Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05-2023
Ik gebruik een DrayTek Vigor 2862 Vac router met een TL-SG108E switch.

Ik heb VLAN's ingesteld en vier afzonderlijke netwerken gemaakt.

Alle apparaten (PC's, NAS, IP-camera's) hangen aan de switch. Alleen de twee IPTV-decoders van T-mobile hangen aan de draytek.

Bijna alles lijkt goed te werken. Ik kan ook tv kijken. Alleen de programma-programmering van de digitale tv-gids wordt niet weergegeven op het scherm van de tv.

Heeft iemand een oplossing?

Beste antwoord (via empathizer op 14-09-2020 08:53)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:55
Tja iptv blijft troubleshooten en met een draytek zijn er weinig andere van wie je kunt meekijken. Ik zou zoveel mogelijk de tmobile En unifi topics lezen en kijken of je het Kunt vertalen.

Maar ben bang dat je zelf aan de slag moet gaan.
Dit komt bijna altijd neer op wireshark en kijken waar routes mislopen / verkeer vergelijken met de tmobile router. Dat kun je doen door op de lijn een tap toe te voegen maar sommige routers hebben zelf al een packet capture ingebouwd, ik denk de draytek ook. Even laten draaien, dumpen en analyseren in wireshark

Super leuk en leerzaam maar kost wel wat tijd (en boze vriendin dat de tv niet werkt ;))

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 13-09-2020 08:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De router van t-mobile weer terugzetten en de draytek in de DMZ

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Brahiewahiewa schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:53:
De router van t-mobile weer terugzetten en de draytek in de DMZ
Ik heb de draytek o.a. gekocht om van het ISP-modem af te komen.

Er moet toch een andere mogelijkheid zijn.

Maar wat is dat waarom die gids niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Waarom heb je die draytek gekocht, voor router functies of wifi? Indien alleen wifi, zet de tmobile router terug

5-10 jaar geleden was het aan te raden om een eigen router te gebruiken, provider routers waren brak en crashtte al bij torrents. Daarbij was de verbinding vrij plat, geen complex gedoe met iptv en telefoon

Tegenwoordig zijn de routers over het algemeen vrij goed en is de setup Complex geworden. Routed iptv met static routes voor bv netflix En tvgids. Het is allemaal werkend te krijgen (zie de iptv topics) maar het is per provider uitzoekwerk en je moet je realiseren dat het onderhoud blijft nodig hebben. Die routes willen nog wel eens veranderen waardoor handmatige updates nodig zijn.

Ik heb altijd eigen routers gehad met maar ik was het onderhoud zat. Nu een experiabox 10 als router (en zelfs wifi punt icm mn unifi) en stabiel als een steen!

Om antwoord te geven:
Er gaan waarsch routes mis, zoek uit wat de adressen zijn en naar welk interface het moet en stel daar static routes op in. Zie iptv topic

Edit
Wat een geld die draytek, 300+ euro? Ik was vroeger ook draytek fan en veel gebruikt maar voor het geld kun je vele betere oplossingen halen. Bv 2x een unifi ac lite plus edgerouter x/4 (als je perse eigen router wilt).

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 07-09-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@empathizer hoe heb je de VLAN's ingesteld en heb je een Glasvezel of xDSL verbinding? T-Mobile is namelijk het een nieuw TV platform aan het uitrollen en daarvoor zijn er wat dingen gewijzigd als je gebruik maakt van een eigen router.

Zie ook: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie en https://community.t-mobil...met-je-eigen-modem-324520.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empathizer
laurens0619 schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:41:
Waarom heb je die draytek gekocht, voor router functies of wifi? Indien alleen wifi, zet de tmobile router terug

5-10 jaar geleden was het aan te raden om een eigen router te gebruiken, provider routers waren brak en crashtte al bij torrents. Daarbij was de verbinding vrij plat, geen complex gedoe met iptv en telefoon

Tegenwoordig zijn de routers over het algemeen vrij goed en is de setup Complex geworden. Routed iptv met static routes voor bv netflix En tvgids. Het is allemaal werkend te krijgen (zie de iptv topics) maar het is per provider uitzoekwerk en je moet je realiseren dat het onderhoud blijft nodig hebben. Die routes willen nog wel eens veranderen waardoor handmatige updates nodig zijn.

Ik heb altijd eigen routers gehad met maar ik was het onderhoud zat. Nu een experiabox 10 als router (en zelfs wifi punt icm mn unifi) en stabiel als een steen!

