Auto met 1400cc motor om aanhanger te trekken?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor incidenteel vrachtjes (ritjes van 200 a 300km) ophalen en het vervoeren van een motor ben ik op zoek naar een auto die prima een aanhanger kan trekken.

Op de aanhanger zal ik maximaal 3a400 kilo aan vracht laden. Niet echt heeeel spannend.

Echter heb ik onlangs een discussie gehad waarbij diegene afraadde om een auto met een 1400cc motor te gebruiken voor het trekken van een aanhanger. Dit heb ik nagezocht op internet maar ik kom verschillende verhalen tegen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Is dit inderdaad iets om rekening mee te houden of kan een 1400cc prima een aanhanger trekken met het gewicht (of misschien zelfs zwaarder) wat ik voor ogen heb?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50
Kijk even in de gegevens van de auto daar staat wat je mag trekken.
Dit verschilt namelijk per model.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met een 1.4 met 75pk kan je ook niet op de snelweg rijden volgens sommigen.

Zolang jij je aan de maximale gewichten op je kentekenbewijs houdt en zorgt dat je kogeldruk klopt boeit de cilinderinhoud niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:56

_Ernst_

Mark It Zero!

Je zegt het zelf al: incidenteel gebruik, dus zo spannend is dat allemaal niet. Zolang de auto het gewicht mag trekken, geen probleem.

Ik trek al jaren regelmatig een 400kg aanhanger met mijn 0.8 suzuki alto Dat gaat niet snel, maar tot nu toe leeft ie nog steeds :p

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor incidenteel gebruik maakt het niet veel uit.
Als je nou elke dag een aanhanger zou trekken zou ik ook een wat grotere motor aanraden.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

Kan prima, gewoon gas geven

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 17:49

DarkSide

theres no place like ::1

1400CC zegt niets.
De buren hebben bv een 1400CC non turbo auto met 100PK en 120NM.
Andere hebben een 1200CC met turbo met 115OK en 200NM .

Ik weet wel welke auto ik liever heb.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Als ik naar het kentekenbewijs kijk dan kan ik vrijwel elke auto pakken inderdaad :)

maar kan je met je vracht nog wel knap optrekken, langzamere auto's redelijk vlot inhalen en knap in een gebied als limburg rijden zonder dat je de motor te zwaar belast wordt? Niet dat je in de 3e versnelling moet zitten en dan net aan kan versnellen

Zelf heb ik nu een peugeot 206 uit 2000 met een 1400cc motortje. De twijfel is nu om hierop een trekhaak te plaatsen https://www.ultimatespecs...14-XR---XT---XS---RG.html

Wellicht bovenstaande maar eens proberen en als dat niet fijn aanvoelt kijken naar een auto met meer dan 120nm

@_Ernst_ hoe gaat het inhalen van voertuigen op de snelweg en/of hellingen/heuvels?

[ Voor 40% gewijzigd door AOC op 06-09-2020 14:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

theres no place like ::1

Als je een aanhanger mee hebt met een (behoorlijke) lading. Denk ik niet dat je eerste prio redelijk vlot optrekken zou zijn.

Kijk ook even naar wanneer de PK's en NM beschikbaar zijn.
een 1400 kan dit zijn 120nm bv pas boven de 2400 tpm beschikbaar hebben tot 3200.

En een andere kan zijn NM al raadplegen vanan 1400 en dit volhouden tot 4000.

Laatste zorgt dat je wat rustiger kan rijden en toch voorruit komt.

Ik rij niet zovaak met aanhang. Maar mijn oude 1.2 TSI deed dat prima.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:56

_Ernst_

Mark It Zero!

Waterkoker schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:53:

@_Ernst_ hoe gaat het inhalen van voertuigen op de snelweg en/of hellingen/heuvels?
Zoals je van een 34pk auto mag verwachten: traag :p

Maar dat is ook niet echt van belang, met aanhanger mag je toch maar 90km/u, dus dan valt er weinig in te halen ;)

In geval van hellingen en heuvels: gewoon op tijd terugschakelen en niet bang zijn om het ding wat meer toeren te laten maken, dat is de reden dat auto's vaak de geest geven tijdens het stijgen, mensen die lekker dat ding met 1500-2000 toeren naar boven proberen te laten rijden...

[ Voor 26% gewijzigd door _Ernst_ op 06-09-2020 15:06 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vroeger was een "1400 motor" niet heel geschikt om veel te trekken. Maar dan spreken we jaren 80. We zijn inmiddels 35 jaar verder en de techniek ook. Trekkracht gaat puur om pk's en Nm's. Met een 1.4 van 120 pk trek jij prima een aanhangertje weg. En dat mag ook volgens de RDW enzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als ik naar het kentekenbewijs kijk dan kan ik vrijwel elke auto pakken inderdaad :)

maar kan je met je vracht nog wel knap optrekken, langzamere auto's redelijk vlot inhalen en knap in een gebied als limburg rijden zonder dat je de motor te zwaar belast wordt? Niet dat je in de 3e versnelling moet zitten en dan net aan kan versnellen

Zelf heb ik nu een peugeot 206 uit 2000 met een 1400cc motortje. De twijfel is nu om hierop een trekhaak te plaatsen https://www.ultimatespecs...14-XR---XT---XS---RG.html

Wellicht bovenstaande maar eens proberen en als dat niet fijn aanvoelt kijken naar een auto met meer dan 120nm

Qua motor gaat ie het gewoon trekken, dat motortje is niet snel maar heeft onderin nog wel redelijk koppel. Ik heb 'm in mijn 206SW.

Of het comfortabel is hangt af van de naaldlagers in je 20 jaar oude torsie as (die van mijn 206sw zijn vergaan, deint ook al zonder aanhanger op de snelweg).
Ik heb 7 jaar in een 206 1.4hdi gereden, daarmee reed ik liever met 200kg overladen dan met een lege aanhanger. Een lege aanhanger stuitert en dat voel je door de hele auto bij een 206.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Perfect, op basis van jullie reacties durf ik het wel aan om met een 1400cc wat aanhangerwerk te gaan verrichten. Ik zal eerst m'n huidige peugeot 206 voorzien van een trekhaak en kijken hoe dat bevalt. Mocht dat bevallen kan ik vervolgens kijken naar een nieuwer voertuig met wellicht LPG gezien de lange afstanden.
Voor mij blijft een 1400cc gewoon interessant qua wegenbelasting en gewicht/verbruik. Vind het zonde om een groot voertuig te hebben om incidenteel wat massa te te vervoeren

@_JGC_ de naaldlagers zijn nog goed. Ondanks zijn leeftijd doet het auto'tje het nog perfect. Voordeel is dat ik zelf zo'n beetje alles kan vervangen.

[ Voor 37% gewijzigd door AOC op 06-09-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Waterkoker Klopt, de 206 is heel makkelijk met zelf sleutelen, zeker de simpele TU3JP waar je nagenoeg overal bij kunt. Onderdelen zijn ook heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:31

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hoeveel mag je volgens je kenteken trekken, de link die je net gaf, zegde dat je geen trekgewicht hebt op de auto.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Smuggler schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:38:
Hoeveel mag je volgens je kenteken trekken, de link die je net gaf, zegde dat je geen trekgewicht hebt op de auto.
510 ongeremd, 1100 geremd.

Beetje ongeremde aanhanger zit al op 180kg, dus veel kan er niet op.

Lage gewicht ongeremd heeft te maken met motorvermogen, remsysteem en eigen gewicht van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wat mag de auto ongeremd trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54

Ik heb een redelijke periode met een honda civic op LPG een aanhanger met motor (of 2) getrokken, geen centje pijn. Je bent niet de snelste, maar de bijna wekelijkse ritjes gingen prima :Y

Ooit in een ver verleden met de auto van mn ma op vakantie geweest. 1.7D, 54pk en aanhanger met 2 wegmotoren erop. Heuvelop haalden de vrachtwagens mij in, maar verder ging het prima.
Vaak ben je te bang :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Heb zelf een 309 en meerdere AX'en (gehad) met diezelfde 1.4 motor, en aanhangertjes trekken gaat echt meer dan prima, niet te bang zijn om het gas te gebruiken en terug te schakelen om de toeren hoog te houden, maximum koppel begint bij 2000 en eindigt ergens bij 6000. Gelukkig houd PSA wel van korte versnellingsbakken dus de boel boven de 3000 houden zal niet moeilijk zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lLZCYs6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XSFKLuY.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qTnSoCm.jpg
_JGC_ schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:10:
Lage gewicht ongeremd heeft te maken met motorvermogen, remsysteem en eigen gewicht van de auto.
Ongeremd gewicht is puur het remsysteem en eigen gewicht (grip) van de auto, geremd gewicht is voornamelijk begrensd door motorvermogen en grip op de aangedreven wielen. De 206 is een van de auto's die een bovengemiddeld hoog trekgewicht heeft, dus dat is eigenlijk wel prima. :)
_JGC_ schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:43:
Met een 1.4 met 75pk kan je ook niet op de snelweg rijden volgens sommigen.
Dat ja. En mensen die denken dat je een pickuptruck met een V8 nodig hebt om een vouwwagentje te trekken.
_JGC_ schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:43:
zorgt dat je kogeldruk klopt boeit de cilinderinhoud niet.
Das een belangrijke, met te weinig kogeldruk wordt de boel instabiel. 50-70 kg dr op en gaan met die banaan.

