Wat is jullie ervaring met een omvormer van Growatt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
Goedendag,

Veel bedrijven die ik om informatie vraag over de plaatsing van zonnepanelen zetten in de offerte een omvormer van het merk Growatt.
Wat is jullie ervaring met dit merk?

In een eerdere topic heb ik al aangegeven dat ik 12 panelen wil neerleggen in 2 strings, 2 dakvlakken; Oost en Westzijde.
Ik hoor graag van jullie. :)

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 13:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het is goedkoop, het werkt goed, je kan hun app gebruiken voor statistieken en je data gaat via chinese servers. Als je daar geen problemen mee hebt is het een goede deal. Ik ben een tevreden gebruiker in ieder geval ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb er meerdere geinstalleerd. Ze werken prima. Geen geavanceerde functies, maar wel snel terugverdiend.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

RvV

Draait hier prima. Ik ben er erg tevreden mee. Wat betreft logging ook nog nooit problemen gehad.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier ook Growatt. Werkt prima. Heb er eentje nu iets van 6 jaar.

Maar inderdaad, de gegevens gaan naar Chinese server.
Als je een raspberry pi (of iets dergelijks) hebt kan je de gegevens afvangen (en eventueel alsnog doorsturen). Weet helaas niet meer hoe of wat.

Maar verder werkt het prima.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je schaduw hebt, kun je hem beter vermijden.
Lardman in "Zonnepanelen advies"

(stel dat je onder de dakkapel nog wat wilt, dan kan dat niet)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2020 16:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Dat is ook nog een dingetje. Zijn er ook omvormers, ik heb nog niet verder gekeken, waar ik 3 strings op aan kan sluiten? De panelen onder de dakkapel komen nl. wel een gedeelte van de ochtend in de schaduw te liggen. Als ik dan 1 string van 9 panelen heb, zet de SMA shade-fix er dan 3 "buitenspel"?

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt.

En 3 panelen is niet mogelijk op een aparte mppt.
Tenzij je panasonic hit panelen aanschaft of micro omvormers.

Maar dan is 9 gewone panelen in 1 string + sma goedkoper
Zie Pieter. https://www.sma-benelux.com/shadefix.html
of WackoH in "Beste plaats voor zonnepanelen + offertes vergelijken"

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:42
cwrm63 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:33:
Dat is ook nog een dingetje. Zijn er ook omvormers, ik heb nog niet verder gekeken, waar ik 3 strings op aan kan sluiten? De panelen onder de dakkapel komen nl. wel een gedeelte van de ochtend in de schaduw te liggen. Als ik dan 1 string van 9 panelen heb, zet de SMA shade-fix er dan 3 "buitenspel"?
Bij een SMA kun je 2 strings parallel op een mppt aansluiten, de meeste Chinese omvormers mag je maar één string per tracker aansluiten omwille van de kortsluitstroom.
Bij SMA heb je dan ook vaak 2 ingangen per mppt, bij de Chinese maar een.
In sunnydesignweb noemt men dit een polystring.
Als beide strings evenveel panelen van hetzelfde type bevatten mogen ze parallel op een tracker aangesloten worden, ongeacht de oriëntatie en hellingshoek.

Jouw voorbeeld van shadefix klopt ongeveer. Zoek het anders even op op YouTube, daar staat een duidelijke uitleg.

• cwrm63
Kom ik nog een keer.
Het ligt misschien aan mij maar weinig adviseurs offreeren een SMA als omvormer.
Krijg nu weer een bedrijf aan de lijn die over een GoodWe 3000D-NS spreekt met 12x AEG 330 Wp panelen.

Heb nu offertes van:
Hallostroom
Bongo Solar
Enie
Zon advies Nederland
Sungevity
Verasolar
Energie West.

Ik heb bij al deze bedrijven nog geen verhoogde hartslag gekregen. Misschien ga ik wel alleen installateurs bellen en de rest via derden bestellen. Ben zelf redelijk handig maar dat schuine dak is een uitdaging!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

RvV

Dat zal er voornamelijk mee te maken hebben dat een Chinees over het algemeen ook precies doet wat er nodig is en dat ze anders niet mee kunnen komen met de andere installateurs als ze standaard SMA gaan aanbieden.

