Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-07-2022
ik wil mijn pc upgraden aangezien mijn gpu en cpu outdated zijn. ik wil nu mijn cpu en dus ook mijn moederboard vervangen en later er een nieuwe gpu erin zetten. ik zat te denken aan een i5-10600(K,KF) of iets met ongeveer de zelfde stats van AMD te kopen om bottleneck te verkomen als ik later een RTX 3070 of iets in die richting te kopen. ik heb eigelijk altijd intel gehad dus ik snap niks van de ryzen series maar ik heb wel gezien dat intel beter runt met high end gpu's na research. als iemand vind een onderbouwde suggestie heeft om AMD te kopen dan zou ik daar zeker naar kijken.

ik snap niet echt voor gaming wat de voordelen zijn in ingebouwde graphics in je cpu of dat je dat juist moet vermijden. en zou ik dan als ik die graphics niet moet nemen de KF of de normale kopen.

ook heb ik een beetje zitten rekenen en zou ik met mijn 650 W voeding makkelijk uit moeten komen. en later vervangen als ik mijn GPU koop zou ook geen probleem moeten zijn.

als iemand nog andere suggesties heeft voor cpu's be my guest. alle hulp is welkom. alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22

Cyphax

Moderator LNX
Wat voor games wil je draaien, en op welke resolutie? Geintegreerde graphics is niet voor het zwaardere werk, dus als je wilt gamen, ga er dan van uit dat geintegreerde graphics niet snel genoeg zijn.
Als je begint bij de laatste BBG: reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2020
Pak het systeem dat past bij jouw wensen en neem die als basis. :)
Intel-processoren zijn uiteindelijk het snelst als het puur op gaming aankomt, maar als je ook andere dingen met je systeem doet, dan zijn AMD's vaak weer sneller voor minder geld. Hoe hoger de resolutie, hoe lager dat gat.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 06-09-2020 15:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo te zien heeft de KF versie geen GPU IGP geïntegreerd: https://ark.intel.com/con...tIds=199273,199311,199315

En verder nog 2 puntjes die anders zijn, geen idee wat die betekenen. Dat mag je zelf bekijken via bovenstaande link.

De 10600 (zonder toevoegingen) is in de basis iets langzamer, wat ook uit de vergelijking te halen valt.

[ Voor 50% gewijzigd door sypie op 06-09-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Gaming doe je inprincipe idd niet met een IGP. Maar die kan wel handig zijn voor trouble shooten als je GPU stuk is bv.

Als je wilt overklokken dan neem je een K versie.
Ander kan je ook een Non K nemen.

Beide kampen zijn gewoon goed. AMD kan prima op tegen Intel
Voordeel Intel is de hogere clockspeed met single core. Dat vinden sommige games toch fijn.
En wil je net wat meer FPS eruit halen.

In de praktijd scheelt het vaak niet zoveel.
En heb je met AMD vaak wat meer cores en bang for buck.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Welke 650W voeding heb je? 650W zegt onvoldoende. Een kwalitatatieve voeding van 650W is voldoende. Een prutsvoeding van 650W is gevaarlijk voor je systeem en absoluut onvoldoende.

De verschillende i5's verschillen trouwens vooral in prijs en kloksnelheid. Het is niet echt merkbaar. Je kunt ook een processor met een F aanduiding kopen. Dan heeft de processor geen GPU. Dat maakt voor de performance niks uit, maar een integrated gpu is soms wel handig. De K aanduiding geeft aan dat een processor overclockbaar is. Daar heb je wel een moederbord met Z-chipset voor nodig. KF geeft dan weer aan dat de processor overclockbaar is en geen integrated gpu heeft.

Als je overclocken leuk vindt, kun je een overclockbarr processor kopen. Maar meestal is het vooral duurder, terwijl je zeker de eerste jaren er weinig voor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:52

br00ky

Moderator Harde Waren
No offence, maar als je dit moet vragen over intel processoren dan zit je ook niet heel diep in je kennis over intel :). Ik zou dan serieus AMD een kans geven. Over de breedte is dat momenteel immers de beste keus.

Dit voelt meer als "ik heb altijd intel gehad dus ik ken AMD niet" ;). Merkentrouw is geen goede eigenschap in de pc hardware.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 06-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
@hoi1234 blijkbaar is mijn voeding 700W, mijn fout. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/390912/sharkoon-wpm700-bronze/specificaties/ dit is hem. ik ga in principe niet overclocken maar als de mogelijkheid er is voor de toekomst is dat natuurlijk niet verkeerd.

@Cyphax het gaat erom dat ik weer voor een paar jaar geen problemen ga hebben met de nieuwe titels opstarten. ik speel gewoon 1080p. niet 4k daar is me beeldscherm toch niet voor geschrikt.

is het dan wel nog waard om voor die extra clockspeed de KF versie te kopen voor het extra geld denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
br00ky schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:18:
No offence, maar als je dit moet vragen over intel processoren dan zit je ook niet heel diep in je kennis over intel :). Ik zou dan serieus AMD een kans geven. Over de breedte is dat momenteel immers de beste keus.

Dit voelt meer als "ik heb altijd intel gehad dus ik ken AMD niet" ;). Merkentrouw is geen goede eigenschap in de pc hardware.
er staat in mijn eerste post letterlijk dat als je AMD suggesties hebt dat je ze moet sturen maar ik niks van amd af weet :F . ik weet niet waar ik moet zoeken met AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Je begrijpt mijn punt niet helemaal. Je stelt hier beginnersvragen over intelprocessoeren dus daar weet je blijkbaar ook niet veel van, maar die heb je wel gevonden. Met betrekking tot AMD is dat dus niet heel anders. Genoeg reviews hier te vinden over die processoren, reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget en bij onze buren.