Overigens, als je nog geen aanhanger had en er zelf een gaat bouwen, vouwwagens zijn vaak een uitstekende basis, omdat ze lichtgewicht zijn *en* geremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:38:
@Waterkoker Klopt, de 206 is heel makkelijk met zelf sleutelen, zeker de simpele TU3JP waar je nagenoeg overal bij kunt. Onderdelen zijn ook heel goedkoop.
Hieruit maak ik op dat je waarschijnlijk wel kijk hebt op auto's :) weet je toevallig of deze type motor makkelijk op gas te zetten is? ik kan een soortgelijke auto overnemen (zelfde motor) waarvan de bak stuk is met een gassysteem. Is dat zo 1 op 1 over te zetten? Of komt er per motor (ook al is het dezelfde type) nog enige afstelling bij kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Waterkoker schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:04:
[...]

Hieruit maak ik op dat je waarschijnlijk wel kijk hebt op auto's :) weet je toevallig of deze type motor makkelijk op gas te zetten is? ik kan een soortgelijke auto overnemen (zelfde motor) waarvan de bak stuk is met een gassysteem. Is dat zo 1 op 1 over te zetten? Of komt er per motor (ook al is het dezelfde type) nog enige afstelling bij kijken
Zijn vrij simpele motoren, zou niet weten waarom die niet op gas willen. Enige zwakke plek van die motor is het oliekanaal in de koppakking.

Heb overigens net anderhalve maand een 17 jaar oude 206SW met die motor, had hiervoor een 207SW 1.6VTI op gas waarvan de motor het heeft begeven. 206 bleek achteraf een iets groter "projectje" te zijn dan verwacht :X.

Gas zou je wel zo over kunnen zetten, maar enige afstelling zal je vaak nog wel moeten doen. Verder krijg je geen G3 op kenteken als je het niet door een officiële inbouwer laat doen.

Enige nadeel van LPG in een 206 met onderbouw is dat de tank open en bloot in een draadmand ligt. Die is na 10 jaar compleet verrot. Had bij de 207 alleen verrotte koppelingen na 11 jaar, de tank lag netjes droog in de kofferbakruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Zelf ga ik ook voor de versie waarbij de tank in de kofferbak ligt. De achterbank is eigenlijk mijn laadruimte :)

volgens mij kan je voor 55 euro het laten keuren bij de RDW https://www.rdw.nl/partic...tie-in-uw-voertuig-bouwen

geen idee of er onderscheid is tussen lpg of g3 qua keuring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Keuren en op kenteken aanpassen kan altijd, maar zonder inbouwcertificaat van een erkend gasinbouwbedrijf krijg je geen G3 op kenteken en betaal je de hoofdprijs voor wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
He jammer, dan is het economisch niet zo interessant. De installatie kost, zover ik zie, ongeveer 2000euro en dan kan ik net zo goed een auto kopen waar het al in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
_Ernst_ schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:03:
[...]

Zoals je van een 34pk auto mag verwachten: traag :p

Maar dat is ook niet echt van belang, met aanhanger mag je toch maar 90km/u, dus dan valt er weinig in te halen ;)

In geval van hellingen en heuvels: gewoon op tijd terugschakelen en niet bang zijn om het ding wat meer toeren te laten maken, dat is de reden dat auto's vaak de geest geven tijdens het stijgen, mensen die lekker dat ding met 1500-2000 toeren naar boven proberen te laten rijden...
Tegenwoordig mag je ook met een aanhanger 100. Laat maar blijkbaar is het toch 90...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-06 12:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

hoi1234 schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:33:
[...]

Tegenwoordig mag je ook met een aanhanger 100. Laat maar blijkbaar is het toch 90...
...en dan alleen op de snelweg, daarbuiten gewoon 80.

@TS: je auto gaat zo'n aanhangertje prima trekken. Beetje meer toeren maken dan normaal (zodat je in het optimale bereik zit voor maximum koppel) en goed doortrekken in de versnellingen (want vermogen = koppel x toerental) dan kom je prima waar je zijn moet.

Let wel op, 510 kg maximaal ongeremd is niet heel veel. Een aanhangertje met een motorfiets erop weegt dat al heel snel. Een bakkie gevuld met 400 kg zand (bijv) zit echt boven dat gewicht.

[ Voor 46% gewijzigd door Icephase op 06-09-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Volgens https://www.rijksoverheid...voor-auto-s-op-de-snelweg is het gewoon 90 op de snelweg met aanhanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Icephase schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:35:
[...]

@TS: je auto gaat zo'n aanhangertje prima trekken. Beetje meer toeren maken dan normaal (zodat je in het optimale bereik zit voor maximum koppel) en goed doortrekken in de versnellingen (want vermogen = koppel x toerental) dan kom je prima waar je zijn moet.

Let wel op, 510 kg maximaal ongeremd is niet heel veel. Een aanhangertje met een motorfiets erop weegt dat al heel snel. Een bakkie gevuld met 400 kg zand (bijv) zit echt boven dat gewicht.
400kg zand heb je net iets meer dan een kwart kuub. Dacht dat je meer zand had met dat gewicht, maar 1 kuub zand weegt gewoon 1500-1750kg :X.

Niet dat een 206 daar moeite mee heeft overigens, ook wel eens een half kuubje opgehaald met mijn 1.4hdi destijds, maar dan zit je al op 750kg zand op een aanhanger die dat incl eigen gewicht mag wegen en een auto die 520kg ongeremd mag trekken. Ongeremde aanhanger net zo zwaar als de auto, remmen zijn daar niet op berekend dus liever gewoon niet doen. Boetes zijn ook niet mals daarvoor en dat heeft zo zijn redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 21:56

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik heb een 1.4 met 170 pk (fabrieksaf). Kun je tenminste gewoon op 100km/h doorblazen met een aanhanger. >:)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn passat 1.4 mag 1600kg trekken. Mijn boot weegt 1599 kg en dat gaat prima. Ruim voldoende vermogen. Ben alleen nog niet in de Franse heuvels geweest. In NL zit je zo op 120 als je niet oppast..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 11:31
_JGC_ schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:39:
[...]

400kg zand heb je net iets meer dan een kwart kuub. Dacht dat je meer zand had met dat gewicht, maar 1 kuub zand weegt gewoon 1500-1750kg :X.

Niet dat een 206 daar moeite mee heeft overigens, ook wel eens een half kuubje opgehaald met mijn 1.4hdi destijds, maar dan zit je al op 750kg zand op een aanhanger die dat incl eigen gewicht mag wegen en een auto die 520kg ongeremd mag trekken. Ongeremde aanhanger net zo zwaar als de auto, remmen zijn daar niet op berekend dus liever gewoon niet doen. Boetes zijn ook niet mals daarvoor en dat heeft zo zijn redenen.
Toch zie je dat best vaak, aanhangertje gewoon volgooien met zand/tegels/andere zware meuk en dan gaan rijden.
Keer wat stoeptegels moeten halen, met een ongeremd aanhangertje, dat was echt maar 2 lagen tegels laden omdat je dan al aan het max gewicht zat.

Hier overigens ook een 1.4 blokje, waar ook af en toe een vrij lompe aanhanger achter hangt, maar daar niet zoveel problemen mee heeft, wel geholpen met een turbootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
DarkSide schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:52:
1400CC zegt niets.

Weet ik ook wel, die 1400. Want dat turbo'tje heeft na 3500 toeren geen adem meer en dan trekt die 1400 gewoon door.
Jij maakt mij niet wijs dat jou AX zo'n tandemasser trekken mag ;) De max toelaatbare massa is rustig het 3 voudige van je auto

[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 07-09-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 09:20
FastFred schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:43:
[...]

Weet ik ook wel, die 1400. Want dat turbo'tje heeft na 3500 toeren geen adem meer en dan trekt die 1400 gewoon door.

[...]

Jij maakt mij niet wijs dat jou AX zo'n tandemasser trekken mag ;) De max toelaatbare massa is rustig het 3 voudige van je auto
gelukkig is voor het daadwerkelijk trekken alleen maar van belang wat het spul weegt op dat moment.
max totaal toelaatbare massa is alleen interessant voor B of BE rijbewijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
squashedraven schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:09:
[...]

gelukkig is voor het daadwerkelijk trekken alleen maar van belang wat het spul weegt op dat moment.
max totaal toelaatbare massa is alleen interessant voor B of BE rijbewijs
Euh volgens mij niet hoor? Mijn auto mag geremd 1300kg trekken, maar ik mag niet met een aanhanger rijden die meer mag hebben dan dat, ook al is die leeg op dat moment.