Om antwoord te geven:
Er gaan waarsch routes mis, zoek uit wat de adressen zijn en naar welk interface het moet en stel daar static routes op in. Zie iptv topic

Edit
Wat een geld die draytek, 300+ euro? Ik was vroeger ook draytek fan en veel gebruikt maar voor het geld kun je vele betere oplossingen halen. Bv 2x een unifi ac lite plus edgerouter x/4 (als je perse eigen router wilt).
toon volledige bericht
De draytek ondersteunt VLAN's en werkt goed met mijn switch. De ISP-modem ondersteunt geen VLAN's met de switch eraan. Ik wil netwerken strikt van elkaar scheiden. Op de draytek kan ik ook 2 iptv decoders aansluiten en een heleboel accesspoints routeren. Het is voor zakelijk gebruik. De router heeft ook leuke dingen waaronder het toevoegen van MAC-adressen van bijv. mobiele telefoons en het verbergen van een netwerknaam enz. En op het gebied van beveiliging kan het ook wel wat. Het is een krachtig apparaat. Ik heb het idee dat het geen rommel is. En inderdaad een duur ding. Ik heb hem trouwens niet voor 300 gekocht. Graag wil ik ook af van het ISP-modem omdat ik providers voor geen meter vertrouw. Ik wil het graag zelf onder controle houden en dat niet ik onder controle wordt gehouden. Ik ben bereid om daarvoor te leren. Wel heb ik nog een lange weg te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
rens-br schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:55:
@empathizer hoe heb je de VLAN's ingesteld en heb je een Glasvezel of xDSL verbinding? T-Mobile is namelijk het een nieuw TV platform aan het uitrollen en daarvoor zijn er wat dingen gewijzigd als je gebruik maakt van een eigen router.

Zie ook: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie en https://community.t-mobil...met-je-eigen-modem-324520.
Het is VDSL.

[ Voor 235% gewijzigd door empathizer op 12-09-2020 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Ik zit te kijken om de bovenstaande schema's te begrijpen. Volgens mij begint dat ook wat te komen.

Als je naar mijn VLAN config schema's kijkt, is er dan contact te maken tussen bijv. PC1 en PC2? Of moet ik hier nog een instelling maken?

Dus als er een pakket door de switch ontvangen wordt dan krijgen alle untagged poorten in dat VLAN, in dit geval VLAN0 het pakket aangeboden. Dat vind ik op zich geen probleem. Als bijv. VLAN1 het pakket maar niet krijgt.

[ Voor 255% gewijzigd door empathizer op 09-09-2020 09:01 ]

• empathizer
Eerst kon ik op beide tv's (met beide decoders) tv kijken.

Nu kan ik op 1 van de tv's alleen ned 1,2 en 3 kijken. En op de andere wel alle zenders.

De TV-gids werkt nog steeds op beide tv's niet.

Het lijkt erop dat de ene decoder van de tv die alleen ned 1,2 en 3 weer kan geven probeert te updaten. Maar dat lijkt niet te gaan.

Het is frustrerend.

Ik heb de volgende instellingen gemaakt voor LAN1.

Heeft iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpvOnF5usqBU9GDkmk-DwoQGD0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tmkctk5u2Eh9YzzNV13AfcFw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40C8rkKxdJ3QgwA0kAFtLdtmKcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuMmmUgCws9X3iXUGhnJQknK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCNl8Y-jsLiMDspj-ntNDsMXncE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzSfYKye0pYjluHooGpya1vq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door empathizer op 12-09-2020 08:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Tja iptv blijft troubleshooten en met een draytek zijn er weinig andere van wie je kunt meekijken. Ik zou zoveel mogelijk de tmobile En unifi topics lezen en kijken of je het Kunt vertalen.

Maar ben bang dat je zelf aan de slag moet gaan.
Dit komt bijna altijd neer op wireshark en kijken waar routes mislopen / verkeer vergelijken met de tmobile router. Dat kun je doen door op de lijn een tap toe te voegen maar sommige routers hebben zelf al een packet capture ingebouwd, ik denk de draytek ook. Even laten draaien, dumpen en analyseren in wireshark

Super leuk en leerzaam maar kost wel wat tijd (en boze vriendin dat de tv niet werkt ;))

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 13-09-2020 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empathizer
Ik ga ermee aan het stoeien laurens.

Het probleem van een boze vriendin heb ik opgelost door het modem van t-mobile terug te plaatsen :-)

Ik denk ook dat de draytek die dingen kan. Het is best een geavanceerd apparaat met veel mogelijkheden. Leuk speledingetje. Nu ik nog om het te leren snappen. Ik heb al veel bijgeleerd de afgelopen tijd. Het is leuk om grip te krijgen op ict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Hoi,

Als je TV gids niet functioneel is dan klopt je configuratie niet.

Je kan bij Draytek support NL (support@draytek.nl) een guide opvragen voor het instellen van Routed IPTV. Aan de schermafdrukken te zien heb jij Bridged IPTV ingesteld en daar is opzich niks mis mee behalve dan dat ISP's allemaal overgestapt zijn of gaan overstappen naar Routed IPTV. Het is met die guide van Draytek ook helemaal niet (meer) nodig om static routes in te stellen, die worden automatisch geprovisioned als je de juiste DHCP opties opneemt. Ik heb dit ooit voor een Draytek 2925 allemaal ingesteld weliswaar in combinatie met XS4all. Het gaat allemaal wel werken, maar er is meer configuratie nodig dan wat je hebt laten zien adhv de schermprints.

