HTT-Thalan schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:42:
*bekijkt kentekenbewijs*
nope, geen treingewicht vermeld. En ik heb in mijn jaren genoeg ervaring met aanhangers en zwaar materieel opgedaan om een inschatting te maken hoe en óf ik met een bepaalde combinatie moet rijden. Ik zeg niet dat het in sommige situaties geen factor zal zijn, maar ik weet ondertussen een beetje hoe ik een aanhanger moet beladen zodat hij stabiel is, moet zekeren zodat de boel niet omklapt bij een uitwijkactie en waar je qua radius en afstand rekening mee moet houden in het verkeer.
Ga eens een dag staan, in de vakantieperiode (bij voorkeur zaterdags) op een Franse rustplaats aan de tolweg.

Dan zul je zien dat wat jij en ik weten, lang niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
Ik ben opgegroeid met kamperen en later ook caravannen. Als bij ons thuis de caravan een te hoge of juist te lage kogeldruk had, werd er materiaal uit de caravan gehaald en in de auto gegooid. Zware spullen? Op de as en op de grond. Niet, zoals je bij sommige ziet, 20 kg aardappelen in de kastjes tegen de achterwand. Mijn pa heeft er wel 130 mee gereden bij klimmen op de Franse Péage, vrachtwagen die terugvallen naar 40 op de middenbaan viel hem niet lekker, dan maar in zijn 4 omhoog.
N=1, I know, maar misschien dat mijn 2c wel bijdraagt - de motor is je minste zorg. Let vooral op je remmen, je belading en je rijgedrag.
Wijze woorden!

Met BE kijkt men naar de daadwerkelijke belading, bij B naar de toegelaten maximale massa's. Het grootste verschil zit in je maximale gewichten, BE (20013 en later) is max 7 ton treingewicht, daarvoor had je die beperking niet.
Het is niet zo moeilijk. Heb je:
Rijbewijs B, dan mag je aanhanger, als je deze maximaal belaadt, nooit zwaarder zijn dan het maximale trekgewicht van jouw auto en mag de combinatie hiervan niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Rijbewijs BE, dan mag je iedere aanhanger trekken, zo lang je maar zorgt dat de aanhanger met belading niet zwaarder is dan dat wat jouw auto daadwerkelijk mag trekken, én:
- Indien rijbewijs BE na 2013 behaald is, mag je samenstelsel niet zwaarder zijn dan 7000 kg. Als stelregel geldt daarbij 3500 kg voor de auto en 3500 kg voor de aanhanger, maar bij een BE oplegger mag je een deel van het laadvermogen van de auto weer overgeven aan de oplegger.
Rijbewijs B+ (code 96) laat ik buiten beschouwing, dat vind ik een zinloos rijbewijs. Examen is hetzelfde als bij BE. Daarbij ben ik van mening dat, volgens de letter van de wet, je maximaal toegestane samenstelsel bij B 4250 kg bedraagt, indien je een ongeremde aanhanger trekt en je voertuig 3500 kg is.
Je rijbewijsbevoegdheden mogen niet beperkt worden voor jou. Daarom dat je bij BE oud nog steeds de oude regelgeving mag volgen. Daarom dat mensen met "groot rijbewijs" vroeger zowel CE als DE kregen. Omdat het nieuwe B een verbetering is t.o.v. het oude, geldt dat wel voor mensen met het oude. Immers hoeft je auto leeg nu niet meer zwaarder te zijn dan de aanhanger beladen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Pizza_Boom op 07-09-2020 11:51
]