[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 07-09-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:55

Theo

moederbord

Zelfs een Fiat Panda uit 2005 met een 1.2 liter 8 kleppen blokje (55 kW, Vmax =155 km/h) mag iets van 700 km trekken. Ideaal zal het niet zijn, maar voor incidenteel is het geen probleem. Of je met 5 man in de auto zit, of je hebt hetzelfde gewicht achter de auto hangen zal niet veel uitmaken voor de auto. Een Panda met 5 man erin, of met 1 persoon plus 400 kilo aan stenen die is zeker niet de snelste, en het optrekken gaat gewoon wat langzamer. Maar omdat je met een aanhanger toch niet harder mag dan 90 km/h maakt het ook minder uit hoe de auto presteert op hogere snelheden.

Als het echt maar 500kg is en jaarlijks iets van 500 km, en je gaat er niet de bergen mee in (Alpen, Pyrineëen) dan is elke auto die 700 km mag trekken prima.

Je kan uiteraard ook gaan voor een grotere auto 'omdat die beter kan trekken'. Maar stel je rijdt 15.000 km per jaar zonder aanhanger dan zijn al die kilometers dus duurder (in brandstof, in onderhoud én afschrijving), puur voor die paar honderd kilometers. Dat zijn dan heel dure aanhangerkilometers..

Een 1.4 blokje (of een 1.2) in combinatie met een aanhanger kan dus best, mits het niet dagelijks is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-06 15:29
Mocht je net iets vermogen te kort komen kan je altijd overwegen een software remap tune stage 1 te kopen.
Klinkt heeeel spannend, stelt niets voor. Echter wel vaak 20% meer vermogen.

De bedoelingen waren goed... |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Torac op 07-09-2020 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Torac schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:30:
Mocht je net iets vermogen te kort komen kan je altijd overwegen een software remap tune stage 1 te kopen.
Voor een ongeblazen 1.4 8V motor met mechanische gaskabel? Knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23
Hier een 1.5TSI die 1800KG mag trekken. Het lijkt mij dat je moet kijken naar wat je wilt trekken en wat je mag trekken. Dan is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:36:
[...]

Toch zie je dat best vaak, aanhangertje gewoon volgooien met zand/tegels/andere zware meuk en dan gaan rijden.
Keer wat stoeptegels moeten halen, met een ongeremd aanhangertje, dat was echt maar 2 lagen tegels laden omdat je dan al aan het max gewicht zat.

Hier overigens ook een 1.4 blokje, waar ook af en toe een vrij lompe aanhanger achter hangt, maar daar niet zoveel problemen mee heeft, wel geholpen met een turbootje
Meeste mensen staan niet stil bij het gewicht van zand (ik ook niet destijds). Ik heb een aanhanger van 1,30x2,60, zitten 175/65/14 82T bandjes onder (475kg draagvermogen per band). Je kunt aan de bandjes ook wel zien wanneer je veel te ver gaat, dan staan de wangen bol met standaard bandenspanning. Voor beton, tegels, zand, etc gewoon waardeloos, heb je liever een geremde aanhanger. Voor gewoon wat spullen van de bouwmarkt of iets wegbrengen naar het stort is het een prima aanhanger.

Overigens zit ik meer in over de gewichtsverdeling dan het gewicht op zich. Mijn eerste ritje die door een "ervaren" persoon met E achter B was opgeladen had kogellift ipv kogeldruk. Dat heeft me een aanhanger gekost. Daar sta je dan op vrijdagmiddag om 17:30, auto tegen het verkeer in op de vluchtstrook en aanhanger lag op de kop 50 meter verderop in de berm. Had heel anders af kunnen lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
mcsluis schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:36:
Hier een 1.5TSI die 1800KG mag trekken. Het lijkt mij dat je moet kijken naar wat je wilt trekken en wat je mag trekken. Dan is er geen probleem.
En als je die 1800kg door bijvoorbeeld de Alpen trekt, moet je niet bang zijn om toeren te maken, 4000-5000 toeren is geen probleem 2000 wel, dan krijg je dit

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/Bent_connecting_rod_1.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 07-09-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
FastFred schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:23:
[...]

Euh volgens mij niet hoor? Mijn auto mag geremd 1300kg trekken, maar ik mag niet met een aanhanger rijden die meer mag hebben dan dat, ook al is die leeg op dat moment.
Tenzij je je BE hebt gehaald voor 2013. Dan gaat het alleen om het gewicht dat de aanhanger op dat moment weegt. Ik mag dus b.v. met een peugeot 206 de tandemasser trekken (max 3000kg) die ik hier heb staan, mits er niet teveel gewicht op ligt. Iemand die na jan. 2013 zijn BE heeft gehaald mag dat dan weer niet.

Beetje apart, maar dit is wel waarom er zovaak discussie over is :)

-edit : Zie dat ik het zelfs verkeerd opgeschreven heb.... Het verschil is dat het max gewicht van de aanhanger niet van toepassing is bij iemand die voor 2013 zijn BE heeft gehaald. iemand die BE na 2013 heeft gehaald zal dus niet mogen rijden met een aanhanger die >3500kg max. laadgewicht heeft. In alle gevallen wordt echter wel gekeken naar het huidige gewicht van de aanhanger. Dus iemand met BE van na 2013 mag b.v. wel met een auto rijden die max. 1500kg mag trekken en een aanhanger die 3000 max laadgewicht heeft. Het daadwerkelijke gewicht moet dan echter wel onder 1500kg zitten.

En voor TS, aangezien het voor incidenteel gebruik is moet je je er niet te druk om maken en kijken wat wel/niet mag. Als ik zie wat voor auto's sommige collega's kopen omdat ze een keer met de caravan op vakantie gaan 8)7 En dat is dan omdat je natuurlijk berg op nog steeds goed moet kunnen versnellen! (ondanks dat ze amper van de snelweg afkomen....). Niet te veel naar wilde verhalen luisteren dus :+

[ Voor 44% gewijzigd door redwing op 07-09-2020 13:28 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een 1.2 benzine met turbo met (momenteel) rond de 135pk/220nm (origineel 115pk/190nm) en die heeft in beide configuraties geen moeite met aanhangers hoor. Ik mag tot 1400 geremd trekken maar onze eigen aanhanger is een ongeremde enkelasser en die ligt geregeld 'goed vol' zullen we maar zeggen.

Ik denk dat als je gewoon normaal rijd (en zoals hier al is aangedragen rekening houd met je toerental, schakel- en rijgedrag) er niks aan de hand is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
redwing schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:58:
[...]

Tenzij je je BE hebt gehaald voor 2013. Dan gaat het alleen om het gewicht dat de aanhanger op dat moment weegt. Ik mag dus b.v. met een peugeot 206 de tandemasser trekken (max 3000kg) die ik hier heb staan, mits er niet teveel gewicht op ligt. Iemand die na jan. 2013 zijn BE heeft gehaald mag dat dan weer niet.

Oh great, net nu ik dacht dat ik de huidige regels eindelijk snapte... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 07:39
Trekken valt wel mee, maar zeker voor een moter-aanhanger zou ik wel kijken of de remmen van de auto het genoeg aan kunnen OF dat de aanhanger zelf geremd is.

Vergis je niet hoe flink het gewicht van de motor op die aanhanger kan drukken.
Persoonlijk zou ik een motor-trailer altijd geremd doen.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 07-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@hackerhater :? als de auto ongeremd 510kg mag trekken dan kunnen de remmen ook 510kg wel aan hoor

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 07-09-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
FastFred schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:23:
@hackerhater :? als de auto geremd 800kg mag trekken dan kunnen de remmen ook 510kg ongeremd wel aan hoor
Ja, maar 510 kilo zit je zo aan met een motor-trailer, vergis je daar niet in.
Een beetje motor weegt al rustig tegen de 200KG!

Dan heb je dus op het randje van het ongeremd vermogen vs met grote marge een geremde aanhanger.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 07-09-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

hackerhater schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:24:
[...]

Ja, maar 510 kilo zit je zo aan met een motor-trailer, vergis je daar niet in.
Een beetje motor weegt al rustig tegen de 200KG!

Dan heb je dus op het randje van het ongeremd vermogen vs met grote marge een geremde aanhanger.
Daar is het getal op het kentekenbewijs dus ook op afgestemd. Je mag de ongeremde hoeveelheid gewicht trekken (in mijn geval 640 kilo inclusief gewicht aanhanger) maar daar mag je ook een vol beladen auto bij rekenen, wat niet het geval is (als ik zware spullen ophaal ben ik meestal alleen). De remmen hebben die capaciteit dus wel, zo zie ik het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
FastFred schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:11:
Als de oude BE regels voor je van toepassing zijn, die toepassen. Als ze dat niet zijn, lekker de nieuwe regels aanhouden.