Y'24

• cwrm63
RvV schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:48:
Dat zal er voornamelijk mee te maken hebben dat een Chinees over het algemeen ook precies doet wat er nodig is en dat ze anders niet mee kunnen komen met de andere installateurs als ze standaard SMA gaan aanbieden.
Je zou toch zeggen dat ze de klant een keuze kunnen geven uit een x-aantal panelen of omvormers. Het lijkt erop dat ze allemaal voor de veilige weg kiezen. Of zie ik dat verkeerd?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
cwrm63 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:00:
[...]

Je zou toch zeggen dat ze de klant een keuze kunnen geven uit een x-aantal panelen of omvormers. Het lijkt erop dat ze allemaal voor de veilige weg kiezen. Of zie ik dat verkeerd?
Als ze een SMA of Fronius in de offerte stoppen dan is de prijs een stukje hoger dan de andere offertes met goedkopere omvormers. Dus doen ze dat niet zo snel denk ik. En misschien hebben ze er minder ervaring mee of zijn de verdiensten lager.
Maar als je erom vraagt kan het toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die veilige weg, dat zijn niet die chinese servers... 8)

• cwrm63
Ik kan nu via mijn buurman JA Solar kopen, 370Wp dus ook een lekker wattage! Heeft iemand die toevallig ook al eens op het dak gehad?
Moet er een omvormer bijhalen maar dan kom ik aardig in de richting die ik uit wil gaan.
montage en installatiewerkzaamheden zijn ook geregeld

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zijn dat deze?
http://zonnepanelenaanbie...m72s03-370-pr-zonnepaneel
Die zijn wel 2 x 1 mtr he?

Past dat op je dak en hoeveel panelen?
Dan kan ik het eens invoeren in sunnydesignweb (kies knopje nieuw project)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2020 22:25 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb prima ervaring met Growatt, maar de panelen liggen hier op een plat dak dus geen last van schaduw.
Al vind ik de app Shinephone vrij basic, daaraan merk je wel dat het ietwat goedkoop overkomt. Niet zozeer de functies, maar wel manier van navigeren e.d. Maar het werkt wel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• cwrm63
@AUijtdehaag
https://shop.libra.energy...panelen/jam60s20-370-hc-b
En dat moet passen. Morgen komt er nog iemand schouwen. extra check!

• cwrm63
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:25:
Zijn dat deze?
http://zonnepanelenaanbie...m72s03-370-pr-zonnepaneel
Die zijn wel 2 x 1 mtr he?

Past dat op je dak en hoeveel panelen?
Dan kan ik het eens invoeren in sunnydesignweb (kies knopje nieuw project)
Ik wil er 6 op de oost en 6 op de westkant. Als jij het kan invullen heel graag want ik kom er niet uit met dat programma. Daaraan gekoppeld een sma omvormer, ik dacht aan de SUNNY BOY 3.0–5.0 AV-41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even ingevuld met de jasolar 370 Wp.
(40 graden dak oost/west met 6 panelen aan ieders kant, en een met 9 panelen aan ieders kant)
Je hebt in dezelfde maat (ietsjes kleiner zelfs) ook zwarte panelen beschikbaar van REC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtpGkezmxcX1XKSyLK6hRZj4wJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owhDI9IeHd628mqhohGZNDb7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luSM6Yy602_29sssCQtoTbX7hLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGmFlUXVlG0qIaYMq3dT7woN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:41:
(40 graden dak oost/west met 6 panelen aan ieders kant, en een met 9 panelen aan ieders kant)
Je hebt in dezelfde maat (ietsjes kleiner zelfs) ook zwarte panelen beschikbaar van REC

[Afbeelding][Afbeelding]
@AUijtdehaag
Dank je wel voor het invullen. Ziet er netjes uit. Ik ga toch voor de 6 panelen om te starten. Ik kan echter die JA Solar panelen voor zo`n mooie prijs krijgen waar ik nergens anders mee weg kom. Dat geld kan ik dan gebruiken voor een goede omvormer.