De guide van Draytek gaat ervanuit dat je ook de STB's in je primaire LAN ontsluit en dat is natuurlijk prima. Persoonlijk zou ik de STBs (ik vind het semi-vertrouwde apparaten) in een eigen LAN segment plaatsen en daar de P2 en P3 poorten op je Draytek in hangen. Zo is dat verkeer gescheiden van je andere apparaten. Het segmenteren hiervan kan je ook op een later moment doen nadat je IPTV met alle functionaliteit werkend hebt. Ik heb die scheiding later aangebracht omdat IGMP snooping conflicteerde met andere apparaten die afhankelijk zijn van multicast verkeer. De STBs in een eigen segment plaatsen was de oplossing,

(Routed) IPTV werkend krijgen heb ik altijd ervaren als een leerzaam project. Succes!

ps. Jij hebt één van de Draytek routers die Hardware Acceleration op Multicast verkeer ondersteunt (zie Draytek guide), dus ITPV zou perfect werkend gemaakt moeten kunnen worden.

John.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Ik ga ook met jouw info aan de slag John. Interessant.

Mijn vorderingen volgen binnenkort hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
CenturiesEnd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:28:
Hoi,

Als je TV gids niet functioneel is dan klopt je configuratie niet.

Je kan bij Draytek support NL (support@draytek.nl) een guide opvragen voor het instellen van Routed IPTV. Aan de schermafdrukken te zien heb jij Bridged IPTV ingesteld en daar is opzich niks mis mee behalve dan dat ISP's allemaal overgestapt zijn of gaan overstappen naar Routed IPTV. Het is met die guide van Draytek ook helemaal niet (meer) nodig om static routes in te stellen, die worden automatisch geprovisioned als je de juiste DHCP opties opneemt. Ik heb dit ooit voor een Draytek 2925 allemaal ingesteld weliswaar in combinatie met XS4all. Het gaat allemaal wel werken, maar er is meer configuratie nodig dan wat je hebt laten zien adhv de schermprints.

De guide van Draytek gaat ervanuit dat je ook de STB's in je primaire LAN ontsluit en dat is natuurlijk prima. Persoonlijk zou ik de STBs (ik vind het semi-vertrouwde apparaten) in een eigen LAN segment plaatsen en daar de P2 en P3 poorten op je Draytek in hangen. Zo is dat verkeer gescheiden van je andere apparaten. Het segmenteren hiervan kan je ook op een later moment doen nadat je IPTV met alle functionaliteit werkend hebt. Ik heb die scheiding later aangebracht omdat IGMP snooping conflicteerde met andere apparaten die afhankelijk zijn van multicast verkeer. De STBs in een eigen segment plaatsen was de oplossing,

(Routed) IPTV werkend krijgen heb ik altijd ervaren als een leerzaam project. Succes!

ps. Jij hebt één van de Draytek routers die Hardware Acceleration op Multicast verkeer ondersteunt (zie Draytek guide), dus ITPV zou perfect werkend gemaakt moeten kunnen worden.

John.
toon volledige bericht
Ik zit net te kijken op internet wat een STB is. Ik lees iets van een set top box. Maar in mijn geval bedoel je dat jij tv-boxen semi vertouwde apparaten vindt? Het heeft dan wel geen wifi volgens mij. Maar semi vertrouwd dat is ook mijn gevoel. En al dat wifi-spul bijv. smartphones en internetradio's vind ik eigenlijk ook maar eng spul. Er zitten microfoons in. Wat zou je daar allemaal mee kunnen doen? Onlangs heb ik een internetradio gekocht. Ik weet het niet, de radio is prima en werkt goed. Ik word er wel wat paranoia van. Maar goed scheiden met LAN-segmenten klinkt fijn. Zo kan ik het wifi-spul in een bepaald lan-segment stoppen. Zoals ik al aangaf ga ik ermee aan de slag. En hoop ik meer grip te krijgen op hoe het allemaal werkt.

Ik heb de guide opgevraagd bij draytek.

Later meer (nieuwe) configuratiescreens. Ik kan vast nog hulp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:11

Pazo

Mroaw?

Beste @empathizer , heb jij dit nog weten op te lossen en mag ik vragen hoe?

Ik heb sinds kort ook een Draytek router (Vigor2135FVac, glasvezel). Inderdaad een enorm scala aan mogelijkheden. Ik heb IPTV werkend gekregen via de guide van Draytek, dat ging eigenlijk gewoon in 1x keer goed. IPTV loop dus via poort 3 van de router (en niet via de Switch) en buiten de aangemaakte VLAN netwerken. Maar ook ik heb dus ook geen gids meer. Als je gaat zoeken op internet kom je alleen maar de bekende antwoorden tegen van de STB uit en aan zetten of modem opnieuw starten, maar dat is allemaal icm apparatuur van T-Mobile zelf en niet met eigen apparatuur dus dat werk niet.

Ik had hiervoor een Asus AC88U als router, en daar deed alles het op. Ik denk dat inderdaad iets verkeerd zit in de routing. Als ik de STB namelijk opnieuw start, hou ik helemaal zwart beeld. Dan moet ik even de Asus eraan koppelen, opstarten, (dan werkt ie weer), tv / STB weer uit, router weer wisselen naar de Draytek en dan werkt de TV weer (zonder gids).

Hoor graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 15-04-2021 22:19 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Pagina: 1