Ik heb achter mijn AX (1.1 met 60 pk) ook wel een tandemasser gehad. Daar stond normaal een pompaggregaat op, toelaatbaar gewicht 2500 kg. Pompaggregaat in onderhoud, dan heb je een mooie lichte doch lange bak om een steiger in de gooien. Maar ook gewoon ongeremde tandemassers :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4fAUVh.jpg

's Avonds binnen het dorp met de auto van mijn pa ook wel een halve kuub zand in zo'n ongeremd ding gegooid. Is eigenlijk iets te zwaar, maar merk je toch niets van en die 1500 meter. Die wagen trekt 1700 kg geremd.
redwing schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:58:
[...]

En voor TS, aangezien het voor incidenteel gebruik is moet je je er niet te druk om maken en kijken wat wel/niet mag. Als ik zie wat voor auto's sommige collega's kopen omdat ze een keer met de caravan op vakantie gaan 8)7 En dat is dan omdat je natuurlijk berg op nog steeds goed moet kunnen versnellen! (ondanks dat ze amper van de snelweg afkomen....). Niet te veel naar wilde verhalen luisteren dus :+
Volgens mij mag je dat met het huidige BE nog steeds, alleen zit er een beperking op het aanhangergewicht. Waar wij met oud BE alleen de beperking van 3500 kg op de motorwagen hebben, geldt tegenwoordig een beperking van 3500 kg op de motorwagen en op de aanhanger ook 3500 kg, waarbij je een deel van het gewicht van de 1 op de ander mag leggen, zo lang je niet boven de 7 ton treingewicht komt. Wij hebben alleen een technische beperking. Ik zou dus, net als jij, met een BE oplegger combinatie op pad mogen die ca. 12-13 ton weegt (daar ligt momenteel nog steeds de technisch haalbare grens), terwijl Fred 7 ton mag wegen en voor 12 ton C1E moet halen (en dan beperkt is tot 12 ton). Mag de trekkende wagen wel weer zwaarder zijn.
HTT-Thalan schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:29:
Daar is het getal op het kentekenbewijs dus ook op afgestemd. Je mag de ongeremde hoeveelheid gewicht trekken (in mijn geval 640 kilo inclusief gewicht aanhanger) maar daar mag je ook een vol beladen auto bij rekenen, wat niet het geval is (als ik zware spullen ophaal ben ik meestal alleen). De remmen hebben die capaciteit dus wel, zo zie ik het.
Lang niet altijd. Veel voertuigen hebben naast een maximaal te beladen gewicht en een maximaal trekgewicht ook nog een maximaal treingewicht, wat dan weer lager ligt dan het maximaal beladen gewicht en het maximaal trekgewicht opgeteld. EDIT: Overigens geldt dat eigenlijk altijd pas voor een geremde aanhanger, dus daarin heb je gelijk! (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-09-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Pizza_Boom schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:36:
[...]
Als de oude BE regels voor je van toepassing zijn, die toepassen. Als ze dat niet zijn, lekker de nieuwe regels aanhouden.

Ik heb achter mijn AX (1.1 met 60 pk) ook wel een tandemasser gehad. Daar stond normaal een pompaggregaat op, toelaatbaar gewicht 2500 kg. Pompaggregaat in onderhoud, dan heb je een mooie lichte doch lange bak om een steiger in de gooien. Maar ook gewoon ongeremde tandemassers :9

[Afbeelding]

's Avonds binnen het dorp met de auto van mijn pa ook wel een halve kuub zand in zo'n ongeremd ding gegooid. Is eigenlijk iets te zwaar, maar merk je toch niets van en die 1500 meter. Die wagen trekt 1700 kg geremd.

[...]
Volgens mij mag je dat met het huidige BE nog steeds, alleen zit er een beperking op het aanhangergewicht. Waar wij met oud BE alleen de beperking van 3500 kg op de motorwagen hebben, geldt tegenwoordig een beperking van 3500 kg op de motorwagen en op de aanhanger ook 3500 kg, waarbij je een deel van het gewicht van de 1 op de ander mag leggen, zo lang je niet boven de 7 ton treingewicht komt. Wij hebben alleen een technische beperking. Ik zou dus, net als jij, met een BE oplegger combinatie op pad mogen die ca. 12-13 ton weegt (daar ligt momenteel nog steeds de technisch haalbare grens), terwijl Fred 7 ton mag wegen.

[...]
Lang niet altijd. Veel voertuigen hebben naast een maximaal te beladen gewicht en een maximaal trekgewicht ook nog een maximaal treingewicht, wat dan weer lager ligt dan het maximaal beladen gewicht en het maximaal trekgewicht opgeteld.
toon volledige bericht
*bekijkt kentekenbewijs*

nope, geen treingewicht vermeld. En ik heb in mijn jaren genoeg ervaring met aanhangers en zwaar materieel opgedaan om een inschatting te maken hoe en óf ik met een bepaalde combinatie moet rijden. Ik zeg niet dat het in sommige situaties geen factor zal zijn, maar ik weet ondertussen een beetje hoe ik een aanhanger moet beladen zodat hij stabiel is, moet zekeren zodat de boel niet omklapt bij een uitwijkactie en waar je qua radius en afstand rekening mee moet houden in het verkeer.

N=1, I know, maar misschien dat mijn 2c wel bijdraagt - de motor is je minste zorg. Let vooral op je remmen, je belading en je rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 09:20
FastFred schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:11:
[...]

ook bij de ANWB is er onduidelijkheid geloof ik.
https://www.anwb.nl/exper...0voor%20ieder%20rijbewijs.

ik ben in ieder geval al wel eens staande gehouden met giga aanhanger (licht spul erop) met max massa van 2500kg en auto die max 1500 mag trekken. na weging van het spul was er niks aan de hand... (BE gehaald in 2017) dus ik snap er nu ook niks meer van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

maar kan je met je vracht nog wel knap optrekken, langzamere auto's redelijk vlot inhalen
Nee.... maar waarom zou je dat willen als je een aanhanger hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:03
Torac schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:30:
Bij ZIPtuning zeker? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
HTT-Thalan schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:42:
*bekijkt kentekenbewijs*

nope, geen treingewicht vermeld. En ik heb in mijn jaren genoeg ervaring met aanhangers en zwaar materieel opgedaan om een inschatting te maken hoe en óf ik met een bepaalde combinatie moet rijden. Ik zeg niet dat het in sommige situaties geen factor zal zijn, maar ik weet ondertussen een beetje hoe ik een aanhanger moet beladen zodat hij stabiel is, moet zekeren zodat de boel niet omklapt bij een uitwijkactie en waar je qua radius en afstand rekening mee moet houden in het verkeer.
Ga eens een dag staan, in de vakantieperiode (bij voorkeur zaterdags) op een Franse rustplaats aan de tolweg. >:) Dan zul je zien dat wat jij en ik weten, lang niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
Ik ben opgegroeid met kamperen en later ook caravannen. Als bij ons thuis de caravan een te hoge of juist te lage kogeldruk had, werd er materiaal uit de caravan gehaald en in de auto gegooid. Zware spullen? Op de as en op de grond. Niet, zoals je bij sommige ziet, 20 kg aardappelen in de kastjes tegen de achterwand. Mijn pa heeft er wel 130 mee gereden bij klimmen op de Franse Péage, vrachtwagen die terugvallen naar 40 op de middenbaan viel hem niet lekker, dan maar in zijn 4 omhoog.
N=1, I know, maar misschien dat mijn 2c wel bijdraagt - de motor is je minste zorg. Let vooral op je remmen, je belading en je rijgedrag.
Wijze woorden! _/-\o_
squashedraven schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:05:
[...]

ook bij de ANWB is er onduidelijkheid geloof ik.
https://www.anwb.nl/exper...0voor%20ieder%20rijbewijs.

ik ben in ieder geval al wel eens staande gehouden met giga aanhanger (licht spul erop) met max massa van 2500kg en auto die max 1500 mag trekken. na weging van het spul was er niks aan de hand... (BE gehaald in 2017) dus ik snap er nu ook niks meer van :+
Met BE kijkt men naar de daadwerkelijke belading, bij B naar de toegelaten maximale massa's. Het grootste verschil zit in je maximale gewichten, BE (20013 en later) is max 7 ton treingewicht, daarvoor had je die beperking niet.