Nog even over de omvormer. Dit verhaal gaat over een 1-fase systeem. Iedereen verteld me echter dat als je thuis 3-fase hebt je ook een 3-fase mvormer moet nemen. Dit heeft weer te maken met het terugleveren van stroom. Heeft het echt die meerwaarde van optimaal profiteren van de opgewekte stroom die je gebruikt als bijv. je wasmachine op die fase draait? en dat je danvoor de droger, op een andere fase, dure stroom voor inkoopt?
En dan praat ik even voor de toekomst, als het salderen weg is. Of 2030 afwachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee, dat maakt niks uit.
https://snapshot.raintank...CgDOlQRsyYEGbcitE?orgId=2
Power smart meter geeft de waarde weer die de slimme meter registreert (paarse lijn)
Tot 10:06 zie je mijn element het buffervat verwarmen, en de s.meter registreert een teruglevering van 150 watt. ;)

En met een 1-fase 3.0 (of 3.6) blijf je selectief op 3-fase 25A hoofdzekering.

Ik heb 2x 2.5 en 1x 1.5 hangen met verschillende momenten van opwek over de fases.

Jou "probleem" is dat een 3-fase omvormer niet goed gaat werken met het beperkt aantal panelen dat je kan plaatsen op oost/west. Die leveren te weinig Vmpp op per kant.
Dus dan een 1-fase omvormer nemen.

Wil je persee, over de 3-fases leveren, dan is enphase micro omvormers de betere methode.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/q-relay-3-fase.html
Maar dat is dus onnodig en duur.

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Werkt prima hier :)

Ik heb wel 3 panelen aan één string hangen. Maar dat zijn dan ook wel de grote 2x1m panelen.

Mocht je de data willen onderscheppen en in je eigen (Home Automation) systeem zetten: Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:41:

[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik dan kijk naar het plaatje met 2x 6 panelen. Daar zet jij een SB 3.0 tegenover. Gaat dat kwa wattage dan goed? Ik bedoel je mag een beetje overklokken of werkt het niet zo. Ik dacht dat je beter iets meer moest hebben dan te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
@AUijtdehaag
"andere optie is voor 1fase omvormers te gaan, die kun je 3x op een 3fase aansluiting hangen.
en zo kun je ook bijna elk jaar weer een uitbreiding doen.
(voordeel is dan: 1x 1fase kan maximaal 2x12x3??Wp aan.
dit dus 3x en dan heb je 3x2x12x3??Wp = 72 panelen of 23kWp.
of te wel gewoon centen verdienen met het dak, niet alleen besparen.
dit is wel een beetje meer als een amateur oplossing, beetje meer voor de pro. ;) )"

Dit kwam ik ergens tegen. Lees ik nu dat de kabel van de omvormer in 3-en gesplitst wordt en alle drie de fase inkomende AC-stroom krijgen van de omvormer waardoor bijv. de wasmachine, droger en oven, alle drie op een aparte groep, toch gebruik kunnen maken van de opgewekte zonne-energie?
Of zeg ik iets wat totaal nergens op slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ah.
Weer een nieuw topic.
Daar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Tja, dat van die chinese servers.. voor veel dingen vind ik dat inderdaad niet zo geweldig, maar in dit geval betekent het dat de chinezen kunnen zien of de zon hier schijnt of niet. Er zijn ergere dingen.

Vertel het me vooral als ik iets over het hoofd zie :)

Je hebt natuulijk nog steeds een enigszins schimmig device in je netwerk. Maar van de denkbare risico's van slimme dingen is dit voorbeeld van growatt nog vrij onschuldig.

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 11-09-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:58:
Ah.
Weer een nieuw topic.
Daar verder.
@AUijtdehaag ja sorry, ik denk, haal het effe uit deze Growatt. ;-)

Pagina: 1