r

In een business waar niemand op de specs let, let iedereen wel op de kosten, en met de belofte dat je met AX in 1x1 zelfde performance en stabiliteit kunt halen als bij 2x2 in AC en 3x3 in N is het geen wonder dat het een race to the bottom wordt. Het is kenmerkend dat er zelfs bij Asus, Killer & co nog geen 3x3 of 4x4 AX PCIe adapters zijn.

Enfin, mijn huidige mening over AX: het levert ongeveer 25% hogere throughput en stabiliteit onder zelfde omstandigheden tov AC. Dat is absoluut mooi, maar je moet je inderdaad niet gek laten maken door alle marketingblaat eromheen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de uitleg! Ben ook druk aan het inlezen over de nieuwe kanalen. De KPN box 12 ondersteund tot maximaal kanaal 140. Maar alles boven de 128 slaat hij niet op... Afijn blijft natuurlijk allemaal nieuw. Tijd voor een bug reports naar KPN!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 323326 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:38:
Thanks voor de uitleg! Ben ook druk aan het inlezen over de nieuwe kanalen. De KPN box 12 ondersteund tot maximaal kanaal 140. Maar alles boven de 128 slaat hij niet op...
Heel begrijpelijk, maar slecht gedocumenteerd ;)

Wat is er aan de hand: als je met 80MHz kanalen bezig bent, gebruik je in totaal 4 kanalen (van 20MHz), dus je dekt niet alleen 128 af maar ook 132, 136, 140. Als je 132 of hoger zou kiezen met 80MHz zou je boven de 140 uitkomen, wat niet mag. Dus het gebeurt niet. Maar een melding waarom zou wel zo netjes zijn...

Met 160MHz zou je om dezelfde reden niet hoger kunnen kiezen dan 112 (want ook de 7 erboven dus 116, 120, 124, 128, 132, 136 en 140).

Met 40MHz kun je tem 136 instellen, met 20MHz kun je alles tem 140 pakken.
Afijn blijft natuurlijk allemaal nieuw. Tijd voor een bug reports naar KPN!
Yep, en dan vooral focussen op informatievoorziening. Dit is in ieder geval 'works as designed' maar dat weet je als klant niet :P

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 09-09-2020 09:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En met deze info heb ik het doorgegeven aan KPN :) hopeljik kunnen ze er wat mee! Het draait nu lekker stabiel hier op kanaal 128 en bandwith op auto, anders gaat mijn ax200 over de zeik (https://community.intel.c...ws-connected/td-p/683592/)
Pagina: 1