Het is niet zo moeilijk. Heb je:
Rijbewijs B, dan mag je aanhanger, als je deze maximaal belaadt, nooit zwaarder zijn dan het maximale trekgewicht van jouw auto en mag de combinatie hiervan niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Rijbewijs BE, dan mag je iedere aanhanger trekken, zo lang je maar zorgt dat de aanhanger met belading niet zwaarder is dan dat wat jouw auto daadwerkelijk mag trekken, én:
- Indien rijbewijs BE na 2013 behaald is, mag je samenstelsel niet zwaarder zijn dan 7000 kg. Als stelregel geldt daarbij 3500 kg voor de auto en 3500 kg voor de aanhanger, maar bij een BE oplegger mag je een deel van het laadvermogen van de auto weer overgeven aan de oplegger.

Rijbewijs B+ (code 96) laat ik buiten beschouwing, dat vind ik een zinloos rijbewijs. Examen is hetzelfde als bij BE. Daarbij ben ik van mening dat, volgens de letter van de wet, je maximaal toegestane samenstelsel bij B 4250 kg bedraagt, indien je een ongeremde aanhanger trekt en je voertuig 3500 kg is.

Je rijbewijsbevoegdheden mogen niet beperkt worden voor jou. Daarom dat je bij BE oud nog steeds de oude regelgeving mag volgen. Daarom dat mensen met "groot rijbewijs" vroeger zowel CE als DE kregen. Omdat het nieuwe B een verbetering is t.o.v. het oude, geldt dat wel voor mensen met het oude. Immers hoeft je auto leeg nu niet meer zwaarder te zijn dan de aanhanger beladen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-09-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:38:
[...]

Het is niet zo moeilijk. Heb je:
Rijbewijs B, dan mag je aanhanger, als je deze maximaal belaadt, nooit zwaarder zijn dan jouw auto en mag de combinatie hiervan niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Het is wel moeilijk :+ Dit is in 2013 gewijzigd ;)
De rijbewijscategorie B is grotendeels hetzelfde gebleven. De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is komen te vervallen. Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Cheesy schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:44:
[...]

Het is wel moeilijk :+ Dit is in 2013 gewijzigd ;)

[...]
Nee, ik schreef het half op. Ik bedoelde het toegestane trekgewicht. Ik was nog bezig aan een edit dat de regel dat je auto zwaarder moet zijn, vervallen is (maar zocht een bron om dat even te staven, ik begon te twijfelen). Ik heb mij juist enorm hierin verdiept in 2011 en 12 om tot het besluit te komen het BE rijbewijs te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-09-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hoor ik daar grote aanhangers trekken met een 1.4-motor?

Waarschijnlijk zit in jouw 206 dezelfde 1360cc-motor als ik in mijn 205 heb zitten. Daarmee gaat het trekken van een flinke aanhanger prima! Ik heb alleen gemerkt dat ik met een dergelijk windscherm achter de auto niet 90 tegen de wind in in zijn 5 moet rijden, want toen ging mijn motor op een gegeven moment haperen. In zijn 4 ging dat een stuk beter.

Sowieso is dat motortje best capabel. Van de zomer mee naar Oostenrijk gereden en ik kon er prima de BMW's en Mercedessen op de Autobahn mee bijhouden.

Verder heb ik heel regelmatig aanhangertjes achter mijn oude bakkie gehangen en dat trekt hij helemaal top! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTHRPXS8H7WVY0VQvl-161qF8n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQvf2AI7SzKn6IbUOjT6wDOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

Waar ik niemand over hoor is levensduur. Bij incidenteel gebruik is het natuurlijk niet zo spannend, maar regelmatig een zware last trekken gaat een 1400/1600 op lange termijn echt niet leuk vinden. Je zult altijd flink toeren moeten maken met bijbehorende slijtage als gevolg.

Wat dat betreft prefereer ik een 2l diesel :).

Maargoed, voor 5x in het jaar een rondje Nederland zou ik me niet druk maken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

faraga schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:52:
ik kon er prima de BMW's en Mercedessen op de Autobahn mee bijhouden.
Ja, dat lukt me met de fiets ook (hier in de woonwijk). Die weerstand is wel funest ja.
Ik heb het voordeel dat mijn auto hoog is en de belading dus nooit boven de auto uit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0CvpmXirPxxaas7S-KV2DVlFe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxJDeji2aLvtYSWGz0Awby3y.jpg?f=fotoalbum_large

deze aanhanger + spullen woog ongeveer 650kg totaal, met nog voor 100kg aan extra zooi in de kofferbak.
De vering doet anders vermoeden maar deze auto staat bekend om heel zachte achtervering, meeste mensen zetten er hulpveren onder. Het lag allemaal superstabiel en de combinatie was stukken soepeler met optrekken bij stoplichten dan mensen naast/achter mij vermoedden, eigenlijk had ik gewoon totaal geen hinder van de aanhanger. Het enige waar je echt aan kon merken dat het toch wel wat woog was dat als ik over hobbels of richels (slecht wegdek) reeds de auto wel trilde of hobbelde, maar de aanhanger er strak overheen vloog zonder omhoog te komen :X. Uiteraard staat de bandendruk achter en van de aanhanger iets hoger hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO82XOA9r8TLU64PfTzyETRzbz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmUEtBWcQUGrGc4wRiR03DFM.jpg?f=fotoalbum_large

Deze combinatie vond ik vervelend rijden omdat hij topzwaar was, maar daar was niet zoveel aan te veranderen behalve gewoon goed zekeren en behoedzaam rijden. Ondanks dat deze last maar ~200 kilo woog verkoos ik eerste optie en deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXe_FuOaDYIUFLvkdpf-QqBXGhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYXs0AGCvK9RaQofz47LoBY5.jpg?f=fotoalbum_large

dat reed toch stabieler, al was die laatste waarschijnlijk wel een tikkie over de limiet O-).

[ Voor 93% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Afgelopen twee aanhangers met een laagje stoeptegels getrokken; keurig onder alle maximale gewichten.

Ik heb overal één versnelling lager gereden bijv 80kmh in z'n 4, ipv van 5.

Zo blijft alles keurig heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 19:33
Ach...
Onze VW caddy maxi heeft een 1100CC motor en wij gaan er mee op vakantie met 4 personen, 4 fietsen en een caravan van 1.100kg MTM.

Je moet wat rustiger rijden, maar het gaat perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:45

knap in een gebied als limburg rijden zonder dat je de motor te zwaar belast wordt
Het zijn geen alpen die hier liggen, zijn dalen waar je weer uit moet zien te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
M14 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:56:
Waar ik niemand over hoor is levensduur. Bij incidenteel gebruik is het natuurlijk niet zo spannend, maar regelmatig een zware last trekken gaat een 1400/1600 op lange termijn echt niet leuk vinden. Je zult altijd flink toeren moeten maken met bijbehorende slijtage als gevolg.

Voor een aanhanger hoef je geen extra toeren te draaien. Die kleine 1.4 motoren zijn ontworpen om 4000RPM te draaien bij 130 op de snelweg. Wat boeit het dan dat je 80km/h rijdt met 3000RPM in de 4e versnelling?

Verder zegt 2 liter diesel ook niks zonder de rest van de auto te kennen. In een 206 van 950kg is een 2 liter diesel een flinke motor, in een BMW 320 touring is het het instapmodel. In die laatste sterven die motoren ook zonder aanhanger wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

_JGC_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:49:
[...]

Voor een aanhanger hoef je geen extra toeren te draaien. Die kleine 1.4 motoren zijn ontworpen om 4000RPM te draaien bij 130 op de snelweg. Wat boeit het dan dat je 80km/h rijdt met 3000RPM in de 4e versnelling?
Dat is het punt, ik denk dat je dat niet redt met een flinke lading. Zeker in heuvelachtig gebied.

[Edit]
Niet redt: niet met dat toerental, ik denk eerder 5k - 6k. Je komt echt wel boven, het duurt alleen langer en meer slijtage aan de motor.
En dat is prima voor incidenteel gebruik. Maar iedere week met zware lasten rijden ga je in levensduur echt wel merken.

[ Voor 23% gewijzigd door M14 op 07-09-2020 13:22 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

_JGC_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:49:
[...]

Verder zegt 2 liter diesel ook niks zonder de rest van de auto te kennen. In een 206 van 950kg is een 2 liter diesel een flinke motor, in een BMW 320 touring is het het instapmodel. In die laatste sterven die motoren ook zonder aanhanger wel ;)
Of een GTI van nog minder kilo's 8).

@M14 ik heb vroeger ook met een Peugeot 205 1.1i een kampeervakantie gehouden met een kofferbak vol meuk. Ik kwam doodsimpel naar boven getuft (zij het in een lagere versnelling) in sommige zéér steile hellingen (zwarte woud) daar waar moderne auto's omkeerden.

