Om de CV-ketel de deur uit te kunnen doen, ben ik op zoek naar een geschikte warmtepomp. Er is een heleboel te vinden in bijvoorbeeld Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951604 maar daar zijn inmiddels 470 pagina's aan reacties. Het is me nog niet gelukt op al mijn vragen tegelijkertijd beantwoord te krijgen, hopelijk lukt het in dit topic toch wat interessante ervaringen te kunnen uitwisselen.
Enfin, mijn situatie in het kort:
Voor wat betreft vermogen: ik heb één winter in de woning gewoond en die was nogal zacht. Uiteindelijk ongeveer 1200m³ in een jaar gas gebruikt (uitsluitend voor vloerverwarming, koken en SWW is elektrisch). Volgens de slimme meter op de koudste dagen max 12m³ op een dag, volgens eenvoudig sommetje (12m³ x 35.17MJ/m³ / 3.6MJ/kWh / 24h) is dat gemiddeld 4.9 kW en ik denk niet dat de CV erg goed is afgeregeld. Hiervoor hoop ik dat 6 kW bij -7°C voldoende is? Voor de allerkoudste dagen zie ik nog wel wat back-up mogelijkheden:
Al met al een hoop afwegingen voor op zich een doorsnee huis, ik hoop op leuke en goede adviezen!
Enfin, mijn situatie in het kort:
- Twee-onder-een-kap 1970 in Eindhoven, ca 200m³
- Zo goed mogelijk geisoleerd, vloerverwarming over hele benedenverdieping (10 groepen, ca 90m²)
- Badkamer ook vloerverwarming en handdoekradiator, verder geen radiatoren
- SWW reeds opgelost middels ventilatiewarmtepomp (Nibe F130 icm 263l vat)
- Zonnepanelen liggen er al op, 24 stuks
- Welk merk / serie
- Welk vermogen
- Mono of split
- Combinatie met L/L
Voor wat betreft vermogen: ik heb één winter in de woning gewoond en die was nogal zacht. Uiteindelijk ongeveer 1200m³ in een jaar gas gebruikt (uitsluitend voor vloerverwarming, koken en SWW is elektrisch). Volgens de slimme meter op de koudste dagen max 12m³ op een dag, volgens eenvoudig sommetje (12m³ x 35.17MJ/m³ / 3.6MJ/kWh / 24h) is dat gemiddeld 4.9 kW en ik denk niet dat de CV erg goed is afgeregeld. Hiervoor hoop ik dat 6 kW bij -7°C voldoende is? Voor de allerkoudste dagen zie ik nog wel wat back-up mogelijkheden:
- houtkachel
- warmtepomp met elektrisch element
- L/L (airco) erbij (ook fijn in de zomer)
- Een monobloc zou wellicht makkelijk te installeren zijn, maar deze moet dan vermoedelijk naast voordeur op de oprit komen, gericht op de straat of buren (er zit ca. 8 meter tussen de gevels) en er is geen plek voor een buffervat (kan dat dan wel?).
- Een split moet op de zolder (waar CV nu staat) met ruimte voor buffervat en buitenunit kan beter worden weggewerkt, maar probleem is mogelijk de leiding. Deze is helaas (had ik hier maar aan gedacht) ø20mm buitenzijde (vermoedelijk ø16mm binnenzijde) en 2x12m lang, vervangen is geen optie. Wat ik begrijp is dat dit een beperking kan zijn voor lage-temperatuurverwarming, mogelijk krijg ik er niet voldoende vermogen doorheen of zakt het rendement in doordat watertemperatuur omhoog moet. Iemand opperde de gasleiding ook mee te nemen, dat is van dezelfde flexibele buis maar dan geel ipv blauw/rood en ø25mm buitenzijde. Dan kan het water heen door ø20mm (binnen) en terug door tweemaal ø16mm, iemand bezwaar tegen zo'n idee?
Al met al een hoop afwegingen voor op zich een doorsnee huis, ik hoop op leuke en goede adviezen!