Dus in plaats van te vragen naar verschillen tussen intel processoren, kan je je dan niet beter afvragen welke cpu op dit moment voor jou de beste keus is, los van het merkje dat erop staat?

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 06-09-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
daar ben ik het mee eens @br00ky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Een pricewatch: Sharkoon WPM700 Bronze is niet geschikt voor een Ryzen / 10 gen Intel met RTX 3070. Voeding is low end en heeft een double forward ontwerp met groepsregulatie. Bovendien is ie niet compatibel met C6/C7 power stages. Deze zul je ook moeten vervangen tijdens de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
Djarune schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:24:
Een pricewatch: Sharkoon WPM700 Bronze is niet geschikt voor een Ryzen / 10 gen Intel met RTX 3070. Voeding is low end en heeft een double forward ontwerp met groepsregulatie. Bovendien is ie niet compatibel met C6/C7 power stages. Deze zul je ook moeten vervangen tijdens de upgrade.
ook niet voor alleen de processor en moederboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 16:22

WCA

HAGE_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:40:
[...]

ook niet voor alleen de processor en moederboard?
Sowieso niet een erg goede voeding, ik zou m hoe dan ook vervangen als ik eerlijk ben.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
WCA schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:54:
[...]

Sowieso niet een erg goede voeding, ik zou m hoe dan ook vervangen als ik eerlijk ben.
dan gaan we dat maar doen:P . nog tips voor het zoeken naar een goede voeding? ik neem aan dat je niet alleen maar kijkt naar de hoeveelheid Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

HAGE_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:56:
[...]

dan gaan we dat maar doen:P . nog tips voor het zoeken naar een goede voeding? ik neem aan dat je niet alleen maar kijkt naar de hoeveelheid Watt.
Ik kan je een voeding geven die sowieso goed is, maar ik ben niet op de hoogte van alle voedingen, dus als je echt de beste bang for buck wil kan je het beste even het volgende topic kijken/je vraag stellen:

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Daar zitten een paar mensen die precies weten wat op dit moment de beste koop is voor jouw situatie.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:04
wat is je budget?
je zit te denken aan een RTX 3070 ?
pak maar een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W of als je groot wilt (erg ruim) pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 07-09-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
99ruud99 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:58:
wat is je budget?
je zit te denken aan een RTX 3070 ?
pak maar een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
650w, is dat niet een beetje weinig? die nieuwe kaarten zuigen electriciteit had ik gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

HAGE_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:59:
[...]

650w, is dat niet een beetje weinig? die nieuwe kaarten zuigen electriciteit had ik gezien.
Meer dan voldoende mits de voeding van goede kwaliteit is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
350 voor GPU
100 voor CPU
+20 %
=540 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
99ruud99 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:00:
350 voor GPU
100 voor CPU
+20 %
=540 watt
ik denk als ik een nieuwe grafische kaart koop dat ik mijn oude grafische kaart gewoon een plekje opschuif mits er ruimte is. dan gebruik ik die gewoon voor een tweede beeldscherm of zoiets. is zoiets haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:46
HAGE_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:04:
[...]

ik denk als ik een nieuwe grafische kaart koop dat ik mijn oude grafische kaart gewoon een plekje opschuif mits er ruimte is. dan gebruik ik die gewoon voor een tweede beeldscherm of zoiets. is zoiets haalbaar?
Technisch gezien kan dat, maar over het algemeen hebben kaarten genoeg uitgangen om 3 monitoren aan te sturen, en je desktop/youtube renderen kost praktisch niks. Dus het heeft eigenlijk geen voordeel, maar wel extra nadelen in stroom verbruik en driver issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
sjaakwortel schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:07:
[...]

Technisch gezien kan dat, maar over het algemeen hebben kaarten genoeg uitgangen om 3 monitoren aan te sturen, en je desktop/youtube renderen kost praktisch niks. Dus het heeft eigenlijk geen voordeel, maar wel extra nadelen in stroom verbruik en driver issues.
nu ik erover nadenk kan een 3070 neem ik aan wel 2 beeldschermen izi pizi aan dus laat maar zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
mag ik trouwens effe zeggen dat dit echt zo'n top site is met een top community. echt bizar dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
haha :P

ps nooit 2 verschillende videokaarten tegelijk laten draaien, dat maakt je systeem niet sneller :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:46
Verder is het trouwens wel van belang om bij een Intel build rekening te houden dat als je alle features wil gebruiken je een z490 moederbord nodig hebt (overclocking ook voor sneller dan standaard geheugen).
Een gelijkwaardig amd setje (ryzen 5 3600 + b450 moederbord + 3600mhz cl16 geheugen) zal waarschijnlijk een betere prijs prestatie verhouding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
oke dus wat ik nu een beetje in mijn hoofd heb:

lijst van wat ik ga vervangen:
-moederboard, chipset voor ryzen 5 3600/3600x en misschien PCIe 4 voor 3070(ligt eraan wat dit kost)

-cpu, ryzen 5 3600/3600x, ik zie dat er klein verschil zit tussen deze cpu's maar misschien is dit toch nuttig voor een hogere base clock snelheid??(meningen hierover?)

-voeding, 650W ik heb een tip gekregen dat de be quit! straigt power 11 650W goed is. je krijgt toch gewoon standaard kabels bij je voeding of moet je dat erbij bestellen?

-gpu, rtx 3070 als hij uit komt (later)

debateble:
-ik heb nu Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16, bottleneck je met ram met ddr4-2400? is het nodig om dit ook te upgraden? is namelijk toch weer 60-80 euro.

je zou bijna denken dat ik een nieuwe computer moet kopen :P, heb ik het zo een beetje?
Pagina: 1