Vroeger deden mensen alle dingen die wij deden met veel kleinere motoren dan vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

En dit is precies waarom er zoveel mensen een te grote auto kopen omdat ze 1 keer per jaar een caravan moeten trekken :+ Een 1400/1600 motor kan dat makkelijk aan. Zeker met de gewichten waar het hier over gaat (5-600kg) zal dat geen enkel probleem geven, ook niet wat slijtage betreft. Een 2l diesel is dus natuurlijk leuker voor zo'n aanhanger omdat je dan totaal niet merkt dat die erachter hangt, maar nodig is het absoluut niet. Zolang je binnen de grenzen blijft van wat de auto mag zul die er echt niets van lijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

DarkSide schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:52:
1400CC zegt niets.

De 1400 zonder turbo uiteraard, om te trekken ;)

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
HTT-Thalan schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:29:
[...]

Klopt, het zal ook wel gaan onder goede omstandigheden volgens de constructie.
Echter als de remmen niet meer in goede conditie zijn (maar nog wel goed genoeg), steile helling (z-limburg), ed wordt er meer van je remmen gevergd.
Normaal niet zo'n probleem, maar als je op het randje zit van wat je ongeremd mag trekken kan dat wel je remweg een flink stuk verlengen.
En dat kan het verschil zijn tussen een aanrijding en geen aanrijding.

Maar dat is aan de TS wat ie ermee doet.
Vergis je niet. In z-limburg zijn er zelfs snelwegen waar een snelheidsbeperking (70 ipv 90) voor aanhangers geld omdat het te vaak fout gegaan is.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 07-09-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

M14 schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:00:
Maar iedere week met zware lasten rijden ga je in levensduur echt wel merken.
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ik heb nog nooit een TU motortje door slijtage kapot zien gaan. zolang de vloeistoffen op peil zijn en de distributieriem op tijd vervangen is gaat zo'n blokje een veelvoud van de rest van de auto mee, roest is de grootste killer, en op de 2e plaats werkplaatstarieven waardoor mensen besluiten de auto economisch af te schrijven ipv onderhoud te doen aan de delen die wel slijten. (remmen, koppeling, aandrijfassen, etc.)

Ja, ze gaan olie lekken op de hoek van de koppakking, dat doen ze allemaal. reparatie kost 50 euro aan materiaal en kan met een uurtje extra werk met de distributieriem mee gedaan worden. maar ook als ze olie lekken stopt de rock&roll niet, het is alleen slecht voor de dynamo en het aanzicht van de parkeervakken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 23:05

Dat was bij die blokken van vroegah volgens mij meer een probleem, maar met de modernere motoren niet zo meer.

Wij gaan gerust bepakt en bezakt richting Italië met het hele gezin in een volgepakte auto en aanhanger. En dat in een 1.0 3 cilinder, maar wel eentje met 125pk en 200Nm. Enige wat soms irritant is dat het ding niet veel afremt op de motor door die 3 kleine cilindertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Van toeren maken gaat een motorblok echt niet kapot. Een motorblok gaat wel kapot van de motor te zwaar belasten met te weinig toeren.
Verder zal hooguit de koppeling wat extra slijten, maar dat zal voornamelijk liggen aan de onkunde van de bestuurder

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
M14 schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:00:
[...]

Dat is het punt, ik denk dat je dat niet redt met een flinke lading. Zeker in heuvelachtig gebied.

[Edit]
Niet redt: niet met dat toerental, ik denk eerder 5k - 6k. Je komt echt wel boven, het duurt alleen langer en meer slijtage aan de motor.
En dat is prima voor incidenteel gebruik. Maar iedere week met zware lasten rijden ga je in levensduur echt wel merken.
Max koppel 120Nm bij 2800RPM. Max vermogen 75pk bij 5500RPM.

Als die auto het met 2800RPM niet redt om op toeren te blijven, gaat ie het met 6000RPM ook niet redden. Na 2800RPM neemt de kracht niet meer toe, alleen het geleverde vermogen.

Maargoed, dat is het verschil tussen een ouderwets degelijk TU motortje en zo'n klein modern japans blokje, je hoeft niet naar 4000RPM voor je max koppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Met een 206 1.4 valt prima een kar te trekken die een kilo of 500 weegt. Het optrekken gaat ook nog best, al zal je wel wat meer toeren moeten maken. Jaren geleden ook mee gereden en trok er bij het stoplicht nog veel auto's met niet al te snelle chauffeur eruit.

Let wel op dat je kar niet te lang en hoog is, anders kan deze snel veel wind pakken en de combi minder stabiel maken(denk aan een hoge kar met zijl erover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Volgens de site van Reiksoverheid mag je met rijbewijs B het volgende:

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Dusss. wat mag ik nou met zo'n peugeot 206 trekken :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 18:34

Youk

Volvo For Life

@Waterkoker Als ik de juiste voorheb op autoweek dan mag je 206 het volgende trekken:
  • ongeremd: 450 kg
  • geremd: 1100 kg
Met een kogeldruk van 50 kg

Max toegelaten massa is 1450 kg

Dus 1450 + 1100 = 2550 < 3500 => alles wat de wagen mag, mag jij met rijbewijs B in dit geval

[ Voor 20% gewijzigd door Youk op 07-09-2020 21:45 ]

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Thanks,

de regel "een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen)". Kan ik dus eigenlijk negeren?

Vind het een beetje verwarrend eigenlijk die twee regels :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Waterkoker schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:30:
Volgens de site van Reiksoverheid mag je met rijbewijs B het volgende:

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Dusss. wat mag ik nou met zo'n peugeot 206 trekken :)?
Dat staat op je kentekenkaart. Maar goed, wat @Youk dus zegt. Voor jou is 460kg ongeremd en 1100kg geremd van belang. Dat is incl. het eigen gewicht van de aanhanger.

Jij komt nooit aan het max gewicht van 3500kg als je je aan de gewichten houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:06
Icephase schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:35:
[...]

(...)
Incorrect. Je mag (uiteraard) nooit harder dan de geldende maximumsnelheid op de betreffende weg, maar je mag overal 90, dus ook op autowegen.

Zie wegenverkeerswet, artikel 22:
Artikel 22:
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

a.voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;

b.voor T100-bussen 100 km per uur;

c.voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

d.voor brommobielen 45 km per uur;

e.voor snorfietsen 25 km per uur;

f.voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

g.voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.
toon volledige bericht

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Gewicht is 2 losse vraagstukken geworden. 1: wat mag de auto technisch trekken en 2: wat mag de bestuurder met of zonder E rijbewijs.

Voor de auto is het simpel, de weegschaal is het enige wat telt. 1100 kg = 1100 kg op de weegschaal.
Voor de aanhanger is het ook simpel. zolang ie niet overbeladen is, is er geen probleem.

Dan blijft het rijbewijs nog over
met alleen B mag je een totaal TMM van 3500 rijden, de 206 heeft een TMM van 1450, dus dan blijft er nog 2050 over voor de aanhanger.

Je mag dus in dit geval een tandemasser met een TMM van 2 ton trekken met een B rijbewijs *mits* de aanhanger, inclusief belading, op de weegschaal binnen de 1100 kg blijft die de auto mag trekken.

Zodoende ook de tandemasser achter de AX. De AX mocht 700 geremd trekken, de tandemasser in dat geval was 'maar' een 1200 kg ofzo TMM voor opgegeven, zal inclusief de omvangrijke maar lichte lading misschien 600 kg gewogen hebben, helemaal legaal dus.

Aanhangers mogen trekken met een hogere TMM is fijn, maar snijd ook een beetje aan 2 kanten, ze hebben ook een hoog leeggewicht dus blijft er weinig over voor de lading. Maar soms is het gewoon nodig omdat je een groter volume nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 08-09-2020 04:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Leuk hoe dit topic verzand is in 'kijk mij eens veel in m'n aanhanger hebben' en geklets over B en BE rijbewijzen.

De vraag was: kan ik een aanhanger achter mijn auto hebben met gewicht X en het antwoord is: JA, geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
FastFred schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:27:
Leuk hoe dit topic verzand is in 'kijk mij eens veel in m'n aanhanger hebben' en geklets over B en BE rijbewijzen.

De vraag was: kan ik een aanhanger achter mijn auto hebben met gewicht X en het antwoord is: JA, geen enkel probleem.
Dat was in de 1e post ook al beantwoord.... :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
AlexanderB schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 04:03:
Gewicht is 2 losse vraagstukken geworden. 1: wat mag de auto technisch trekken en 2: wat mag de bestuurder met of zonder E rijbewijs.

Voor de auto is het simpel, de weegschaal is het enige wat telt. 1100 kg = 1100 kg op de weegschaal.
Voor de aanhanger is het ook simpel. zolang ie niet overbeladen is, is er geen probleem.

Dan blijft het rijbewijs nog over
met alleen B mag je een totaal TMM van 3500 rijden, de 206 heeft een TMM van 1450, dus dan blijft er nog 2050 over voor de aanhanger.

Je mag dus in dit geval een tandemasser met een TMM van 2 ton trekken met een B rijbewijs *mits* de aanhanger, inclusief belading, op de weegschaal binnen de 1100 kg blijft die de auto mag trekken.

Zodoende ook de tandemasser achter de AX. De AX mocht 700 geremd trekken, de tandemasser in dat geval was 'maar' een 1200 kg ofzo TMM voor opgegeven, zal inclusief de omvangrijke maar lichte lading misschien 600 kg gewogen hebben, helemaal legaal dus.

Aanhangers mogen trekken met een hogere TMM is fijn, maar snijd ook een beetje aan 2 kanten, ze hebben ook een hoog leeggewicht dus blijft er weinig over voor de lading. Maar soms is het gewoon nodig omdat je een groter volume nodig hebt.
toon volledige bericht
Goed uitgelegd ;)

Het kromme is alleen dat ik die aanhanger van 2 ton TMM wel achter een (gammel) oud autootje mag (sorry TS :+ ), maar niet achter mijn nieuwe middenklasser, want die heeft nog maar ruimte voor 1700 kg vanwege eigen TMM van 1800 kg. Geheel rijbewijstechnisch ( B ) gezien uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheesy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:52:
[...]

Goed uitgelegd ;)

Het kromme is alleen dat ik die aanhanger van 2 ton TMM wel achter een (gammel) oud autootje mag (sorry TS :+ ), maar niet achter mijn nieuwe middenklasser, want die heeft nog maar ruimte voor 1700 kg vanwege eigen TMM van 1800 kg. Geheel rijbewijstechnisch ( B ) gezien uiteraard.
Dat mag dus wel als je maar onder die 3500kg blijft incl. lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Goed uitgelegd ;)

Klopt, de regels pakken regelmatig heel krom uit . Zo valt de combinatie van onze caravan (7.3m en 2.3m breed) en auto onder B. Pak ik echter de lege tandemasser (3.5m en smaller dan de auto) dan moet je daarvoor BE hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:27:

Typisch Tweakers :')
Ik mis nog de absurde vergelijkingen van iemand die met een Aygo makkelijk 2000kg trekt of degene die zegt dat je minstens een VW Touareg V10 TDI nodig hebt :+

[ Voor 16% gewijzigd door -tom-562 op 08-09-2020 09:51 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:55:
[...]

Wat ik hier lees toch niet. Daar staat dat de totale max gewicht van auto+aanhanger onder de 3500 moeten zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
-tom-562 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:49:
[...]

Typisch Tweakers :')
Ik mis nog de absurde vergelijkingen van iemand die met een Aygo makkelijk 2000kg trekt of degene die zegt dat je minstens een VW Touareg V10 TDI nodig hebt :+
Als we elk topic stoppen nadat het antwoord gegeven is zou het forum snel uitgestorven zijn. Meestal zit het goede antwoord al in de eerste 5 replies.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:55:
[...]

Nee, dat is echt onjuist en een veelgemaakte 'fout'. Lees AlexanderB in "Auto met 1400cc motor om aanhanger te trekken?" nog maar eens na.
De regels omtrent rijbewijs hebben niets te maken met daadwerkelijke lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:44:
[...]

Klopt, de regels pakken regelmatig heel krom uit . Zo valt de combinatie van onze caravan (7.3m en 2.3m breed) en auto onder B. Pak ik echter de lege tandemasser (3.5m en smaller dan de auto) dan moet je daarvoor BE hebben.
Yep, zoiets bedoel ik. Bij een caravan wordt vaak de Toegestane Maximum Massa verlaagd zodat deze onder B valt. Alleen kans dat 'ie met je volgende auto weer net niet goed valt. Dat zou je indien nodig ook met een tandemasser kunnen doen. Kosten ca. 60 euro. Maar wellicht voor jou niet van toepassing omdat je al BE hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:50:
[...]

Wat ik hier lees toch niet. Daar staat dat de totale max gewicht van auto+aanhanger onder de 3500 moeten zitten.
Dat is wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheesy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:12:
[...]

Nee, dat is echt onjuist en een veelgemaakte 'fout'. Lees AlexanderB in "Auto met 1400cc motor om aanhanger te trekken?" nog maar eens na.
De regels omtrent rijbewijs hebben niets te maken met daadwerkelijke lading.
Dat is wederom wat ik zeg. :? Totaal onder de 3500kg blijven met B. En de max gewichten respecteren wat de auto mag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Nee, jij gaat uit van de huidige lading terwijl het gaat om het totaal toegestane gewicht. Dus een auto van TMM 1800kg met een aanhanger van TMM 2000 mag niet met B, ongeacht de huidige lading. Zelfs als de auto het wel zou mogen trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 08-09-2020 10:54 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:53:
[...]

Nee, jij gaat uit van de huidige lading terwijl het gaat om het totaal toegestane gewicht. Dus een auto van TMM 1800kg met een aanhanger van TMM 2000 mag niet met B, ongeacht de huidige lading. Zelfs als de auto het wel zou mogen trekken.
Jawel, dat mag dus wel. Juist dat is iets van de nieuwe regeling.

Ik had voorheen dezelfde veronderstelling als jij maar dat klopt dus niet.

Ik les nu bijvoorbeeld ook met een trailer die 5 ton meer mag laden als de trekker mag trekken en beladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Kun je een linkje posten waar je op doelt? Misschien interpreteren we elkaar verkeerd
Ik les nu bijvoorbeeld ook met een trailer die 5 ton meer mag laden als de trekker mag trekken en beladen.
Dan praat je over de technische eisen wat betreft auto / aanhanger.

Wij hebben het in bovenstaande over de eisen m.b.t. rijbewijs / rijbevoegdheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:02:
[...]
Jawel, dat mag dus wel. Juist dat is iets van de nieuwe regeling.

Ik had voorheen dezelfde veronderstelling als jij maar dat klopt dus niet.

Ik les nu bijvoorbeeld ook met een trailer die 5 ton meer mag laden als de trekker mag trekken.
Helaas, maar we hebben het hier om het B rijbewijs. Voor B geldt:
  • een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
  • een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
En de laatste is dus inclusief laadgewicht. Wat er wel verandert is, is dat voorheen de MMT van de aanhanger onder het ledig gewicht van de auto moest zitten met B. Dat is echter volledig geschrapt.

Voor BE is het allemaal wat ruimer, maar als jij nu BE aan het halen bent zit je ook aan de 3500kg voor de aanhanger vast tenzij het een middenasser of oplegger is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Xander Legt het keurig uit. Zoals ik al zei, ik was toen ook in de verkeerde veronderstelling.

Xander in "Hoeveel kilo mag ik trekken met aanhangwagen?"

En dan vooral het laatste stukje uit zijn post,
Leuk detail @ciris, als jouw mening zou kloppen dan heb ik met een illegale combinatie rij-examen BE gereden. :D Dat was namelijk met een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van 3500kg en een bestelwagen ervoor met een maximaal trekgewicht van 2000kg...
Of mag naar jouw idee een aanhangwagen met een TMM hoger dan het maximale trekgewicht van het trekkend voertuig wél met rijbewijs BE? Ik kan werkelijk nergens vinden dat hier verschil in zou zitten. Behalve dan in oude regelgeving van voor 2013...
Voor vrachtwagens en auto's is die regel gewoon hetzelfde. Nu bezig met CE en dan mag je ook gewoon met een aanhanger rijden die totaal meer wegen en beladen als dat de trekker mag beladen/trekken.

Je dient je lading dus gewoon in de gaten te houden.

Simpelweg,
als je auto 2000kg weegt, aanhanger met een ttm van 1700kg dan mag je die gewoon met B trekken als je dus maar 200kg onder de totale TTM blijft van 3500kg.

Mits je auto die aanhanger mag trekken natuurlijk.

@redwing Je moet even onderscheid maken tussen TTM en de daadwerkelijke lading. Zolang jij onder die 3500kg TTM MET lading en auto blijft mag jij gewoon een aanhanger trekken die in staat is om meer te beladen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 08-09-2020 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:18:
@Xander Legt het keurig uit. Zoals ik al zei, ik was toen ook in de verkeerde veronderstelling.

[...]
Dat gaat over BE, niet over B. Bij BE mag die combinatie inderdaad want TTM aanhanger is onder de 3500 en de huidige lading mag door het trekkende voertuig getrokken worden.
Voor vrachtwagens en auto's is die regel gewoon hetzelfde. Nu bezig met CE en dan mag je ook gewoon met een aanhanger rijden die totaal meer wegen en beladen als dat de trekker mag beladen/trekken.

Je dient je lading dus gewoon in de gaten te houden.
Wederom, dit klopt niet. Waar het mis gaat is volgens mij :

Je mag met BE een aanhanger van max 3500kg trekken. Maar als je een auto hebt die maar 1500kg mag trekken mag je die aanhanger wel trekken mits de aanhanger+lading maar onder de 1500kg zitten. Je mag echter geen aanhanger die 4000kg mag wegen achter diezelfde wagen hangen. Zelfs niet als die aanhanger op dat moment maar 500kg weegt.
Simpelweg,
als je auto 2000kg weegt, aanhanger met een ttm van 1700kg dan mag je die gewoon met B trekken als je dus maar 200kg onder de totale TTM blijft van 3500kg.
Helaas dus niet omdat het TTM van het geheel meer dan 3500kg is. En dat is toch echt een eis van B.
Mits je auto die aanhanger mag trekken natuurlijk.
Lees het stuk van mij nog eens terug. Ik neem iig aan dat de rijksoverheid de regels wel weet. Via dezelfde link (voor B !):
  • Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa
  • Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
@redwing Je moet even onderscheid maken tussen TTM en de daadwerkelijke lading. Zolang jij onder die 3500kg TTM MET lading en auto blijft mag jij gewoon een aanhanger trekken die in staat is om meer te beladen.
In het voorbeeld dat we gebruikten is 2000TTM aanhanger + 1700TTM auto echt meer dan 3500TTM van het geheel. Wederom je moet opletten wanneer je TTM moet gebruiken en wanneer het huidige laadgewicht. Om te bepalen welk rijbewijs nodig is, heb je de TTM van de aanhanger+auto nodig. Om te bepalen of je een bapaalde aanhanger achter je auto mag hangen ga je uit van het huidige gewicht.

Oftewel als je in het voorbeeld een auto pakt die 1400 TTM heeft en 1000 mag trekken, mag het dus wel met B. Het totaal TTM is dan 2000+1400 oftewel onder de 3500 -> B nodig. De 2e stap is kijken of je met deze combinatie de weg op mag, en dat mag als het huidige gewicht van de aanhanger onder de 1000 zit.

[ Voor 17% gewijzigd door redwing op 08-09-2020 11:37 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:28:
[...]

Dat gaat over BE, niet over B. Bij BE mag die combinatie inderdaad want TTM aanhanger is onder de 3500 en de huidige lading mag door het trekkende voertuig getrokken worden.

[...]

Wederom, dit klopt niet. Waar het mis gaat is volgens mij :

Je mag met BE een aanhanger van max 3500kg trekken. Maar als je een auto hebt die maar 1500kg mag trekken mag je die aanhanger wel trekken mits de aanhanger+lading maar onder de 1500kg zitten. Je mag echter geen aanhanger die 4000kg mag wegen achter diezelfde wagen hangen. Zelfs niet als die op dat moment maar 500kg weegt.

[...]

Helaas dus niet omdat het TTM van het geheel meer dan 3500kg is. En dat is toch echt een eis van B.

[...]

Lees het stuk van mij nog eens terug. Ik neem iig aan dat de rijksoverheid de regels wel weet. Via dezelfde link (voor B !):
  • Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa
  • Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
toon volledige bericht
B, BE, C, CE maakt niet uit. Die regels zijn allemaal hetzelfde.
Je mag met BE een aanhanger van max 3500kg trekken. Maar als je een auto hebt die maar 1500kg mag trekken mag je die aanhanger wel trekken mits de aanhanger+lading maar onder de 1500kg zitten. Je mag echter geen aanhanger die 4000kg mag wegen achter diezelfde wagen hangen. Zelfs niet als die op dat moment maar 500kg weegt.
Ja, dat mag dus wel. Je zegt 2 dezelfde dingen maar legt ze vervolgens anders uit. Er is in jou uitleg geen verschil tussen die aanhanger van 3500kg TTM waar je vervolgens maar max 1500kg mee laad en die aanhanger van 4000kg TTM waar je vervolgens maar 500kg mee laad.

Nu zijn die gewichten van de aanhanger die je aanhaalt wel erg groot voor een auto maar goed, het gaat om het voorbeeld.

Zie ook,

https://wetten.overheid.n...z=2014-01-01&g=2014-01-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Het gaat om theoretische massa bij een rijbewijs, niet perse wat er op de aanhangwagen zit.
Dat is voor je auto van belang.

Je mag met een BE (na 19 jan 2013) gewoon maximaal 3500 kilo aanhangwagen hebben (leeg gewicht + laadvermogen) tenzij je onder bepaalde voorwaarden valt. Dus als de aanhangwagen 4000 kilo mag (leeg gewicht + laadvermogen) hebben, mag jij dat niet trekken met de BE(tenzij je zoals ik eerder typte onder bepaalde voorwaarden valt). Maakt weer niet uit wat op de aanhangwagen ligt.

Voor B is het hetzelfdfe, alleen de gewichten zijn lager.
Je mag altijd een aanhangwagen van 750 kilo trekken (ook al kom je boven de 3500 uit met auto + aanhangwagen)
En je mag meer dan 750 kilo trekken met auto + aanhangwagen mits je niet boven de 3500 uitkomt (leeg gewicht + laadvermogen). Dus weer de maximale theoretische waarde, niet wat er op de aanhangwagen ligt.

Dit is dus los van wat de auto mag / kan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hortz op 08-09-2020 11:51 . Reden: bepaalde voorwaarden gedoe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:40:
[...]

B, BE, C, CE maakt niet uit. Die regels zijn allemaal hetzelfde.

[...]

Ja, dat mag dus wel. Je zegt 2 dezelfde dingen maar legt ze vervolgens anders uit. Er is in jou uitleg geen verschil tussen die aanhanger van 3500kg TTM waar je vervolgens maar max 1500kg mee laad en die aanhanger van 4000kg TTM waar je vervolgens maar 500kg mee laad.
Het zijn juist wel 2 aparte dingen, dat is precies waar de denkfout zit :+
Om met een combinatie te mogen rijden moet je aan 2 eisen voldoen:
1) De combinatie moet zo de weg op mogen.
2) Je moet de combinatie met je rijbewijs mogen rijden.

Laten we even terug gaan naar het B-rijbewijs voorbeeld (anders moet je ook nog meenemen of je rijbewijs van voor jan 2013 is of niet nl. )

Dus pak een auto met TTM van 2000kg die 1500 mag trekken, en een aanhanger van 1700TTM die momenteel geladen is tot 1400kg.

Als je naar de 1e eis kijkt mag deze combinatie de weg op mits de aanhanger op dat moment max. 1500kg weegt. Aangezein de aanhanger 1400kg weegt voldoe je dus aan die eis.

Kijk je nu echter naar de 2e eis zie je dat voor B geldt :
  • een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Aangezien 2000+1700 meer dan 3500 is, mag je dit dus niet met B rijden.

Zou je echter BE hebben waarvoor geldt :
  • een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
Voldoe je wel aan die 2e eis aangezien de TTM met 1700 onder de 3500 zit. Als je er dus voor zorgt dat de aanhanger max 1500 weegt mag je deze combinatie niet met B rijden, maar wel met BE.
Nu zijn die gewichten van de aanhanger die je aanhaalt wel erg groot voor een auto maar goed, het gaat om het voorbeeld.

Zie ook,

https://wetten.overheid.n...z=2014-01-01&g=2014-01-01
Welke wet doel je op, ik zie daar geen wetten staan die over de rijbewijzen gaan?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:13
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:18:

Wat leg ik precies goed uit? :?

Voor wat je maximaal mag trekken met alleen een B-rijbewijs, is wel degelijk de maximale toegestane massa van belang.
Deze combinatie mag dus inderdaad niet met alleen B.

Een auto met een TMM van 1400kg en een aanhangwagen met een TMM van 2000kg mag dan weer wel met alleen B (want TMM <3500). Je moet dan wel zorgen dat de aanhangwagen inclusief lading onder het maximaal trekgewicht van de auto blijft.

De auto met een TMM van 1800kg en een aanhangwagen met een TMM van 2000kg mag dus niet met alleen B, wel met BE. Ook dan moet je zorgen dat de aanhangwagen inclusief lading onder het maximaal trekgewicht van de auto blijft.

Volgens mij beweer ik nu niets anders dan in dat andere topic, waar jij blijkbaar een ander standpunt in leest. :P

Met alle soorten rijbewijzen mag de TMM van de aanhangwagen inderdaad hoger zijn dan het maximale trekgewicht van de auto. Maar uit die stelling blijkt natuurlijk niet dat je alle combinaties met enkel B mag rijden.

Citeer dan ook dit stukje uit die reactie van mij. :+
Xander schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:05:
Zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet... Wil je weten welk rijbewijs je moet hebben? Volg dit stroomschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mmlqCryK6uuwU1DAFVIstrb1/full.jpg
Bron 1, Bron 2.
Er staat caravan maar dat geldt natuurlijk ook net zo goed voor een aanhanger.

Zorg daarnaast dat het werkelijk gewicht van de aanhangwagen (zoals gewogen op een weegbrug) lager is dan het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig voor de betreffende soort aanhangwagen (geremd of ongeremd) en je zit goed.
Bron
toon volledige bericht

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 08-09-2020 12:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1 2 Laatste